Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

WIETNAM


Przewoźnik narodowy: Duong Sat Viet Nam (DSVN)
Strona internetowa: www.vr.com.vn
Ostatnia aktualizacja: 28.06.2017



Spis treści:
1. Najważniejsze strony
2. Pociągiem po Wietnamie
3. Ekspres Zjednoczenia
4. "Train Street" w Hanoi
5. Połączenia międzynarodowe
6. Wietnamskie pociągi turystyczne
7. Kolej zębata Da Lat - Thap Cham
8. Kolej linowo-terenowa na górę Ba Na
9. Hanoi
10. Sajgon
11. Hoi An

Wietnam kojarzy nam się głównie z kupcami handlującymi na polskich bazarach, a u południowych sąsiadów prowadzących liczne punkty gastronomiczne i sklepy. W rzeczywistości kraj jest dużo bardziej rozwinięty, niż można by tego oczekiwać na podstawie utrwalonych stereotypów. Podobnie jest z wietnamskimi kolejami. Bilety można kupić również przed wyjazdem korzystając z usług pośredników pobierających wysoką prowizję. Podróżnicy narzekają na próby oszustw i wygórowane ceny.

1. NAJWAŻNIEJSZE STRONY


Rozkład jazdy pociągów - rozkład jazdy pociągów na stronie kolei wietnamskich. Wprawdzie po wietnamsku, ale da się zrozumieć. Pod rozkładem jazdy jest cennik z wyszczególnieniem kategorii wagonów.

Wyszukiwarka połączeń i sklep internetowy - wyszukiwarka połączeń kolei wietnamskich z możliwością zakupu biletów.

Szczegółowe informacje co do rozkładu jazdy wraz z możliwością kupna biletów na wietnamskie pociągi oferuje pośrednik prowadzący serwis internetowy www.vietnamrailways.net

Wnętrze wietnamskiego pociągu
(aut. © Magdalena i Paweł Kowalscy mpkpoland.weebly.com)


2. POCIĄGIEM PO WIETNAMIE


Wietnamskie pociągi są popularnym środkiem transportu wśród turystów. Z kupnem biletu nie powinno być problemów, aczkolwiek ze względu na wysokie obłożeniem bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem. Wietnamskie kasy są skomputeryzowane, kłopotem może być bariera językowa uniemożliwiająca porozumienie się w kasie oraz przyzwyczajenie kasjerów do faktu, iż cudzoziemcy podróżują w najdroższych wagonach. To ostatnie utrudni nam podróż, jeśli będziemy chcieli jechać w którejś z niższych klas. Jeśli dla kogoś jest to podróż życia, nie warto oszczędzać. W najdroższej klasie można się wyspać i dobrze wypocząć, oszczędzając tym samym na noclegu w hotelu.

W wietnamskich pociągach najczęściej spotykamy cztery klasy:

soft sleeper - najdroższa klasa i najwygodniejsza. 4 łóżka w przedziale, pościel, miękki materac.
hard sleeper - coś jak kuszetka. 6 łóżek w przedziale, twardy materac, pościel.
soft seater - wagon bezprzedziałowy z wygodnymi fotelami i klimatyzacją
hard seater - wagon bezprzedziałowy z drewnianymi ławkami. Może być z klimatyzacją lub bez.
Na liniach lokalnych spotkamy również wagony z drewnianymi ławkami bez klimatyzacji. W jednym z programów telewizyjnych widziałem dwa typy wagonu typu "soft seater" - jeden z wygodnymi fotelami, drugi również z fotelami, lecz dużo mniej wygodnymi. Oba wagony miały klimatyzację.

Pociągi uchodzą za bezpieczne i punktualne, aczkolwiek na forach internetowych pojawiają się zastrzeżenia co do czystości.

Oprócz normalnych pociągów kursuje kilka pociągów turystycznych z Hanoi do Sa-Pa.

Najtańsza klasa w wietnamskim pociągu
(aut. © Magdalena i Paweł Kowalscy mpkpoland.weebly.com)


3. EKSPRES ZJEDNOCZENIA



Najpopularniejsze wietnamskie połączenie kolejowe z południa na północ Ho Chi Minh (dawny Sajgon) - Hanoi. Codziennie w trasę wyjeżdża pięć pociągów na północ i pięć na południe. Trasa liczy niemal 1750 kilometrów, a pociągi na jej pokonanie potrzebują około 30 godzin.

Linię kolejową zaczęto budować już podczas francuskiej kolonizacji, lecz była strategicznym celem podczas wszystkich wojen. Obecnie nie ma żadnych problemów z kursowaniem pociągów, a linię warto przejechać, robiąc sobie krótkie przystanki w mijanych miastach.

Najciekawszym fragmentem trasy pociągu jest przełęcz Hai Van. Przejazdowi przez ten odcinek linii towarzyszą piękne widoki, tunele i mosty nad rwącymi górskimi potokami. Przed wjazdem do każdego tunelu stoi dróżnik sygnalizujący chorągiewką, czy tor jest wolny. Przełęcz jest naturalną granicą pomiędzy klimatem północnego i południowego Wietnamu.

Hanoi to Ho Chi Minh train
Pociąg Hanoi - Ho Chi Minh - mapa (856x1192)


4."TRAIN STREET" W HANOI



W centrum Hanoi znajduje się wąska uliczka, przy której normalnie toczy się życie. Uliczka jakich wiele. Po obu stronach kamienice, wszyscy poświęcają się swoim czynnościom. Od innnych różni ją jedna rzecz - zamiast jezdni środkiem ulicy biegną tory, po których kilkanaście razy dziennie przejeżdża pociąg. O ulicy powstało sporo artykułów i programów telewizyjnych. Na jednym z forów znalazłe odnośnik, dzięki któremu położenie ulicy możecie zobaczyć na mapie: MAPA GOOGLE. Polecam kliknąć na zdjęcia, dzięki czemu będziecie mogli zobaczyć, jak ulica wygląda w rzeczywistości.

Obecnie ulica jest zadeptana przez turystów chcących zrobić zdjęcie na portale społecznościowe.

Podobna ulica znajduje się w Da Nang, tuż przy dworcu kolejowym.

Train Street w Hanoi
(aut. © Magdalena i Paweł Kowalscy mpkpoland.weebly.com)


5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Z Wietnamu łatwo dostać się do innych krajów, lecz nie zawsze jest to możliwe koleją.

CHINY

Dwa razy w tygodniu kursują pociągi pomiędzy Pekinem a Hanoi. Odległość pomiędzy Pekinem a Hanoi wynosi około 3 tysięcy kilometrów, podróż trwa około 40 godzin. Na stronach jednego z pośredników cena biletu wynosi 415 dolarów amerykańskich (chinatripadvisor.com). Połączenie rozkładowo wygląda na bezpośrednie, jednak na granicy wietnamsko-chińskiej należy przesiąść się do innego składu. Na odcinku chińskim pociąg zestawiony jest z chińskich, klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami 4-osobowymi. Na odcinku wietnamskim kursują wietnamskie wagony o tym samym standardzie.

Ponadto od 2009 roku codziennie kursuje bezpośredni pociąg nocny Hanoi - Nanning. Przejazd tym pociągiem nie wymaga przesiadki na granicy. Pociąg jest zestawiony z chińskich klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami czteroosobowymi. W Nanning można się przesiąść np. na pociąg do Hongkongu. Odjazdy wieczorem z Nanning i stacji Hanoi Gia Lam.

KAMBODŻA

Brak połączenia kolejowego, ale pojawiają się informacje o planach budowy linii kolejowej pomiędzy Ho Chi Minh a Phnom Penh. Na razie najlepszym środkiem transportu pomiędzy tymi miastami jest autobus. Czas przejazdu to około 6 godzin, a codziennie kursuje sporo autobusów, więc nie powinno być problemów ze znalezieniem wolnego miejsca.

6. WIETNAMSKIE POCIĄGI TURYSTYCZNE



Na północy Wietnamu kursuje kilka pociągów turystycznych dowożących turystów do Lao Cai, skąd autobusami dojeżdżają do kurortu Sapa. Pociągi noszą różne nazwy, lecz w rzeczywistości niemal wszystkie dołączane są do nocnego pociągu Hanoi - Lao Cai i mają ten sam standard wagonów, podobną cenę, lecz inne nazwy. Wyjątkiem jest najbardziej luksusowy "Victoria Express", który jest dostępny tylko dla gości ekskluzywnego hotelu "Victoria". Opis każdego pociągu z osobna wyglądałby tak: Pociąg nocny z Hanoi do Lao Cai (granica wietnamsko-chińska) zestawiony z 4 komfortowych wagonów sypialnych z przedziałami 4-osobowymi oraz 2-osobowymi w klasie deluxe. W cenę biletu wliczony jest drink powitalny, woda mineralna, owoce, pasta do zębów i szczoteczka. W każdym wagonie znajduje się mini barek, gdzie można kupić przekąski lub posiłki. Pociąg kursuje codziennie i może przewieźć 112 osób.

Nazwy pociągów:
Fanxipan Express
Hara Express
Tulico Express
Pumpkin Express
Victoria Express
Livitrans Express
Orient Express
Tsc Express

Wagon pociągu Tulico Express (aut. calflier001, CC-BY-SA, flickr.com)

7. KOLEJ ZĘBATA DA LAT - THAP CHAM


Jedną z kolejowych atrakcji Wietnamu jest kolej zębata z Da Lat do Thap Cham. Jest to pozostałość po znacznie dłuższej trasie kolei zębatej, która do czasu wojny wietnamskiej funkcjonowała na odcinku 84 km.

Początki kolei zębatej Da Lat - Thap Cham sięgają lat dziewięćdziesiątych XIX wieku, kiedy Francuzi założyli kurort Da Lat. Dojazd do kurortu był utrudniony ze względu na ukształtowanie terenu, dlatego zdecydowano się zbudować kolej zębatą.

Budowa odcinka Tourcham - Krong Pha o długości 40 km rozpoczęto w 1903 roku, z powodów technicznych prace wielokrotnie były wstrzymywane. Jako pierwszy ukończono odcinek Thap Cham - Song Pha w 1919 roku (41 km), drugi odcinek Song Pha - Da Lat otwarto w 1932 roku. Kolej zębata została zastosowana na trzech odcinkach linii pomiędzy Song Pha a Da Lat.

Linia przez dziesięciolecia odgrywała ogromną rolę w gospodarce Indochin - oprócz transportu turystów przewożono tędy warzywa i owoce oraz inne towary.

Podczas I wojny indochińskiej w latach 1945-1946 duże fragmenty linii kolejowej zostały zniszczone. Zniszczeniu uległy również cztery parowozy.

Infrastrukturę odbudowano i już w 1947 roku pociągi wróciły na tory.

W latach sześćdziesiątych XX wieku planowano elektryfikację linii, jednak realizacja tych planów nie doszła do skutku z powodów finansowych.

Kolej kursowała do 1969 roku, później przewozy zawieszono ze względów bezpieczeństwa oraz z powodu dużych strat. Od siedmiu lat trwała już wojna wietnamska

Po zakończeniu wojny w Wietnamie linię rozebrano, a tory przeznaczono do odbudowy głównej linii kolejowej.

W 1992 roku wyremontowano stację Da Lat i uruchomiono pociągi turystyczne kursującą do dziś na siedmiokilometrowym odcinku.

Planowano odbudowę linii w całości, na przeszkodzie stanął jednak brak pieniędzy.

Kilka parowozów obsługujących kolej zębatą wróciło do Szwajcarii i nadal prowadzą pociągi na kolei parowej Furka.

Źródło: < AHREF="http://www.historicvietnam.com/langbian-cog-railway/" target="_blank">www.historicvietnam.com/langbian-cog-railway

Kolej zębata Da Lat - Thap Cham (aut. calflier001, CC-BY-SA, flickr.com)

8. KOLEJ LINOWO-TERENOWA NA GÓRĘ BA NA


W Wietnamie obecnie kursuje jedna kolej linowo-terenowa, wwożąca turystów na górę Ba Na (różne strony podają różne wysokości), położoną 45 kilometrów na zachód od Da Nang.

Kolej została oddana do użytku w drugiej połowie kwietnia 2014 roku. Długość trasy to około 400 metrów, prędkość przejazdu 5 metrów na sekundę. Funikular może przewieźć 1489 pasażerów na godzinę.

Tabor kolejki to dwa wagoniki - czerwony i żółty. Projektanci kolejki inspirowali się koleją linowo-terenową Polybahn w centrum Zurychu.

Na górze Ba Na Francuzi w 1919 roku wybudowali kurort dla dygnitarzy i oficerów. Kurort został zniszczony w czasie wojny wietnamskiej, po 2000 roku zdecydowano o jego odbudowie.

Na górę Ba Na można się również dostać koleją linową o długości ponad 5 kilometrów.

9. HANOI



Hanoi to stolica Wietnamu, nie jest jednak największym miastem. Pod względem atrakcyjności wrażenia podróżników są różne. Jedni polecają wietnamską stolicę, inni są raczej zawiedzeni. Nie da się jednak ukryć, że w mieście jest sporo zabytków i atrakcji turystycznych. Pierwsze, co zwraca uwagę, to mnóstwo motorów na ulicach. Należy zapomnieć o przepisach ruchu drogowego i po prostu przepychać się między pojazdami, inaczej będziemy stali w miejscu. Turyści w centrum Hanoi nie będą mogli opędzić się od taksówkarzy, riksiarzy i naganiaczy. Jeśli chodzi o architekturę, to najlepsze wrażenie robi stara dzielnica francuska, natomiast dla miłośników kolei obowiązkowym punktem pobytu w Hanoi jest opisana wyżej Train Street.

Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

- Mauzoleum Ho Chi Miha (otwarte b. krótko)
- Park i jeziorko w centrum miasta (Hoan Kiem)
- Wieża Flagowa
- teatr na wodzie
- Muzeum Kobiet
- Muzeum Etnograficzne
- pagoda Chua Mot Coc
- Świątynia Literatury
- Muzeum Historii Wojskowej Wietnamu
- Muzeum Sztuk Pięknych
- Katedra św. Józefa

Dworzec kolejowy położony jest blisko centrum miasta, przy 120 Lê Duẩn Street, Cua Nam Ward, Hoan Kiem District. Najpopularniejsze połączenia to Hanoi - Sajgon, Hanoi - Pekin i Hanoi - Sapa.

Lotnisko leży daleko od centrum. Z lotniska do Hanoi można dojechać autobusami komunikacji miejskiej (czas przejazdu około półtorej godziny) lub busami Vietnam Airlines. Komunikacja lotnicza to jeden z najlepszych sposobów na podróż po Azji Południowo-Wschodniej, aczkolwiek nie ma takiego uroku, jak podróż drogą lądową.

10. SAJGON (HO CHI MINH)



Chociaż na mapach i w przewodnikach używa się nazwy Ho Chi Minh, to jednak pozostanę przy nazwie Sajgon. To największe miasto Wietnamu, gdzie również można spotkać najwięcej turystów. Podobnie jak Hanoi możemy tu zaobserwować niewyobrażalny ruch uliczny, szczególnie liczba motorów budzi zdziwienie u turysty, który przybędzie do Wietnamu po raz pierwszy. Dużo atrakcji turystycznych w Sajgonie i w pobliżu związanych jest z wojną wietnamską, największą popularnością cieszą się tunele Cu Chi w pobliżu miasta, wybudowane przez partyzantów, obecnie udostępnione dla turystów, choć podobno zostały poszerzone, aby turyści się zmieścili. Podobnie jak w przypadku Hanoi, w relacjach turystów można spotkać się z zachwytem, jak i z rozczarowaniem. Jeżeli ktoś ma czas, warto wykupić wycieczkę autobusową do Mui Ne - kurortu nadmorskiego uwielbianego przez Rosjan, a stamtąd wybrać się nad oddalone o kilkadziesiąt kilometrów wydmy. Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

- District 1 (dawna dzielnica francuska; centrum miasta)
- Muzeum Wojny (kolekcja amerykańskich czołgów, śmigłowców i samolotów)
- dzielnica Cholon, czyli Chinatown
- Pałac Zjednoczenia (dawny Pałac Prezydenta Wietnamu Płd.)
- Muzeum Sztuk Pięknych
- Muzeum Historii
- pagoda Giac Lam
- katedra Notre Dame

Dworzec kolejowy w Sajgonie oddalony jest trochę od centrum miasta, mieści się przy ulicy Nguyễn Phúc Nguyên (tę ulicę trzeba wpisać w mapach Google). Z dworca do centrum można dojechać autobusem lub taksówką. Kursują stąd pociągi do Hanoi, w przyszłości być może będzie więcej połączeń.

Sajgon, jak przystało na metropolię, posiada własne lotnisko międzynarodowe. Z lotniska do centrum można dojechać autobusem komunikacji publicznej. Czas przejazdu to około 40 minut, bilet kupuje się u biletera w autobusie.

11. HOI AN



Hoi An to perełka na mapie Wietnamu. Do miasta wprawdzie nie docierają pociągi, a najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Da Nang, skąd można dojechać do Hoi An autobusem, to jednak ze względu na piękno tego miasta oraz polski epizod w jego historii, warto krótko opisać tę wartą odwiedzenia miejscowość.

Zabytkowe centrum Hoi An zostało wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO 2 grudnia 1999 roku (wg strony UNESCO). Niewiele brakowało, a po dziedzictwie kulturowym kilku stuleci, nie zostałby najmniejszy ślad. W latach 90. XX wieku władze Hon Ai chciały wyburzyć zabytkowe centrum, łącznie z najbardziej znanymi zabytkami, a tereny przeznaczyć pod budowę nowoczesnych obiektów wypoczynkowych. Wszystko wskazywało, że wyburzenie dojdzie do skutku i Hoi An bezpowrotnie straci swój urok. Stałoby się tak, gdyby nie polski konserwator zabytków Kazimierz Kwiatkowski, który stanowczo sprzeciwił się planom władz i dopiął swego. Budynki nie zostały wyburzone, a po kilku latach zostały wpisane na wspomnianą listę UNESCO. Dziś Kazimierz Kwiatkowski, zupełnie nieznany w Polsce, jest bohaterem mieszkańców miasta i ma nawet swój pomnik. Znany jako "Kazik" zmarł w roku 1997 roku.

W centrum Hoi An zwracają uwagę liczne kamienice pomalowane na żółto oraz mnóstwo zakładów krawieckich. Być może wynika to z faktu, że w XVI i XVII wieku miasto było ważnym portem, w którym dokonywano przeładunku tkanin. W architekturze widać wpływy japońskie i chińskie. Ogólne wrażenie psują tłumy turystów, lecz miasto to prawdziwa perełka i nie sposób go pominąć podczas podróży po Wietnamie. Turystów z pewnością zainteresuje możliwość wykupienia karnetu uprawniającego do wstępu do pięciu wybranych zabytków.

Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

- dom zgromadzeń Quang Trieu
- Japoński Kryty Most ze świątynią w środku
- dom Cam Pho
- dom rodziny Phun Hung z 1780 r.
- świątynia Quan Cong (z XVII wieku)
- dom Tan Ky
- "wioska garncarska" Thanh Ha
- pagoda Tu Do Tham Quan
- Muzeum Historii i Kultury

Wnętrze wietnamskiego pociągu (źródło: Vietnam Railways)