Kolej na Podróż

Kolej w Togo – informacje

Kolej w Togo jest w opłakanym stanie. Obecnie prowadzone są prace nad budową linii kolejowej łączącej kraje Afryki Zachodniej. 27 listopada 2014 roku uroczyście została oddana do użytku zrewitalizowana linia kolejowa z Lome do cementowni w Aflao – miasta w Ghanie, gdzie znajduje się granica z Togo (długość linii to 3 km). Odbył się przejazd pociągu grupy Bollore z wagonami odkupionymi od szwajcarskiego przewoźnika Zentralbahn. Nie wiadomo jednak, czy pociąg jeszcze kiedykolwiek wyjechał w trasę. Prawdopodobnie na linii prowadzone są tylko przewozy towarowe.

Początek i rozwój kolei w Togo miał miejsce w czasach, kiedy kraj ten był niemiecką kolonią. Pierwszą linię kolejową z Lome do a Aneho (44 lub 45 km) oddano do użytku w 1905 roku. Dwa lata później otwarto linię Lome – Kpalime, a w 1908 roku pociągi przejechały po nadłuższej linii kolejowej w Togo Lome – Blitta (267 km).

Kolej pasażerska w Togo świetnie sobie radziła do końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, natomiast lata dziewięćdziesiąte to stopniowy upadek kolei. W 1999 roku zawieszono przewozy pasażerskie na wszystkich liniach.

Obecnie prowadzone są przewozy towarowe na liniach Lome – Blitta (pociągi kursują bardzo rzadko) oraz Lome – Kpémé, gdzie kursują pociągi towarowe obsługiwane przez Société Nouvelle des Phosphates du Togo. Jak informuje firma na swojej stronie internetowej, pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej i 36 wagonów, a każdy pociąg może przewieźć 900 ton rudy żelaza.

Ze względu na kiepski stan torowisk trudno oczekiwać przywrócenia przewozów pasażerskich przez rzadko zaludnione tereny pełne węży, tym bardziej, że np. pomiędzy Lome a Blittą tuż przy linii kolejowej biegnie stosunkowo dobra droga, przez co transport autobusowy zawsze będzie dużo szybszy. Pociągi pasażerskie mogłyby mieć sens ewentualnie pomiędzy Lome a miastem Atakpame (167 km), gdzie po drodze jest więcej wsi i osad. Tabor podobno jest dobrze zachowany.

W przyszłości planowane jest wydłużenie linii kolejowej Lome – Blitta do stolicy Burkina Faso – Ouagadougou. W projekcie nie ma mowy o przewozach pasażerskich. Ponadto przez Togo ma przebiegać linia kolejowa łącząca kilka krajów Afryki Zachodniej i Centralnej, proponowana od wielu lat.

W idealnym przypadku Lome miałoby być stacją węzłową, na której łączyłyby się dwie linie: Lomé – Blitta – Sokodé – Kara – Ouagadougou (Burkina Faso)
Lomé – Aného – Ouidah – Cotonou (Benin) z możliwym wydłużeniem linii do Akry.

Prawdopodobnie jednak przez długie lata stan kolei w Togo nie ulegnie zmianie.

Jeśli chodzi o materiały typu zdjęcia i filmy, w internecie jest ich bardzo mało. Przejrzałem zdjęcia na panoramio.com, filmy na You Tube itp. , nie ma praktycznie nic, poza kilkoma zdjęciami na fahrplancenter.com. Poniżej zamieszczam mapę dawnego pociągu pasażerskiego opracowaną na podstawie książki Franz Baltzer: Die Kolonialbahnen mit besonderer Berücksichtigung Afrikas. Berlin 1916 (dostępna na Google Books)

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

 

%d bloggers like this: