Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

URUGWAJ


WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Kolej w Urugwaju    Zdjęcia urugwajskiego szynobusa   


Przewoźnik narodowy: Administración de Ferrocarriles del Estado (AFE)
Strona internetowa: www.afe.com.uy
Ostatnia aktualizacja: 23.04.2017



Spis treści:
1 Połączenia międzynarodowe
2. Połączenia krajowe
3. Koleje wąskotorowe
4. Urugwajskie pociągi na You Tube
5. Montevideo
6. Colonia
7. Paysandu

Kolej w Urugwaju to temat trudny do opisania z wielu powodów. Pierwszy to brak materiałów źródłowych, aczkolwiek od czasu poprzedniej aktualizacji artykułu pojawiło się nowych materiałów na stronie internetowej urugwajskiego przewoźnika kolejowego. Niestety, kolej w Urugwaju jest w fatalnym stanie i widać marne nadzieje na poprawę. Przewozy pasażerskie to kilka połączeń z Montevideo do Las Piedras i dalej do 25 de Agosto.

Mapa kolejowa Urugwaju (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)


1. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Tory kolejowe w Urugwaju dochodzą w kilku miejscach do granicy z Argentyną i Brazylią. Niestety, obecnie nie ma żadnych połączeń pasażerskich. Do 2012 roku kursował pociąg międzynarodowy relacji Pilar (Argentyna) - Paysandu (Urugwaj), po drodze przejeżdżający przez inne duże urugwajskie miasto - Salto. Obecnie kursowanie pociągu zostało zawieszone do odwołania po utracie licencji przez Trenes de Buenos Aires (TBA)

Władze pewne nadzieje wiążą z modernizowaną linią Montevideo - Riviera do granicy brazylijskiej, gdzie oprócz transportu towarowego można by uruchomić przewozy pasażerskie. Nie jest to jednak nic pewnego.

2.POŁĄCZENIA KRAJOWE



Urugwaj posiada gęstą i dobrze rozbudowaną sieć kolejową. Niestety, większość linii jest nieczynna, stan czynnych linii jest bardzo zły. Na kilku liniach prowadzone są przewozy towarowe, natomiast przewozy pasażerskie prowadzone są tylko na trasie Montevideo - 25 de Agosto. Jest to krótka trasa podmiejska (63 kilometry), na pokonanie której pociąg potrzebuje godziny i 45 minut. Całą trasę pokonują tylko 2 pociągi dziennie - dowożące i przywożące pracowników oraz studentów dojeżdżających do Montevideo. Bilet za przejazd całą trasą kosztuje 92 peso, czyli około 12 złotych.

www.afe.com.uy/horarios/ - rozkład jazdy pociągów w Urugwaju.

Ciekawostką doskonale pokazującą stan kolei w Urugwaju może być fakt, że w maju 2012 r. koleje AFE wycofały z użytku wagony motorowe Brill 60 wyprodukowane w... 1937 roku. Związane to było nie ze złym stanem technicznym pojazdów, ale z nowym ustawodawstwem obligującym AFE do wycofania tych pojazdów z użytku. Jednocześnie koleje urugwajskie poinformowały, że nie posiadają taboru, który mógłby zastąpić wycofane pojazdy, w związku z czym zaprzestają obsługi połączeń m.in. do miasta Florida.

Brill 60 jako pociąg specjalny Montevideo - Florida (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)


Pod koniec maja 2013 roku koleje urugwajskie wzbogaciły się o 5 szynobusów, które pod koniec 2013 roku zaczęły kursować na linii Montevideo - Las Piedras - Progreso.

W połowie kwietnia 2017 roku do Montevideo dopłynęło siedem kolejnych szynobusów typu Y1, wyprodukowanych w latach 1979-1981 dla kolei szwedzkich i kolei jugosłowiańskich. Spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone są do obsługi linii podmiejskich Montevideo - 25 de Agosto, planowane jest także uruchomienie nowej linii aglomeracyjnej Montevideo – Victor Sudriers. Obecnie dwa pociągi Montevideo - 25 Agosto obsługiwane są przez składy wagonowe, docelowo szynobusy mają zastąpić również te pociągi, a składy wagonowe pojawiać się będą tylko na specjalne okazje.

Szynobusy Y1 ze Szwecji w Montevideo (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)


Mówiono też o zakupie pociągów DH2 Wadloper przez koleje urugwajskie. Na jednym z filmów na You Tube widać pociąg tego typu w Montevideo, jednak nie posiadam informacji, czy pociągi rzeczywiście zakupiono.

O upadku kolei w Urugwaju opowiada film "El último tren" (Ostatni pociąg), w którym grupa miłośników kolei podróżuje pociągiem po urugwajskich odludziach. Nie miałem okazji oglądać tego obsypanego nagrodami filmu, a recenzje w internecie znacznie różnią się od siebie, więc jeżeli macie okazję i interesuje was ta tematyka, obejrzyjcie sami.

Ponadto okazyjnie uruchamiane są specjalne pociągi w stylu retro ciągnięte przez lokomotywę parową. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji na temat tras i rozkładów jazdy.

Pociągi specjalne raz w roku kursują też z Montevideo do Minas - skład pociągu to lokomotywa spalinowa i wagony.

W mieście Maldonado działa niewielkie i zbierające fatalne opinie w internecie Museo Ferroviario de Piriápolis z bardzo skromną kolekcją eksponatów kolejowych. Muzeum nie posiada nawet własnej strony internetowej.

Urugwajski pociąg pasażerski
(autor: serviciot, źródło: Wikimedia Commons, licencja CC)


3. KOLEJE WĄSKOTOROWE



Na terenie Urugwaju istniały cztery linie wąskotorowe. Wszystkie zostały rozebrane. Zachowały się jedynie dwie krótkie linie:
Indare - linia o długości około 300 metrów w mieście Colonia. W szopach znajduje się małe muzeum i zbiór lokomotyw parowych kursujących niegdyś po Urugwaju.
Santiago Vázquez - linia o długości jednego kilometra w parku w okolicach Montevideo.

4. URUGWAJSKIE POCIĄGI NA YOU TUBE



Wycofany z użytku wagon motorowy Brill 60
Międzynarodowy pociąg Pilar - Paysandu
Międzynarodowy pociąg Pilar - Paysandu - reportaż telewizyjny
Kolejka wąskotorowa w Indare
Program dokumentalny o kolejce w Indare
Pociąg specjalny zestawiony z normalnych wagonów
Film dokumentalny o urugwajskich lokomotywach parowych
Pociąg Montevideo - 25. agosto
Urugwajski pociąg podmiejski - widok z lokomotywy
Pociąg AFE w mieście Florida
Jakiś pociąg specjalny w Montevideo
Pociąg nadzwyczajny pod nazwą Tren del Bicentenario
Urugwajski pociąg podmiejski w środku

Stacje kolejowe:
Florida
Montevideo - swego czasu jedna z najpiękniejszych stacji w Ameryce Południowej
Paysandu
Salto
Wnętrze wagonu kolei urugwajskich (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)


5. MONTEVIDEO



Montevideo to największe miasto Urugwaju, jego stolica i najbardziej znaczący ośrodek przemysłowy. W miescie skupia się niemal całe życie towarzyskie, kulturalne, swoje siedziby mają tu najważniejsze instytucje państwowe, a dla zdecydowanej większości turystów to jedyne miasto w Urugwaju, które zobaczą (wielu nie zna nawet innych miast). Nazwa "Montevideo" oznacza mniej więcej "góra, która widzi ciebie" i nawiązuje do wzgórza górującego nad portem. Ze wzgórza widać każdy statek wpływający do Montevideo. Można się spotkać ze stwierdzeniem, że stolica Urugwaju jest mniejszą kopią Buenos Aires, ale tak naprawdę we współczesnej zabudowie Montevideo można doszukiwać się podobieństw do wielu innych znanych miast.

Jeżeli ktoś jest miłośnikiem kolei i pojedzie do Montevideo choćby na jednodniową wycieczkę, obowiązkowo powinien zobaczyć dwa dworce kolejowe - stary i nowy.

Stary dworzec kolejowy, nazwany imieniem urugwajskiego bohatera narodowego - José Gervasio Artigasa, został oddany do użytku 15 czerwca 1897 roku. Dworzec zaprojektowany przez włoskiego architekta Luigi Andreoniego, wybudowany w stylu wiktoriańskim przez Anglików, przez wiele lat był uważany za najpiękniejszy dworzec kolejowy w Ameryce Południowej. Na starych zdjęciach dworzec wygląda przepięknie. Początkiem końca tego dworca był kryzys na kolei w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, który doprowadził do zawieszenia przewozów pasażerskich na większości linii kolejowych do 1988 roku. Stacja była czynna jeszcze przez piętnaście lat, ostatni pociąg odjechał stąd 28 lutego 2003 roku o 21:40. Od tamtej pory rozpoczął się upadek niegdyś tętniącej życiem stacji. W internecie możecie znaleźć mnóstwo zdjęć i filmów dokumentujących opłakany stan tego kiedyś pięknego dworca. Obecnie to obraz nędzy i rozpaczy - śmierdząca, zdewastowana i zarośnięta ruina. Upadek tego dworca budził ogromne kontrowersje - część mieszkańców chciała powrotu pociągów na stację, część stworzenia w tym miejscu jakiegoś muzeum, a przede wszystkim remontu niszczejącego budynku, ale nic z tego nie wyszło. Dworzec wygląda niczym z horroru i jest symbolem upadku kolei urugwajskich.

Nowy dworzec znaduje się około kilometra od starej stacji. Został otwarty 1 marca 2003 roku. Jest dużo mniejszy, ale nowoczesny, choć wiele osób zarzuca, że nie ma tej magicznej atmosfery, którą dało się wyczuć na starym dworcu. Z dworca odjeżdża niewiele pociągów, przez większą część dnia jest tam pusto.

Miasto założone w 1726 roku może się pochwalić ciekawymi zabytkami, muzeami i innymi atrakcjami turystycznymi. Najważniejsze z nich to:

- Cerro de Montevideo (wspomniane na początku wzgórze, 132 m, ładna panorama)
- Plaza Independencia (główny plac miasta)
- Rambla (nadmorska promenada)
- statua Artigasa
- Teatr Solis
- Palacio Estevez (XVII wiek)
- katedra NMP (1799 r.)
- Palacio Salvo (26 pięter, dawniej najwyższy budynek kontynentu)
- Dom Garibaldiego
- Targ Rybny
- Muzeum Gauczów i Mennica (w Banku Republiki) - Muzeum Romantyzmu

Stolica Urugwaju posiada własne lotnisko międzynarodowe (Aeropuerto de Carrasco), uważane często za jedno z najlepszych w Ameryce Południowej. Nowy terminal został oddany do użytku w 2009 roku. Lotnisko znajduje się daleko od centrum miasta, do portu lotniczego można się dostać taksówką lub autobusem podmiejskim (czas przejazdu autobusem to około 75 minut). Autobusy podmiejskie obsługuje Copsa oraz Cutcsa. Na lotnisku zatrzymują się także autokary Compania Oriental de Transporte. Z informacji na stronie internetowej wynika, że autokar pokonuje trasę do centrum Montevideo w 20 minut, jest jednak znacznie droższy.

W niektórych przypadkach zamiast samolotu lepiej wybrać prom. Z Montevideo często odpływają promy do Buenos Aires. Rejs promem trwa około trzech godzin. Obecnie PRAWDOPODOBNIE jedynym przewoźnikiem obsługującym promy bezpośrednie do Buenos Aires jest Buquebus. Dużo więcej promów odpływa z miasta Colonia; większość firm oferuje pakiety - przejazd autobusem do Colonii, a stamtąd promem do Buenos Aires. Trwa to dłużej (łączny czas podróży to 4 godziny), ale wychodzi taniej i jeżeli ktoś dobrze pomyśli, może przy okazji zwiedzić piękną Colonię.

6. COLONIA



Colonia to bez wątpienia najładniejsze miasto Urugwaju, założone w 1680 roku. W latach 1762-77 pod okupacją hiszpańską. Jest mniejsze i spokojniejsze niż Montevideo, zachowało się tu wiele zabytków, aczkolwiek w ostatnich latach obserwuje się rosnącą liczbę turystów, a tym samym zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą, szczególnie w sezonie. Miasto można polecić każdemu, kto wybierze się do Urugwaju. Spacer po tym mieście i jego brukowanych, krętych, wąskich uliczkach, to prawdziwa przyjemność.

Lista zabytków i atrakcji:
- zabytkowa dzielnica Barrio Historico
- brama Puerto de Campo (1745) i resztki murów obronnych
- Ulica Westchnień (Calle de los Suspiros)
- Dom Lavalleja
- Dom Wicekróla
- kaplica Jezuitów
- stary port
- Kościół NMP (1680 r., w 1799 spłoną, później odbudowany)
- latarnia morska "Faro" z XIX wieku, z której roztacza się piękna panorama miasta
- ruiny klasztoru i kościoła św. Franciszka (XVII wiek)
- Muzeum Portugalskie
- Muzeum Hiszpańskie
- Muzeum Płytek Ceramicznych

Według map kolejowych, do Colonii dociera linia kolejowa z Montevideo, ale na stronach AFE (urugwajski przewoźnik kolejowy) nie znalazłem nawet informacji o kursowaniu pociągów towarowych. Z Montevideo do Colonii dojedziemy natomiast autobusami, między innymi wspomnianego wcześniej przewoźnika Compania Oriental de Transporte. Przejazd autobusami tego przewoźnika trwa dwie godziny i 40 minut, codziennie wyjeżdża w trasę 12 komfortowych autobusów.

Z Colonii odpływają również promy i wodoloty do Buenos Aires. Wodoloty są szybsze i droższe, lecz ich wadą jest brak możliwości wniesienia większego bagażu na pokład. Połączenia obsługiwane są przez Colonia Express, Buquebus i Seacat Colonia

Wnętrze szynobusu Y1 na linii Montevideo - Las Piedras (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)


7. PAYSANDU



Obecnie trzecie pod względem wielkości miasto Urugwaju (według geonames.com). Miasto przy granicy z Argentyną, często nawiedzane przez powodzie. Na liście umieściłem je tylko dlatego, że do niedawna z Paysandu odjeżdżały pociągi do Argentyny. Ich kursowanie zostało jednak wstrzymane na czas nieokreślony. Do Paysandu docierają także linie kolejowe z Montevideo i miasta Salta. Po obu liniach prowadzone są przewozy towarowe, ale nie widać szans na przywrócenie przewozów pasażerskich, przynajmniej w najbliższej przyszłości.

Samo miasto to raczej ośrodek przemysłowy i nie może wiele zaoferować turystom. Jedyny ważny zabytek to właściwie teatr z 1876 roku, najstarszy urugwajski teatr poza Montevideo (źródło: lonelyplanet.com), godny uwagi jest też stary cmentarz. Poza tym działają tu trzy muzea: Muzeum Tradycji, Muzeum Salezjańskie i Muzeum Historyczne, a w wolnym czasie warto wybrać się do basenów termalnych.

Dworzec kolejowy jest w opłakanym stanie. Trochę lepiej wygląda port rzeczny na rzece Paranie.

Bibliografia


wallyinuruguay.blogspot.com
"Ameryka Południowa - praktyczny przewodnik", wydawnictwo "Pascal">

Wnętrze wagonu pociągu Montevideo - 25 de Agosto (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)