Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

WIELKA BRYTANIA



Ostatnia aktualizacja: 15.12.2016



Spis treści:
1. Jak dotrzeć?
2. Pociągiem po Wielkiej Brytanii
3. Rozkład jazdy i ceny
4. BritRail Pass
5. Wybrani przewoźnicy kolejowi
6. Pociągi Eurostar
7. Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Yorku
8. Kolej w Irlandii Północnej
9. Koleje na Wyspie Man
10. Wyspy Normandzkie
11. Wyspa Wight

Sytuacja z koleją w Wielkiej Brytanii jest najbardziej skomplikowana i najtrudniejsza do opisania w prosty, zrozumiały sposób. W Wielkiej Brytanii od 1997 roku nie ma jednego przewoźnika narodowego - usługi przewozowe świadczą firmy prywatne zrzeszone w Association of Train Operating Companies. Wspomniany związek przewoźników znany jest pasażerom jako National Rail - jest to także pewna forma zintegrowanego systemu komunikacji kolejowej, dzięki czemu pasażerowie nie pogubią się w gąszczu firm przewozowych. Ten artykuł to tylko najkrótsze informacje o przewozach kolejowych w Wielkiej Brytanii.

1. JAK DOTRZEĆ?


Od 2016 roku podróż do Londynu jest droższa niż dawniej, bowiem zlikwidowano ofertę London Spezial. Mimo to przy zakupie biletów z bardzo dużym wyprzedzeniem jest szansa na skorzystanie z opcji SparSchiene - najtańsze bilety w drugiej klasie z Berlina do Londynu kosztują 59 euro, w pierwszej klasie 109 euro. Podróż odbywa się z przesiadką w Kolonii i Brukseli, skąd do Londynu podróżnych zabiera pociąg Eurostar.

W rzeczywistości trudno trafić na najtańsze bilety, cena za przejazd z Berlina do Londynu często wynosi 149,90 euro. Do Berlina łatwo dojechać pociągami PKP Intercity Warszawa - Poznań - Berlin lub autobusami.

Połączenia należy wyszukiwać na reiseankunft.bahn.de


2. POCIĄGIEM PO WIELKIEJ BRYTANII



Mimo braku jednego przewoźnika narodowego podróżowanie koleją po Wielkiej Brytanii nie jest skomplikowane jak w Polsce. Pociągi jeżdżą często, są punktualne, czyste i szybkie. Wadą są natomiast bardzo wysokie ceny przewozów. Na szczęście pasażerowie mogą skorzystać z wielu promocji umożliwiających podróż po dużo niższych cenach oraz licznych programów partnerskich.

Przykładowe ceny biletów w jedną stronę bez zniżek - kupowane w dniu podróży (stan na 11.12.2014):
Londyn - Glasgow - od £134,10 (ok. 711 zł)
Londyn - Exeter St. Davids - od £71.20 (ok. 377 zł)
Londyn - Cardiff - od £55,50 (ok.294 zł)
Londyn - Birmingham - od £51,20 (ok. 265 zł)
Londyn - Ipswich - od £49,20 (ok. 250 zł)
Londyn - Newcastle - £139 (ok. 737 zł)

Ceny dotyczą biletów "anytime". Bilety w taryfie "off-peak" mogą być nawet 30% tańsze, podobnie jak bilety kupowane z kilkudniowym wyprzedzeniem.

Pociąg Virgin Trains (aut. Paul Lucas, CC-BY, flickr.com)

4. ROZKŁAD JAZDY I CENY



www.nationalrail.co.uk - oficjalny rozkład jazdy wszystkich przewoźników.
www.thetrainline.com - sprzedaż biletów na wszystkie pociągi. Ciekawe opcje, ale pobierają prowizję.

W Wielkiej Brytanii cena biletów zależy od wielu czynników. Najlepiej jest kupować bilety przez internet i to z dużym wyprzedzeniem. Ważny rolę odgrywa również czas podróży. Tańsze będą bilety umożliwiające podróż poza godzinami szczytu (off-peak) lub kupowane z wyprzedzeniem (advanced). Godziny szczytu to z reguły 5:00-10:00 oraz 15:00-20:00. Na polskich stronach internetowych można znaleźć szczegółowe opisy rodzajów biletów dostępnych w Wielkiej Brytanii, jednak nie znalazłem potwierdzenia tych informacji na stronach brytyjskich, więc mogą być nieaktualne.

Szczegółowe informacje można znaleźć pod adresem: http://www.nationalrail.co.uk/times_fares/ticket_types

Pociąg First Great Western (aut. Rob Hodgkins, CC-BY, flickr.com)

5. BRITRAIL PASS



BritRail Pass to bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży w okresie ważności biletu we wszystkich pociągach w Wielkiej Brytanii (poza liniami zabytkowymi). Jest idealnym biletem dla turystów chcących zwiedzić jak najwięcej miast w jak najkrótszym czasie. Nie jest jednak tani. Podstawowy zakres obowiązywania to Anglia, Szkocja, Walia. Bilet uprawnia także do zniżek w pociągach retro oraz specjalnej taryfy w pociągach Eurostar.

Bilet ma jeden haczyk - trzeba go kupić przez internet przed wyjazdem do Wielkiej Brytanii. Cena za przesyłkę wynosi 17 euro lub 25 euro pocztą lotniczą (sprawdzane 11.12.2014), przy czym sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności w razie zaginięcia przesyłki. Kupno biletu opłaca się więc, jeżeli jedziemy przynajmniej na 5 dni. Ja chciałem kupić bilet London Plus w 2013 roku na dwa dni, to musiałbym zapłacić 69 euro + 25 za przesyłkę lotniczą. Wiadomo, że się nie opłaca.

Pociąg First TransPennine Express (aut. Matt Buck, CC-BY-SA, flickr.com)

BRITRTAIL PASS CONSECUTIVR

Ważny przez wybraną liczbę dni następujących po sobie. Najtańszy bilet jest ważny tylko 2 dni, najdłuższy przez miesiąc.

BRITRAIL PASS FLEXI

Ważny przez wybraną liczbę dni w okresie jednego miesiąca. Tzn. kupując bilet wybieramy zakres czasowy jego ważności, a konkretne dni, w których podróżujemy, wpisujemy na bilecie. Jest oczywiście droższy od Consecutive, ale wygodniejszy. Możemy kupić bilet ważny dwa dni w ciągu miesiąca, 3 dni, 4 dni, 8 dni oraz 15 dni.

BRITRAIL LONDON PLUS PASS

Ważny tylko w południowo-wschodniej Anglii (pod opisami znajduje się odnośnik do mapy). Do nabycia jedynie w opcji Flexible ważny 2 dni w ciągu 8 dni, ważny 4 dni w ciągu 8 dni oraz ważny 7 dni w ciągu 15 dni. Bilet ważny 4 dni w ciągu 8 w klasie standard kosztuje 125 euro dla osoby dorosłej.

BRITRAIL ENGLAND PASS

Ważny tylko w Anglii, opcje zakupu dokładnie takie same, jak w wersji podstawowej, czyli Consecutive lub Flexi.

BRITRAIL PASS + IRELAND

Najciekawszy bilet. Ważny w Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii oraz Irlandii Północnej. Dostępny tylko w opcji Flexible z ważnością 5 lub 10 dni w ciągu miesiąca.

BRITRAIL FREEDOM OF SCOTLAND

Ważny tylko w Szkocji. Dostępny tylko opcji Flexible z ważnością 4 dni w ciągu 8 dni lub 8 dni w ciągu 15 dni.

BRITRAIL CENTRAL SCOTLAND PASS

Najtańszy bilet ważny tylko w Centralnej Szkocji. Dostępny jedynie w w opcji Flexible ważny trzy dni w ciągu tygodnia.

Szczegółowe informacje na temat oferty:
BritRail - strona oficjalna
Mapa ważności poszczególnych rodzajów biletu

Niestety, nie mogłem podać aktualnych cen tych biletów, ponieważ firma organizująca ich sprzedaż usunęła ceny z oficjalnej strony internetowej.

Pociąg Chiltern Railroad (aut. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)

6. WYBRANI PRZEWOŹNICY KOLEJOWI



Na terenie Wielkiej Brytanii operuje ponad 30 przewoźników kolejowych prowadzących regularne przewozy pasażerskie. Z wiadomych względów nie ma sensu opisywanie każdego z nich. Informacje o pociągach Eurostar znajdują się niżej, w osobnym rozdziale, a informacje o pociągach typu Heathrow Express w górnej części artykułu. Poniżej znajduje się lista najważniejszych firm przewozowych:

ARRIVA TRAIN WALES - przewoźnik obsługujący połączenia kolejowe w Walii oraz w angielskich hrabstwach graniczących z Walią. Arriva Train Wales posiada koncesję aż do listopada 2018. Tabor to głównie spalinowe zespoły trakcyjne, z których najstarszy, kursujący na trasie Cardiff Queen Street - Cardiff Bay, został wyprodukowany w 1960 roku. Arriva oferuje szereg kart uprawniających do zniżek na swoje połączenia - karty dla młodzieży, rodzin, seniorów oraz osób niepełnosprawnych.

Najciekawszą ofertą dla turystów jest "Explore Wales Pass" umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami i autobusami w okresie ważności biletu. Bilet jest ważny osiem dni. W ciągu tych ośmiu dni przez osiem dni możemy podróżować autobusami, natomiast pociągami tylko przez cztery dni.

Strona oficjalna: www.arrivatrainswales.co.uk

C2C - popularny przewoźnik obsługujący wybrane linie podmiejskie w obrębie aglomeracji londyńskiej. Wśród ofert promocyjnych na uwagę zasługują bilety kolejowe łączone z biletami wstępu do wybranych atrakcji turystycznych, zniżka grupowa (4 osoby płacą za bilet tyle, co dwie) oraz karty uprawniające do zniżek.

Strona internetowa: www.c2c-online.co.uk

CHILTERN RAILWAYS - firma obsługuje połączenia dalekobieżne z Londynu do Birmingham oraz kilka połączeń regionalnych z Londynu. Tabor składa się z różnych spalinowych zespołów trakcyjnych. Najstarsze pociągi zostały wyprodukowane w 1959 roku. Przewoźnik nie ma jakichś ciekawych ofert promocyjnych, koszty przejazdów można obniżyć kupując bilety z wyprzedzeniem lub podróżując poza godzinami szczytu.

Strona internetowa: www.chilternrailways.co.uk/

CROSS COUNTRY przewoźnik obsługujący wybrane połączenia dalekobieżne na terenie Anglii, Szkocji i Walii. Oprócz tego uruchamia pociągi łączące centra miast z portami lotniczymi Londyn Stansted, Birmingham oraz Southampton. Jeden z największych brytyjskich przewoźników. Bilety można rezerwować już 12 tygodni przed planowaną podróżą - im wcześniej zarezerwujemy, tym mniej płacimy. W weekendy obowiązuje promocja umożliwiająca podróż pierwszą klasą za po uiszczeniu symbolicznej dopłaty.

Strona internetowa: www.crosscountrytrains.co.uk

EAST COAST - pociągi East Coast, jak sama nazwa wskazuje, kursują głównie wzdłuż wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Dojeżdżają m.in. do Londynu, Newcastle, Edynburga, a także do Inverness i Aberdeen. W pociągach East Coast standardem jest wi-fi oraz strefa ciszy.

EAST MIDLANDS TRAIN - pociągi East Midlands można spotkać na liniach w regionie East Midlands i na terenie ościennych hrabstw. Uruchamia głównie pociągi podmiejskie i regionalne, ale również szybkie pociągi łączące np. Sheffield z Londynem. Na stronie przewoźnika można wyszukać połączenia, kupić bilet, a także skorzystać z wyszukiwarki najniższych cen.

Strona internetowa: www.eastmidlandstrains.co.uk

FCC - FIRST CAPITAL CONNECT - przewoźnik obsługujący połączenia regionalne i podmiejskie w okolicach Brighton, Bedford, King's Lynn i Peterborough, a także połączenia z tych miast do Londynu na liniach kolejowych znanych jako Thameslink oraz Great Northern.

Strona internetowa: www.firstcapitalconnect.co.uk

FIRST GREAT WESTERN - pociągi First Great Western kursują na terenie południowo-zachodniej Anglii oraz na kilku liniach w Walii. Oprócz połączeń regionalnych i podmiejskich firma uruchamia połączenia dalekobieżne z miast południowo-zachodniej Anglii do Londynu.

Strona internetowa: www.firstgreatwestern.co.uk

FIRST HULL TRAINS - mały przewoźnik obsługujący trasę z Londynu do Hull.

Strona internetowa: www.hulltrains.co.uk

FIRST TRANSPENNINE EXPRESS - przewoźnik z bogatą ofertą połączeń kolejowych, wśród których przeważają połączenia pomiędzy miastami wschodniej i zachodniej części północnego wybrzeża Anglii. Oprócz tego pociągu FTE kursują z Manchesteru do Edynburga. Jedna z linii łączy także centrum Manchesteru z lotniskiem w tym mieście. Bilety na pociągi FTE warto kupować z dużym wyprzedzeniem, ceny są wtedy nawet o 50% niższe od normalnych.

Strona internetowa: www.tpexpress.co.uk

GREATER ANGLIA - firma spotykana na niektórych stronach poświęconych podróżowaniu koleją jako National Express East Anglia. W ofercie firmy znajdziemy połączenia regionalne i podmiejskie we wschodniej Anglii, jak również połączenia Intercity. Zniżki i promocje są podobne jak u innych brytyjskich przewoźników. Na uwagę zasługuje ładna i czytelna strona internetowa.

Strona internetowa: www.greateranglia.co.uk

LONDON MIDLANDS - firma obsługuje połączenia w regionie West Midlands, a także pociągi łączące ten region z Londynem.

Strona internetowa: www.londonmidland.com

LONDON OVERGROUND - przewoźnik obsługujący lokalne połączenia kolejowe w Londynie. Jest to coś w rodzaju szybkiej kolei miejskiej będącej przedłużeniem metra. Sieć kolei naziemnej jest wciąż rozbudowywana, co może powodować czasowe utrudnienia w komunikacji. Na uwagę zasługuje nowy tabor.

Strona internetowa: www.tfl.gov.uk/modalpages/2688.aspx

MERSEYRAIL - sieć kolei wokół Liverpoolu. Tabor to elektryczne zespoły trakcyjne wyprodukowane w latach 1978-1979. Wszystkie zostały zmodernizowane.

Strona internetowa: www.merseyrail.org

NORTHERN RAIL - spółka obsługuje pociągi podmiejskie i regionalne w północnej części Anglii, między innymi w Liverpool i Manchester. Na stronie internetowej nie znalazłem nic, co wyróżniałoby tę firmę na tle innych przewoźników.

Strona internetowa: www.northernrail.org

SOUTHERN - southern obsługuje trasy regionalne i podmiejskie w południowej Anglii oraz najbardziej znane pociągi tej firmy na lotnisko Gatwick ("Gatwick Express"). Zniżki podobne jak u innych przewoźników; zwraca uwagę zniżka dla kupujących bilety z wyprzedzeniem, np. podczas sprawdzania strony 15.12.2012 bilet normalny ze stacji London Victoria do Porsmourth Harbour kosztował 25,50 funtów brytyjskich, a bilet kupiony z dużym wyprzedzeniem można było nabyć już za 5 funtów brytyjskich.

Strona internetowa: www.southernrailway.com

VIRGIN TRAINS - chyba najbardziej znany brytyjski przewoźnik obsługujący połączenia dalekobieżne na terenie całej Wielkiej Brytanii. Dumą przewoźnika są pociągi Pendolino oraz Super Voyager. Pociągi Virgin trains odjeżdżają ze stacji London Euston. Dojeżdżają między innymi do Glasgow, Edynburga, Birmingham i Holyhead. Na stronie internetowej przewoźnika warto zapoznać się z licznymi ofertami promocyjnymi umożliwiającymi tańsze podróżowanie w bardzo dobrych warunkach.

Strona internetowa: www.virgintrains.co.uk

Jak już wspomniałem na wstępie, to tylko najważniejsi przewoźnicy kolejowi kursujący po Wielkiej Brytanii.

Pociąg Merseyrail (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

7. POCIĄGI EUROSTAR



Pociągi Eurostar to szybkie pociągi kursujące pod Kanałem La Manche. Łączą Londyn z Paryżem, Lille i Brukselą. Są to pociągi TGV przemalowane w inne barwy, wkrótce zostaną zastąpione przez nowoczesne pociągi Velaro. Przejazd jest komfortowy i szybki, ale drogi. Ze względu na skomplikowaną taryfę podam tylko kilka przykładowych cen. Przed podróżą należy odwiedzić stronę przewoźnika w celu sprawdzenia ceny na konkretne połączenie.

W pociągach Eurostar możemy wybrać spośród trzech klas - Standard, Standard Premier i Business Premier. W klasie Standard Premier są wygodniejsze siedzenia, czasopisma za darmo oraz posiłki (za opłatą) serwowane na miejsce pasażera. Klasa Business Premier to szereg dodatkowych udogodnień, m.in. pierwszeństwo w odprawie, gazety i czasopisma, gniazdko przy każdym siedzeniu.

Ze względu na różnice w cenach w zależności od dnia i pociągu nie ma sensu podawanie konkretnych cen. Im wcześniej kupujemy, tym płacimy mniej.

Bilety powrotne w większości przypadków są tańsze niż dwa oddzielne bilety w jedną stronę. Podane ceny są w większości cenami promocyjnymi, więc cena rzeczywista może być dużo wyższa. Bilety można zamówić przez internet na stronie przewoźnika. Pasażerowie przechodzą przez odprawę, w związku z czym należy się do niej zgłosić 30 minut przez planowym odjazdem pociągu.



Strona internetowa: www.eurostar.com

Pociągi Eurostar - szczegółowe informacje

Nowy pociąg Eurostar z Londynu do Brukseli
(aut. Bas Meijer, CC-BY-SA, flickr.com)


8. NARODOWE MUZEUM KOLEJNICTWA W YORKU



Na temat kolei turystycznych i muzeów kolejnictwa w Wielkiej Brytanii planuję stworzyć osobne strony, jednak jest jedno muzeów, które muszę polecić w artykule o podróżowaniu koleją po Wielkiej Brytanii w sensie ogólnym. Mowa o Narodowym Muzeum Kolejnictwa w Yorku - największym muzeum kolejnictwa na świecie. Muzeum powinien zwiedzić każdy szanujący się miłośnik kolei.

Muzeum zgromadziło setki tysięcy eksponatów typu dokumenty i zdjęcia przedstawiające rozwój brytyjskiej kolei od XIX wieku do lat współczesnych. Częścią kolekcji są filmy kolejowe, mundury kolejarskie, urządzenia, dzieła sztuki związane z koleją. Zwiedzających z pewnością najbardziej zainteresuje tabor - ponad 100 lokomotyw i blisko 200 innych pojazdów kolejowych. Możemy tu obejrzeć lokomotywy parowe z XIX wieku jeżdżące kiedyś m.in. po torach RPA i Chin, różne zespoły trakcyjne, w tym japoński Shinkansen oraz wagony różnego typu.

Na zwiedzanie Narodowego Muzeum Kolejnictwa warto poświęcić przynajmniej kilka godzin, a w przypadku osób zainteresowanych koleją nawet kilka dni. Muzeum znajduje się przy Leeman Road, czynne jest codziennie (z wyjątkiem wybranych świąt) od 10 do 18. Co najważniejsze - wstęp jest bezpłatny.

Od 2004 roku część kolekcji (ponad 70 pojazdów) wystawiono w Shildon Locomotion Museum" zarządzanym przez Narodowe Muzeum Kolejnictwa. Muzeum mieści się w nowoczesnym budynku w Shildon w hrabstwie Durham.

Strona internetowa: www.nrm.org.uk

Narodowe Muzem Kolejnictwa w Yorku
(aut. Thomas's Pics, CC-BY, flickr.com)


9. KOLEJ W IRLANDII PÓŁNOCNEJ



Irlandia Północna (Ulster) jest częścią Wielkiej Brytanii. Posiada jednak odrębny zarząd kolejowy. Koleje w Ulsterze nazywają się Northern Ireland Railways (NIR) i są częścią Translink - przedsiębiorstwa zarządzającego całym transportem publicznym w tym kraju.

Sieć połączeń Northern Ireland Railways pokrywa niemal cały kraj; koleje docierają do wszystkich ważniejszych miejscowości. Z Belfastu bez problemów można nawet dojechać malowniczą trasą do Giant's Causeway. Pociągi są szybkie, czyste, klimatyzowane, ale nie należą do najtańszych. Istnieje jednak sporo zniżek. Nie ma pociągów nocnych. Pociągi w Irlandii Północnej są zwolnione z dopłat i obowiązkowej rezerwacji miejsc.

Jedynym kolejowym połączeniem międzynarodowym jest połączenie Belfast - Dublin. Pociągi kursują co dwie godziny, czas przejazdu wynosi około dwóch godzin i dziesięciu minut, a bilety przy zakupie przez internet kosztują od w cenie promocyjnej od 10 euro (należy kupować z dużym wyprzedzeniem).

Do Irlandii Północnej można dotrzeć z Londynu kupując bilet SailRail - w cenie jest już przejazd pociągiem po angielskiej stronie, przejazd promem i przejazd po irlandzkiej stronie. Bilety takie można nabyć z dowolnej stacji w Wielkiej Brytanii. Najtańsze w cenach promocyjnych kosztują 31 funtów brytyjskich.

Strony internetowe:
www.translink.co.uk/NI-Railways/ - koleje Irlandii Północnej
www.arrivatrainswales.co.uk/SailRail/ - bilety Sail Rail

Pociąg Northern Ireland Railways
(aut. Steph Gillett, CC-BY, flickr.com)


Downpatrick & County Down Railway



Kolej retro kursująca okazyjnie pomiędzy Downpatrick a Inch Abbey na trasie o długości około 2,5 kilometra i rozstawie szyn 1600 mm. Przejazd w jedną stronę trwa tylko 10 minut. Pociągi z reguły ciągnięte są przez lokomotywę parowę, w razie awarii zastępowaną przez zabytkową lokomotywę spalinową. W 2012 roku przejazd w jedną stronę kosztował 6 funtów brytyjskich. Zarządca kolejki na swoich stronach udostępnił listę posiadanego taboru. Niektóre pozycje są interesujące, na przykład prototyp autobusu szynowego NIR RB003 wyprodukowanego w 1981 roku.

Strona internetowa: www.downrail.co.uk
Downpatrick & County Down Railway na You Tube

Giant’s Causeway & Bushmills Railway



Kolej wąskotorowa (914 mm) łącząca Bushmills z Giant's Causeway. Linia o długości 3,2 kilometra znana jest z pięknych widoków.

W Bushmills znajduje się najstarsza fabryka whisky/whiskey, którą można zwiedzić. W cenę biletu jest wliczona degustacja, a w sklepie przy destylarni można kupić specjalny, dwunastoletni rodzaj Busmillsa, który nie jest dostępny w żadnym innym miejscu na świecie. Niestety, w destylarni whisky obowiązuje zakaz fotografowania.

Giant's Causeway to z kolei formacja skalna tworząca niesamowity krajobraz w postaci tysięcy skalnych słupów wyrastających z ziemi i morza. Jest to atrakcja turystyczna znana na całym świecie.

Pociągi łączące te dwa miejsca kursują w każdą sobotę od drugiej połowy kwietnia do końca czerwca, w święta, a w lipcu i sierpniu przejazdy odbywają się codziennie. We wrześniu i październiku kolejka kursuje tylko w soboty i niedziele. Pociągi odjeżdżają co godzinę od 10:00 do 17:00 z Giant's Causeway i od 10:30 do 17:30 z Bushmills.

Z pewnością należy polecić przejazd tą kolejką w niesamowitej, romantycznej scenerii.

Strona internetowa: http://www.freewebs.com/giantscausewayrailway
Giant’s Causeway & Bushmills Railway na You Tube

Peatlands Express Train



Peatlands Express Train to typowa kolejka parkowa (kiedyś prawdopodobnie torfowa) kursująca po parku Peatlands. Przejazd kolejką oraz spacer po ścieżkach spacerowych pozwala turystom zobaczyć rzadko występujące gatunki owadów i roślin. Trasa kolejki liczy około półtora kilometra. Pociąg ciągnięty jest przez lokomotywę spalinową. Park znajduje się w Derryhubbert niedaleko Dungannon.

Poza wymienionymi kolejkami turystycznymi na terenie Irlandii Północnej kursuje kilka kolei miniaturowych oraz okazjonalnie uruchamiane pociągi wycieczkowe pomiędzy Irlandią Północną a Irlandią.

Peatlands Express Train na You Tube

10. KOLEJE NA WYSPIE MAN



Wyspa Man to wyspa położona pomiędzy Wielką Brytanią i Irlandią. Mimo niewielkiej powierzchni oferuje turystom atrakcje wszelkiego rodzaju - od malowniczych krajobrazów i rezerwaty przyrody, przez muzea, po szerokie możliwości aktywnego wypoczynku. Miłośnicy kolei również znajdą tu coś dla siebie.

Jedną z atrakcji turystycznych wyspy są trzy zabytkowe kolejki służące głównie turystom. Pociągi są świetnie zachowane. Każdy miłośnik kolei podróżujący po Wielkiej Brytanii i Irlandii powinien chociaż jeden dzień poświęcić na przejażdżkę kolejami Wyspy Man.

Na Wyspę Man można dotrzeć z Londynu, Dublina, Belfastu i innych miast korzystając z biletu "SailRail", w cenie którego jest przejazd pociągiem z dowolnego miejsca w Irlandii lub Wielkiej Brytanii na prom oraz rejs promem na Wyspę.

www.arrivatrainswales.co.uk/SailRail/ - bilety Sail Rail

Isle of Man Steam Railway



Pociąg parowy obsługuje relację z Douglas do Port Erin na południu wyspy. Trasa liczy 24, 6 kilometra i prowadzi przez malownicze tereny wiejskie. Dalsza część linii prowadzi z Douglas do Peel, ale wedug informacji w internecie, nie są tam prowadzone przewozy pasażerskie. Linia istnieje od 1873 roku.

Isle of Man Steam Railway cz.1/2 na You Tube
Isle of Man Steam Railway cz.2/2 na You Tube

Manx Electric Railway



Zabytkowy tramwaj kursujący wzdłuż wybrzeża z Douglas do Ramsey przez Laxey na dystansie 18 mil. W roku 2012 kursuje od 17 marca do 4 listopada. Linia tramwajowa została otwarta już w 1893 roku, dwa z kursujących wagonów pochodzą z tamtego okresu.

Manx Electric Railway na You Tube cz.1/4
Manx Electric Railway na You Tube cz.2/4
Manx Electric Railway na You Tube cz.3/4
Manx Electric Railway na You Tube cz.4/4

Snaefell Mountain Railway



Kolejka z Laxey na szczyt Snaefell (620 m n.p.m.) będący jednocześnie najwyższym punktem na Wyspie Man. Linia o długości 8 kilometrów została otwarta w 1895 roku. Podróż w jedną stronę trwa 30 minut. Kursuje od kwietnia do końca października.

Snaefell Mountain Railway na You Tube
Snaefell Mountain Railway na You Tube

Groudle Glen Railway



Kolejka kursująca okazjonalnie w miesiącach letnich oraz w czasie niektórych świąt po trasie liczącej niecałą milę. Znajduje się w Groudle Glen pomiędzy miejscowościami Douglas a Orchan, dokąd można dojechać autobusem nr 27 i 27A lub elektrycznym tramwajem Manx. Stacja kolejki nazywa się Lhen Coan Station. Jest utrzymywana dzięki grupce pasjonatów. Istnieje od 1896 roku. Pociągi są obsługiwane przez lokomotywę parową "Sea Lion" i trzy wagony pasażerskie. Rozstaw szyn 610 mm.

Strona oficjalna: www.ggr.org.uk
Groudle Glen Railway na You Tube cz.1/2
Groudle Glen Railway na You Tube cz.2/2

Kolejka kopalniana w Laxey



Zabytkowa kolejka kiedyś obsługująca kopalnię ołowiu i cynku w Laxey. Uruchomiona w 1877 roku działała do 1929, kiedy to kopalnia została zamkmięta. Na krótkim odcinku (400 metrów) została ponownie uruchomiona w 2004 roku, od kiedy wozi turystów. Kursuje okazjonalnie w sezonie letnim oraz w wybrane święta. Podobnie jak kolejka w Groudle Glen działa dzięki wysiłkom pasjonatów.

Strona oficjalna: www.laxeyminerailway.im
Kolejka kopalniana w Laxey na You Tube/A>
Kolejka kopalniana w Laxey na You Tube - inny film

Tramwaj konny w Douglas



Jedną z największych atrakcji Douglas jest tramwaj konny kursujący w centrum miasta wzdłuż nadmorskiej promenady. Tramwaj po raz pierwszy wyjechał w trasę w 1876 roku. Tramwaj konny kursuje codziennie od maja do września.

Tramwaj konny w Douglas na You Tube
Tramwaj konny w Douglas na You Tube

Kolejka miniaturowa The Orchid Line



Miniaturowa kolejka uruchomiona w 1992 roku jako atrakcja turystyczna parku Curraghs Wildlife Park.

Jako ciekawostkę można podać fakt, że na Wyspie Man nakręcono większość zdjęć do znanej dzieciom bajki o lokomotywie "Thomas" pt. "Thomas the Tank Engine". Co roku organizowane są weekendy z "Thomasem i przyjaciółmi".

Aby zaoszczędzić na przejazdach, warto kupić "Island Explorer Ticket" umożliwiający nieograniczoną liczbę podróży pociągami (Steam Railway, Manx Electric Railway, Snaefell Mountain Railway), tramwajem konnym oraz autobusami (z wyjątkiem Manx Express) w okresie ważności biletu.

Groudle Glen Railway
(aut. Phil Parker, CC-BY, flickr.com)


11. WYSPY NORMANDZKIE



Wyspy Normandzkie leżą tuż przy wybrzeżu Francji, lecz są zaliczane do Wielkiej Brytanii jako dependencja. Z zamieszkanych wysp najbardziej znane są Jersey, Guernsey i Alderney. Na wyspach można się natknąć na pociąg retro oraz ślady po zlikwidowanych liniach kolejowych.

Alderney Railway


Jedyna czynna kolejka na Wyspach Normandzkich. Kursuje od stacji Braye Road do stacji Mannez na wyspie Alderney. Budowę linii rozpoczęto w 1840, a pierwszy pociąg przejechał trasę w 1847 roku. Kolejka służyła głównie do przewozu kamieni do budowy falochronów. 8.8.1854 przewieziono pierwszych oficjalnych pasażerów - parę królewską.

W swojej historii kolejka przeszła wiele zmian, np. podczas niemieckiej okupacji na części trasy zmieniono rozstaw torów, aby po wyzwoleniu powrócić do poprzedniego. Zmieniał się status kolejki, zmieniały się wagony - jeżdżą również wagony z londyńskiego metra. Obecnie kolejka kursuje od kwietnia do września głównie w niedziele i święta. Działa dzięki staraniom wolontariuszy. Przejazd trwa około 15 minut.

Guernsey Railway


Od 1879 roku na wyspie Guernsey kursował tramwaj parowy, później przerobiony na tramwaj elektryczny. Linia tramwajowa została zamknięta 9 czerwca 1934 roku. Swego czasu planowano odbudowanie linii i ponowne uruchomienie zabytkowego tramwaju, lecz skończyło się tylko na planach. W latach 90. ubiegłego wieku poczta na Guernsey wydała serię znaczków z zabytkowym tramwajem.

Króciutki filmi na British Rail TV

Jersey Western Railway


Pierwsza linia kolejowa na wyspie Jersey. Z początku trasa prowadziła z St Helier do St Aubin, później linię rozszerzono do Corbiere (część linii znana pod nazwą La Moye). Linię zaczęto budować już w latach 60. dziewiętnastego wieku, a w październiku 1870 roku zostala uroczyście otwarta. Lata świetności przypadają na lata 1918-23, kiedy kolejka pełniła rolę czegoś w rodzaju pociągu podmiejskiego. Od 1923 zaczęła przegrywać konkurencję z autobusami. W październiku 1936 pożar strawił wszystkie 16 wagonów na stacji St Aubin. W roku 1937 pociągi nie wyjechały już w trasę. Jeden z odcinków linii został na krótko otwarty podczas niemieckiej okupacji do przewozu materiałów budowlanych.

Obecnie nasypy zostały zamienione w ścieżki rowerowe , ale co jakiś czas pojawiają się plany odbudowania fragmentów linii.

Jersey Eastern Railway


Nazwa kolei kursujących po około ośmiokilometrowej linii na wyspie Jersey w latach 1873–1929. Linia łączyła Saint Helier z Gorey. Kolejka początkowo była bardzo popularna wśród mieszkańców wyspy, jednak w w latach dwudziestych ubiegłego wieku zaczęła przegrywać rywalizację z autobusami, co prowadziło do spadku pasażerów, kłopotów finansowych i likwidacji kolejki. Poza archiwalnymi fotografiami nie pozostało po niej wiele śladów - część dawnej trasy służy teraz jako ścieżki.

Odnośniki:
Artykuł o liniach kolejowych na Jersey
Odmiana Wikipedii z informacjami o Wyspach Normandzkich
Strona oficjalna
Krótki film na You Tube - 23 sekundy.

12. WYSPA WIGHT



Wyspa Wight przyciąga turystów swymi niezwykłymi krajobrazami, imprezami kulturalnymi, a także dobrze rozwiniętą infrastrukturą umożliwiającą uprawianie różnych sportów, w tym sportów ekstremalnych. Piaszczyste plaże, ciche zakątki, ścieżki rowerowe - na Wyspie Wight każdy znajdzie coś dla siebie. Miłośnicy kolei również. Kiedyś istniało tu kilka pięknych tras kolejowych o łącznej długości ok. 88 kilometrów. Niestety, w latach 50. ubiegłego roku większość z nich została zamknięta i rozebrana. Dzięki ochotnikom udało się reaktywować kolejkę parową, która dziś jest jedną z największych atrakcji turystycznych wyspy Wight.

Pociąg rozkładowy na wyspie Wight
(aut. Matt Buck, CC-BY-SA, flickr.com)


Isle of Wight Steam Railway


Zabytkowa kolejka parowa pozwalająca odbyć niezapomnianą podróż nie tylko ze Smallbrook przez Havenstreet do Wootton i z powrotem, lecz również podróż w czasie pozwalającą pasażerom chociaż na chwilę poczuć się jak w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Najstarsza lokomotywa została wyprodukowana w 1864 roku. Cały tabor został odrestaurowany przez miejscowych pasjonatów i kolejka kursuje jako pociąg turystyczny od 1971 roku, ciesząc się ogromną popularnością wśród turystów. W Smalbrook można przesiąść się na elektryczną kolejkę regionalną.

Rozkład jazdy jest zbyt skomplikowany, żeby go opisać w kilku zdaniach, więc zalecam lekturę oficjalnej strony kolejki.

Warto się także przejechać pociągiem Island Line zestawionym z wagonów jeżdżących kiedyś w londyńskim metrze. Pociąg kursuje pomiędzy Shanklin a Ryde Pier Head, skąd odpływają promy do Portsmouth. Przejazd całą trasą trwa 25 minut. .

Odnośniki:
Ciekawa polska strona o wyspie Wight
Oficjalna strona Isle of Wight Steam Railway
Oficjalna strona Island Line trains
Isle of Wight Steam Railway - film na You Tube
Pociąg z Shanklin do Ryde Pier Head

Isle of Wight Steam Railway
(aut. Andrew, CC-BY, flickr.com)