Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas



SŁOWACJA



Przewoźnik: Železničná spoločnosť Slovensko
www.slovakrail.sk
Ostatnia aktualizacja: 27.11.2016



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Kategorie pociągów
4. Jak dojechać do największych słowackich miast
5. Wybrane zniżki
6. Połączenia międzynarodowe
7. Regiojet
8. Slovak 2016
9. Dworce kolejowe
10. Co zobaczyć - plan podstawowy
11. Jednodniowe wycieczki z Koszyc
12. Polecane noclegi

Koleje słowackie od listopada 2014 roku oferują darmowe przejazdy pociągami dotowanymi dla wielu osób - między innymi dla studentów, emerytów i rencistów, w przypadku studentów dotyczy to także studentów studiów dziennych z Polski. Warto wykorzystać tę okazję, aby zwiedzić Słowację, bowiem oprócz darmowych przejazdów można znaleźć dużo niedrogich noclegów w centrach większych i mniejszych miast. Osoby, którym nie przysługuje prawo do bezpłatnych przejazdów, też nie mogą narzekać - poza pociągami Intercity ceny biletów są niewygórowane, a na trasie Bratysława - Żylina - Koszyce można również skorzystać z pociągów firmy Regiojet. Dużym plusem są liczne połączenia z Republiką Czeską, pozwalające na bardzo łatwy dojazd na Słowację z Czeskiego Cieszyna i Bogumina, jak również ze stacji Brzecław do Bratysławy.

Jedyne, czego brakuje w ofercie kolei słowackich, to bilety sieciowe jednodniowe, weekendowe lub tygodniowe. Niestety, trudno znaleźć oferty pozwalające niedrogo podróżować turystom chcącym zobaczyć jak najwięcej słowackich miast. W wakacje oferowany jest miesięczny bilet sieciowy Slovak, lecz ze względu na łączną cenę nie jest tak atrakcyjny, jak podobne oferty kolei czeskich lub austriackich.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



slovakrail.sk - strona z wyszukiwarką połączeń i kalkulatorem cen w komunikacji krajowej. Poza sprawdzeniem ceny istnieje możliwość zakupu biletu oraz dokonania rezerwacji miejsca.

UWAGA!!! Od 17 listopada 2014 roku większość obywateli krajów Unii Europejskiej może podróżować pociągami kolei słowackich (poza Intercity) za darmo. Szczegóły w artykule: Przewodnik o podróżowaniu koleją po Słowacji za darmo

cp.atlas.sk - słowacka wyszukiwarka połączeń kolejowych i autobusowych.

Mapa sieci kolei słowackich (źródło: Železnice Slovenskej republiky).

Słownik tematyczny słowacko-polski - mój darmowy słownik dla osób, które chciałyby poznać podstawy języka słowackiego przed wyjazdem. Nie jest to wprawdzie rozkład jazdy, ale przyda się, kiedy będziecie mieli problemy z odczytaniem komunikatów.

2. JAK DOJECHAĆ?



Liczba połączeń z Polską pozostawia wiele do życzenia. Ponad 5 lat temu zostały zlikwidowane bezpośrednie pociągi z Katowic i Krakowa do Żyliny, jak również nocny pociąg z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce.

Na Słowację najłatwiej dojechać przez Czechy. Wystarczy dojechać do Bogumina (pociągami EC z Warszawy w kierunku Pragi i Wiednia), a tam przesiąść się do pociągów Praga - Żylina lub Praga - Koszyce, ewentualnie pojechać dalej wagonami bezpośrednimi. Osoby jadące do Bratysławy przesiadają się na stacji Břeclav. Nie ma problemu z kupnem biletów w czynnej całodobowo kasie w Boguminie. Tam nawet zwykła kasa prowadzi sprzedaż biletów międzynarodowych.

OSTRZEŻENIE!!! Pasażerom nocnych pociągów kursujących pomiędzy Czechami a Słowacją zaleca się ostrożność na odcinku Čadca - Kysucké Nové Mesto. Byłem świadkiem, jak złodzieje okradali pasażerów w porannym pociągu relacji Cheb - Koszyce (już nie kursuje).

Dużo trudniej podróżować przez Zwardoń. W rozkładzie jazdy kursują, w zależności od dnia, trzy lub cztery pociągi ze Słowacji do Zwardonia. Dwa z nich są skomunikowane z pociągami Kolei Śląskich, ale ze względu na bardzo częste zmiany rozkładu jazdy w Polsce nie ma sensu podawać godzin odjazdu. Przed podróżą należy wydrukować sobie godziny odjazdów pociągów Zwardoń - Bielsko-Biała - Katowice lub innych połączeń Kolei Śląskiej, bowiem w systemie kolei słowackich tych pociągów nie pokazuje i jeżeli zapytamy o połączenia, dostaniemy bardzo dziwne wydruki, które pokazują czas przejazdu z Żyliny do Katowic przez Zwardoń 20 godzin.

Ceny biletów powrotnych (sprawdzane 20.06.2016):

Zwardoń - Czadca: 3,2 euro
Zwardoń - Skalite: 2 euro

Biletów tych nie można kupić w Polsce, więc wiele osób decyduje się na przekroczenie granicy pieszo, aby po dojściu do stacji Skalite-Serafinov lub Skalite kontynuować podróż słowackim pociągiem. Przejście ze stacji Zwardoń do stacji Skalite-Serafinov trwa około 15 minut, choć osobiście nie miałem okazji zweryfikować tej informacji. Inny sposób to przejście granicy pieszo, dojście do pierwszego przystanku autobusowego (Skalite Kozak) i przejazd autobusem do Skalite lub Czadcy. Osobiście odradzam ten sposób podróży.

Dawniej kursował pociąg bezpośredni z Polski do Koszyc, jadący między innymi przez Nowy Sącz i Muszynę. Od kilku lat przez granicę nie kursują żadne pociągi pasażerskie. Granicę trzeba przekroczyć pieszo, a konieczność przesiadek i przejścia pieszego z Muszyny do Leluchowa znacznie utrudnia rozplanowanie podróży.

W skrócie podróż wygląda tak:

a) dojazd do Muszyny pociągiem TLK lub REGIO z Krakowa
b) przejście z Muszyny do Leluchowa (9 km, podobno kursują busy, ale nigdzie nie znalazłem rozkładu)
c) przekroczenie granicy pieszo
d) przejazd autobusem relacji Stara Ľubovňa-Plaveč-Orlov-Čirč-Obručné firmy Bus Karpaty. Szczegółowy rozkład jazdy na stronie: www.buskarpaty.sk/index2.html - wybieramy rozkład Stara Ľubovňa-Plaveč-Orlov-Čirč-Obručné

Autobusem można dojechać do stacji Plaveč, skąd raz lub dwa razy w tygodniu odjeżdżają pociągi do Koszyc, albo do miasteczka Lubowla ( Stara Ľubovňa). Z Lubowli można dojechać pociągiem lub autobusem do Popradu.

Zdecydowanie odradzam. Brakuje sezonowego połączenia kolejowego Kraków - Poprad lub Kraków - Koszyce.

O wiele lepiej przedstawiają się połączenia autobusowe:

www.tigerexpress.eu - Czeski przewoźnik mikrobusowy od maja 2015 roku obsługuje bezpośrednie połączenie Kraków - Poprad - Koszyce, pod koniec maja 2016 roku uruchomił również połączenie Kraków - Nowy Sącz - Bardejów - Preszów - Koszyce - przejazd tą drugą trasą trwa krócej niż pierwszą. Obecnie to najlepszy sposób na dojazd do Koszyc, jedyna wada to przejazd mikrobusem bez toalety, a podróż trochę trwa.

www.polskibus.com - głupio to przyznawać na stronie dotyczącej podróżowania koleją, ale obecnie oferta firmy "Polski Bus" jest bezkonkurencyjna. Autokarami tego przewoźnika można stosunkowo szybko, wygodnie i niedrogo dojechać między innymi z Warszawy i Katowic do Bratysławy i Wiednia. Odpada konieczność przesiadek, a ceny są przystępne, nawet bez promocji bilet za 1+1 zł.

www.luxexpress.eu - od kilku miesięcy na Słowację można też dojechać autokarami firmy Lux Express relacji Warszawa - Kraków - Bratysława - Wiedeń.

strama.eu - przedsiębiorstwo transportowe Strama sezonowo (połowa czerwca - początek października) uruchamia linię autobusową Zakopane - Poprad przez najpopularniejsze miejscowości po słowackiej stronie Tatr.

Komunitna Fundacja Bardejov w wakacje (lipiec - sierpień) uruchamia weekendowe połączenie autobusowe pomiędzy Krynicą a Bardejowem-Zdrój. Przejazd trwa 20-25 minut, autobusy kursują tylko w soboty i niedziele.

3. KATEGORIE POCIĄGÓW


Kategorie słowackich pociągów nie różnią się od polskich. W rozkładzie jazdy stosuje się oznaczenia:
Os - pociąg osobowy
Zr - pociąg przyspieszony
R - pociąg pospieszny
EX - ekspres
IC - Intercity
EC - Eurocity
SC - Supercity

W grudniu 2016 roku koleje słowackie przywrócą połączenia Intercity.

Koleje słowackie w ostatnich latach zainwestowały dużo pieniędzy w modernizację taboru i zakup nowych pociągów. W pociągach kursują wagony z przedziałami i wagony bezprzedziałowe. W zmodernizowanych wagonach dużo czynnych gniazdek. Wagony bezprzedziałowe kolei słowackich mają jedną wadę - siedzenia są w układzie 4+4, czyli podróżni siedzą naprzeciw siebie, a miejsca na nogi jest stosunkowo mało. Dla mnie dużo lepszym rozwiązaniem jest układ siedzeń z pociągów PKP Intercity lub kolei czeskich.

Dopłaty do wagonów sypialnych i kuszetek w ruchu krajowym sprawdzane (30.04.2016):
Kuszetka - przedział 6-osobowy: 5 euro
Kuszetka - przedział 4-osobowy: 6 euro
Wagon sypialny - przedział 3-osobowy: 8 euro
Wagon sypialny - przedział 2-osobowy: 12 euro
Wagon sypialny - przedział 1-osobowy (1 klasa): 25 euro

Dla osób podróżujących z bezpłatnymi biletami dopłaty do miejsca w wagonie sypialnym są o 4 euro wyższe, natomiast dopłaty do kuszetek są o 3 euro wyższe niż dla osób płacących za bilety z własnej kieszeni.

Klasy pociągów Intercity na stronie kolei słowackich

Zmodernizowany wagon pociągu osobowego
Zmodernizowany wagon pociągu osobowego
Słowacki pociąg Intercity
Słowacki pociąg Intercity


Typowy słowacki pociąg osobowy
Typowy słowacki wagon pociągu osobowego
Typowy słowacki pociąg osobowy
Wnętrze typowego słowackiego pociągu osobowego


6. JAK DOJECHAĆ DO NAJWIĘKSZYCH SŁOWACKICH MIAST



Analizując statystyki zauważyłem, że często internauci poszukują informacji na temat do jazdu z Polski do największych słowackich miast. Pierwsza rzecz, to dojazd do Żyliny lub Bratysławy, co opisałem wyżej. Następnie:

Dojazd do Trenczyna i Trnawy

Do Trenczyna lub Trnawy można dojechać licznymi pociągami pospiesznymi, osobowymi i Intercity kursującymi pomiędzy Żyliną a Bratysławą.

Dojazd do Koszyc

Do Koszyc można dojechać pociągami pospiesznymi i Intercity z Żyliny lub Bratysławy (tu mamy do wyboru dwie trasy: Bratysława - Żylina - Koszyce lub Bratysława - Brezno - Koszyce). Kursują również pociągi bezpośrednie z Bogumina lub Czeskiego Cieszyna.

Dojazd do Popradu

Poprad leży na trasie Żylina - Koszyce, więc nie ma żadnych problemów z dojazdem.

Dojazd do Bańskiej Bystrzycy

Do Bańskiej Bystrzycy można dojechać kilka razy dziennie pociągami przyspieszonymi z Żyliny (kursują w takcie dwugodzinnym). Część z nich kursuje dalej do Bratysławy. Z Bratysławy można dojechać pociągami bezpośrednimi, ale często należy przesiąść się na stacji Zvolen.

Dojazd do Nitry

Najtrudniej opisać dojazd do Nitry. Najłatwiej złapać przesiadkę na stacji Leopoldov na trasie Bratysława - Żylina, skąd kursują szynobusy do Nitry. Pociąg jedzie powoli przez bardzo małe miejscowości. Taka podróż to gratka dla miłośników kolei, natomiast pasażer obładowany bagażem nie będzie miał powodów do zadowolenia. Do Nitry można również dojechać bezpośrednim pociągiem z miasta Nove Zamky.

5. WYBRANE ZNIŻKI



W czasie opracowywania artykułu podane zniżki można było znaleźć na stronie kolei słowackich, ale ze względu na darmowe przejazdy dla połowy ludności mogą one zostać w najbliższym czasie zlikwidowane. :

REGIONAL - ulga handlowa dla wszystkich podróżujących pociągami osobowymi, przyspieszonymi i REX na odległość do 60 kilometrów w drugiej klasie. Płacą oni 15% taniej, niż według taryfy normalnej. Przy zakupie biletu przez internet pasażerowie otrzymują dodatkowo 5% zniżki.

ZNIŻKA GRUPOWA - zniżka grupowa na słowackich kolejach funkcjonuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich to zniżka dla małych grup (Skupina mini). Przeznaczona jest dla małych grup liczących do pięciu osób, przy czym w grupie musi być przynajmniej jeden dorosły i jedno dziecko do ukończenia piętnastego roku życia.

Z kolei zniżka grupowa w wariancie dla większych grup jest przeznaczona dla grup liczących od sześciu do 99 osób bez względu na wiek. W obu wersjach pierwszy dorosły płaci 100% ceny biletu, każdy następny ma zniżkę 25%, a dziecko do ukończenia 15 roku życia 60%. Zasada ta obowiązuje we wszystkich pociągach, poza pociągami IC, w których obowiązują zupełnie inne zasady. Jeżeli grupa chce podróżować pociągami EC, musi dopłacić 1,5 euro za każdą osobę dorosłą i 1 euro za dziecko.

JUNIOR RAILPLUS EURO<26 - karta zniżkowa i karta Euro26 w jednym. Przeznaczona dla podróżnych, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Ważna rok od daty wydania, przy czym ważność się kończy w dniu ukończenia 26 roku życia bez względu na datę zakupu. Koszt wydania karty na rok to 16,50 euro. O ile nie przysługuje wam prawo do bezpłatnych przejazdów, wydatek na kartę bardzo szybko się zwróci. (ceny sprawdzane 06.08.2015)

Zniżki na kolei:
- 40% zniżki na połączenia krajowe w 2 klasie.
- 50% zniżki na połączenia TEZ
- zniżka na bilety międzynarodowe

KLASIK RAILPLUS - karta dla osób w wieku 26-65 lat. Karta ważna rok od daty wydania. Koszt: 35 euro. Uprawnia do następujących zniżek:
- 25% zniżki na połączenia krajowe we wszystkich pociągach w 1 i 2 klasie.
- 50% zniżki na połączenia TEZ (więcej na dole strony)
- 25% zniżki na bilety międzynarodowe
- zniżki na wybrane połączenia w komunikacji międzynarodowej według odrębnych umów.

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Słowacja posiada bardzo dobrą sieć połączeń z Czechami, natomiast sprawa wygląda gorzej, jeśli chodzi o połączenia z innymi sąsiadami. Na pewno dużo do zrobienia pozostaje w połączeniach z Polską. Brakuje pociągu Kraków - Koszyce oraz bezpośredniego pociągu Katowice - Żylina lub dalej przez Żywiec. Poniżej publikuję listę połączeń międzynarodowych w rozkładzie jazdy 2013/2014.

Poza wymienionymi krajami ze Słowacji można dojechać bezpośrednim pociągiem do Belgradu (pociąg Praga - Belgrad), na Ukrainę (również w wagonie z miejscami do siedzenia Cierna nad Tisou - Czop) oraz do Niemiec (pociąg Budapeszt - Berlin przez Czechy)

AUSTRIA:


Będąc w Bratysławie warto wybrać się do Wiednia. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 11/12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 30.04.2016):
Bratysława - Wiedeń - 14 euro (tylko pociąg) / 18,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Bańska Bystrzyca - Wiedeń - 32 euro (tylko pociąg)/ 36,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Nitra - Wiedeń - 25 euro (tylko pociąg) / 29,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień - najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

CZECHY


Pomiędzy Czechami a Słowacją kursują liczne pociągi. Począwszy od pociągów międzynarodowych uruchamianych przez koleje czeskie i słowackie, po pociągi międzynarodowe uruchamiane przez Regiojet i Leo Express. Wybór jest bardzo duży, więc informacje w dużym skrócie.

Najpopularniejszymi pociągami wśród Polaków są pociągi Praga - Żylina i Praga - Koszyce, do których przesiadają się polscy podróżni na przykład w Boguminie i w Czeskim Cieszynie. Kilka pociągów jedzie inną trasą, przez Horni Lidec - Puchov; kończą one najczęściej bieg na stacji Zvolen. Można do nich wsiąść np. w Ołomuńcu. Przejazdy według taryfy międzynarodowej nie są już takie tanie jak kiedyś, na szczęście można znacznie obniżyć koszty biletu.

Przykładowe ceny bez promocji:

Czeski Cieszyn – Czadca 4,40 euro/121 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Żylina 6 euro/166 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Czadca 91-149 CZK (Regiojet)
Czeski Cieszyn – Żylina 125-203 CZK (Regiojet)

Bez problemu dojedziemy również z Pragi i Brna do Bratysławy pociągami zmierzającymi do Budapesztu. Odnośnie cen biletów, to różnią się informacje podane aktualizacje na stronach internetowych kolei czeskich i słowackich. Koleje słowackie poinformowały o wprowadzeniu od połowy czerwca oferty Europa Express. Z artykułu wynikało, iż podobną ofertę wprowadziły koleje czeskie, lecz podczas weryfikacji na stronie kolei czeskich widniała nadal oferta Včasná jízdenka Slovensko. Nowa wersja cennika, opublikowana przez koleje czeskie, jest wyjątkowo nieczytelna dla pasażera. W każdym razie z Pragi do Koszyc można dojechać za 28 lub 29 euro w kuszetce 6-osobowej. Najtańszy bilet z Ostrawy do Koszyc kosztuje 14 euro.

Ze względu na fatalne opracowanie cennika przez koleje czeskie, polecam lekturę artykułu na blogu opracowaną według informacji podanych przez koleje słowackie. Ceny mogą się różnić o 1-2 euro.

Pociągi bezpośrednie pomiędzy Pragą a Koszycami uruchamia również Regiojet. Oprócz pociągu dziennego trzy razy w tygodniu kursują pociągi nocne. W 2016 roku w pociągach nocnych RegioJet pojawiły się kuszetki i wagony sypialne, natomiast duży plus za ochronę na pokładzie pociągów, zapewniającą pasażerom bezpieczeństwo na trasie znanej z kradzieży. Pociągi zatrzymują się w Czeskim Cieszynie; osoby planujące podróż pociągiem nocnym mogą poczekać na dworcu, bowiem czynny jest on przez całą dobę.

Firma RegioJet, pomimo moich próśb, nie udzieliła informacji na temat wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia.

Orientacyjne ceny biletów (stan na 30.04.2016):
Czeski Cieszyn - Koszyce 252-510 CZK (pociąg nocny)
Czeski Cieszyn - Koszyce 396-585 CZK (pociąg dzienny)

Posiadaczom kart ISIC do ukończenia 29. roku życia oraz posiadaczom kart EURO<26 przysługuje 10% zniżki. Dzieci do ukończenia 6. roku życia podróżują za darmo, dzieci i młodzież od 6 do 15 lat płacą 50% ceny biletu, dla grup od od 3 do 6 osób przygotowano 10% zniżki. Aktualne ceny dostępne są w systemie rezerwacyjnym firmy Regiojet. Bilety Regiojet można kupić w kasie na dworcu w Czeskim Cieszynie, lecz ze względu na duże obłożenie pociągów dziennych warto kupić je wcześniej przez internet.

Informacje o rozkładzie jazdy na stronie Regiojet
Czeski Cieszyn - dworzec kolejowy (informacje)

Również Leo Express uruchamia jeden pociąg dziennie pomiędzy Pragą a Koszycami. Do Koszyc dojeżdża on po godzinie 22, natomiast w drogę powrotną do Pragi jedzie jako pociąg nocny - jest to pociąg obsługiwany przez pojazdy typu Flirt, a więc bez miejsc do leżenia i miejsc sypialnych. Trudno polecić to połączenie, choć fotele w najwyższej klasie można wygodnie rozłożyć.

Pociąg również zatrzymuje się w Czeskim Cieszynie. Ceny różnią się, w zależności od dnia i obłożenia pociągu. Przykładowo bilety na trasie Czeski Cieszyn - Koszyce zakupicie w cenach 339-399 CZK w najtańszej klasie Economy.

Więcej informacji: www.le.cz

Koleje czeskie i słowackie uruchamiają ponadto pociągi lokalne kursujące z różną częstotliwością na trasach: Czadca - Jablunkov-Návsí (Nawsie)/Bogumin
Kuty - Brzecław
Vrbovce - Hodonin

Na innych trasach (np. Makov - Roznov pod Radhostem, Holic nad Moravou - Hodonin) kursują autobusy komunikacji regionalnej.

WĘGRY:


Mimo bliskości kolejowego przejścia granicznego Rusovce - Rajka (ok. 30 km. od Bratysławy hl. st.) ruch kolejowy jest kierowany na Štúrovo/Szob. Międzynarodowe bilety powrotne kupione na trasie Słowacja - Węgry są tańsze od biletów w jedną stronę. Warto kupić międzynarodowy bilet nie tylko ze względu na cenę. Jeśli ktoś będzie kombinował na zasadzie bilet do granicy, to na Węgrzech będzie musiał wysiąść na pierwszej stacji, kupić bilet i pojechać innym pociągiem.

Przykłady cen biletów powrotnych (sprawdzane 30.04.2016):
Koszyce - Miskolc (przez Čaňa Gr.) - 6,5 euro
Bratysława - Budapeszt (przez Szob Gr.) - 17,50 euro
Nové Zámky - Budapest (przez Szob Gr.) - 10,50 euro
Koszyce - Budapest (przez Čaňa Gr.) - 20 euro

Możliwy jest też dojazd z Koszyc do miejscowości Slovenske Nove Mesto, tam piesze przekroczenie granicy i z Satoraljaujhely pociągiem np. do Miskolca lub z przesiadką do Tokaju.

UKRAINA


2 razy dziennie kursują pociągi pomiędzy ukraińską stacją graniczną Chop a słowacką stacją Cierna nad Tisou. Poprzednio pisałem, że nie są to pociągi przemytnicze, ale ostatnio dowiedziałem się, że celnicy bardzo dokładnie kontrolują bagaże, a sporo kartonów papierosów wylatuje przez okno podczas jazdy pociągów.

Z miejscowości Chop można dojechać marszrutką lub pociągiem podmiejskich do Użgorodu lub Mukaczewa. Z Użgorodu i Mukaczewa kursują pociągi do największych ukraińskich miast, w tym do Lwowa. Chop posiada także połączenie kolejowe z węgierskim miastem granicznym Zahony.

Na stacji Chop działają "komnaty", czyli pokoje wypoczynkowe, ale ich stan pozostawia dużo do życzenia. O wiele lepsze "komnaty" są w Użgorodzie, lecz cieszą się dużą popularnością i trudno w nich znaleźć wolne miejsce. W 2014 roku zlikwidowano hotel robotniczy kolei słowackich na pierwszej stacji po stronie słowackiej - Cierna nad Tisou.

Z Koszyc do Użgorodu i z powrotem można dojechać bezpośrednimi autobusami przez Vyšné Nemecké. Przejście graniczne w miejscowości Vyšné Nemecké to przejście drogowe, w weekendy i święta należy się liczyć z długimi kolejkami. Od kilku lat piesi nie mogą przekraczać granicy w tym miejscu, można jedynie poprosić kogoś o przewiezienie przez granicę za opłatą. Piesi mogą skorzystać z oddalonego o 35 kilometrów przejścia granicznego Veľké Slemence - Mali Selmenci, co znacznie wydłuża czas podróży.

UWAGA!!! Wyszukiwarki połączeń rozklad.pkp.pl i rozklad.sitkol.pl mogą podawać nieaktualne rozkłady jazdy pociągów Cierna nad Tisou - Chop. Godziny odjazdów, skomunikowania itp. należy zawsze weryfikować korzystając z wyszukiwarki połączeń kolei słowackich www.slovakrail.sk.

Jesienią 2015 roku Leo Express uruchomił autobus Koszyce - Użgorod - Mukaczewo skomunikowany z pociągami z Pragi, zatrzymującymi się również w Czeskim Cieszynie.

7. REGIOJET



W Czechach i na Słowacji jedną z najbardziej znanych firm świadczących usługi przewozowe jest Student Agency kojarzona z "żółtymi autobusami". Firma odniosła ogromny sukces oferując pasażerom komfort oraz dodatkowe usługi w cenie biletu, jak np. prasę w autobusach. Udało im się przy tym zachować konkurencyjne ceny biletów.

Sukces na rynku przewozów autobusowych spowodował, że grupa Student Agency zaczęła myśleć o pasażerskich przewozach kolejowych. Od ponad roku na terenie Czech kursują "żółte pociągi" pod nazwą RegioJet konkurujące z państwowymi kolejami czeskimi na trasie Hawirzów - Ostrawa - Praga. Konkurencja zmusiła koleje czeskie do wprowadzenia licznych promocji na trasie.

Pociągi RegioJet można również spotkać na terenie Słowacji. Firma RegioJet uruchomiła połączenie międzynarodowe Praga - Żylina (bilety od 15 euro) obsługiwane przez pociągi zestawione z wagonów i lokomotyw czeskiego oddziału firmy.

Na Słowacji RegioJet obsługuje linię Bratysława – Dunajská Streda – Komárno. Wszystkie połączenia obsługują pociągi Talent wyprodukowane przez firmę Bombardier. Pociągi są klimatyzowane, wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym oraz w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zadowoleni będą również rowerzyści, bowiem w pociągach przygotowano specjalne miejsca na rowery.

Od 14 grudnia 2014 roku Regiojet uruchamia także bezpośrednie pociągi Bratysława – Żylina – Koszyce. Pomiędzy miastami będą kursować 3 pary pociągów dziennie, zatrzymujące się tylko na najważniejszych stacjach po drodze. Ceny biletów zaczynają się od 9 euro przy kupnie przez internet.

Oprócz komfortu Regiojet oferuje pasażerom w cenie biletu:

-butelka wodymineralnej
- prasa codzienna
- tablety przy siedzeniach
- darmowa kawa Illy
- herbata miętowa
- cydr (jabłecznik)

Dużą zaletą Regiojetu są przystępne ceny w wagonach restauracyjnych – można w nich zakupić drobne przekąski, kanapki, pieczywo i napoje.

Szczegółowe informacje: www.regiojet.sk


Słowacki pociąg RegioJet
(źródło: www.regiojet.sk za zgodą)

Słowacki pociąg RegioJet - wnętrze
(źródło: www.regiojet.sk za zgodą)

8. SLOVAK 2016


W 2016 roku koleje słowackie ponownie wprowadziły ofertę SLOVAK - wakacyjny bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby przejazdów pociągami kolei słowackich w ciągu 31 dni w lipcu i sierpniu, przy czym według strony kolei słowackich w tym roku może to być 31 dowolnie wybranych dni (w poprzednich latach 31 następujących po sobie dni).

Oferta na pierwszy rzut oka wygląda atrakcyjnie, jednak chętni na kupno biletu SLOVAK 2016 muszą również zakupić karty zniżkowe kolei słowackich oraz uiścić opłatę 5 euro za wyrobienie karty chipowej, co skutecznie zniechęci wielu potencjalnych klientów, tym bardziej, że wiele osób podróżuje pociągami kolei słowackich za darmo.

Rodzaje i ceny biletów:

Slovak Junior (do ukończenia 26 roku życia) - 45 euro + 16,5 euro
Slovak Klasik (bez ograniczeń wiekowych) - 55 euro + 35 euro
Slovak Senior (ponad 60 lat) - 25 euro + 9,90 euro

Do cen należy doliczyć 5 euro za wyrobienie karty chipowej. Jak widać, nie jest tanio. W przypadku kupna biletu Slovak Klasik klient zapłaci łącznie 85 euro, do tego trzeba doliczyć wydatki na noclegi i jedzenie, przy czym na Słowacji po wprowadzeniu euro ceny są nieatrakcyjne dla Polaków. Najważniejsze atrakcje Słowacji można zwiedzić w tydzień, jeżdżąc przy tym pociągami zapełnionymi przez podróżujących za darmo - oferta nie ma więc szans w porównaniu na przykład z biletem "Jizdenka na leto" kolei czeskich.

9. DWORCE KOLEJOWE


Dworce kolejowe na Słowacji nie należą do najpiękniejszych. W ostatnich latach wyremontowano kilka najważniejszych dworców (Koszyce, Trnawa, Puchov), ale wiele z nich wymaga pilnego remontu i Polaków może zaskoczyć przepaść, jaka dzieli wyremontowane polskie dworce od słowackich. Na dworcach zwykle jest szaro i ponuro, czynne są kioski z prasą i kanapkami, restauracje i bary dworcowe podobne są do tych czeskich, choć podobno nie mają tej atmosfery, co czeskie. Na plus należy natomiast zapisać możliwość zakupienia biletu międzynarodowego w wielu mniejszych miejscowościach, co w Polsce jest nie do pomyślenia. Bezpieczeństwo na poziomie podobnym jak u nas, należy uważać w dzielnicach przydworcowych.

Toalety płatne, ceny zwykle niższe niż w Polsce, czystość czasami pozostawia wiele do życzenia (toalety na dworcu w Czadcy to koszmar). Prysznice dostępne na dworcach w Koszycach, Trnawie, Popradzie i Zwoleniu. Przenocować można na dworcach w Popradzie, Trnawie, Żylinie i Trenczynie, choć nie polecam tego ostatniego.

Przechowalnie bagażu są na największych dworcach, na mniejszych są likwidowane w związku z brakiem zainteresowania. Tylko na niektórych stacjach w miejsce zlikwidowanych przechowalni instaluje się skrzynki na bagaż.

Największym rozczarowaniem może być dworzec główny w Bratysławie. Posępne miejsce, a o placu i okolicy nie wspominam. Odradzam kupno jedzenia w budkach przy dworcu - w moim przypadku zawsze kończyło się to zatruciem pokarmowym (na szczęście lekkim).

Najlepiej natomiast wypada wyremontowany dworzec w Koszycach. Nieźle też prezentuje się dworzec Poprad - Tatry.

Tłumaczenia napisów spotykanych na dworcach:

cestovný poriadok - rozkład jazdy
čakáreň - poczekalnia
eskalátory - schody ruchome
koľaj - tor
nástupište - peron
odchody - odjazdy
platný cestovný lístok - ważny bilet
príchody - przyjazdy
pokladnica - kasa
reštaurácia - restauracja
úschovňa batožín - przechowalnia bagażu
vestibul - hol
vlak - pociąg
výťah - winda
zákaznícke centrum - centrum obsługi klienta
železničná stanica - stacja kolejowa; dworzec kolejowy

10. CO ZOBACZYĆ - PLAN PODSTAWOWY


Najważniejsze miejsca na Słowacji można zwiedzić stosunkowo szybko. Mnie najbardziej podobały się Koszyce, następna jest Żylina. Bratysławę należy odwiedzić, bowiem to stolica, ale wiele osób będzie się czuło rozczarowanych. W Bratysławie mogę polecić zamek i Stare Miasto.

Najlepszym sposobem na zwiedzenie najważniejszych miast Słowacji jest pociąg. Większość interesujących miast położona jest wzdłuż lub w pobliżu linii kolejowej Bratysława - Żylina - Koszyce. Ze względu na położenie Żyliny podzieliłem opis miast wzdłuż linii (i w pobliżu) na dwie części Żylina - Bratysława i Żylina - Koszyce. Jeżeli skorzystacie z moich wskazówek, z pewnością zrozumiecie, dlaczego dokonałem takiego podziału.

LINIA ŻYLINA - BRATYSŁAWA
Pod względem krajobrazowym linia niezbyt atrakcyjna, częściowo biegnie wzdłuż autostrady. Przejazd szybki, najładniejsze miejsce po przejechaniu stacji Trenczyn - piękny widok na trenczyński zamek. Spodoba się również zbiornik retencyjny pomiędzy Powaską Bystrzycą a Púchovem.

Żylina - wraz z Koszycami moje ulubione słowackie miasto. Niezbyt duże centrum położone blisko dworca kolejowego - wystarcy iść deptakiem. Dwa rynki, w tym jeden zabytkowy, katedra Najświętszej Trójcy, kościół Nawrócenia św. Pawła i dwa centra handlowe. Oba centra szpecą Námestie A. Hlinku, ale Mirage Shopping Center może się pochwalić bardzo dużą liczbą sklepów różnego rodzaju i jest tam przyjemnie. Kawałek od centrum można zobaczyć Budatínsky zámok. Spokojne, przyjemne miasto. Na szybkie zwiedzanie wystarczą 3 godziny. Ozdobą dworca kolejowego są przepiękne witraże.

Powaska Bystrzyca (Považská Bystrica) - brzydkie miasto pełne blokowisk. Turyści nie mają tu czego szukać.

Púchov - trochę ładniejszy niż Powaska Bystrzyca, ale również blokowiska. Wyremontowany dworzec kolejowy oddalony o ok. 1,5 km od centrum miasta. Spokojnie można pominąć.

Dubnica nad Váhom - przeciętne miasto bez żadnych szczególnych atrakcji. Również przeważają rozległe blokowiska, zachowały się niewielkie ruiny zamku, pałacyk i kościół św. Jakuba.

Trenčianska Teplá - stacja kolejowa, skąd jeszcze kilkanaście lat temu kursował zabytkowy tramwaj do pobliskiego uzdrowiska Trenczyńskie Cieplice. Obecnie tramwaj (Trenčianska elektrická železnica) kursuje głównie w wakacje i w wybrane dni poza sezonem letnim.

Trenčianska elektrická železnica - informacje i rozkład jazdy.

Trenczyn - spokojne miasto z licznymi zabytkami. Symbolem Trenczyna jest zamek majestatycznie górujący nad miastem. Centrum nieduże, przyjemne, w sam raz na jednodniowy pobyt. Kilka zabytków sakralnych, między innymi katedra oraz synagoga. Dużo obiektów noclegowych w niewygórowanej cenie. Polecam.

Dla osób zaliczających linie kolejowe interesującą opcją będzie przejazd linią Trenczyn - Chynorany. Ze stacji Chynorany odjeżdżają pociągi do Nitry i Prievidzy. Pociągi kursują tylko 3-4 razy dziennie.

Zamek w Trenczynie


Nowe Miasto nad Wagiem (Nové Mesto nad Váhom) - przeciętne miasto, choć ładniejsze niż pierwsze miasta za Żyliną. Rynek jakich wiele, kilka zabytków sakralnych (najważniejszy to kościół Narodzenia Marii Panny). W pobliżu jezioro Zelena Voda, popularne miejsce rekreacji i wypoczynku w sezonie letnim. Można zwiedzić, można pominąć.

Ze stacji Nové Mesto nad Váhom kursują pociągi osobowe do stacji Vrbovce przez Myjavę, gdzie można się przesiąść na pociąg regionalny do czeskiej stacji Veselí nad Moravou (Vrbovce - Veselí nad Moravou). Po czeskiej stronie często zamiast pociągu kursuje zastępcza komunikacja autobusowa.

Pieszczany (Piešťany) - miasto uzdrowisko nad Wagiem. Z okien pociągu Pieszczany nie wyglądają na jakieś atrakcyjne miejsce. Z budynków wyróżnia się hotel Thermia Palace, kilka budynków uzdrowiskowych, ponadto zabytki sakralne - kościół św. Stefana, kościół ewangelicki i kaplica z 1897 roku. W mieście działa Muzeum Techniki Wojskowej oraz Muzeum Balneologii. W mieście nie ma wieżowców, wyjątkiem jest hotel "Magnolia". Ładny park miejski.

Leopoldov - czterotysięczne miasto. Jedyne atrakcje to zabytkowy dworzec kolejowy i najbardziej znane słowackie więzienie. Leopoldov nie ma nic do zaoferowania turystom, ale jest to stacja przesiadkowa na pociągi do Nitry.

Trnawa (Trnava) - ładne miasto 40 minut jazdy pociągiem z Bratysławy, ale potoczna nazwa "Mały Rzym" to gruba przesada. Z wyremontowanego dworca do największych atrakcji idzie się około 10 minut. Warto zwiedzić centrum z licznymi zabytkami sakralnymi wybudowanymi na niewielkiej powierzchni. Dwa rynki. Oba bardzo ładne, przy czym Plac św. Mikołaja podczas mojej ostatniej wizyty był bardzo zaniedbany, ale od tego czasu sporo minęło. Zdecydowanie polecam na kilkugodzinną wizytę. Wadą są wysokie ceny noclegów.

Osoby udające się do Nowych Zamków mogą skorzystać z pociągów Trnawa - Galanta. Z Galanty odjeżdżają pociągi do Nowych Zamków i Szturowa. Oszczędność kosztów i czasu, choć pociągi kursują rzadko.

Połączenie Trnawa - Kúty przeznaczone jest raczej dla miłośników kolei.

Bratysława (Bratislava) - stolica Słowacji. Opinie turystów co do urody miasta są bardzo podzielone, ale nie należy zniechęcać się dworcem głównym wraz z otoczeniem, tylko kierować się pieszo w stronę Starego Miasta. Nie każdemu musi się podobać, ale wypadałoby zwiedzić.

LINIA ŻYLINA - KOSZYCE
Moim zdaniem najpiękniejsza linia kolejowa na Słowacji (nie przejechałem wszystkich linii). Przy dobrej pogodzie tuż za Żyliną zobaczymy góry wznoszące się w oddali, taki widok będzie nam towarzyszył aż do stacji Spiska Nowa Wieś. To magistrala kolejowa, więc pociągi jeżdżą szybko. Polecam przejazd Pendolino lub Regiojetem, w bezprzedziałowych wagonach kolei słowackich miejsca są tylko przy stoliku, co przy dłuższej podróży lub tłoku nie daje komfortu.

Vrútky‎ - przemysłowe miasto, znane z produkcji pojazdów szynowych. Turysta nie znajdzie tu nic ciekawego.

Kraľovany - wieś. Węzeł kolejowy, przesiadamy się tu na pociągi do miejscowości Dolny Kubin i Trzciana (Trstená). Ze stacji Trstená dojedziemy autobusem do granicy polskiej, można też dojechać na rolkach, rowerem lub iść pieszo ścieżką rowerową aż do Nowego Targu.

Rużomberk (Ružomberok) - przyjemne miasteczko z całkiem ładnym centrum, rynkiem i deptakiem. Głównie zabytki sakralne - kościół ewangelicki i kościół św. Andrzeja. Największa atrakcja znajduje się na peryferiach miasta - wieś-skansen Wilkoliniec (Vlkolinec) zapisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Do Wilkolińca dojedziemy autobusami podmiejskimi. W okolicy dużo szlaków turystycznych.

Liptovský Mikuláš (Liptowski Mikułasz) - trzydziestotysięczne miasto warte odwiedzenia ze względu na ładne centrum, aquapark Tatralandia oraz pobliski zbiornik retencyjny Liptovská Mara, znany też jako "Morze Liptowskie" - doskonale widoczny z okien pociągu. Bardzo dobra baza wypadowa. W okolicy warto zobaczyć Muzeum Wsi Liptowskiej w Pribylinie, gdzie zgromadzono domy z wiosek zatopionych podczas budowy zbiornika retencyjnego. Polecane są też baseny termalne Thermal Park Bešeňová.

Szczyrba (Štrba) - wieś, baza wypadowa do wycieczek górskich i stacja przesiadkowa - na stacji podróżni mogą się przesiąść do kolejki zębatej kursującej na trasie Szczyrba - Szczyrbskie Pleso. Polecam.

Poprad - popularna miejscowość wypoczynkowa, tłumnie odwiedzana nie tylko przez polskich turystów. Pod względem architektonicznym centrum rozczarowuje - oprócz placu św. Idziego Poprad ma niewiele do zaoferowania (wyjątkiem jest Spišská Sobota (Sobota Spiska) 3 km od centrum) , natomiast miasto jest bardzo dobrą bazą wypadową do wycieczek nie tylko po szlakach górskich. Na uwagę zasługuje bogata oferta noclegowa na każdą kieszeń, znany aquapark AquaCity Poprad, czy sieć kolei wąskotorowych Tatranská elektrická železnica, odjeżdżających ze stacji Poprad-Tatry. Z Popradu bardzo łatwo dojechać do malowniczych miasteczek.

Nowa Wieś Spiska (Spišská Nová Ves) - miasto powiatowe liczące niespełna 40 tysięcy mieszkańców. Zdecydowanie warto się tu zatrzymać na kilka godzin. Na turystów czeka jeden z najpiękniejszych rynków na Słowacji, kilka zabytków sakralnych oraz niemało ładnych budynków. Najpopularniejszy zabytek to kościół farny Wniebowzięcia Marii Panny. Wieża kościoła o wysokości 87 metrów jest najwyższą wieżą kościelną na Słowacji. Została udostępniona turystom i można na nią wejść za opłatą 1 euro. Inna atrakcja Nowej Wsi Spiskiej to niewielki ogród zoologiczny. Zabytkowa część leży niedaleko dworca, zwiedzanie nie zajmie wiele czasu. Wadą miasta są wysokie ceny noclegów.

Z Nowej Wsi Spiskiej warto wybrać się autobusem do Lewoczy - pięknego miasteczka z licznymi zabytkami i zachowanym zespołem urbanistycznym starego miasta, otoczonego murami obronnymi. Symbolem miasta jest rynek, pośrodku którego stoi przepiękny ratusz połączony z wieżą, a tuż obok ratusza ustawiono pręgierz. Do Lewoczy dawniej dojeżdżały pociągi, obecnie stacja kolejowa stoi nieczynna; raz na kilka lat zawita tu pociąg specjalny. Autobus jedzie 25-30 minut, przy czym dużo szybciej dojeżdżają autobusy przez Harichovce. O 10 minut dłużej jadą autobusy pospieszne z Lewoczy do Popradu.

Margecany - węzeł kolejowy. Przesiadka na pociągi Margecany - Gelnica - Nalepkovo, pojedyncze jadą dalej - przez Brezno aż do Bańskiej Bystrzycy.

Kysak - węzeł kolejowy. Przesiadka na pociągi do Preszowa i dalej w stronę Lipan.

Koszyce - stacja końcowa. Jedno z moich ulubionych miast. Piękne centrum, w sezonie kolejka dziecięca, świetna baza wypadowa, centra handlowe, wyremontowany dworzec i pyszne lody, jedynie ceny noclegów w przyzwoitych obiektach noclegowych zniechęcają do wizyty. Ale jak najbardziej polecam wizytę w Koszycach każdemu.

LINIA ŻYLINA - BAŃSKA BYSTRZYCA
Druga z pięknych słowackich linii kolejowych. W okolicach Bańskiej Bystrzycy liczne tunele i ładne widoki. Niestety, jechałem tamtędy przy pochmurnej pogodzie i obfitych opadach deszczu, więc niewiele udało mi się zobaczyć. W drodze powrotnej zapadł już zmrok. Znam głównie z opisów na forach internetowych.

Martin - jedno z większych słowackich miast (61 tysięcy mieszkańców). Ośrodek przemysłowy, brak wyróżniających się zabytków, ale podobno centrum wygląda nieźle. Turyści powinni zobaczyć cmentarz narodowy - miejsce pochówku wielu zasłużonych Słowaków z XIX wieku, około 15 kilometrów od Martina znajduje się Múzeum slovenskej dediny (Muzeum Wsi Słowackiej), cieszący się dużą popularnością skansen. Do osady Jahodnícke háje, gdzie urządzono skansen, nie jeżdżą jednak autobusy. Do skansenu idzie się pieszo 30 minut od pętli autobusów komunikacji miejskiej Ľadoveň.

Turčianske Teplice - mała miejscowość uzdrowiskowa z basenami termalnymi i aquaparkiem. Architektura niespecjalna, ale jeżeli ktoś chce wypocząć, może być. W dzielnicy Diviaky (na mapach na pierwszy rzut oka wygląda na osobną miejscowość) warto zobaczyć renesansowy pałacyk.

Bańska Bystrzyca - szóste pod względem liczby ludności miasto Słowacji. Miasto rozbudowane, dworzec główny oddalony od centrum o około 2 km, w pobliżu centrum przystanek kolejowy Banská Bystrica mesto. Wizytówką Bańskiej Bystrzycy jest piękny rynek, najważniejsze zabytki usytuowane są bardzo blisko rynku, więc wszystko można obejść pieszo. Rynek z ulicą Dolną każdy powinien obowiązkowo zobaczyć, blokowiska niekoniecznie. Miasto bardzo rozbudowane, wysokie ceny noclegów. W Bańskiej Bystrzycy jeżdżą trolejbusy.

Rynek w Bańskiej Bystrzycy


Przebieg trasy pociągów Żylina - Bańska Bystrzyca częściowo pokrywa się z przebiegiem trasy pociągów regionalnych Vrútky - Zvolen, trasa rozgałęzia się w miejscowości Horná Štubňa, tuż za Turčianskimi Teplicami. W drodze do Zvolenia leży piękne miasteczko Kremnica z miejskim rezerwatem zabytkowym. Warto się zatrzymać, aby zobaczyć zachowane Stare Miasto, a potem zwiedzić Muzeum Monet i Medali.

11. JEDNODNIOWE WYCIECZKI Z KOSZYC


Koszyce to nie tylko piękne miasto, ale także doskonała baza wypadowa do wycieczek po wschodniej Słowacji. W pobliżu jest kilka miast i miasteczek, które można lub trzeba zobaczyć. Co prawda nie są tak piękne jak Koszyce, jednak jeżeli chcemy dobrze poznać jakiś kraj, nie możemy ograniczać się do modnych miejsc, polecanych w przewodnikach turystycznych.

Poniżej znajdziecie kilka propozycji na wycieczkę jednodniową z Koszyc, nie tylko na Słowacji. Warto poszperać po ofertach noclegowych w tych miastach, może trafi się coś tańszego niż w Koszycach.

KOSZYCE --> PRESZÓW --> BARDEJÓW
Priorytetowa wycieczka jednodniowa. Ze względu na bliskość Bardejova do polskiej granicy, można zrobić sobie do tego miasta wycieczkę jednodniową np. z Krynicy-Zdroju.

Preszów - trzecie pod względem liczby ludności miasto na Słowacji. Dworzec kolejowy wygląda fatalnie i wymaga remontu. Z dworca do centrum idzie się piętnaście minut (bliżej jest przystanek kolejowy Prešov mesto). Zabudowa nie zachęca do wizyty, natomiast rynek wynagrodzi nam wrażenia i trudy spaceru. Najładniejsza część Preszowa ogranicza się w zasadzie do rynku z przyległymi uliczkami, więc wszystko można zwiedzić bardzo szybko.

Bardejów (Bardejov) - jedno z najpiękniejszych słowackich miasteczek, znane z przepięknego rynku. Pochyły, otoczony malowniczymi, niskimi kamieniczkami, z ratuszem i kościołem św. Idziego pośrodku jest perłą Słowacji. Wieża kościoła św. Idziego została udostępniona turystom. Jeżeli starczy czasu, warto wsiąść do autobusu podmiejskiegi, aby pojechać do pobliskiego uzdrowiska Bardejów-Zdrój (Bardejovské Kúpele) w celu skosztowania leczniczych wód mineralnych i zwiedzenia skansenu.

Rynek w Bardejowie


KOSZYCE --> SLOVENSKE NOVE MESTO --> SATORALJAUJHELY (WĘGRY)
Fakultatywna wycieczka. Miłośnicy spektakularnych zabytków będą zawiedzeni, ale przecież nie zawsze można zobaczyć miasto podzielone granicą i jeszcze o takiej śmiesznej nazwie w języku węgierskim.

Slovenské Nové Mesto - słowacka część miasta bez żadnych atrakcji, należy skierować się w stronę granicy węgierskiej.

Sátoraljaújhely (Węgry) - węgierska część jest znacznie ładniejsza. Zabytki sakralne (między innymi tzw. "kościół winny"), barokowy ratusz, pozostałości po żydowskim getcie - cmentarz i synagoga, wyciąg krzesełkowy na niewielkie wzgórze. Na peryferiach miasta park rozrywki Zemplen (Zemplén Kalandpark), tuż obok parku rozrywki hipermarket Tesco, kilka kilometrów dalej kolejka wąskotorowa. 10 kilometrów od Sátoraljaújhely leży Sárospatak, mała miejscowość znana z zamku.

Dalej można jechać pociągiem Sátoraljaújhely - Miskolc - Budapeszt, ewentualnie na stacji Szerencs przesiąść się do pociągu jadącego w stronę uroczego miasteczka Tokaj. Problem w tym, że na linii często uruchamiana jest zastępcza komunikacja autobusowa i zamiast pociągów kursują autobusy.

KOSZYCE --> TREBISOV --> MICHALOVCE
Wycieczka raczej dla osób, które lubią zwiedzać przeciętne, niczym niewyróżniające się miasta.

Trebišov - przeciętne miasto-blokowisko. Godny polecenia jest park miejski, Muzeum Etnograficzne (Vlastivedne Museum) mieszczące się w zabytkowym pałacu oraz niewielkich rozmiarów ruiny zamku Parič.

MIchalovce - również miasto z dominującą zabudową z czasów socjalistycznych w centrum, ale bardziej zadbane niż Trebisov. Kilka zabytkowych budynków znajdziemy na Placu Wyzwolenia (Námestie osloboditeľov), czymś w stylu rynku. Najładniejszy budynek to siedziba Muzeum Regionu Zemplin (Zemplínske múzeum) - pałac rodu Sztáray. Szerokie aleje, ogromne place, sporo zieleni pośród blokowisk.

Dalej można kontynuować podróż do miasta Humenné, gdzie znajdziemy przyzwoite noclegi w cenie trochę niższej niż w Koszycach. Osoby podróżujące na biletach sieciowych lub uprawnione do przejazdu za darmo mogą się przejechać do końcowej stacji linii kolejowej - Stakčín. Nic ciekawego tam nie ma (poza noclegami), ale jeśli ktoś zalicza linie kolejowe...

KOSZYCE --> ROŻNIAWA

Krótka wycieczka z Koszyc pociągiem pospiesznym.

Rożniawa (Rožňava) - ładne miasteczko liczące około 20 tysięcy mieszkańców. Zachował się rynek z otaczającymi go kamieniczkami, kilka kościołów, katedra, czy Wieża Strażnicza (Strážna veža). Warto tu przyjechać - to typowe małe miasteczko dobre na kilkugodzinną wizytę.

KOSZYCE - MISKOLC (WĘGRY) - EGER (WĘGRY)
Jednodniowa wycieczka na Węgry. Pociąg z Koszyc jedzie bardzo wcześnie rano i wraca późnym wieczorem. Mamy więc cały dzień na zwiedzanie Węgier. Podczas upałów nie polecam, ale poza sezonem letnim jak najbardziej.

Miskolc - przemysłowe miasto z ogromnymi blokowiskami. Mimo to warte odwiedzenia - w centrum urządzono ładny deptak, na uwagę zasługują dwa zabytkowe dworce kolejowe (jeden w stanie ruiny). Czasami spotykałem się z opinią, iż Miskolc to takie węgierskie Katowice lub czeska Ostrawa. Nie wiem, ile jest w tym prawdy. Wiem natomiast, iż warto wsiąść do autobusu podmiejskiego i pojechać do pobliskiego parku Lillafüred, gdzie czeka na turystów malownicza wąskotorówka oraz ładny zamek.

Eger - jedno z najpiękniejszych miasteczek Europy Środkowej. Zachowany zabytkowy układ urbanistyczny, liczne zabytki, winiarnie, kościoły, zamek, do tego Beatles Museum i kolejka wąskotorowa pod miasteczkiem przyciągają turystów z całego świata. Gorąco polecam. Aby dojechać z Miskolca lub Koszyc do Eger, należy przesiąść się do pociągu lokalnego na węgierskiej stacji Füzesabony.

KOSZYCE --> UŻGOROD (UKRAINA)
Brzmi nierealnie, ale jest to wycieczka wykonalna. Przynajmniej autobusem. Odległość pomiędzy miastami to ok. 100 kilometrów autobusem. Z Koszyc odjeżdża codziennie kilka niedrogich autobusów do Użgorodu, trzeba jednak trochę postać na granicy. Da się też dojechać porannym pociągiem do Czernej nad Cisą, tam przesiąść się na pociąg do stacji Czop, gdzie przesiadamy się do pociągu podmiejskiego lub marszrutki do Użgorodu. Powrót w godzinach popołudniowych również pociągiem, ewentualnie autobusem. Co do wykonalności, trudno dać stuprocentową gwarancję, że się uda, bowiem rozkład pociągów i autobusów zmienia się dość często.

UŻGOROD (UKRAINA) - ładne zakarpackie miasto. Przyjeżdżający pociągiem będą zachwyceni dworcem kolejowym. Z dworca do centrum idzie się ponad 3 kilometry. W centrum zamek, katedra Podwyższenia Krzyża Świętego, deptak i brukowane ulice. Przy zamku utworzono niewielki skansen - Zakarpacie Muzeum Architektury Ludowej. W parku miejskim w 2016 roku odbudowano i ponownie uruchomiono kolej dziecięcą, kursującą w sezonie letnim.

Oprócz wymienionych tu miejsc, z Koszyc łatwo dojedziemy do Popradu, Nowej Wsi Spiskiej oraz Lewoczy, które opisałem wcześniej.

12 POLECANE NOCLEGI


Na Słowacji poza sezonem nie powinno być problemów ze znalezieniem noclegów. Ceny są stosunkowo wysokie, w roku 2016 obłożenie jest znacznie wyższe niż w poprzednich latach. Klasyfikacja obiektów noclegowych jest podobna do czeskiej. Słowo "hotel", "hostel" i "penzion" chyba każdy kojarzy, więc oto kilka mniej znanych pojęć:

ubytovňa - tłumaczone jako "dom noclegowy". Pod nazwą "ubytovňa" może kryć się zarówno najgorsze schronisko dla bezdomnych z pokojami gościnnymi, zwykły hotel robotniczy jak i porządny obiekt noclegowy. Radzę drobiazgowo czytać recenzje, przeglądać zdjęcia oraz korzystać z Google Street View.

školský internát, domov mládeže - niedrogie noclegi w internatach. Najczęściej na kilka pokoi przypada jedna łazienka. Bardzo popularne w lecie, część internatów oferuje również noclegi w czasie roku szkolnego. Zawsze należy wcześniej rezerwować. Nie ma co liczyć na jakieś świetne warunki.

vysokoškolský internát, študentský domov - tak nazywają się słowackie akademiki, przy czym samo słowo "internát" bez przymiotnika może oznaczać internat lub akademik - nie ma reguły. Czasami internat i dom studencki mieszczą się w jednym budynku. Akademiki udostępniają miejsca turystom zwykle pod koniec czerwca i do pierwszych dni września, ale nie zawsze. Ceny często są zaskakująco wysokie, a jakość nie najwyższa. Studenci mogą liczyć na zniżki. W przypadku osób podróżujących samotnie i chcących nocować w pokoju jednoosobowym czasami taniej wyjdzie nocleg w porządnym hotelu.

Ogólnie noclegi w Bratysławie i Koszycach są bardzo drogie. Nawet w hostelach, gdzie najczęściej młodzi śpią w ciasnych salach wieloosobowych, a na cały hostel jest jedno pomieszczenie z łazienką i toaletą. Ponadto w Bratysławie część hosteli to hostele dla imprezowiczów. Zaskakująco wysokie ceny noclegów są również w Nowej Wsi Spiskiej i w Trnawie.

Poniżej zamieściłem wykaz sugerowanych noclegów w średniej kategorii cenowej, które brałbym pod uwagę podczas podróży po Słowacji. Z noclegów, które odwiedziłem, polecam tylko jeden, bowiem od kiedy poleciłem drugi, to znalezienie w nim miejsca w niedrogim pokoju jednoosobowym graniczy z cudem. Pewnie tak samo będzie z innymi polecanymi przeze mnie noclegami i w efekcie ja nie będę miał gdzie nocować.

POLECANE HOTELE, W KTÓRYCH NOCOWAŁEM
Czadca - Hotel "Centrum" - hotel średniej kategorii cenowej, jakość usług bardzo wysoka. Dla osób podróżujących samotnie trochę drogo, natomiast dla par lub rodzin w sam raz. Niedaleko dworca kolejowego, blisko sklepów - można tylko polecać.

INNE POLECANE HOTELE
Niestety, nie udało mi się znaleźć tanich i sprawdzonych noclegów dla podróżujących samotnie. Brałem więc pod uwagę cenę za dwie osoby. Wymienione tutaj hotele można rezerwować przez booking.com

Humenne - Hotel Karpatia - hotel blisko dworca kolejowego oraz granic słowacko-polskiej i słowacko-ukraińskiej. Można przenocować w drodze na Ukrainę, bo ceny konkurencyjne.

Komarno - Bella Penzion & Restaurant - bardzo dobry pensjonat z restauracją w ładnym mieście przy granicy z Węgrami. Polecany dla par, rodzin i podróżujących ze zwierzętami.

Poprad - Hotel Satel - stosunkowo niedrogi hotel położony bardzo blisko dworca kolejowego w Popradzie.

Powaska Bystrzyca - Hotel Bothe - hotel niedaleko dworca i autostrady w brzydkim mieście. Dobry stosunek cena/jakość, choć nie należy do najtańszych.

Rużomberk - Penzion Blesk - niedrogi, dobrze wyposażony pensjonat w Rużomberku. Trochę oddalony od dworca i centrum; niedaleko stacja Ruzomberok-Rybarpole.

Senec - Motel Senec - motel w ładnej miejscowości niedaleko Bratysławy. Podzielony na dom noclegowy i motel. Noclegi w motelu polecane są dla par jako nocleg tranzytowy - dobrze i niedrogo.

Trenczyn - Penzion Pri Parku - przyjemny pensjonat blisko dworca kolejowego i centrum Trenczyna. Ceny atrakcyjne szczególnie dla par i rodzin.

Trenczyn - Hotel Mariana Gaborika - hotel prowadzony przez znanego słowackiego hokeistę. Bardzo dobre warunki za niewygórowane ceny, siłownia i inne udogodnienia.

Zvolen - Penzion Aira - niedrogi pensjonat w centrum Zvolenia.

Zvolen - Penzion Almada - trochę droższy pensjonat niedaleko centrum Zvolenia, polecany dla par za duże pokoje i stosunek jakość/cena. Opinie co do restauracji są podzielone.

Żylina - Penzion Central Park - elegancki pensjonat w Żylinie, blisko dworca kolejowego. Dla osób podróżujących samotnie zbyt drogi, ale pary lub rodziny powinny rozważyć nocleg w tym obiekcie, bowiem wychodzi znacznie taniej na osobę.

Listę polecanych niedrogich noclegów dla miłośników kolei opublikuję po osobistym zweryfikowaniu obiektów.