Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


TOGO




Ostatnia aktualizacja: 10.04.2014

Początek i rozwój kolei w Togo miał miejsce w czasach, kiedy kraj ten był niemiecką kolonią. Pierwszą linię kolejową z Lome do a Aneho (44 lub 45 km) oddano do użytku w 1905 roku. Dwa lata później otwarto linię Lome - Kpalime, a w 1908 roku pociągi przejechały po nadłuższej linii kolejowej w Togo Lome - Blitta (267 km).

Kolej pasażerska w Togo świetnie sobie radziła do końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, natomiast lata dziewięćdziesiąte to stopniowy upadek kolei. W 1999 roku zawieszono przewozy pasażerskie na wszystkich liniach.

Obecnie prowadzone są przewozy towarowe na liniach Lome - Blitta (pociągi kursują bardzo rzadko) oraz Lome - Kpémé, gdzie kursują pociągi towarowe obsługiwane przez Société Nouvelle des Phosphates du Togo. Jak informuje firma na swojej stronie internetowej, pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej i 36 wagonów, a każdy pociąg może przewieźć 900 ton rudy żelaza.

Ze względu na kiepski stan torowisk trudno oczekiwać przywrócenia przewozów pasażerskich przez rzadko zaludnione tereny pełne węży, tym bardziej, że np. pomiędzy Lome a Blittą tuż przy linii kolejowej biegnie stosunkowo dobra droga, przez co transport autobusowy zawsze będzie dużo szybszy. Pociągi pasażerskie mogłyby mieć sens ewentualnie pomiędzy Lome a miastem Atakpame (167 km), gdzie po drodze jest więcej wsi i osad. Tabor podobno jest dobrze zachowany.

W przyszłości planowane jest wydłużenie linii kolejowej Lome - Blitta do stolicy Burkina Faso - Ouagadougou. W projekcie nie ma mowy o przewozach pasażerskich. Ponadto przez Togo ma przebiegać linia kolejowa łącząca kilka krajów Afryki Zachodniej i Centralnej, proponowana od wielu lat.

W idealnym przypadku Lome miałoby być stacją węzłową, na której łączyłyby się dwie linie: Lomé - Blitta - Sokodé - Kara - Ouagadougou (Burkina Faso)
Lomé - Aného - Ouidah - Cotonou (Benin) z możliwym wydłużeniem linii do Akry.

Prawdopodobnie jednak przez długie lata stan kolei w Togo nie ulegnie zmianie.

Jeśli chodzi o materiały typu zdjęcia i filmy, w internecie jest ich bardzo mało. Przejrzałem zdjęcia na panoramio.com, filmy na You Tube itp. , nie ma praktycznie nic, poza kilkoma zdjęciami na fahrplancenter.com. Poniżej zamieszczam mapę dawnego pociągu pasażerskiego opracowaną na podstawie książki Franz Baltzer: Die Kolonialbahnen mit besonderer Berücksichtigung Afrikas. Berlin 1916 (dostępna na Google Books)
Zdjęcia z panoramio.com:
Opuszczony wagon na stacji Noise
Dworzec kolejowy w Lome (1978)
Wagony towarowe na dworcu kolejowym w Lome (1978)
Zdjęcia z flickr.com:
Stacja Cimtogo (Atakpame)

Togijski wagon pasażerski
(autor: Klaus Foehl, źródło: Wikimedia Commons, licencja CC-BY-SA)


Lome - Blitta train route
Pociąg Lome - Blitta - mapa
Lome - Blitta train - route; map