Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

WŁOCHY



Przewoźnik narodowy: Trenitalia
Strona internetowa: www.trenitalia.com
Ostatnia aktualizacja: 17.06.2017



Spis treści:

1. Jak dojechać?
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Trenitalia - wybrane oferty
4. Pociągi Frecciarossa
5. Pociągi Frecciargento
6. Pociągi Frecciabianca
7. Pociągi Intercity Notte
8. Pociągi międzynarodowe
9. Pociągi Thello
10. Pociągi Italo
11. Relacje podróżników
12. Wybrani przewoźnicy prywatni
13. Muzea Kolejnictwa
14. Koleje linowo-terenowe w Neapolu
15. Ciekawostki kolejowe

Na temat podróżowania pociągami po Włoszech nie mogę zbyt wiele napisać. Byłem tam tylko raz na jednodniowej wycieczce. Pociągi nie odbiegały standardem od polskich - wyjątkiem były składy Pendolino.

Samego kraju nie trzeba reklamować. Setki pięknych miast, góry, morze, zabytki - słowem wszystko, czego dusza zapragnie. Ja byłem jedynie w Wenecji i Padwie. Wenecja to przepiękne miasto, szczególnie jeśli zboczymy z uczęszczanych szlaków i pozwiedzamy miejsca, gdzie rzadko zaglądają turyści. Wtedy można dopiero poczuć prawdziwą atmosferę tego miasta. O czym pamiętać - nie zostawiajcie bagażu w przechowalni w Wenecji. Ja zostawiłem w Padwie i potem jechałem specjalnie do Padwy, żeby bagaż odebrać. Straciłem trochę czasu, ale zaoszczędziłem około 20 euro.

Problemem może być bezpieczeństwo. W miejscowościach popularnych wśród turystów roi się od kieszonkowców, zdarzają się także napady rabunkowe. Mogę podzielić się jedynie doświadczeniem z dworca Venezia Mestre - czekałem tam na nocny pociąg do Wiednia. Tragedia - menele, bezdomni, bójki, krzyki - nie tak to sobie wyobrażałem. Chociaż z drugiej strony nigdzie nie jest idealnie.

Jeśli interesuje cię tematyka podróżowania koleją, zapraszam do polubienia naszego PROFILU NA FACEBOOKU. Na profilu będą zamieszczane najważniejsze aktualności, zdjęcia pociągów i dworców oraz odnośniki do najlepszych artykułów o kolejach na blogach podróżniczych i portalach internetowych.

Włoski pociąg regionalny


1. JAK DOJECHAĆ?



Do Włoch najlepiej dojechać z przesiadką w Wiedniu. Do Wiednia dojedziemy bezpośrednimi pociągami PKP Intercity z Katowic i Krakowa, jednak jest to bardzo kosztowna podróż, o ile nie będziemy kombinować.

Obecnie najlepszy sposób dojazdu do Włoch pociągiem wygląda tak:

KROK 1:

Dojeżdżamy do Bogumina lub Ostrawy pociągami Kolei Śląskich lub PKP Intercity. Jeżeli wybierzemy pociągi PKP Intercity, możemy skorzystać z taryfy relacyjnej + koszty miejscówek:

Katowice – Ostrawa – 13 euro
Kraków – Ostrawa – 17,5 euro
Warszawa – Ostrawa – 30,5 euro
Oczywiście w kierunku powrotnym ceny są takie same. Żeby nie było tak dobrze, do ceny biletu należy doliczyć obowiązkową miejscówkę w cenie 3,5 euro (w kierunku do Czech) lub 3 euro (w kierunku do Polski).

Bilety w tej cenie kupimy bez ograniczeń. O biletach promocyjnych Warszawa - Wiedeń za 29 euro zapomnijcie, upolowanie ich to praktycznie niewykonalne zadanie.

KROK 2:

W sklepie internetowym kolei czeskich wyszukujemy biletów promocyjnych na bilety Bogumin - Wiedeń lub Ostrawa - Wiedeń. Najtańsze bilety dostępne są za 14 euro, ale trzeba je kupować z dużym wyprzedzeniem, bo jest wielu chętnych.

KROK 3:

Szukamy połączenia Wiedeń - Wenecja, Wiedeń - Rzym, a w sezonie Wiedeń - Livorno lub Wiedeń - Mediolan w sklepie internetowym kolei austriackich. Najtańsze bilety kosztują 29 euro, lecz również w tym przypadku jest ich bardzo mało.

Wyszukiwarka kolei austriackich: tickets.oebb.at/en/ticket

Wyszukiwanie biletów kolei czeskich do Wiednia


2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń kolei włoskich dostępna jest na stronie www.trenitalia.com. W prawym górnym rogu strony znajduje się przycisk umożliwiający przełączenie na angielską wersję językową. Wyszukiwarka połączeń zintegrowana jest ze sklepem internetowym, w którym można kupić interesujący nas bilet. W przypadku wybranych połączeń międzynarodowych możemy sprawdzić, ile będziemy musieli dopłacić do biletu Interrail.

www.trenord.it

- strona kolei regionalnych kursujących w okolicach Mediolanu. Przydatne dla osób podróżujących samolotem do Bergamo i chcących w ciągu jednego lub dwóch dni pobytu pozwiedzać Mediolan i okolice.

UWAGA!!! We Włoszech należy bezwzględnie pamiętać o skasowaniu biletu zakupionego w kasie lub w automacie przed wejściem do pociągu. Kasowniki umieszczone są na peronach. Bilety zakupione drogą elektroniczną nie wymagają kasowania, jednak konieczne jest posiadanie numeru PNR - przy zakupie przez internet powinien przyjść wraz z zamówionym biletem. Brak numeru PNR traktowany jest jako przejazd bez ważnego biletu.

Przedział włoskiego pociągu Intercity


3. TRENITALIA - WYBRANE OFERTY


Ceny biletów na pociągi dalekobieżne Trenitalia są stosunkowo wysokie, jeśli kupujemy je w taryfie bazowej i w ostatniej chwili. Koleje włoskie przygotowały szereg ofert umożliwiających tańsze podróżowanie koleją po Włoszech. Co jakiś czas organizowane są też wyprzedaże biletów na wybranych trasach.

Taryfa jest dynamiczna i zależy od obłożenia konkretnego połączenia o konkretnej porze. Bilety najlepiej kupować z dużym wyprzedzeniem.

Trenitalia - karty zniżkowe


Trenitalia, podobnie jak wiele innych kolei, oferują karty zniżkowe dla wybranych grup:

CARTA FRECCIA - karta umożliwiająca podróżowanie pociągami kategorii Frecciarossa, Frecciargento i Frecciabianca i Intercity ze zniżką 50% od 11:00 do 14:00 wtorki, środy i czwartki. Zniżka jest naliczana od ceny bazowej. Obowiązuje w klasie drugiej, pierwszej i klasie biznes. Karta dostępna jest również w wersji dla młodzieży i seniorów.

CARTA VERDE - karta zniżkowa dla młodzieży w wieku od 12-26 lat. Uprawnia do zniżki 10% w pociągach wszystkich kategorii, ponadto uprawnia do zniżki Railplus w wysokości 25% przy zakupie wybranych biletów międzynarodowych.

CARTA D'ARGENTO - karta zniżkowa dla seniorów, którzy ukończyli 60 lat. Dla osób, które ukończyły 75 rok życia jest bezpłatna. Uprawnia do zniżki 10% w wagonach z miejscami do leżenia oraz do zniżki 15% we wszystkich kategoriach pociągów. Zniżka Raiplus 25% również w cenie karty.

Trenitalia - wybrane oferty i promocje


W ofercie przewoźnika narodowego Trenitalia znajdziemy kilka interesujących promocji, pozwalających niedrogo podróżować po Włoszech. Informacje pochodzą z włoskiej wersji językowej strony internetowej Trenitalii, a informacje na włoskiej i angielskiej czasami różnią się. Najważniejsze z nich:

ECONOMY - Il biglietto Economy to oferta oznaczająca pulę tanich biletów na szybkie pociągi, które można kupić z wyprzedzeniem, najpóźniej 24 godziny przed odjazdem pociągu. Trzeba się spieszyć z zakupem, ponieważ szybko się rozchodzą. Obowiązuje na konkretne połączenie, wymiana możliwa po uiszczeniu różnicy pomiędzy ceną promocyjną a ceną bazową.

SUPER ECONOMY - bilety na podróż pociągami Intercity na dowolnej trasie za 9,90 euro. Należy kupować z dużym wyprzedzeniem. Podobnie jak Economy obowiązuje na konkretne połączenie.

SPECIALE 2x1 - w każdą sobotę oraz w wybranych tygodniach dwie osoby jadące tym samym pociągiem w tej samej relacji płacą jak za jedną osobę, czyli de facto podróżują ze zniżką 50%. Oferta ważna we wszystkich kategoriach pociągów, z wyłączeniem klasy Executive oraz kuszetek.

A/R WEEKEND - podróż pociągami Frecciarossa, Frecciargento i Frecciabianca za zryczałtowaną cenę, przy czym przejazd tam i przejazd powrotny muszą się odbyć tego samego dnia. Pula biletów jest ograniczona, aktualne ceny dostępne są na stronie Trenitalii.

Podobna oferta obowiązuje dla wybranych relacji w dni robocze.

CARNET 10 VIAGGI - karnet na 10 przejazdów pociągami Frecciarossa, Frecciargento i Frecciabianca w cenie ośmiu. Dostępny dla osób posiadających karty Cartaviaggio lub Carta Freccia. Karnet należy wykorzystać w ciągu 180 dni.

CARNET 3x2 - karnet uprawniający do odbycia 3 podróży pociągami Frecciarossa i Frecciargento w cenie dwóch. Karnet musi zostać wykorzystany 60 dni od daty zakupu.

SPECIALE 3x2 - bilet dla trzech osób podróżujących wspólnie w dowolnej relacji szybkimi pociągami z wyłączeniem kuszetek i klasy Executive. Trzy osoby podróżujące wspólnie płacą jak za dwie osoby - cenę biletu ustala się według taryfy bazowej. Oferta nie obowiązuje w pociągach regionalnych.

FAMILIA -20% - oferta przeznaczona dla rodzin podróżujących pociągami nocnymi. Ma zastosowanie, jeżeli wspólnie podróżuje od 2 do 5 osób, przy czym w grupie musi być przynajmniej jedna osoba dorosła i jedno dziecko do 15 roku życia. Dziecko do 15 roku życia otrzymuje 50% zniżki na miejsce do siedzenia lub 30% zniżki w kuszetce, osoba dorosła 20% zniżki. Oferta nie ma zastosowania do klasy Excelsior. Liczba biletów w tej ofercie jest ograniczona, minimalna cena biletu dla każdej osoby, nawet po zniżce, musi przekroczyć 10 euro.

SCONTO RAGAZZI - zniżka dla dzieci. Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca. Dzieciom w wieku 4-15 lat przysługuje zniżka 50% w wagonach z miejscami do leżenia i 30% w wagonach z miejscami do leżenia. Zniżki są liczone od taryfy bazowej.

OFERTA DLA GRUP I SZKÓŁ - grupy liczące ponad 10 osób mogą liczyć na zniżkę 30% w pociągach dalekobieżnych, o ile przejazd zostanie wcześniej zgłoszony.

Włoski pociąg regionalny


4. POCIĄGI FRECCIAROSSA


Nazwa Frecciarossa oznacza "Czerwona Strzała" i jest to kategoria pociągów jadących z prędkością nawet 300 km/h.

Klasy wagonów:

- standard (2 klasa)
- premium (1 klasa)
- business (dodatkowo z przedziałami konferencyjnymi)
- executive (w cenie są przekąski, napoje i posiłki)

W każdym pociągu jest wagon restauracyjny.

Wyposażenie pociągów Frecciarossa:

- klimatyzacja
- gniazdka przy każdym siedzeniu
- lampki
- wydzielone miejsca na bagaż w przedsionkach wagonów
- system informacji pokładowej
- bezpłatny dostęp do wi-fi
- w wagonie 3 dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich i opiekunów
- toaleta w każdym wagonie; w wagonie 3 toaleta dla niepełnosprawnych

Spotkamy się z pojazdami Frecciarossa ETR 500 (Pendolino) i Frecciarossa 1000 (nowsze pociągi)

Frecciarossa ETR 500


Frecciarossa ETR 500 posiada 11 wagonów w których może jechać 574 pasażerów.

Zestawienie pociągu Frecciarossa ETR 500:

Wagon 1: klasa Executive
Wagony 2,3,4 - klasa Business
Wagon 6 - klasa Premium
Wagony 7,8,9,10,11 - klasa Standard

Specyfikacja wybranych klas w pociągach Frecciarossa ETR 500:

Charakterystyka usług w wybranych klasach pociągu:

Klasa Standard:

- odpowiednik drugiej klasy
- szerokość fotela 55,5 cm
- odchylane odparcia (do 112 stopni)
- przestrzeń pomiędzy fotelami 106 cm

Klasa Premium:

- odpowiednik I klasy
- skórzane siedzenia
- szerokość fotela 55,5 cm
- odchylane odparcia (do 115 stopni)
- przestrzeń pomiędzy fotelami 106 cm
- bezpłatna przekąska na powitanie
- bezpłatny napój na powitanie
- bezpłatna prasa

Klasa Business:

- 64 cm szerokości fotela
- odchylane oparcia (do 115 stopni)
- podkładki pod nogi
- przestrzeń pomiędzy fotelami 106 cm
- strefa ciszy (16 miejsc)
- dwa wyciszone przedziały dla rozmów (dla 4 osób)
- bezpłatna przekąska na powitanie
- bezpłatny napój na powitanie
- bezpłatna prasa

Klasa Executive:

- 8 miejsc w wagonie
- 69 cm szerokości fotela
- odchylane oparcia (do 122 stopni)
- podkładki pod nogi
- przestrzeń pomiędzy fotelami 150 cm
- sala konferencyjna dla 6 osób
- bezpłatne zimne napoje
- bezpłatne przekąski
- bezpłatne posiłki
- bezpłatna prasa codzienna
- dostęp do salonów FrecciaClub na największych dworcach

Klasa Standard w pociągu Frecciarossa ETR 500
(aut. Chris Sampson, CC-BY, flickr.com)


Frecciarossa ETR 1000


Frecciarossa ETR 1000 to pociągi najnowszej generacji, przyjazne dla środowiska. Pociągi zadebiutowały na torach w 2015 roku. Jeżdżą z prędkością 300 km/, ale posiadają dopuszczenie dla prędkości 360 km/h, a prędkość konstrukcyjna to 400 km/h. We wszystkich klasach są dostępne gniazdka przy siedzeniu, można korzystać z bezpłatnego wi-fi oraz wagonu restauracyjnego.

W pociągach Frecciarossa ETR 1000 dostępne są 4 klasy dla pasażerów, rozróżniane również według kolorów. Są to składy zespolone zestawione z 8 wagonów mogących przewieźć 455 pasażerów.

Klasa Standard:

- kolor pomarańczowy
- układ siedzeń 2+2
- najtańsza klasa

Klasa Premium:

- kolor czerwony
- skórzane fotele
- odchylane oparcia (do 109 stopni)
- więcej miejsca na bagaż
- bezpłatny napój na powitanie
- bezpłatna przekąska na powitanie
- siedzenia w układzie naprzeciwległym 2+2, przy stoliku

Klasa Business:

- kolor niebieski
- siedzenia w układzie 2+1
- układ naprzeciwległy
- dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich
- fotele z tapicerki antybakteryjnej
- szerokość fotela 69 cm
- odchylane oparcia (do 109 stopni)
- rzędy oddzielone szybą
- strefa ciszy w wagonie 2
- bezpłatna przekąska na powitanie
- bezpłatny napój na powitanie

Klasa Executive:

- kolor brązowy
- 10 miejsc
- fotele obite skórą
- fotele rozkładane, możliwe rozłożenia do pozycji leżącej
- szerokość fotela 74 cm
- przestrzeń pomiędzy fotelami 150 cm
- bezpłatne przekąski
- bezpłatne napoje
- bezpłatne posiłki
- sala konferencyjna (5 miejsc)
- dostęp do salonów FRECCIAClub na najważniejszych dworcach

Zestawienie pociągów Frecciarossa 1000:

Wagon 1: klasa Executive
Wagon 2: klasa Business
Wagon 3: klasa Business + wagon barowy
Wagon 4: klasa Premium
Wagony 5-8 - klasa Standard

5. POCIĄGI FRECCIARGENTO


Pociągi Frecciargento to pociągi kursując po trasach Kolei Dużych Prędkości i na części trasy także magistrali kolejowych, które nie wchodzą w skład włoskiej sieci KDP. Pociągi są Frecciargento starsze i mniej komfortowe niż Frecciarossa, jednak dla wielu osób nadal będą dobrym wyborem, jeśli weźmiemy pod uwagę komfort i czas podróży.

Pociągi Frecciargento osiągają maksymalną prędkość 250 km/h.

Pod nazwą handlową Frecciargento kursują dwa typy pociągów:

ETR 600 - na trasie Roma - Wenecja. Pociąg ten ma siedem wagonów mogących pomieścić 432 pasażerów. Pięć wagonów to wagony klasy drugiej, pozostałe dwa wagony to klasa pierwsza, część jednego z wagonów zajmuje wagon barowy.

ETR 485 - na pozostałych trasach. Dziewięć wagonów mających 489 miejsc. Trzy wagony klasy pierwszej, pięć wagonów klasy drugiej i wagon barowy.

Pociągi Frecciargento oferują pasażerom następujące udogodnienia:

- klimatyzacja
- gniazdka przy każdym siedzeniu
- toaleta w każdym wagonie
- wydzielone miejsca na duży bagaż w przedsionkach wagonów.

Ponadto pociągi ETR 600 posiadają system informacji pokładowej.

Pasażerowie mogą wybrać z dwóch klas - pierwszej i drugiej. Klasa druga to Seconda Classe, klasa pierwsza nazywa się po włosku Primera Classe. Pierwsza klasa różni się od drugiej rozkładanymi skórzanymi fotelami, darmową prasą, powitalnym napojem i bezpłatnymi przekąskami.

Pasażerowie obu klas mają dostęp do wagonu barowego.

Pociąg Frecciargento ETR 600 na dworcu w Wenecji.
(aut. Rob Dammers, CC-BY, flickr.com)


6. POCIĄGI FRECCIABIANCA


Szybkie pociągi kursujące na najważniejszych trasach. Frecciabianca w tłumaczeniu oznacza "Biała Strzała". Pociągi te można było dawniej spotkać pod nazwą handlową Eurostar.

Marka Frecciabianca została wprowadzona w 2011 roku. Pociągi osiągają prędkość do 200 km/h.

Na pociągach Frecciabianca możemy spotkać zarówno lokomotywy z wagonami, jak i Pendolino ETR 460. O ile mnie wzrok nie myli, niektóre z pojazdów dawniej kursowały w pociągach Cisalpino pomiędzy Włochami a Szwajcarią.

Pasażerowie mogą wybierać pomiędzy pierwszą i drugą klasą.

W pociągach dostępne są wagony barowe.

Charakterystyka pociągów Frecciabianca:

- klimatyzacja
- przestronne, rozkładane fotele
- gniazdko przy każdym fotelu
- wydzielona przestrzeń na duży bagaż
- lampki przy fotelach
- rozkładane stoliki przy wybranych miejscach
- toaleta w każdym wagonie
- system informacji pokładowej
- w toalecie w wagonie nr 3 miejsce do przewijania niemowląt.

Wnętrze pociągu Frecciabianca


7. POCIĄGI INTERCITY NOTTE


Trenitalia uruchamia szereg pociągów nocnych pozwalających w komfortowy sposób przejechać z jednego końca kraju na drugi. Pociągi zestawione są z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów sypialnych oraz wagonów Excelsior.

Podróż w wagonie z miejscami do siedzenia nie jest zalecana ze względów bezpieczeństwa, ale jednocześnie jest znacznie tańsza niż podróż w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach Excelsior.

Wagony sypialne mają po 12 przedziałów. Podróżować można w przedziale trzyosobowym (T3), dwuosobowym (D) oraz jednoosobowym (S). Wyposażenie jest standardowe jak w wagonach sypialnych w całej Europie - umywalka, gniazdka do golarki, akcesoria higieniczne. Na życzenie klienta możliwe jest połączenie dwóch sąsiadujących przedziałów - jest to rozwiązanie idealne dla rodzin 5-6 osobowych.

Przedziały wyposażone są w interkom pozwalający na bezpośredni kontakt z konwojentem wagonu sypialnego.

Przedziały można zamknąć od środka.

Wagony sypialne podzielone są na dwie klasy Vettura Letti Classica i Vettura Comfort.Klasa Comfort to większe łóżka, klimatyzacja, lepsze zamki, przycisk do wezwania obsługi, lepsze wyciszenie przedziału. Pasażerowie otrzymują chusteczki nawilżające i butelki wody mineralnej oraz sok i prasę poranną.

W niektórych pociągach kursują nowe wagony sypialne oznaczone w specyfikacji symbolem T3S. Część wagonów posiada 6 przedziałów 3-osobowych z dwiema toaletami na korytarzu, część wagonów to 4 czteroosobowe przedziały sypialne wyposażone w łazienkę z prysznicem - widnieją jako klasa Excelsior. Nowe wagony wyróżniają się większym komfortem, nowoczesnym wyposażeniem oraz monitoringiem wagonów.

Dla podróżujących na części trasy szybkimi kolejami, a na części pociągami nocnymi, koleje włoskie przygotowały ofertę Notte&AV.

Wagon pociągu nocnego Trenitalia


8. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi międzynarodowe:

Austria



Połączenia pomiędzy Austrią a Włochami należą do najpopularniejszych połączeń wśród turystów z całego świata. Do tej pory mogłem zamieścić dokładny rozkład pociągów, jednak już w 2016 roku pojawiły się zbyt duże różnice w porach kursowania w różnych okresach, przez co nawet orientacyjny rozkład jazdy pociągów wprowadzałby czytelnika w błąd.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi dalekobieżne:

Wiedeń - Wenecja
Wiedeń - Rzym
Wiedeń - Mediolan
Wiedeń - Livorno
Są to pociągi nocne kursujące pod marką Nightjet. Dwa ostatnie pociągi w szczycie sezonu letniego mają w swoim składzie wagony przeznaczone do przewozu samochodów, tzw. autokuszetki.

Bilety w ofercie SparSchiene (sprawdzane 14.12.2016)

Wiedeń - Rzym

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 39 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 59 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 79 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 99 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 139 euro

Wiedeń - Salzburg - Wenecja

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 29 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 49 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 59 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 89 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 129 euro

Wiedeń - Mediolan

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 29 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 49 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 59 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 89 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 129 euro

Wiedeń - Livorno

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 39 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 59 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 79 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 99 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 139 euro

Ponadto kursują autobusy kolei austriackich pomiędzy Klagenfurtem a Wenecją oraz Wiedniem i Wenecją. Ceny na autobusy Klagenfurt - Wenecja zaczynają się od 19 euro, na autobusy Wiedeń - Wenecja od 29 euro.

Pociągi z Niemiec do Włoch również przejeżdżają przez terytorium Austrii. Bilety Sparschiene z Innsbrucka od Wenecji kosztują 19 euro (2 klasa) i 29 euro (1 klasa).

Francja



W rozkładzie jazdy 2016/2017 pomiędzy Francją a Włochami kursują pociągi Thello. W porównaniu do poprzedniego rozkładu jazdy pozostał pociąg nocny Paryż - Wenecja, dodatkowo kursuje pociąg dzienny Marsylia - Mediolan (ceny od 15 euro.)

Kursuje również bezpośredni pociąg TGV Mediolan - Paryż, ale bardzo trudno go znaleźć w wyszukiwarce, ponieważ odjeżdża ze stacji Milano Porta Garibaldi. Podróż trwa prawie sześć i pół godziny.

www.thello.com - strona pociągów Thello.

Szwajcaria



Kursują bezpośrednie pociągi dzienne w relacjach:
Mediolan - Genewa
Mediolan - Zurych
Mediolan - Bazylea

Ponadto połączenia regionalne w regionach przygranicznych. Osoby chcące podróżować pociągiem Bernina Express mogą dojechać z Mediolanu do Tirano i stamtąd pociągiem Bernina Express do Chur.

W 2016 roku otwarto nowy tunel kolejowy, dzięki któremu podróż pomiędzy największymi miastami Włoch i Szwajcarii skróci się o około 30 minut.

Niemcy




W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi:

Monachium - Wenecja
Monachium - Bolonia
Monachium - Villach - Florencja - Rzym
Monachium - Villach - Werona - Mediolan
Szczegóły w odnośnikach. Rozkład należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarkach połączeń. Można to też zrobić na stronie kolei niemieckich reiseankunft.bahn.de

Słowenia



W rozkładzie jazdy 2016/2017 nadal nie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Słowenią a Włochami. Koleje słoweńskie uruchomiły bezpośrednie autobusy ekspresowe Lublana - Trest, które pokonują trasę między miastami w dwie godziny. Niestety, linię obsługują zwykłe autobusy podmiejskie, w których nie ma wygodnych foteli ani toalety.

Są trzy sposoby dotarcia ze Słowenii do Włoch:
a) Dojechanie pociągiem do Nowej Gorycji, przekroczenie granicy i przejście na stację we włoskiej Gorycji, skąd odjeżdżają pociągi do Udine i Triestu. Dworce w Nowej Gorycji i Gorycji dzieli około 3 kilometrów.
b) przejazd autobusem na trasie Triest - Koper, stamtąd do Lublany
c) przejazd pociągiem z Lublany do miejscowości Villa Opicina, skąd kursuje zabytkowy tramwaj lub autobus komunikacji miejskiej do Triestu. W rozkładzie jazdy 2016/2017 ma kursować aż 6 pociągów dziennie relacji Lublana - Villa Opicina.

9. POCIĄGI THELLO



Thello to nazwa pociągów nocnych od kursujących od grudnia 2011 roku pomiędzy Paryżem a Wenecją. Pociągi po drodze zatrzymują się m.in. w Mediolanie i Weronie. Pociągi Thello zastąpiły pociągi "Artesia". Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014, pociąg Paryż - Rzym został wycofany z oferty. W rozkładzie jazdy 2014/2015 uruchomiono pociąg dzienny Marsylia - Mediolan

Pociągi zestawione są z wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia oraz z wagonu restauracyjnego. W pociągach nie ma wagonów z miejscami do siedzenia.

Przedziały w wagonach z miejscami do leżenia są podzielone na cztero- i sześcioosobowe. W rzeczywistości są to takie same wagony, tylko liczba oferowanych miejsc jest mniejsza, a opłata za miejsce w przedziale czteroosobowym trochę wyższa. Przedziały są klimatyzowane, zasadniczo nie ma podziału na przedziały dla mężczyzn i kobiet, aczkolwiek przewoźnik wydzielił przedział czteroosobowy tylko dla kobiet dostępny na życzenie. Pasażerowie otrzymują małą butelkę wody mineralnej, a koce i poduszki są standardem.

Wagony sypialne posiadają przedziały jedno-, dwu- i trzyosobowe. W przedziale jest umywalka, a dla każdego pasażera przygotowano małą butelkę wody mineralnej, zatyczki do uszu, ręcznik oraz artykuły higieny osobistej: szczoteczkę do zębów, mydło i pastę do zębów. W każdym wagonie są dwie toalety. Dla pasażerów podróżujących w wagonach sypialnych przygotowano ponadto skromne śniadanie w wagonie restauracyjnym w postaci croissanta, kawy i buteleczki soku.

W przyszłości przewoźnik zamierza zakupić luksusowe wagony sypialne z toaletami i prysznicami w przedziałach. Te obecnie kursujące to stare wagony sypialne zmodernizowane swego czasu przez włoskie koleje.

Ceny zaczynają się od 35 euro w ofertach promocyjnych.

Strona oficjalna z możliwością rezerwacji biletu: www.thello.com

UWAGA!!! POCIĄGI NOCNE THELLO ZBIERAJĄ FATALNE RECENZJE WŚRÓD PODRÓŻNIKÓW. WEDŁUG RELACJI NA FORACH TABOR JEST NIEWYGODNY I PRZESTARZAŁY, W ŚRODKU ŚMIERDZI I NIE ZAWSZE JEST CZYSTO

Przedział sypialny w pociągu Thello
(aut. Norio Nakayama, CC-BY-SA, flickr.com)


10. ITALO



Italo to nazwa pociągów kursujących po Włoszech od 28 kwietnia 2012 roku. Pociągi uruchamiane są przez przewoźnika Nuovo Trasporto Viaggiatori S.p.A (NTV). Jest to pierwszy prywatny przewoźnik w Unii Europejskiej konkurujący z kolejami państwowymi na liniach dużych prędkości.

Tabor jest złożony z komfortowych pociągów AGV mogących osiągać prędkość do 360 kilometrów na godzinę. W 2015 roku pociąg kursuje pomiędzy Mediolanem, Bolonią, Florencją, Rzymem, i Neapolem. Planuje się uruchomienie innych połączeń.

Bilety najlepiej kupować z wyprzedzeniem; pomiędzy Rzymem a Mediolanem ceny zaczynają się od 30 euro. Pociąg ma trzy klasy, w każdej są wygodne fotele lotnicze oraz liczne udogodnienia, jak choćby wi-fi.

Warto odwiedzić stronę przewoźnika, na której można nie tylko sprawdzić ceny i rozkład jazdy, lecz także odbyć wirtualną wycieczkę po pociągu.

Szczegółowe informacje: www.italotreno.it


Pociągi Italo
(źródło: materiały prasowe Alstom)

Pociąg Italo - Smart Class
(źródło: materiały prasowe Alstom)

11. RELACJE PODRÓŻNIKÓW



Jako osoba przygotowująca informację o kolejach głównie na podstawie informacji podanych przez przewoźników, mogę nie wiedzieć o niektórych rzeczach charakterystycznych dla kolei danego kraju. W takim przypadku bardzo przydadzą mi się wskazówki osób podróżujących po danym kraju. Poniżej zamieszczam informacje, które otrzymałem od czytelnika Zorro2212. Są one wyczerpujące i uzupełniają suche, encyklopedyczne fakty.

Zorro 2212 napisał (grudzień 2012):

"Podobnie jak w większości krajów Europy, we Włoszech są pociągi różnych kategorii, których cena i czas podróży zmieniają się w zależności od wybranej kategorii. Najdroższe i najszybsze są pociągi Eurostar Italia (jeżdżące po oddzielnych torach, obsługiwane m.in. przez słynne Pendolino), potem są drugie w kolejności Intercity i na końcu pociągi Regionale i Regionale Veloce.

Najpopularniejsze są pociągi Regionale i Regionale Veloce, odpowiadające naszym osobowym i, powiedzmy, przyspieszonym. Zarówno tabor kolejowy, jak i obsługa nie różnią się specjalnie od tego, co znamy z Polski. Wagony bywają w miarę nowe i nieźle wyposażone w zasadzie na liniach dojazdowych do dużych miast. Na liniach lokalnych zdarzają się wręcz jednoczłonowe szynobusy, na oko z lat 50-tych. Toalety, niestety, niespecjalnie różnią się od polskich. Jedyna poważna różnica jest taka, że wagony są prawie zawsze klimatyzowane. Latem to wielki komfort.

Największą zaletą włoskich kolei jest jednakże cena. O ile w większości krajów Europy Zachodniej bilety są na polska kieszeń dość drogie, a specjalnego wyboru taryf nie ma, to we Włoszech wygląda to znacznie bardziej przystępnie. Z grubsza biorąc w Niemczech czy krajach Beneluksu przejażdżka rzędu 2 godzin to wydatek około 20-30 E, natomiast we Włoszech wyjdzie to w granicach 5-8 E. Oczywiście IC będzie droższe, ale przynajmniej mamy wybór.

Bilety kupuje się w kasach (i na prowincji nie ma co liczyć na znajomość angielskiego), ale prawie wszędzie, na najmniejszej nawet stacyjce, są automaty biletowe, gdzie można sie posłużyć interfejsem angielskim czy niemieckim. Automaty przyjmują gotówkę oraz karty bankomatowe. Trzeba pamiętać, że wydają resztę tylko drobnymi do sumy 9 E, jeśli nie mamy drobnych a reszta wyjdzie ponad tę sumę, dostaniemy wydrukowany rewers, za który w dowolnej otwartej kasie biletowej dostaniemy zwrot należnej gotówki. Jeśli automatu nie ma (naprawdę rzadkość), czy jest uszkodzony, bilety kupuje się u konduktora bez dopłaty.

We Włoszech bezwzględnie należy pamiętać o skasowaniu biletu na dworcu! Do niedawna służyły do tego charakterystyczne żółte kasowniki, od niedawna zastępują je większe zielone. Jeśli się o tym zapomni, należy to zgłosić niezwłocznie konduktorowi. Nieskasowanie jest traktowane jak jazda na gapę. Niekiedy, w małych miejscowościach, bilety kupuje się w kiosku lub barze na dworcu. Z kolei bilety na autobusy miejskie nabywa się przeważnie w tabaccheriach (czyli teoretycznie sklepach z papierosami, w rzeczywistości są to raczej odpowiedniki naszych kiosków).

Połączenia włoskich kolei są czasami obsługiwane przez autobusy, co widać na rozkładach jazdy. Kierowcy honorują wtedy bilety kupione w automatach czy kasach.

Dworce są dość podobne do siebie, raczej dobrze utrzymane. Standardowe wyposażenie to automat biletowy, toaleta (bezpłatna), rozkłady jazdy (przyjazdy białe, odjazdy żółte, w większych miejscowościach ekrany LCD), przejście na perony zwykle przejściem podziemnym.

Inna zaleta włoskich kolei, to możliwość wysiadania w trakcie podróży. Jeśli mamy bilet na trasę np. Rzym - Florencja, nic nie stoi na przeszkodzie, aby po drodze wysiąść np w Orvieto, zwiedzić, po czym pojechać dalej. Trzeba tylko pamiętać, jak długo ważny jest bilet. Standardowo to 6 godzin.

Na koniec jeszcze dwa słowa o pociągach w Rzymie. Rzymskie lotnisko Fiumicino (oficjalnie Aeroporto Leonardo Da Vinci) jest oddalone od miasta o ok. 30 km. Do centrum można dojechać ekskluzywnym pociągiem Leonardo, który do głównego dworca Termini jedzie ok. pół godziny, ale niestety, kosztuje 14E, albo też pojechać tańszym pociągiem osobowym FR1, który kosztuje 8 E, ale omija Termini! Jeśli komuś nie przeszkadza, że wysiądzie na innym rzymskim dworcu i będzie jechał 20 minut dłużej, to zdecydowanie lepsza opcja. Najtańsze są autobusy Cortal (ok. 3 E), ale trasa, która pokonują, przypomina wycieczkę objazdową.
"

12. WYBRANI PRZEWOŹNICY PRYWATNI



Poniżej znajduje się lista najważniejszych włoskich prywatnych i samorządowych przewoźników kolejowych prowadzących przewozy pasażerskie. Lista nie jest kompletna.

CIRCUMVESUVIANA - przewoźnik obsługuje linie wąskotorowe w okolicach Neapolu, w tym do historycznych Pompejów. Zarządza także kolejką linową Dear Funivia Castellammare di Stabia - Monte Faito.

www.vesuviana.it

FERROVIA APPULO LUCANE - przewoźnik operujący na liniach wąskotorowych wokół Bari i miasta Potenza. Obsługuje kilka krótkich linii do Altamury i pięknego miasta Matera. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie internetowej przewoźnika, ale tylko w wersji włoskiej, bowiem wersja angielska zawiera nieaktualne informacje.

Strona internetowa: www.fal-srl.it

FERROVIA ADRIATICO-SANGRITANA - firma obsługuje przewozy pasażerskie w relacji Marina San Vito - Lanciano - Villa S.Maria - Castel di Sangro. Dodatkowo prowadzi przewozy towarowe.

Strona internetowa: www.sangritana.it

FERROVIA CIRCUMETNEA(FCE) - przewoźnik obsługujący trasę pomiędzy Katanią a Riposto na Sycylii. Do niedawna na trasach kursowały stare pociągi, obecnie są zastępowane przez pociągi wyprodukowane w Polsce

Strona internetowa: www.circumetnea.it

FERROVIE CENTRALE UMBRA
- pociągi tego przewoźnika można spotkać w okolicach Perugii i Terni.

www.umbriamobilita.it

FERROVIE DELLA SARDEGNA (FDS) - przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe na Sardynii - włoskiej wyspie. Obecnie jest częścią ARST - Azienda Regionale Sarda Trasporti - zintegrowanego transportu na tej wyspie. Oprócz regularnych przewozów organizuje przejazdy pociągiem turystycznym Il Trenino Verde della Sardegna.

arst.sardegna.it

FERROVIE EMILIA ROMAGNA - przewoźnik obsługujący wybrane połączenia regionalne w regionie Emilia Romagna. Oprócz połączeń kolejowych obsługuje także połączenia autobusowe. Pociągi tego przewoźnika można najczęściej spotkać w Bolonii, Parmie i Ferrarze. W taborze FEM również można spotkać pociągi ATR 220 produkowane przez PESĘ.

Strona internetowa: www.fer-online.it

FG - FERROVIE DEL GARGANO - przewoźnik obsługujący kilka połączeń autobusowych i kolejowych w rejonie miasta Foggia. Według informacji na stronie przewoźnika od 2009 roku kursują pociągi Foggia - Lucera, a od 12 grudnia 2011 San Severo - Foggia. Pasażerowie podróżują pociągami "Flirt".

Strona internetowa: www.ferroviedelgargano.com

FERROVIE DEL SUD EST - przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe na południu Włoch, w okolicach Bari, Taranto i Lecce. Wszystkie linie są niezelektryfikowane, a tabor to spalinowe zespoły trakcyjne, w tym ATR220 produkowany przez PESĘ. Zwraca uwagę ładna strona internetowa przewoźnika.

Strona internetowa: www.fseonline.it

FT - FERROTRAVIARIA - przewoźnik obsługujący kilka połączeń podmiejskich w okolicach Bari.

Strona internetowa: www.ferrovienordbarese.it

FUC - SOCIETA FERROVIE UDINE-CIVIDALE S.A.R.L. - przewoźnik obsługujący tylko jedno połączenie: Udine - Cividale. Łączna długość linii - 16 kilometrów. Obecnie połączenia są obsługiwane przez pociągi GTW2/6 Stadlera, planuje się zamówienie hiszpańskich pociągów "Civia".

Strona internetowa: www.ferrovieudinecividale.it

GRUPOO TORINESE TRANSPORTI
- oprócz innych środków transportu w Turynie i okolicach, przewoźnik z powodzeniem obsługuje linie Turyn - lotnisko Caselle - Ceres GTT oraz Turin Dora - Pont. Firma zatrudnia 5500 osób.

Przewoźnik zarządza również zabytkową kolejką zebatą Sassi-Superga łączącą turyńskie przedmieścia Sassi z bazyliką Superga. Kolejka zębata została uruchomiona 27 kwietnia 1884 roku. Linię o długości 3,1 kilometra pokonuje w około dwadzieścia minut. W roku 2012 bilet na przejazd kosztował 4 euro, bilet powrotny 6 euro.

Strona internetowa: www.comune.torino.it/gtt/

MCNE - METRO CAMPANIA NORD EST SRL - Według informacji na stronie przewoźnika, firma obsługiwała trzy linie kolejowe w okolicach Neapolu oraz linie miejskie:

Neapol - Piedimonti
Neapol - Benevento
Neapol - Aversa

Strona internetowa: www.metrocampanianordest.it

SEPSA - SOCIETA PER L'ESPERCIZIO DI PUBBLICI SERVIZI SPA - kolejny przewoźnik prowadzący przewozy w okolicach Neapolu. Obsługuje linię Neapol- Montesanto-Torregaveta.

Strona internetowa: www.sepsa.it

SISTEMI TERRITORIALI S.P.A.
- obsługuje trasę z Venezia Mestre do Adrii

Strona internetowa: www.sistemiterritorialispa.it

TRANSPORTO FERROVIARO TOSCANO (TFT) - przewoźnik obsługuje następujące połączenia pasażerskie:

Arezzo-Stia
Arezzo-Sinalunga

Strona internetowa: www.trasportoferroviariotoscano.it

TRENORD - TreNord jest częścią grupy Ferrovie Nord Milano - Drugiego co do wielkości przewoźnika kolejowego we Włoszech. Przewoźnik obsługuje przewozy pasażerskie i towarowe na północy Włoch - głównie w Lombardii, Piemoncie oraz szwajcarskim kantonie Ticino. Wśród taboru przewoźnika można znaleźć między innymi polskie pociągi PESA 219M. Kilkakrotnie obiło mi się o uszy, że swego czasu w barwach przewoźnika jeździły także polskie elektryczne zespoły trakcyjne EN57. Prawdopodobnie to bujda, bowiem żadne źródło nie potwierdza tych informacji.

Strona internetowa: www.trenord.it

13. MUZEA KOLEJNICTWA


We Włoszech działają przynajmniej trzy muzea poświęcone kolei, ponadto w Muzeum Nauki i Techniki w Mediolanie utworzono ekspozycję poświęconą kolejnictwu. Najważniejszą placówką jest muzeum w Neapolu, pozostałe muzea są znacznie mniejsze.

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Neapolu


Najbardziej znane muzeum kolejnictwa we Włoszech znajduje się w Neapolu. Włoska nazwa tej placówki brzmi Museo Nazionale Ferroviario di Pietrarsa.

Muzeum utworzono w dawnych warsztatach położonych nad morzem, w pobliżu stacji kolejowej Pietrarsa - S.Giorgio-Cremano. Zwiedzający wystawiają placówce świetne recenzje, podkreślając czystość i zadbaną okolicę muzeum.

Wśród eksponatów przeważają parowozy, ale nie zabrakło na przykład zabytkowych szynobusów.

Strona internetowa: www.museodipietrarsa.it/ (w czasie opracowywania artykułu nie działała).

Museo Ferroviario Piemontese


Muzeum Kolei Piemontu to znacznie mniejsze muzeum niż to w Neapolu, zbiera też gorsze recenzje.

Muzeum mieści się w mieście Savigliano na południe od Turynu i zostało założone w 1978 roku.

Jak wynika ze strony internetowej, kolekcja jest całkiem przyzwoita - 14 parowozów, 5 lokomotyw elektrycznych, 7 lokomotyw spalinowych, 2 szynobusy i około 10 wagonów. Ponadto pojazdy techniczne różnego rodzaju.

Zwiedzający mogą także podziwiać dużą makietę kolejową.

Do Savigliano dojedziemy pociągami regionalnymi z Turynu.

Strona internetowa: www.museoferroviariopiemontese.it

Museo Ferroviario di Trieste Campo Marzio


Prowadzone przez wolontariuszy nieduże muzeum kolejnictwa w pobliżu centrum Triestu, w budynku starej stacji kolejowej.

Poza wystawami w środku budynku, przygotowano ekspozycję pojazdów kolejowych na zewnątrz.

Ekspozycja taboru jest stosunkowo nieduża, natomiast dużo więcej eksponatów poświęconych jest historii kolei w Trieście i regionie, a historia jest bardzo ciekawa, bowiem przez lata ścierały się tu wpływy włoskie, austriackie i krajów byłej Jugosławii.

Internauci zwracają uwagę na ładną makietę kolejową i niszczejące niektóre pojazdy.

Strona internetowa: www.museoferroviariotrieste.it

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Turynie
(aut. B.Zsolt, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)


14. KOLEJE LINOWO-TERENOWE W NEAPOLU


Na terenie Włoch czynnych jest około 25 kolei linowo-terenowych. Jest oczywiste, że nie ma sensu opisywać ich wszystkich, jednak zdecydowałem się opracować krótki opis kolejek tego typu w Neapolu. Po pierwsze jest to miasto popularne wśród polskich turystów, po drugie w Neapolu są aż cztery koleje linowo-terenowe i warto się nimi przejechać przy okazji wizyty w tym mieście.

Funikulary wchodzą w skład zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej.

Funicularo Centrale


Kolej linowo-terenowa oddana do użytku w 1928 roku. Łączy dwie najbardziej zamożne dzielnice miasta, nazywana też "kolejką zakupową", ze względu na ulice handlowe w pobliżu. Kursuje pomiędzy Piazza Fuga a Piazzetta Augusteo, po drodze zatrzymując się na Corso Vittorio Emanuele i Petraio.

Po linii kursują dwa pociągi zestawione z trzech wagonów - każdy z pociągów może pomieścić 450 osób. Jest to jeden z najbardziej obłożonych funikularów na świecie, jak też i jeden z najdłuższych. Długość trasy to ok. 1200 metrów, rozstaw szyn 1200 mm. Czas przejazdu wynosi 7 minut.

Kolejka kursuje codziennie. W poniedziałki i wtorki od 06:30 do 22:00, w pozostałe dni od 06:30 do 00:30. Kursy co 10 minut, jedynie od 06:30 do 07:00 i po 21:00 co 15 minut.

Funicolare di Chiaia


Jedna z najstarszych kolei linowo-terenowych we Włoszech, której początki sięgają 1889 roku. Dolna stacja kolei - Cimarosa - położona jest w pobliżu stacji Piazza Fuga kolejki Funicolaro Centrale.

Funikular łączy dzielnice mieszkalne, ale również wśród turystów cieszy się ogromną popularnością. Codziennie przewozi ok. 15 000 pasażerów (w święta 8 000).

Każdy skład to 2 wagony mieszczące 300 osób. Długość trasy wynosi 500 metrów, czas przejazdu 5 minut, a nachylenie trasy 29%.

Kolej kursuje codziennie, rozkład jazdy podobny do Funicolaro Centrale.

Funicolare di Montesanto


Kolej zbudowana w 1891 roku. Łączy dzielnicę Pignasecca z położoną wyżej dzielnicą mieszkalną Vomero.

Na linii kursują dwa składy zestawione z dwóch dużych wagonów, mogących przewieźć 300 osób.

Składy pokonują 824 metry przy średnim nachyleniu 20,84%. Przejazd trwa około 6 minut.

Kolej kursuje codziennie od 07:00 do 22:00.

Funicolare di Mergellina


Najmłodsza z neapolskich kolei linowo-terenowych. Budowę kolei rozpoczęto pod koniec lat dwudziestych ubiegłego wieku, została oddana do użytku w 1931 roku.

Początkowo kursowała jako kolej prywatna, skomunalizowano ją po długim czasie. W 1985 roku była nieczynna przez dziewięć miesięcy z powodu remontu.

Linia jest bardzo popularna wśród turystów ze względu na piękne widoki z wagonów i okolic górnej stacji.

Długość trasy to 550 metrów, czas przejazdu około 7 minut. Kursują składy jednowagonowe, mogące zabrać 60 pasażerów. Średnie nachylenie wynosi 19,87, przy czym przed stacją Mergellina wzrasta do 46%.

Kolej kursuje codziennie od 07:00 do 22:00.

Przy opracowaniu informacji o kolejach linowo-terenowych w Neapolu korzystałem ze strony www.abcnapoli.com/trasporti/funicolare_napoli/

Funicularo Centrale w Neapolu
(aut. Dave & Margie Hill, CC-BY, Wikimedia Commons)


15. CIEKAWOSTKI KOLEJOWE


W ostatnim rozdziale przedstawię dwie ciekawostki kolejowe z Włoch, dla których nie znalazłem miejsca w innej części tego artykułu.

Pociąg na promie


Dla miłośników kolei to żadna nowość, natomiast zwykły podróżnik będzie zachwycony jadąc pociągiem na promie. W Europie zachowało się kilka takich połączeń. Jednym z nich jest możliwość przejazdu pociągiem z kontynentalnych Włoch na Sycylię.

Pociągi wtaczane są na prom w miejscowości Villa Sant Giovanni i jeśli wierzyć relacjom internautów, pasażerowie na czas rejsu mogą opuścić pociąg, spacerując po pokładzie promu. Rejs przez cieśninę trwa około godzinę.

Dawniej pociąg na stacji Messina był dzielony na dwie części - jedna grupa wagonów z Rzymu jechała do Palermo, druga do miasta Syrakuzy. Jak jest obecnie, nie wiem.

Monorotaia di Torino


Obecnie we Włoszech nie ma żadnej kolei jednoszynowej (monorail), ale przez krótki czas taka kolej kursowała w Turynie.

Kolej jednoszynową wybudowano w 1961 roku z okazji EXPO 61, znanej też wtedy pod nazwą Międzynarodowa Wystawa Pracy. Wiadukt kolei liczył 1,8 km, pomiędzy stacją początkową a końcową nie było stacji pośrednich.

Linia była zelektryfikowana, a pociąg miał 3 wagony połączone złączami przegubowymi.

Kolej jednoszynowa kursowała przez krótki czas w 1961 roku, uruchamiano ją też okazyjnie w 1962 i 1963 roku. Później została pozostawiona na pastwę losu.

Większość obiektów kolejki została zdewastowana, do dziś zachowały się jednak ślady po tej linii, na przykład słupy wiaduktu przebiegającego przez jezioro. Stacja Północna została zaadaptowana na szpital dziecięcy.

Kolej jednoszynowa w Turynie
(aut. Paolo Monti, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)