Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin

Informacje na temat wakacyjnych połączeń mogą być nieaktualne, za co przepraszam.

SŁOWACJA



Przewoźnik: Železničná spoločnosť Slovensko www.slovakrail.sk
Ostatnia aktualizacja: 06.08.2015



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Kategorie pociągów
4. Jak dojechać do największych słowackich miast
5. Wybrane zniżki
6. Połączenia międzynarodowe
7. Regiojet
8. Subiektywne wrażenia ze słowackich miast
9. Ciekawe trasy

Koleje słowackie od listopada 2014 roku oferują darmowe przejazdy pociągami dotowanymi dla wielu osób - między innymi dla studentów, emerytów i rencistów, w przypadku studentów dotyczy to także studentów studiów dziennych z Polski. Warto wykorzystać tę okazję, aby zwiedzić Słowację, bowiem oprócz darmowych przejazdów można znaleźć dużo niedrogich noclegów w centrach większych i mniejszych miast. Osoby, którym nie przysługuje prawo do bezpłatnych przejazdów, też nie mogą narzekać - poza pociągami Intercity ceny biletów są niewygórowane, a na trasie Bratysława - Żylina - Koszyce można również skorzystać z pociągów firmy Regiojet. Dużym plusem są liczne połączenia z Republiką Czeską, pozwalające na bardzo łatwy dojazd na Słowację z Czeskiego Cieszyna i Bogumina, jak również ze stacji Brzecław do Bratysławy.

Jedyne, czego brakuje w ofercie kolei słowackich, to bilety sieciowe jednodniowe, weekendowe lub tygodniowe. Niestety, trudno znaleźć oferty pozwalające niedrogo podrózować turystom chcącym zobaczyć jak najwięcej słowackich miast. W wakacje oferowany jest miesięczny bilet sieciowy Slovak, lecz ze względu na łączną cenę nie jest tak atrakcyjny, jak podobne oferty kolei czeskich lub austriackich.

ZOBACZ RÓWNIEŻ ARTYKUŁY NA BLOGU:

Słowacja - najładniejsze miasteczka  Żylina (2014)
Żylina - dworzec kolejowy   Poprad - dworzec kolejowy
Hotel Lipa (Czadca) - recenzja  Hotel Centrum (Czadca) - recenzja

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



slovakrail.sk - strona z wyszukiwarką połączeń i kalkulatorem cen w komunikacji krajowej. Poza sprawdzeniem ceny istnieje możliwość zakupu biletu oraz dokonania rezerwacji miejsca.

UWAGA!!! Od 17 listopada 2014 roku większość obywateli krajów Unii Europejskiej może podróżować pociągami kolei słowackich (poza Intercity) za darmo. Szczegóły w artykule: Przewodnik o podróżowaniu koleją po Słowacji za darmo

cp.atlas.sk - słowacka wyszukiwarka połączeń kolejowych i autobusowych.

www.polskibus.com - głupio to przyznawać na stronie dotyczącej podróżowania koleją, ale obecnie oferta firmy "Polski Bus" jest bezkonkurencyjna. Autokarami tego przewoźnika można stosunkowo szybko, wygodnie i niedrogo dojechać między innymi z Warszawy i Katowic do Bratysławy i Wiednia. Odpada konieczność przesiadek, a ceny są przystępne, nawet bez promocji bilet za 1+1 zł.

2. JAK DOJECHAĆ?



Liczba połączeń z Polską pozostawia wiele do życzenia. Zostały zlikwidowane bezpośrednie pociągi z Katowic i Krakowa do Żyliny, jak również nocny pociąg z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce.

Na Słowację najłatwiej dojechać przez Czechy. Wystarczy dojechać do Bogumina (pociągami EC z Warszawy w kierunku Pragi i Wiednia), a tam przesiąść się do pociągów Praga - Żylina lub Praga - Koszyce, ewentualnie pojechać dalej wagonami bezpośrednimi. Osoby jadące do Bratysławy przesiadają się na stacji Břeclav. Nie ma problemu z kupnem biletów w czynnej całodobowo kasie w Boguminie. Tam nawet zwykła kasa prowadzi sprzedaż biletów międzynarodowych.

OSTRZEŻENIE!!! Pasażerom nocnych pociągów kursujących pomiędzy Czechami a Słowacją zaleca się ostrożność na odcinku Čadca - Kysucké Nové Mesto. Byłem świadkiem, jak złodzieje okradali pasażerów w porannym pociągu relacji Cheb - Koszyce (już nie kursuje).

Dużo trudniej podróżować przez Zwardoń. W rozkładzie jazdy kursują, w zależności od dnia, trzy lub cztery pociągi ze Słowacji do Zwardonia. Dwa z nich są skomunikowane z pociągami Kolei Śląskich, ale ze względu na bardzo częste zmiany rozkładu jazdy w Polsce nie ma sensu podawać godzin odjazdu. Przed podróżą należy wydrukować sobie godziny odjazdów pociągów Zwardoń - Bielsko-Biała - Katowice lub innych połączeń Kolei Śląskiej, bowiem w systemie kolei słowackich tych pociągów nie pokazuje i jeżeli zapytamy o połączenia, dostaniemy bardzo dziwne wydruki, które pokazują czas przejazdu z Żyliny do Katowic przez Zwardoń 20 godzin.

Ceny biletów powrotnych (sprawdzane 06.08.2015):

Zwardoń - Czadca: 3,2 euro
Zwardoń - Skalite: 2 euro

Biletów tych nie można kupić w Polsce, więc wiele osób decyduje się na przekroczenie granicy pieszo, aby po dojściu do stacji Skalite-Serafinov lub Skalite kontynuować podróż słowackim pociągiem. Przejście ze stacji Zwardoń do stacji Skalite-Serafinov trwa około 15 minut, choć osobiście nie miałem okazji zweryfikować tej informacji. Inny sposób to przejście granicy pieszo, dojście do pierwszego przystanku autobusowego (Skalite Kozak) i przejazd autobusem do Skalite lub Czadcy. Osobiście odradzam ten sposób podróży.

Dawniej kursował pociąg bezpośredni z Polski do Koszyc, jadący między innymi przez Nowy Sącz i Muszynę. Od kilku lat przez granicę nie kursują żadne pociągi pasażerskie. Granicę trzeba przekroczyć pieszo, a konieczność przesiadek i przejścia pieszego z Muszyny do Leluchowa znacznie utrudnia rozplanowanie podróży.

W skrócie podróż wygląda tak:

a) dojazd do Muszyny pociągiem TLK Poprad lub REGIO z Krakowa
b) przejście z Muszyny do Leluchowa (9 km, podobno kursują busy, ale nigdzie nie znalazłem rozkładu)
c) przekroczenie granicy pieszo
d) przejazd autobusem relacji Stara Ľubovňa-Plaveč-Orlov-Čirč-Obručné firmy Bus Karpaty. Szczegółówy rozkład jazdy na stronie: www.buskarpaty.sk/index2.html - wybieramy rozkład Stara Ľubovňa-Plaveč-Orlov-Čirč-Obručné

Autobusem można dojechać do stacji Plaveč, skąd raz lub dwa razy w tygodniu odjeżdżają pociągi do Koszyc, albo do miasteczka Lubowla ( Stara Ľubovňa). Z Lubowli można dojechać pociągiem lub autobusem do Popradu.

Zdecydowanie odradzam. Brakuje sezonowego połączenia kolejowego Kraków - Poprad lub Kraków - Koszyce.

W maju2015 roku przewoźnik Tiger Express uruchomił bezpośrednie połączenie busowe Kraków - Poprad - Koszyce. Połączenie obsługiwane jest busami bez toalet, a długi czas przejazdu zniechęca do korzystania z niego osobom np. z chorobami przewodu pokarmowego. Natomiast dużą zaletą są postoje w najpopularniejszych wśród Polaków słowackich miastach.

Słowacja - jak dojechać (szczegółowy wykaz połączeń w 2015 roku)
Tiger Express - połączenie Kraków - Koszyce

3. KATEGORIE POCIĄGÓW



Kategorie słowackich pociągów nie różnią się od polskich. W rozkładzie jazdy stosuje się oznaczenia:
Os - pociąg osobowy
Zr - pociąg przyspieszony
R - pociąg pospieszny
EX - ekspres
IC - Intercity
EC - Eurocity
SC - Supercity

W pociągach Intercity obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. W związku z wejściem na rynek konkurencji w postaci Regiojet koleje słowackie w komunikacie prasowym poinformowały o obniżeniu cen na połączenia Intercity pomiędzy Bratysławą – Żyliną a Koszycami oraz poprawie jakości usług – od nowego rozkładu najtańsze bilety na pociągi państwowego przewoźnika na całą trasę będą kosztowały 12 euro (zamiast 20-34 euro), w cenie biletu będzie poczęstunek i prasa, a w pierwszej klasie (1 plus) także trzydaniowy obiad. Najtańszych biletów za 12 euro będzie niewiele, ich cena będzie rosnąć w zależności od zapełnienia pociągów, czyli pierwsze osoby kupujące w przedsprzedaży zapłacą najmniej. Dla tych, którzy nie mogą zaplanować podróży z dużym wyprzedzeniem, koleje słowackie przygotowały ofertę „Last Minute” na pociągi Intercity cieszące się niewielką popularnością – tanie bilety z tej oferty będzie można nabyć najwcześniej 24 godziny, a najpóźniej 12 godzin przed odjazdem. Jak zapewnia przewoźnik, cena może być wtedy niższa niż 9 euro.

W nowych pociągach Intercity kolei słowackich, oprócz klasycznych wagonów 1 i 2 klasy, pojawiły się wagony klasy 1 plus i 2 plus. Klasa 1 plus to dodatkowo trzydaniowy obiad (przy podróżach ponad 120 km) lub przekąski (podróże do 119 km), dwa napoje, 4 miejsca w przedziale i gazety. Klasa 2 plus to 1 napój w cenie biletu. Dla dzieci przygotowano specjalny przedział dziecięcy drugiej klasy. Od 14 czerwca 2015 roku osoby podróżujące pociągami Intercity uruchamianymi przez koleje słowackie mogą bezpłatnie parkować swój samochód przez 24 godziny na wyznaczonych parkingach w Bratysławie, Koszycach, Popradzie i Żylinie. Usługa wliczona jest w cenę biletu wszystkich klas, ale bilet musi być kupiony przez internet.

Koleje słowackie w ostatnich latach zainwestowały dużo pieniędzy w modernizację taboru i zakup nowych pociągów. W pociągach kursują wagony z przedziałami i wagony bezprzedziałowe. W zmodernizowanych wagonach dużo czynnych gniazdek. Wagony bezprzedziałowe kolei słowackich mają jedną wadę - siedzenia są w układzie 4+4, czyli podróżni siedzą naprzeciw siebie, a miejsca na nogi jest stosunkowo mało. Dla mnie dużo lepszym rozwiązaniem jest układ siedzeń z pociągów PKP Intercity lub kolei czeskich.

Dopłaty do wagonów sypialnych i kuszetek w ruchu krajowym sprawdzane (06.08.2015):
Kuszetka - przedział 6-osobowy: 5 euro
Kuszetka - przedział 4-osobowy: 6 euro
Wagon sypialny - przedział 3-osobowy: 8 euro
Wagon sypialny - przedział 2-osobowy: 12 euro
Wagon sypialny - przedział 1-osobowy (1 klasa): 25 euro

Dla osób podróżujących z bezpłatnymi biletami dopłaty do miejsca w wagonie sypialnym są o 4 euro wyższe, natomiast dopłaty do kuszetek są o 3 euro wyższe niż dla osób płacących za bilety z własnej kieszeni.

Klasy pociągów Intercity na stronie kolei słowackich

Zmodernizowany wagon pociągu osobowego
Zmodernizowany wagon pociągu osobowego
Słowacki pociąg Intercity
Słowacki pociąg Intercity


Typowy słowacki pociąg osobowy
Typowy słowacki wagon pociągu osobowego
Typowy słowacki pociąg osobowy
Wnętrze typowego słowackiego pociągu osobowego


6. JAK DOJECHAĆ DO NAJWIĘKSZYCH SŁOWACKICH MIAST



Analizując statystyki zauważyłem, że często internauci poszukują informacji na temat do jazdu z Polski do największych słowackich miast. Pierwsza rzecz, to dojazd do Żyliny lub Bratysławy, co opisałem wyżej. Następnie:

Dojazd do Trenczyna i Trnawy

Do Trenczyna lub Trnawy można dojechać licznymi pociągami pospiesznymi, osobowymi i Intercity kursującymi pomiędzy Żyliną a Bratysławą.

Dojazd do Koszyc

Do Koszyc można dojechać pociągami pospiesznymi i Intercity z Żyliny lub Bratysławy (tu mamy do wyboru dwie trasy: Bratysława - Żylina - Koszyce lub Bratysława - Brezno - Koszyce). Kursują również pociągi bezpośrednie z Bogumina lub Czeskiego Cieszyna.

Dojazd do Popradu

Poprad leży na trasie Żylina - Koszyce, więc nie ma żadnych problemów z dojazdem.

Dojazd do Bańskiej Bystrzycy

Do Bańskiej Bystrzycy można dojechać kilka razy dziennie pociągami przyspieszonymi z Żyliny (kursują w takcie dwugodzinnym). Część z nich kursuje dalej do Bratysławy. Z Bratysławy można dojechać pociągami bezpośrednimi, ale często należy przesiąść się na stacji Zvolen.

Dojazd do Nitry

Najtrudniej opisać dojazd do Nitry. Najłatwiej złapać przesiadkę na stacji Leopoldov na trasie Bratysława - Żylina, skąd kursują szynobusy do Nitry. Pociąg jedzie powoli przez bardzo małe miejscowości. Taka podróż to gratka dla miłośników kolei, natomiast pasażer obładowany bagażem nie będzie miał powodów do zadowolenia. Do Nitry można również dojechać bezpośrednim pociągiem z miasta Nove Zamky.

5. WYBRANE ZNIŻKI



W czasie opracowywania artykułu podane zniżki można było znaleźć na stronie kolei słowackich, ale ze względu na darmowe przejazdy dla połowy ludności mogą one zostać w najbliższym czasie zlikwidowane. :

REGIONAL - ulga handlowa dla wszystkich podróżujących pociągami osobowymi, przyspieszonymi i REX na odległość do 60 kilometrów w drugiej klasie. Płacą oni 15% taniej, niż według taryfy normalnej. Przy zakupie biletu przez internet pasażerowie otrzymują dodatkowo 5% zniżki.

ZNIŻKA GRUPOWA - zniżka grupowa na słowackich kolejach funkcjonuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich to zniżka dla małych grup (Skupina mini). Przeznaczona jest dla małych grup liczących do pięciu osób, przy czym w grupie musi być przynajmniej jeden dorosły i jedno dziecko do ukończenia piętnastego roku życia.

Z kolei zniżka grupowa w wariancie dla większych grup jest przeznaczona dla grup liczących od sześciu do 99 osób bez względu na wiek. W obu wersjach pierwszy dorosły płaci 100% ceny biletu, każdy następny ma zniżkę 25%, a dziecko do ukończenia 15 roku życia 60%. Zasada ta obowiązuje we wszystkich pociągach, poza pociągami IC, w których obowiązują zupełnie inne zasady. Jeżeli grupa chce podróżować pociągami EC, musi dopłacić 1,5 euro za każdą osobę dorosłą i 1 euro za dziecko.

JUNIOR RAILPLUS EURO<26 - karta zniżkowa i karta Euro26 w jednym. Przeznaczona dla podróżnych, którzy nie ukończyli 26 roku życia. Ważna rok od daty wydania, przy czym ważność się kończy w dniu ukończenia 26 roku życia bez względu na datę zakupu. Koszt wydania karty na rok to 16,50 euro. O ile nie przysługuje wam prawo do bezpłatnych przejazdów, wydatek na kartę bardzo szybko się zwróci. (ceny sprawdzane 06.08.2015)

Zniżki na kolei:
- 40% zniżki na połączenia krajowe w 2 klasie.
- 50% zniżki na połączenia TEZ
- zniżka na bilety międzynarodowe

KLASIK RAILPLUS - karta dla osób w wieku 26-65 lat. Karta ważna rok od daty wydania. Koszt: 35 euro. Uprawnia do następujących zniżek:
- 25% zniżki na połączenia krajowe we wszystkich pociągach w 1 i 2 klasie.
- 50% zniżki na połączenia TEZ (więcej na dole strony)
- 25% zniżki na bilety międzynarodowe
- zniżki na wybrane połączenia w komunikacji międzynarodowej według odrębnych umów.

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Słowacja posiada bardzo dobrą sieć połączeń z Czechami, natomiast sprawa wygląda gorzej, jeśli chodzi o połączenia z innymi sąsiadami. Na pewno dużo do zrobienia pozostaje w połączeniach z Polską. Brakuje pociągu Kraków - Koszyce oraz bezpośredniego pociągu Katowice - Żylina lub dalej przez Żywiec. Poniżej publikuję listę połączeń międzynarodowych w rozkładzie jazdy 2013/2014.

Poza wymienionymi krajami ze Słowacji można dojechać bezpośrednim pociągiem do Belgradu (pociąg Praga - Belgrad), na Ukrainę (również w wagonie z miejscami do siedzenia Cierna nad Tisou - Czop) oraz do Niemiec (pociąg Budapeszt - Berlin przez Czechy)

AUSTRIA:


Będąc w Bratysławie warto wybrać się do Wiednia. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 11/12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 06.08.2015):
Bratysława - Wiedeń - 14 euro (tylko pociąg) / 18,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Bańska Bystrzyca - Wiedeń - 32 euro (tylko pociąg)/ 36,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Nitra - Wiedeń - 25 euro (tylko pociąg) / 29,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień - najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

CZECHY


Pomiędzy Czechami a Słowacją kursują liczne pociągi. Począwszy od pociągów międzynarodowych uruchamianych przez koleje czeskie i słowackie, po pociągi międzynarodowe uruchamiane przez Regiojet i Leo Express. Wybór jest bardzo duży, więc informacje w dużym skrócie.

Najpopularniejszymi pociągami wśród Polaków są pociągi Praga - Żylina i Praga - Koszyce, do których przesiadają się polscy podróżni na przykład w Boguminie i w Czeskim Cieszynie. Kilka pociągów jedzie inną trasą, przez Horni Lidec - Puchov; kończą one najczęściej bieg na stacji Zvolen. Można do nich wsiąść np. w Ołomuńcu. Przejazdy według taryfy międzynarodowej nie są już takie tanie jak kiedyś, na szczęście można znacznie obniżyć koszty biletu.

Przykładowe ceny bez promocji:

Czeski Cieszyn – Czadca 4,40 euro/121 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Żylina 6 euro/166 CZK (České dráhy)
Czeski Cieszyn – Czadca 91-149 CZK (Regiojet)
Czeski Cieszyn – Żylina 125-203 CZK (Regiojet)

Bez problemu dojedziemy również z Pragi i Brna do Bratysławy pociągami zmierzającymi do Budapesztu. Odnośnie cen biletów, to różnią się informacje podane aktualizacje na stronach internetowych kolei czeskich i słowackich. Koleje słowackie poinformowały o wprowadzeniu od połowy czerwca oferty Europa Express. Z artykułu wynikało, iż podobną ofertę wprowadziły koleje czeskie, lecz podczas weryfikacji na stronie kolei czeskich widniała nadal oferta Včasná jízdenka Slovensko. Nowa wersja cennika, opublikowana przez koleje czeskie, jest wyjątkowo nieczytelna dla pasażera. W każdym razie z Pragi do Koszyc można dojechać za 28 lub 29 euro w kuszetce 6-osobowej. Najtańszy bilet z Ostrawy do Koszyc kosztuje 14 euro.

Ze względu na fatalne opracowanie cennika przez koleje czeskie, polecam lekturę artykułu na blogu opracowaną według informacji podanych przez koleje słowackie. Ceny mogą się różnić o 1-2 euro.

Europa Express - tanio pomiędzy Czechami a Słowacją

Pociągi bezpośrednie pomiędzy Pragą a Koszycami uruchamia również Regiojet. Oprócz pociągu dziennego trzy razy w tygodniu kursują pociągi nocne. W pociągach nocnych nie ma wagonów z miejscami do leżenia ani wagonów sypialnych, natomiast duży plus za ochronę na pokładzie pociągów, zapewniającą pasażerom bezpieczeństwo na trasie znanej z kradzieży. Pociągi zatrzymują się w Czeskim Cieszynie; osoby planujące podróż pociągiem nocnym mogą poczekać na dworcu, bowiem czynny jest on przez całą dobę.

Orientacyjne ceny biletów (stan na 06.08.2015):
Czeski Cieszyn - Koszyce 252-510 CZK (pociąg nocny)
Czeski Cieszyn - Koszyce 396-585 CZK (pociąg dzienny)

Posiadaczom kart ISIC do ukończenia 29. roku życia oraz posiadaczom kart EURO<26 przysługuje 10% zniżki. Dzieci do ukończenia 6. roku życia podróżują za darmo, dzieci i młodzież od 6 do 15 lat płacą 50% ceny biletu, dla grup od od 3 do 6 osób przygotowano 10% zniżki. Aktualne ceny dostępne są w systemie rezerwacyjnym firmy Regiojet. Bilety Regiojet można kupić w kasie na dworcu w Czeskim Cieszynie, lecz ze względu na duże obłożenie pociągów dziennych warto kupić je wcześniej przez internet.

Informacje o rozkładzie jazdy na stronie Regiojet
Czeski Cieszyn - dworzec kolejowy (informacje)

Również Leo Express uruchamia jeden pociąg dziennie pomiędzy Pragą a Koszycami. Do Koszyc dojeżdża on po godzinie 22, natomiast w drogę powrotną do Pragi jedzie jako pociąg nocny - jest to pociąg obsługiwany przez pojazdy typu Flirt, a więc bez miejsc do leżenia i miejsc sypialnych. Trudno polecić to połączenie, choć fotele w najwyższej klasie można wygodnie rozłożyć.

Orientacyjny rozkład jazdy:
Praga (odj. 14:35) --> Koszyce (przyj. 22:37)
Koszyce (odj. 23:14) --> Praga (przyj. 08:06)

Pociąg również zatrzymuje się w Czeskim Cieszynie. Ceny różnią się, w zależności od dnia i obłożenia pociągu. Przykładowo bilety na trasie Czeski Cieszyn - Koszyce zakupicie w cenach 339-399 CZK w najtańszej klasie Economy.

Więcej informacji: www.le.cz

Koleje czeskie i słowackie uruchamiają ponadto pociągi lokalne kursujące z różną częstotliwością na trasach: Czadca - Jablunkov-Návsí (Nawsie)/Bogumin
Kuty - Brzecław
Vrbovce - Hodonin

Na innych trasach (np. Makov - Roznov pod Radhostem, Holic nad Moravou - Hodonin) kursują autobusy komunikacji regionalnej.

WĘGRY:


Mimo bliskości kolejowego przejścia granicznego Rusovce - Rajka (ok. 30 km. od Bratysławy hl. st.) ruch kolejowy jest kierowany na Štúrovo/Szob. Międzynarodowe bilety powrotne kupione na trasie Słowacja - Węgry są tańsze od biletów w jedną stronę. Warto kupić międzynarodowy bilet nie tylko ze względu na cenę. Jeśli ktoś będzie kombinował na zasadzie bilet do granicy, to na Węgrzech będzie musiał wysiąść na pierwszej stacji, kupić bilet i pojechać innym pociągiem.

Przykłady cen biletów powrotnych (sprawdzane 06.08.2015):
Koszyce - Miskolc (przez Čaňa Gr.) - 6,5 euro
Bratysława - Budapeszt (przez Szob Gr.) - 17,50 euro
Nové Zámky - Budapest (przez Szob Gr.) - 10,50 euro
Koszyce - Budapest (przez Čaňa Gr.) - 20 euro

Możliwy jest też dojazd z Koszyc do miejscowości Slovenske Nove Mesto, tam piesze przekroczenie granicy i z Satoraljaujhely pociągiem np. do Miskolca lub z przesiadką do Tokaju.

UKRAINA


2 razy dziennie kursują pociągi pomiędzy ukraińską stacją graniczną Chop a słowacką stacją Cierna nad Tisou. Poprzednio pisałem, że nie są to pociągi przemytnicze, ale ostatnio dowiedziałem się, że celnicy bardzo dokładnie kontrolują bagaże, a sporo kartonów papierosów wylatuje przez okno podczas jazdy pociągów.

Z miejscowości Chop można dojechać marszrutką lub pociągiem podmiejskich do Użgorodu lub Mukaczewa. Z Użgorodu i Mukaczewa kursują pociągi do największych ukraińskich miast, w tym do Lwowa. Chop posiada także połączenie kolejowe z węgierskim miastem granicznym Zahony.

Na stacji Chop działają "komnaty", czyli pokoje wypoczynkowe, ale ich stan pozostawia dużo do życzenia. O wiele lepsze "komnaty" są w Użgorodzie, lecz cieszą się dużą popularnością i trudno w nich znaleźć wolne miejsce. W 2014 roku zlikwidowano hotel robotniczy kolei słowackich na pierwszej stacji po stronie słowackiej - Cierna nad Tisou.

Z Koszyc do Użgorodu i z powrotem można dojechać bezpośrednimi autobusami przez Vyšné Nemecké. Przejście graniczne w miejscowości Vyšné Nemecké to przejście drogowe, w weekendy i święta należy się liczyć z długimi kolejkami. Od kilku lat piesi nie mogą przekraczać granicy w tym miejscu, można jedynie poprosić kogoś o przewiezienie przez granicę za opłatą. Piesi mogą skorzystać z oddalonego o 35 kilometrów przejścia granicznego Veľké Slemence - Mali Selmenci, co znacznie wydłuża czas podróży.

UWAGA!!! Wyszukiwarki połączeń rozklad.pkp.pl i rozklad.sitkol.pl mogą podawać nieaktualne rozkłady jazdy pociągów Cierna nad Tisou - Chop. Godziny odjazdów, skomunikowania itp. należy zawsze weryfikować korzystając z wyszukiwarki połączeń kolei słowackich www.slovakrail.sk.

7. REGIOJET



W Czechach i na Słowacji jedną z najbardziej znanych firm świadczących usługi przewozowe jest Student Agency kojarzona z "żółtymi autobusami". Firma odniosła ogromny sukces oferując pasażerom komfort oraz dodatkowe usługi w cenie biletu, jak np. prasę w autobusach. Udało im się przy tym zachować konkurencyjne ceny biletów.

Sukces na rynku przewozów autobusowych spowodował, że grupa Student Agency zaczęła myśleć o pasażerskich przewozach kolejowych. Od ponad roku na terenie Czech kursują "żółte pociągi" pod nazwą RegioJet konkurujące z państwowymi kolejami czeskimi na trasie Hawirzów - Ostrawa - Praga. Konkurencja zmusiła koleje czeskie do wprowadzenia licznych promocji na trasie.

Pociągi RegioJet można również spotkać na terenie Słowacji. Firma RegioJet uruchomiła połączenie międzynarodowe Praga - Żylina (bilety od 15 euro) obsługiwane przez pociągi zestawione z wagonów i lokomotyw czeskiego oddziału firmy.

Na Słowacji RegioJet obsługuje linię Bratysława – Dunajská Streda – Komárno. Wszystkie połączenia obsługują pociągi Talent wyprodukowane przez firmę Bombardier. Pociągi są klimatyzowane, wyposażone w toaletę z obiegiem zamkniętym oraz w pełni przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Zadowoleni będą również rowerzyści, bowiem w pociągach przygotowano specjalne miejsca na rowery.

Od 14 grudnia 2014 roku Regiojet uruchamia także bezpośrednie pociągi Bratysława – Żylina – Koszyce. Pomiędzy miastami będą kursować 3 pary pociągów dziennie, zatrzymujące się tylko na najważniejszych stacjach po drodze. Ceny biletów zaczynają się od 9 euro przy kupnie przez internet.

Oprócz komfortu Regiojet oferuje pasażerom w cenie biletu:

-butelka wodymineralnej
- prasa codzienna
- tablety przy siedzeniach
- darmowa kawa Illy
- herbata miętowa
- cydr (jabłecznik)

Dużą zaletą Regiojetu są przystępne ceny w wagonach restauracyjnych – można w nich zakupić drobne przekąski, kanapki, pieczywo i napoje.

Szczegółowe informacje: www.regiojet.sk


Słowacki pociąg RegioJet
(źródło: www.regiojet.sk za zgodą)

Słowacki pociąg RegioJet - wnętrze
(źródło: www.regiojet.sk za zgodą)

10. SUBIEKTYWNE WRAŻENIA ZE SŁOWACKICH MIAST



BAŃSKA BYSTRZYCA - nie zrobiła na mnie takiego wrażenia jak na zdjęciach i filmach z materiałów promocyjnych. Rynek rzeczywiście piękny, ale osiedla i dworzec bardzo zaniedbane. Być może moje wrażenie byłoby lepsze, gdybym nie trafił na deszczową, brzydką pogodę. Brak tanich noclegów blisko dworca kolejowego.

BRATYSŁAWA - zabytkowe centrum z pewnością spodoba się każdemu, podobnie jak panorama miasta z zamku. Wrażenie robi także Nowy Most na Dunaju. Poza centrum miasto ogólnie zaniedbane - od mojego pierwszego pobytu (2006) do ostatniego (2010) nastąpiła spora poprawa w wielu miejscach - w centrum i na osiedlach. Teren wokół Dworca Głównego przynosi wstyd miastu - w nocy jest tam wyjątkowo nieciekawie. W Bratysławie byłem kilka razy - dwa razy przez tydzień. Miasto trzeba pochwalić za nocne życie w centrum. Nie zdarzyły mi się także żadne przykre incydenty. Turystom radzę poruszać się na piechotę. Z Dworca Głównego jest niedaleko do centrum, szkoda wydawać pieniędzy na komunikację miejską. Oczywiście jest to obowiązkowy punkt każdego turysty zwiedzającego Słowację.

KOSZYCE - drugie co do wielkości miasto Słowacji. Spodobało mi się o wiele bardziej niż stolica, przynajmniej w centrum. Większość osiedli jest zaniedbana, można również przez pomyłkę trafić do któregoś z romskich gett, a wtedy lepiej uciekać. Dworzec kolejowy po remoncie prezentuje się dużo lepiej niż wcześniej, a w mieście działa sporo ciekawych klubów i lokali gastronomicznych. Wszystkim polecam lody na gałki w cukierni "Aida". Najlepsze lody, jakie kiedykolwiek jadłem. Zdecydowanie warto przyjechać.

NITRA - jedno z większych słowackich miast położone trochę z dala od głównych szlaków komunikacyjnych. Liczy 87 tysięcy mieszkańców. Na uwagę zasługuje główny plac oraz deptak. Ze względu na położenie komunikacja kolejowa cieszy się małym zainteresowaniem, większość osób korzysta z autobusów. Oba dworce - kolejowy i autobusowy - leżą obok siebie i są w bardzo złym stanie. Miasto wypada średnio. Warto zwiedzić, chociaż nie jest to obowiązkowy punkt wizyty.

POPRAD - chyba najpopularniejsze słowackie miasto wśród polskich turystów. Centrum miasta rozczarowuje, ale Poprad to doskonała baza wypadowa do wycieczek pociągiem oraz wycieczek w słowackie Tatry, dodatkowo w wakacje można wykupić tanie noclegi w miejscowym internacie.

PRESZÓW - dworzec kolejowy do natychmiastowego remontu. Okolica dworca również odstrasza, ale centrum miasta bardzo ładne, szczególnie rynek. Bardzo łatwy dojazd pociągiem z Koszyc, dobre miejsce na jednodniową wycieczkę. Z dworca do centrum idzie się około 15 minut. Poza rynkiem brak spektakularnych atrakcji, Preszów to typowe miasto na długi, spokojny spacer, dzięki któremu można poczuć jego atmosferę.

TRENCZYN - miasto słynące z zamku na wzgórzu. Zamek jest świetnie widoczny z pociągu. Liczy ponad 50 tysięcy mieszkańców. Centrum miasta wywarło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Spokojne, ciche miasteczko, gdzie można pospacerować i posiedzieć. Polecam.

TRNAWA - leży ok. 45 kilometrów od Bratysławy, skąd łatwo i szybko można dojechać pociągiem. Samo zabytkowe centrum wydało mi się bardzo małe. Na zwiedzenie miasta wystarczyła mi godzina, góra półtorej godziny. Wyremontowany dworzec Ocena: 6,5/10. Można zwiedzić, lecz jeśli nie zwiedzimy, to nic się nie stanie.

ŻYLINA - moje ulubione słowackie miasto. Nie wiem dlaczego, ale zawsze bardzo lubię wracać do tego miasta. Rześkie powietrze, stosunkowo długi deptak i specyficzna atmosfera czynią z tego miasta ciekawe miejsce do zwiedzania. Centrum miasta bardzo mi się podoba. W 2005 roku miałem okazję przejechać się trolejbusem dookoła Żyliny. Osiedla niby trochę zaniedbane, lecz czuć pewien klimat, którego nie czułem w innych słowackich miastach. W centrum miasta praktycznie nie ma życia nocnego. Raz przyjechałem z Popradu po 20:00 a miasto jak wymarłe. Dworzec kolejowy nie należy do najładniejszych, chociaż uwagę zwracają piękne witraże. Niemniej Żylina to bardzo dobre miejsce na spokojny wypoczynek.

11. CIEKAWE TRASY



Na piękne widoki natrafimy nie tylko podczas podróży kolejką TEZ po Wysokich Tatrach. Godne polecenia są dwie szczególnie dwie trasy:

ŻYLINA - BAŃSKA BYSTRZYCA

W okolicach Bańskiej Bystrzycy liczne tunele i ładne widoki. Niestety, jechałem tamtędy przy pochmurnej pogodzie i obfitych opadach deszczu, więc niewiele udało mi się zobaczyć. W drodze powrotnej zapadł już zmrok. Znam głównie z opisów na forach internetowych.

ŻYLINA - KOSZYCE

Główna magistrala i jednocześnie bardzo ładna trasa. Niemal przez całą podróż można podziwiać wznoszące się w oddali góry. Niemal wszystkie pociągi dalekobieżne na tej trasie kursują z wagonami klimatyzowanymi, przez co nie da się otworzyć okna i fotografować.

Linia kolejowa Koszyce - Żylina
Linia kolejowa Koszyce - Żylina
Linia kolejowa Koszyce - Żylina
Linia kolejowa Koszyce - Żylina