Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

WŁOCHY



Przewoźnik narodowy: Trenitalia
Strona internetowa: www.trenitalia.com
Ostatnia aktualizacja: 14.12.2016



Spis treści:
1. Jak dojechać?
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Pociągi międzynarodowe
4. Pociągi Thello
5. Pociągi Italo
6. Relacje podróżników
7. Wybrani przewoźnicy prywatni

Na temat podróżowania pociągami po Włoszech nie mogę zbyt wiele napisać. Byłem tam tylko raz na jednodniowej wycieczce. Pociągi nie odbiegały standardem od polskich - wyjątkiem były składy Pendolino.

Samego kraju nie trzeba reklamować. Setki pięknych miast, góry, morze, zabytki - słowem wszystko, czego dusza zapragnie. Ja byłem jedynie w Wenecji i Padwie. Wenecja to przepiękne miasto, szczególnie jeśli zboczymy z uczęszczanych szlaków i pozwiedzamy miejsca, gdzie rzadko zaglądają turyści. Wtedy można dopiero poczuć prawdziwą atmosferę tego miasta. O czym pamiętać - nie zostawiajcie bagażu w przechowalni w Wenecji. Ja zostawiłem w Padwie i potem jechałem specjalnie do Padwy, żeby bagaż odebrać. Straciłem trochę czasu, ale zaoszczędziłem około 20 euro.

Problemem może być bezpieczeństwo. W miejscowościach popularnych wśród turystów roi się od kieszonkowców, zdarzają się także napady rabunkowe. Mogę podzielić się jedynie doświadczeniem z dworca Venezia Mestre - czekałem tam na nocny pociąg do Wiednia. Tragedia - menele, bezdomni, bójki, krzyki - nie tak to sobie wyobrażałem. Chociaż z drugiej strony nigdzie nie jest idealnie.


Pociąg Eurostar

Pociąg Eurostar - II klasa

1. JAK DOJECHAĆ?



Do Włoch najlepiej dojechać pociągiem przez Wiedeń. Dojazd do Wiednia i opcje szczegółowo opisałem w artykule "Podróż koleją po Austrii". Jeśli nie macie czasu na kombinowanie z przesiadkami oraz nie uda się wam upolować tanich biletów, lepiej skorzystać z podróży autokarem do Wiednia, na przykład Polskim Busem lub Lux Expressem, a bilet na pociąg do Włoch kupić na stronie kolei austriackich.

Moim zdaniem najlepsza opcja to dojazd pociągiem EIC/EC Polonia, który wyjeżdża rano z Warszawy, a w Wiedniu jest przed 14:00. Z Wiednia kursują bezpośrednie pociągi nocne do Wenecji, Mediolanu i Rzymu (skład łączony). Odjeżdżają po 19:00 i 21:00, na miejsce dojeżdżają rano. Są to komfortowe pociągi Nightjet.

Wyszukiwarka połączeń z aktualnym rozkładem i możliwością kupna biletów dostępna jest na stronie tickets.oebb.at.

W sezonie pociągi te cieszą się ogromną popularnością. Najtańsze bilety z Warszawy do Wiednia i z Wiednia do Wenecji będą kosztowały łącznie 58 euro.

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń kolei włoskich dostępna jest na stronie www.trenitalia.com. W prawym górnym rogu strony znajduje się przycisk umożliwiający przełączenie na angielską wersję językową. Wyszukiwarka połączeń zintegrowana jest ze sklepem internetowym, w którym można kupić interesujący nas bilet. W przypadku wybranych połączeń międzynarodowych możemy sprawdzić, ile będziemy musieli dopłacić do biletu Interrail.

www.trenord.it

- strona kolei regionalnych kursujących w okolicach Mediolanu. Przydatne dla osób podróżujących samolotem do Bergamo i chcących w ciągu jednego lub dwóch dni pobytu pozwiedzać Mediolan i okolice.

UWAGA!!! We Włoszech należy bezwzględnie pamiętać o skasowaniu biletu zakupionego w kasie lub w automacie przed wejściem do pociągu. Kasowniki umieszczone są na peronach. Bilety zakupione drogą elektroniczną nie wymagają kasowania, jednak konieczne jest posiadanie numeru PNR. Brak numeru PNR traktowany jest jako przejazd bez ważnego biletu.

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi międzynarodowe:

Austria



Połączenia pomiędzy Austrią a Włochami należą do najpopularniejszych połączeń wśród turystów z całego świata. Do tej pory mogłem zamieścić dokładny rozkład pociągów, jednak już w 2016 roku pojawiły się zbyt duże różnice w porach kursowania w różnych okresach, przez co nawet orientacyjny rozkład jazdy pociągów wprowadzałby czytelnika w błąd.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi dalekobieżne:

Wiedeń - Wenecja
Wiedeń - Rzym
Wiedeń - Mediolan
Wiedeń - Livorno
Są to pociągi nocne kursujące pod marką Nightjet. Dwa ostatnie pociągi w szczycie sezonu letniego mają w swoim składzie wagony przeznaczone do przewozu samochodów, tzw. autokuszetki.

Bilety w ofercie SparSchiene (sprawdzane 14.12.2016)

Wiedeń - Rzym

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 39 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 59 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 79 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 99 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 139 euro

Wiedeń - Salzburg - Wenecja

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 29 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 49 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 59 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 89 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 129 euro

Wiedeń - Mediolan

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 29 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 49 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 59 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 89 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 129 euro

Wiedeń - Livorno

Wagon z miejscami do siedzenia 2 klasa: od 39 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział sześcioosobowy: od 59 euro
Wagon z miejscami do leżenia, przedział czteroosobowy: od 69 euro
Wagon sypialny, przedział trzyosobowy: od 79 euro
Wagon sypialny, przedział dwuosobowy: od 99 euro
Wagon sypialny, przedział jednoosobowy: od 139 euro

Ponadto kursują autobusy kolei austriackich pomiędzy Klagenfurtem a Wenecją oraz Wiedniem i Wenecją. Ceny na autobusy Klagenfurt - Wenecja zaczynają się od 19 euro, na autobusy Wiedeń - Wenecja od 29 euro.

Pociągi z Niemiec do Włoch również przejeżdżają przez terytorium Austrii. Bilety Sparschiene z Innsbrucka od Wenecji kosztują 19 euro (2 klasa) i 29 euro (1 klasa).

Francja



W rozkładzie jazdy 2016/2017 pomiędzy Francją a Włochami kursują pociągi Thello. W porównaniu do poprzedniego rozkładu jazdy pozostał pociąg nocny Paryż - Wenecja, dodatkowo kursuje pociąg dzienny Marsylia - Mediolan (ceny od 15 euro.)

Kursuje również bezpośredni pociąg TGV Mediolan - Paryż, ale bardzo trudno go znaleźć w wyszukiwarce, ponieważ odjeżdża ze stacji Milano Porta Garibaldi. Podróż trwa prawie sześć i pół godziny.

www.thello.com - strona pociągów Thello.

Szwajcaria



Kursują bezpośrednie pociągi dzienne w relacjach:
Mediolan - Genewa
Mediolan - Zurych
Mediolan - Bazylea

Ponadto połączenia regionalne w regionach przygranicznych. Osoby chcące podróżować pociągiem Bernina Express mogą dojechać z Mediolanu do Tirano i stamtąd pociągiem Bernina Express do Chur.

W 2016 roku otwarto nowy tunel kolejowy, dzięki któremu podróż pomiędzy największymi miastami Włoch i Szwajcarii skróci się o około 30 minut.

Niemcy




W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi:

Monachium - Wenecja
Monachium - Bolonia
Monachium - Villach - Florencja - Rzym
Monachium - Villach - Werona - Mediolan
Szczegóły w odnośnikach. Rozkład należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarkach połączeń. Można to też zrobić na stronie kolei niemieckich reiseankunft.bahn.de

Słowenia



W rozkładzie jazdy 2016/2017 nadal nie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Słowenią a Włochami. Koleje słoweńskie uruchomiły bezpośrednie autobusy ekspresowe Lublana - Trest, które pokonują trasę między miastami w dwie godziny. Niestety, linię obsługują zwykłe autobusy podmiejskie, w których nie ma wygodnych foteli ani toalety.

Są trzy sposoby dotarcia ze Słowenii do Włoch:
a) Dojechanie pociągiem do Nowej Gorycji, przekroczenie granicy i przejście na stację we włoskiej Gorycji, skąd odjeżdżają pociągi do Udine i Triestu. Dworce w Nowej Gorycji i Gorycji dzieli około 3 kilometrów.
b) przejazd autobusem na trasie Triest - Koper, stamtąd do Lublany
c) przejazd pociągiem z Lublany do miejscowości Villa Opicina, skąd kursuje zabytkowy tramwaj lub autobus komunikacji miejskiej do Triestu. W rozkładzie jazdy 2015/2017 ma kursować aż 6 pociągów dziennie relacji Lublana - Villa Opicina.

Pociąg do Nowej Goricy
Pociąg Lublana - Nowa Gorica
Przejście graniczne
Przejście graniczne w Nowej Gorycji

4. POCIĄGI THELLO



Thello to nazwa pociągów nocnych od kursujących od grudnia 2011 roku pomiędzy Paryżem a Wenecją. Pociągi po drodze zatrzymują się m.in. w Mediolanie i Weronie. Pociągi Thello zastąpiły pociągi "Artesia". Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014, pociąg Paryż - Rzym został wycofany z oferty. W rozkładzie jazdy 2014/2015 uruchomiono pociąg dzienny Marsylia - Mediolan

Pociągi zestawione są z wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia oraz z wagonu restauracyjnego. W pociągach nie ma wagonów z miejscami do siedzenia.

Przedziały w wagonach z miejscami do leżenia są podzielone na cztero- i sześcioosobowe. W rzeczywistości są to takie same wagony, tylko liczba oferowanych miejsc jest mniejsza, a opłata za miejsce w przedziale czteroosobowym trochę wyższa. Przedziały są klimatyzowane, zasadniczo nie ma podziału na przedziały dla mężczyzn i kobiet, aczkolwiek przewoźnik wydzielił przedział czteroosobowy tylko dla kobiet dostępny na życzenie. Pasażerowie otrzymują małą butelkę wody mineralnej, a koce i poduszki są standardem.

Wagony sypialne posiadają przedziały jedno-, dwu- i trzyosobowe. W przedziale jest umywalka, a dla każdego pasażera przygotowano małą butelkę wody mineralnej, zatyczki do uszu, ręcznik oraz artykuły higieny osobistej: szczoteczkę do zębów, mydło i pastę do zębów. W każdym wagonie są dwie toalety. Dla pasażerów podróżujących w wagonach sypialnych przygotowano ponadto skromne śniadanie w wagonie restauracyjnym w postaci croissanta, kawy i buteleczki soku.

W przyszłości przewoźnik zamierza zakupić luksusowe wagony sypialne z toaletami i prysznicami w przedziałach. Te obecnie kursujące to stare wagony sypialne zmodernizowane swego czasu przez włoskie koleje.

Ceny zaczynają się od 35 euro w ofertach promocyjnych.

Strona oficjalna z możliwością rezerwacji biletu: www.thello.com

UWAGA!!! POCIĄGI NOCNE THELLO ZBIERAJĄ FATALNE RECENZJE WŚRÓD PODRÓŻNIKÓW. WEDŁUG RELACJI NA FORACH TABOR JEST NIEWYGODNY I PRZESTARZAŁY, W ŚRODKU ŚMIERDZI I NIE ZAWSZE JEST CZYSTO

5. ITALO



Italo to nazwa pociągów kursujących po Włoszech od 28 kwietnia 2012 roku. Pociągi uruchamiane są przez przewoźnika Nuovo Trasporto Viaggiatori S.p.A (NTV). Jest to pierwszy prywatny przewoźnik w Unii Europejskiej konkurujący z kolejami państwowymi na liniach dużych prędkości.

Tabor jest złożony z komfortowych pociągów AGV mogących osiągać prędkość do 360 kilometrów na godzinę. W 2015 roku pociąg kursuje pomiędzy Mediolanem, Bolonią, Florencją, Rzymem, i Neapolem. Planuje się uruchomienie innych połączeń.

Bilety najlepiej kupować z wyprzedzeniem; pomiędzy Rzymem a Mediolanem ceny zaczynają się od 30 euro. Pociąg ma trzy klasy, w każdej są wygodne fotele lotnicze oraz liczne udogodnienia, jak choćby wi-fi.

Warto odwiedzić stronę przewoźnika, na której można nie tylko sprawdzić ceny i rozkład jazdy, lecz także odbyć wirtualną wycieczkę po pociągu.

Szczegółowe informacje: www.italotreno.it


Pociągi Italo
(źródło: materiały prasowe Alstom)

Pociąg Italo - Smart Class
(źródło: materiały prasowe Alstom)

6. RELACJE PODRÓŻNIKÓW



Jako osoba przygotowująca informację o kolejach głównie na podstawie informacji podanych przez przewoźników, mogę nie wiedzieć o niektórych rzeczach charakterystycznych dla kolei danego kraju. W takim przypadku bardzo przydadzą mi się wskazówki osób podróżujących po danym kraju. Poniżej zamieszczam informacje, które otrzymałem od czytelnika Zorro2212. Są one wyczerpujące i uzupełniają suche, encyklopedyczne fakty.

Zorro 2212 napisał (grudzień 2012):

"Podobnie jak w większości krajów Europy, we Włoszech są pociągi różnych kategorii, których cena i czas podróży zmieniają się w zależności od wybranej kategorii. Najdroższe i najszybsze są pociągi Eurostar Italia (jeżdżące po oddzielnych torach, obsługiwane m.in. przez słynne Pendolino), potem są drugie w kolejności Intercity i na końcu pociągi Regionale i Regionale Veloce.

Najpopularniejsze są pociągi Regionale i Regionale Veloce, odpowiadające naszym osobowym i, powiedzmy, przyspieszonym. Zarówno tabor kolejowy, jak i obsługa nie różnią się specjalnie od tego, co znamy z Polski. Wagony bywają w miarę nowe i nieźle wyposażone w zasadzie na liniach dojazdowych do dużych miast. Na liniach lokalnych zdarzają się wręcz jednoczłonowe szynobusy, na oko z lat 50-tych. Toalety, niestety, niespecjalnie różnią się od polskich. Jedyna poważna różnica jest taka, że wagony są prawie zawsze klimatyzowane. Latem to wielki komfort.

Największą zaletą włoskich kolei jest jednakże cena. O ile w większości krajów Europy Zachodniej bilety są na polska kieszeń dość drogie, a specjalnego wyboru taryf nie ma, to we Włoszech wygląda to znacznie bardziej przystępnie. Z grubsza biorąc w Niemczech czy krajach Beneluksu przejażdżka rzędu 2 godzin to wydatek około 20-30 E, natomiast we Włoszech wyjdzie to w granicach 5-8 E. Oczywiście IC będzie droższe, ale przynajmniej mamy wybór.

Bilety kupuje się w kasach (i na prowincji nie ma co liczyć na znajomość angielskiego), ale prawie wszędzie, na najmniejszej nawet stacyjce, są automaty biletowe, gdzie można sie posłużyć interfejsem angielskim czy niemieckim. Automaty przyjmują gotówkę oraz karty bankomatowe. Trzeba pamiętać, że wydają resztę tylko drobnymi do sumy 9 E, jeśli nie mamy drobnych a reszta wyjdzie ponad tę sumę, dostaniemy wydrukowany rewers, za który w dowolnej otwartej kasie biletowej dostaniemy zwrot należnej gotówki. Jeśli automatu nie ma (naprawdę rzadkość), czy jest uszkodzony, bilety kupuje się u konduktora bez dopłaty.

We Włoszech bezwzględnie należy pamiętać o skasowaniu biletu na dworcu! Do niedawna służyły do tego charakterystyczne żółte kasowniki, od niedawna zastępują je większe zielone. Jeśli się o tym zapomni, należy to zgłosić niezwłocznie konduktorowi. Nieskasowanie jest traktowane jak jazda na gapę. Niekiedy, w małych miejscowościach, bilety kupuje się w kiosku lub barze na dworcu. Z kolei bilety na autobusy miejskie nabywa się przeważnie w tabaccheriach (czyli teoretycznie sklepach z papierosami, w rzeczywistości są to raczej odpowiedniki naszych kiosków).

Połączenia włoskich kolei są czasami obsługiwane przez autobusy, co widać na rozkładach jazdy. Kierowcy honorują wtedy bilety kupione w automatach czy kasach.

Dworce są dość podobne do siebie, raczej dobrze utrzymane. Standardowe wyposażenie to automat biletowy, toaleta (bezpłatna), rozkłady jazdy (przyjazdy białe, odjazdy żółte, w większych miejscowościach ekrany LCD), przejście na perony zwykle przejściem podziemnym.

Inna zaleta włoskich kolei, to możliwość wysiadania w trakcie podróży. Jeśli mamy bilet na trasę np. Rzym - Florencja, nic nie stoi na przeszkodzie, aby po drodze wysiąść np w Orvieto, zwiedzić, po czym pojechać dalej. Trzeba tylko pamiętać, jak długo ważny jest bilet. Standardowo to 6 godzin.

Na koniec jeszcze dwa słowa o pociągach w Rzymie. Rzymskie lotnisko Fiumicino (oficjalnie Aeroporto Leonardo Da Vinci) jest oddalone od miasta o ok. 30 km. Do centrum można dojechać ekskluzywnym pociągiem Leonardo, który do głównego dworca Termini jedzie ok. pół godziny, ale niestety, kosztuje 14E, albo też pojechać tańszym pociągiem osobowym FR1, który kosztuje 8 E, ale omija Termini! Jeśli komuś nie przeszkadza, że wysiądzie na innym rzymskim dworcu i będzie jechał 20 minut dłużej, to zdecydowanie lepsza opcja. Najtańsze są autobusy Cortal (ok. 3 E), ale trasa, która pokonują, przypomina wycieczkę objazdową.
"

7. WYBRANI PRZEWOŹNICY PRYWATNI



Poniżej znajduje się lista najważniejszych włoskich prywatnych i samorządowych przewoźników kolejowych prowadzących przewozy pasażerskie. Lista nie jest kompletna.

CIRCUMVESUVIANA

Przewoźnik obsługuje linie wąskotorowe w okolicach Neapolu, w tym do historycznych Pompejów. Zarządza także kolejką linową Dear Funivia Castellammare di Stabia - Monte Faito.

www.vesuviana.it

FERROVIA APPULO LUCANE

Przewoźnik operujący na liniach wąskotorowych wokół Bari i miasta Potenza. Obsługuje kilka krótkich linii do Altamury i pięknego miasta Matera. Szczegółowe informacje znajdziecie na stronie internetowej przewoźnika, ale tylko w wersji włoskiej, bowiem wersja angielska zawiera nieaktualne informacje.

Strona internetowa: www.fal-srl.it

FERROVIA ADRIATICO-SANGRITANA

Firma obsługuje przewozy pasażerskie w relacji Marina San Vito - Lanciano - Villa S.Maria - Castel di Sangro. Dodatkowo prowadzi przewozy towarowe.

Strona internetowa: www.sangritana.it

FERROVIA CIRCUMETNEA(FCE)

Przewoźnik obsługujący trasę pomiędzy Katanią a Riposto na Sycylii. Ma ciekawy tabor.

Strona internetowa: www.circumetnea.it

FERROVIE CENTRALE UMBRA

Pociągi tego przewoźnika można spotkać w okolicach Perugii i Terni.

www.umbriamobilita.it

FERROVIE DELLA SARDEGNA (FDS)

Przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe na Sardynii - włoskiej wyspie. Obecnie jest częścią ARST - Azienda Regionale Sarda Trasporti - zintegrowanego transportu na tej wyspie. Oprócz regularnych przewozów organizuje przejazdy pociągiem turystycznym Il Trenino Verde della Sardegna. Niestety, na stronie przewoźnika nie ma aktualnych informacji na temat kursowania tego pociągu w 2012.

arst.sardegna.it

FERROVIE EMILIA ROMAGNA

Przewoźnik obsługujący wybrane połączenia regionalne w regionie Emilia Romagna. Oprócz połączeń kolejowych obsługuje także połączenia autobusowe. Pociągi tego przewoźnika można najczęściej spotkać w Bolonii, Parmie i Ferrarze. W taborze FEM również można spotkać pociągi ATR 220 produkowane przez PESĘ.

Strona internetowa: www.fer-online.it

FG - FERROVIE DEL GARGANO

Przewoźnik obsługujący kilka połączeń autobusowych i kolejowych w rejonie miasta Foggia. Według informacji na stronie przewoźnika od 2009 roku kursują pociągi Foggia - Lucera, a od 12 grudnia 2011 San Severo - Foggia. Pasażerowie podróżują pociągami "Flirt".

Strona internetowa: www.ferroviedelgargano.com

FERROVIE DEL SUD EST

Przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe na południu Włoch, w okolicach Bari, Taranto i Lecce. Wszystkie linie są niezelektryfikowane, a tabor to spalinowe zespoły trakcyjne, w tym ATR220 produkowany przez PESĘ. Zwraca uwagę ładna strona internetowa przewoźnika.

Strona internetowa: www.fseonline.it

FT - FERROTRAVIARIA

Przewoźnik obsługujący kilka połączeń podmiejskich w okolicach Bari.

Strona internetowa: www.ferrovienordbarese.it

FUC - SOCIETA FERROVIE UDINE-CIVIDALE S.A.R.L.

Przewoźnik obsługujący tylko jedno połączenie: Udine - Cividale. Łączna długość linii - 16 kilometrów. Obecnie połączenia są obsługiwane przez pociągi GTW2/6 Stadlera, planuje się zamówienie hiszpańskich pociągów "Civia".

Strona internetowa: www.ferrovieudinecividale.it

GRUPOO TORINESE TRANSPORTI

Oprócz innych środków transportu w Turynie i okolicach, przewoźnik z powodzeniem obsługuje linie Turyn - lotnisko Caselle - Ceres GTT oraz Turin Dora - Pont. Firma zatrudnia 5500 osób.

Przewoźnik zarządza również zabytkową kolejką zebatą Sassi-Superga łączącą turyńskie przedmieścia Sassi z bazyliką Superga. Kolejka zębata została uruchomiona 27 kwietnia 1884 roku. Linię o długości 3,1 kilometra pokonuje w około dwadzieścia minut. W roku 2012 bilet na przejazd kosztował 4 euro, bilet powrotny 6 euro.

Strona internetowa: www.comune.torino.it/gtt/

MCNE - METRO CAMPANIA NORD EST SRL

Według informacji na stronie przewoźnika, w 2011 roku firma obsługiwała trzy linie kolejowe w okolicach Neapolu oraz linie miejskie:
Neapol - Piedimonti
Neapol - Benevento
Neapol - Aversa

Strona internetowa: www.metrocampanianordest.it

SEPSA - SOCIETA PER L'ESPERCIZIO DI PUBBLICI SERVIZI SPA

Kolejny przewoźnik prowadzący przewozy w okolicach Neapolu. Obsługuje linię Neapol- Montesanto-Torregaveta.

Strona internetowa: www.sepsa.it

SISTEMI TERRITORIALI S.P.A.

Obsługuje trasę z Venezia Mestre do Adrii

Strona internetowa: www.sistemiterritorialispa.it

TRANSPORTO FERROVIARO TOSCANO (TFT)

Przewoźnik obsługuje następujące połączenia pasażerskie:
Arezzo-Stia
Arezzo-Sinalunga

Strona internetowa: www.trasportoferroviariotoscano.it

TRENORD

TreNord jest częścią grupy Ferrovie Nord Milano - Drugiego co do wielkości przewoźnika kolejowego we Włoszech. Przewoźnik obsługuje przewozy pasażerskie i towarowe na północy Włoch - głównie w Lombardii, Piemoncie oraz szwajcarskim kantonie Ticino. Wśród taboru przewoźnika można znaleźć między innymi polskie pociągi PESA 219M. Kilkakrotnie obiło mi się o uszy, że swego czasu w barwach przewoźnika jeździły także polskie elektryczne zespoły trakcyjne EN57. Nie udało się jednak potwierdzić tych informacji, ani zdobyć zdjęć pociągów.

Strona internetowa: www.trenord.it