Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

SRI LANKA




Przewoźnik narodowy: Koleje Państwowe Sri Lanki
Strona internetowa: www.railway.gov.lk
Ostatnia aktualizacja: 21.12.2014



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Dojazd z lotniska
3. Klasy wagonów
4. Luksusowy pociąg Viceroy
5. Expo Rail
6. Rajadhani Express
7. Narodowe Muzeum Kolejnictwa
8. Dokąd pojechać koleją?
9. Tsunami w 2004 roku
10. Pociągi na Sri Lance na You Tube

Sri Lanka w mediach najczęściej pojawiała się przy okazji walk z Tamilskimi Tygrysami przy okazji niedawno zakończonej wojny domowej. Ten mało znany kraj ma wiele do zaoferowania turystom. Również lankijskie koleje są godne uwagi - w Sri Lance kursuje sporo pociągów, a niektóre z nich mogą z powodzeniem konkurować z tymi kursującymi po bogatszych krajach. Jeśli komuś uda się pojechać do Sri Lanki - powinien przejechać się pociągiem. Warunki, sądząc po zdjęciach i filmach, nie są najgorsze - może poza toaletami. Pociągi są bardzo tanie, bezpieczne, ale niezbyt punktualne. Mimo wszystko jest to najlepszy sposób na przemieszczanie się pomiędzy największymi miastami.

Sri Lanka jest jednym z moich ulubionych krajów i chciałbym się tam kiedyś przejechać.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń na stronie kolei rządowej.

Ceny, jak zobaczycie, są bardzo niskie. Na przykład cena biletu na trasie Kolombo - Kandy 21.12.2014 roku wynosiła 105 rupii lankijskich (ok. 2,53 zł - 3 klasa); 190 rupii lankijskich ( ok. 5 zł- 2 klasa); 340 rupii lankijskich (ok. 8,2 zł - 1 klasa)

Uwaga!!! Od października 2014 roku pociągi znów dojeżdżają do Jaffny

2. DOJAZD Z LOTNISKA



Międzynarodowe lotnisko w Kolombo w rzeczywistości znajduje się 30 kilometrów od miasta. Lotnisko obsługuje loty międzynarodowe niemal z całego świata. Niemal wszyscy turyści jadą z lotniska do Kolombo autobusem. Podróż w korkach trwa półtorej lub dwie godziny i nie jest zbyt komfortowa, a do tego bywa drogo. W pobliżu lotniska znajduje się stacja Katunayake, skąd odjeżdżają pociągi do stacji Colombo Fort, Negombo, Chilaw i Puttalam. Podróż trwa niewiele szybciej niż autobusem - półtorej godziny, ale kosztuje jedynie 120 rupii lankijskich (ok. 3 zł) w pierwszej klasie, 60 LRK (ok. 1,5 zł) w drugiej klasie i zaledwie 30 LRK (ok. 75 groszy) w pierwszej klasie. Są to pociągi podmiejskie, więc nie należy się spodziewać cudów.

Z lotniska warto pojechać na kilkugodzinną wycieczkę do miasta Negombo. to zaledwie 10 minut jazdy, a bilet pierwszej klasy kosztuje równowartość 1 zł.Podróżnicy polecają tamtejszy targ rybny. To czwarte pod względem wielkości miasto Sri Lanki. Nie ma w nim jakichś szczególnych zabytków, lecz w centrum znajdziecie ślady architektury kolonialnej. Warto tu spędzić kilka godzin w oczekiwaniu na samolot.

3. KLASY WAGONÓW



Na kolejach lankijskich wyróżnia się następujące klasy wagonów:

1 klasa (miejsca do siedzenia) - klimatyzowane wagony bezprzedziałowe dostępne tylko w niektórych pociągach na trasach Kolombo - Vavuniya (pociąg nr 1 i 2). Obowiązkowa rezerwacja miejsca.

1 klasa (observation saloon) - wagon widokowy dostępny w wybranych pociągach na najładniejszych trasach, m.in. z Kolombo do Kandy. Wyposażony w wygodne fotele. Należy rezerwować z wyprzedzeniem, ponieważ wagony widokowe cieszą się dużą popularnością.

1 klasa (berths)- klasa dostępna tylko w wybranych pociągach nocnych. Wagon sypialny z zamykanymi przedziałami dwuosobowymi. Wysoki komfort podróży.

2 klasa (miejsca do siedzenia) - dostępne we wszystkich pociągach. Rezerwacja fakultatywna.

2 klasa (sleeperetki) - wagony z fotelami wypoczynkowymi w pociągach nocnych.

3 klasa - - najniższa klasa, w zależności od pociągu możemy natrafić na różny komfort. Część wagonów jest objęta obowiązkową rezerwacją miejsc, część nie. Ogólnie wagony 3 klasy sa bardzo zatłoczone.

4. LUKSUSOWY POCIĄG VICEROY



Pasażerowie podróżujący koleją po Sri Lance mają szeroki wybór. Oprócz pociągów kolei rządowych i przewoźników prywatnych, mogą skorzystać z oferty biura podróży JF TOURS & TRAVELS i przejechać się luksusowym pociągiem "Viceroy" kursującym po wyspie od 1986 roku.

Jest to jedyny pociąg na Sri Lance ciągnięty przez lokomotywę parową. Pociąg zestawiony jest z dwóch wagonów pasażerskich (w każdym z nich może jechać 32 pasażerów) oraz wagonu barowego. Wnętrze wszystkich wagonów zostało urządzone w stylu retro, a jak zapewnia przewoźnik, pasażerowie podróżują w luksusowych warunkach. Oba wagony pasażerskie są klimatyzowane.

Wagon restauracyjny nie posiada klimatyzacji i nie obowiązuje w nim zakaz palenia. Jest za to bardzo dobrze zaopatrzony, dzięki czemu pasażerowie mogą wybierać z szerokiej oferty dań i napojów.

Jest to typowy pociąg turystyczny kursujący z Kolombo w stronę malowniczych, górzystych regionów wyspy. Po drodze przewidziane są fotostopy w najciekawszych miejscach.

Pociąg kursuje do różnych miejsc; może zostać również wyczarterowany. Z roku na rok jest coraz popularniejszy wśród pasażerów z całego świata. Na stronie internetowej biura podróży JF TOURS & TRAVELS znajdziecie np. ofertę trzydniowej wycieczki kolejowej po Sri Lance z Kolombo do Nanuoya i z powrotem, przy czym pierwszy dzień to podróż tam, dwa noclegi w hotelu w Nanuoya, a na trzeci dzień przewidziana jest podróż powrotna do Kolombo. Wycieczka dostępna jest jednak tylko dla grup zorganizowanych.

UWAGA!!! Viceroy to pociąg czarterowy, dostępny tylko na specjalne zamówienie

Szczegóły znajdziecie na stronie: www.jftours.com
Pociąg Viceroy na You Tube - film promocyjny


Luksusowy pociąg "Viceroy"
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą www.jftours.lk)

Lokomotywa parowa
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą www.jftours.lk)

5. EXPO RAIL



Expo Rail to prywatny przewoźnik reklamujące swoje pociągi jako nową jakość na torach Sri Lanki. Patrząc na zdjęcia pociągów nietrudno się zgodzić, bowiem pociągi zestawione z klimatyzowanych, komfortowych wagonów bezprzedziałowych prezentują się bardzo ładnie. Obecnie pociągi kursują na trasach Kolombo - Kandy, Kolombo - Badulla, Kolombo - Vavuniya (dzienne) oraz Kolombo - Trincomalle (pociąg nocny). Są oczywiście droższe niż pociągi kolei rządowych, lecz w zamian za wyższą cenę otrzymujemy wyższą jakość. Przy niektórych pociągach jest podane, że dla pasażerów jest dostępne śniadanie, obiad lub kolacja, przekąski oraz kawa i herbata bez ograniczeń. Nie wiem, czy to wszystko jest wliczone w cenę biletu.

Rozkład jazdy pociągów EXPO RAIL (stan na 22.12.2012):

KOLOMBO FORT - KANDY

Kolombo (odj 07:00) --> Kandy (przyj. 09:30)(kursuje codziennie)
Kandy (odj. 15:00) --> Kolombo (przyj. 17:30)(kursuje codziennie)


KOLOMBO FORT - BADULLA (UDARATA MANIKE)

Kolombo (odj. 09:45) --> Peradeniya (12:31) --> Nanuoya (15:55) --> Badulla (przyj. 19:25)(codziennie)
Badulla (odj. 10:00) --> Nanuoya (13:50) --> Peradeniya (17:28) --> Kolombo (przyj. 20:47) (codziennie)

Rozkłady jazdy mogą ulec zmianie w zależności od warunków pogodowych. W przypadku wystąpienia gwałtownych opadów pociągi mogą zostać odwołane.

Orientacyjne ceny biletów w pociągach EXPO RAIL (stan na 21.12.2013):

Kolombo - Kandy: 1450 rupii lankijskich (ok. 33 zł (tam) /2900 rupii lankijskich (tam i z powrotem) (ok.66 zł)
Kolombo - Badulla: 2250 rupii (ok. 54,3 zł) (tam)/3950 rupii (ok. 95,3 zł) (tam i z powrotem) Kolombo - Vavuniya: 1700 rupii (ok.38,6 zł) (tam)/3400 rupii (ok.77,2 zł) (tam i z powrotem)
Kolombo - Trincomalee: 1900 rupii (ok. 46 zł) (tam)/3800 rupii (ok.92 zł)(tam i z powrotem)

Szczegółowe informacje dostępne są na stronie: www.exporail.lk
Reportaż z podróży pociągiem Expo Rail Kolombo - Badulla na You Tube


Wagon Expo Rail
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą www.exporail.lk)

Wagon Expo Rail w środku
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą www.exporail.lk)


Inny wagon Expo Rail
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą www.exporail.lk)

Obsługa rozdaje posiłek pasażerom
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą www.exporail.lk)

6. RAJADHANI EXPRESS



Marka luksusowych pociągów uruchamianych przez prywatnego przewoźnika Blue Line. Pociągi zestawione są ze zmodernizowanych, klimatyzowanych wagonów bezprzedziałowych. Jak zapewnia przewoźnik, w każdym wagonie do dyspozycji podróżnych są czynne gniazdka, a pasażerowie mogą zamówić posiłek podawany na miejsce. Kursują na trasach Kolombo - Kandy, Kolombo - Badulla, Kolombo - Batticaloa oraz Kolombo - Mathara. Pociągi na zdjęciach prezentują się bardzo ładnie i na pewno są równorzędną konkurencją dla przewoźnika Expo Rail.

Orientacyjny rozkład jazdy pociągów Rajadhani Express (stan na 22.12.2013 - w czasie aktualizacji artykułu strona przewoźnika nie działała):

KOLOMBO FORT - KANDY

Kolombo (odj. 15:35) --> Peradeniya (17:55) --> Kandy (przyj. 18:05)
Kandy (odj. 06:15) --> Peradeniya (6:25) --> Kolombo (przyj. 08:45)
Cena biletu wynosi 1100 rupii lankijskich, czyli około 26 zł.
Liczba miejsc w pociągu: 40
Pociąg kursuje codziennie.

KOLOMBO FORT - BADULLA (PODI MENIKE)

Kolombo (odj. 08:10) --> Badulla (przyj. 17:53) (wt., pt. ndz.)
Badulla (odj. 10:00) --> Kolombo (przyj. 20:25)(pn., śr. sob.)
Po drodze pociąg zatrzymuje się na wielu przystankach, których nie wymieniłem.

Liczba miejsc w pociągu: 40
Cena biletu Kolombo - Badulla: 1750 rupii lankijskich (ok. 42 zł)

KOLOMBO FORT - MATHARA

Kolombo (odj. 06:55) --> Galle (9:41) --> Mathara (przyj. 11:16)
Mathara (odj. 14:05) --> Galle (15:20) --> Kolombo Fort (przyj. 18:10)
Po drodze pociąg zatrzymuje się na wielu przystankach, których nie wymieniłem.

Liczba miejsc w pociągu: 48
Cena biletu Kolombo - Mathara: 990 rupii lankijskich (ok. 22 zł)

Szczegółowe informacje na stronie www.rajadhani.lk


Rajadhani Express
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Blue Line)

Rajadhani Express w środku
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Blue Line)

7. NARODOWE MUZEUM KOLEJNICTWA



Niedaleko stacji Kolombo Fort, przy ulicy Olcott Mawatha, do niedawna znajdowało się Narodowe Muzeum Kolejnictwa dokumentujące historię kolei na Sri Lance. Niestety, nie udało mi się znaleźć żadnych wiarygodnych informacji na temat tego muzeum. Według niektórych stron w muzeum można było znaleźć bogatą kolekcję lokomotyw, natomiast komentarz pod filmem na You Tube mówi o zaledwie dwóch lokomotywach parowych i jednej spalinowej oraz kilku wagonach pasażerskich Trudno ocenić, kto ma rację. Zresztą pewnie nie ma to znaczenia, bowiem podobno muzeum zostało zamknięte. W fotoreportażu na stronie internationalsteam.co.uk kolekcja prezentuje się imponująco.

W zasobach internetowych natknąłem się na informację z 30 września 2012 roku.(www.colombopage.com), że lankijski rząd planuje przeniesienie muzeum do Kadugannawa, miejscowości położonej niedaleko Kandy i wybudować tam klimatyzowane muzeum z prawdziwego zdarzenia wraz z restauracją i sklepem z pamiątkami.

Budowa nowego muzeum kolejnictwa powinna zostać zakończona do końca 2014 roku, a uroczyste otwarcie ma nastąpić w czasie obchodów 150-lecia kolei na Sri Lance.

Nie próbujcie wchodzić na stronę muzeum w Kolombo, bowiem wyświetla się zupełnie co innego, a korzystanie z tej strony grozi zawirusowaniem komputera.

8. DOKĄD POJECHAĆ KOLEJĄ?



Na Sri Lance jest sporo ciekawych miejsc, a z kolei warto skorzystać choćby ze względu na przepiękne trasy. Poniżej w kilku zdaniach opiszę najciekawsze miasta, do których można dotrzeć koleją z Kolombo. Oczywiście na wstępie krótka notatka o samym Kolombo, bowiem to właśnie tam najprawdopodobniej zaczniemy zwiedzanie Sri Lanki.

Kolombo



Kolombo to największe miasto Sri Lanki i jednocześnie największy węzeł kolejowy. Do niedawna byłem przekonany, że jest również stolicą tego państwa, jednak okazuje się, że stolicą Sri Lanki jest Sri Jayawardenepura Kotte znajdujące się na przedmieściach Kolombo.

Kolombo to miasto wielokulturowe i wieloetniczne, co widać na każdym kroku. Brakuje jednolitego stylu architektonicznego, a zabudowa wydaje się nie mieć składu i ładu. Miasto jest bardzo zatłoczone i zakorkowane, jednak ulice wydają się być względnie czyste.

Spośród muzeów najbardziej znanym jest Muzeum Narodowe mieszczące się w pięknym, neoklasycystycznym budynku wybudowanym w 1877 roku. W muzeum można obejrzeć najróżniejsze zbiory dotyczące historii Sri Lanki - instygnia lankijskich władców, obrazy i inne dzieła sztuki. Obowiązkowy punkt dla każdego turysty przyjeżdżającego do Sri Lanki - ciekawe wprowadzenie pozwalające bliżej poznać historię tego pięknego kraju. Muzeum zbiera bardzo dobre opinie na forach turystycznych.

Innym, mniej znanym muzeum jest "Gem Museum", czyli Muzeum Klejnotów w Kolombo. Opinie są podzielone. Jedni chwalą bogatą i unikatową kolekcję, inni krytykują chęć zarobienia na turystach. Jeżeli ktoś zdecyduje się na kupno towarów oferowanych w sklepikach przy muzeum, obowiązkowo należy się targować. (adres: 43 Ananda Coomaraswamy, Colombo)

Z kolei "Dutch Period Museum", czyli "muzeum okresu holenderskiego" często pojawia się w przewodnikach. Na temat siedziby muzeum pojawiają się trzy różne wersje - według jednej budynek był kiedyś siedzibą gubernatora holenderskiego, według drugiej to "stary holenderski szpital", a według trzeciej sierociniec. Obecnie mieści się tam muzeum, w którym można obejrzeć głównie przedmioty codziennego użytku z czasów holenderskiego panowania.

W Kolombo znajdziemy dużo interesujących świątyń różnych wyznań. Niedaleko siebie stoją świątynie buddyjskie, świątynie hinduistyczne, meczet oraz kościoły katolickie. Największe wrażenie robi z pewnością buddyjska świątynia Seema Malaka, meczet Dżami-ul-Alfar oraz stary holenderski kościół Wolvendaal Church.

Niedaleko stacji kolejowej Colombo Fort można zobaczyć pozostałości z czasów, kiedy wyspa była kolonią. "The Fort" to miejsce o ciekawej architekturze, gdzie zachowały się zabytkowe budynki kontrastujące z nowoczesnymi biurowcami. Na szczególną uwagę zasługuje stary budynek parlamentu oraz wieża zegarowa.

Tuż przy stacji Colombo Fort znajduje się inne interesujące miejsce - dzielnica Pettah znana jako dzielnica handlowa, gdzie możemy znaleźć mnóstwo małych sklepików lokali oraz targi uliczne z najróżniejszym asortymentem.

Miłośnicy sportu powinni również zobaczyć R. Premadasa International Cricket Stadium leżący na peryferiach Kolombo. To ogromny stadion krykieta, który na Sri Lance jest sportem narodowym. Stadion robi wrażenie, ale nie radzę próbować go znaleźć bez przewodnika - można zabłądzić.

Na przedmieściach największego miasta Sri Lanki oraz niedaleko miasta znajdują się duże obszary terenów zielonych i plaże. Samo Kolombo nie oferuje zbyt wielu atrakcji znanych nam z największych miast Europy, to raczej miasto idealne na spacerowanie bez celu i obserwowanie życia tubylców, o ile temperatura na to pozwala.

Kandy



Kandy to dawna stolica Sri Lanki i miasto często odwiedzane przez turystów. Do miasta bardzo łatwo dotrzeć koleją. Połączeń jest sporo, a turyści lubiący komfort mogą skorzystać z pociągów Expo Rail i Rajadhani Express.

Największa atrakcja Kandy to znana na całym świecie Świątynia Zęba (Dalada Maligawa). Świątynia to kompleks budynków. Przechowuje się tam ząb Buddy, a sama świątynia jest celem pielgrzymek, zarówno wyznawców buddyzmu, jak i turystów, przez co często bywa zatłoczona.

Oprócz licznych świątyń warto odwiedzić Muzeum Herbaty, gdzie przygotowano wystawę z towarzyszącym wykładem przewodnika na temat historii lankijskich herbat. Muzeum mieści się w starej fabryce herbaty. Nie należy do obowiązkowych pozycji, ale można potraktować jako ciekawostkę.

Osoby lubiące spokojne spacery powinny wybrać się nad malownicze jezioro Kandy lub pospacerować jedną z wielu ścieżek po okolicznych parkach i lasach.

Miasto idealne na kilkugodzinną lub jednodniową wycieczkę.

Anuradhapura



Historyczna stolica Sri Lanki obecnie wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Żywie w Anuradhapurze kręci się wokół świątyń religijnych rozrzuconych po całym obszarze miasta. Podobnie jak świątynie, rozsiane na dużej powierzchni są dagoby - stupy buddyjskie. Jedna z nich 19-metrowa Thuparama Dagoba wybudowana w III wieku p.n.e. uważana jest za najstarszą tego typu budowlę na Sri Lance, a być może i na świecie.

Ważnym obiektem kultu religijnego jest święte drzewo Sri Maha Bodhi, również podobno najstarsze na świecie. Według legendy drzewo zostało wyhodowane z gałęzi figowca, pod którym medytował i doznał oświecenia sam Budda (medytował pod figowcem). Gałąź wspomnianego figowca została podarowana królowi Sri Lanki Devanampiyatissowi przez mniszkę buddyjską Sanghamittę, co dało początek miastu.

Poza obiektami religijnymi zwracają uwagę resztki fortecy wykutej w głazie oraz Kuttam Pokuna, czyli bliźniacze baseny wybudowane prawdopodobnie około VII wieku (są różne wersje). Są to dwa baseny, każdy wielkości kortu tenisowego, na pierwszy rzut oka wyglądające na identyczne, co okazuje się nieprawdą. Baseny służyły do rytualnego obmywania się mnichów. Uważane za jeden z cudów starożytnego świata, również dzisiaj zachwycają turystów precyzją wykonania i zdumiewającymi, jak na tamte czasy, rozwiązaniami technicznymi.

Anuradhapura to typowe miasto pielgrzymkowe. Bez wątpienia atrakcyjne, lecz trzeba poświęcić sporo czasu na przejazd z Kolombo.

Galle



Popularne wśród turystów lankijskie miasto położone na linii kolejowej Kolombo - Matara. Nie należy do dużych miast, jednak przyciąga turystów największym zachowanym fortem wybudowanym przez Europejczyków w południowo-wschodniej Azji. Fort jest symbolem miasta i jego największą atrakcją. Poza tym można spacerować po plażach. Niestety, sielankowy krajobraz psują widoczne w okolicy do dzisiaj ślady po tsunami z 2004 roku.

Matara



Ostatni przystanek pięknej linii kolejowej biegnącej wzdłuż wybrzeża Sri Lanki. Samo miasto nie jest szczególnie atrakcyjne, ale jeżeli zdecydujemy się na podziwianie pięknych widoków z pociągu jadącego z Kolombo do Matary, na pewno spędzimy tam chociaż chwilę. Matara, jak każde lankijskie miasto, posiada sporo obiektów kultu religijnego różnych wyznań. Poza tym znajdziemy tam Fort Matara, Fort Gwiaździsty oraz największą atrakcję - piękne i czyste plaże.

9. TSUNAMI W 2004 ROKU



Sri Lanka to wyspa ciężko doświadczona nie tylko przez historię, ale również przez klęski żywiołowe. Jednak jedna katastrofa szczególnie zapisała się w dziejach nie tylko tego kraju.

26 grudnia 2004 roku południową Azję nawiedziło potężne tsunami. Potężne, kilkunastometrowe fale wdarły się w głąb lądu niszcząc wszystko na swojej drodze. Z powierzchni ziemi zniknęły małe wioski, o których świat nigdy nie słyszał. Ale dotknięte kataklizmem zostało również Galle - miasto znane na całym świecie i krótko opisane wyżej. Zburzone budynki, zniszczona infrastruktura, dziesiątki tysięcy ofiar - przerażające filmy przedstawiające żywioł przez wiele dni były emitowane w mediach całego świata.

Tsunami spowodowało również największą katastrofę kolejową w historii świata. Pociąg relacji Kolombo - Galle jadący po linii kolejowej do Matary zbliżał się do Peraliya, kiedy ogromna fala zmyła pociąg porywając cały skład w głąb dżungli.

Nie wiadomo, ilu pasażerów jechało w pociągu. Pewne jest, że w środku panował tłok, a dużo osób jechało na dachu. Pociąg był zestawiony z czterech wagonów. Udało się odnaleźć około 900 ciał. Różne źródła podają rozbieżny bilans zabitych, najczęściej pada liczba 1700 osób, czasami można się natknąć na informacje mówiące, że zginęło ponad 2000 pasażerów. W artykułach o Sri Lance w języku polskim przeczytacie, iż nie przeżył nikt. W artykułach zagranicznych mówi się o około stu ocalałych. Bez względu na liczbę ofiar trudno sobie nawet wyobrazić ogrom tej tragedii.

Niedaleko miejscowości Hikkaduwa znajduje się posąg Buddy upamiętniający ofiary tej katastrofy.

10. POCIĄGI NA SRI LANCE NA YOU TUBE



Odnośniki do wybranych filmów przedstawiających Sri Lankę na You Tube. Jak zobaczycie, jest to bardzo ciekawy kraj.

Reportaż z podróży lankijskim pociągiem
Pociągi podmiejskie (2006)
Różne pociągi pasażerskie (2010)
Różne pociągi oraz infrastruktura (2010)
Potrącenie kobiety przez lankijski pociąg
Lankijskie lokomotywy spalinowe (i ciągnięte przez nie wagony pasażerskie)
Nowy spalinowy zespół trakcyjny kupiony w Indiach
Różne pociągi (2009)
Widoki z lankijskiego pociągu na trasie Kolombo - Badulla
Lankijski Airport Express (reportaż w wiadomościach telewizyjnych)
Filmik o lankijskich kolejach (25 minut) - warto obejrzeć