Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

TANZANIA


Przewoźnicy narodowi: Tanzania Railway Limited, TAZARA
Ostatnia aktualizacja: 10.10.2013



Spis treści:

1. Aktualna sytuacja
2. Zanzibar
3. Perspektywy
4. Połączenia lotnicze
5. Tanzańskie koleje na You Tube

Tanzania nie jest krajem zbyt dobrze znanym w Polsce. Trudno wskazać jakieś konkretne skojarzenie dotyczącego tego kraju, wielu osobom zapewne przyjdzie na myśl "Zanzibar". W dzieciństwie czytałem sensacyjne historie o tajemniczych zwierzętach zabijających ludzi pracujących przy budowie tanzańskich linii kolejowym - jednym zwierzęciem była "mngwa" - wielki, bardzo silny kot, drugim "chimiset" - coś przypominające wielkiego niedźwiedzia. Zagadki tych, i wielu innych nieznanych zwierząt do dziś nie wyjaśniono, ale kiedy byłem dzieckiem, relacje robiły ogromne wrażenie.

Tanzania nie może się pochwalić pięknymi, zabytkowymi miastami (poza Stone Town), ani jakimiś cudownymi zabytkami architektury. Siłą tego kraju, podobnie jak wielu krajów regionu, jest przyroda i to właśnie wyjazdy na safari są najpopularniejszą formą turystyki.

Pod względem kolei Tanzania radzi sobie całkiem dobrze. Większa część przewozów to przewozy towarowe, ale kursuje również kilka pociągów pasażerskich. Pociągi pasażerskie na razie nie docierają do wszystkich najważniejszych miast, ale w przyszłości może się to zmienić. Poniżej krótko opisuję obecną sytuację i perspektywy na przyszłość.

Mapa kolejowa Tanzanii wykonana za pomocą sharemap.org

1. AKTUALNA SYTUACJA



Obecnie przewozy pasażerskie i towarowe w Tanzanii obsługuje dwóch przewoźników:

Tanzania Railway Company (TZR) - firma państwowa założona w 1977 roku. Obsługuje linię centralną, pociągi podmiejskie w Dar Es Salaam oraz kilka mniejszych linii. W 2012 roku przewiozła 505 233 pasażerów.

TAZARA - przewoźnik kolejowy, w którym połowę udziałów ma rząd Tanzanii, a połowę rząd Zambii. Obsługuje przewozy na linii z portu Dar es Salaam do New Kapiri Mposhi w Zambii (1860 km) po linii o rozstawie szyn 1067 mm (większość innych linii ma rozstaw 1000 mm), skąd wagony mogą kontynuować podróż kolejami zambijskimi do Lusaki - stolicy Zambii. TAZARA specjalizuje się w przewozach towarowych, głównie miedzi i surowców mineralnych, ale uruchamia również pociągi pasażerskie na całej długości linii, czyli z Dar es Salaam (dzielnica "Mwakangou") do New Kapiri Mposhi. Linię budowano w latach 1970-75 z pomocą finansową Chin i dziś również firma współpracuje z Chińczykami.

Najważniejszą linią kolejową w Tanzanii jest linia centralna z Dar es Salaam do Kigomy (1254 km) wybudowana w latach 1905-14, w czasach Niemieckiej Afryki Wschodniej. Linia miała zostać wydłużona na południe do granicy z Malawi, lecz wybuch I wojny światowej pokrzyżował ambitne plany niemieckich kolonistów. Linia ma kilka odgałęzień, na których obecnie prowadzony jest ruch towarowy, a niektóre są w fatalnym stanie i nie jeździ po nich nic. Jak wynika z informacji prasowych, Niemcy zainteresowani są rewitalizacją linii. Dwa razy w tygodniu kursują pociągi pasażerskie w relacji Dar Es Salaam - Dodoma - Tabora - Kigoma (Tanzania Railway Limited). Pasażerowie mają do dyspozycji trzy klasy wagonów - przy czym druga klasa to wagony z miejscami do siedzenia i sypialne, a pierwsza klasa to tylko wagony sypialne. Ze względu na fakt, że linia jest w fatalnym stanie, podróż trwa ponad 40 godzin.

Według afrykańskich stron turystycznych kursują take pociągi z Dar es Salaam przez Taborę do Mwanza (odgałęzienie linii centralnej), skąd kursują promy kolejowe (dla wagonów towarowych) do Ugandy. Brak wiarygodnych informacji na temat aktualnego stanu.

W 2013 roku miały zostać przywrócone pociągi Dar es Salaam - Mpanda, jednak ze względu na fatalny stan linii kolejowej nie wiadomo, czy ruch został wznowiony.

Dużo specjalistycznych stron internetowych twierdzi, że kursują pociągi pasażerskie z Dar es Salaam do miasta Arusha przez Moshi. Według informacji prasowych linia na odcinku Moshi - Arusha jest nieczynna od ponad dziesięciu lat ze względu na fatalny stan torów. Linia o długości 437 km, z odgałęzieniem do portu Tanga, ma ogromny potencjał turystyczny i w najbliższych latach ma zostać wyremontowana, a pociągi mają w zamierzeniu obsługiwać również międzynarodowy port lotniczy Kilimanjaro, położony pomiędzy Moshi a Arushą. Nie jest również prawdą, że kursuje pociąg z Moshi do kenijskiego Nairobi. Obecnie transferem turystów z lotnisk w Nairobi i Kilimanjaro International Airport do Arushy zajmują się biura podróży organizujące wycieczki safari.

W 2012 roku uruchomiono pociągi podmiejskie w Dar es Salaam. Pociągi zyskały dużą popularność, ponieważ są znacznie szybsze od dala dala (mikrobus) i nie stoją w korkach, np. pociąg z Ubungo do centrum jedzie półtorej godziny zamiast trzech. Pociągi obsługiwane przez Tanzania Railway Limited i TAZARA kursują od 05:00 do 11:00 i od 15:00 do 20:00. Zdarzają się przerwy w kursowaniu pociągów spodowane ulewnymi deszczami.

Ponadto na następujących liniach prowadzone są przewozy towarowe:
Kilosa - Kidatu
Manyoni - Singda
Ruvu - Korogwe
Tanga - Moshi


Pociąg TAZARA
(aut. Richard Stupart, CC-BY, flickr.com)

Wagon sypialny pociągu TAZARA
(aut. Richard Stupart, CC-BY, flickr.com)

2. ZANZIBAR



Jeżeli usłyszymy słowo "Zanzibar", na myśl przyjdzie nam popularna wyspa. Formalnie to słowo ma kilka znaczeń - oznacza właśnie wyspę Zanzibar, archipelag Zanzibaru oraz Zanzibar jako jednostkę autonomiczną Tanzanii. Wyspa o bogatej historii przeżyła również epizody z koleją.

Pierwsza linia kolejowa na wyspie Zanzibar została wybudowana w 1879 roku z polecenia sułtana. Linia prowadziła z Pałacu Sułtana w Stone Town do wioski Chukwani i, jak twierdzą złośliwi, służyła sułtanowi do wycieczek po kobiety do haremu. Długość trasy wynosiła 14 kilometrów. Sułtan zmarł nagle w 1888 lub 1889 (różne daty w różnych źródłach), kiedy usłyszał, że jego pałac został strawiony przez płomienie, a jego śmierć oznaczała koniec kursowania pociągu. Nie zachowały się żadne ślady wspomnianej linii.

Druga i ostania linia kolejowa w historii wyspy powstała w 1905 roku. Wybudowana przez American Company Arnold Cheney prowadziła z miasta Zanzibar do wsi Bububu. Pociągi kursujące po tej trasie były bardzo popularne wśród mieszkańców wyspy oraz wśród turystów przybywających tutaj licznie parowcami i kontynuującymi podróż pociągiem parowym w głąb wyspy. Jednak wkrótce kolej zaczęła przegrywać z transportem drogowym. Na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku firma sprzedała linię miejscowym władzom, w tym samym czasie zawieszono przewozy pasażerskie. Linię całkowicie zamknięto w 1928 lub 1930 roku. Jak głosi legenda, nazwa wsi Bububu pochodzi od dźwięku wydawanego przez parowóz, a w samej wiosce do dziś zachowały się ślady po torach. Zachował się także jeden z mostów kolejowych.

Obecnie na Zanzibarze nie ma linii kolejowych, ale prawdziwy miłośnik kolei, który będzie miał szczęście kiedyś zwiedzić tę wyspę, może spędzić sporo czasu szukując śladów kolei na tej wyspie. Warto tu także zwiedzić miasto Stone Town, w którym widać wpływy architektury afrykańskiej, angielskiej, hinduskiej, arabskiej i portugalskiej. Wąskie uliczki i zabytkowa zabudowa zostały wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. W Stone Town urodził się także legendarny wokalista grupy Queen - Freddie Mercury. Poza tym piękne plaże i bazary. Należy jednak pamiętać, że Zanzibar to drogie miejsce i bardziej konserwatywne od reszty Tanzanii, co jest prawdopodobnie spowodowane wpływami omańskimi.

Na Zanzibar dotrzemy promami z Dar es Salaam odpływającymi kilka razy dziennie. Rejs trwa około dwóch godzin.

3. PERSPEKTYWY



W afrykańskiej prasie i na specjalistycznych portalach kolejowych w ostatnim czasie pojawiło się kilka interesujących informacji dotyczących olbrzymich inwestycji w tanzańską kolej. Poniżej przedstawiam kilka z nich. Ile dojdzie do skutku? Trudno powiedzieć, ale tanzańskie koleje współpracują z Chinami, więc jest jakaś szansa na realizację przynajmniej niektórych z opisanych projektów, choć podobne pojawiają się co jakiś czas, a później cisza.

- w 2009 roku władze Tanzanii podpisały memorandum o budowie linii kolejowej łączącej linię centralną ze stolicą Rwandy - Kigali. Miało powstać również odgałęzienie do stolicy Burundi - Bujumbury. Nowa linia miała zaczynać się w tanzańskim mieście Isaka, a głównym celem budowy jest ułatwienie transportu towarów z Rwandy i Burundi do portu w Dar es Salaam. Nie ma słowa o pociągach pasażerskich. Jak można wyczytać, w 2012 roku Afrykański Bank Rozwoju podjął decyzję o przyznaniu kredytu na budowę linii.

- w 2012 roku władze Tanzanii i Ugandy podpisały memorandum o budowie linii kolejowej pomiędzy tanzańskim portem Tanga a stolicą Ugandy - Kampalą, przy czym część trasy pociąg będzie pokonywał jak dotychczas, promem kolejowym. Linia ma przebiegać przez Aruszę, Musomę, Kampalę, Tororo i Gulu. Dodatkowo planowana jest budowa odgałęzienia do Nimule - granicznego miasta w Sudanie Południowym. Budowa odgałęzienia uzależniona jest od budowy linii kolejowej łączącej miasta Nimule i Juba (150 km) w Sudanie Południowym.

- z chińską pomocą zostanie wybudowana nowa linia kolejowa do przewozu węgla z regionów Ludewa i Njombe do portu Mtwara. We wspomnianych regionach w ostatnich latach odkryto ogromne złoża węgla i surowców mineralnych.


Pociąg na stacji Mbeya
(aut. Jossejonathan, CC-BY, Wikimedia Commons)

Stacja Kigoma
(aut. Ikiwaner, GNU, Wikimedia Commons)

4. POŁĄCZENIA LOTNICZE



Zdecydowana większość turystów przybywa do Tanzanii samolotem. Mała część kończy swój lot w Kenii i autobusem biura podróży dojeżdża na safari do Aruszy, natomiast jeszcze mniejsza część dojeżdża tu pociągami wycieczkowymi z RPA, które kursują tylko kilka razy w roku. Dla uzupełnienia informacji podaję więc wybrane połączenia lotnicze z dwóch największych portów lotniczych w Tanzanii.

Największym tanzańskim portem lotniczym jest Julius Nyerere International Airport, położony około 8 kilometrów od Dar Es Salaaam. Jak wynika z relacji podróżników, z lotniska do tanzańskiej stolicy można dojechać jedynie taksówką. Samo Dar es Salaam nie należy do najpiękniejszych miast, natomiast jest bardzo dobrą bazą wypadową. Można stąd popłynąć promem na Zanzibar, pojechać autobusem do Aruszy, tutaj także rozpoczynają swój bieg pociągi w głąb Tanzanii. W Dar es Salaam warto zobaczyć Muzeum Narodowe, wioskę - skansen Mukambushi, ogród botaniczny i Old Boma, najstarszy budynek w mieście (z 1867 roku). Miłośnicy architektury sakralnej mogą zwiedzić katedrę z lat 1897-1902 oraz kościół luterański wybudowany pod koniec XIX wieku. Miłośnicy aktywnego wypoczynku powinni wybrać się na którąś z okolicznych plaż.

Wybrane połączenia lotnicze krajowe z Dar es Salaam:

Dar es Salaam - Zanzibar (Zan Air)
Dar es Salaam - Pemba (Zan Air)
Dar es Salaam - Mwanza (Precision Air Services)
Dar es Salaam - Mtwara (Precision Air Services)
Dar es Salaam - Mbeya (Precision Air Services)
Dar es Salaam - Kilimanjaro International Airport (Precision Air Services, Fastjet)

Wybrane połączenia lotnicze międzynarodowe z Dar es Salaam:

Dar es Salaam - Nairobi (Kenya Airways, KLM, Air France, Martinair, Fly540)
Dar es Salaam - Mombasa (Fly540)
Dar es Salaam - Entebbe (Air Uganda)
Dar es Salaam - Johannesburg (South African Airlines)
Dar es Salaam - Addis Ababa (Ethiopian Airlines, Air India, Lufthansa)
Dar es Salaam - Maskat (Oman Air)
Dar es Salaam - Dauha (Qatar Airways)
Dar es Salaam - Amsterdam (Air France, KLM, Delta Air Lines)
Dar es Salaam - Kair (EgyptAir)
Dar es Salaam - Stambuł (Turkish Airlines)
Dar es Salaam - Dubaj (Emirates)
Dar es Salaam - Kigali (RwandAir)
Dar es Salaam - Harare (EgyptAir)
Dar es Salaam - Londyn (British Airways)

Drugi najważniejszy port lotniczy Tanzanii to Kilimanjaro International Airport położony około 30 kilometrów od Moshi. Lądują tu głównie samoloty z Nairobi oraz samoloty czarterowe, bowiem, jak już pisałem, Arusza to baza wypadowa na safari. Transfer między lotniskiem a hotelami organizują biura podróży.

Wybrane połączenia lotnicze krajowe z Kilimanjaro International Airport:

Kilimanjaro Int. Air. - Zanzibar (Precision Air Services, Fastjet)
Kilimanjaro Int. Air. - Mwanza (Precision Air Services)
Kilimanjaro Int. Air. - Dar es Salaam (Precision Air Services, Fastjet)

Wybrane połączenia lotnicze międzynarodowe z Kilimanjaro International Airport:

Kilimanjaro Int. Air. - Entebbe (Precision Air Services)
Kilimanjaro Int. Air. - Mombasa (Kenyan Airways, Precision Air Services, Etihad Airways, ASKY, SAS)
Kilimanjaro Int. Air. - Nairobi (Precision Air Services, Kenya Airways, Safarilink)
Kilimanjaro Int. Air. - Kigali (RwandAir)
Kilimanjaro Int. Air. - Addis Ababa (Lufthansa, Ethiopian Airlines, SAS, Turkish Airlines)

Kilimanjaro Int. Air. - Amsterdam (KLM, Air France, Delta Air Lines)

5. TANZAŃSKIE KOLEJE NA YOU TUBE



Przejazd odcinkiem Tabora - Kigoma
Pociąg Dar es Salaam - Kigoma
Pociąg podmiejski w Dar es Salaam
Podróż pociągiem TAZARA (polski film)
Ruch na stacji Tanga
Pociąg podmiejski w Dar es Salaam w środku
Widoki z pociągu podmiejskiego w Dar es Salaam
Pociąg TAZARA