Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

UZBEKISTAN



Przewoźnik narodowy: O'zbekiston temir yo'llari
Strona internetowa: www.uzrailway.uz/uzb.html
Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013



Spis treści:
1. Informacje ogólne
2. Jak dotrzeć
3. Ważne odnośniki
4. Kolejka dziecięca w Taszkiencie
5. Muzeum Kolei w Taszkiencie
6. Buchara
7. Samarkanda
8. Chiwa

1. INFORMACJE OGÓLNE



Uzbekistan jest wśród Polaków mało popularnym krajem. Potencjalnych turystów zniechęca odległość, koszty, formalności wizowe oraz stereotypy dotyczące republik byłego ZSSR. Tymczasem według relacji podróżników Uzbekistan jest, mimo wszelkich niedogodności, najbardziej przyjaznym krajem spośród krajów Azji Środkowej.

W samym Uzbekistanie jest tylko kilka większych miast połączonych siecią kolejową. Koleje Uzbekistanu nie należą do najtańszych, ale mają bardzo dobrą reputację - szczególnie jeśli chodzi o komfort podróży. W ostatnich latach zakupiono pociągi Talgo do obsługi kolei dużych prędkości na trasie Taszkient - Samarkanda. Przejazd pociągiem Talgo w klasie ekonomicznej kosztuje 50 000 somów, czyli 80 zł za ok. 300 kilometrów (stan na 01.10.2013). Ceny zmieniają się co miesiąc, wykaz cen biletów co jakiś czas aktualizowany jest na stronie kolei Uzbekistanu.

Warto się również przejechać nocnym pociągiem Taszkient - Buchara. Uzbeckie wagony sypialne to wprawdzie wagony poradzieckie, ale zmodernizowane i wygodne.

Warto wiedzieć, że w Uzbekistanie niemile widziane jest fotografowanie infrastruktury oraz pociągów - zarówno w metrze jak i na kolei. Mogą być kłopoty.

Uzbecka sieć kolejowa jest połączona z budowaną afgańską siecią kolejową - kursują tam tylko pociągi towarowe.


Pociąg Talgo (Afrosiyob) w Uzbekistanie
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

Uzbeckie Talgo (Afrosiyob) I klasa
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)


Uzbeckie Talgo (Afrosiyob) - klasa VIP
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

Uzbeckie Talgo (Afrosiyob) - klasa ekonomiczna
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

2. JAK DOTRZEĆ



Do Uzbekistanu najlepiej dostać się samolotem. Linie lotnicze Air Baltic obsługiwały bezpośrednie połączenie Ryga - Taszkient, jednak podczas ostatniej weryfikacji nie znalazłem informacji o lotach.

Strona oficjalna przewoźnika: www.airbaltic.com

Do Uzbekistanu można dojechać również pociągami międzynarodowymi z Moskwy i Charkowa - należy wtedy pamiętać o wizie Kazachstanu.

Na stronie kolei Uzbekistanu widnieje informacja o pociągach międzynarodowych z Moskwy, Sankt Petersburga, Ufy i Nowosybirska. W roku 2013 PRAWDOPODOBNIE nie kursuje już pociąg Taszkient - Charków, który wcześniej kursował raz w tygodniu. Widnieje on na rozkładzie jazdy kolei uzbeckich, jednak nie można go znaleźć w wyszukiwarce połączeń, ani w portalu poezda.net.


Uzbecka płackarta (m.in. Charków - Taszkient)
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

Wagon sypialny (SV) kolei Uzbekistanu
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

3. WAŻNE ODNOŚNIKI:

>

Aktualny rozkład jazdy pociągów w Uzbekistanie
Ceny biletów w uzbeckich somach


Pociąg "Shark" - I klasa
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

Pociąg "Shark" - II klasa
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Kolei Uzbekistanu)

4. KOLEJKA DZIECIĘCA W TASZKIENCIE



Miłośników kolei w Uzbekistanie zainteresuje nie tylko kolej dużych prędkości. W 1940 w Taszkiencie uruchomiono typową dla krajów ZSRR kolejkę dziecięcą . Linia o długości 1700 metrów wiedzie między stacjami Yoshlik i Navoi, a w taborze kolejki możemy spotkać polskie wagony z Pafawagu. Kolejka była remontowana w 2000 i 2005 roku, w 2010 doczekała się nawet własnej strony internetowej. Nie mam aktualnych informacji, czy kolejka jeszcze kursuje. Powinna znajdować się w centrum miasta, na obszarze zwanym "National Park of Uzbekistan", tuż za budynkiem parlamentu, niedaleko stacji metra "Eshlik". W galerii fotograficznej na stronie internetowej kolejki można znaleźć zdjęcia z 21.3.2012.

Strona internetowa kolejki: tashdzd.co.cc

Podobna kolejka kursowała w Kokand, ale nie znalazłem informacji odnośnie aktualnego jej stanu. Informacje po rosyjsku i zdjęcia dostępne są na stronie www.parovoz.com

5. MUZEUM KOLEI W TASZKIENCIE



Niedaleko głównej stacji kolejowej Taszkientu znajduje się Muzeum Kolei otwarte w 1989 roku. Muzeum nie jest może tak imponujące jak największe europejskie muzea, ale zwiedzający mogą sporą obejrzeć kolekcję dobrze zachowanych lokomotyw parowych, w tym lokomotywę parową z kolejki dziecięcej w Kokandzie. Jest również trochę lokomotyw elektrycznych i wagonów pasażerskich. Według informacji na stronach internetowych po muzeum kursuje kolejka dla zwiedzających, lecz nie udało mi się znaleźć zdjęć, ani nagrań, aby potwierdzić tę informację. Muzeum jest czynne codziennie od 9 do 18.

Spacer po Muzeum Kolei w Taszkiencie na You Tube

6. BUCHARA



Buchara to miasto o długich i burzliwych dziejach, które dzięki położeniu na Jedwabnym Szlaku mogło czerpać ogromne zyski z handlu, dzięki czemu sprowadzano tu najlepszych rzemieślników, a ich dzieła przetrwały do dziś, choć często nadgryzione przez ząb czasu. Miasto uważane za perłę Azji Środkowej od kilku lat jest pieczołowicie odnawiane przez konserwatorów zabytków. Nawet bez ich pomocy robi niesamowite wrażenie na podróżnych. Natomiast doświadczeni podróżnicy, którzy zwiedzili już kraje Orientu, wydają się być raczej zawiedzeni. Miasto bardzo ładnie prezentuje się na zdjęciach i na pewno jest warte odwiedzenia choć poza sezonem. Do Buchary kursuje bezpośredni pociąg nocny z Taszkientu.

W Bucharze znajdziemy mnóstwo zabytków, w szczególności meczety, minarety i medresy. Zabytki są często skupione w położonych blisko siebie zespołach budynków, górujących nad okolicą, widocznych z daleka, dzięki czemu bez problemu wszystko możn zwiedzić pieszo w ciągu jednego dnia. Najwięcej zabytków zlokalizowanych jest koło Registanu - centralnego placu Buchary. Najważniejszy z nich to minaret Kalon wzniesiony w 1127 roku. Według legendy minaret mierzący 47 metrów wysokości zrobił wrażenie nawet na Czyngis Chanie, który rozkazał oszczędzić tę budowlę, choć podczas swoich podbojów równał wszystko z ziemią, siejąc spustoszenie. Minaret przez wieki nie był przebudowywany.

Na zwiedzających bardzo duże wrażenie robi Archu - cytadela i dawny Pałac Władców, poważnie uszkodzony przez wojska Armii Czerwonej w 1920 roku. Bardzo dobre recenzje zbiera Mauzoleum Samanidów z IX-X wieku, najstarszy budynek w mieście, nieduży, ale w środku zachwyca ornamentami ułożonymi w koronkowe wzory pokrywającymi ściany budynku. Patrząc na zdjęcia trudno uwierzyć, że ten niepozorny budynek uważany jest za jeden z najpiękniejszych w Azji Środkowej.

Po Bucharze najlepiej spokojnie spacerować, chłonąc orientalną atmosferę miasta. Obowiązkowo należy odwiedzić bazary, a szczególnie bazar Taki Zargaron z XVI wieku. Miasto koniecznie trzeba zobaczyć podczas pobytu w Uzbekistanie.

7. SAMARKANDA



Samarkanda to zabytkowe, popularne wśród turystów miasto, do którego łatwo dotrzeć bezpośrednimi pociągami z Taszkientu. Zaliczane do najstarszych miast świata, owiane legendami, dziś zachwyca większość zwiedzających, choć zdarzają się rozczarowani turyści narzekający, iż miasto jest przereklamowane i za bardzo nastawione na turystykę. Nie sposób jednak nie dostrzec piękna samarkandzkiej architektury, a grzechem byłoby nie pojechać do Samarkandy komfortowymi pociągami kolei Uzbekistanu.

Najważniejszym miejscem w Samarkandzie jest Registan, w tłumaczeniu "piaszczysty plac" - zabytkowy zespół składający się z trzech medres: wschodniej - medresa Szir Dar zachodniej - medresa Ulug Bega i północnej - medresa Tillja Kari. Wstęp na plac jest płatny, a za pozwolenie na wykonywanie zdjęć trzeba dodatkowo zapłacić. Niemniej warto - to miejsce zachowało się w doskonałym stanie, a piękno medres zapiera dech w piersiach.

Przewodniki polecają także imponujący meczet Bibi-Chanum, kiedyś podobno największy meczet. Poważnie uszkodzony podczas trzęsienia ziemi w 1897 roku został odrestaurowany przez radzieckich konserwatorów zabytków.

Z dziejami Samarkandy wiąże się mauzoleum Gur-e Amir - gdzie pochowany jest Tamerlan, legendarny wódz, który odbudował Samarkandę zniszczoną podczas najazdu Czyngis Chana i uczynił z niej stolicę swojego legendarnego imperium. Mauzoleum ma ponad 600 lat i dla Uzbeków jest czymś w rodzaju miejsca kultu.

Na koniec warto odwiedzić zespół grobowców Szach-i Zinda. Najstarsze części kompleksu pochodzą z X wieku, a nekropolię oficjalnie założono w XIV stuleciu. Według legendy spoczywa tu kuzyn proroka Mahometa.

Po zwiedzaniu zabytków spacer po Samarkandzie najlepiej zakończyć na gwarnym bazarze Siab bazaar.

8. CHIWA (KHIVA)



Mało znane miasto uważane za jedno z najpiękniejszych w Uzbekistanie. Dojazd do Chiwy jest skomplikowany, ale warto zadać sobie trochę trudu, aby zobaczyć to miasto. Z Taszkientu najlepiej dotrzeć samolotem na lotnisko w Urganch i przesiąść się do taksówki do Chiwy (marszrutki i trolejbusy (???) według jednych źródeł kursują, według innych nie). Do Urganch z Taszkientu można również dojechać pociągiem, lecz pociąg część trasy przejeżdża przez terytorium Turkmenistanu i trzeba posiadać turkmeńską wizę w paszporcie.

Chiwa, z racji świetnie zachowanego Starego Miasta zwanego Ichon Qala. Zabytkowy zespół miejski otoczony murami obronnymi został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa. Według legendy miasto założył syn Noego - Cham już w 8 wieku.

Cała Chiwa jest jednym, niezbyt rozległym zabytkiem, po którym można spacerować godzinami, szczególnie pod wieczór, kiedy miasto robi się opustoszałe. Nie ma tu takich tłumów turystów jak w Samarkandzie, jest dużo spokojniej, choć tam, gdzie trzeba płacić, turyści płacą dużo drożej niż miejscowi. Spośród wszystkich zabytków wyróżnia się pałac Isfandiyar - rezydencja chana Chiwy. Zbudowany na początku XX wieku, w pięknych wnętrzach odnajdziemy elementy różnych stylów architektonicznych, ponieważ wśród budowniczych byli także Europejczycy. Warto wejść także na minaret Islam Hoja, z którego rozpościera się piękna panorama miasta.

<