Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


STANY ZJEDNOCZONE



WYBIERZ ARTYKUŁ
Podróż koleją po USA   Alabama   Alaska   Arizona   Arkansas   Connecticut   Arkansas   Georgia   Hawaje
   Iowa   Kalifornia   Kolorado  


Przewoźnik narodowy: Amtrak
Strona internetowa: www.amtrak.com
Jeśli widzisz błąd lub posiadasz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Ostatnia aktualizacja: 18.03.2013

UWAGA!!! Artykuł nie obejmuje kolei turystycznych, wąskotorowych, muzeów kolejowych itp. W Stanach Zjednoczonych działa około 1000 takich kolei, więc stworzenie bazy danych nawet najważniejszych z nich potrwa bardzo długo.

Podstawową funkcją kolei w Stanach Zjednoczonych jest przewóz towarów. Przewozy pasażerskie są mniej popularne, ze względu na rozbudowaną siatkę połączeń dużo szybszych, niedrogich i częstszych połączeń lotniczych.

Stany Zjednoczone to ogromny kraj, a odległości pomiędzy stacjami na niektórych jednotorowych szlakach dochodzą nawet do stu kilometrów. Większość linii jest niezelektryfikowana. Zdarzają się uszkodzenia linii spowodowane tornadami, gwałtownymi burzami czy powodziami. Przy dalekich podróżach należy również liczyć się z opóźnieniami.

Na obecnym etapie rozwoju strony podaję tylko podstawowe informacje o najciekawszych połączeniach. Szczegółowy rozkład jazdy oraz ceny dostępne są na stronie przewoźnika Amtrak - www.amtrak.com

ACELA EXPRESS



Szybki pociąg kursujący pomiędzy Bostonem a Waszyngtonem. Po drodze zatrzymuje się w następujących miastach: New Haven - Nowy Jork - Filadelfia - Baltimore. Pociąg kursuje 10 razy dziennie w dni powszednie, w sobotę 3 razy dziennie, w niedzielę 5 razy dziennie. Jest to najszybszy pociąg pasażerski obsługiwany przez Amtrak i duma tej firmy. Na najszybszych odcinkach osiąga prędkość 150 mil na godzinę. W cenie biletu zawarte są posiłki (śniadanie, obiad), prasa i napoje. Ponadto pasażerowie mogą skorzystać z wagonu barowego, gdzie za rozsądne ceny można kupić przekąski lub coś do picia.

Przykłady cen z wagonu barowego (18.03.2013):
Sandwich śniadaniowy Jimmy Bean - 4,50$
Owsianka - 2,50$
Herbata - 2$
Gorąca czekolada - 2$
Herbata mrożona Lipton - 2,75$
Mała pizza - 5,75$
Cheeseburger - 6,25$
Schłodzone piwo Budweiser - 5,25$
Wino - 6$
Panini - 8$

Pociąg prowadzi wagony First Class i Business Class. Podróż z Bostonu do Waszyngtonu trwa niecałe 7 godzin. Cena za przejazd na całej trasie (Boston - Waszyngton) wynosi 279 dolarów w jedną stronę w klasie pierwszej. Przejazd w klasie biznes jest o 26 dolarów droższy.

Mniej zamożne osoby mogą wybrać podróż którymś z pociągów Northeast Regional. Pociągi te są niewiele wolniejsze. Zatrzymują się wprawdzie częściej, podróż trwa półtorej godziny dłużej, lecz są dużo tańsze. Cena biletu z Bostonu do Waszyngtonu w klasie pierwszej wynosi 191 dolarów, natomiast klasa biznes jest o 50 dolarów droższa. Napoje i prasa również zawarte są w cenie biletu. (sprawdzane 18.03.2013; ceny mogą się nieznacznie różnić w zależności od połączenia)
br> Wnętrze pociągu Acela Express na You Tube
Pociąg Acela Express przejeżdża przez stację
Pociąg Northeast Regional w środku na You Tube
Pociąg Northeast Regional z zewnątrz na You Tube


Pociąg Acela Express
(aut. Phillip Capper, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Pociąg Acela Express - Business Class
(aut. Bruce Tuten, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

CALIFORNIA ZEPHYR



Pociąg "Caliphornia Zephyr" to jeden z kilku pociągów przemierzających Stany Zjednoczone, znany głównie z bardzo ładnej trasy . Kursuje codziennie w relacji Chicago - San Francisco. Po drodze zatrzymuje się między innymi w Denver, Salt Lake City i Sacramento. Podróż w jedną stronę trwa ponad 51 godzin. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc.

Podczas przejazdu podróżni mogą podziwiać piękne, różnorodne krajobrazy - Góry Skaliste, Kordyliery, kaniony, rwące rzeki albo jeziora.

Najtańszy bilet na trasie Chicago - Emeryville (San Francisco) w wagonie z miejscami do siedzenia kosztuje 313 dolarów (sprawdzane 18.03.2013 - bez zniżek i promocji).

Niemiecki reportaż o pociągu California Zephyr na You Tube cz.1/2
Niemiecki reportaż o pociągu California Zephyr na You Tube cz.2/2
Reportaż z podróży pociągiem California Zephyr (2007)


Pociąg California Zephyr
(aut. Steve Wilson, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Widok z pociągu
(aut. Steve Wilson, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


Dolny pokład wagonu piętrowego
(aut. Steve Wilson, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Wagon panoramiczny
(aut. Steve Wilson, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

SOUTHWEST CHIEF



Kolejny z godnych uwagi amerykańskich pociągów dalekobieżnych. Kursuje codziennie w relacji Chicago - Los Angeles. Podróż trwa ponad 40 godzin. Pociąg jest skomunikowany z busami w oraz pociągami dowożącymi pasażerów m.in. Las Vegas oraz Santa Fe. Pociąg zestawiony jest z wagonów z fotelami wypoczynkowymi, wagonów sypialnych, wagonu restauracyjnego oraz wagonu panoramicznego. Najniższa cena za przejazd całej trasy w wagonie z fotelami wypoczynkowymi to 295 dolarów ((sprawdzane 18.03.2013 - bez zniżek i promocji).

Reportaż z podróży pociągiem Southwest Chief na You Tube
Southwest Chief na You Tube - kilka ujęć


Pociąg Southwest Chief
(aut. Steve Wilson, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Wagon pociągu Southwest Chief
(aut. LHoon, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


TEXAS EAGLE



Inny pociąg kursujący z Chicago do Los Angeles, lecz zupełnie inną trasą. Codziennie kursuje z Chicago do San Antonio, natomiast do Los Angeles jedzie trzy razy w tygodniu. Podróż na dłuższej trasie trwa ponad 65 godzin. Jadąc do Los Angeles pociąg mija po drodze między innymi Tucson, Dallas i St. Louis.

PACIFIC SURFLINER



Ciekawe połączenie z San Luis Obispo do San Diego przez Los Angeles. Pociąg przejeżdża wzdłuż wybrzeża Pacyfiku, dzięki czemu pasażerowie mogą podziwiać piękne widoki. Pociąg zestawiony jest z wagonów piętrowych oraz wagonu restauracyjnego. Kursuje kilka razy dziennie. Przejazd pomiędzy stacją początkową a końcową zajmuje 5 godzin i 45 minut.

Spacer po pociągu Pacific Surfliner
Pacific Surfliner - fragment trasy

Pociąg Pacific Surfliner
(aut. Doug Letterman, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Widok z pociągu
(aut. Doug Letterman, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

COAST STARLIGHT



Pociąg kursujący z Seattle do Los Angeles, wzdłuż zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Jeden z najbardziej znanych amerykańskich pociągów. Warto wybrać się w podróż dla niezapomnianych krajobrazów wzdłuż linii wybrzeża. Piękne krajobrazy to nie tylko ocean - pociąg mija po drodze Góry Kaskadowe, lasy i doliny. Pociąg kursuje codziennie, a podróż trwa 35 godzin. Po drodze zatrzymuje się m.in. w San Francisco, Sacramento i Portland. Najtańsze bilety kosztują ok. 221 dolarów (sprawdzane 18.03.2013 - bez zniżek i promocji).

Coast Starlight na You Tube - widoki z pociągu
Coast Starlight - spacer po pociągu na You Tube

SUNSET LIMITED



Pociąg łączący wschodnie i zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych z trasą wzdłuż południowej granicy USA. Kursuje z Nowego Orleanu do Los Angeles, po drodze zatrzymując się między innymi w Anaheim, San Diego, Tucson, San Antonio i Houston. Kursuje 3 razy w tygodniu, a przejazd trwa ok 46 godzin. Cena najtańszych biletów kupowanych w dniu wyjazdu to ok. 314 dolarów (sprawdzane 18.03.2013 - bez zniżek i promocji).

Reportaż z podróży pociągiem Sunset Limited na You Tube
Spacer po pociągu Sunset Limited na You Tube

EMPIRE BUILDER



Pociąg z Chicago do Portland/Seattle jadący wzdłuż granicy z Kanadą. Ciekawa trasa prowadzi przez dziewicze lasy, a podróż trwa 46 godzin.

Spacer po pociągu "Empire Builder" na You Tube


Pociąg Empire Builder
(aut. vxla, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Wagon panoramiczny
(aut. Kafka4prez, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

KARNET USA RAIL PASS



USA Rail Pass to karnet umożliwiający odbycie określonej liczby podróży w określonym czasie pociągami obsługiwanymi przez Amtrak. Nie jest to tak atrakcyjna oferta jak inne bilety sieciowe, jednak jest warta uwagi dla osób chcących odbyć kilka dalekich podróży po Stanach Zjednoczonych. Bilet jest sprzedawany w następujących wariantach:

15 dni /8 przejazdów - $439.00 (dorośli); $219.50 (dzieci w wieku 2-15 lat)
30 dni /12 przejazdów - $669.00 (dorośli); $334.50 (dzieci w wieku 2-15 lat)
45 dni /18 przejazdów - $859.00 (dorośli); $429.50 (dzieci w wieku 2-15 lat)
Ceny z dnia 18.03.2013. Wszystkie podróże muszą zostać odbyte w ciągu 180 dni od zakupu biletu.

Gdzie jest haczyk?
Opis biletu może wydawać się skomplikowany. Jak to wygląda:

a) dni podróży

W każdej z wersji biletu dni przejazdy oraz dni podróży muszą zostać wykorzystane w okresie 180-dniowej ważności biletu. Dlaczego np. 15 dni podróży? Wyobraźmy sobie, że korzystamy z pociągu "California Zephyr" jadącego z Chicago do San Francisco. Podróż trwa ponad 50 godzin, czyli wykorzystujemy już 3 dni podróży i 1 przejazd. Jeśli natomiast kończymy podróż w tym samym dniu, w którym ją rozpoczęliśmy, wykorzystujemy tylko 1 dzień podróży i jeden przejazd.

b) przejazdy

Na stronie firmy Amtrak znajdziecie podział biletu na dni i "segmenty", które przetłumaczyłem jako przejazdy. Można to również tłumaczyć jako "podróże". Na czym to polega: jeśli jedziemy pociągiem z Chicago do Los Angeles, to liczymy to jako jeden przejazd. Jeśli natomiast jedziemy z Waszyngtonu do Oklahomy, nie możemy skorzystać z bezpośredniego pociągu. Musimy jechać z Waszyngtonu do Chicago, później z Chicago do Fort Worth, a stamtąd do Oklahomy. Musimy więc skorzystać z trzech pociągów, co liczy się jako 3 osobne podróże (segmenty). Bilet jest więc atrakcyjny tylko wtedy, jeśli korzystamy z dalekobieżnych połączeń bezpośrednich.

c) ważność w określonych pociągach

USA Rail Pass jest ważny we wszystkich pociągach obsługiwanych przez Amtrak poza następującymi:
- Acela Express
- Auto Train

W pociągach do/z Kanady bilet jest ważny tylko do/od pierwszej stacji w Stanach Zjednoczonych.

d) inne restrykcje

Konkretne miasto można przejechać tylko 4 razy podczas całego okresu ważności biletu. Np. Filadelfia leży na trasie Waszyngton - Boston. Jadąc pociągiem z Waszyngtonu do Nowego Jorku (również na tej trasie) przejeżdżamy przez Filadelfię. Jeżeli pojedziemy tą samą trasą z powrotem, przejedziemy drugi raz. Później możemy jeszcze pojechać z Waszyngtonu do Filadelfii i z powrotem. Jednak wyczerpiemy wtedy 4 przejazdy przez konkretne miasto.

Podróżni podróżujący z biletem USA Rail Pass są zobowiązywani do odbioru bezpłatnych miejscówek przed podróżą. Jeżeli podróżni chcą podróżować w wagonach sypialnych, muszą uiścić stosowną dopłatę przed każdą podróżą. Dla posiadaczy USA Rail Pass jest przeznaczony specjalny kontyngent miejsc, więc w okresie wzmożonego obłożenia pociągów może się zdarzyć, że nie będzie już wolnych miejsc w pociągu.

Informacje podaję za stroną Amtraku. Wiem, że zrozumienie tych reguł jest skomplikowane, ale są one napisane w dziwny sposób.

POŁĄCZENIA KOLEJOWE USA - KANADA



Pomiędzy Kanadą a Stanami Zjednoczonymi kursuje tylko kilka komfortowych pociągów. Nie są to żadne superszybkie koleje. Niezbyt wysoką prędkość wynagradzają jednak krajobrazy.

ADIRONDACK

Pociąg kursujący codziennie pomiędzy Montrealem a Nowym Jorkiem. Trasa pociągu jest uważana za jedną z najpiękniejszych na świecie. Podróż trwa 10 godzin, pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji końcowych docierają wieczorem. Szczegółowe informacje TUTAJ. Bilet z Montrealu do Nowego Jorku w lipcu 2012 kosztował 63 dolary amerykańskie. Pociąg jest bardzo popularny, więc zaleca się kupowanie biletów z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

Pociąg Adirondack na You Tube
Reportaż z podróży pociągiem Adirondack

MAPLE LEAF

Pociąg relacji Toronto - Nowy Jork. Po drodze zatrzymuje się na stacji Niagara Falls, niedaleko legendarnego wodospadu. Kursuje codziennie. Podróż trwa dwanaście i pół godziny, mogą jednak występować opóźnienia związane z drobiazgową kontrolą na amerykańsko-kanadyjskiej granicy. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc. Cena za biletu w jedną stronę wynosi ok. 140 dolarów amerykańskich. Bilety należy kupować z kilkudniowym wyprzedzeniem, ponieważ pociąg jest bardzo popularny i bilety często bywają wyprzedane. Pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji docelowej dojeżdżają późnym wieczorem. Ze względu na zmiany w rozkładzie odsyłam na stronę Amtraku ze szczegółowymi informacjami

Reportaż z podróży pociągiem Maple Leaf na You Tube

AMTRAK CASCADES

Pociągi kursujące kilka razy dziennie w relacji Seattle - Vancouver. Część wagonowa z wyglądu przypomina hiszpańskie pociągi "Talgo". Podróżni mogą wybrać dwie klasy: Coach Class oraz niewiele droższą Business Class. W klasie biznes podróżni mogą za 3 dolary amerykańskie wykupić voucher uprawniający do wykupienia posiłku w wagonie restauracyjnym.

Szczegółowe informacje: www.amtrakcascades.com

Pociąg Amtrak Cascades na You Tube
Amtrak Cascades - spacer po pociągu na You Tube


Wagon barowy
(aut. slightlessrandom, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Amtrak Cascades w środku
(aut. lwy, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)