Kolej na Podróż

Kolej w Urugwaju – informacje ogólne (akt. 16.01.2020)

Kolej w Urugwaju to temat trudny do opisania z wielu powodów. Pierwszy to brak materiałów źródłowych, aczkolwiek od czasu poprzedniej aktualizacji artykułu pojawiło się nowych materiałów na stronie internetowej urugwajskiego przewoźnika kolejowego. Niestety, kolej w Urugwaju jest w fatalnym stanie i widać marne nadzieje na poprawę. Przewozy pasażerskie to kilka połączeń z Montevideo do Las Piedras i dalej do 25 de Agosto.

Zobacz również: Koleje świata  Argentyna  Boliwia  Brazylia  Chile  Ekwador  Gujana  Kolumbia
Paragwaj  Peru  Surinam  Urugwaj  Wenezuela  Gujana Francuska  Falklandy  Chiloe

Przewoźnik narodowy: Administración de Ferrocarriles del Estado (AFE)
Strona internetowa: www.afe.com.uy
Profil Administración de Ferrocarriles del Estado na Twitterze
Ostatnia aktualizacja: 16.01.2020

Urugwaj mapa kolejowa

Mapa kolejowa Urugwaju (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)

 

1. Połączenia międzynarodowe

Tory kolejowe w Urugwaju dochodzą w kilku miejscach do granicy z Argentyną i Brazylią. Niestety, obecnie nie ma żadnych połączeń pasażerskich. Do 2012 roku kursował pociąg międzynarodowy relacji Pilar (Argentyna) – Paysandu (Urugwaj), po drodze przejeżdżający przez inne duże urugwajskie miasto – Salto. Obecnie kursowanie pociągu zostało zawieszone do odwołania po utracie licencji przez Trenes de Buenos Aires (TBA)

Władze pewne nadzieje wiążą z modernizowaną linią Montevideo – Riviera do granicy brazylijskiej, gdzie oprócz transportu towarowego można by uruchomić przewozy pasażerskie. Nie jest to jednak nic pewnego.

2. Połączenia krajowe

Urugwaj posiada gęstą i dobrze rozbudowaną sieć kolejową. Niestety, większość linii jest nieczynna, stan czynnych linii jest bardzo zły.  W 2018 roku rozpoczęła się rewitalizacja kilku linii, co daje nadzieję, że w przyszłości kolej w Urugwaju będzie funkcjonowała dużo lepiej.

Na kilku liniach prowadzone są przewozy towarowe, natomiast przewozy pasażerskie prowadzone są głównie na trasie Montevideo – 25 de Agosto. Jest to krótka trasa podmiejska (63 kilometry), na pokonanie której pociąg potrzebuje godzinę i 45 minut. Całą trasę pokonują tylko 2 pociągi dziennie – dowożące i przywożące pracowników oraz studentów dojeżdżających do Montevideo.

UWAGA!!! W związku z remontem głównej linii pociągi Montevideo – 25 de Agosto nie kursują do odwołania.

W grudniu 2018 roku reaktywowano połączenie kolejowe Tacuarembo – Rivera, zawieszone w 2003 roku. Obecnie na trasie kursuje jedna para pociągów (odjazd z Tacuarembo rano, powrót wieczorem) obsługiwana przez szwedzkie spalinowe zespoły trakcyjne Y1. Co jakiś czas uruchamiane są także pociągi specjalne z Tacuarembo do kurortu Valle Eden (23 km). Po drodze pociąg zatrzymuje się na stacjach Bañado de Rocha, Paso del Cerro, Laureles, Brigadas Civiles i Tranqueras y Paso Ataques.

Trwa rewitalizacja linii centralnej z Montevideo do Rivera (granica brazylijsko-urugwajska). Podpisano kontrakt na remont odcinka Montevideo – Paso de los Toros (273 km).

Remontowana jest także linia Tres Arboles – Salto (odgałęzienie od linii Montevideo – Rivera). Być może dzięki temu za jakiś czas będzie można dojechać pociągiem do Paysandu i Salto, albo dalej do Argentyny

www.afe.com.uy – w zakładce „Horarios”. rozkład jazdy pociągów w Urugwaju.

Ciekawostką doskonale pokazującą stan kolei w Urugwaju może być fakt, że w maju 2012 r. koleje AFE wycofały z użytku wagony motorowe Brill 60 wyprodukowane w… 1937 roku. Związane to było nie ze złym stanem technicznym pojazdów, ale z nowym ustawodawstwem obligującym AFE do wycofania tych pojazdów z użytku. Jednocześnie koleje urugwajskie poinformowały, że nie posiadają taboru, który mógłby zastąpić wycofane pojazdy, w związku z czym zaprzestają obsługi połączeń m.in. do miasta Florida.

Pod koniec maja 2013 roku koleje urugwajskie wzbogaciły się o 5 szynobusów, które pod koniec 2013 roku zaczęły kursować na linii Montevideo – Las Piedras – Progreso.

W połowie kwietnia 2017 roku do Montevideo dopłynęło siedem kolejnych szynobusów typu Y1, wyprodukowanych w latach 1979-1981 dla kolei szwedzkich i kolei jugosłowiańskich. Spalinowe zespoły trakcyjne przeznaczone są do obsługi linii podmiejskich Montevideo – 25 de Agosto, planowane jest także uruchomienie nowej linii aglomeracyjnej Montevideo – Victor Sudriers. Obecnie dwa pociągi Montevideo – 25 Agosto obsługiwane są przez składy wagonowe, docelowo szynobusy mają zastąpić również te pociągi, a składy wagonowe pojawiać się będą tylko na specjalne okazje.

We wrześniu 2018 roku koleje urugwajskie uruchomiły nowy pociąg Montevideo – Sudriers (początkowo stacją końcową miało być Empalme Olmos). Pociąg kursuje jednak tylko raz dziennie (wcześnie rano odjazd z Sudriers, powrót w godzinach popołudniowych z Montevideo) od poniedziałku do soboty, z wyłączeniem dni wolnych od pracy i świąt. Połączenie obsługuje szynobus Y1.

Y1 Urugwaj

Szynobusy Y1 ze Szwecji w Montevideo (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)

Y1 Urugwaj

Szynobus Y1 jako pociąg Tacuarembo – Rivera (fot. Ministerio de Transporte y Obras Públicas)

Mówiono też o zakupie pociągów DH2 Wadloper przez koleje urugwajskie. Na jednym z filmów na You Tube widać pociąg tego typu w Montevideo, jednak nie posiadam informacji, czy pociągi rzeczywiście zakupiono.

O upadku kolei w Urugwaju opowiada film „El último tren” (Ostatni pociąg), w którym grupa miłośników kolei podróżuje pociągiem po urugwajskich odludziach. Nie miałem okazji oglądać tego obsypanego nagrodami filmu, a recenzje w internecie znacznie różnią się od siebie, więc jeżeli macie okazję i interesuje was ta tematyka, obejrzyjcie sami.

Ponadto okazyjnie uruchamiane są specjalne pociągi w stylu retro ciągnięte przez lokomotywę parową. Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji na temat tras i rozkładów jazdy.

Pociągi specjalne raz w roku kursują też z Montevideo do Minas – skład pociągu to lokomotywa spalinowa i wagony.

W mieście Maldonado działa niewielkie i zbierające fatalne opinie w internecie Museo Ferroviario de Piriápolis z bardzo skromną kolekcją eksponatów kolejowych. Muzeum nie posiada nawet własnej strony internetowej.

Pociąg pasażerski

Urugwajski pociąg pasażerski
(autor: serviciot, źródło: Wikimedia Commons, licencja CC)

3. Koleje wąskotorowe

Na terenie Urugwaju istniały cztery linie wąskotorowe. Wszystkie zostały rozebrane. Zachowały się jedynie dwie krótkie linie:

Indare – linia o długości około 300 metrów w mieście Colonia. W szopach znajduje się małe muzeum i zbiór lokomotyw parowych kursujących niegdyś po Urugwaju.

Santiago Vázquez – linia o długości jednego kilometra w parku w okolicach Montevideo.

4. Urugwajskie koleje na You Tube

Wycofany z użytku wagon motorowy Brill 60
Międzynarodowy pociąg Pilar – Paysandu
Międzynarodowy pociąg Pilar – Paysandu – reportaż telewizyjny
Kolejka wąskotorowa w Indare
Program dokumentalny o kolejce w Indare
Pociąg specjalny zestawiony z normalnych wagonów
Film dokumentalny o urugwajskich lokomotywach parowych
Pociąg Montevideo – 25. agosto
Urugwajski pociąg podmiejski – widok z lokomotywy
Pociąg AFE w mieście Florida
Jakiś pociąg specjalny w Montevideo
Pociąg nadzwyczajny pod nazwą Tren del Bicentenario
Urugwajski pociąg podmiejski w środku

Stacje kolejowe:
Florida
Montevideo – swego czasu jedna z najpiękniejszych stacji w Ameryce Południowej
Paysandu
Salto

Urugwaj wagon

Wnętrze wagonu kolei urugwajskich (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)

Urugwaj wagon

Wnętrze wagonu kolei urugwajskich (fot. Administración de Ferrocarriles del Estado)

Lubisz podróże koleją i poznawanie nowych miejsc? Chcesz być na bieżąco z ofertami promocyjnymi na kolei? Zapraszam do śledzenia naszego profilu na Facebooku, Twitterze i Instagramie.  Natomiast TUTAJ znajdziesz informacje na temat kolei z całego świata.

%d bloggers like this: