Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

WIETNAM




Przewoźnik narodowy: Duong Sat Viet Nam (DSVN)
Strona internetowa: www.vr.com.vn/intro.html - tylko po wietnamsku
Ostatnia aktualizacja: 20.03.2014



Spis treści:
1. Jak dotrzeć
2. Pociągiem po Wietnamie
3. Rozkład jazdy i ceny
4. Ekspres Zjednoczenia
5. Relacje podróżników
6. "Train Street" w Hanoi
7. Połączenia międzynarodowe
8. Wietnamskie pociągi turystyczne
9. Wietnam na You Tube
10. Hanoi
11. Sajgon
12. Hoi An

Wietnam kojarzy nam się głównie z kupcami handlującymi na polskich bazarach, a u południowych sąsiadów prowadzących liczne punkty gastronomiczne i sklepy. W rzeczywistości kraj jest dużo bardziej rozwinięty, niż można by tego oczekiwać na podstawie utrwalonych stereotypów. Podobnie jest z wietnamskimi kolejami. Nie chcę mówić, że jest idealnie, lecz nie jest najgorzej, sądząc przynajmniej po informacjach na forach internetowych.

Poza formalnościami związanymi z załatwianiem wizy cudzoziemcy muszą się liczyć z faktem, że za podróż pociągiem lub nocleg będą płacili wyższe ceny niż miejscowi. Można się targować, lecz nie zawsze odniesie to pożądany skutek.

Bilety można kupić również przed wyjazdem korzystając z usług pośredników pobierających wysoką prowizję.

1. JAK DOTRZEĆ



Z Polski nie ma bezpośrednich połączeń lotniczych z Wietnamem. Do marca 2012 roku istniało połączenie Warszawa - Hanoi obsługiwane przez linie lotnicze LOT, ale przewoźnik zrezygnował z tej linii. Do Hanoi możemy dolecieć m.in. z Frankfurtu nad Menem. Alternatywnie można wybrać nowo uruchomione połączenie linii lotniczych LOT do Pekinu i stamtąd samolotem wietnamskich linii lotniczych skierować się do Hanoi. Trudno powiedzieć, jak długo będzie funkcjonowało połączenie Warszawa - Pekin, więc należy na bieżąco śledzić informacje. Z Pekinu do Hanoi dwa razy w tygodniu można dojechać pociągiem do Hanoi (z przesiadką na granicy ze względu na inny rozstaw torów).

2. POCIĄGIEM PO WIETNAMIE



Wietnamskie pociągi są popularnym środkiem transportu wśród turystów. Z kupnem biletu nie powinno być problemów, aczkolwiek ze względu na wysokie obłożeniem bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem. Wietnamskie kasy są skomputeryzowane, kłopotem może być bariera językowa uniemożliwiająca porozumienie się w kasie oraz przyzwyczajenie kasjerów do faktu, iż cudzoziemcy podróżują w najdroższych wagonach. To ostatnie utrudni nam podróż, jeśli będziemy chcieli jechać w którejś z niższych klas. Jeśli dla kogoś jest to podróż życia, nie warto oszczędzać. W najdroższej klasie można się wyspać i dobrze wypocząć, oszczędzając tym samym na noclegu w hotelu.

W wietnamskich pociągach najczęściej spotykamy cztery klasy:
soft sleeper - najdroższa klasa i najwygodniejsza. 4 łóżka w przedziale, pościel, miękki materac.
hard sleeper - coś jak kuszetka. 6 łóżek w przedziale, twardy materac, pościel.
soft seater - wagon bezprzedziałowy z wygodnymi fotelami i klimatyzacją
hard seater - wagon bezprzedziałowy z drewnianymi ławkami. Może być z klimatyzacją lub bez.
Na liniach lokalnych spotkamy również wagony z drewnianymi ławkami bez klimatyzacji. W jednym z programów telewizyjnych widziałem dwa typy wagonu typu "soft seater" - jeden z wygodnymi fotelami, drugi również z fotelami, lecz dużo mniej wygodnymi. Oba wagony miały klimatyzację.

Pociągi uchodzą za bezpieczne i punktualne, aczkolwiek na forach internetowych pojawiają się zastrzeżenia co do czystości.

Oprócz normalnych pociągów kursuje kilka pociągów turystycznych z Hanoi do Sa-Pa.

Szczegółowe informacje co do rozkładu jazdy wraz z możliwością kupna biletów na wietnamskie pociągi oferuje pośrednik prowadzący serwis internetowy www.vietnamrailways.net

Stary wietnamski pociąg
(aut. Calflier001, licencja CC, źródło: flickr.com)
Nowoczesny wietnamski wagon sypialny
(aut. John Brennan, licencja CC, źródło: flickr.com)

3. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Aktualny rozkład jazdy można znaleźć na stronie kolei wietnamskich pod adresem www.vr.com.vn/gio-tau.html

Z kolei pod adresem http://www.vr.com.vn/gia-ve.html możemy sprawdzić ceny biletów na interesujące nas połączenie.

4. EKSPRES ZJEDNOCZENIA



Najpopularniejsze wietnamskie połączenie kolejowe z południa na północ Ho Chi Minh (dawny Sajgon) - Hanoi. Codziennie w trasę wyjeżdża pięć pociągów na północ i pięć na południe. Trasa liczy niemal 1750 kilometrów, a pociągi na jej pokonanie potrzebują około 30 godzin.

Linię kolejową zaczęto budować już podczas francuskiej kolonizacji, lecz była strategicznym celem podczas wszystkich wojen. Obecnie nie ma żadnych problemów z kursowaniem pociągów, a linię warto przejechać, robiąc sobie krótkie przystanki w mijanych miastach.

Najciekawszym fragmentem trasy pociągu jest przełęcz Hai Van. Przejazdowi przez ten odcinek linii towarzyszą piękne widoki, tunele i mosty nad rwącymi górskimi potokami. Przed wjazdem do każdego tunelu stoi dróżnik sygnalizujący chorągiewką, czy tor jest wolny. Przełęcz jest naturalną granicą pomiędzy klimatem północnego i południowego Wietnamu.

Widok z wietnamskiego pociągu
(aut. Michael Voelker, licencja CC, źródło: flickr.com)
Widok z wietnamskiego pociągu
(aut. Michael Voelker, licencja CC, źródło: flickr.com)

5. RELACJE PODRÓŻNIKÓW



W internecie rzadko można znaleźć relacje polskich podróżników z przejazdów wietnamską koleją. Jednymi z nielicznych, którzy mieli okazję podróżować wietnamskimi pociągami, są Paweł i Magdalena Kowalscy - dwoje Polaków podróżujących z Polski do Malezji, przy czym niemal całą trasę podróżują pociągami. Podróż miała miejsce w grudniu 2012 roku więc relacja jest aktualna. Najważniejsze spostrzeżenia:

- podczas podróży można podziwiać przepiękne widoki.
- przekąski, napoje oraz posiłki sprzedawane są przez obsługę po stosunkowo przystępnych cenach.
- wagony kategorii soft seat wyposażone są w telewizor.
- w pociągach można się natknąć na karaluchy.

Więcej informacji i szczegółowy opis podróży można przeczytać na blogu podróżników mpkpoland.weebly.com/2/post/2013/01/kolej-w-wietnamie.html. Artykuł przyjemnie się czyta i należy on do obowiązkowej lektury każdego, kto planuje podróż wietnamską koleją.

6."TRAIN STREET" W HANOI



W centrum Hanoi znajduje się wąska uliczka, przy której normalnie toczy się życie. Uliczka jakich wiele. Po obu stronach kamienice, wszyscy poświęcają się swoim czynnościom. Od innnych różni ją jedna rzecz - zamiast jezdni środkiem ulicy biegną tory, po których kilkanaście razy dziennie przejeżdża pociąg. O ulicy powstało sporo artykułów i programów telewizyjnych. Na jednym z forów znalazłe odnośnik, dzięki któremu położenie ulicy możecie zobaczyć na mapie: MAPA GOOGLE. Polecam kliknąć na zdjęcia, dzięki czemu będziecie mogli zobaczyć, jak ulica wygląda w rzeczywistości.

Train Street w Hanoi
(aut. Martin King, licencja CC, źródło: flickr.com)
Train Street w Hanoi
(aut. Joshua Eckert, licencja CC, źródło: flickr.com)

7. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Z Wietnamu łatwo dostać się do innych krajów, lecz nie zawsze jest to możliwe koleją.

CHINY

Dwa razy w tygodniu kursują pociągi pomiędzy Pekinem a Hanoi. Odległość pomiędzy Pekinem a Hanoi wynosi około 3 tysięcy kilometrów, podróż trwa około 40 godzin. Na stronach jednego z pośredników cena biletu wynosi 415 dolarów amerykańskich (chinatripadvisor.com). Połączenie rozkładowo wygląda na bezpośrednie, jednak na granicy wietnamsko-chińskiej należy przesiąść się do innego składu. Na odcinku chińskim pociąg zestawiony jest z chińskich, klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami 4-osobowymi. Na odcinku wietnamskim kursują wietnamskie wagony o tym samym standardzie.

Z Hanoi pociąg odjeżdża o 18:30 we wtorki i piątki, do Pekinu dojeżdża o 12:08 w czwartki i niedziele.
Z Pekinu pociąg odjeżdża o 15:45 w czwartki i niedziele, do Hanoi dociera o 8:10 we wtorki i soboty.
Rozkład sprawdzałem w kilku miejscach i powinien być aktualny.

Ponadto od 2009 roku codziennie kursuje bezpośredni pociąg nocny Hanoi - Nanning. Przejazd tym pociągiem nie wymaga przesiadki na granicy. Pociąg jest zestawiony z chińskich klimatyzowanych wagonów sypialnych z przedziałami czteroosobowymi. W Nanning można się przesiąść np. na pociąg do Hongkongu. Odjazdy wieczorem z Nanning i stacji Hanoi Gia Lam.

KAMBODŻA

Brak połączenia kolejowego, ale pojawiają się informacje o planach budowy linii kolejowej pomiędzy Ho Chi Minh a Phnom Penh. Na razie najlepszym środkiem transportu pomiędzy tymi miastami jest autobus. Czas przejazdu to około 6 godzin, a codziennie kursuje sporo autobusów, więc nie powinno być problemów ze znalezieniem wolnego miejsca.

8. WIETNAMSKIE POCIĄGI TURYSTYCZNE



Na północy Wietnamu kursuje kilka pociągów turystycznych dowożących turystów do Lao Cai, skąd autobusami dojeżdżają do kurortu Sapa. Pociągi noszą różne nazwy, lecz w rzeczywistości niemal wszystkie dołączane są do nocnego pociągu Hanoi - Lao Cai i mają ten sam standard wagonów, podobną cenę, lecz inne nazwy. Wyjątkiem jest najbardziej luksusowy "Victoria Express", który jest dostępny tylko dla gości ekskluzywnego hotelu "Victoria". Opis każdego pociągu z osobna wyglądałby tak: Pociąg nocny z Hanoi do Lao Cai (granica wietnamsko-chińska) zestawiony z 4 komfortowych wagonów sypialnych z przedziałami 4-osobowymi oraz 2-osobowymi w klasie deluxe. W cenę biletu wliczony jest drink powitalny, woda mineralna, owoce, pasta do zębów i szczoteczka. W każdym wagonie znajduje się mini barek, gdzie można kupić przekąski lub posiłki. Pociąg kursuje codziennie i może przewieźć 112 osób. W 2012 roku cena za przejazd w jedną stronę kosztuje 45 dolarów od osoby w przedziale 4-osobowym lub 205 dolarów od osoby w przedziale 2-osobowym.

Nazwy pociągów:
Fanxipan Express
Hara Express
Tulico Express
Pumpkin Express
Victoria Express
Livitrans Express
Orient Express
Tsc Express

Wagon "Tulico Express"
(aut. Calflier001, licencja CC, źródło: flickr.com)
Przedział sypialny "Tulico Express"
(aut. Calflier001, licencja CC, źródło: flickr.com)

9. WIETNAM NA YOU TUBE



Na You Tube możemy znaleźć wiele filmów przedstawiających wietnamskie miasta lub pociągi, w tym również filmy polskich podróżników. Wybrałem kilka najciekawszych, które możecie obejrzeć klikając w któryś z odnośników.

Wietnamskie pociągi:
Typowe wnętrze pociągu
Pociąg lokalny na stacji Gia Lam (dzielnica Hanoi)
Widok z kabiny maszynisty przy wjeździe do Hanoi - najlepsze od 14 minuty.
Tłok w pociągu Lao Cai - Hano
Przejazd kolejowy w Hanoi
Hanoi - Ho Chi Minh - najciekawsze momenty
Ciekawy filmik z podróży pociągiem
Wietnamski wagon sypialny - filmik polskiego podróżnika
Pociąg lokalny do Thai Nguyen
Pociąg TN5

Wietnamskie miasta:
Da Nang
Hanoi
Hanoi
Ho Chi Minh (Sajgon)
Hue
Nha Trang
Quang Ngai (widok z hotelu)
Przejazd motocyklem przez Quang Ngai
Sapa cz. 1/3
Sapa cz. 2/3
Sapa cz. 3/3
Vung Tau - panorama
Zatoka Halong - można dojechać pociągiem

10. HANOI



Hanoi to stolica Wietnamu, nie jest jednak największym miastem. Pod względem atrakcyjności wrażenia podróżników są różne. Jedni polecają wietnamską stolicę, inni są raczej zawiedzeni. Nie da się jednak ukryć, że w mieście jest sporo zabytków i atrakcji turystycznych. Pierwsze, co zwraca uwagę, to mnóstwo motorów na ulicach. Należy zapomnieć o przepisach ruchu drogowego i po prostu przepychać się między pojazdami, inaczej będziemy stali w miejscu. Turyści w centrum Hanoi nie będą mogli opędzić się od taksówkarzy, riksiarzy i naganiaczy. Jeśli chodzi o architekturę, to najlepsze wrażenie robi stara dzielnica francuska, natomiast dla miłośników kolei obowiązkowym punktem pobytu w Hanoi jest opisana wyżej Train Street.

Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

- Mauzoleum Ho Chi Miha (otwarte b. krótko)
- Park i jeziorko w centrum miasta (Hoan Kiem)
- Wieża Flagowa
- teatr na wodzie
- Muzeum Kobiet
- Muzeum Etnograficzne
- pagoda Chua Mot Coc
- Świątynia Literatury
- Muzeum Historii Wojskowej Wietnamu
- Muzeum Sztuk Pięknych
- Katedra św. Józefa

Dworzec kolejowy położony jest blisko centrum miasta, przy 120 Lê Duẩn Street, Cua Nam Ward, Hoan Kiem District. Najpopularniejsze połączenia to Hanoi - Sajgon, Hanoi - Pekin i Hanoi - Sapa.

Lotnisko leży daleko od centrum. Z lotniska do Hanoi można dojechać autobusami komunikacji miejskiej (czas przejazdu około półtorej godziny) lub busami Vietnam Airlines. Komunikacja lotnicza to jeden z najlepszych sposobów na podróż po Azji Południowo-Wschodniej, aczkolwiek nie ma takiego uroku, jak podróż drogą lądową.

11. SAJGON (HO CHI MINH)



Chociaż na mapach i w przewodnikach używa się nazwy Ho Chi Minh, to jednak pozostanę przy nazwie Sajgon. To największe miasto Wietnamu, gdzie również można spotkać najwięcej turystów. Podobnie jak Hanoi możemy tu zaobserwować niewyobrażalny ruch uliczny, szczególnie liczba motorów budzi zdziwienie u turysty, który przybędzie do Wietnamu po raz pierwszy. Dużo atrakcji turystycznych w Sajgonie i w pobliżu związanych jest z wojną wietnamską, największą popularnością cieszą się tunele Cu Chi w pobliżu miasta, wybudowane przez partyzantów, obecnie udostępnione dla turystów, choć podobno zostały poszerzone, aby turyści się zmieścili. Podobnie jak w przypadku Hanoi, w relacjach turystów można spotkać się z zachwytem, jak i z rozczarowaniem. Jeżeli ktoś ma czas, warto wykupić wycieczkę autobusową do Mui Ne - kurortu nadmorskiego uwielbianego przez Rosjan, a stamtąd wybrać się nad oddalone o kilkadziesiąt kilometrów wydmy. Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

- District 1 (dawna dzielnica francuska; centrum miasta)
- Muzeum Wojny (kolekcja amerykańskich czołgów, śmigłowców i samolotów)
- dzielnica Cholon, czyli Chinatown
- Pałac Zjednoczenia (dawny Pałac Prezydenta Wietnamu Płd.)
- Muzeum Sztuk Pięknych
- Muzeum Historii
- pagoda Giac Lam
- katedra Notre Dame

Dworzec kolejowy w Sajgonie oddalony jest trochę od centrum miasta, mieści się przy ulicy Nguyễn Phúc Nguyên (tę ulicę trzeba wpisać w mapach Google). Z dworca do centrum można dojechać autobusem lub taksówką. Kursują stąd pociągi do Hanoi, w przyszłości być może będzie więcej połączeń.

Sajgon, jak przystało na metropolię, posiada własne lotnisko międzynarodowe. Z lotniska do centrum można dojechać autobusem komunikacji publicznej. Czas przejazdu to około 40 minut, bilet kupuje się u biletera w autobusie.

12. HOI AN



Hoi An to perełka na mapie Wietnamu. Do miasta wprawdzie nie docierają pociągi, a najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Da Nang, skąd można dojechać do Hoi An autobusem, to jednak ze względu na piękno tego miasta oraz polski epizod w jego historii, warto krótko opisać tę wartą odwiedzenia miejscowość.

Zabytkowe centrum Hoi An zostało wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO 2 grudnia 1999 roku (wg strony UNESCO). Niewiele brakowało, a po dziedzictwie kulturowym kilku stuleci, nie zostałby najmniejszy ślad. W latach 90. XX wieku władze Hon Ai chciały wyburzyć zabytkowe centrum, łącznie z najbardziej znanymi zabytkami, a tereny przeznaczyć pod budowę nowoczesnych obiektów wypoczynkowych. Wszystko wskazywało, że wyburzenie dojdzie do skutku i Hoi An bezpowrotnie straci swój urok. Stałoby się tak, gdyby nie polski konserwator zabytków Kazimierz Kwiatkowski, który stanowczo sprzeciwił się planom władz i dopiął swego. Budynki nie zostały wyburzone, a po kilku latach zostały wpisane na wspomnianą listę UNESCO. Dziś Kazimierz Kwiatkowski, zupełnie nieznany w Polsce, jest bohaterem mieszkańców miasta i ma nawet swój pomnik. Znany jako "Kazik" zmarł w roku 1997 roku.

W centrum Hoi An zwracają uwagę liczne kamienice pomalowane na żółto oraz mnóstwo zakładów krawieckich. Być może wynika to z faktu, że w XVI i XVII wieku miasto było ważnym portem, w którym dokonywano przeładunku tkanin. W architekturze widać wpływy japońskie i chińskie. Ogólne wrażenie psują tłumy turystów, lecz miasto to prawdziwa perełka i nie sposób go pominąć podczas podróży po Wietnamie. Turystów z pewnością zainteresuje możliwość wykupienia karnetu uprawniającego do wstępu do pięciu wybranych zabytków.

Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:

- dom zgromadzeń Quang Trieu
- Japoński Kryty Most ze świątynią w środku
- dom Cam Pho
- dom rodziny Phun Hung z 1780 r.
- świątynia Quan Cong (z XVII wieku)
- dom Tan Ky
- "wioska garncarska" Thanh Ha
- pagoda Tu Do Tham Quan
- Muzeum Historii i Kultury