Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


SZWAJCARIA




Przewoźnik: SBB-CFF-FFS (Swiss Federal Railways)
Strona internetowa:www.sbb.ch
Ostatnia aktualizacja: 13.12.2016



Spis treści:
1. Jak dotrzeć
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Wybrane oferty promocyjne
4. Wybrani przewoźnicy
5. Połączenia międzynarodowe
6. Swiss Travel System
7. Muzea transportu

Szwajcaria posiada bardzo rozbudowaną sieć kolejową. Pociągi na niemal wszystkich trasach jeżdżą w takcie półgodzinnym lub godzinnym. Jeśli chodzi o komfort, to trudno coś Szwajcarom zarzucić. Jedzie się bardzo wygodnie, aczkolwiek w niektórych pociągach nie ma zasłon w oknach. Pociągi są punktualne, z reguły nie są zatłoczone, a krajobrazy za oknem często zapierają dech w piersiach.

Szwajcaria jest miejscem idealnym do podróżowania na zasadzie wypadów z jednej bazy, ma jednak kilka wad. Najważniejszą wadą jest panująca drożyzna. Nie jest to kraj dla niezamożnych. Drugim mankamentem jest liczba przewoźników operujących na różnych trasach. Trudno się połapać, w których pociągach jest honorowany bilet Interrail (inne oferty są bardzo drogie), ja dla pewności jeździłem tylko pociągami SBB.

Ze wszystkich pociągów najbardziej przypadły mi do gustu pociągi ICN. Nie lubiłem piętrowych pociągów IC. Kwestia gustu. W wielu pociągach prywatnych przewoźników nie ma toalet.


Pociąg ICN

Pociąg ICN (II klasa)

1. JAK DOTRZEĆ



W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2016/2017 Deutsche Bahn po raz kolejny zlikwidowało sporo połączeń nocnych, w związku z czym polecam następujące opcje dojazdu do Szwajcarii:

a) pociągiem do Pragi, następnie wagonami bezpośrednimi NightJet do Zurychu, dołączanymi do popołudniowego pociągu Praga - Czeskie Budziejowice - Linz. Najtańsze bilety na miejsce w wagonie z miejscami do siedzenia kosztują tylko 18 euro, najtańszy bilet w wagonie sypialnym będzie kosztował 36 euro. Według mnie bardzo opłacalna opcja, szczególnie dla mieszkańców południowej Polski. Najlepiej skombinować z dojazdem Kolejami Śląskimi do Bohumina, stamtąd do Ostrawy, skąd można kupić bilety promocyjne kolei czeskich do Pragi po niskiej cenie.

Bilety można zakupić w sklepie internetowym kolei czeskich: www.cd.cz/eshop/

b) pociągiem lub autobusem do Wiednia, stamtąd dziennym lub nocnym pociągiem do Zurychu. Znacznie droższa opcja. Ceny biletów na pociąg Wiedeń - Zurych można sprawdzić w sklepie internetowym kolei austriackich tickets.oebb.at/

Można też niedrogo dolecieć do Szwajcarii samolotem, korzystając np. z promocji "Szalona Środa" Polskich Linii Lotniczych Lot www.lot.com

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



fahrplan.sbb.ch - internetowy rozkład jazdy z możliwością kupna biletów i sprawdzenia ceny połączenia.

3. WYBRANE OFERTY PROMOCYJNE



Koleje szwajcarskie SBB mają kilka ofert promocyjnych, o których warto wspomnieć. Niestety, większość z nich skierowana jest do osób zamożnych i ze względu na długi okres ważności nie jest przydatna turystom przyjeżdżającym do Szwajcarii na krótki czas.

GA TRAVELCARD

Karta umożliwiająca odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami SBB, większości prywatnych przewoźników, łodziami, autobusami Postbus oraz komunikacją miejską w wybranych miastach w okresie ważności karty. Dodatkowo uprawnia do zniżek na przejazdy wybranymi kolejami turystycznymi.

Karta dostępna jest w kilku wariantach:
- ważna w pierwszej lub w drugiej klasie.
- dla osób dorosłych (od 25 urodzin do ukończenia 65 roku życia).
- dla młodych dorosłych (od 16 do ukończenia 25 roku życia).
- dla studentów studiujących w Szwajcarii (od 25 urodzin do ukończenia 30 roku życia)
- dla dzieci (do ukończenia 15 roku życia)
- dla seniorów (od ukończonego 64 roku życia dla kobiet i ukończonego 65 roku życia dla mężczyzn)
- dla niepełnosprawnych

Niestety, obecnie można nabyć tylko karty ważne przez rok, w związku z czym oferta jest raczej nieatrakcyjna. Roczna karta dla osób dorosłych w drugiej klasie w 2014 roku kosztowała 3655 CHF (ok. 1300 zł). Na szwajcarskie warunki to cena konkurencyjna.

Dla większej liczby osób przygotowano dodatkowe warianty karty. Na przykład jeżeli jedna osoba dorosła zakupi kartę GA Travelcard, to druga osoba zameldowana pod tym samym adresem może kupić kartę po obniżonej cenie ( Duo Partner GA travelcard). Oferta skierowana jest do par, jednak w rzeczywistości może z niej skorzystać ktokolwiek zamieszkały pod tym samym adresem. Zawsze można powołać się na dyskryminację.

Na podobnej zasadzie nabycie GA Travelcard przez jednego z członków rodziny uprawnia do zniżki na kupno karty innych członków rodziny żyjących we wspólnym gospodarstwie domowym oraz dziecko, jeżeli jest stanu wolnego.

Koleje szwajcarskie nie zapomniały również o psach. Można również nabyć kartę Travelcard dla psa, karty to 780 franków szwajcarskich w pierwszej i drugiej klasie.

Aby zakupić kartę, należy wypełnić i złożyć specjalny formularz ze stosownymi dokumentami dostępny na stronie szwajcarskich kolei.


Pociąg MVR Vevey - Les Pleiades

Pociąg Aigle Sepey Diablerets

HALF-FARE TRAVELCARD

Karta zniżkowa uprawnia do podróżowania pociągami SBB, pociągami prywatnych przewoźników, łodziami, autobusami Postbus oraz kolejami turystycznymi (górskimi) za 50% normalnej ceny biletu. Kartę można zakupić z rocznym okresem ważności, albo ważną przez dwa lub trzy lata.

Karta jest stosunkowo niedroga. Ważna przez rok dla osoby dorosłej kosztuje 175 franków szwajcarskich, przez dwa lata 330 franków szwajcarskich, a ważna przez trzy lata 450 franków szwajcarskich. Wszystkie podane ceny obowiązują według stanu z 18.12.2014 r. Dodatkowo do karty można dokupić bilet jednodniowy dający takie same uprawnienia jak karta GA Travelcard, tylko że przez jeden dzień. O.

TRACK 7

Karta dla osób, które nie ukończyły 25 roku życia. Umożliwia odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami kolei szwajcarskich oraz wybranych przewoźników prywatnych od godziny 19:00 do 5:00 rano. Kartę można dokupić tylko w wariancie rocznym jako dodatek do karty Half-Fare Travelcard lub jako dodatkową aplikację przez cały okres ważności karty Half-Fare Travelcard.

KARTY REGIONALNE

Oprócz kart na całą sieć kolei szwajcarskich dostępne są karty umożliwiające podróżowanie po wybranym kantonie. Używanie tych kart wymaga znajomości map stref ważności oraz warunków korzystania i dostępnych wariantów. Jak dla mnie, informacje podane na stronach kolei szwajcarskich są zbyt niejasne, w związku z czym ograniczę się tylko do wymienienia nazw kart z odnośnikami do stron z informacjami: www.zvv.ch - ZVV (Zurich Transport Network)
www.tnw.ch - TNW (Travelling in Northwestern Switzerland)
www.libero-tarifverbund.ch - Libero (kantony Berno i Solura)
www.passe-partout.info - Passepartout (kantony Lucerna, Obwalden i Nidwalden)
www.mobilis-vaud.ch - Mobilis (kanton Vaud)
www.unireso.com - Unireso (kanton Genewa)
www.arcobaleno.ch - Arcobaleno (kantony Ticino i Moesano)

Oprócz wyżej wymienonych istnieje jeszcze kilkanaście innych, mniej popularnych biletów i kart tego typu oraz kolejnych kilkanaście biletów interregio, tzn. biletów ważnych na jedną lub kilka innych stref (lub kantonów) poza podstawowym obszarem ważności w wersji regionalnej.

Na stronie kolei szwajcarskich można także znaleźć inne oferty promocyjne, ograniczone czasowo i najczęściej skierowane do osób posiadających stałe miejsce zameldowania na terenie Szwajcarii lub Księstwa Liechtensteinu.

4. WYBRANI PRZEWOŹNICY PRYWATNI



SBB to państwowy szwajcarski przewoźnik kolejowy. Poza SBB na terytorium Szwajcarii kolejowe przewozy pasażerskie prowadzi około 55 większych lub mniejszych przewoźników. Zamieściłem krótkie informacje o pięciu najważniejszych z nich obsługujących "zwykłe" połączenia. O niektórych pozostałych będziecie wkrótce mogli przeczytać w zaktualizowanej liście szwajcarskich pociągów turystycznych.

BLS - BLS AG

Największy prywatny przewoźnik kolejowy w Szwajcarii. Obsługuje połączenia podmiejskie w okolicach Berna oraz wybrane połączenia lokalne i regionalne, np. Berno - Neuchatel. Spółka córka BLS Cargo AG prowadzi przewozy towarowe. Do najciekawszych połączeń należy pociągów Regio Express Berno - Lucerna. Na odcinku Kandersteg - Goppenstein BLS Lötschberg Car Transport oferuje przewóz samochodów na specjalnych wagonach(przejazd trwa 15 minut). Przewoźnik od niedawna uruchomił również przewozy autobusowe.

Strona internetowa: www.bls.ch


Wagon BLS

Wagon BLS - I klasa

RBS - REGIONAL VERKEHRN BERN-SOLOTHURN

Pociągi tego przewoźnika możemy spotkać na liniach podmiejskich w okolicach Berna i Solury. Oprócz tego firma prowadzi przewozy autobusowe. Szczegółowy schemat linii kolejowych oraz tramwajowych można obejrzeć na stronie internetowej przewoźnika. Tabor nie należy do najmłodszych, ani najbardziej komfortowych, wyjątkiem są jedynie elektryczne zespoły trakcyjne "NExT" produkcji Stadlera z 2009 roku.

Strona internetowa:www.rbs.ch

SOB - SCHWEIZERISCHE SUDOSTBAHN

Przewoźnik znany głównie z pociągu "Voralpen-Express" z Lucerny do Romanshorn uruchamianego wspólnie z SBB. Pociąg ten należy do najpopularniejszych szwajcarskich połączeń ze względu na bardzo ładną trasę. Obsługje również wybrane połączenia podmiejskie w okolicach St. Gallen i Lucerny oraz kilka tras mniejszego znaczenia.

Strona internetowa: www.suedostbahn.ch

THURBO AG

Przewoźnik obsługujący wybrane połączenia regionalne w okolicach St. Gallen. W 2012 znacznie rozszerzył swoją działalność. Obecnie pociągi Thurbo AG docierają aż do Konstancji i Szafuzy (Schaffhausen).

Miałem okazję jechać pociągami tego przewoźnika (GTW2/8). Jak na połączenia regionalne są bardzo wygodne, ciche i przyjemne. Przez całą podróż byłem sam w pociągu.

www.thurbo.ch

ZENTRALBAHN

Przewoźnik obsługujący połączenia Lucerna - Interlaken i kilka mniejszych. Mimo małej liczby obsługiwanych linii przewoźnik należy do najbardziej znanych, ponieważ linia z Lucerny do Interlaken należy do najbardziej malowniczych i jest bardzo popularna wśród turystów.

W ostatnich latach tabor Zentralbahn przeszedł modernizację, w związku z czym nie mogę opublikować aktualnych zdjęć. Najnowszym nabytkiem firmy jest elektryczny zespół trakcyjny "ADLER" produkcji Stadlera, który ma wyjechać w trasę w 2013 roku.

Strona internetowa: www.zentralbahn.ch


Pociąg Zentralbahn

Pociąg Zentralbahn - I klasa

5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



Informacje o połączeniach międzynarodowych zostaną zaktualizowane po wejściu w życie nowego rozkładu jazdy w grudniu 2012 roku.

AUSTRIA

Codziennie między Zurychem a Wiedniem kursują 3 pary pociągów kategorii Railjet. Pociągi to nowoczesne składy będące dumą kolei austriackich. Nie miałem okazji nimi jechać, ale z zewnątrz prezentują się bardzo ładnie. Dodatkowo 1 para pociągów kursuje na trasie Innsbruck - Zurych, Salzburg - Zurych, a na trasie Zurych - Wiedeń kursuje także pociąg nocny. Co ważne - wystarczy bilet Interrail - nie trzeba kupować żadnych miejscówek, ani uiszczać innych dopłat (oczywiście jeśli chodzi o wagony z miejscami do siedzenia).

Do Zurychu można dojechać także z Bregencji (Bregenz) pociągami jadącymi z Monachium.

Ostatni sposób to pociągi osobowe Feldkirch - Buchs przejeżdżające przez Liechtenstein.

Railjet
Railjet - 2 klasa
Railjet
Railjet - 2 klasa

POZOSTAŁE KRAJE

Z pozostałymi krajami Szwajcaria ma bardzo dogodne połączenia. Liczne połączenia dzienne z Niemcami, Włochami (głównie pociągi objęte całkowitą rezerwacją miejsc), Francją, a także bezpośrednie pociągi dzienne EC do Brukseli przez Luksemburg.

6. SWISS TRAVEL SYSTEM



Swiss Travel System to zintegrowany transport publiczny. W projekcie uczestniczą niemal wszyscy szwajcarscy przewoźnicy, a rozkłady jazdy są ułożone tak, aby wszystkie połączenia były ze sobą skomunikowane, tzn. na stację przyjeżdża pociąg, a na stacji czeka autobus dowożący podróżnych w miejsce, dokąd kolej nie dociera. Chyba nie trzeba tłumaczyć zalet takiego rozwiązania. Bilety na pojedyncze przejazdy są bardzo drogie. Z myślą o turystach wprowadzono bilety sieciowe umożliwiające podróż wszystkimi środkami transportu na podstawie jednego biletu.

Swiss Pass



Swiss Pass to najlepsza oferta dla podróżujących po Szwajcarii. Jest to bilet sieciowy umożliwiający korzystanie z niemal wszystkich środków transportu - pociągów, autobusów - w tym komunikacji miejskiej, tramwajów, promów. W przeciwieństwie do biletu Interrail honorują go przewoźnicy obsługujący pociągi panoramiczne (należy wykupić obowiązkową rezerwację.

Na rynku dostępnych jest kilka wariantów biletu. W Polsce można go kupić przez internet lub za pośrednictwem biur podróży i specjalistycznych portali (pobierają wysoką prowizję).

Najczęściej wybierana wersja biletu. Umożliwia podróżowanie po Szwajcarii w ciągu 4, 8, 15 lub 22 następujących po sobie dni w ciągu miesiąca. Bilet umożliwia podróżowanie wszystkimi pociągami, autobusami (post bus), promami oraz komunikacją miejską w 41 szwajcarskich miastach. Oprócz tego posiadacz biletu ma zapewniony bezpłatny wstęp do ponad 400 szwajcarskich muzeów oraz 50% zniżki na kolejki zębate i linowe prowadzące na najwyższe szczyty. Ponadto posiadacz może liczyć na atrakcyjne zniżki u partnerów programu.

Swiss Saver Pass


Dla dwóch lub więcej osób podróżujących razem. Każdy z podróżujących otrzymuje 15% zniżki na zakup biletu, przy zachowaniu wszystkich zalet oferty Swiss Pass.

Swiss Youth Pass


Swiss Pass przeznaczony dla młodzieży do ukończenia 26 roku życia. Daje dokładnie takie same uprawnienia co Swiss Pass, lecz nie można go nabyć w opcji Saver.

Wybrane ceny z 18.12.2014r. :

Swiss Pass: (dla dorosłych):
4 dni: 221 EUR (2 klasa) / 354 EUR (1 klasa)
8 dni: 320 EUR (2 klasa) / 511 EUR (1 klasa)
15 dni: 387 EUR (2 klasa) / 620 EUR (1 klasa)
22 dni: 449 EUR (2 klasa) / 718 EUR (1 klasa)
miesiąc: 494 EUR (2 klasa) / 789 EUR (1 klasa)

Swiss Youth Pass:
4 dni: 166 EUR (2 klasa) / 225 EUR (1 klasa)
8 dni: 240 EUR (2 klasa) / 384 EUR (1 klasa)
15 dni: 290 EUR (2 klasa) / 464 EUR (1 klasa)
22 dni: 337 EUR (2 klasa) / 538 EUR (1 klasa)
miesiąc: 370 EUR (2 klasa) / 592 EUR (1 klasa)

SWISS FLEXI PASS

Odpowiednik oferty Swiss Pass umożliwiający podróżowanie w ciągu 3, 4,5 lub 6 wybranych dni w ciągu miesiąca. Poza wybranymi przez siebie dniami ważności posiadacz biletu może podróżować w pozostałe dni ze zniżką 50%. Niedostępny w wersji dla osób do ukończenia 26 roku życia.

SWISS SAVER PASS

Dla dwóch lub więcej osób podróżujących razem. Każdy z podróżujących otrzymuje 15% zniżki na zakup biletu, przy zachowaniu wszystkich zalet oferty Swiss Flexi Pass. Wybrane ceny z 18.12.2014r. :

Swiss Flexi Pass:
3 dni w ciągu miesiąca: 211 EUR (2 klasa) / 338 EUR (1 klasa)
4 dni w ciągu miesiąca: 256 EUR (2 klasa) / 410 EUR (1 klasa)
5 dni w ciągu miesiąca: 296 EUR (2 klasa) / 473 EUR (1 klasa)
6 dnni w ciągu miesiąca: 337 EUR (2 klasa) / 538 EUR (1 klasa)

Swiss Saver Flexi Pass:
3 dni w ciągu miesiąca: 190 EUR (2 klasa) / 304 EUR (1 klasa)
4 dni w ciągu miesiąca: 231 EUR (2 klasa) / 369 EUR (1 klasa)
5 dni w ciągu miesiąca: 267 EUR (2 klasa) / 427 EUR (1 klasa)
6 dnni w ciągu miesiąca: 303 EUR (2 klasa) / 485 EUR (1 klasa)

7. MUZEA TRANSPORTU



Na terytorium Szwajcarii działa około piętnastu mniejszych lub większych muzeów, w których zgromadzono eksponaty dotyczące kolei lub komunikacji publicznej. Poniżej znajduje się lista najważniejszych z nich:

MUZEUM TRANSPORTU W LUCERNIE

Największe muzeum kolei w Szwajcarii znane w całej Europie. Na powierzchni 20 000 m² udostępniono zwiedzającym ponad 3000 eksponatów związanych z historią transportu nie tylko kolejowego w Szwajcarii.

Do najbardziej znanych eksponatów należą stare wagony kolei Jungfrau, lokomotywa "Krokodyl" oraz bogata kolekcja lokomotyw parowych. Dla dzieci przygotowano możliwość spróbowania swoich sił jako palacz lokomotywy parowej, trzy symulatory kolejowe, a także krótką kolejkę miniaturową kursującą wokół muzeum.

Częścią wystawy stałej jest wystawa dotycząca transportu drogowego - samochody, modele samochodów i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dodatkowa atrakcja w tej części muzeum to symulator autobusu miejskiego - można poczuć się jak kierowca przewożący pasażerów.

Inną atrakcją jest mapa lotnicza Szwajcarii o powierzchni 200 m², po której można spacerować. W kompleksie muzealnym można zahaczyć o planetarium.

Do Muzeum łatwo można się dostać z dworca kolejowego w Lucernie. Wystarczy wsiąść do pociągu linii S3 i wysiąść na stacji ""Luzern Verkehrshaus". Można tu również dotrzeć autobusami linii 6, 8 i 24 lub łodzią. Jeżeli nie chcemy wydawać pieniędzy na transport publiczny, warto wybrać się na trzydziestominutowy spacer wzdłuż promenady nad jeziorem.

Muzeum otwarte jest codziennie od 10 do 18 w sezonie letnim i od 10 do 17 w sezonie zimowym. W 2012 roku opłata za wstęp do muzeum dla osoby dorosłej wynosiła 30 euro.

Strona internetowa: www.verkehrshaus.ch

MUZEUM TRAMWAJOWE W BERNIE

Mało znane muzeum posiadające w swoich zbiorach niezbyt dużą, ale ciekawą kolekcję starych tramwajów, autobusów i trolejbusów jeżdżących dawniej po regionie. Z najciekawszych eksponatów można by wymienić autobus Saurer BLD Schnauzenbus wyprodukowany w 1929 roku. Oprócz tego w muzeum znajdziemy kilka pasażerskich wagonów kolejowych, m. in. MOB-Triebwagen BCFe 4/4 16 z 1905 roku.

W wybrane dni część (festyny, imprezy kulturalne ) muzealnych autobusów wyjeżdża na trasy wokół Berna.

Strona internetowa: www.trittbrett.ch/tvb/index.html

MUZEUM TRAMWAJOWE W ZURYCHU

Muzeum pozwalające poznać historię komunikacji publicznej w Zurychu, rozwój komunikacji na tle rozwoju gospodarczo-przemysłowego oraz obejrzeć ciekawe eksponaty dotyczące komunikacji miejskiej w tym mieście. Wśród eksponatów znajdziemy zabytkowe tramwaje z lat 1897-1960, mundury, kasowniki itp. Jak zapewnia zarządca na swojej stronie internetowej, muzeum zainteresuje osoby w każdym wieku.

Dla pojedynczych turystów muzeum jest otwarte w środy, soboty i niedziele; większe grupy mogą zwiedzać obiekt w innym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu. Do działalności muzeum należy utrzymywanie zabytkowych tramwajów kursujących po linii "21". Muzeum mieści się przy Forchstrasse 260.

Strona internetowa: www.tram-museum.ch

VAPEUR-VAL-DE-TRAVERS

Nieduży skansen lokomotyw w Neuchatel. Częścią działalności jest organizowanie przejazdów pociągami retro ciągniętymi przez parowozy na trasie St. Sulpice - Neuchatel. Wśród eksponatów możemy znaleźć polską lokomotywę parową TKP 16 "Śląsk" wyprodukowaną przez Fablok w 1952 roku. Lokomotywa nadal jest na chodzie. Inna polska lokomotywa parowa wymieniona na stronie muzeum to Tkt 48 188. Nie wiadomo jednak nic o jej aktualnym stanie.

Na stronie muzeum nie ma informacji o dniach otwarcia, adresie i cenach biletów.

Strona internetowa: www.vvt.ch

LE CHEMIN DE FER-MUSEE BLONAY-CHAMBY

Kolej turystyczna i interesujące muzeum kolejowe. W muzeum można obejrzeć ponad 60 zabytkowych pojazdów - wagony, lokomotywy parowe i lokomotywy spalinowe. Na terenie muzeum działa także restauracja oraz sklep z pamiątkami.

Pociągi turystyczne kursują na trasie Blonay - Chamby w soboty i niedziele od ostatniego weekendu kwietnia do ostatniego weekendu października. Przejazd w jedną stronę trwa 20 minut. Pociągi są prowadzone przez parowóz (soboty) lub lokomotywę spalinową (niedziele).

Muzeum mieści się w Chamby, dokąd można dojechać pociągami MOB z Montreaux. Należy jednak uważać, ponieważ większość pociągów to pociągi turystyczne Golden Pass, na które obowiązuje specjalna taryfa.

Z kolei do Blonay można dojechać pociągiem retro kursującym w relacji Vevey - Les Pleiades.

Strona internetowa: blonay-chamby.ch