Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


KOMUNIKAT
ZE WZGLĘDU NA PODRÓŻ KOLEJĄ PO POLSCE W DNIACH 22-28.07.2014 NIE BĘDĘ ODPOWIADAŁ NA MAILE, ANI AKTUALIZOWAŁ INFORMACJI. DO ZOBACZENIA NA SZLAKU.

SŁOWACJA



Przewoźnik: Železničná spoločnosť Slovensko www.slovakrail.sk
Ostatnia aktualizacja: 30.04.2014



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Dojazd przez Czechy
3. Dojazd przez Zwardoń
4. Dojazd przez Muszynę
5. Kategorie pociągów
6. Jak dojechać do największych słowackich miast
7. Wybrane zniżki
8. Połączenia międzynarodowe
9. Slovak 2013
10. Regiojet
11. Subiektywne wrażenia ze słowackich miast
12. Ciekawe trasy

Nasz południowy sąsiad ma wiele do zaoferowania miłośnikom podróżowania koleją. Chociaż ceny przewozów nie należą do najniższych, można trafić na atrakcyjne promocje w ruchu międzynarodowym. W ostatnich latach coraz częściej można spotkać zmodernizowane wagony bezprzedziałowe w pociągach pospiesznych i Intercity.

Jedyne, czego brakuje w ofercie kolei słowackich, to bilety sieciowe jednodniowe, weekendowe lub tygodniowe. Niestety, trudno znaleźć oferty pozwalające niedrogo podrózować turystom chcącym zobaczyć jak najwięcej słowackich miast. W wakacje zwykle oferowany jest miesięczny bilet sieciowy Slovak, lecz ze względu na łączną cenę nie jest tak atrakcyjny, jak podobne oferty kolei czeskich lub austriackich.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



slovakrail.sk - strona z wyszukiwarką połączeń i kalkulatorem cen w komunikacji krajowej. Poza sprawdzeniem ceny istnieje możliwość zakupu biletu oraz dokonania rezerwacji miejsca. Strona uwzględnia komunikację zastępczą. Sprawdzanie cen nie zawsze działa.

cp.atlas.sk - słowacka wyszukiwarka połączeń kolejowych i autobusowych.

www.polskibus.com - głupio to przyznawać na stronie dotyczącej podróżowania koleją, ale obecnie oferta firmy "Polski Bus" jest bezkonkurencyjna. Autokarami tego przewoźnika można stosunkowo szybko, wygodnie i niedrogo dojechać między innymi z Warszawy i Katowic do Bratysławy i Wiednia. Odpada konieczność przesiadek, ceny są przystępne.

2. DOJAZD PRZEZ CZECHY



Liczba połączeń z Polską pozostawia wiele do życzenia. Zostały zlikwidowane bezpośrednie pociągi z Katowic i Krakowa do Żyliny, jak również nocny pociąg z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce.

Na Słowację najłatwiej dojechać przez Czechy. Są dwie możliwości:
a) pociągiem EC Warszawa - Wiedeń lub Warszawa - Brzecław dojechać do stacji Brzecław i tam przesiąść się na pociąg jadący do Budapesztu przez Bratysławę.

Według informacji udostępnionych na stronie slovakrail.sk przy zakupie biletu powrotnego udzielana jest zniżka z taryfy międzynarodowej - 60% za przejazd po odcinku słowackim, 40% za przejazd po odcinku polskim i 40% w przypadku przejazdu przez Czechy. Ostatnio ceny biletów relacji Warszawa - Bratysława znacznie poszły w górę. Strona kolei słowackich podaje następujące ceny (sprawdzane 30.04.2014):

Bratysława - Warszawa i z powrotem (przez Skalite) - 77 euro
Bratysława - Warszawa i z powrotem (przez Brzecław) - 97,04 euro
Bratysława - Kraków i z powrotem (przez Skalite) - 52,04 euro
Bratysława - Kraków i z powrotem (przez Brzecław) - 62,48 euro

b) pociągiem EC Warszawa - Wiedeń dojechać do stacji Bogumin i stamtąd na bilecie CityStar pojechać do Żyliny i z powrotem lub do stacji Brzecław, skąd można dojechać do Bratysławy.

Cena biletu np. z Bogumina do Koszyc to około 19 euro.

c) dawniej polecałem dojazd z miast na południu Polski do Cieszyna, stamtąd przejście do Czeskiego Cieszyna i kontynuowanie podróży w stronę Żyliny. Obecnie oferta Kolei Śląskich, jeśli chodzi o pociągi do Cieszyna, jest żałosna i można jedynie liczyć na liczne busy z Katowic, Krakowa i Bielska-Białej.

OSTRZEŻENIE!!! Pasażerom nocnych pociągów kursujących pomiędzy Czechami a Słowacją zaleca się ostrożność na odcinku Čadca - Kysucké Nové Mesto. Sam byłem świadkiem, jak złodzieje okradali pasażerów w porannym pociągu "Excelsior" relacji Cheb - Koszyce

3. DOJAZD PRZEZ ZWARDOŃ:


W rozkładzie jazdy kursują, w zależności od dnia, trzy lub cztery pociągi ze Słowacji do Zwardonia. Dwa z nich są skomunikowane z pociągami Kolei Śląskich, ale ze względu na bardzo częste zmiany rozkładu jazdy w Polsce nie ma sensu podawać godzin odjazdu. Przed podróżą należy wydrukować sobie godziny odjazdów pociągów Zwardoń - Bielsko-Biała - Katowice lub innych połączeń Kolei Śląskiej, bowiem w systemie kolei słowackich tych pociągów nie pokazuje i jeżeli zapytamy o połączenia, dostaniemy bardzo dziwne wydruki, które pokazują czas przejazdu z Żyliny do Katowic przez Zwardoń 20 godzin.

Ceny biletów powrotnych (sprawdzane 30.04.2014):

Zwardoń - Czadca: 3,2 euro
Zwardoń - Skalite: 2 euro

Biletów tych nie można kupić w Polsce, więc wiele osób decyduje się na przekroczenie granicy pieszo, aby po dojściu do stacji Skalite-Serafinov lub Skalite kontynuować podróż słowackim pociągiem. Przejście ze stacji Zwardoń do stacji Skalite-Serafinov trwa około 15 minut, choć osobiście nie miałem okazji zweryfikować tej informacji.

Inny sposób to przejście granicy pieszo, dojście do pierwszego przystanku autobusowego (Skalite Makov) i przejazd autobusem do Skalite lub Czadcy.

Prywatnie odradzam ten sposób podróży.

4. DOJAZD PRZEZ MUSZYNĘ



Dawniej kursował pociąg bezpośredni z Polski do Koszyc, jadący między innymi przez Nowy Sącz i Muszynę. Od kilku lat przez granicę nie kursują żadne pociągi pasażerskie. Granicę trzeba przekroczyć pieszo, a konieczność przesiadek i przejścia pieszego z Muszyny do Leluchowa znacznie utrudnia rozplanowanie podróży.

W skrócie podróż wygląda tak:

a) dojazd do Muszyny pociągiem TLK Poprad lub REGIO z Krakowa
b) przejście z Muszyny do Leluchowa (podobno kilka razy dziennie kursują busy)
c) przekroczenie granicy pieszo
d) przejazd autobusem relacji Stara Ľubovňa-Plaveč-Orlov-Čirč-Obručné firmy Bus Karpaty. Szczegółówy rozkład jazdy na stronie: www.buskarpaty.sk/index2.html - pierwszy rozkład jazdy od góry.

Autobusem można dojechać do stacji Plaveč, skąd kilka razy w tygodniu odjeżdżają pociągi do Koszyc, albo do miasteczka Lubowla ( Stara Ľubovňa). Z Lubowli można dojechać pociągiem lub autobusem do Popradu.

Zdecydowanie odradzam. Brakuje sezonowego połączenia kolejowego Kraków - Poprad lub Kraków - Koszyce.

5. KATEGORIE POCIĄGÓW



Kategorie słowackich pociągów nie różnią się od polskich. W rozkładzie jazdy stosuje się oznaczenia:
Os - pociąg osobowy
Zr - pociąg przyspieszony
R - pociąg pospieszny
EX - ekspres
IC - Intercity
EC - Eurocity

W pociągach Intercity obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Do końca 2011 cena obowiązkowej miejscówki wahała się od 1 do 5 euro w zależności od dnia tygodnia i konkretnej relacji. W pociągach pospiesznych nieobowiązkowa rezerwacja miejsca kosztowała 1 euro, zalecana była w szczególności w okresie wakacji i ferii zimowych.

Od 2013 przy zakupie biletów na pociągi Intercity stosuje się aż pięć kategorii cenowych w zależności od wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilety. Im wcześniej kupiony bilet, tym niższa cena. Przy kupnie biletu od 60 do 9 dni przed planowaną podróżą płacimy najniższą cenę (kategoria cenowa "C'). Przy kupnie biletu od 8 do jednego dnia przed planowaną podróżą możemy skorzystać z kategorii cenowej "B". Przy kupnie biletu w dzień odjazdu pociągu zapłacimy najwięcej (kategoria cenowa "A"). Są jednak pociągi Intercity, na które w wybrane dni obowiązuje kategoria cenowa "C" bez względu na to, kiedy kupujemy bilet. System jest skomplikowany i trudno to wyjaśnić w przystępny sposób.

Szczegółowy kalendarz obowiązywanie cen i kategorii cenowych można znaleźć na stronie kolei słowackich.

Dopłaty do wagonów sypialnych i kuszetek w ruchu krajowym sprawdzane (30.04.2014):
Kuszetka - przedział 6-osobowy: 5 euro
Kuszetka - przedział 4-osobowy: 6 euro
Wagon sypialny - przedział 3-osobowy: 8 euro
Wagon sypialny - przedział 2-osobowy: 12 euro
Wagon sypialny - przedział 1-osobowy (1 klasa): 25 euro

W rozkładzie jazdy 2013/2014 pociąg pospieszny Zemplin relacji Bratysława - Humenne będzie prowadził autokuszetki, czyli wagony do przewozu samochodów. Przewóz samochodów odbywa się jedynie pomiędzy stacją początkową i końcową.

Zmodernizowany wagon pociągu osobowego
Zmodernizowany wagon pociągu osobowego
Słowacki pociąg Intercity
Słowacki pociąg Intercity


Typowy słowacki pociąg osobowy
Typowy słowacki wagon pociągu osobowego
Typowy słowacki pociąg osobowy
Wnętrze typowego słowackiego pociągu osobowego


6. JAK DOJECHAĆ DO NAJWIĘKSZYCH SŁOWACKICH MIAST



Analizując statystyki zauważyłem, że często internauci poszukują informacji na temat do jazdu z Polski do największych słowackich miast. Pierwsza rzecz, to dojazd do Żyliny lub Bratysławy, co opisałem wyżej. Następnie:

Dojazd do Trenczyna i Trnawy

Do Trenczyna lub Trnawy można dojechać licznymi pociągami pospiesznymi, osobowymi i Intercity kursującymi pomiędzy Żyliną a Bratysławą.

Dojazd do Koszyc

Do Koszyc można dojechać pociągami pospiesznymi i Intercity z Żyliny lub Bratysławy (tu mamy do wyboru dwie trasy: Bratysława - Żylina - Koszyce lub Bratysława - Brezno - Koszyce). Kursują również pociągi bezpośrednie z Bogumina lub Czeskiego Cieszyna.

Dojazd do Popradu

Poprad leży na trasie Żylina - Koszyce, więc nie ma żadnych problemów z dojazdem.

Dojazd do Bańskiej Bystrzycy

Do Bańskiej Bystrzycy można dojechać kilka razy dziennie pociągami przyspieszonymi z Żyliny (kursują w takcie dwugodzinnym). Część z nich kursuje dalej do Bratysławy. Z Bratysławy można dojechać pociągami bezpośrednimi, ale często należy przesiąść się na stacji Zvolen.

Dojazd do Nitry

Najtrudniej opisać dojazd do Nitry. Najłatwiej złapać przesiadkę na stacji Leopoldov na trasie Bratysława - Żylina, skąd kursują szynobusy do Nitry. Pociąg jedzie powoli przez bardzo małe miejscowości. Taka podróż to gratka dla miłośników kolei, natomiast pasażer obładowany bagażem nie będzie miał powodów do zadowolenia. Do Nitry można również dojechać bezpośrednim pociągiem z miasta Nove Zamky.

7. WYBRANE ZNIŻKI



Zniżki ustawowe wprawdzie nie dotyczą cudzoziemców, jednak nie wszystko stracone. Osoby często podróżujące po Słowacji mogą wykupić karty zniżkowe (ceny sprawdzane 30.04.2014):

REGIONAL

Nowa ulga handlowa dla wszystkich podróżujących pociągami osobowymi, przyspieszonymi i REX na odległość do 60 kilometrów w drugiej klasie. Płacą oni 15% taniej, niż według taryfy normalnej.

ZNIŻKA GRUPOWA

Zniżka grupowa na słowackich kolejach funkcjonuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich to zniżka dla małych grup (Skupina mini). Przeznaczona jest dla małych grup liczących do pięciu osób, przy czym w grupie musi być przynajmniej jeden dorosły i jedno dziecko do ukończenia piętnastego roku życia.

Z kolei zniżka grupowa w wariancie dla większych grup jest przeznaczona dla grup liczących od sześciu do 99 osób bez względu na wiek. W obu wersjach pierwszy dorosły płaci 100% ceny biletu, każdy następny ma zniżkę 25%, a dziecko do ukończenia 15 roku życia 60%. Zasada ta obowiązuje we wszystkich pociągach, poza pociągami IC, w których obowiązują zupełnie inne zasady. Jeżeli grupa chce podróżować pociągami EC, musi dopłacić 1,5 euro za każdą osobę dorosłą i 1 euro za dziecko.

JUNIOR RAILPLUS EURO<26

Karta zniżkowa i karta Euro26 w jednym. Przeznaczona dlapodróżnych, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Ważna rok od daty wydania, przy czym ważność się kończy w dniu ukończenia 26 roku życia bez względu na datę zakupu. Koszt wydania karty na rok to 16,50 euro. Przy częstych podróżach wydana kwota szybko się zwraca. (ceny sprawdzane 30.04.2014)

Zniżki na kolei:
- 40% zniżki na połączenia krajowe w 2 klasie.
- 50% zniżki na połączenia TEZ (więcej na dole strony)
- zniżka na bilety międzynarodowe

KLASIK RAILPLUS

Dla osób w wieku 26-65 lat. Karta ważna rok od daty wydania. Koszt: 35 euro. Uprawnia do następujących zniżek:
- 25% zniżki na połączenia krajowe we wszystkich pociągach w 1 i 2 klasie.
- 50% zniżki na połączenia TEZ (więcej na dole strony)
- 25% zniżki na bilety międzynarodowe
- zniżki na wybrane połączenia w komunikacji międzynarodowej według odrębnych umów.

8. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Słowacja posiada bardzo dobrą sieć połączeń z Czechami, natomiast sprawa wygląda gorzej, jeśli chodzi o połączenia z innymi sąsiadami. Na pewno dużo do zrobienia pozostaje w połączeniach z Polską. Brakuje pociągu Kraków - Koszyce oraz bezpośredniego pociągu Katowice - Żylina lub dalej przez Żywiec. Poniżej publikuję listę połączeń międzynarodowych w rozkładzie jazdy 2013/2014.

Poza wymienionymi krajami ze Słowacji można dojechać bezpośrednim pociągiem do Belgradu (pociąg Praga - Belgrad), na Ukrainę (również w wagonie z miejscami do siedzenia Cierna nad Tisou - Czop) oraz do Niemiec (pociąg Budapeszt - Berlin przez Czechy)

AUSTRIA:



Będąc w Bratysławie warto wybrać się do Wiednia. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 11/12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 30.04.2014):
Bratysława - Wiedeń - 13 euro (tylko pociąg) / 17,50 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Nitra - Wiedeń - 24 euro (tylko pociąg) / 28,50 euro (z biletem komunikacji miejskiej)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień - najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

CZECHY



Nie powinno być problemów z przejazdem koleją pomiędzy Republiką Czeską a Słowacją. Najbardziej popularne połączenia to pociągi EX, IC i EC kursujące na trasach:
Budapeszt - Nowe Zamki - Bratysława - Brzecław - Brno - Pardubice - Praga - Berlin
Koszyce - Poprad - Żylina - Czeski Cieszyn - Bogumin - Ostrawa - Ołomuniec - Praga

Przy zakupie biletów powrotnych podróżni mogą skorzystać z atrakcyjnej zniżki City Star. Pierwszy podróżny otrzymuje wtedy zniżkę 70% z taryfy międzynarodowej, następni podróżni 80%. Bilet jest ważny przez miesiąc, natomiast jego zwrot możliwy jest tylko przed pierwszym dniem ważności.

Na wybrane pociągi EX i EIC można zakupić również bilet SparDay. Bilety SparDay to bilety promocyjne, które należy kupić z wyprzedzeniem - najwcześniej 60 dni przed planowaną podróżą, najpóźniej 3 dni przed planowaną podróżą. Wydawane są na konkretną trasę i na konkretny pociąg. Kontyngent biletów jest ograniczony, a ich liczba stanowi tajemnicę handlową. Z tego, co mi wiadomo, biletów tego typu jest dużo więcej niż np. przy kupnie biletów z Polski do Wiednia. Przykładowe ceny biletów SparDay w pociągach pomiędzy Czechami a Słowacją (sprawdzane 30.04.2014):

Koszyce - Praga: 22 euro
Koszyce - Pardubice: 19 euro
Koszyce - Ołomuniec: 15 euro
Poprad-Tatry - Praga: 20 euro
Żylina - Praga: 16-24 euro
Żylina - Ołomuniec: 9-13 euro
Bratysława - Praga: 15 euro
Bratysława - Brno: 6 euro
Na wybrane pociągi nocne można na podobnych zasadach zakupić bilet SparNight. Na przykład na trasie Koszyce - Praga za podróż w kuszetce sześcioosobowej zapłacimy za bilet 27 euro, w kuszetce czteroosobowej 30 euro, a w przedziale sypialnym 32 euro. Normalnie cena byłaby dużo wyższa.

W jednym z pociągów nocnych możliwy jest przewóz samochodów w autokuszetce na trasie Koszyce - Praga.

Ponadto kursują zwykłe pociągi osobowe mało znane turystom z Polski. Przy kupnie biletów obowiązuje specjalna taryfa przygraniczna.
Czadca - Mosty u Jablunkova - Czeski Cieszyn - Bogumin
Puchov - Horni Lidec
Velka nad Velickou - Nove Mesto nad Vahom
Kuty - Brzecław

WĘGRY:



Mimo bliskości kolejowego przejścia granicznego Rusovce - Rajka (ok. 30 km. od Bratysławy hl. st.) ruch kolejowy jest kierowany na Štúrovo/Szob. Międzynarodowe bilety powrotne kupione na trasie Słowacja - Węgry są tańsze od biletów w jedną stronę. Warto kupić międzynarodowy bilet nie tylko ze względu na cenę. Jeśli ktoś będzie kombinował na zasadzie bilet do granicy, to na Węgrzech będzie musiał wysiąść na pierwszej stacji, kupić bilet i pojechać innym pociągiem.

Przykłady cen biletów powrotnych (sprawdzane 30.04.2014):
Koszyce - Miskolc (przez Čaňa Gr.) - 6,5 euro
Bratysława - Budapeszt (przez Szob Gr.) - 17,50 euro
Nové Zámky - Budapest (przez Szob Gr.) - 10,50 euro
Koszyce - Budapest (przez Čaňa Gr.) - 20 euro

UKRAINA



2 razy dziennie kursują pociągi pomiędzy ukraińską stacją graniczną Chop a słowacką stacją Cierna nad Tisou. Poprzednio pisałem, że nie są to pociągi przemytnicze, ale ostatnio dowiedziałem się, że celnicy bardzo dokładnie kontrolują bagaże, a sporo kartonów papierosów wylatuje przez okno podczas jazdy pociągów.

Z miejscowości Chop można dojechać marszrutką lub pociągiem podmiejskich do Użgorodu lub Mukaczewa. Z Użgorodu i Mukaczewa kursują pociągi do największych ukraińskich miast, w tym do Lwowa. Chop posiada także połączenie kolejowe z węgierskim miastem granicznym Zahony.

Na stacji Chop działają "komnaty", czyli pokoje wypoczynkowe, ale ich stan pozostawia dużo do życzenia. O wiele lepsze "komnaty" są w Użgorodzie, lecz cieszą się dużą popularnością i trudno w nich znaleźć wolne miejsce. W 2014 roku zlikwidowano hotel robotniczy kolei słowackich na pierwszej stacji po stronie słowackiej - Cierna nad Tisou.

Z Koszyc do Użgorodu i z powrotem można dojechać bezpośrednimi autobusami przez Vyšné Nemecké. Przejście graniczne w miejscowości Vyšné Nemecké to przejście drogowe, w weekendy i święta należy się liczyć z długimi kolejkami. Od kilku lat piesi nie mogą przekraczać granicy w tym miejscu, można jedynie poprosić kogoś o przewiezienie przez granicę za opłatą. Piesi mogą skorzystać z oddalonego o 35 kilometrów przejścia granicznego Veľké Slemence - Mali Selmenci, co znacznie wydłuża czas podróży.

9.SLOVAK 2013



Koleje słowackie po raz kolejny przygotowały wakacyjną ofertę "Slovak 2013". To bilety sieciowe umożliwiające odbycie nieograniczonej liczby podróży w pociągach ZSSK na terenie Słowacji przez 31 nastepujacych po sobie dni w okresie od 1.7 do 31.8 . Niestety, bilety są dostępne tylko dla posiadaczy kart Klasik RailPlus orazi Junior RailPlus Euro<26. Ceny biletów wraz z wyrobieniem karty:
Slovak 2013 + Junior RailPlus Euro<26: 45 euro + 16,50 euro = 61,5 euro
Slovak 2013 + Klasik RailPlus: 55 euro +35 euro = 90 euro

W przypadku osób, które ukończyły 26 rok życia oferta nie jest szczególnie atrakcyjna, bowiem Słowację tak naprawdę można przejechać w ciągu tygodnia.

10. REGIOJET



W Czechach i na Słowacji jedną z najbardziej znanych firm świadczących usługi przewozowe jest Student Agency kojarzona z "żółtymi autobusami". Firma odniosła ogromny sukces oferując pasażerom komfort oraz dodatkowe usługi w cenie biletu, jak np. prasę w autobusach. Udało im się przy tym zachować konkurencyjne ceny biletów.

Sukces na rynku przewozów autobusowych spowodował, że grupa Student Agency zaczęła myśleć o pasażerskich przewozach kolejowych. Od ponad roku na terenie Czech kursują "żółte pociągi" pod nazwą RegioJet konkurujące z państwowymi kolejami czeskimi na trasie Hawirzów - Ostrawa - Praga. Konkurencja zmusiła koleje czeskie do wprowadzenia licznych promocji na trasie.

Pociągi RegioJet można również spotkać na terenie Słowacji. Firma RegioJet uruchomiła połączenie międzynarodowe Praga - Żylina (bilety od 15 euro) obsługiwane przez pociągi zestawione z wagonów i lokomotyw czeskiego oddziału firmy.

Na Słowacji RegioJet obsługuje linię Bratysława – Dunajská Streda – Komárno. Wszystkie połączenia obsługują pociągi Talent wyprodukowane przez firmę Bombardier. Pociągi są klimatyzowane, wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym oraz w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zadowoleni będą również rowerzyści, bowiem w pociągach przygotowano specjalne miejsca na rowery.

W pociągach RegioJet w cenie biletu pasażerowie mają do dyspozycji aktualną prasę (w dni powszednie), wi-fi podczas całej podróży, możliwość podróży w pierwszej klasie bez żadnej dopłaty, a także możliwość skorzystania z wybranych parkingów przy stacjach kolejowych w miejscowości Kvetoslavov i mieście Dunajska Streda.

Bilet z Bratysławy do Komarna kosztuje 4,50 euro w taryfie normalnej. RegioJet oferuje szereg promocji, dzięki którym podróż może być dużo tańsza.

Samo Komarno jest ładnym miastem, zdecydowanie wartym odwiedzenia. Z Komarna pieszo można dojść do węgierskiego miasta Komarom, skąd kursują pociągi do innych węgierskich miast. Jeśli ktoś z was będzie kiedyś dłużej przebywał w Bratysławie, polecam taką jednodniową wycieczkę.

Szczegółowe informacje: www.regiojet.sk


Słowacki pociąg RegioJet
(źródło: www.regiojet.sk za zgodą)

Słowacki pociąg RegioJet - wnętrze
(źródło: www.regiojet.sk za zgodą)

11. SUBIEKTYWNE WRAŻENIA ZE SŁOWACKICH MIAST



BAŃSKA BYSTRZYCA

Moim zdaniem bardzo przereklamowane miasto. Może miała na to wpływ deszczowa pogoda, jednak nie zrobiło na mnie najlepszego wrażenia. Zaniedbane osiedla, brud - bardzo ładnie prezentował się jedynie rynek.

BRATYSŁAWA

Stolica Słowacji. Zabytkowe centrum z pewnością spodoba się każdemu, podobnie jak panorama miasta z zamku. Wrażenie robi także Nowy Most na Dunaju. Poza centrum miasto ogólnie zaniedbane - od mojego pierwszego pobytu (2006) do ostatniego (2009) nastąpiła spora poprawa w wielu miejscach - w centrum i na osiedlach. Teren wokół Dworca Głównego przynosi wstyd miastu - w nocy jest tam wyjątkowo nieciekawie. W Bratysławie byłem kilka razy - dwa razy przez tydzień. Miasto trzeba pochwalić za nocne życie w centrum. Nie zdarzyły mi się także żadne przykre incydenty. Turystom radzę poruszać się na piechotę. Z Dworca Głównego jest niedaleko do centrum, szkoda wydawać pieniędzy na komunikację miejską.

Oczywiście jest to obowiązkowy punkt każdego turysty zwiedzającego Słowację.

KOSZYCE

Drugie co do wielkości miasto Słowacji. Spodobało mi się o wiele bardziej niż stolica, przynajmniej w centrum. Większość osiedli jest zaniedbana, można również przez pomyłkę trafić do któregoś z romskich gett, a wtedy lepiej uciekać. Mimo wstrętnego dworca kolejowego oraz mrożącego krew w żyłach spaceru po parku obok dworca po zmroku wrażenie bardzo pozytywne. Wszystkim polecam lody na gałki w cukierni "Aida". Najlepsze lody, jakie kiedykolwiek jadłem.

NITRA

Jedno z większych słowackich miast położone trochę z dala od głównych szlaków komunikacyjnych. Liczy 87 tysięcy mieszkanców. Na uwagę zasługuje główny plac oraz deptak. Ze względu na położenie komunikacja kolejowa cieszy się małym zainteresowaniem, większość osób korzysta z autobusów. Oba dworce - kolejowy i autobusowy - leżą obok siebie i są w bardzo złym stanie. Miasto wypada średnio. Warto zwiedzić, chociaż nie jest to obowiązkowy punkt wizyty.

POPRAD

Chyba najpopularniejsze słowackie miasto wśród polskich turystów. Podczas mojej wizyty kilka lat temu mocno mnie rozczarował. Od znajomej Słowaczki wiem, że od tamtego czasu centrum miasta bardzo się zmieniło. Nie miałem okazji zweryfikować, więc trudno mi coś na ten temat powiedzieć. Ogólnie nie ma żadnych rewelacji, aczkolwiek trudno coś temu miastu wytknąć. Na pewno warto zobaczyć.

TRENCZYN

Miasto słynące z zamku na wzgórzu. Zamek jest świetnie widoczny z pociągu. Liczy ponad 50 tysięcy mieszkańców. Centrum miasta wywarło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Spokojne, ciche miasteczko, gdzie można pospacerować i posiedzieć. Polecam.

TRNAWA

Leży ok. 45 kilometrów od Bratysławy, skąd łatwo i szybko można dojechać pociągiem. Samo zabytkowe centrum wydało mi się bardzo małe. Na zwiedzenie miasta wystarczyła mi godzina, góra półtorej godziny. Warto wspomnieć, że na dworcu kolejowym można jest czynny prysznic. Ocena: 6,5/10. Można zwiedzić, lecz jeśli nie zwiedzimy, to nic się nie stanie.

ŻYLINA

Moje ulubione słowackie miasto. Nie wiem dlaczego, ale zawsze bardzo lubię wracać do tego miasta. Rześkie powietrze, stosunkowo długi deptak i specyficzna atmosfera czynią z tego miasta ciekawe miejsce do zwiedzania. Centrum miasta bardzo mi się podoba. W 2005 roku miałem okazję przejechać się trolejbusem dookoła Żyliny. Osiedla niby trochę zaniedbane, lecz czuć pewien klimat, którego nie czułem w innych słowackich miastach. W centrum miasta praktycznie nie ma życia nocnego. Raz przyjechałem z Popradu po 20:00 a miasto jak wymarłe. Dworzec kolejowy nie należy do najładniejszych, chociaż uwagę zwracają piękne witraże. Niemniej Żylina to bardzo dobre miejsce na spokojny wypoczynek.

12. CIEKAWE TRASY



Na piękne widoki natrafimy nie tylko podczas podróży kolejką TEZ po Wysokich Tatrach. Godne polecenia są dwie szczególnie dwie trasy:

ŻYLINA - BAŃSKA BYSTRZYCA

W okolicach Bańskiej Bystrzycy liczne tunele i ładne widoki. Niestety, jechałem tamtędy przy pochmurnej pogodzie i obfitych opadach deszczu, więc niewiele udało mi się zobaczyć. W drodze powrotnej zapadł już zmrok. Znam głównie z opisów na forach internetowych.

ŻYLINA - KOSZYCE

Główna magistrala i jednocześnie bardzo ładna trasa. Niemal przez całą podróż można podziwiać wznoszące się w oddali góry. Niemal wszystkie pociągi dalekobieżne na tej trasie kursują z wagonami klimatyzowanymi, przez co nie da się otworzyć okna i fotografować.

Linia kolejowa Koszyce - Żylina
Linia kolejowa Koszyce - Żylina
Linia kolejowa Koszyce - Żylina
Linia kolejowa Koszyce - Żylina