Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


SZWECJA




Przewoźnik narodowy: SJ
Strona internetowa: www.sj.se
Ostatnia aktualizacja: 06.12.2014



Spis treści:
1. Jak dojechać
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Wybrane zniżki i promocje 4. Połączenia międzynarodowe
5. Pociąg Berlin Night Express
6. Przewoźnicy kolejowi w Szwecji

O podróżowaniu koleją po Szwecji nie mogę wiele napisać. Byłem tylko w Malmö, gdzie miałem okazję obejrzeć niektóre pociągi jeżdżące po szwedzkich torach. Wygląd niektórych pociągów niemile mnie zaskoczył - były nawet gorsze od polskich, ale podobno zdecydowana większość z nich została zastąpiona przez nowoczesne pociągi Coradia.
W ciągu kilku godzin trudno poznać kraj, więc tylko kilka zdań. Ceny są bardzo wysokie - chyba nawet wyższe niż w Danii. W Szwecji bez problemów można się porozumieć po angielsku, lecz nie jest prawdą, że wszyscy mówią w tym języku. W pociągu nocnym Berlin - Malmö dwa razy natrafiłem na obsługę, która nie znała słowa po angielsku.

1. JAK DOJECHAĆ



Do Szwecji można dotrzeć na kilka sposobów:

Pociągiem


Do niedawna najwygodniejszym sposobem dotarcia koleją do Szwecji był nocny pociąg Berlin Night Express relacji Berlin - Malmö. W roku 2012 nastąpiły zmiany, przez które pociąg przestał być konkurencyjny. Pociąg prowadził jedynie niezbyt wygodne wagony z miejscami do leżenia. Zaletą pociągu było honorowanie biletów Interrail (dopłata do kuszetki wynosiła 29 euro) oraz fakt, że część trasy pociąg pokonywał na promie, co samo w sobie jest ciekawym przeżyciem. W 2015 roku pociąg będzie kursował jedynie od kwietnia do września w wybrane dni, a ceny nie są już tak zachęcające jak kiedyś

W rozkładzie jazdy 2014/2015 zlikwidowano pociągi nocne City Night Line z Pragi i Berlina do Kopenhagi, skąd łatwo można było dojechać do Malmö. Możliwy jest dojazd jednym dziennym pociągiem bezpośrednim z Berlina lub z Berlina do Hamburga i tam przesiąść się na pociąg do Kopenhagi.

Pociąg Berlin - Kopenhaga - mapa
Pociąg Hamburg - Kopenhaga - mapa

Promem


Ceny promów nie należą do najtańszych, jednak po podliczeniu wszystkich kosztów może okazać się, że z pozoru wysoka cena jest konkurencyjna w stosunku do przejazdu pociągiem lub podróży samolotem. Przy przygotowaniu strony znalazłem dwie ciekawe oferty podróży promem z Polski do Szwecji i z powrotem. Ku mojemu zdziwieniu obie firmy oferujące transport promem bardzo słabo reklamują swoje usługi, przez co tracą dużo klientów. Osobiście nie korzystałem z usług żadnej z nich, podaję więc tylko dane udostępnione na oficjalnych stronach internetowych:

POLFERRIES

Połączenia promowe na trasach Świnoujście - Ystad oraz Gdańsk - Nynashamn. Z Nynashamn można dojechać autokarem lub pociągiem do Sztokholmu, podróż trwa godzinę i kilka minut. Z Ystad do Malmö i Kopenhagi można dojechać pociągiem.

Strona internetowa: www.polferries.pl

UNITY LINE

Połączenia promowe na trasie Świnoujście - Ystad. Zwykle jedno połączenie dzienne i jedno nocne.
Strona internetowa: www.unityline.pl

STENA LINE

Liczne połączenia promowe w północnej Europie, w tym połączenie Gdynia - Karlskrona. Liczne oferty wycieczek
Strona internetowa: www.stenaline.pl

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



www.sj.se - wyszukiwarka połączeń na stronie kolei szwedzkich. Ceny na trasach dalekobieżnych różnią się w zależności od kategorii pociągu, dnia, obłożenia i wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilet. Rozpiętość cen jest bardzo duża, więc nie ma sensu podawanie konkretnych przykładów.

3. WYBRANE ZNIŻKI I PROMOCJE



Koleje szwedzkie SJ mają w swojej ofercie szereg zniżek i promocji umożliwiających tańsze podróżowanie koleją. Oto najciekawsze z nich:

Zniżka studencka


Zniżka dla studentów do ukończenia 26 roku życia. Zniżka 30% w drugiej klasie pociągów dziennych oraz 15% w wybranych pociągach nocnych przysługuje posiadaczom następujących legitymacji studenckich: Mecenatkortet, Studentkortet, karta ISIC. Podczas podróży oprócz biletu i legitymacji studenckiej, należy każdorowo okazywać ważny dokument tożsamości - paszport lub dowód osobisty. Zniżka przysługuje tylko na bilety jednorazowe oraz karnet na 10 przejazdów.

Arctic Circle Pass


Trzydniowy bilet uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów w czasie ważności biletu na odcinku Kiruna - Narwik. Pomiędzy tymi stacjami znajduje się 18 mniejszych stacji kolejowych, w tym stacja Abisko w pobliżu najstarszego w Europie parku narodowego. Dobra oferta na lato, ale brak informacji o cenie.

Sista Minuten



Sista Minuten to odpowiednik znanej na całym świecie oferty Last Minute. Bilety sprzedawane na konkretny pociąg mogą zostać zakupione najwcześniej 24 godziny przed planowaną podróżą, przy czym nie można ich później wymienić ani zwrócić. Zaletą jest jednak cena, pozwalająca często zaoszczędzić 50% albo więcej. Bilety można kupować przez internet na stronie kolei szwedzkich (adres wyżej). Odbiór w automatach biletowych. Oprócz biletu podczas kontroli w pociągu należy okazać ważny dowód tożsamości.

4. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



Szwecja, z racji położenia geograficznego, nie może się pochwalić bogatą ofertą połączeń międzynarodowych. Najciekawszym połączeniem jest opisywany niżej pociąg Berlin - Malmö. Poza tym pociągiem możemy skorzystać z następujących połączeń:

Dania



Pomiędzy Kopenhagą a Malmö co 20 minut (od rana do wieczora) kursują pociągi Øresundståg/Öresundståg. Pociągi rozpoczynają swój bieg najczęściej w Helsingør, a kończą nie tylko w Malmö, część bowiem jedzie dalej nawet do Göteborga. Najładniejsza część trasy to przejazd przez most Oresund nad Morzem Bałtyckim. Pociągi zatrzymują się również na stacji Kopenhaga -Lufthaven.

6 grudnia 2014 bilet pomiędzy Kopenhagą a Malmö kosztował 105 koron szwedzkich, czyli około 50 złotych.

Strona internetowa: www.oresundstag.se

Ponadto do Kopenhagi dojeżdża kilka pociągów X2 Sztokholm - Kopenhaga. Pociągi X2000 objęte są całkowitą rezerwacją miejsc, podobnie jak pociągi IC relacji Göteborg - Kopenhaga
Posiadacze biletów Interrail mogą również bezpłatnie skorzystać z przeprawy promowej pomiędzy miastami Helsingborg a Helsingör.
Według informacji ze strony kolei szwedzkich pociągi IC między Göteborgiem a Kopenhagą są objęte całkowitą rezerwacją miejsc.


Pociąg kursujący między Malmö a Kopenhagą

Wnętrze tego pociągu

Norwegia



Kilka razy planowałem podróż do Norweg ii - raz na serio, dwa razy "palcem po mapie". Opcji dojazdu jest kilka, lecz nigdy nie mogłem się połapać, w jakie dni kursują pociągi. Nie chce mi się bowiem wierzyć, że pomiędzy Oslo a Sztokholmem poza sezonem wakacyjnym nie kursują nocne pociągi. Dostępne opcje opisuję więc na podstawie rozkładu jazdy:

a) Göteborg - Oslo

Według rozkładu jazdy trzy pary pociągów bezpośrednich łączą codziennie oba miasta. Podróż trwa około 4 godzin. Posiadacze biletów Interrail nie muszą nic dopłacać ani rezerwować miejsc. Połączenie obsługują pociągi kolei norweskich. Według strony kolei norweskich cena za bilet w dniu 13.03.2014 roku wynosiła 533 NOK (ok. 250 zł), natomiast w ofercie Minipris bilet kosztował 249 koron norweskich .

b) Sztokholm - Oslo

Pomiędzy stolicami Szwecji i Norwegii kursują dwie pary pociągów dziennych InterCity. Podróż trwa sześć godzin, a pociągi są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. .

c) Sztokholm - Narvik

Pomiędzy Sztokholmem a Narvikiem kursuje bezpośredni nocny pociąg. Narvik to najdalej wysunięta na północ europejska stacja kolejowa. Podróż trwa około 20 godzin. Ponadto kursuje para pociągów dziennych InterCity Luleaa - Narvik. Oba pociągi - dzienny i nocny - objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. b) przez przejście kolejowe w Storlien

Kilka razy dziennie szwedzkie pociągi dojeżdżają do norweskiej stacji granicznej w Storlien, gdzie czekają na nie skomunikowane pociągi do Trondheim.

Pomiędzy Storlien a szwedzkim miastem Östersund kursują ponadto dwie lub trzy pary pociągów osobowych dziennie. Oprócz tego jeden dzienny pociąg bezpośredni łączy Östersund z Trondheim.Rozkłady jazdy mogą ulegać zmianie, więc przed wyjazdem należy się upewnić, czy pociąg kursuje w dany dzień.

Pomiędzy Trondheim a szwedzkim miastem Östersund kursują ponadto dwie pary pociągów osobowych dziennie. Strona kolei norweskich podaje cenę za przejazd całej trasy 305 koron norweskich, czyli ok. 144 zł . Jeden pociąg jedzie rano, jeden póżnym popołudniem.

Finlandia



Pomiędzy Finlandią a Szwecją nie kursują żadne pociągi. Według informacji na forach internetowych do Finlandii można dojechać autobusem. Najpierw należy wsiąść do autobusu Luleaa - Tornio (czas przejazdu ok. 2:30), tam przesiąść się do autobusu Tornio - Kemi (czas przejazdu ok. 40 minut). Z Kemi jeżdżą pociągi IC do Helsinek i Rovaniemi. Dla posiadaczy biletów Interrail przejazd autobusami na tej trasie jest bezpłatny. Do miasta Luleaa można dojechać nocnym pociągiem ze Sztokholmu.

Innym sposobem na dostanie się ze Szwecji do Finlandii jest rejs nocnym promem ze Sztokholmu do Helsinek lub Turku. Kiedyś posiadacze Interraila mogli płynąć bezpłatnie, obecnie mogą liczyć jedynie na zniżkę.

5. BERLIN NIGHT EXPRESS



Berlin Night Express to nocny pociąg łączący Berlin z Malmö zestawiony ze szwedzkich wagonów z miejscami do leżenia z przedziałami sześcioosobowymi. Połączenie jest bardzo interesujące ze względu na fakt, że część trasy pociąg pokonuje na promie.

Cena biletu w jedną stronę niezależnie od wieku podróżnego wynosi około 200 złotych przy kupnie przez internet lub 180-230 złotych przy kupnie przez biuro podróży lub na stacji kolejowej. Posiadacze biletów Interrail muszą uiścić dopłatę w wysokości 29 euro.

Połączenie to z roku na rok traci na atrakcyjności. Jechałem tym pociągiem w 2008 i 2009 roku w bardzo wygodnym, szwedzkim wagonie sypialnym, raz trafił się nawet dwuosobowy przedział z prysznicem. Pociąg w obecnej formie nie jest zbyt interesującą propozycją, tym bardziej, że oferty promowe i lotnicze są coraz bardziej atrakcyjne.

W czasie aktualizacji artykułu na stronie przewoźnika nie było informacji na temat kursowania pociągu w rozkładzie jazdy 2014/2015

Strona internetowa: www.berlin-night-express.com

6. PRZEWOŹNICY KOLEJOWI W SZWECJI



Poza kolejami państwowymi SJ w Szwecji działa kilkanaście przedsiębiorstw prowadzących przewozy pasażerskie na liniach regionalnych. Opisy działalności często są niezrozumiałe, podobnie jak struktura własnościowa, w związku z czym opisuję tylko te przedsiębiorstwa, co do których istnienia jestem pewien. Jeżeli na liście pominąłem jakieś przedsiębiorstwo, dajcie mi znać. Cen nie chce mi się aktualizować.

"AEX" - Arlanda Express


"Arlanda Express" to nazwa pociągów kursujących pomiędzy Sztokholmem a lotniskem Arlanda. W dni powszednie pociągi kursują co 15 minut; pierwszy zaczyna kurs o 4:35, ostatni wyjeżdża ze Sztokholmu o 0:35. Podróż pociągiem na lotnisko trwa 20 minut, a bilet dla osoby dorosłej kosztuje 260 koron szwedzkich w jedną stronę (ok. 130 zł) lub 490 koron szwedzkich tam i z powrotem (ok. 245 zł). Przewoźnik oferuje szereg zniżek i promocji, np. studenci z ważną kartą ISIC lub młodzież zapłacą za bilet w jedną stronę 130 koron szwedzkich (ok. 65 zł), przy czym bilet musi zostać zakupiony w kasie na dworcu w Sztokholmie. Ciekawą ofertą jest "2 for 280", dzięki któremu w weekendy, święta oraz w wakacje dwie osoby mogą pojechać na lotnisko za 280 koron szwedzkich, a oprócz tego na tym samym bilecie za darmo mogą wziąć ze sobą od jednego do czworga dzieci w wieku 0-17 lat. (Wszystkie ceny z dnia 6.12.2014). Pociągi są wygodne i klimatyzowane. Przewoźnik honoruje bilety Interrail.

Więcej informacji: www.arlandaexpress.com


Arlanda Express
(aut. Patric Johansson; źródło: materiały prasowe Arlanda)

Arlanda Express w środku
(aut. Patric Johansson; źródło: materiały prasowe Arlanda)

Inlandsbanan


Inlandsbanan to linia kolejowa w północnej Szwecji o długości około 1300 kilometrów (Kristinehamn - Mora-Östersund-Gällivare). Jest to jedna z największych szwedzkich atrakcji turystycznych. Na linii organizowane są regularne przewozy pasażerskie oraz przewozy turystyczne. Dodatkowe zyski zapewniają przewozy towarowe. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku linii groziło zamknięcie, bowiem pociągi obsługiwane wtedy przez SJ przynosiły straty. Została ona przekazana gminom, które w 1993 utworzyły Inlandsbanan AB i uruchomiły przewozy pasażerskie. Dzięki dobrej reklamie marka Inlandsbanan obecnie jest rozpoznawana daleko poza granicami Szwecji.

Przykładowce ceny w 2015 roku:

Kristinehamn – Mora 320 SEK (ok. 143 zł)
Mora – Östersund 514 SEK (ok. 230 zł)
Östersund – Sorsele 614 SEK (ok. 275 zł)
Östersund – Gällivare 1 194 SEK (ok. 535 zł)

Oczywiście istnieje szereg zniżek i ofert promocyjnych, jak np. zniżka dla młodzieży i studentów (25%). W wakacje można wykupić karnet ważny 14 dni na wszystkie pociągi Inlandsbanan. W 2015 roku kosztuje on 1795 koron szwedzkich (ok. 800 zł). Za 400 SEK można wykupić dodatkowy tydzień ważności karnetu. Inlandsbanan honoruje bilety Interrail; zalecane jest jednak wykupienie rezerwacji miejsca za 50 koron szwedzkich .

Strona oficjalna: www.inlandsbanan.com (informacje o przejazdach otwierają się na osobnej stronie)

Krösatågen


Krösatågen to nazwa pociągów kursujących pomiędzy miastami Halmstad, Värnamo, Gnosjö, Växjö, Jönköping, Nässjö, Stockaryd, Tranås i Hultsfred. Pociągi są własnością tamtejszych samorządów oraz duńskiej firmy DSB Småland AB, która od grudnia 2010 obsługuje część pociągów pod nazwą Krösatågen.

Szczegółowe informacje: www.krosatagen.se

Norrtåg


Przewoźnik obsługujący przewozy pasażerskie na liniach kolejowych północnej Szwecji. Pociągi Norrtåg (spotykana jest również nazwa "Botniatåg") kursują w następujących relacjach: Sundsvall-Umeå, Umeå-Luleå, Umeå-Lycksele, Luleå-Kiruna, Sundsvall-Åre, Sundsvall - Trondheim, Luleå - Narvik. Na stronach internetowych przewoźnika znajduje się szczegółowy rozkład jazdy, ale nie mogłem znaleźć cen przewozów. Strona tylko w języku szwedzkim.

Więcej informacji: www.norrtag.se


Pociąg Itino MV3
(źródło: materiały prasowe Norrtag)

Pociąg Itino MV3
(źródło: materiały prasowe Norrtag)

ÖstgötaTrafiken


Nazwa pociągów kursujących na trasie Norrköping-Linköping-Mjölby-Tranås-Nässjö-Jönköping. Pociągi są własnością samorządów. ÖstgötaTrafiken obsługuje także tramwaje i autobusy komunikacji miejskiej i podmiejskiej w regionie. W związku z faktem, że chodzi głównie o transport publiczny miejski i podmiejski, nie ma sensu wyjaśniać taryfy.

Szczegółowe informacje: www.ostgotatrafiken.se


Autobus ÖstgötaTrafiken
(źródło: materiały prasowe ÖstgötaTrafiken)

Pociąg ÖstgötaTrafiken
(aut. źródło: materiały prasowe ÖstgötaTrafiken)


Pågatågen - Skanetrafiken


Nazwa wybranych pociągów regionalnych kursujących po trasie Ängelholm, Höö, Åstorp, Helsingborg, Lund oraz Ystad - Malmö. Kursy były obsługiwane głównie starymi, brzydkimi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi we współpracy z kolejami państwowymi. Pociągi są częścią transportu zintegrowanego w okolicach Malmö, w związku z czym pasażerowie mogą wybrać którąś z ciekawych ofert, np. bilet jednodniowy na całą Skanię.

Szczegółowa oferta: www.skanetrafiken.se

Skandinaviska Jernbanor Ab


Firma działająca od grudnia 2011. Obsługuje pociągi znane pod nazwą Blå Tåget. Pociągi są atrakcją turystyczną, bowiem zestawione są ze starych szwedzkich wagonów w stylu retro. Kursują pomiędzy Göteborgiem a Sztokholmem. Ceny są różne w zależności od pakietu. Początkowo usługi obejmowały tylko przejazd pociągiem, obecnie firma specjalizuje się w organizacji kilkudniowych wycieczek z noclegami, wyżywieniem i przewodnikiem.

Szczegóły: www.blataget.com

Storstockholms Lokaltrafiks


Przedsiębiorstwo obsługujące komunikację miejską w Sztokholmie i w okolicach. Obsługuje również pociągi podmiejskie i pociągi metra.

Strona oficjalna: www.sl.se


Pociąg podmiejski SL
(aut. Linn Berglund ; źródło: materiały prasowe Storstockholms Lokaltrafiks)

Pociąg podmiejski SL w środku
(aut. Jannie Danielsson; źródło: materiały prasowe Storstockholms Lokaltrafiks)

Tågab - Tågakeriet i Bergslagen


Przewoźnik znany głównie z przewozów towarowych. Od grudnia 2009 roku obsługuje również przewozy pasażerskie na linii Karlstad-Laxå-Göteborg, a od 2012 na części linii Falun - Göteborg. Strona internetowa w języku szwedzkim jest niezbyt dobrze zaprojektowana, przez co przeciętnemu pasażerowi nie będzie łatwo znaleźć interesujących go informacji.

Strona oficjalna: www.tagakeriet.se


Pociąg pasażerski firmy Tagab
(aut. Urban Laven; źródło: materiały prasowe Tagab)

Widok na jeden z pociągów
(aut. Urban Laven; źródło: materiały prasowe Tagab)

Tkab - Svenska Tågkompaniet AB


Przewoźnik obsługujący wybrane połączenia na wielu trasach, z reguły na północ od Sztokholmu. Trasy: Umeå-Sundsvall-Stockholm, Ånge-Ljusdal-Bollnäs-Gävle, Falun-Borlänge, Mora/Falun-Borlänge-Stockholm, Gävle-Falun-Borlänge-Örebro-Hallsberg-Mjölby, Gävle-AvestaKrylbo-Örebro-Hallsberg, Ludvika-Fagersta-Västerås, Örebro-Kumla-Hallsberg-Laxå, Stockholm-Hallsberg-Karlstad-Oslo, Karlstad-Kil-Göteborg, Karlstad-Kil, Torsby-Kil-Karlstad, Kristinehamn-Karlstad.


Pociąg TKAB
(aut. Krister Halvars; źródło: materiały prasowe TKAB)

Pociąg TKAB w środku
(aut. Krister Halvars; źródło: materiały prasowe TKAB)

Värmslandtrafik AB


Przedsiębiorstwo obsługujące kolejowe przewozy pasażerskie na kilku liniach niedaleko Karlstad oraz na terenie Norwegii.

Strona oficjalna: www.varmlandstrafik.se

Veolia Transport Sverige


Veolia Transport to jeden z największych europejskich przewoźników. W Szwecji obsługuje wybrane połączenia regionalne oraz dalekobieżne. Niestety, trudno podać szczegółowe informacje, bowiem bardzo często zmienia się wykaz obsługiwanych połączeń i nie da się uzyskać pewnych informacji. W 2012 roku przewoźnik obsługiwał wybrane połączenia Malmö - Sztokholm oraz połączenie Malmö - Berlin. Szczegółowych informacji należy szukać na stronie przewoźnika, bowiem oprócz połączeń kolejowych Veolia obsługuje szereg połączeń autobusowych.

Strona oficjalna: www.veolia-transport.se


Pociąg regionalny firmy Veolia Transport
(aut. Marco Andersson; źródło: materiały prasowe Veolia Transport)

Pociąg dalekobieżny Veolia Transport
(aut. Linus Hall; źródło: materiały prasowe Veolia Transport)