Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

SERBIA



Przewoźnik: Srbija Voz
Strona internetowa:www.srbvoz.rs
Ostatnia aktualizacja: 01.08.2017 (data publikacji: 26 STYCZEŃ 2012)


Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Jak wrócić
4. Połączenia krajowe
5. Połączenia międzynarodowe
6. Inne informacje
7. Pociągi turystyczne
8. Serbia - co zobaczyć oprócz Belgradu.
9. Język serbski dla pasażerów kolei

Serbia posiada rozbudowaną, lecz bardzo zaniedbaną sieć linii kolejowych. Ze względu na wizerunek kreowany przez media kraj ten niesłusznie bardzo źle kojarzy się przeciętnemu Polakowi. W rzeczywistości Serbia jest krajem wartym odwiedzenia, a ludzie są pozytywnie nastawieni do Polaków.

W ostatnich latach koleje serbskie poczyniły szereg inwestycji - zakupiono między innymi pojazdy Stadler Flirt, wyodrębniono spółki Srbija Voz i Srbija Kargo, natomiast nadal większość tras lokalnych pozostaje nierentowna, a prędkości szlakowe są bardzo niskie.

Jeśli interesuje cię tematyka podróżowania koleją, zapraszam do polubienia naszego PROFILU NA FACEBOOKU. Na profilu będą zamieszczane najważniejsze aktualności, zdjęcia pociągów i dworców oraz odnośniki do najlepszych artykułów o kolejach na blogach podróżniczych i portalach internetowych.

Serbski pociąg Flirt (fot. materiały prasowe kolei serbskich)

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



UWAGA!!! - W rozkładzie jazdy 2016/2017 prowadzony jest remont trasy Belgrad - Bar. Od 15 lipca 2017 roku nastąpiły zmiany w rozkładzie: wszystkie pociągi kursują bez komunikacji zastępczej. Kursuje pociąg nocny Subotica - Bar z wagonami z Budapesztu i Pragi; wagony te kursują 2 razy w tygodniu, pociąg codziennie. Pociąg dzienny IC Tara Belgrad - Bar kursuje na całe trasie. Pociąg nocny Belgrad - Bar nie jeździ już objazdem. Szczegółowe informacje - rozkład jazdy i ceny Pociągiem do Czarnogóry - lato 2017

http://www.srbvoz.rs/redvoznje.html - aktualny rozkład jazdy kolei serbskich. Można wyszukiwać połączenia wraz z cenami biletów i sprawdzać odjazdy ze stacji.

www.srbvoz.rs/kurir2017.pdf - rozkład jazdy kolei serbskich w formacie pdf. Nie można na nim stuprocentowo polegać, ponieważ nie uwzględnia zmian w rozkładach jazdy.

www.balkanviator.com - wyszukiwarka połączeń autobusowych na Bałkanach

Mapa sieci kolei serbskich - mapa udostępniona przez koleje serbskie. W przeciwieństwie do blogerów-lanserów nie usuwam loga i nie kradnę map z innych stron dla polubień i fanów.

WAŻNE!!! - niektóre pociągi dalekobieżne rozpoczynają lub kończą bieg na stacji Beograd Centar - podziemnej stacji kolejowej w centrum Belgradu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Belgrad - zaktualizowany, obszerny przewodnik po Belgradzie
Pociągiem do Czarnogóry - lato 2017 - przewodnik
Pociąg Belgrad - Saloniki - szczegółowe informacje
Pociąg Budapeszt - Belgrad - szczegółowe informacje
Pociąg Belgrad - Sofia w 2017 roku - informacje

Stary serbski pociąg podmiejski

2. JAK DOJECHAĆ?



Do Serbii najłatwiej dojechać przez Czechy, Słowację i Węgry. Do Budapesztu dojedziemy pociągiem dziennym z Warszawy i pociągiem nocnym z wagonami z Krakowa i Budapesztu.

Od 15 czerwca 2017 roku PKP Intercity wprowadziło nową ofertę Budapest Specjal. W zryczałtowanej taryfie sprzedawane są bilety powrotne ważne przez miesiąc, czyli powrót musi nastąpić do miesiąca od pierwszego dnia ważności biletu. Bilety obowiązują tylko w drugiej klasie pociągów bezpośrednich z Polski do Budapesztu

Ceny biletów Budapest Specjal dla osób dorosłych:

Warszawa - Budapeszt - Warszawa - 49 euro + miejscówki
Kraków - Budapeszt - Warszawa - 39 euro + miejscówki
Katowice - Budapeszt - Warszawa - 39 euro + miejscówki

Podróżni posiadający bilety wydane w taryfie Budapest Specjal muszą obowiązkowo pobrać miejscówki. Cena miejscówek to 3,5 euro przy podróżach z Polski do Budapesztu i 3 euro przy podróży z Budapesztu do Polski. Czyli przejazd w jedną stronę z Katowic do Budapesztu będzie nas kosztował 18,5 euro + cena miejscówki.

Pula biletów jest nielimitowana.

Więcej informacji o taryfie: Pociągiem do Budapesztu - nowa oferta PKP Intercity

W Budapeszcie lub przez internet należy kupić bilet międzynarodowy Budapeszt-Belgrad , który kosztuje 15 euro w jedną stronę lub 26 euro tam i z powrotem (stan na 27.05.2017). Podróż z biletem według normalnej taryfy międzynarodowej wyjdzie bardzo drogo. Jeżeli kupujecie bilet przez internet, w sklepie internetowym kolei czeskich można z kilkudniowym wyprzedzeniem kupić bilet promocyjny Ostrawa - Budapeszt.

Tani bilet na pociąg Bohumin - Budapeszt w sklepie kolei czeskich

Osoby, którym nie zależy tak bardzo na zaoszczędzeniu kilkudziesięciu złotych, mogą wyszukać w atrakcyjnej cenie połączenia lotnicze Warszawa - Belgrad na stronie Linii Lotniczych Lot i polecieć bezpośrednio do Belgradu. Inni mogą skorzystać z połączeń Wizzair Warszawa - Budapeszt, a stamtąd kontynuować podróż pociągiem.

Nowoczesny serbski wagon spotykany w pociągach Belgrad - Budapeszt/Wiedeń

4. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Najważniejszym węzłem kolejowym jest oczywiście stolica kraju - Belgrad. Ważną rolę pełnią także miasta Subotica i Nowy Sad. Pociągi nie kursują zbyt często (wyjątkiem jest linia Belgrad - Subotica), zapełnienie przy wyjeździe z Belgradu lub Nowego Sadu bardzo wysokie.

W pociągach pospiesznych, Intercity Serbia (ICS) oraz w wagonach sypialnych obowiązuje całkowity zakaz palenia. W praktyce z reguły nie jest on przestrzegany i powietrze w pociągu, nawet mimo otwartych okien, przypomina powietrze w knajpie. Dla niepalących to bardzo poważna wada - po nocy w serbskim wagonie sypialnym ubranie jest przesiąknięte dymem.

Orientacyjne czasy przejazdu z Belgradu w ruchu krajowym:
Belgrad - Nowy Sad - 1:35 (IC)
Belgrad - Nis - 5:45 (osobowy)
Belgrad - Subotica - 4:40 (pospieszny)
Belgrad - Prijepolje - 6:45 (osobowy)

Dla miłośników kolei ciekawą opcją może być przejazd do kosowskiego miasta granicznego Zvečan, dokąd kilka lat temu jeździł nocny pociąg bezpośredni z Belgradu. Obecnie można tam dojechać z przesiadkami w Pożedze i Kraljevie.

Jednym z moich marzeń jest podróż po Serbii szynobusami z Suboticy do Kikindy i Zrenjanina, stamtąd do Panczewa i Belgradu. Albo z miasta Nisz do miasta Negotin w pobliżu granicy bułgarskiej.

Od 2014 roku poprawia się stan taboru kolei serbskich - część połączeń obsługują nowe rosyjskie szynobusy a do końca 2015 roku na torach ma pojawić się kilkanaście pociągów typu Flirt..

Poza trasą Belgrad - Nowy Sad oraz krótkim odcinkiem w pobliżu miasta Nisz, pociągi serbskie kursują bardzo powoli, można to odczuć nawet na głównej linii, przemierzając odcinek Subotica - Nowy Sad przez Vrbas. Planowany jest remont linii kolejowej Budapeszt - Belgrad. Remont wciąż jest odkładany, według wcześniejszych zapowiedzi w 2017 roku remont miał się zakończyć, ale jeszcze się nie rozpoczął.

Serbskie dworce kolejowe przypominają polskie dworce kolejowe przed remontami. Większość dworców i stacji jest bardzo zaniedbana, aczkolwiek trafiają się pojedyncze perełki.

Takie szynobusy do niedawna kursowały z Niszu do Niegotina.
(fot. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)


Kategorie pociągów w Serbii

W serbskim rozkładzie jazdy możemy wyróżnić kilka kategorii pociągów krajowych i międzynarodowych:

putnički voz (PT) - pociągi osobowe zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych. Oznaczenie dla pociągów zestawionych ze starych wagonów z przedziałami (coraz rzadziej) lub starych szynobusów i pojazdów typu RVR. Najgorsza kategoria pociągów. W przypadku pociągów międzynarodowych (Timisoara - Vrsac oraz Erdut - Bogojevo) spalinowe zespoły trakcyjne produkcji rosyjskiej lub Siemens Desiro kolei rumuńskich.

regio voz (RE) - pociągi osobowe zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych. Najczęściej obsługiwane przez nowe spalinowe zespoły trakcyjne produkcji rosyjskiej.

brzi voz (B) - pociąg pospieszny. Oznaczenie dla pociągów krajowych i międzynarodowych zatrzymujących się na wybranych przystankach i stacjach osobowych. Najczęściej zestawione z lokomotywy i starych, ale wygodnych wagonów z przedziałami sześcioosobowymi. W relacjach krajowych głównie obsługiwane przez klimatyzowane pociągi Stadler Flirt. Wyjątkiem jest np. pociąg nocny Belgrad - Budapeszt, gdzie kursują klimatyzowane wagony bezprzedziałowe.

intercity (IC) - oznaczenie dla kilku pociągów zestawionych ze zmodernizowanych lub nowych wagonów klimatyzowanych z przedziałami (IC Tara) lub bezprzedziałowych (IC Avala).

Ceny najpopularniejszych połączeń krajowych (2017)

Ceny biletów na pociągi w Serbii są bardzo tanie i jeżeli uda nam się znaleźć niedrogi nocleg, podróżowanie po Serbii wyjdzie nas niedrogo. Problemem jest rozkład jazdy i prędkości szlakowe.

Belgrad - Nowy Sad - 288 RSD = 10 PLN (2 klasa) / 432 RSD = 15 PLN (1 klasa)
Belgrad - Subotica - 560 RSD = 19,5 PLN (2 klasa) / 840 RSD = 29 PLN (1 klasa)
Belgrad - Nisz - 784 RSD = 20,5 PLN (2 klasa) / 1176 RSD = 41 PLN (1 klasa)
Belgrad - Požarevac 320 RSD (2 klasa) = 11 PLN / 480 RSD = 16,5 PLN (1 klasa)

Belgrad - Pančevo - 74 RSD = 2,5 PLN/ 106 RSD = 3,6 PLN
Belgrad - Vršac - 370 RSD = 12,6 PLN / 530 RSD = 18,1 PLN
Belgrad - Zrenjanin 370 RSD = 12,6 PLN / 530 RSD = 18,1 PLN

Przy kupnie biletów tam i z powrotem naliczany jest upust w wysokości 20%. Ceny nie zawierają dopłat do pociągów wyższych kategorii.

Dopłaty do pociągów krajowych wyższych kategorii:

Pociąg pospieszny: 100 RSD = 3,5 PLN / 160 RSD = 5,5 PLN (tam i z powrotem)
Pociąg Intercity: 200 RSD = 7 PLN / 320 RSD = 10,5 PLN (tam i z powrotem)
Rezerwacja miejsca: 110 RSD = 3,8 PLN

Druga klasa niektórych pociągów RE i B.

5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



W rozkładzie jazdy 2012 zlikwidowano większość połączeń międzynarodowych z Belgradu. Jak tłumaczyły na swoich stronach koleje serbskie, w większości przypadków powodem były zbyt wysokie opłaty za użytkowanie chorwackiego odcinka trasy. Jest to nowa, niepokojąca tendencja w kolejowym ruchu międzynarodowym. Na przykład pociąg z Belgradu do Sarajewa przejeżdżał przez terytorium Chorwacji (ok. 80 kilometrów). W normalnej sytuacji koleje serbskie płaciłyby za korzystanie z serbskiej infrastruktury, chorwackie z chorwackiej, a bośniackie z bośniackiej. Chorwaci natomiast stwierdzili, że nie opłaca im się pokrywanie kosztów kursowania pociągu na chorwackim odcinku i zażądali bardzo wysokich opłat od kolei serbskich i bośniackich, na co tamte się nie zgodziły, więc pociągu już nie ma. Z tego samego powodu w 2011 roku został zlikwidowany pociąg Budapeszt - Wenecja, bowiem Włosi zażądali bardzo wysokich opłat za włoską część trasy.

Bośnia i Hercegowina:


W rozkładzie jazdy 2016/2017 nie kursuje żaden pociąg pomiędzy Serbią a Bośnią i Hercegowiną. Pociąg Belgrad - Sarajewo został zlikwidowany kilka lat temu. Planowane jest przywrócenie połączenia do Sarajewa przez Tuzlę, ale ze względu na stan torów po serbskiej stronie to raczej nierealne.

Bułgaria


W rozkładzie jazdy 2016/2017 doszło do zamieszania z pociągami na trasie Belgrad - Sofia. Od 1 lutego 2017 roku został zlikwidowany pociąg dzienny.

Pociąg dzienny został przywrócony na okres od 1 czerwca 2017 roku do 17 września 2017 roku. Później będzie można dojechać do Sofii z przesiadkami. Orientacyjny rozkład jazdy pociągu dziennego:

Belgrad (odj. 09:25) --> Nisz (13:42-14:15) --> Sofia (przyj. 20:10)
Sofia (odj. 09:40) --> Nisz (13:38-14:08) --> Belgrad (18:14)

Rozkład jazdy jest orientacyjny i godziny odjazdów mogą się różnić o kilkanaście lub kilkadziesiąt minut.

Istnieje jeszcze jedna możliwość dostania się do Serbii koleją, ale nie bezpośrednio. Z Sofii należy dojechać pociągiem pospiesznym do miasta Vidin, stamtąd autobusem do przejścia granicznego Bregovo (ok. 30 kilometrów), następnie pieszo lub busem około 8 kilometrów do serbskiej stacji "Kobisznica". Blisko granicy jest inna stacja, ale nie zatrzymują się na niej pociągi. Ze stacji Kobisznica można dojechać pociągiem do miasta Zajeczar, a stamtąd do Niszu. Ze względu na specyfikę serbskich kolei jest to jednak bardzo trudne zadanie, przeznaczone raczej dla fanatycznych miłośników kolei.

Chorwacja, Słowenia


W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2016/2017 nie zanotowano większych zmian w połączeniach dalekobieżnych pomiędzy Serbią a Chorwacją, ze względu na rozbieżne informacje na stronach różnych kolei zalecam samodzielne wyszukiwanie połączeń.

Na trasie Lublana - Belgrad obowiązuje oferta Beograd Spezial, bilet z Lublany do Belgradu kosztuje 29 euro. Dopłata za miejsce w wagonie z miejscami do leżenia wynosi 8 euro. Nie mam informacji na temat biletu Zagrzeb - Belgrad.

W grudniu 2016 roku uruchomiono pociągi Erdut - Sombor, oraz Bogojevo - Osijek kursujące tylko w dni robocze. Erdut to pierwsza stacja za chorwacką granicą, do której można dojechać pociągiem z Osijeka, choć to trudne zadanie.

Orientacyjny rozkład jazdy:

Osijek (odj. 06:35) --> Bogojevo (przyj. 07:47)
Bogojevo (odj. 08:06) --> Osijek (przyj. 08:09)

Sombor (odj. 13:00) --> Erdut (przyj. 14:09)
Erdut (odj. 14:31) --> Sombor (przyj. 15:31)

Czarnogóra:


Czarnogóra to najpopularniejszy kierunek wśród serbskich turystów. Równie popularny jest wśród cudzoziemców. Od kilku lat na trasie obowiązuje taryfa międzynarodowa, dlatego najkorzystniejszą opcją wydaje się przejazd na podstawie biletu Balkan Flexipass opisanego w osobnym rozdziale. Poza sezonem koleje serbskie i czarnogórskie oferują specjalne promocje na przejazd pociągami.

Trasa Belgrad - Bar uważana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie (odcinek Bijelo Polje - Podgorica). Jednak nie nastawiajcie się na piękne widoki i zdjęcia, bowiem pociąg dzienny z Belgradu do Baru z reguły najpiękniejszy odcinek pokonuje po zmroku. Za to w drodze powrotnej można podziwiać piękne widoki, jednak trzeba mieć trochę szczęścia i dostać właściwą miejscówkę lub siedzieć tak, aby móc wyjść na korytarz zrobić zdjęcia. Nie zawsze jest to możliwe, ponieważ zdarzają się pociągi z klimatyzowanymi wagonami, w których nie można otworzyć okien, a czasami tłok nie pozwala na poruszanie się po pociągu. Pociągi często nabierają opóźnień sięgających nawet sześciu i więcej godzin, dlatego nie należy planować przesiadek lub wypoczynku w oparciu o rozkład jazdy.

UWAGA!!! - W rozkładzie jazdy 2016/2017 prowadzony jest remont trasy Belgrad - Bar. Od 15 lipca 2017 roku nastąpiły zmiany w rozkładzie: wszystkie pociągi kursują bez komunikacji zastępczej. Kursuje pociąg nocny Subotica - Bar z wagonami z Budapesztu i Pragi; wagony te kursują 2 razy w tygodniu, pociąg codziennie. Pociąg dzienny IC Tara Belgrad - Bar kursuje na całe trasie. Pociąg nocny Belgrad - Bar nie jeździ już objazdem. Szczegółowe informacje - rozkład jazdy i ceny Pociągiem do Czarnogóry - lato 2017

Rozkład jazdy kolei serbskich
Rozkład jazdy na stronie kolei czarnogórskich

Pociągi w sezonie letnim są zatłoczone i zwykle doznają nawet kilkugodzinnych opóźnień (podobno nie zawsze). Należy pamiętać o utrudnieniach na dworcu kolejowym w Belgradzie, gdzie w związku z realizacją projektu „Belgrad na wodzie” trwa rozbiórka torowiska oraz przebudowa stacji i okolic.

W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Cena biletu to : 21,00 euro + 3 euro (2 klasa) i 31,80 euro + 3 euro (1 klasa). 3 euro to koszt rezerwacji w wagonie z miejscami do siedzenia. W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Koszt rezerwacji miejsca do siedzenia to 3 euro. W pociągach nocnych warto wykupić miejsce leżące - dopłata za miejsce w sześcioosobowym przedziale to tylko 6 euro, natomiast miejsce w trzyosobowym przedziale wagonu sypialnego kosztuje 15 euro. (ceny sprawdzane 13.12.2016)

Przewóz samochodu na trasie Belgrad-Bar: 30 euro

Kilka razy w tygodniu w pociągu Belgrad - Bar kursują bezpośrednie wagony kolei czeskich. Według stron z zestawieniami są to wagony zmodernizowane i klimatyzowane, ponadto wagon sypialny wyposażony jest w prysznic. Czeskie wagony jadą z Pragi przez Brno, Bratysławę i Budapeszt. Cena jest znacznie wyższa, ale jeżeli zależy wam na komforcie, należy wybrać właśnie te wagony. Bilety można kupić w kasach kolei czeskich.

Bilet Subotica - Bar z rezerwacją miejsca do siedzenia kosztuje 30 euro, z Nowego Sadu do Baru 26,80 euro. Dopłaty do kuszetek i wagonów sypialnych wynoszą tyle samo, co w przypadku pociągu Belgrad - Bar. Do pociągu Subotica - Bar kilka razy w tygodniu dołączane są węgierskie wagony bezpośrednie z miejscami do leżenia i wagon sypialny. Są to wagony starego typu, bez klimatyzacji. Bilet z Budapesztu do Baru i z powrotem w ofercie specjalnej kosztuje 66 euro, natomiast dopłata za miejsce w kuszetce sześcioosobowej wynosi 9,40 euro, w czteroosobowej 14 euro. Miejsce w trzyoosobowym przedziale w wagonie sypialnym 15,40 euro.

Poza sezonem letnim obowiązuje oferta promocyjna Bar Special - bilety sprzedawane w ramach promocji z Belgradu do Baru kosztują 9,90 euro (wagon z miejscami do siedzenia), 14,90 euro (kuszetka sześcioosobowa), 24,90 (wagon sypialny, przedział trzyosobowy). Pula biletów w promocyjnych cenach jest ograniczona.

Kupno biletów na pociągi do Baru jest skomplikowane. Jak donoszą fora internetowe, bilety należy kupować na miejscu. Można poprosić o pomoc obiekty noclegowe lub couchsurferów, u których się zatrzymamy.

W pociągach nocnych jadą serbskie lub czarnogórskie kuszetki i wagony sypialne. Oficjalnie obowiązuje w nich zakaz palenia, lecz nikt się nim nie przejmuje. Na Bałkanach palenie jest częścią kultury, więc przez całą drogę wagony są spowite dymem. W sezonie wakacyjnym można mieć szczęście i trafić na czeski, węgierski lub rosyjski wagon sypialny i przejechać trasę w wagonie dla niepalących. Koleje czarnogórskie zapowiedziały w czerwcu 2015 roku, że na trasach Belgrad - Bar i Subotica - Bar będzie można spotkać czarnogórskie zmodernizowane wagony sypialne. Być może zaoferują lepsze warunki podróży niż dotychczas.

Macedonia/Grecja


Od 1 czerwca 2017 roku kursuje bezpośredni pociąg Belgrad - Skopje - Saloniki. Ze względu na prace torowe po greckiej stronie, pasażerowie na odcinku Gevgelija - Saloniki i z powrotem przewożeni są autobusami komunikacji zastępczej. Utrudnienia w ruchu potrwają prawdopodobnie do połowy września 2017 roku.

Rozkład jazdy Belgrad - Saloniki:

Belgrad (odj. 18:35) –> Nisz (23:02-23:17) –> Skopje (04:20-04:45) –> Saloniki (przyj. 10:05)

Rozkład jazdy Saloniki - Belgrad:

Saloniki (odj. 18:30) –> Skopje (21:54-22:19) –> Nisz (03:19-03:29) –> Belgrad (przyj. 07:46)

Ceny biletów:

Belgrad – Skopje (tam i z powrotem) – 32,60 EUR
Nisz – Skopje (tam i z powrotem) – 15,70 EUR

Belgrad – Saloniki (tam) – 33,80
Belgrad – Saloniki (tam i z powrotem) – 54 EUR

Rezerwacja miejsca Belgrad – Saloniki – 3 euro (obowiązkowa)
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia – 8 euro

Ceny podaję za stroną kolei serbskich.

Pociąg Belgrad - Saloniki - szczegółowe informacje

Rumunia:



1 sierpnia 2017 roku zlikwidowano połączenie Timisoara - Vrsac, przez co Serbia utraciła ostatnie pasażerskie połączenie kolejowe z Rumunią. Powodem była mała liczba podróżnych i konieczność racjonalizacji kosztów.

Nie kursują już pociągi Jimbolia - Kikinda, które dawniej były ulubionymi pociągami miłośników kolei.

Nie potwierdziły się informacje o powrocie pociągu Bukareszt - Belgrad.

Obecnie więc nie kursują pociągi pomiędzy Serbią a Rumunią.

Rumuński Siemens Desiro jako pociąg Timisoara - Vršac

Rumuński Siemens Desiro - wnętrze

Węgry



W rozkładzie jazdy 2016/2017 z Węgier do Serbii można dojechać pociągami bezpośrednimi przez przejście graniczne Kelebia - Subotica. Kursują trzy pociągi dziennie. Nie wiadomo, jaka przyszłość czeka przejście graniczne w Horgos - pociągi Subotica - Szeged zostały zlikwidowane jakiś czas temu z powodu inwazji imigrantów na Europę. Linia ta wymaga natychmiastowego remontu, bowiem przed likwidacją połączeń prędkość wynosiła 10-20 km/h.

W 2017 roku ma się rozpocząć remont linii kolejowej Budapeszt - Belgrad. Trudno powiedzieć, czy remont dojdzie do skutku, bo początkowo właśnie w 2017 roku było planowane zakończenie remontu, a do tej pory nawet się nie rozpoczął.

Ceny biletów (sprawdzane 13.12.2016)
Budapeszt - Belgrad (taryfa specjalna): 15 euro (tam); 26 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nowy Sad: 23 euro (tam); 26,30 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Subotica: 15,70 euro (tam); 18 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nisz: 47,30 euro (tam); 54,10 euro (tam i z powrotem)

Rozkład jazdy bezpośrednich pociągów Budapest Keleti - Belgrad w rozkładzie jazdy 2016/2017:

POCIĄG NOCNY BELGRAD - BUDAPESZT

Belgrad (odj. 21:50) --> Nowy Sad (23:18) --> Subotica (01:36-02:16) --> Budapest Keleti pu (przyj. 05:46)

Budapest Keleti (odj. 22:25) --> Subotica (01:54-02:26) --> Nowy Sad (04:45) --> Belgrad (przyj. 06:13)

Pociąg powinien być zestawiony z wagonu klasy 1 i klasy 2 kolei węgierskich oraz kuszetki kolei serbskich.

dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia Bc6 (sześcioosobowy): 8 euro
dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia Bc4 (czteroosobowy): 10 euro

Pamiętajmy, że wagony z miejscami do leżenia i sypialne kolei serbskich są stare, brudne, w wagonach nie obowiązuje zakaz palenia, więc cały czas ktoś pali, ale śpi się wygodnie.

POCIĄG DZIENNY BELGRAD - BUDAPESZT

Budapest Keleti (odj. 12:05) --> Nowy Sad (18:40) --> Belgrad (przyj. 20:15)

Belgrad (odj. 11:35) --> Nowy Sad (odj. 13:04) --> Subotica (16:00) --> Budapest-Keleti (przyj. 19:54)

6. INNE INFORMACJE



Na dworcu w Belgradzie i Nowym Sadzie można skorzystać z przechowalni bagażu. Cena za przechowanie bagażu na czas 24 godzin wynosi 110 dinarów. Zdarza się, że trzeba długo czekać, zanim pojawi się ktoś z obsługi.

Dworzec w Belgradzie
Dworzec kolejowy w Belgradzie
Dworzec Nowy Sad
Dworzec w Nowym Sadzie


Większość toalet publicznych w Serbii to toalety tureckie. Klasyczne toalety zdarzają się niezwykle rzadko. W kabinach z reguły nie ma zamków. Opłaty za korzystanie z toalet są niskie, a szalety miejskie z reguły są bezpłatne.

W Serbii obowiązuje całkowity zakaz fotografowania obiektów kolejowych - w tym pociągów. Podobno zagrożone jest to surowymi karami, a miłośnicy kolei bezskutecznie proszą o zlikwidowanie tego zakazu. Fotografowałem serbskie pociągi nie wiedząc o zakazie i nie miałem żadnych problemów (poza konwojentami wagonów sypialnych). Zdjęcia czasami robiłem nawet przy policjantach. Nikt mnie nie zaczepiał ani na mnie nie krzyczał.

7. POCIĄGI TURYSTYCZNE



Koleje serbskie i biura podróży uruchamiają kilka sezonowych połączeń turystycznych. Na forach i blogach podróżniczych niektórzy są zachwyceni tymi połączeniami, inni bardzo zawiedzeni, więc nie będę się wypowiadał jako autorytet.

Šarganska osmica


"Šarganska osmica" to kolejka wąskotorowa kursująca pomiędzy stacjami Mokra Gora a Šargan Vitasi tuż przy granicy z Bośnią i Hercegowiną. Kolejka jest dumą Serbii i jedną z największych atrakcji turystycznych tego kraju. Według doniesień w 2010 roku miał zostać reaktywowany odcinek do bośniackiego miasta Višegrad, jednak rozkład jazdy na sezon letni 2012 nie uwzględnia tego odcinka.

Trasa zabytkowego pociągu jest bardzo krótka, ok. 15,5 km. Różnica wzniesień według różnych źródeł wynosi od 250 do 300 metrów, a na trasie znajdują się 22 tunele i 5 mostów. Szlak jest bardzo kręty, a w jednym miejscu tory tworzą charakterystyczną ósemkę dokładnie widoczną na mapach i zdjęciach satelitarnych.

Kolejka kursuje zwykle od 15 kwietnia do 31 października 2 razy dziennie. W razie zwiększonego zapotrzebowania uruchamiane są kolejne dwa pociągi.

Cena biletu powrotnego na całą trasę wynosi 600 dinarów serbskich, czyli około 22 zł. Dzieci od 6 do 14 lat płacą połowę ceny.

Pewnym problemem jest dotarcie do Mokrej Góry. W internecie trudno znaleźć informacje na ten temat. W rzeczywistości dojazd nie jest aż tak skomplikowany. Z Belgradu należy dojechać do miasta Užice leżącego około 30 kilometrów od tej miejscowości. Można dojechać pociągiem lub autobusem - czas przejazdu od 3,5 godziny (pociąg pospieszny Belgrad - Bar) do 4,5 godziny (pociąg osobowy lub autobus). Należy liczyć się z opóźnieniem. Z Užic kursują lokalne autobusy, ewentualnie można wziąć taksówkę. Szczegóły połączeń można sprawdzić na stronie kolei serbskich.

Dodatkowe informacje:
Informacje o kolejce na stronie kolei serbskich
Ciekawy artykuł o historii kolejki po polsku

Reportaż o kolejce na You Tube cz.1/2
Reportaż o kolejce na You Tube cz.1/2

Szargańska Ósemka (fot. materiały prasowe kolei serbskich)

Pociąg Romantika


Pociągi retro kursujące w każdy ostatni weekend miesiąca, najczęściej na trasie Belgrad - Sremski Karlovci i z powrotem. Pociąg zestawiony jest z odrestaurowanych zabytkowych wagonów, wyprodukowanych w latach trzydziestych ubiegłego wieku oraz lokomotywy parowej. Do wyboru wagony pierwszej, drugiej i trzeciej klasy, a także wagon barowy. Ceny, jak na pociąg retro, są bardzo przystępne. Szczegóły dotyczące przejazdów podawane są na bieżąco na stronie kolei serbskich, a bilety można kupić na dworcu głównym w Belgradzie.

Plavi Voz


Luksusowy pociąg, którym kiedyś podróżował Tito wraz ze świtą. Obecnie wynajmowany przez biura podróży, najczęściej na kilkudniowe wycieczki z bogatym programem towarzyszącym z Belgradu do Baru. Największą atrakcją jest prywatny wagon Tito. W składzie pociągu znajdziemy wagon salonowy, wagon restauracyjny, a nawet zadaszoną autokuszetkę. Bilety na wycieczki tym pociągiem są bardzo drogie i przeznaczone raczej dla bogatych brytyjskich lub niemieckich emerytów.

Pociąg Vršac - Bela Crkva


Pociąg turystyczny uruchamiany przez koleje serbskie każdego roku pod koniec czerwca i kursujący raz dziennie w każdy weekend do końca sierpnia. Pociąg skomunikowany jest z pociągami z Belgradu oraz rumuńskiej Timisoary i w zamierzeniu ma być jedną z największych atrakcji turystycznych regionu. Do miasteczka Bela Crkva na co dzień nie dojeżdżają pociągi. To popularne miasto wśród Serbów ze względu na liczne jeziora, zamieniające się w kąpieliska podczas słonecznych dni. Pociąg jedzie powoli, czas przejazdu pomiędzy Vršacem a stacją Bela Crkva wynosi ponad godzinę. Obowiązuje specjalna taryfa, możliwy jest przewóz rowerów, bilety na pociąg można zakupić jedynie w dniu podróży.

Wagon pociągu Romantika (fot. materiały prasowe kolei serbskich)

8. SERBIA - CO ZOBACZYĆ OPRÓCZ BELGRADU


Serbia, jako kraj wielokrotnie niszczony przez wojny, nie może pochwalić się pięknymi miastami, do których napływają tłumy turystów z całego świata. Miasta często są posępne, przeważająca zabudowa to blokowiska, a noclegi są stosunkowo drogie, szczególnie dla osób podróżujących w pojedynkę. Gdybym miał polecić serbskie miasta warte zwiedzenia, byłyby to następujące miejsca:

Subotica - piąte pod względem wielkości miasto Serbii, położone tuż przy granicy z Węgrami. Stacja kolejowa w Suboticy to pierwsza serbska stacja kolejowa dla pociągów relacji Budapeszt - Belgrad. Miasto, choć niezbyt duże, należy do najładniejszych serbskich miast. Centrum znajduje się niedaleko dworca kolejowego, a z wszystkich zabytków wyróżnia się ratusz miejski z 1912 roku, przed którym stoją fontanny z płytek ceramicznych - niebieska i zielona. Uwagę zwraca ładna synagoga i budynek biblioteki. Do 2007 roku wizytówką Suboticy był Teatr Narodowy (dawniej Chorwacki Teatr Narodowy), został on jednak bezmyślnie zburzony. Obecnie planowana jest rekonstrukcja. Warto także odwiedzić Pałac Rajhla z 1904 roku, gdzie mieści się galeria sztuki współczesnej.

Nowy Sad - drugie pod względem wielkości i liczby mieszkańców miasto Serbii, przez niektórych uważane za najładniejsze miasto kraju. Najbardziej znany zabytek Nowego Sadu to twierdza Petrovaradin na prawym brzegu Dunaju. Obecnie w twierdzy mieści się muzeum miasta, kilka klubów oraz pracownie artystyczne. Na terenie twierdzy odbywają się popularne imprezy, na przykład festiwal muzyczny "Exit". Petrovaradin znajduje się dosyć daleko od dworca kolejowego. Centrum Nowego Sadu jest bardzo ładne, szczególnie Plac Wolności z ratuszem. Mnie się najbardziej podobał deptak z licznymi kawiarenkami.

Sombor to niewielkie miasto w północnej Serbii, do którego można się dostać pociągami z Nowego Sadu i Suboticy. Miasto wymieniłem, ponieważ centrum należy do najładniejszych w Serbii i warto tu się zatrzymać choćby na dwie lub trzy godziny. Trudno wymienić jakieś jednoznacznie wyróżniające się zabytki, po prostu najlepszym sposobem spędzania czasu będzie spokojny spacer po niedużym centrum. Z budynków na pewno należy wymienić ratusz. Bardzo ładnie wygląda deptak.

Dworzec kolejowy jest oddalony około 1 km od centrum. To przeciętny dworzec, wyglądający podobnie jak wiele polskich dworców w trzydziesto- lub czterdziestotysięcznych miastach. Przy dworcu do niedawna stała lokomotywa parowa jako eksponat na tle wieży ciśnień.

Do Somboru dojedziemy pociągiem z Suboticy.

Palić (fakultatywnie) - małe miasto oddalone o około 7 kilometrów od Suboticy. Jest to niewielka miejscowość wypoczynkowa z parkiem i jeziorem służącym w lecie jako kąpielisko, tutejsza stacja kolejowa również należy do najładniejszych w Serbii. Jedyny ważniejszy zabytek to wieża wodna. Dawniej do Palića można było dojechać linią tramwajową z Suboticy, obecnie najlepszy sposób dojazdu to autobus komunikacji podmiejskiej.

Zrenjanin (fakultatywnie) - Zrenjanin to średniej wielkości miasto w Wojwodinie. Mało znane wśród Polaków może się pochwalić ładnym, niedużym centrum. Centrum to Plac Wolności i kilka uliczek oraz ścieżki spacerowe nad rzeką Begej. Jeżeli spieszymy się, Zrenjanim można zwiedzić w ciągu godziny lub dwóch, poza budynkami w centrum nie ma tu zbyt wiele atrakcji, a ze względu na brak niedrogich noclegów miasto nie cieszy się popularnością wśród turystów. Mimo wszystko jeżeli będziecie tamtędy przejeżdżać, warto na chwilę się zatrzymać.

Do Zrenjanina najlepiej dojechać autobusem z Belgradu. Codziennie kursuje około 20 autobusów, a przejazd trwa mniej więcej 80-90 minut. Jeszcze szybciej, bowiem w niecałą godzinę, dojedziemy do Nowego Sadu. Najszybsze autobusy do Nowego Sadu jadą zaledwie 48 minut (Bečejprevoz).

Obecnie do Zrenjanina jeżdżą nowe rosyjskie spalinowe zespoły trakcyjne, przez co trasy uwielbiane przez miłośników kolei straciły sporo ze swojego uroku.

W Zrenjaninie niszczeją stare szynobusy.(fot. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

9. JĘZYK SERBSKI DLA PASAŻERA KOLEI


Podstawowe słowa w języku serbskim przydatne dla osób podróżujących koleją po Serbii.

voz - pociąg
polazak - odjazd
dolazak - przyjazd
blagajna - kasa
prtljag - bagaż
garderoba - przechowalnia bagażu
red vožnje - rozkład jazdy
putnik - pasażer; podróżny
putovati - podróżować
presedanje - przesiadka
stanica - stacja
brzi voz - pociąg pospieszny
prvi razred - pierwsza klasa
drugi razred - druga klasa
vreme - czas
kušet - kuszetka
kolosek - tor
uspon - nachylenie
širina koloseka - rozstaw torów
muzejski voz - pociąg retro
pruga - linia
železnica - kolej
uskotračna pruga - linia wąskotorowa
parna lokomotiva - lokomotywa parowa
dizel-lokomotiva - lokomotywa spalinowa
teretni voz - pociąg towarowy
kolo - wagon
karta - bilet
dizel-motorni voz - spalinowy zespół trakcyjny
brzina - prędkość
električna lokomotiva - lokomotywa elektryczna
elektro-motorni voz - elektryczny zespół trakcyjny
ljubitelj železnice - miłośnik kolei
vagon - wagon
vagon restoran - wagon restauracyjny
prikolica - wagon doczepny
kola sa ležajima - wagon z miejscami do leżenia
kola za spavanje - wagon sypialny
kola sa sedištima - wagon z miejscami do siedzenia
dresina - drezyna

Taki pociąg można czasami zobaczyć w Nowym Sadzie