Świat Podróży Kolejowych - Sri Lanka - podróż koleją

Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

SRI LANKA


Przewoźnik narodowy: Koleje Państwowe Sri Lanki
Strona internetowa: www.railway.gov.lk
Ostatnia aktualizacja: 03.06.2018



Spis treści

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Klasy wagonów
3. Pociąg wagonów
4. Expo Rail
5. Rajadhani Express
6. Narodowe Muzeum Kolejnictwa
7. Historia kolei na Sri Lance
8. Odbudowa linii do Jaffny
9. Tsunami w 2004 roku
10. Inwestycje
11. Kolej na Sri Lance na You Tube
12. Dokąd pojechać koleją?

Kolej na Sri Lance została wybudowana w czasie brytyjskich rządów kolonialnych. Pociągi miały służyć głównie do transportu kawy z plantacji, dlatego trasy i stacje czasami położone są z dala od ludzkich skupisk i największych atrakcji, choć nie jest to regułą.

Podróż pociągiem po Sri Lance to nadal przygoda - możliwość przejechania się zatłoczonymi pociągami sprzed kilkudziesięciu lat, podróż lepszym pociągiem za niską cenę albo nowo zakupionymi pociągami na trasie Kolombo - Jaffna.

Sri Lanka przeżywa najazd turystów, w internecie jest coraz więcej informacji o lankijskich kolejach. Podróż pociągiem po Sri Lance to także jedno z moich marzeń podróżniczych.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń na stronie kolei rządowej.

Ceny, jak zobaczycie, są bardzo niskie. Na przykład cena biletu na trasie Kolombo - Kandy 01.06.2018 roku wynosiła 105 rupii lankijskich (ok. 2,53 zł - 3 klasa); 190 rupii lankijskich ( ok. 5 zł- 2 klasa); 340 rupii lankijskich (ok. 8,2 zł - 1 klasa)

Trasy pociągów kursujących po Sri Lance:

Kolombo - Kandy (-Elle) (-Badulla)
Kolombo - Negombo - Chilaw (-Puttalam)
Kolombo - Jaffna - Kankensanthurai
Kolombo - Galle - Matara
Kolombo - Anuradhapura - Talaimannar
Kolombo - Avissawella
Kolombo - Batticaloa
Kolombo - Trincomalee
Trincomalee - Batticaloa (szynobus)

Najładniejsze widoki są na odcinkach Kandy - Ella (podobno bardzo wolny przejazd) oraz Kolombo - Matare. Na forach pojawiają się opinie, że wagony obserwacyjne są przereklamowane i nie warto z nich korzystać.

Widok z pociągu Kandy - Ella (fot. Flashpacker Travelguide, CC-BY-SA, flickr.com)

2. KLASY WAGONÓW



Na kolejach lankijskich wyróżnia się następujące klasy wagonów:

1 klasa (miejsca do siedzenia) - klimatyzowane wagony bezprzedziałowe dostępne tylko w niektórych pociągach na trasach Kolombo - Vavuniya (pociąg nr 1 i 2). Obowiązkowa rezerwacja miejsca.

1 klasa (observation saloon) - wagon widokowy dostępny w wybranych pociągach na najładniejszych trasach, m.in. z Kolombo do Kandy. Wyposażony w wygodne fotele. Należy rezerwować z wyprzedzeniem, ponieważ wagony widokowe cieszą się dużą popularnością.

1 klasa (berths)- klasa dostępna tylko w wybranych pociągach nocnych. Wagon sypialny z zamykanymi przedziałami dwuosobowymi. Wysoki komfort podróży.

2 klasa (miejsca do siedzenia) - dostępne we wszystkich pociągach. Rezerwacja fakultatywna.

2 klasa (sleeperetki) - wagony z fotelami wypoczynkowymi w pociągach nocnych.

3 klasa - - najniższa klasa, w zależności od pociągu możemy natrafić na różny komfort. Część wagonów jest objęta obowiązkową rezerwacją miejsc, część nie. Ogólnie wagony 3 klasy sa bardzo zatłoczone.

3. POCIĄG VICEROY



Pasażerowie podróżujący koleją po Sri Lance mają szeroki wybór. Oprócz pociągów kolei rządowych i przewoźników prywatnych, mogą skorzystać z oferty biura podróży JF TOURS & TRAVELS i przejechać się luksusowym pociągiem "Viceroy" kursującym po wyspie od 1986 roku.

Jest to jedyny pociąg na Sri Lance ciągnięty przez lokomotywę parową. Pociąg zestawiony jest z dwóch wagonów pasażerskich (w każdym z nich może jechać 32 pasażerów) oraz wagonu barowego. Wnętrze wszystkich wagonów zostało urządzone w stylu retro, a jak zapewnia przewoźnik, pasażerowie podróżują w luksusowych warunkach. Oba wagony pasażerskie są klimatyzowane.

Wagon restauracyjny nie posiada klimatyzacji i nie obowiązuje w nim zakaz palenia. Jest za to bardzo dobrze zaopatrzony, dzięki czemu pasażerowie mogą wybierać z szerokiej oferty dań i napojów.

Jest to typowy pociąg turystyczny kursujący z Kolombo w stronę malowniczych, górzystych regionów wyspy. Po drodze przewidziane są fotostopy w najciekawszych miejscach.

Pociąg kursuje do różnych miejsc; może zostać również wyczarterowany. Z roku na rok jest coraz popularniejszy wśród pasażerów z całego świata. Na stronie internetowej biura podróży JF TOURS & TRAVELS znajdziecie np. ofertę trzydniowej wycieczki kolejowej po Sri Lance z Kolombo do Nanuoya i z powrotem, przy czym pierwszy dzień to podróż tam, dwa noclegi w hotelu w Nanuoya, a na trzeci dzień przewidziana jest podróż powrotna do Kolombo. Wycieczka dostępna jest jednak tylko dla grup zorganizowanych.

UWAGA!!! Viceroy to pociąg czarterowy, dostępny tylko na specjalne zamówienie

Szczegóły znajdziecie na stronie: www.jftours.com
Pociąg Viceroy na You Tube - film promocyjny

4. EXPO RAIL



Expo Rail to prywatny przewoźnik reklamujące swoje pociągi jako nową jakość na torach Sri Lanki. Patrząc na zdjęcia pociągów nietrudno się zgodzić, bowiem pociągi zestawione z klimatyzowanych, komfortowych wagonów bezprzedziałowych prezentują się bardzo ładnie. Obecnie pociągi kursują na trasach Kolombo - Kandy, Kolombo - Badulla, Kolombo - Vavuniya (dzienne) oraz Kolombo - Trincomalle (pociąg nocny). Są oczywiście droższe niż pociągi kolei rządowych, lecz w zamian za wyższą cenę otrzymujemy wyższą jakość. Przy niektórych pociągach jest podane, że dla pasażerów jest dostępne śniadanie, obiad lub kolacja, przekąski oraz kawa i herbata bez ograniczeń. Nie wiem, czy to wszystko jest wliczone w cenę biletu.

Podczas opracowywania aktualizacji strona internetowa przewoźnika nie działała.

Pociąg Expo Rail w środku (fot. Indi Samarajiva, CC-BY-, flickr.com)

5 RAJADHANI EXPRESS



Marka luksusowych pociągów uruchamianych przez prywatnego przewoźnika Blue Line. Pociągi zestawione są ze zmodernizowanych, klimatyzowanych wagonów bezprzedziałowych. Jak zapewnia przewoźnik, w każdym wagonie do dyspozycji podróżnych są czynne gniazdka, a pasażerowie mogą zamówić posiłek podawany na miejsce. Kursują na trasach Kolombo - Kandy, Kolombo - Badulla, Kolombo - Batticaloa oraz Kolombo - Mathara. Pociągi na zdjęciach prezentują się bardzo ładnie i na pewno są równorzędną konkurencją dla przewoźnika Expo Rail.

W 2018 roku na stronie internetowej widniała informacja, iż pociągi Rajadhani Express nie kursują, a wagony przechodzą modernizację.

Szczegółowe informacje na stronie www.rajadhani.lk

6. NARODOWE MUZEUM KOLEJNICTWA



Narodowe Muzeum Kolejnictwa na Sri Lance zostało otwarte albo w grudniu 2014 roku albo w 2015 roku w miejscowości Kadugannawa, tuż obok stacji kolejowej. Muzeum mieściło się wcześniej na terenie stacji Colombo Fort, później przez jakiś czas było zamknięte z powodu przenosin.

Celem Narodowego Muzeum Kolejnictwa jest przybliżenie zwiedzającym 150-letniej historii kolei na Sri Lance. Najważniejsza część to oczywiście wystawa taboru - głównie lokomotyw spalinowych używanych przez koleje lankijskie.

Muzeum jest małe i zbiera różne opinie - od bardzo dobrych po negatywne.

Stacja kolejowa Kadugannawa znajduje się na linii kolejowej Kolombo - Kandy, a sam budynek stacji to zabytek wybudowany w 1867 roku.

Narodowe Muzeum Kolejnictwa nie posiada własnej strony internetowej.

Muzeum na stacji Kadugannawa (fot. NH53, CC-BY, flickr.com)

7. HISTORIA KOLEI NA SRI LANCE


W 2014 roku świętowano 150-lecie kolei na Sri Lance. Kolej na tej wyspie ma ciekawą i bogatą historię, a jej początki sięgają do połowy XIX wieku, kiedy Cejlon był kolonią brytyjską.

Celjon posiadał wtedy sieć dróg, która jednak nie wystarczała do transportu niewolników i kawy uprawianej na coraz liczniejszych plantacjach. Ze względu na ukształtowanie terenu budowa nowych dróg byłaby nieopłacalna.

Pierwsze przymiarki do budowy linii kolejowej miały miejsce już w 1846 roku - brytyjski geolog Drane przeprowadzał badania skał w celu znalezienia najlepszych miejsc na wykucie tuneli.

W 1854 roku powołano do życia Ceylon Railway Company. Celem władz oraz nowo powołanej kompanii było wybudowanie linii kolejowej Colombo - Kandy. Rok później gubernator Cejlonu - Henry Ward - podjął decyzję o budowie linii. Budowa nie była łatwa - konieczne było wybudowanie mostów, wydrążenie tuneli, a niewolników dziesiątkowała malaria.

Pierwszy pociąg wyjechał w trasę z Kolombo do Ambepussy 27 grudnia 1864 roku. Trasa liczyła 55 kilometrów, wśród gości był między innymi książę Brabant, późniejszy król Belgii Leopold II. Przejazd inauguracyjny był przejazdem pociągu królewskiego, niedostępnego dla zwykłych podróżnych.

Pierwszy rozkładowy pociąg Kolombo - Ambepussa wyjechał z ówczesnej stolicy Cejlonu 2 października 1865 roku o 7 rano. Pociąg był zestawiony z parowozu i 10 wagonów. Jak donoszą źródła, wagony były bardzo niewygodne.

1 listopada 1866 roku oddano do użytku odcinek Ambepussa - Polgahawela. W latach 1863-1866 budowano także najtrudniejszy odcinek linii kolejowej do Kandy - w pobliżu szczytu Alagolla, pomiędzy dzisiejszymi Gangoda a Ihalakotte.

25 kwietnia 1867 roku pociąg techniczny dojechał do Kandy. Pięć dni później do Kandy przyjechał pociąg dla oficjeli, a pociągi pasażerskie Kolombo - Kandy rozpoczęły kursowanie 1 sierpnia 1867 roku.

W 1894 roku linia kolejowa została wydłużona do stacji Bandarawela.

W 1905 roku pierwszy pociąg pokonał trasę Kolombo - Jaffna.

Budowa większości linii zakończona została dopiero w drugiej połowie lat dwudziestych XX wieku. W 1924 roku tory doprowadzono do Badulii, dwa lata później do Puttalam, a w 1928 roku do Batticaloa i Trincomalee.

W 1965 roku nastąpiła wymiana parowozów na lokomotywy spalinowe.

8. ODBUDOWA LINII DO JAFFNY


Wojna domowa na Sri Lance trwająca w latach 1983-2009 pochłonęła co najmniej 70 000 ofiar, spowodowała też ogromne szkody w infrastrukturze kolejowej. Jednym z symboli tej wojny były ataki Tamilskich Tygrysów na pociąg Yari Devi kursujący na trasie Kolombo - Jaffna.

Wzdłuż linii kolejowej rozmieszczono wzmocnione siły wojskowe mające za zadanie ochraniać pociągi. Nie zapobiegło to jednak atakom - 19 stycznia 1985 roku pociąg został zaatakowany po raz pierwszy - zginęły 34 osoby, w tym 22 żołnierzy, a 44 zostały ranne. 25 marca 1986 roku nastąpił kolejny atak na pociąg. Kursowanie zostało wstrzymane na rok.

W 1987 roku żołnierze Indyjskich Sił Pokojowych odbudowali tory i przywrócono kursowanie pociągu. W 1990 roku indyjscy żołnierze wycofali się ze Sri Lanki. Dużą część terytorium, przez które przebiega linia, przejęły wojska Tamilskich Tygrysów, które wkrótce zerwały rozejm z siłami rządowymi, a walki rozgorzały na nowo z niespotykaną siłą.

Stacja Jaffna zamieniła się w obóz dla uchodźców uciekających z terenów wojny. 13 czerwca 1990 ostani pociąg Yari Devi dojechał z Kolombo do Jaffny, ale nie mógł wyruszyć w drogę powrotną z powodu zniszczenia torowiska.

Siły rządowe Sri Lanki zbombardowały stację i torowisko 6 sierpnia 1990 roku. W wyniku nalotu zginęło 8 osób, a 6 wagonów kolejowych i elementy infrastruktury zostały zniszczone.

Tory na odcinku Vavuniya - Jaffna zostały rozebrane, pociągi nie kursowały, a dworzec kolejowy w Jaffnie popadał w ruinę, co widać na zdjęciach.

W maju 2009 roku siły rządowe rozbiły ostatnie grupy Tamilskich Tygrysów, co oznaczało koniec wyniszczającej wojny.

Wraz z końcem wojny domowej pojawiły się plany odbudowy linii kolejowej.

Odbudowana linia została uroczyście oddana do użytku 13 października 2016 roku. Odbudowany odcinek został przystosowany do prędkości 120 km/h. Wyremontowano także zniszczony dworzec kolejowy w Jaffnie.

Zniszczona stacja Jaffna w 2011 roku (fot. Gerald Pereira, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

9. TSUNAMI W 2004 ROKU



Sri Lanka to wyspa ciężko doświadczona nie tylko przez historię, ale również przez klęski żywiołowe. Jednak jedna katastrofa szczególnie zapisała się w dziejach nie tylko tego kraju.

26 grudnia 2004 roku południową Azję nawiedziło potężne tsunami. Potężne, kilkunastometrowe fale wdarły się w głąb lądu niszcząc wszystko na swojej drodze. Z powierzchni ziemi zniknęły małe wioski, o których świat nigdy nie słyszał. Ale dotknięte kataklizmem zostało również Galle - miasto znane na całym świecie i krótko opisane wyżej. Zburzone budynki, zniszczona infrastruktura, dziesiątki tysięcy ofiar - przerażające filmy przedstawiające żywioł przez wiele dni były emitowane w mediach całego świata.

Tsunami spowodowało również największą katastrofę kolejową w historii świata. Pociąg relacji Kolombo - Galle jadący po linii kolejowej do Matary zbliżał się do Peraliya, kiedy ogromna fala zmyła pociąg porywając cały skład w głąb dżungli.

Nie wiadomo, ilu pasażerów jechało w pociągu. Pewne jest, że w środku panował tłok, a dużo osób jechało na dachu. Pociąg był zestawiony z czterech wagonów. Udało się odnaleźć około 900 ciał. Różne źródła podają rozbieżny bilans zabitych, najczęściej pada liczba 1700 osób, czasami można się natknąć na informacje mówiące, że zginęło ponad 2000 pasażerów. W artykułach o Sri Lance w języku polskim przeczytacie, iż nie przeżył nikt. W artykułach zagranicznych mówi się o około stu ocalałych. Bez względu na liczbę ofiar trudno sobie nawet wyobrazić ogrom tej tragedii.

Niedaleko miejscowości Hikkaduwa znajduje się posąg Buddy upamiętniający ofiary tej katastrofy.

Jeden z wagonów pociągu zniszczonego przez tsunami (fot. Shashi Bellamkonda, CC-BY, flickr.com)

10. INWESTYCJE


Kolej na Sri Lance jest zaniedbana, ale znaczny wzrost ruchu turystycznego daje nadzieję na poprawę infrastruktury kolejowej i stanu taboru.

- najważniejsza inwestycja to budowa linii kolejowej Matara - Kataragama o długości 114,5 kilometra. Jest to przedłużenie linii kolejowej z Kolombo do Matary. Pierwszy etap budowy miał się zakończyć w 2010 roku, ale budowa trwa do dziś. Prace realizują Chińczycy, podobnie jak w innych krajach, również na Sri Lance linię kolejową buduje się z chińskich kredytów. Będzie to pierwsza nowo wybudowana linia kolejowa od uzyskania niepodległości przez Sri Lankę w 1948 roku.

- zrealizowano modernizację linii kolejowej Kolombo - Matara. Modernizacja ograniczyła się do wzmocnienia nasypu na odcinkach najbardziej narażonych na działanie sił przyrody.

- planowano budowę 35-kilometrowego mostu pomiędzy Sri Lanką a Indiami. Miał to być most drogowo-kolejowy, ale wydaje się, że plany nie zostaną zrealizowane w najbliższych 20 latach.

- indyjska firma rządowa RITES mają dostarczyć kolejom Sri Lanki dziesięć nowych lokomotyw i sześć spalinowych zespołów trakcyjnych.

- rząd Sri Lanki chce wybudować kolej aglomeracyjną w Kolombo, znacznie ułatwiającą dojazd z centrum miasta na przedmieścia. Długość linii kolei aglomeracyjnej ma wynieść 30 kilometrów. W założeniu kolej aglomeracyjna ma funkcjonować jako monorail lub metro. Planowane zakończenie budowy kolei aglomeracyjnej ma nastąpić w 2019 roku, ale nie wydaje się to realny termin.

11. KOLEJ NA SRI LANCE NA YOU TUBE


POLECANE:

Koleją po Sri Lance - reportaż Deutsche Welle (42:25)(2017)
Wyczarterowany przez miłośników kolei pociąg parowy - ładne ujęcia (28:58)(2016)

POZOSTAŁE FILMY:

Wnętrze wagonu 3 klasy (01:29)(2018)
Pociąg Kolombo - Jaffna (05:30)(2017)
Wnętrze nowego pociągu Kolombo - Kandy (01:16)(2016)
Różne pociągi (04:45)(2015)
Pociąg Viceroy (03:15)(2015)
Relacja z podróży pociągiem Kolombo - Batticaloa (06:51)(2014)
Pociągi podmiejskie na Sri Lance (03:48)(2014)
Pociąg Kolombo - Vavuniya (02:51)(2014)
Relacja z przejazdu Kolombo - Kandy (07:52)(2012)
Lankijski szynobus (01:14)(2012)

12. DOKĄD POJECHAĆ KOLEJĄ?



Na Sri Lance jest sporo ciekawych miejsc, a z kolei warto skorzystać choćby ze względu na przepiękne trasy. Poniżej w kilku zdaniach opiszę najciekawsze miasta, do których można dotrzeć koleją z Kolombo. Oczywiście na wstępie krótka notatka o samym Kolombo, bowiem to właśnie tam najprawdopodobniej zaczniemy zwiedzanie Sri Lanki.

Kolombo



Kolombo to największe miasto Sri Lanki i jednocześnie największy węzeł kolejowy. Do niedawna byłem przekonany, że jest również stolicą tego państwa, jednak okazuje się, że stolicą Sri Lanki jest Sri Jayawardenepura Kotte znajdujące się na przedmieściach Kolombo.

Kolombo to miasto wielokulturowe i wieloetniczne, co widać na każdym kroku. Brakuje jednolitego stylu architektonicznego, a zabudowa wydaje się nie mieć składu i ładu. Miasto jest bardzo zatłoczone i zakorkowane, jednak ulice wydają się być względnie czyste.

Spośród muzeów najbardziej znanym jest Muzeum Narodowe mieszczące się w pięknym, neoklasycystycznym budynku wybudowanym w 1877 roku. W muzeum można obejrzeć najróżniejsze zbiory dotyczące historii Sri Lanki - instygnia lankijskich władców, obrazy i inne dzieła sztuki. Obowiązkowy punkt dla każdego turysty przyjeżdżającego do Sri Lanki - ciekawe wprowadzenie pozwalające bliżej poznać historię tego pięknego kraju. Muzeum zbiera bardzo dobre opinie na forach turystycznych.

Innym, mniej znanym muzeum jest "Gem Museum", czyli Muzeum Klejnotów w Kolombo. Opinie są podzielone. Jedni chwalą bogatą i unikatową kolekcję, inni krytykują chęć zarobienia na turystach. Jeżeli ktoś zdecyduje się na kupno towarów oferowanych w sklepikach przy muzeum, obowiązkowo należy się targować. (adres: 43 Ananda Coomaraswamy, Colombo)

Z kolei "Dutch Period Museum", czyli "muzeum okresu holenderskiego" często pojawia się w przewodnikach. Na temat siedziby muzeum pojawiają się trzy różne wersje - według jednej budynek był kiedyś siedzibą gubernatora holenderskiego, według drugiej to "stary holenderski szpital", a według trzeciej sierociniec. Obecnie mieści się tam muzeum, w którym można obejrzeć głównie przedmioty codziennego użytku z czasów holenderskiego panowania.

W Kolombo znajdziemy dużo interesujących świątyń różnych wyznań. Niedaleko siebie stoją świątynie buddyjskie, świątynie hinduistyczne, meczet oraz kościoły katolickie. Największe wrażenie robi z pewnością buddyjska świątynia Seema Malaka, meczet Dżami-ul-Alfar oraz stary holenderski kościół Wolvendaal Church.

Niedaleko stacji kolejowej Colombo Fort można zobaczyć pozostałości z czasów, kiedy wyspa była kolonią. "The Fort" to miejsce o ciekawej architekturze, gdzie zachowały się zabytkowe budynki kontrastujące z nowoczesnymi biurowcami. Na szczególną uwagę zasługuje stary budynek parlamentu oraz wieża zegarowa.

Tuż przy stacji Colombo Fort znajduje się inne interesujące miejsce - dzielnica Pettah znana jako dzielnica handlowa, gdzie możemy znaleźć mnóstwo małych sklepików lokali oraz targi uliczne z najróżniejszym asortymentem.

Miłośnicy sportu powinni również zobaczyć R. Premadasa International Cricket Stadium leżący na peryferiach Kolombo. To ogromny stadion krykieta, który na Sri Lance jest sportem narodowym. Stadion robi wrażenie, ale nie radzę próbować go znaleźć bez przewodnika - można zabłądzić.

Na przedmieściach największego miasta Sri Lanki oraz niedaleko miasta znajdują się duże obszary terenów zielonych i plaże. Samo Kolombo nie oferuje zbyt wielu atrakcji znanych nam z największych miast Europy, to raczej miasto idealne na spacerowanie bez celu i obserwowanie życia tubylców, o ile temperatura na to pozwala.

Kolombo(fot. Dan Lundberg, CC-BY-SA, flickr.com )

Kandy



Kandy to dawna stolica Sri Lanki i miasto często odwiedzane przez turystów. Do miasta bardzo łatwo dotrzeć koleją. Połączeń jest sporo, a turyści lubiący komfort mogą skorzystać z pociągów Expo Rail i Rajadhani Express.

Największa atrakcja Kandy to znana na całym świecie Świątynia Zęba (Dalada Maligawa). Świątynia to kompleks budynków. Przechowuje się tam ząb Buddy, a sama świątynia jest celem pielgrzymek, zarówno wyznawców buddyzmu, jak i turystów, przez co często bywa zatłoczona.

Oprócz licznych świątyń warto odwiedzić Muzeum Herbaty, gdzie przygotowano wystawę z towarzyszącym wykładem przewodnika na temat historii lankijskich herbat. Muzeum mieści się w starej fabryce herbaty. Nie należy do obowiązkowych pozycji, ale można potraktować jako ciekawostkę.

Osoby lubiące spokojne spacery powinny wybrać się nad malownicze jezioro Kandy lub pospacerować jedną z wielu ścieżek po okolicznych parkach i lasach.

Miasto idealne na kilkugodzinną lub jednodniową wycieczkę.

Kandy (fot. McKay Savage, CC-BY, flickr.com )

Anuradhapura



Historyczna stolica Sri Lanki obecnie wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Żywie w Anuradhapurze kręci się wokół świątyń religijnych rozrzuconych po całym obszarze miasta. Podobnie jak świątynie, rozsiane na dużej powierzchni są dagoby - stupy buddyjskie. Jedna z nich 19-metrowa Thuparama Dagoba wybudowana w III wieku p.n.e. uważana jest za najstarszą tego typu budowlę na Sri Lance, a być może i na świecie.

Ważnym obiektem kultu religijnego jest święte drzewo Sri Maha Bodhi, również podobno najstarsze na świecie. Według legendy drzewo zostało wyhodowane z gałęzi figowca, pod którym medytował i doznał oświecenia sam Budda (medytował pod figowcem). Gałąź wspomnianego figowca została podarowana królowi Sri Lanki Devanampiyatissowi przez mniszkę buddyjską Sanghamittę, co dało początek miastu.

Poza obiektami religijnymi zwracają uwagę resztki fortecy wykutej w głazie oraz Kuttam Pokuna, czyli bliźniacze baseny wybudowane prawdopodobnie około VII wieku (są różne wersje). Są to dwa baseny, każdy wielkości kortu tenisowego, na pierwszy rzut oka wyglądające na identyczne, co okazuje się nieprawdą. Baseny służyły do rytualnego obmywania się mnichów. Uważane za jeden z cudów starożytnego świata, również dzisiaj zachwycają turystów precyzją wykonania i zdumiewającymi, jak na tamte czasy, rozwiązaniami technicznymi.

Anuradhapura to typowe miasto pielgrzymkowe. Bez wątpienia atrakcyjne, lecz trzeba poświęcić sporo czasu na przejazd z Kolombo.

Galle



Popularne wśród turystów lankijskie miasto położone na linii kolejowej Kolombo - Matara. Nie należy do dużych miast, jednak przyciąga turystów największym zachowanym fortem wybudowanym przez Europejczyków w południowo-wschodniej Azji. Fort jest symbolem miasta i jego największą atrakcją. Poza tym można spacerować po plażach. Niestety, sielankowy krajobraz psują widoczne w okolicy do dzisiaj ślady po tsunami z 2004 roku.

Matara



Ostatni przystanek pięknej linii kolejowej biegnącej wzdłuż wybrzeża Sri Lanki. Samo miasto nie jest szczególnie atrakcyjne, ale jeżeli zdecydujemy się na podziwianie pięknych widoków z pociągu jadącego z Kolombo do Matary, na pewno spędzimy tam chociaż chwilę. Matara, jak każde lankijskie miasto, posiada sporo obiektów kultu religijnego różnych wyznań. Poza tym znajdziemy tam Fort Matara, Fort Gwiaździsty oraz największą atrakcję - piękne i czyste plaże.

Źródła:

[1] ceylonrailway.com/sri-lanka-railway-history/history-of-sri-lanka-railway-part-1/
[2] ceylonrailway.com/sri-lanka-railway-history/history-of-sri-lanka-railway-part-2/
[3] www.infolanka.com/org/mrail/rroutes.html
[4] www.serendib.btoptions.lk/article.php?issue=61&id=1590#page
[5] www.dailymail.co.uk/travel/travel_news/article-2790750/the-queen-jaffna-train-rides-24-years-suspended-sri-lankan-civil-war.html
[6] www.railwaygazette.com/news/infrastructure/single-view/view/president-reopens-railway-to-jaffna.html
[7] http://www.railwaygazette.com/news/business/single-view/view/railway-supply-industry
[8] www.railway-technology.com/news/newssri-lanka-to-call-bids-for-2bn-urban-railway-project-4688958/

Nine Arch Bridge (fot. Dennis Binzen, CC-BY, flickr.com )