Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

WĘGRY



Przewoźnik narodowy: MAV (Magyar Allamvasutak)
Strona internetowa: www.mavcsoport.hu
Ostatnia aktualizacja: 19.06.2017



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Przydatne strony
3. Bezpośrednie pociągi do Polski
4. Połączenia międzynarodowe
5. Połączenia krajowe
6. Budapeszt - największe dworce
7. HÉV
8. GySev
9. Węgry - polecane noclegi
10. Budapeszt - atrakcje kolejowe
11. Atrakcje kolejowe poza Budapesztem
12. Budapeszt jako baza wypadowa
13. Język węgierski - słówka dla podróżujących koleją

Węgry od lat kojarzą nam się z "narodem bratanków", pięknym Budapesztem i wyśmienitymi winami. Miłośnikom komunikacji miejskiej jako pierwsze przychodzą na myśl niezapomniane Ikarusy. Większość turystów zwiedzi tylko Budapeszt, przejedzie kawałek pociągiem do granicy i to tyle, co zobaczą na Węgrzech. To duży błąd. Dumą tego kraju jest jezioro Balaton oraz liczne piękne miasta, o których większość turystów nawet nie słyszała. Do tego kolejki wąskotorowe, smaczna kuchnia, baseny termalne, dla każdego coś dobrego. Sytuacja polityczna w Europie Zachodniej powinna zachęcać Polaków do wyjazdu na Węgry.

Nie obejdzie się jednak bez problemów. Głównym problemem jest język - znajomość języka angielskiego w mniejszych miejscowościach jest niewystarczająca, w niektórych miejscach dogadamy się po niemiecku. Sporo dworców czeka na remont, aczkolwiek zdarzają się bardzo ładnie zmodernizowane budynki. Dzięki galeriom handlowym poprawiła się sytuacja z toaletami, ale szaletów publicznych jest zdecydowanie za mało. Noclegi są stosunkowo drogie - warto poświęcić trochę czasu i popytać osobiście o oferty specjalne, można sporo zaoszczędzić. W samym Budapeszcie większość obiektów noclegowych reklamujących się jako hostele to zwykłe mieszkania w kamienicach przerobione na sale wieloosobowe. Jedna łazienka z prysznicem i muszlą przypada często na 10-30 osób. Podobnie zresztą jak w Polsce.

Mimo wszystkich wad podróż po Węgrzech ze zwiedzaniem miast i miasteczek oraz przejazdami kolejami wąskotorowymi należy do moich marzeń podróżniczych. Na szybkie zwiedzanie tego kraju wystarczyłoby 10-14 dni, wnikliwe obserwacje wymagałyby znacznie więcej czasu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Pociągiem do Budapesztu - nowa oferta PKP Intercity
Pociąg Budapeszt - Belgrad - szczegółowe informacje
Pociąg Budapeszt - Split (+ wagony z Pragi - rozkład jazdy i ceny
Pociąg Budapeszt - Warna/Burgas - rozkład jazdy i ceny.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY


elvira.mav-start.hu - wyszukiwarka połączeń z kalkulatorem cen i możliwością zakupu biletu. Kupno biletów w sklepie internetowym jest trochę skomplikowane. Po zakończeniu transakcji przyjdzie wam plik z kodem. Plik należy wydrukować, a później przeskanować kod w automacie biletowym na Węgrzech. Automat na podstawie kodu wydrukuje bilet.

volanbusz.hu - tabele z rozkładami jazdy autobusów międzymiastowych (odpowiednik PKS). Strona po węgiersku, na stronach przetłumaczonych na język angielski nie widziałem tabel.

www2.gysev.hu/index.php - strona przewoźnika GYSEV. Wyszukiwarka połączeń znajduje się w lewym górnym rogu strony. Strona internetowa dostępna tylko w języku węgierskim i niemieckim.

www.bkk.hu - rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Budapeszcie plus informacje o biletach.

2. PRZYDATNE STRONY


Przed dłuższym wyjazdem kolejowym (i nie tylko) na Węgry warto zapoznać się z następującymi stronami:

ballal.gofree.hu/G/Fali/MAV2011V1S.jpg - plik jpg z bardzo dużą i bardzo dokładną mapą kolejową Węgier. Zaznaczone są również linie wąskotorowe oraz linie, na których zawieszono połączenia pasażerskie.

www.vonatosszeallitas.hu - zestawienia węgierskich pociągów dalekobieżnych (tylko po węgiersku).

vonatinfo.mav-start.hu - strona pokazująca aktualne położenie pociągów.

pl.gotohungary.com - oficjalna strona internetowa Węgierskiej Organizacji Turystycznej w polskiej wersji językowej.

szallas.hu - węgierski portal do rezerwacji noclegów. Ceny często wyższe niż na booking.com, ale więcej ofert, więc można się rozejrzeć za czymś ciekawym. W celu rezerwacji polecam bezpośredni kontakt z obiektem noclegowym przez stronę obiektu. Więcej w podpunkcie "Węgry - polecane noclegi".

utcakereso.hu - coś jak Google Maps, tylko połączone z mapami Open Street Map. Przydatne szczególnie w Budapeszcie, na Open Street Map jest zaznaczonych więcej lokali gastronomicznych niż na Google Maps, są też zaznaczone toalety publiczne.

www.akciosujsag.hu - promocje w sklepach, czyli ulotki promocyjne w wersji elektronicznej. Idealne dla osób planujących zakupy podczas pobytu na Węgrzech.

3. BEZPOŚREDNIE POŁĄCZENIA Z POLSKĄ


W rozkładzie jazdy 2016/2017 bezpośrednie wagony do Budapesztu kursują w pociągach nocnych Warszawa - Budapeszt i Kraków - Budapeszt, ponadto kursują wagony bezpośrednie w pociągu dziennym Eurocity.

Od 15 czerwca 2017 roku PKP Intercity wprowadziło nową ofertę Budapest Specjal. W zryczałtowanej taryfie sprzedawane są bilety powrotne ważne przez miesiąc, czyli powrót musi nastąpić do miesiąca od pierwszego dnia ważności biletu. Bilety obowiązują tylko w drugiej klasie pociągów bezpośrednich z Polski do Budapesztu

Ceny biletów Budapest Specjal dla osób dorosłych:

Warszawa - Budapeszt - Warszawa - 49 euro + miejscówki
Kraków - Budapeszt - Warszawa - 39 euro + miejscówki
Katowice - Budapeszt - Warszawa - 39 euro + miejscówki

Podróżni posiadający bilety wydane w taryfie Budapest Specjal muszą obowiązkowo pobrać miejscówki. Cena miejscówek to 3,5 euro przy podróżach z Polski do Budapesztu i 3 euro przy podróży z Budapesztu do Polski. Czyli przejazd w jedną stronę z Katowic do Budapesztu będzie nas kosztował 18,5 euro + cena miejscówki.

Pula biletów jest nielimitowana. Według mnie jest to bardzo atrakcyjna oferta, choć internauci narzekają na zbyt wysokie ceny. Moim zdaniem warto dopłacić niż tłuc się autokarem.

Więcej informacji o taryfie: Pociągiem do Budapesztu - nowa oferta PKP Intercity

4. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE


Węgry posiadają sporo połączeń międzynarodowych. Ceny bardzo przystępne, poza połączeniami z Polską.

Austria


Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami Railjet do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń - Sopron lub Wiener Neustadt - Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.

Koleje węgierskie oferują wycieczkowy bilet powrotny Budapeszt - Wiedeń ( Kirándulójegy) ważny cztery dni za 33 euro (bez komunikacji miejskiej w Wiedniu lub 43 euro - przez pierwsze dwa dni ważny również na wiedeńską komunikację miejską (za www.mav-start.hu). Wycieczkowy bilet powrotny z Debreczyna kosztuje odpowiednio 39 i 49 euro. Ze strony kolei austriackich zniknęła oferta wspomnianego biletu powrotnego, natomiast w ofercie Spar Schiene ceny biletów zaczynają się od 19 euro. Pociągi bezpośrednie między Budapesztem a Wiedniem kursują co dwie godziny.

Bilety Budapeszt - Wiedeń w ofercie SparSchiene, według strony kolei węgierskich, kosztują 13 euro (2 klasa) i 29 euro (I klasa). Dzieci płacą 9 euro (2 klasa) i 19 euro (1 klasa).

Oferty nie obowiązują w pociągu EN Dacia jadącym z Rumunii, gdzie ceny są nieznacznie wyższe.

Bilet wycieczkowy można kupić także na pociąg IC Budapeszt - Graz - kosztuje 39 euro, dzieci zapłacą 19,50 euro.

Podczas sprawdzania ofert w grudniu 2016 roku nie natrafiłem na informacje o ofercie EURREGIO.

Bośnia i Hercegowina


W rozkładzie jazdy 2012/2013 pociąg Sarajewo - Budapeszt został zlikwidowany ze względu na zbyt wysokie dopłaty za użytkowanie infrastruktury na chorwackiej części trasy.

Nie ma planów przywrócenia bezpośredniego pociągu pomiędzy krajami.

Bułgaria


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg bezpośredni Budapeszt - Vidin - Sofia kursujący przez most Danube 2. Trudno się dziwić, ponieważ czas przejazdu pociągiem i ceny biletów nie pozwalały na konkurowanie z przewozami autobusowymi. Obecnie do Sofii można dojechać z przesiadką w Belgradzie. Do Belgradu jedzie się pociągiem nocnym, stamtąd dalej pociągiem dziennym.

Cena biletu powrotnego Budapeszt - Sofia - Budapeszt to 115 euro, większe grupy osób mogą liczyć na zniżkę City Star, na przykład cztery osoby dorosłe zapłacą za bilet powrotny 287,5 euro.

Chorwacja


W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursują następujące pociągi pomiędzy Węgrami a Chorwacją:

- pociąg dzienny IC relacji Budapeszt - Zagrzeb - Rijeka.

Budapest Keleti (odj. 05:45) --> Zagrzeb (przyj. 11:39) --> Karlovac (przyj. 12:40) --> Rijeka (przyj. 15:41).

Rijeka (odj. 05:45) --> Karlovac (odj. 08:50) --> Zagrzeb (odj. 10:03) --> Budapest Keleti (przyj. 16:14)

- pociąg dzienny IC relacji Budapeszt - Zagrzeb

Budapest Keleti (odj. 14:45) --> Zagrzeb (przyj. 20:59)

Zagrzeb (odj. 15:37) --> Budapest Keleti (przyj. 22:14)

- pociąg sezonowy relacji Budapeszt - Split. W wakacje 2017 roku pociąg będzie kursował codziennie.

Budapest Keleti (odj. 18:15) --> Zagrzeb (00:22-00:35) --> Split (przyj. 07:57)

Split (odj. 18:17) --> Zagrzeb (02:13-02:22) --> Budapest Keleti (przyj. 09:36)

Dwa razy w tygodniu w składzie pociągu będą kursowały wagony kolei czeskich relacji Praga - Split (polecane).

Bilet powrotny na trasę Budapeszt - Zagrzeb kosztuje 34,70 euro w drugiej klasie i 52 euro w pierwszej klasie.

Nie kursują pociągi przez przejście w Belim Manastirze.

Czechy



Kilka razy dziennie kursują pociągi EC pomiędzy Pragą a Budapesztem (relacje: Hamburg/Berlin - Budapeszt.. Ofertę uzupełnia nocny pociąg Budapeszt - Berlin. Najtańszy bilet dostępny jest w promocji Včasná jízdenka Maďarsko. Najtańszy bilet na przejazd z Pragi do Budapesztu kosztuje 20 euro, z Brna do Budapesztu zaledwie 12 euro, a z Ostrawy do Budapesztu 16 euro. Bilety kupione z uwzględnieniem umowy dwustronnej kosztują na trasie Budapeszt - Praga i z powrotem 91 euro, Budapeszt - Brno i z powrotem 55,40 euro. (ceny sprawdzane 16.12.2016)

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Na stronie kolei węgierskich dostępny jest również Trip Ticket na trasę Budapeszt - Praga (węgierska nazwa oferty: Kirándulójegy). To bilet powrotny ważny przez cztery dni, przy czym przez pierwsze trzy dni ważności biletu jest on honorowany również w środkach praskiej komunikacji publicznej. Bilet kosztuje 59 euro lub w wersji bez komunikacji publicznej 49 euro (sprawdzane 16.12.2016).

Niemcy



Liczne połączenia dzienne z do Berlina (z przesiadkami w Brzecławiu lub Pradze), w tym jedno połączenie bezpośrednie (EC Hungaria) przez Słowację i Czechy. Przez te kraje przejeżdża również pociąg nocny relacji Budapeszt - Berlin.

Ponadto cztery bezpośrednie połączenia dzienne z Monachium obsługiwane przez pociągi Railjet. Pomiędzy tymi miastam kursuje również bezpośredni pociąg nocny zestawiony z nowoczesnych, komfortowych węgierskich wagonów z miejscami do leżenia oraz wagonów sypialnych.

Pociąg Budapest - Monachium
Pociąg EN Budapeszt - Monachium (II klasa)
Pociąg Budapest - Monachium
Pociąg EN Budapeszt - Monachium (kuszetka)

Rumunia



Pomiędzy Węgrami a Rumunią kursują liczne pociągi dzienne kwalifikowane, trzy pociągi nocne oraz pociągi lokalne. Pociągi kwalifikowane łączą Budapeszt z najważniejszymi rumuńskimi miastami - Oradeą, Kluż-Napoką, Timisoarą, Krajową, Sighisoarą, Targu Mures, Sybinem i Braszowem. Część dojeżdża do Bukaresztu. Pociągi zestawione są z komfortowych wagonów rumuńskich lub węgierskich - z przedziałami lub bez. Kursuje również bezpośredni pociąg nocny Bukareszt - Wiedeń przez Budapeszt.

Ponadto podróżni mogą skorzystać z kilku połączeń lokalnych:

Debreczyn - Satu Mare (106 km)
Debreczyn - Oradea (105 km)
Debreczyn - Jibou (232 km)
Bekecsaba - Salonta (49 km)
Mateszalka - Carei (34 km)

Pociągi lokalne zestawione są najczęściej ze starych wagonów węgierskich lub rumuńskich i jadą powoli. Z wymienionych miast po stronie rumuńskiej polecam Oradeę, Satu Mare i miasteczko Carei.

W grudniu 2015 roku na pociągi do najatrakcyjniejszych miast Rumunii wprowadzono ofertę biletów wycieczkowych, ważnych na przejazd tam i z powrotem w drugiej klasie przez 4 dni. Przykładowe ceny (13.12.2016):

Budapeszt - Arad - 21 euro
Budapeszt - Oradea - 21 euro
Budapeszt - Timisoara - 27 euro
Budapeszt - Kluż-Napoka - 36 euro
Budapeszt - Sybin - 46 euro
Budapeszt - Braszów - 55 euro
Debreczyn - Oradea - 14 euro

Do większości rumuńskich miast można też zakupić bilety "Fortuna", sprzedawane w ograniczonej liczbie na każdy pociąg (odpowiednik SparDay). Przykładowe ceny biletów (13.12.2016):

Budapeszt - Bukareszt: 29 EUR (2 klasa), 39 EUR (kuszetka T6), 59 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Braszów: 19 EUR (2 klasa), 29 EUR (kuszetka T6), 49 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Krajowa: 19 EUR (2 klasa), 29 EUR (kuszetka T6), 49 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Sighisoara: 19 EUR (2 klasa), 29 EUR (kuszetka T6), 49 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Timisoara: 15 EUR (2 klasa)

Ceny biletów w drugiej klasie dla połączeń lokalnych:
Budapeszt - Satu Mare - 26,50 euro (tam), 40,80 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Baia Mare - 32,20 euro (tam), 49,60 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Carei - 23 euro (tam), 35,40 euro (tam i z powrotem)

Aktualne ceny biletów można sprawdzić w wyszukiwarce połączeń http://elvira.mav-start.hu. Jeżeli są dostępne bilety promocyjne "Fortuna", wyszukiwarka automatycznie udostępni opcje zakupu tych biletów.

Kupując bilet na Węgrzech uważajmy na nazwy miejscowości. W języku węgierskim nazwy niektórych rumuńskich miejscowości brzmią inaczej niż w atlasach, np.

j. węgierski j. rumuńskij.polski
Bodzavásár Buzău Buzau
Brassó Brașov Braszów
JászvásárIași Jassy
Kolozsvár Cluj Napoca Kluż-Napoka
NagyszebenSibiu Sybin
Nagyvárad Oradea Oradea
SegesvárSighișoara Sighișoara


Pociągi są złożone z różnych wagonów w zależności od relacji i konkretnego połączenia. Raz są to wagony rumuńskie, innym razem węgierskie. Jednak zawsze trzymają wysoki poziom.

Pociąg Bukareszt - Budapeszt
Pociąg IC Bukareszt - Budapeszt
Pociąg Bukareszt - Budapeszt
Pociąg IC Bukareszt - Budapeszy (I klasa)

Serbia



W rozkładzie jazdy 2016/2017 z Węgier do Serbii można dojechać pociągami bezpośrednimi przez przejście graniczne Kelebia - Subotica. Nie wiadomo, jaka przyszłość czeka przejście graniczne w Horgos - pociągi Subotica - Szeged zostały zlikwidowane jakiś czas temu z powodu inwazji imigrantów na Europę. Linia ta wymaga natychmiastowego remontu, bowiem przed likwidacją połączeń prędkość wynosiła 10-20 km/h.

W 2017 roku ma się rozpocząć remont linii kolejowej Budapeszt - Belgrad. Trudno powiedzieć, czy remont dojdzie do skutku, bo początkowo właśnie w 2017 roku było planowane zakończenie remontu, a do tej pory nawet się nie rozpoczął.

Ceny biletów (sprawdzane 13.12.2016)
Budapeszt - Belgrad (taryfa specjalna): 15 euro (tam); 26 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nowy Sad: 23 euro (tam); 26,30 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Subotica: 15,70 euro (tam); 18 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nisz: 47,30 euro (tam); 54,10 euro (tam i z powrotem)

Rozkład jazdy bezpośrednich pociągów Budapest Keleti - Belgrad w rozkładzie jazdy 2015/2016:

POCIĄG NOCNY BELGRAD - BUDAPESZT

Belgrad (odj. 21:50) --> Nowy Sad (23:18) --> Subotica (01:36-02:16) --> Budapest Keleti pu (przyj. 05:46)

Budapest Keleti (odj. 22:25) --> Subotica (01:54-02:26) --> Nowy Sad (04:45) --> Belgrad (przyj. 06:13)

Pociąg powinien być zestawiony z wagonu klasy 1 i klasy 2 kolei węgierskich oraz kuszetki kolei serbskich.

dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia Bc6 (sześcioosobowy): 8 euro
dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia Bc4 (czteroosobowy): 10 euro

Pamiętajmy, że wagony z miejscami do leżenia i sypialne kolei serbskich są stare, brudne, w wagonach nie obowiązuje zakaz palenia, więc cały czas ktoś pali, ale śpi się wygodnie.

POCIĄG DZIENNY BELGRAD - BUDAPESZT

Budapest Keleti (odj. 12:05) --> Nowy Sad (18:40) --> Belgrad (przyj. 20:15)

Belgrad (odj. 11:35) --> Nowy Sad (odj. 13:04) --> Subotica (16:00) --> Budapest-Keleti (przyj. 19:54)

Słowacja



Mimo bliskości kolejowego przejścia granicznego Rusovce - Rajka (ok. 30 km. od Bratysławy hl. st.) ruch kolejowy jest kierowany na Štúrovo/Szob. Międzynarodowe bilety powrotne kupione na trasie Słowacja - Węgry są tańsze od biletów w jedną stronę.

Pociągi jadą stosunkowo szybko, podróż jest przyjemna, a krajobrazy miejscami bardzo ładne (szczególnie na odcinku Štúrovo - Vac, bo później blokowiska przy wjeździe do Budapesztu zniechęcają).

Przez Bratysławę przejeżdżają wszystkie pociągi jadące w stronę Brna, Pragi i Berlina, a pomiędzy Budapesztem i Koszycami kursuje jedna para pociągów dziennie przez Miskolc. Dodatkowa para pociągów kursuje pomiędzy Miszkolcem a Koszycami.

Przykłady cen biletów powrotnych (sprawdzane 13.12.2016, za stroną kolei słowackich):
Koszyce - Miskolc (przez Čaňa Gr.) - 6,5 euro
Koszyce - Budapeszt (przez Čaňa Gr.) - 20 euro
Bratysława - Budapeszt (przez Szob Gr.) - 17,50 euro
Nové Zámky - Budapest (przez Szob Gr.) - 10,50 euro

Na Słowację można się również dostać z miejscowości Komárom - przechodzimy wtedy przez most do słowackiego miasta Komárno (swoją drogą całkiem ładne miasto), skąd dojedziemy pociągiem do Bratysławy lub do stacji Nove Zamky.

W podobny sposób dostaniemy się też z Ostrzyhomia (Esztergom) do Szturowa, gdzie ponadto pomiędzy miastami kursują autobusy komunikacji publicznej. Do Ostrzyhomia dojedziemy pociągiem z Budapesztu.

Ostatnie z takich miast to podzielone miasto Slovenské Nové Mesto/Sátoraljaújhely. Stacja po słowackiej stronie znajduje się kilkaset metrów od granicy, węgierskie Sátoraljaújhely jest znacznie większe niż słowacka część. Na stacji Slovenské Nové Mesto zatrzymują się pociągi relacji Koszyce - Czerna nad Cisą (Čierna nad Tisou) , natomiast ze stacji Sátoraljaújhely odjeżdżają pociągi do Miskolca lub Budapesztu, przy czym na stacji Szerencs możliwa jest przesiadka na pociągi do Tokaju, Nyiregyhazy oraz Debreczyna. Należy zaznaczyć, że na odcinku Sátoraljaújhely - Miskolc często wprowadzana jest zastępcza komunikacja autobusowa.

Słowenia



W rozkładzie jazdy 2015/2016 najlepszym sposobem na dotarcie z Lublany do Budapesztu jest pociąg Lublana - Ptuj - Budapeszt. Od grudnia 2015 roku zmieniono godziny kursowania.

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu:

Budapest Deli (odj. 08:30) --> Ptuj (odj. 14:11) --> Lublana (przyj. 16:30)

Lublana (odj. 09:08) --> Ptuj (odj. 11:26) --> --> Budapest Deli (przyj. 17:29)
W pociągu obowiązują bilety Ljubljana Spezial - bilet w jedną stronę kosztuje 39 euro, bilet powrotny 49 euro. Nieliczne bilety SparSchiene pozwalają odbyć podróż w jedną stronę za jedyne 9 euro w drugiej klasie lub 35 euro w pierwszej klasie.

W wakacje 2017 roku 23/24.06.2017 r. do 24/25.08.2017 r. będzie kursował dodatkowy nocny pociąg Budapeszt - Lublana Koper.

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu:

Budapest Deli (odj. 20:30) --> Ptuj (02:05) --> Lublana (06:05) --> Koper (08:40)

Koper (odj. 20:15) --> Lublana (00:15) --> Ptuj (02:38) --> --> Budapest Deli (przyj. 08:29)

Ukraina



W rozkładzie jazdy 2014/2015 został zlikwidowany pociąg nocny z Budapesztu do Lwowa. Zamiast tego pociągu kursuje pociąg dzienny Latorca z Budapesztu do Kijowa przez Lwów.

Orientacyjny rozkład jazdy:

Budapest Nyugati (odj. 07:23) --> Lwów (22:22) --> Kijów (07:43)

Kijów (odj. 20:22) --> Lwów (05:44) --> Budapest Nyugati (przyj. 18:37)

Ceny biletów w jedną stronę (sprawdzane 13.12.2016):

Budapeszt - Kijów (sypialny T3 - Tourist): 45,20 euro + dopłata 19 euro
Budapeszt - Kijów (sypialny T2 - Tourist): 44,20 euro + dopłata 29 euro
Budapeszt - Kijów (sypialny Single): 67,80 euro + dopłata 58 euro
Budapeszt - Lwów (sypialny T3 - Tourist) : 30,80 euro + dopłata 15 euro
Budapeszt - Lwów (sypialny T2 - Double): 30,80 euro + dopłata 23 euro
Budapeszt - Lwów (sypialny Single): 41,20 euro + dopłata 46 euro

Przy zakupie biletów powrotnych nie obowiązują zniżki .

Ceny biletów z Budapesztu do innych miast:
Budapeszt - Chop 19,50 euro (tam); 39,10 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Użgorod 20,10 euro (tam); 40,30 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Mukaczewo 20,90 euro (tam); 41,70 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Odessa 56,40 euro (tam); 112,80 euro (tam i z powrotem)

Przejściówka Zahony - Czop kosztuje 2,10 euro.

5. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Na trasy międzynarodowe koleje węgierskie wysyłają z reguły swoje najlepsze wagony (wyjątkiem jest nocny pociąg Budapeszt - Belgrad). Na połączeniach krajowych jakość jest bardzo zróżnicowana. Może się zdarzyć, że w jednym pociągu InterCity będzie śliczny, nowoczesny, klimatyzowany wagon bezprzedziałowy, a zaraz za nim stary, brudny wagon z przedziałami. Nie ma reguły.

Jak się dowiedziałem, na relacjach krajowych nie obowiązuje zniżka powrotna, czyli bilet tam i z powrotem kosztuje równowartość dwóch biletów w jedną stronę. Natomiast seniorzy z całej Unii Europejskiej, którzy ukończyli 65 rok życia, mogą podróżować pociągami kolei węgierskich za darmo.

Jak wynika ze strony internetowej MAV młodzież do ukończenia 26 roku życia może liczyć na zniżkę w wysokości 33% od godziny 10:00 w piątki do 23:59 w niedziele. Nie wiem, jak jest z honorowaniem zniżek dla zagranicznych studentów. Węgierscy studenci studiów dziennych uprawnieni są do 50% zniżki, studenci studiów wieczorowych zniżkę 50% mają przyznaną jedynie na dojazdy pomiędzy miejscem zamieszkania a uczelnią.

Bilety nie są tak tanie jak kiedyś, ceny porównywalne z polskimi. Nie ma biletów sieciowych (poza Interrail One Country Hungary), więc podróżowanie po Węgrzech nie jest zbyt atrakcyjne.

Pociąg Budapest - Zahony
Pociąg IC Budapeszt - Zahony (II klasa)
Pociąg Budapest - Szeged
Pociąg IC Budapeszt - Szegedyn (II klasa)

Pomiędzy największymi miastami kursuje dużo pociągów, ciekawe są również urocze, lokalne trasy. Sieć kolejowa jest bardzo gęsta, odnośnie głównych szlaków moglibyśmy powiedzieć parafrazując znane powiedzenie: "Wszystkie linie prowadzą do Budapesztu".

6. BUDAPESZT - NAJWIĘKSZE DWORCE



Większość pociągów rozpoczyna lub kończy swój bieg na trzech największych budapeszteńskich dworcach.

Budapest-Keleti (Dworzec Wschodni) - największa stacja kolejowa w Budapeszcie. Tu kończą swój bieg pociągi z Austrii, Czech, Niemiec, Polski, Słowacji, Rumunii i Serbii. Na dworcu można skorzystać z prysznica. Po raz pierwszy byłem na tym dworcu w 2007 roku, później w 2010 roku. W obu przypadkach musiałem czekać na pociąg nocny do Belgradu. W 2007 czułem się jak w jakimś horrorze - mnóstwo żuli, cinkciarze, podejrzane typy itp. W 2010 było dużo lepiej. Okolica nieciekawa. W pobliżu znajduje się stacja metra, przed dworcem pętla autobusowa.

Budapest-Nyugati (Dworzec Zachodni) - dworzec świetnie wygląda z zewnątrz i okropnie w środku. Przeznaczony głównie dla pociągów krajowych i podmiejskich, aczkolwiek odjeżdżają z niego również pociągi do stacji granicznych (Szob, Zahony). Niedaleko dworca znajduje się stacja metra, tuż przy przystanek tramwajowy.

Budapest-Deli (Dworzec Południowy) - nie miałem okazji widzieć tego dworca na własne oczy, lecz naczytałem się opowieści o jego wątpliwych urokach, szczególnie wieczorową porą. Podobno to najniebezpieczniejszy dworzec w Budapeszcie. Odjeżdżają stąd pociągi w kierunku Chorwacji i Słowenii. W ciągu kilku lat dworzec ma zostać zlikwidowany dla ruchu pasażerskiego.

Na największych dworcach są toalety, na Keleti są także skrzynki bagażowe. W 2010 roku w męskiej toalecie był dostępny prysznic. Nie mam pojęcia, jak jest teraz.

Ważnym węzłem przesiadkowym jest stacja kolejowa Kőbánya-Kispest - zatrzymują się tu pociągi jadące w kierunku Cegled i dalej, rozpoczynają tutaj bieg pociągi do Kunszentmiklós-Tass oraz niektóre do Székesfehérvár. Przy dworcu znajduje się stacja końcowa jednej z linii metra, przystanki autobusowe oraz centrum handlowe, gdzie przynajmniej są toalety i sporo sklepów.

Na terenie Budapesztu jest sporo innych dworców, stacji i przystanków kolejowych w różnym stanie. Mam nadzieję, że uda mi się sfotografować oraz opisać przynajmniej część z nich.

Dworzec Budapest Nyugati


Pomiędzy dworcami można się szybko przemieszczać komunikacją miejską. Z dworca Keleti na dworzec Deli prowadzi bezpośrednia linia metra M2. Z kolei z dworca Keleti na dworzec Nyugati można dojść pieszo lub dojechać tramwajami 4 i 6, a najlepiej trolejbusem 73.

Nie warto korzystać z taksówek - częste są przypadki naciągaczy oszukujących turystów. Komunikacja miejska jest dobrze rozwinięta i niedroga. Nie polecam jazdy na gapę, kontrole są bardzo częste. Miłośnicy komunikacji miejskiej będą na pewno zadowoleni, bowiem w Budapeszcie można spotkać zarówno polskie Solarisy, jak i najróżniejsze Ikarusy. Warto przejechać się linią tramwajową nr 2 biegnącą wzdłuż brzegu Dunaju.

Fotografowanie pociągów na budapeszteńskich dworcach było utrudnione ze względu na kontrole biletów przy wejściach na peron. Według informacji czytelników kontrole zostały zniesione. Kilka lat temu w internecie (2010) pojawiła się informacja o konieczności posiadania zezwoleń na fotografowanie pociągów MAV. W rzeczywistości nie trzeba żadnego zezwolenia. Nie radzę próbować fotografować przedziałów węgierskich i polskich wagonów z miejscami do leżenia oraz wagonów sypialnych. Konwojenci nie lubią fotografów. Do mnie wyskakiwali z metalowymi rurkami, ale zawsze udawało mi się uciec. Niestety, odbiło się to na jakości zdjęć.

7. HÉV



HÉV (Budapesti Helyiérdekű Vasút) to nazwa budapeszteńskiej kolei podmiejskiej, dzięki której można szybko i wygodnie podróżować w obrębie Budapesztu oraz do okolicznych miast. Pociągi obsługiwane są przez BKV - budapeszteński zakład komunikacji miejskiej.

Kolej podmiejska kursuje obecnie na czterech liniach. Dla turystów najważniejsze są dwie linie:
H5 Batthyány tér ↔ Szentendre (czas przejazdu 39 minut)
H8 Örs vezér tere ↔ Gödöllő (czas przejazdu 47 minut)

Miłośnicy architektury i spokojnych spacerów po miastach powinni się koniecznie wybrać do Szentendre - pięknego miasteczka leżącego tylko około 20 kilometrów od Budapesztu. Pociągi HEV to stare elektryczne zespoły trakcyjne produkcji NRD.

8. GYSEV



GySEV to austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron - Wiener Neustadt, Sopron - Wiedeń, Sopron - Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron - Budapeszt.

Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Ostatni raz jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.

Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) - po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) - po niemiecku

Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu


Wagon firmy Gysev w pociągu do Sopron

Wagon firmy Gysev v środku

9. WĘGRY - POLECANE NOCLEGI


Noclegi na Węgrzech są zaskakująco drogie. W samym Budapeszcie znajdziemy mnóstwo hosteli oferujących noclegi w salach noclegowych w niskich cenach, jednak jak w wielu krajach niska cena odbija się na komforcie, czyli jedna łazienka z toaletą (toalety często nie mają zamków) przypada na kilkadziesiąt osób, ponadto istnieje duże ryzyko, że będziemy nocować z pijanymi imprezowiczami, bowiem Budapeszt to modne miejsce turystyki imprezowo-alkoholowej, podobnie jak Kraków. Dzięki takiemu noclegowi będziemy mogli pochwalić się na blogu, jak dużo zaoszczędziliśmy i zyskać polubienia będące obecnie wyznacznikiem wartości człowieka, natomiast nie wyśpimy się, prawdodpodobnie długo będziemy też musieli czekać w kolejce do toalety.

Osobiście wolę dopłacić i spać w lepszych warunkach. Na portalach rezerwacyjnych można natrafić na duże zniżki pozwalające niedrogo przenocować w dobrych apartamentach i hotelach. Trzeba jednak uważać, bowiem kiedy rezerwowałem apartament, po rezerwacji pokazała się opłata za sprzątanie 16 euro, o której wcześniej nie było mowy. Kosztowne będzie też odwołanie rezerwacji dzień lub dwa przed planowaną podróżą.

Jeżeli nie macie karty kredytowej, polecam pisać bezpośrednio do hoteli z zapytaniami o oferty specjalne i zniżki. Przy odrobinie szczęścia natraficie na oferty znacznie lepsze niż na booking.com oraz na stronach internetowych hotelu. Porządne hotele odpowiadają na maile w ciągu 10-30 minut.

W innych miastach zdarzało się, iż cena noclegu przesłana przez hotel była wyższa niż wynikało to z cennika na stronie internetowej. Wypada poświęcić trochę czasu i popytać.

Polecane noclegi dotyczą noclegów, które ja wybrałbym, gdybym planował podróż po Węgrzech. Biorę pod uwagę cenę pokoju jednoosobowego z łazienką, odległość od centrum miasta i dworca kolejowego oraz położenie miejscowości jako bazy wypadowej do krótkich wycieczek kolejowych. Podróżuję samotnie, więc pary mogą mieć inne wymagania, ceny pokojów dwuosobowych w przeliczeniu na osobę także są niższe niż jednoosobowych.

W lecie zalecam wykupienie noclegów w pokoju z klimatyzacją. Temperatury +35 stopni Celsjusza to na Węgrzech codzienność od czerwca do sierpnia.

W lipcu i sierpniu noclegi oferują również niektóre internaty i akademiki. Niestety, ceny nie należą do najniższych (szczególnie dla osób, które nie są studentami), a jeżeli nie znacie języka węgierskiego lub niemieckiego, komunikacja może sprawiać duże problemy.

POLECANE NOCLEGI W BUDAPESZCIE
Hotel Chesscom - niedrogi hotel tuż przy terminalu Kobanya-Kispest, centrum handlowym oraz stacji metra. 20 minut metrem lub 15 minut pociągiem od centrum. Bardzo dobry stosunek cena/jakość poza świętami i Sylwestrem, błyskawiczna odpowiedź na maile. Polecam pytać się o oferty specjalne drogą mailową. Zdecydowanie najlepsza oferta dla podróżujących koleją.

POLECANE NOCLEGI POZA BUDAPESZTEM
Baja - Malom Club Panzió - pokoje gościnne przy klubie w ładnym, ale położonym trochę na uboczu miasteczku Baja. Klimatyzowane pokoje z łazienką za niewygórowaną cenę. Lokalizacja tuż przy dworcu kolejowym.

Debreczyn - Minerva Panzió, Étterem-kávézó - pokoje gościnne przy restauracji. Średnia kategoria cenowa, ale w porównaniu do innych obiektów w Debreczynie niedrogo. Blisko dworca i najważniejszych zabytków.

Eger - Flamingo Vendehaz - pensjonat blisko dworca kolejowego i centrum pięknego miasta Eger. Bardzo dobry stosunek cena/jakość.

Gyöngyös - Malomudvar Étterem Cukrászda Panzió és Rendezvényház - pensjonat blisko dworca kolejowego w malowniczej miejscowości, niedaleko basenów termalnych, w pobliżu także słynna kolej wąskotorowa. Ceny na stronie internetowej zachęcające.

Kecskemet - Hotel "Apollo" - hotel średniej kategorii cenowej położony blisko dworca kolejowego i centrum. Popularny jako nocleg tranzytowy wśród zmotoryzowanych jadących na południe Europy. Poza sezonem pokoje są znacznie tańsze, warto pytać drogą mailową lub szukać okazji na booking.com.

Mohacz - Hotel Pannon - hotel średniej kategorii cenowej w miejscowości znanej z bitwy w 1526 roku. Dobry jako nocleg tranzytowy. Klimatyzowane pokoje z łazienką.

Nyirbator - Abszolút Hotel és Panzió - niedrogi, ładnie urządzony pensjonat w małej miejscowości na uboczu. Dobry jako nocleg tranzytowy.

Pecz - Hotel Palatinus - luksusowy hotel w Peczu. Nie jest to najtańszy hotel, ale komfort, lokalizacja i kategoria cena/jakość czynią go wartym polecenia dla osób ceniących sobie wygodę za niewygórowane ceny. W sezonie ceny mogą być znacznie wyższe niż w czasie opracowywania artykułu.

Segedyn (Szeged) - Science Hotel - hotel średniej kategorii cenowej w Segedynie. Poza sezonem dostępne promocje.

Szombathely - Szombathelyi Egyetemi Kollégium - stosunkowo niedrogie noclegi w internacie w centrum Szombathely, niedaleko dworca kolejowego. Pokoje z łazienką. Profil tylko na booking.com

10. BUDAPESZT - ATRAKCJE KOLEJOWE


Budapeszt to miasto pełne zabytków. W stolicy Węgier jest również kilka zasługujących na uwagę atrakcji kolejowych, o których nie miałem pojęcia, kiedy zatrzymywałem się na kilka godzin w tym mieście, w oczekiwaniu na nocny pociąg do Belgradu. Dopiero szczegółowa lektura informacji na temat kolei węgierskich oraz atrakcji Budapesztu uświadomiła mi, ile to miasto ma do zaoferowania dla miłośników kolei. Bardzo chciałbym się tam kiedyś przejechać i bez pośpiechu "zaliczyć" wszystkie atrakcje z listy.

Krótka, ale interesująca relacja na blogu "Małki w Europie

KOLEJ ZĘBATA W BUDAPESZCIE
Kolej zębata w Budapeszcie (Budapesti Fogaskerekű Vasút) kursuje na krótkiej trasie (3,7 km) pomiędzy stacjami Városmajor a Széchenyi-hegy. Przejazd pomiędzy stacjami trwa 14 minut, koleją można podróżować na zwykłym bilecie 24- lub 72-godzinnym Budapest Travel Card, bowiem w rozkładach jazdy kolejka oznaczona jest jako tramwaj linii 60. Stacja końcowa linii znajduje się przy kolejnej kolejowej atrakcji Budapesztu - kolejce dziecięcej. Początki obecnej linii 60 sięgają 1868 roku, kiedy to rozpoczął kursowanie tramwaj konny. Sześć lat później - w 1874 roku - po raz pierwszy w trasę wyjechała kolej zębata. Pojazdy obecnie obsługujące linię 60 zostały wyprodukowane w latach siedemdziesiątych XX wieku. W kolejce można przewozić ograniczoną liczbę rowerów. Trasa jest stroma, różnica poziomów to 315 metrów.

Rozkład jazdy na stronie bkk.hu

KOLEJ DZIECIĘCA W BUDAPESZCIE (GYERMEKVASUT)
Kolejki dziecięce (pionierskie) to kolejki wąskotorowe obsługiwane głównie przez dzieci, spotykane przede wszystkim w krajach byłego ZSRR. W Europie Środkowej takie kolejki przetrwały jedynie w Budapeszcie i w Koszycach. W ostatnich latach obie wąskotorówki zyskują na popularności.

Kolej dziecięca w Budapeszcie kursuje przez cały rok, nawet w sezonie jesienno-zimowym pociągi odjeżdżają co godzinę w godzinach 09:00-17:00, przy czym rozkład jazdy dla każdego dnia należy sprawdzać na oficjalnej stronie kolei. Długość trasy wynosi 11 kilometrów, po drodze jest 9 stacji i krótki tunel. Przejazd w jedną stronę trwa około 40 minut. W pociągu nie ma toalet, ale jak wynika z map Open Street, toalety są na większości stacji pośrednich. Obsługa, poza maszynistami, to dzieci w wieku 10-14 lat, pracujące pod nadzorem dorosłych. Po drodze warto wysiąść na stacji Jánoshegy, w pobliżu znajduje się popularny punkt widokowy i kolejna, tym razem nie do końca kolejowa, atrakcja - wyciąg krzesełkowy.

Trasa kolejki biegnie przez teren leśny, jest malownicza i fotogeniczna. Jak informują oficjalne strony informacji turystycznej Budapesztu, jest to najdłuższa kolej dzieciąca na świecie.

W sezonie wakacyjnym, w wybrane weekendy, na trasę wyjeżdża parowóz lub zabytkowe wagony.

Strona oficjalna: www.gyermekvasut.hu

WYCIĄG KRZESEŁKOWY NA WZGÓRZE JANA
Wzgórze Jana (Janoshegy) słynie z punktu widokowego, z którego można podziwiać piękną panoramę Budapesztu. Na wzgórze dostaniemy się pieszo, kolejką dziecięcą lub wyciągiem krzesełkowym. Wyciąg krzesełkowy wybudowano w 1970 roku. Długość trasy to 1040 metrów, różnica wzniesień wynosi 262 metry, a podróż pomiędzy górną i dolną stacją trwa 15 minut.

Dolna stacja wyciągu nazywa się Zugliget Libegő. Spod stacji odjeżdża autobus linii 291 kursujący na dworzec Nyugati. Przejazd ze stacji dolnej do dworca Nyugati zajmuje prawie pół godziny, po drodze można przesiąść się na tramwaj.

Wyciąg krzesełkowy to nie jest atrakcja czysto kolejowa, jednak uznałem, iż warto umieścić ją na liście.

FUNIKULAR NA WZGÓRZE BUDA
Funikular w Budapeszcie to jedna z najpopularniejszych atrakcji turystycznych, oddana do użytku w 1870 roku, wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Należy zaznaczyć, że kolejka została zniszczona podczas drugiej wojny światowej, odbudowano ją wiele dziesięcioleci później - odbudowa zakończyła się dopiero w 1986 roku. Trasa kolejki linowo-terenowej ma zaledwie 95 metrów, ale różnica poziomów to aż 51 metrów. Co ciekawe, nad trasą kolejki zbudowano kładki, z których można robić ładne zdjęcia.

Funikular nie wchodzi w skład zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej i nie są w nim honorowane bilety dobowe i 72-godzinne komunikacji miejskiej. Bilety na przejazd są stosunkowo drogie. Podróż w jedną stronę trwa zaledwie półtorej minuty, kosztuje sporo, mimo to w sezonie tworzą się ogromne kolejki chętnych na skorzystanie z tej atrakcji turystycznej.


Kolej dziecięca w Budapeszcie
(aut. Szilvester Farkas, CC-BY-SA, flickr.com)

Funikular na Wzgórze Buda
(aut. Jeremy Thompson; lic. CC-BY; źródło: flickr.com)

WĘGIERSKIE MUZEUM KOLEJNICTWA
W dzielnicy przemysłowej, zwanej na różnych stronach Istvantelek (jest tam stacja kolejowa o tej samej nazwie) znajdziemy dwie warte odwiedzenia atrakcje turystyczne. Pierwsza z nich to Węgierskie Muzeum Kolejnictwa przy Tatai út 95. Muzeum może się pochwalić bogatą kolekcją wagonów, lokomotyw i innych pojazdów kursujących dawniej w pociągach przewoźników MAV i GYSEV. Część pojazdów co jakiś czas wyjeżdża w trasę jako pociągi retro.

Teren muzeum jest stosunkowo duży - wydzielono teren na park, parowozownię, obrotnicę, dodatkowe atrakcje to kolej miniaturowa, tor o długości 400 metrów, na którym zwiedzający pod okiem pracownika muzeum mogą poprowadzić zabytkową lokomotywę spalinową lub parową oraz krótkie przejażdżki drezynami, czy tramwajem konnym.

Muzeum zbiera świetne recenzje, ale jest czynne tylko w okresie 26 marzec - 30 październik, z wyjątkiem poniedziałków. Wstęp płatny, za dodatkowe atrakcje typu możliwość spróbowania swoich sił jako maszynista zabytkowej lokomotywy albo przejazd kolejką miniaturową płaci się dodatkowo, ale ceny nie są wygórowane.

Szczegółowe informacje na temat dojazdu na stronie muzeum: www.vasuttortenetipark.hu

CMENTARZYSKO POCIĄGÓW ISTVANTELEK
Jedna z najbardziej spektakularnych atrakcji kolejowych w Europie znajduje się niedaleko Węgierskiego Muzeum Kolejnictwa, tuż przy stacji kolejowej Istvantelek. Mowa o opuszczonym cmentarzysku pociągów, gdzie w budynkach niszczeją stare parowozy, wagony i zespoły trakcyjne. Dziurawy dach rozpadającej się hali i gra świateł w półmroku tworzą niesamowitą atmosferę, którą doskonale widać na zdjęciach fotografów.

Artykuły o tym niezwykłym cmentarzysku pociągów pojawiły się w mediach całego świata, a kilku fotografów miało swoje pięć minut sławy dzięki wizycie w tym miejscu.

Nie wiem, jak wygląda obecnie sytuacja z dostępem do cmentarzyska, na niektórych stronach natrafiłem na informację, iż teren jest pilnowany, a biura podróży specjalizujące się w alternatywnych trasach organizują zwiedzanie cmentarzyska, jednak są to informacje niezweryfikowane. Dla osób zainteresowanych zwiedzaniem tego miejsca podaję odnośniki ze szczegółowymi informacjami:

Fotoreportaż z cmentarzyska (po węgiersku)
Szczegółowa mapa na maps.google.com (po węgiersku).
Inny fotoreportaż

11. ATRAKCJE KOLEJOWE POZA BUDAPESZTEM


Życie na Węgrzech koncentruje się wokół Budapesztu. Nie można temu zaprzeczyć, dlatego poza kolejkami wąskotorowymi opisanymi w osobnym artykule, znalazłem tylko kilka godnych uwagi atrakcji kolejowych na Węgrzech.

SKANSEN KOLEJKI WĄSKOTOROWEJ W KECSKEMET
Przejazd koleją wąskotorową Kecskemet - Kiskőrös był jednym z moich marzeń podróżniczych. Niestety, kolej została zlikwidowana i nie zanosi się na to, aby połączenie kiedykolwiek zostało przywrócone. A szkoda, bowiem malownicza trasa prowadziła przez wsie i oglądając filmy z przejazdów chciało się tam jechać, poczuć prawdziwą atmosferę prowincjonalnych Węgier. Ale nic się nie da zrobić, takie kolejki nie mają prawa bytu w dzisiejszym, skomercjalizowanym świecie.

Dawna stacja kolejki wąskotorowej mieści się przy Halasi út 19 w Kecskemet, około dwa kilometry od rynku i 3,5 kilometra od głównego dworca kolejowego w tym mieście. Na stacji i w pobliżu postanowiono urządzić skansen kolejki wąskotorowej.

Jak można wyczytać na węgierskich stronach internetowych, list intencyjny w sprawie stworzenia skansenu podpisano już w 1996 roku. W 2009 roku kolejka przestała kursować. Obecnie wagony niszczeją na niewielkim, ogrodzonym terenie wokół dawnego dworca wąskotorowego. Prawdopodobnie z inicjatywy nic nie będzie, wagony zostaną zdewastowane, a tory rozkradzione. Warto więc pojechać do Kecskemet i chociaż z daleka udokumentować to, co zostało z tej pięknej kolejki.

Również w 2009 roku zakończyła kursowanie kolejka wąskotorowa nad jeziorem w oddalonym o 37 kilometrów Tiszakécske. Nie wiem, czy zachowało się coś z kolejki.

Kolejka wąskotorowa w Kecskemet posiada niewielką Izbę Tradycji we wsi o nazwie Szank.

Piękny film o pięknej kolejce na You Tube

WAGON METRA NA WSI Csákberény to wieś oddalona o około 65 kilometrów od Budapesztu. Zamieszkuje tu około 1200 osób, do najbliższej stacji kolejowej jest bardzo daleko. Tymczasem zmotoryzowanych wjeżdżających do Csákberény wita... wagon budapeszteńskiego metra, do połowy zagrzebany w sztucznym kopcu.

Wagon w tym miejscu budzi ogromne zdziwienie. Jak można wyczytać w węgierskich portalach informacyjnych, wagon metra pojawił się we wsi pod koniec 2013 roku na terenie prywatnym. Początkowo nikt nie wiedział, skąd się tam wziął, ani kiedy dokładnie go przywieziono. Za jakiś czas w internecie pojawiły się zdjęcia i nagrania z instalacji tego wagonu w dniu 29 grudnia 2013 roku.

Wagon prawdopodobnie nadal znajduje się w Csákberény, o czym świadczą zdjęcia pojawiające się na portalu Instagram. Niestety, został okropnie oszpecony przez grafficiarzy.



CMENTARZYSKO POCIĄGÓW POD SZOMBATHELY
Podczas przeglądania zdjęć na portalu flickr.com udało mi się natrafić ze album ze zdjęciami opuszczonych wagonów pasażerskich stojących w szczerym polu. Jak wyjaśnił autor zdjęć w opisie albumu, fotografie przedstawiają cmentarzysko pociągów w Szombathely, gdzie niszczeją stare wagony z Austrii, Belgii, Francji i Węgier. Wśród wagonów widoczne są między innymi dawne francuskie wagony Corail z miejscami do leżenia i sypialne. Podobne jeszcze jeżdżą w serbskich pociągach.

Niestety, pomimo intensywnych poszukiwań informacji nie udało mi się natrafić na wspomniany cmentarz kolejowy na mapie ani nie znalazłem żadnych innych informacji na temat tego miejsca, więc mam wątpliwości, czy to cmentarzysko pociągów rzeczywiście istnieje w miejscu wskazanym przez autora.

Album ze zdjęciami rzekomego cmentarzyska pociągów w Szombathely

12. BUDAPESZT JAKO BAZA WYPADOWA


Zdecydowana większość turystów kończy podróż na Węgry w Budapeszcie. Kraj ma jednak bardzo dużo do zaoferowania, szczególnie jeśli chodzi o baseny termalne i zabytkowe miasteczka. Aby ułatwić wybór, przygotowałem listę polecanych kolejowych wycieczek jednodniowych z Budapesztu. Lista obejmuje miasta i miasteczka, do których dojedziemy pociągiem w półtorej godziny, czyli możemy w jeden dzień pojechać i wrócić, czasami nawet zwiedzić po drodze dwa ładne miasta. Koszty nie są małe, ale warto.

Na Węgrzech nie ma niedrogich biletów sieciowych umożliwiających "robienie kółeczek", jedyna alternatywa to Interrail One Country, opłacany raczej dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia.

BUDAPESZT --> SZENTENDRE
Najpopularniejsza i chyba najlepsza wycieczka jednodniowa z Budapesztu.

Szentendre - zabytkowe miasteczko położone około 20 kilometrów od Budapesztu. Brzydki dworzec kolejowy, po przejściu około 500 metrów zaczyna się niska zabudowa, później możemy spacerować po pięknym centrum - brukowane uliczki, odnowione budynki, zabytkowe cerkwie, ścieżki spacerowe nad Dunajem i wiele niedużych muzeów, przy czym polecam najlepiej odwiedzić skansen położony na uboczu. Szentendre to piękne miasteczko, ale w sezonie tłumnie odwiedzane przez turystów. Dojedziemy tu kolejką podmiejską HEV z Budapesztu (linia H5). Przejazd trwa 40 minut, przy czym w pociągach HEV ani na żadnym przystanku pomiędzy stacją początkową a końcową nie ma toalety.

Rozkład jazdy linii H5 w Budapeszcie

BUDAPESZT --> VAC
Kolejna z niedrogich wycieczek. Nie tak popularna jak do Szentendre, ale moim zdaniem warto.

Vác - ładne miasteczko nad Dunajem, położone przy trasie pociągów jadących z Niemiec, Czech i Słowacji do Budapesztu. Z dworca kolejowego do rynku idzie się około 7 minut, a najważniejsze atrakcje rozpościerają się na niewielkiej powierzchni, więc zwiedzanie idzie bardzo szybko. W Vac warto zobaczyć niewielkie centrum z rynkiem i katedrą, jedyny na Węgrzech łuk triumfalny, a później pospacerować wzdłuż brzegu Dunaju. Na zwiedzanie wystarczą dwie godziny. Przejazd pociągiem z Budapesztu trwa ok. 40 minut, pociągi osobowe odjeżdżają z dworca Budapest Nyugati, ze względu na cenę nie warto kupować biletów na pociągi Eurocity z dworca Budapest Keleti.

BUDAPESZT --> OSTRZYHOM (ESZTERGOM)
Według mnie kolejna z obowiązkowych wycieczek jednodniowych z Budapesztu. Pociągi osobowe z dworca Budapest Nyugati kursują bardzo często, a w sezonie kilka z nich zatrzymuje się obok stacji Vasutmuzeum (Muzeum Kolejnictwa) oraz Aquincum - na stacji Aquincum można się przesiąść do pociągu HEV do Szentendre i tym samym zwiedzić Ostrzyhom oraz Szentendre w ciągu jednego dnia.

Ostrzyhom (Esztergom) - obowiązkowe miejsce dla osób zainteresowanych historią Węgier. Miasteczko malowniczo położone w zakolu Dunaju. Do wizyty zachęca świetnie widoczne z okien pociągów z Bratysławy do Budapesztu Wzgórze Zamkowe z bazyliką św. Wojciecha majestatycznie górującą nad miastem i pięknie oświetloną w nocy. W Ostrzyhomiu urodził się i zmarł św. Stefan Węgierski. Poza bazyliką turystów z pewnością przyciągną winiarnie, zamek Arpadów, kameralna niska zabudowa, kręte uliczki oraz możliwość przejścia do słowackiego Szturowa. Pomiędzy stacjami kolejowymi Esztergom a Štúrovo jest około 8 kilometrów, co dwie godziny kursuje autobus łączący stacje.

Rozkład jazdy autobusu Esztergom - Szturowo


Szentendre
(aut. Rowan Z, CC-BY, flickr.com)

Esztergom
(aut. Natalia Postawa; lic. CC-BY-SA; źródło: flickr.com)

BUDAPESZT --> SZEKESFEHERVAR --> VESZPREM
Wycieczka jednodniowa, która zajmie co najmniej 6-7 godzin, łącznie z przejazdami. Do Szekesfehervar dojedziemy pociągami pospiesznymi z dworca Budapest Deli (w przyszłości dworzec ma zostać wyłączony dla ruchu pociągów) lub pociągami osobowymi z węzła przesiadkowego Kobanya-Kispest. Ta druga opcja może być przydatna dla osób jadących do Budapesztu nocnymi autobusami Lux Express. Autobusy kończą bieg przy stacji metra Nepliget, skąd metrem dojedziemy do stacji Kobanya-Kispest w ciągu siedmiu minut.

Do Veszpremu jedzie się trochę dłużej. Po drodze pociąg mija miasteczko Varpalota, gdzie znajduje się pałac, ale moim zdaniem można je pominąć.

Veszprem można zamienić na przykład na jakieś miasteczko nad Balatonem (np. Keszthely) lub przejechać się pociągiem dookoła Balatonu.

Székesfehérvár - średniej wielkości miasto (prawie 100 tysięcy mieszkańców) z bardzo ładnym centrum. Z dworca kolejowego do Starego Miasta idzie się 15-25 minut, w zależności od wybranej trasy, można też dojechać autobusem. W centrum fotogeniczna zabudowa, zabytki sakralne - między innymi katedra św. Stefana, deptak, ratusz i duża galeria handlowa. Trochę dalej mała "dzielnica serbska", a na peryferiach miasta popularny zamek. Przejazd pociągiem z Budapesztu trwa około 40 minut, więc na pewno nie będziecie żałować.

Veszprém - miasto o bogatej historii, znane z jednych z najstarszych śladów osadnictwa na Węgrzech. W czasach Słowian nosiło znajomo brzmiącą nazwę "Bezprym". Największą atrakcją miasta jest Wzgórze Zamkowe, z którego można podziwiać urzekającą panoramę miasta. Centrum jest także niczego sobie - rynek, trochę wąskich uliczek (nie zawsze zadbanych) i niewielki ogród zoologiczny. Wadą Veszprému są wysokie ceny noclegów (w lecie można przenocować w miejscowych akademikach) oraz duża odległość z dworca kolejowego do centrum miasta. Z dworca kolejowego do Wzgórza Zamkowego idzie się około 5 kilometrów, mijając po drodze blokowiska. Można też dojechać autobusem komunikacji miejskiej, o ile dogadacie się z kierowcą w sprawie kupna biletu.

Z Budapesztu do Veszprému najlepiej dojechać pociągiem pospiesznym relacji Budapeszt - Székesfehérvár - Szombathely. Podróż z Budapesztu trwa półtorej godziny.


Székesfehérvár - Plac Ratuszowy
(aut. Szeder Laszlo, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Veszprém - panorama ze Wzgórza Zamkowego
(aut. Janos Korom; lic. CC-BY; źródło: flickr.com)

BUDAPESZT --> KECSKEMET
Jedna z droższych wycieczek, bowiem pomiędzy miastami kursują tylko pociągi Intercity relacji Kecskemet - Segedyn. Do Segedyna podróż trwa dłużej niż półtorej godziny, więc nie ująłem go w zestawieniu, ale to również piękne miasto i jeżeli ktoś będzie na Węgrzech i będzie miał czas, koniecznie powinien tam pojechać.

Kecskemet - niewielkie miasto znane z nieczynnej kolejki wąskotorowej opisanej wcześniej. Dworzec kolejowy położony jest bardzo blisko najważniejszych zabytków. W bardzo ładnym, spokojnym centrum zwraca uwagę piękny ratusz i równie piękny teatr. W pobliżu znajdziemy też synagogę, dwa kościoły i kilka kamienic z ornamentami. Dodatkowa atrakcja to mały ogród zoologiczny trochę daleko od centrum. Miłośnicy kolei z pewnością zwiedzą tutejsze stacje kolejowe oraz dawny dworzec kolei wąskotorowej (ten ostatni przez ogrodzenie).

Bardzo dobrą opinią cieszy się miejscowa restauracja Hírös Grill Étterem, oferująca dania węgierskiej kuchni na zasadzie "all you can eat", czyli płaci się niewygórowaną kwotę za wejście i można jeść do woli. W soboty i niedziele do restauracji ustawiają się długie kolejki.

Bardziej ambitne osoby mogą sobie zaplanować "kółeczko" - z Kecskemet kursują pociągi regionalne do Szolnok przez Tiszakecske, gdzie dawniej kursowała kolej wąskotorowa nad jeziorem. Obecnie, poza jeziorem położonym daleko od dworca, nie ma nic ciekawego, warto się jedynie przejechać dla zaliczenia trasy. Pociągi kończą bieg w Szolnok - miasto o bogatej historii obecnie jest ośrodkiem handlowo-przemysłowym, a nieliczne zabytki trudno dostrzec wśród rozległych blokowisk. Największą atrakcją jest Muzeum Lotnictwa na peryferiach miasta. Najładniejsze miejsca znajdują się nad brzegiem Cisy, około 3 kilometry od dworca kolejowego. Po drodze z Szolnok do Budapesztu sugeruję zatrzymać się na godzinę w miasteczku Cegled. Miasteczko wprawdzie nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale jak poznawanie kraju, to również takich miasteczek. Z bardzo ładnego (z zewnątrz) dworca kolejowego do rynku idzie się ok. 1,5 kilometra. Wizytówką miasta jest kościół. Spacer po mieście to wszystko, Muzeum Lajosa Kossutha można sobie darować.

Z Budapesztu do Kecskemet dojedziemy pociągami Intercity. Na trasach Kecskemet - Szolnok, Szolnok - Cegled i Cegled - Budapeszt kursują pociągi regionalne.


Ratusz w Kecskemet
(aut. Emmanuel Dyan, CC-BY, Wikimedia Commons)

Dawna kolej wąskotorowa Kecskemet - Kiskőrös
(aut. Phil Richards; lic. CC-BY-SA; źródło: flickr.com)

BUDAPESZT - GODOLLO - GYONGYOS Wycieczka polecana szczególnie w sezonie (kwiecień - wrzesień), kiedy można się przejechać kolejką wąskotorową.

Gödöllő - małe miasto tłumnie odwiedzane przez turystów ze względu na Pałac Królewski z zadbanym, dużym parkiem. Zasłużenie, choć poza tymi atrakcjami miasteczko nie ma wiele do zaoferowania - pod względem architektonicznym wygląda przeciętnie. Niemniej warto przyjechać z Budapesztu choćby na dwie godziny, a później kontynuować podróż. Z Budapesztu do Gödöllő dojedziemy koleją podmiejską HEV. W Budapeszcie pociągi zaczynają bieg na stacji Örs vezér tere, a przejazd trwa około 47 minut. W Gödöllő zatrzymują się również pociągi MAV - osobowe relacji Budapest Keleti - Hatvan i pospieszne relacji np. Budapest - Eger lub Budapest Keleti - Miskolc. Dojazd pociągiem MAV kosztuje trochę drożej, ale podróż trwa znacznie krócej, a przejazd jest bardziej komfortowy.

Gyöngyös - ładne miasteczko oddalone o 80 kilometrów od Budapesztu. Warto zwiedzić w jednym dniu z Gödöllő, aczkolwiek w sezonie, kiedy kursują kolejki wąskotorowe. Najważniejszy zabytkowy budynek w mieście to Pałac Orczych, z zabytków sakralnych należy wymienić kościół św. Bartłomieja i kościół Franciszkanów. Centrum Gyöngyös jest zadbane, jednak największą atrakcją jest wspomniana kolej wąskotorowa kursująca na trasach Gyöngyös - Lajosháza oraz Gyöngyös - Mátrafüred. Dojazd do miasteczka koleją jest skomplikowany, bowiem należy się przesiąść na stacji Vámosgyörk, gdzie pociągi Vámosgyörk - Gyöngyös są najczęściej skomunikowane z pociągami pospiesznymi, jadącymi w stronę Eger lub Miskolca.

Kolej wąskotorowa na You Tube (2016)(16:30)
Informacje o kursowaniu kolei wąskotorowych (tylko po węgiersku)

13. JĘZYK WĘGIERSKI - SŁÓWKA DLA PODRÓŻUJĄCYCH KOLEJĄ


Poniżej znajduje się lista podstawowych węgierskich słówek związanych z podróżowaniem koleją. Język węgierski to język aglutynacyjny, więc w artykułach odmienione słowa mają inne końcówki. Na razie udało mi się przetłumaczyć tylko tyle słówek na podstawie informacji ze stron kolei węgierskich; lista nie wyczerpuje tematu.

Na największych dworcach kolejowych w Budapeszcie kasjerzy mówią po angielsku.

bisztrókocsi - wagon barowy
csomagtartó - skrzynka bagażowa
dízelmozdony - lokomotywa spalinowa
egy útra - w jedną stronę
érkezés - przyjazd
étkezőkocsi - wagon restauracyjny
expressz - ekspress
fekvőhelyes kocsi - wagon z miejscami do leżenia
felárak - dopłata
felnőtt - dorosły
fogaskerekű vasút - kolej zębata
fülkében - przedział
globáldíjas menetjegyek - cena globalna (bilet + rezerwacja)
gőzmozdony - lokomotywa parowa
gyerek - dziecko
gyermekvasút - kolej dziecięca
gyorsvonat - pociąg pospieszny
gyorsvonati pótjegy - dopłata do pociągu pospiesznego
hálókocsi - wagon sypialny
hely - miejsce
helyjegy - rezerwacja miejsca; miejscówka
indulás - odjazd
jegy - bilet
jegypénztár - kasa biletowa
kerékpárszállító kocsi - wagon do przewozu rowerów
kisvasút - kolej wąskotorowa
menetjegy - cena biletu
menetrend - rozkład jazdy
motorvonat - zespół trakcyjny
nemdohányzó - dla niepalących
nyomtávolság - rozstaw szyn
oda-vissza - tam i z powrotem
osztály - klasa (wagonu)
pályaudvar - dworzec kolejowy
poggyász - bagaż
személyvonat - pociąg osobowy
tehervonat - pociąg towarowy
ülőkocsi - wagon z miejscami do siedzenia
vágány - tor
vasút - kolej
vasútállomás - stacja kolejowa
vasúti átjáró - przejazd kolejowy
villanymozdony - lokomotywa elektryczna
vonat - pociąg