Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


TAJLANDIA






Przewoźnik narodowy: State Railways of Thailand (SRT)
Strona internetowa: www.railway.co.th
Ostatnia aktualizacja: 01.04.2014

Spis treści:
1. Podróż koleją po Tajlandii
2. Połączenia międzynarodowe
3. Kolej Śmierci
4. Bazar Maeklong
5. Tajlandzkie pociągi na You Tube
6. Bangkok
7. Chiang Mai
8. Ayutthaya

Tajlandia opisywana jest w mediach jako idealne miejsce dla turystów żądnych seksualnych atrakcji za niewielką cenę. Takich turystów jest bardzo dużo, jednak nie tylko to wyróżnia Tajlandię spośród krajów regionu. Tajlandia może służyć jako doskonała baza wypadowa do sąsiednich krajów (uwaga na wizy!!!), może także zainteresować zabytkami, muzeami lub dla takich jak ja - lubiących po prostu spacerować - ciekawymi miastami. Sieć kolejowa w Tajlandii jest dobrze rozbudowana, pociągiem można dotrzeć niemal wszędzie za nieduże pieniądze (oczywiście jeśli chodzi o miejsca popularne wśród turystów) . Dla turysty jest to idealny środek transportu mimo spóźnień i utrudnień w ruchu podczas pory deszczowej.

1. PODRÓŻ KOLEJĄ PO TAJLANDII



Jadąc do Tajlandii z zamiarem podróżowania koleją, należy zapamiętać adresy następujących stron internetowych:

www.railway.co.th - strona internetowa tajlandzkich kolei. Można na niej wyszukać interesujące nas połączenie, sprawdzić ceny oraz pobrać rozkłady jazdy. Oprócz informacji dotyczących podróżowania koleją znajdziemy na niej informacje dotyczące ciekawych miejsc w Tajlandii.

www.thairailticket.com/esrt/ - elektroniczna rezerwacja biletów w Tajlandii. Bilety można łatwo kupić przez internet nawet 60 dni przed planowaną podróżą. Wszystko szczegółowo opisane na stronie. Bywa, że system nie działa i rezerwacja nie jest możliwa.

www.airasia.com - niedrogie, mające bardzo dobrą opinie linie lotnicze operujące w Tajlandii i Azji.

Jeśli chodzi o tajlandzkie pociągi, to należy mieć na uwadze bardzo duże opóźnienia. Można trafić na różne wagony, w tych bez klimatyzacji bywa gorąco jak w piekarniku, ale za to dzięki otwartym oknom mamy okazję zrobienia przepięknych zdjęć niezapomnianych krajobrazów Tajlandii. Tam, gdzie włączają klimatyzację, jest ona z reguły włączona na maksimum i trzeba założyć bluzę. To normalne w Azji. W pociągach zestawionych z wagonów bez klimatyzacji drzwi do wagonów są w zasadzie przez cały czas otwarte. Dla turystów jazda na schodkach wagonu to dodatkowa atrakcja, choć czasami niebezpieczna. Jeżeli zgłodniejemy, możemy niedrogo kupić przekąski w wagonach restauracyjnych. W pociągach bez tych wagonów po składzie często chodzą różni sprzedawcy sprzedający najróżniejsze potrawy, napoje i artykuły spożywcze. Coś jak znani z polskich pociągów panowie wrzeszczący po korytarzu "piwko jasne".

KATEGORIE TAJLANDZKICH POCIĄGÓW:

Ordinary(ขบวนรถธรรมดา) - zwykły pociąg osobowy zatrzymujący się na każdej stacji. Najczęściej odjeżdża z Bangkoku na mniejsze lub większe odległości, między innymi do Aranyaprathet.
Rural Commuter (ขบวนรถท้องถิ่น) - zwykły pociąg osobowy kursujący najczęściej na liniach lokalnych, pomiędzy małymi miastami, z miasta na wieś lub ze wsi na wieś.
Bangkok Commuter (ขบวนรถชานเมือง) - zwykły pociąg osobowy kursujący najczęściej w obrębie aglomracji Bangkoku.
Rapid(ขบวนรถเร็ว) - pociąg pospieszny zestawiony z wagonów.
Express (ขบวนรถด่วน) - pociąg ekspresowy. Nie ma reguły - albo skład wagonowy, albo spalinowy zespół trakcyjny.
Special Express (ขบวนรถด่วนพิเศษ) - pociąg ekspresowy, tyle że zamiast składu wagonowego kursuje najczęściej szynobus produkcji Daewoo z lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Może być klimatyzowany lub nie, posiłek i napój z reguły wliczony w cenę biletu. Obowiązkowa rezerwacja miejsc, w wyjątkowych wypadkach możemy dostać miejsce stojące. Pasażerowie bardzo chwalą sobie te pociągi. Na zdjęciach na stronie kolei tajlandzkich jako Special Express pokazany jest także skład wagonowy.

KLASY W TAJLANDZKICH POCIĄGACH

1 klasa (wagon sypialny klimatyzowany) (รถโบกี้นั่งและนอนชั้นที่ 1 ปรับอากาศ ( บนอ.ป. ) - wagon kupiony od kolei japońskich JR West, obecnie kursuje tylko w nocnym pociągu Bangkok - Chiang Mai, jest to zresztą najwygodniejszy pociąg w Tajlandii. Wagon klimatyzowany, przedziały jednoosobowe, w dzień łóżko można ustawić tak, aby służyło jako fotel. Spotkałem się również z informacją, że kursują wagony tego typu z przedziałami dwuosobowymi. W 2013 roku dopłata do przejazdu wagonem tego typu wynosiła równowartość 100 złotych.

2 klasa (wagon sypialny klimatyzowany) (รถโบกี้นั่งและนอนชั้นที่ 2 ปรับอากาศ ( บนท.ป.) ) - klimatyzowane wagony, większość z nich to wagony podobne do płackartnych, znanych z krajów byłego ZSRR, czyli łóżka na korytarzu, bez osobnych przedziałów, pośrodku uliczka. W krajach byłego ZSRR każdy widzi każdego, ale w Tajlandii każde miejsce oddzielone jest parawanem. W dzień łóżko można złożyć, robią się z tego dwa szerokie siedzenia zwrócone do siebie. W pociągu nocnym Bangkok - Chiang Mai kursuje wagon tej klasy z przedziałami czteroosobowymi, kupiony od kolei japońskich.

2 klasa (wagon sypialny bez klimatyzacji) (รถโบกี้นั่งและนอนชั้นที่ 2 (บนท.)) - wszystko jak w poprzednim opisie, tylko bez klimatyzacji i wśród wagonów tego typu nie ma wagonów kupionych od kolei japońskich.

2 klasa (wagon klimatyzowany) (รถโบกี้ชั้นที่ 2 ปรับอากาศ ( บชท.ป.)) - wagon klimatyzowany drugiej klasy to najczęściej wagon bezprzedziałowy z 48 fotelami. Dostępne w pociągach ekspresowych i Rapid, a podobno również w niektórych Ordinary.

wagon w spalinowym zespole trakcyjnym (รถกำลังดีเซลรางปรับอากาศ (กซข.ป. , กซม.ป.) - aczkolwiek trudno w to uwierzyć, taką kategorię znalazłem na kilku stronach o kolejach tajlandzkich. Równie dobrze można określić to jako Special Express DRC. Druga klasa, bezprzedziałowe, układ miejsc jak w autobusie 2 + 2, w szynobusach Daewoo i tzw. szynobusach Sprinter 76 lub 80 miejsc. Podobno w niektórych pociągach Special Express DRC dostępne są wagony ATC, mające trochę wygodniejsze siedzenia i 58 miejsc. W klasyfikacji można napotkać na podobną kategorię, dotyczącą wagonów typu KSK (74 miejsca) i KSM (58 miejsc), w których większą część pojazdu zajmuje alejka, a siedzenia są podobne do tych znanych z polskich pociągów EN57 z dermy, tylko bardzo wąskie, bowiem większość miejsc to miejsca do stania. Spotykane głównie w szynobusach kursujących jako pociągi Bangkok Commuter i Rural Commuter (oznaczenie รถกำลังดีเซลราง (กซข.,กซม.) )

wagon drugiej klasy (รถโบกี้ชั้นที่ 2 ( บชท. ) - wagon drugiej klasy bez klimatyzacji. Najczęściej wagon bezprzedziałowy, w środku 48 miejsc. Tapicerka foteli różna. Typ Bcht

wagon trzeciej klasy klimatyzowany (รถปรับอากาศชั้นที่ 3) - rzadko spotykane, klimatyzowane wagony trzeciej klasy. W wersji klimatyzowanej najczęściej w układzie siedzeń podobnym jak w polskich jednostkach EN57 z siedzeniami z dermy. 76 lub 80 miejsc, spotykane w pociągach ekspresowych i Rapid, rzadziej w pociągach Ordinary.

wagon trzeciej klasy bez klimatyzacji (Bchs) (รถโบกี้ชั้นที่ 3 ( บชส.)) - najczęściej spotykane wagony trzeciej klasy. Wnętrza różne - można trafić na drewniane ławki pomalowane na żółto, wnętrza jak w polskim EN 57 albo wagon z układem siedzeń jak w metrze, czyli szeroka alejka, a siedzenia po bokach, pasażerowie zwróceni twarzą do siebie. Spotykane we wszystkich kategoriach pociągów zestawionych ze składów wagonowych.

Klasyfikacja podana za stroną kolei tajlandzkich.


Pociąg na lotnisko w Bangkoku
(źródło: materiały prasowe firmy Siemens)

Pociąg na lotnisko w Bangkoku
(źródło: materiały prasowe firmy Siemens)

2. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Aktualnie z Tajlandii dostępne są następujące kolejowe połączenia międzynarodowe:

MALEZJA

Do Malezji można się dostać kursującym codziennie pociągiem "International Express" relacji Bangkok- Butterworth. Zestawiony z klimatyzowanych wagonów sypialnych drugiej klasy kolei tajlandzkich, na odcinku malezyjskim dołączane są wagony kolei malezyjskich. Pomiędzy Hat Yai a Bangkokiem kursuje dodatkowo wagon restauracyjny.

Oprócz tego codziennie kursuje nocny pociąg z Kuala Lumpur do tajskiej granicy. Warto kupić bilet do Padang Besar - stacji po malezyjskiej stronie granicy i granicę przekroczyć pieszo. Pociąg zestawiony jest z malezyjskich wagonów sypialnych 1 klasy i wagonów z miejscami do siedzenia 2 klasy (do Padang Besar) oraz wagonów sypialnych 2 klasy (do Hat Yai). Z Hat Yai odjeżdża pociąg nocny do Bangkoku.

Ponadto codziennie kursuje nocny pociąg "Thaksin Express" z Bangkoku do Sungai Golok przy malezyjskiej granicy.

LAOS

W 2009 otwarto Most Przyjaźni na granicy tajlandzko - laotańskiej. Wydarzeniu temu towarzyszyło uruchomienie pociągu lokalnego Thanaleng - Nong Khai. Stacja Thanaleng leży około 15 kilometrów od stolicy Laosu - Vientiane, dokąd można dojechać busem lub taksówką. Jest to pierwsza czynna linia kolejowa w Laosie od wielu lat. Do Nong Khai codziennie kursuje bezpośredni pociąg nocny z Bangkoku. Pociągi lokalne między stacjami granicznymi kursują dwa razy dziennie, jedna para jest skomunikowana z pociągami nocnymi. Podróż trwa około 15 minut. Wizę laotańską można podobno kupić na granicy za równowartość 35 dolarów amerykańskich.

Przejazd pociągiem pomiędzy Tajlandią a Laosem na You Tube

KAMBODŻA

Bangkok nie ma wprawdzie bezpośredniego połączenia kolejowego z Kambodżą, ale bez problemów można dojechać dwoma pociągami dziennymi ze stacji Bangkok Hualamphong do Aranyaprathet, miejscowości leżącej tylko 6 kilometrów od kambodżańskiej granicy. Pociągi nie są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc. Wizę do Kambodży można kupić na granicy. Po przejściu granicy można wsiąść do busa do Siem Reap, skąd można się dostać np. do kambodżańskiej stolicy. Samo miasto Siem Reap jest warte zobaczenia.


Tajlandzki pociąg starszego typu
(źródło: materiały prasowe kolei tajlandzkich)

Tajlandzki pociąg starszego typu w środku
(źródło: materiały prasowe kolei tajlandzkich)

3. KOLEJ ŚMIERCI



Kolej Śmierci, zwana również Koleją Birmańską, to nazwa linii kolejowej budowanej w latach 1942-43 przez Japończyków. Celem budowy linii było połączenie Rangunu i Bangkoku, co znacznie ułatwiało transport zaopatrzenia dla wojsk japońskich w okupowanych krajach. Linię budowali cywile oraz alianccy jeńcy wojenni. Budowa linii przez dżunglę była niezwykle trudnym zadaniem; Japończycy zastosowali technologie nieodpowiadające uwarunkowaniom lokalnym, a budowniczy byli wycieńczeni głodem. Wszystko to oraz wiele innych czynników spowodowało, że budowa linii pochłonęła mnóstwo ofiar - szacuje się, że ponad 100 tysięcy. Linię udało się wybudować, lecz niedługo potem zniszczyły ją naloty samolotów alianckich.

Dzieje budowy linii opisał w swojej powieści "Most na rzece Kwai" Pierre Boulle - były francuski jeniec, a na bazie tej powieści powstał film o tym samym tytule. Tytułowy most jest teraz największą atrakcją turystyczną tej linii.

Zbrodnie popełnione przez japońskie wojska upamiętniają dwa muzea - jedno z nich Muzeum Kolei Tajlandzko - Birmańskiej znajduje się w Kanchanaburi. W przeciwieństwie do podobnych muzeów prowadzone jest przez pasjonata i wielu turystów podkreśla autentyczność eksponatów i zdjęć - nie ma żadnego przekręcania faktów. W okolicy znajduje się zadbany cmentarz, na którym pochowani są alianccy jeńcy oraz replika mostu na rzece Kwai, prawdziwy most został bowiem zniszczony w wyniku bombardowania.

Obecnie planuje się odbudowę linii, co umożliwi wprowadzenie bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Tajlandią a Birmą.

Ciekawy artykuł o linii po polsku

4. BAZAR MAEKLONG



Zwiedzając Tajlandię warto zahaczyć o Samut Songkhram. Samo miasteczko oferuje turystom niewiele; jego największą atrakcją jest bazar Maeklong. Bazar z pozoru nie różni się niczym od innych tego typu tajlandzkich bazarów - wszędzie mnóstwo Tajów prowadzących stoiska z najróżniejszymi towarami. W samym środku bazaru jest coś, co odróżnia go jednak od innych - tory kolejowe. Dodajmy, że czynne tory, po których cztery razy dziennie przejeżdża pociąg. Kupcy na czas przejazdu pociągu w pośpiechu zwijają swoje stoiska, by ponownie je rozłożyć, kiedy pociąg przejedzie. Miasto oddalone jest 74 kilometry od Bangkoku i można do niego dojechać pociągiem lokalnym.

Reportaż o bazarze i pociągu na You Tube cz.1/2
Reportaż o bazarze i pociągu na You Tube cz.2/2
Inny ciekawy reportaż

5. TAJLANDZKIE POCIĄGI NA YOU TUBE



Odnośniki do najciekawszych filmów przedstawiających pociągi w Tajlandii:

Reportaż z podróży pociągiem Bangkok - Butterworth
Inny reportaż z podróży pociągiem Bangkok - Butterworth
Pociąg nocny Bangkok - Chiang Mai - reportaż z podróży
Toaleta w pociągu Bangkok - Chiang Mai
Reportaż z podróży pociągiem Pattaya - Bangkok
Różne pociągi
Reportaż z podróży Aranyaprathet - Bangkok cz.1/4
Reportaż z podróży Aranyaprathet - Bangkok cz.2/4
Reportaż z podróży Aranyaprathet - Bangkok cz.3/4
Reportaż z podróży Aranyaprathet - Bangkok cz.4/4
Pociąg z lotniska Bangkok Suvarnabhumi do centrum miasta (prawie same widoki z pociągu
Różne pociągi lokalne
Reportaż z podróży z Chumphon do Bangkoku
Tajlandzki wagon sypialny 1 klasa - prywatne przedziały
Różne pociągi w Khon Kaen

6. BANGKOK



Bangkok to największe miasto Tajlandii, jej stolica i z reguły pierwsze miejsce, które zobaczy zdecydowana większość turystów przylatujących do Tajlandii. Bangkok to metropolia w każdym calu - ruchliwa, tętniąca życiem przez całą dobę, mająca do zaoferowania mnóstwo atrakcji dla każdego. Od zabytków, przez piękne parki, po bary i kluby nocne. Bangkok poprzecinany jest kanałami, po których można poruszać się promami rzecznymi. Prom to nie jedyny środek transportu w tajlandzkiej stolicy. Autobusy, tuk-tuki, metro, kolej nadziemna BTS i Airport Link pozwolą dotrzeć w każde miejsce, choć czasami trwa to bardzo długo. Dla turystów przygotowano dokładne mapy pozwalające zorientować się w przebiegu najważniejszych linii publicznych środków transportu.

Najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne:
- Bayoke Sky Hotel (taras widokowy na 84 piętrze)
- Pałac Królewski
- Wat Phra Keo (Świątynia Szmaragdowego Buddy)
- Wat Pho (Świątynia Leżącego Buddy)
- Targ Amuletów
- bazar wodny Taling Chan
- Pahurat - dzielnica indyjska
- Chinatown
- Wat Arun (Świątynia Zenitu)

Główny dworzec kolejowy w Bangkoku to Hua Lamphong, położony w centrum miasta, tuż przy stacji metra o tej samej nazwie. Oddany do użytku w 1916 roku jest największym dworcem kolejowym w Tajlandii. Stacja zbudowana we włoskim stylu renesansowym. Na stacji są między innymi płatne prysznice dla pasażerów. Odjeżdża stąd większość pociągów dalekobieżnych, aczkolwiek część połączeń przeniesiono w ostatnich latach na oddaloną o siedem kilometrów stację Bang Sue.

Krajowe i międzynarodowe połączenia lotnicze obsługiwane są przez dwa lotniska. Najważniejsze z nich to Suvarnabhumi International Airport, 6 pod względem ruchu w Azji i 13 na świecie. Otwarte w 2006 roku leży 30 kilometrów od centrum Bangkoku w Racha Thewa. Z lotniska do Bangkoku można szybko i wygodnie dojechać linią kolejową Airport Link łącząca lotnisko ze stacją przesiadkową metra Phaya Thai. Pociąg ekspresowy nie zatrzymuje się na przystankach pomiędzy tymi stacjami i jedzie około 17 minut, pociąg zwykły zatrzymuje się po drodze na 6 przystankach i jedzie około 30 minut. To najlepszy sposób dojazdu do centrum Bangkoku, pociągi metra i Airport Link kursują od 06:00 do 24:00. Można stąd odlecieć do wielu krajów świata. Najciekawsze połączenie, moim zdaniem to lot z Bangkoku do Paro w Bhutanie (przewoźnik Druk Air).

Wybrane krajowe połączenia lotnicze z lotniska Suvarnabhumi:

Bangkok - Koh Samui (Etihad Airways, Bangkok Airways)
Bangkok - Sukhothai (Bangkok Airways)
Bangkok - Khon Kaen (Thai Airways International)
Bangkok - Udon Thani (Thai Airways International)
Bangkok - Phuket (Thai Airways International, British Airways, EVA, Air France)
Bangkok - Chiang Mai (Thai Airways International, JAL, Etihad Airways, airBerlin)
Bangkok - Trat (Thai Airways International, Air France)
Bangkok - Hat Yai (Thai Airways International)

WYBRANE międzynarodowe połączenia lotnicze z lotniska Suvarnabhumi:

Bangkok - Madryt (TAP, Thai Airways International)
Bangkok - Berlin (airberlin)
Bangkok - Helsinki (Finnair)
Bangkok - Paryż (Thai Airways International)
Bangkok - Londyn (British Airways, Iberia, Air Canada)
Bangkok - Rzym (Thai Airways International)
Bangkok - Zurych (Thai Airways International, SWISS)
Bangkok - Sztokholm (SAS, Thai Airways International)
Bangkok - Kopenhaga (SAS, Thai Airways International)
Bangkok - Amsterdam (China Airlines, KLM, Air France)
Bangkok - Moskwa (Aeroflot)
Bangkok - Maskat (Oman Airlines)
Bangkok - Phnom Penh, Siem Reap (Thai Airways International)
Bangkok - Rangun, Mandalay (Thai Airways International)
Bangkok - Vientiane (Bangkok Airways, Etihad Airways)
Bangkok - Busan (Asiana Airlines, Thai Airways International, Jeju Air)
Bangkok - Seul (Jeju Air, Korean Airlines, T'Ways Airlines)
Bangkok - Nagoya, Fukuoka (ANA, Thai Airways International)
Bangkok - Amman (Royal Jordanian, Malaysia Airlines)
Bangkok - Manila (Cebu Pacific Air, Philippine Airlines)
Bangkok - Osaka (JAL, Thai Airways International, Bangkok Airways)
Bangkok - Tokio (United Airways, ANA, Air Canada)
Bangkok - Rijad (Saudia)
Bangkok - Katmandu (Lufthansa)
Bangkok - Ałma-Ata (Astana Air)
Bangkok - Male (Bangkok Airways)
Bangkok - Kalkuta, Delhi (Indigo)
Bangkok - Sajgon (Thai Airways International)
Bangkok - Hanoi (Vietnam Airlines)
Bangkok - Dubaj (Emirates, TAP, Thai Airways International, Qantas)
Bangkok - Szanghaj (Juneyao Airlines, China Eastern Airlines, Spring Airlines)
Bangkok - Kunming, Wuhan, Hefei (China Eastern Airlines)
Bangkok - Shenzen (China Airlines, Shenzen Airlines)
Bangkok - Hongkong (Hongkong Airlines)
Bangkok - Taipej (China Airlines)
Bangkok - Kuwejt (Kuwait Airlines)
Bangkok - Dhaka (Thai Airways International)
Bangkok - Kuala Lumpur (Malaysia Airlines, American Airlines)
Bangkok - Melbourne (ANA, Thai Airways International, Lufthansa, Turkish Airlines)
Bangkok - Perth (Lutfthansa, Thai Airways International, Turkish Airlines)
Bangkok - Nairobi (Kenya Airways, China Southern Airlines)
Bangkok - Kair (EgyptAir, Thai Airways International, Malaysia Air)
Bangkok - Jakarta (Garuda Indonesia, Mandala Airlines)
Bangkok - Johannesburg (South African Railways, Thai Airways International, ANA)
Bangkok - Addis Ababa (Etiopian Airlines)

Drugie lotnisko w Bangkoku to lotnisko Don Muaeng. Lotniska są od siebie oddalone o około 40 kilometrów. Pomiędzy nimi średnio co dwie godziny w dzień kursują bezpłatne autokary. Najwięcej połączeń z tego lotniska obsługuje Air Asia (pod nazwą Thai Air Asia) i Nok Air.

Wybrane połączenia z lotniska Don Muang:
Bangkok - Ubon Ratchathani (Nok Air)
Bangkok - Chiang Mai (Nok Air) Bangkok - Udon Thani (Nok Air)
Bangkok - Hat Yai (Nok Air)
Bangkok - Hongkong (Thai Air Asia)
Bangkok - Rangun (Thai Air Asia)
Bangkok - Singapur (Thai Air Asia)
Bangkok - Hanoi (Thai Air Asia)

7. CHIANG MAI



Chiang Mai to największe miasto północnej Tajlandii, często odwiedzane przez turystów ze względu na dużo świątyń buddyjskich. Jak można przeczytać w internecie, w mieście i okolicach znajduje się ponad 300 takich świątyń. Miasto otoczone przez pasma górskie bardzo ładnie prezentuje się na zdjęciach, zwracają uwagę przede wszystkim zadbane ulice. W Chiang Mai znajdziemy także Chinatown. Świetne recenzje zbiera Tiger Kingdom - miejsce, gdzie turyści mogą pogłaskać tygrysy i tygrysiątka oraz zapozować do zdjęć z tymi drapieżnikami. W Chiang Mai odbywa się największy targ nocny w Tajlandii.

Odległość pomiędzy Bangkokiem a Chiang Mai to 751 kilometrów po torach. Najszybszy pociąg - dzienny Special Express - pokonuje tę odległość rozkładowo w 12 godzin, w praktyce niemal zawsze jest opóźniony. Do Chiang Mai kursuje między innymi najwygodniejszy w Tajlandii rozkładowy pociąg ekspresowy, w którego składzie są japońskie wagony sypialne kupione od tamtejszych kolei.

8. AYUTTHAYA



Kolejnym ulubionym celem turystów odwiedzających Tajlandię jest Ayutthaya, historyczna stolica Syjamu, miasto o długiej, bogatej i burzliwej historii, najechane i zniszczone w 1768 roku przez Birmańczyków. Zniszczenia były na tyle duże, że dwór królewski przeniósł się do Bangkoku, który od tamtej pory jest stolicą Tajlandii, a znaczenie Ayutthayi podupadło. Miasto słynie z licznych buddyjskich świątyń oraz salonów prawdziwego tajskiego masażu. Jest bardzo rozległe, na zwiedzanie trzeba przeznaczyć przynajmniej jeden dzień, najlepiej za drobną opłatą wypożyczyć rower w którejś z miejscowych wypożyczalni, po czym objechać najważniejsze miejsca. Turyści mogą się również przejechać na słoniach. Problemem tego miejsca są bezpańskie psy, które wprawdzie nie atakują grup turystów, ale jeżeli jakiś samotny turysta oddali się od uczęszczanego miejsca i znajdzie się w zasięgu ich wzroku, mogą być niebezpieczne.

Ayutthaya leży na linii kolejowej Bangkok - Chiang Mai. Jest oddalone od Bangkoku o 71 kilometrów i nie ma problemu z dojazdem koleją. Z tajlandzkiej stolicy kursują tu również liczne autobusy.