Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

SERBIA




Przewoźnik: Srbija Voz
Strona internetowa:www.srbvoz.rs
Ostatnia aktualizacja: 21.06.2016



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Jak wrócić
4. Połączenia krajowe
5. Połączenia międzynarodowe
6. Inne informacje
7. Pociągi turystyczne

Serbia posiada rozbudowaną, lecz bardzo zaniedbaną sieć linii kolejowych. Ze względu na wizerunek kreowany przez media kraj ten niesłusznie bardzo źle kojarzy się przeciętnemu Polakowi. W rzeczywistości Serbia jest krajem wartym odwiedzenia, a ludzie są pozytywnie nastawieni do Polaków.

Pociągi, chociaż często złożone ze starych wagonów, są całkiem wygodne i niedrogie. Problem stanowią wysokie, sięgające kilku godzin opóźnienia oraz bardzo niska prędkość szlakowa nawet na głównych szlakach. W ostatnich latach Serbia zaciągnęła od Rosji kilka kredytów na remont torów, więc można spodziewać się poprawy prędkości na najważniejszych liniach kolejowych. W 2016 roku ze struktury kolei serbskich wyodrębniono spółkę Srbija Voz, która jest odpowiedzialna za przewozy pasażerskie.

Serbski pociąg podmiejski
Typowy serbski pociąg podmiejski
Szynobus Nowy Sad - Sombor
Szynobus Nowy Sad - Sombor


1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



http://www.srbvoz.rs/redvoznje.html/u> - aktualny rozkład jazdy kolei serbskich. Można wyszukiwać połączenia wraz z cenami biletów i sprawdzać odjazdy ze stacji.

www.balkanviator.com - wyszukiwarka połączeń autobusowych na Bałkanach

Inne polecane strony:
Interesujące relacje z Serbii na blogu tambylscy.pl

2. JAK DOJECHAĆ?



Do Serbii najłatwiej dojechać przez Czechy, Słowację i Węgry. Jeśli mamy bilet Interrail, to nie ma problemu. Jeśli nie, musimy wysiąść w Bratysławie, żeby kupić międzynarodowy bilet powrotny Bratysława - Budapeszt, co znacznie komplikuje podróż. Na odcinek czeski można kupić u konduktora. W Budapeszcie należy kupić bilet międzynarodowy Budapeszt-Belgrad-Budapeszt, który kosztuje 26 euro (stan na 21.06.2016). Podróż z biletem według normalnej taryfy międzynarodowej wyjdzie bardzo drogo.

W rozkładzie jazdy 2015/2016 najłatwiej dojechać do Belgradu, jadąc z Warszawy do Wiednia lub Budapesztu i stamtąd do Belgradu. Szczególnie polecam autobusy Lux Express Warszawa - Kraków - Budapeszt (strona internetowa: www.luxexpress.eu. Podawanie rozkładów jazdy zajęłoby zbyt dużo miejsca, dlatego należy je wyszukać samemu, najlepiej na stronie rozklad.sitkol.pl
, przy czym Belgrad widnieje w rozkładzie jazdy jako "Beograd".

Od 13 grudnia 2015 roku kursują wagony bezpośrednie kolei rosyjskich relacji Moskwa - Sofia przez Budapeszt i Belgrad, ale prawdopodobnie nie są dostępne dla osób jadących z Polski. Jeżeli byłyby dostępne, cena i tak będzie astronomiczna.

Osoby, którym nie zależy tak bardzo na zaoszczędzeniu kilkudziesięciu złotych, mogą wyszukać w atrakcyjnej cenie połączenia lotnicze Warszawa - Belgrad na stronie Linii Lotniczych Lot i polecieć bezpośrednio do Belgradu. Inni mogą skorzystać z połączeń Wizzair Warszawa - Budapeszt, a stamtąd kontynuować podróż pociągiem.

4. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Najważniejszym węzłem kolejowym jest oczywiście stolica kraju - Belgrad. Ważną rolę pełnią także miasta Subotica i Nowy Sad. Pociągi nie kursują zbyt często (wyjątkiem jest linia Belgrad - Subotica), zapełnienie przy wyjeździe z Belgradu lub Nowego Sadu bardzo wysokie.

W pociągach pospiesznych, Intercity Serbia (ICS) oraz w wagonach sypialnych obowiązuje całkowity zakaz palenia. W praktyce z reguły nie jest on przestrzegany i powietrze w pociągu, nawet mimo otwartych okien, przypomina powietrze w knajpie. Dla niepalących to bardzo poważna wada - po nocy w serbskim wagonie sypialnym ubranie jest przesiąknięte dymem.

Orientacyjne czasy przejazdu z Belgradu w ruchu krajowym:
Belgrad - Nowy Sad - 1:35 (IC)
Belgrad - Nis - 5:45 (osobowy)
Belgrad - Subotica - 4:40 (pospieszny)
Belgrad - Prijepolje - 6:45 (osobowy)

Dla miłośników kolei ciekawą opcją może być przejazd do kosowskiego miasta granicznego Zvečan, dokąd kilka lat temu jeździł nocny pociąg bezpośredni z Belgradu. Obecnie można tam dojechać z przesiadkami w Pożedze i Kraljevie.

Jednym z moich marzeń jest podróż po Serbii szynobusami z Suboticy do Kikindy i Zrenjanina, stamtąd do Panczewa i Belgradu. Albo z miasta Nisz do miasta Negotin w pobliżu granicy bułgarskiej.

Od 2014 roku poprawia się stan taboru kolei serbskich - część połączeń obsługują nowe rosyjskie szynobusy a do końca 2015 roku na torach ma pojawić się kilkanaście pociągów typu Flirt (można je spotkać między innymi w jednym z pociągów ICS Subotica - Belgrad).

Poza trasą Belgrad - Nowy Sad oraz krótkim odcinkiem w pobliżu miasta Nisz, pociągi serbskie kursują bardzo powoli, można to odczuć nawet na głównej linii, przemierzając odcinek Subotica - Nowy Sad przez Vrbas. Planowany jest remont linii kolejowej Budapeszt - Belgrad (2016-2017).

Serbskie dworce kolejowe przypominają polskie dworce kolejowe przed remontami. Obecnie pełnią funkcję miejsc noclegowych dla imigrantów z Azji i Afryki.

Bilety kolei serbskich są tanie, ale spodziewane jest systematyczne i znaczne podnoszenie cen, w związku z restrukturyzacją przedsiębiorstwa. Na stronie internetowej kolei serbskich znajdziecie atrakcyjną ofertę "Srbija Flexipass", umożliwiającą bardzo tanie podróżowanie pociągami po Serbii przez 10 dni, jednak o ile mi wiadomo, jest to oferta przeznaczona tylko dla osób ze stałym zameldowaniem na terytorium Serbii.

IC SRBIJA
Pociąg InterCity Belgrad - Nowy Sad (2 klasa)
Serbski pociąg pospieszny
Pociąg pospieszny Subotica - Belgrad (2 klasa)


5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



W rozkładzie jazdy 2012 zlikwidowano większość połączeń międzynarodowych z Belgradu. Jak tłumaczyły na swoich stronach koleje serbskie, w większości przypadków powodem były zbyt wysokie opłaty za użytkowanie chorwackiego odcinka trasy. Jest to nowa, niepokojąca tendencja w kolejowym ruchu międzynarodowym. Na przykład pociąg z Belgradu do Sarajewa przejeżdżał przez terytorium Chorwacji (ok. 80 kilometrów). W normalnej sytuacji koleje serbskie płaciłyby za korzystanie z serbskiej infrastruktury, chorwackie z chorwackiej, a bośniackie z bośniackiej. Chorwaci natomiast stwierdzili, że nie opłaca im się pokrywanie kosztów kursowania pociągu na chorwackim odcinku i zażądali bardzo wysokich opłat od kolei serbskich i bośniackich, na co tamte się nie zgodziły, więc pociągu już nie ma. Z tego samego powodu w 2011 roku został zlikwidowany pociąg Budapeszt - Wenecja, bowiem Włosi zażądali bardzo wysokich opłat za włoską część trasy.

Austria


W rozkładzie jazdy 2015/2016 kursuje bezpośredni pociąg EC Avala Belgrad - Budapeszt - Wiedeń.

Bośnia i Hercegowina:


W rozkładzie jazdy 2015/2016 nie kursuje żaden pociąg pomiędzy Serbią a Bośnią i Hercegowiną. Pociąg Belgrad - Sarajewo został zlikwidowany kilka lat temu. Planowane jest przywrócenie połączenia do Sarajewa przez Tuzlę, ale ze względu na stan torów po serbskiej stronie to raczej nierealne.

Bułgaria


W rozkładzie jazdy 2015/2016 przywrócono pociąg dzienny pomiędzy Belgradem a Sofią, kursują więc codziennie dwie pary pociągów - dzienny i nocny.

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu dziennego:

Belgrad (odj. 07:30) --> Nisz (11:44-12:10) --> Sofia (przyj. 18:15)
Sofia (odj. 11:30) --> Nisz (15:04-15:30) --> Belgrad (19:35)

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu nocnego:

Belgrad (odj. 22:05) --> Nisz (02:14-02:40) --> Sofia (przyj. 08:40)
Sofia (odj. 20:30) --> Nisz (23:45-00:16) --> Belgrad (04:36)

Rozkład jazdy jest orientacyjny i godziny odjazdów mogą się różnić o kilkanaście lub kilkadziesiąt minut.

Istnieje jeszcze jedna możliwość dostania się do Serbii koleją, ale nie bezpośrednio. Z Sofii należy dojechać pociągiem pospiesznym do miasta Vidin, stamtąd autobusem do przejścia granicznego Bregovo (ok. 30 kilometrów), następnie pieszo lub busem około 8 kilometrów do serbskiej stacji "Kobisznica". Blisko granicy jest inna stacja, ale nie zatrzymują się na niej pociągi. Ze stacji Kobisznica można dojechać pociągiem do miasta Zajeczar, a stamtąd do Niszu. Ze względu na specyfikę serbskich kolei jest to jednak bardzo trudne zadanie, przeznaczone raczej dla fanatycznych miłośników kolei.

Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny w środku


Chorwacja, Słowenia


W okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2015/2016 nie zanotowano większych zmian w połączeniach dalekobieżnych pomiędzy Serbią a Chorwacją, ze względu na rozbieżne informacje na stronach różnych kolei zalecam samodzielne wyszukiwanie połączeń.

Nadal kursuje pociąg nocny pomiędzy Belgradem - Zagrzebiem a Lublaną.

W rozkładzie jazdy, oprócz wagonów bezpośrednich pociągu EN Belgrad - Zurych, uruchomiono bezpośredni pociąg nocny Beograd - Lublana, skomunikowany w Lublanie z pociągiem IC Emona do Villach.

Rozkład jazdy pociągu nocnego 2014/2015:

Belgrad (odj. 21:30) --> Zagrzeb (04:28-04:45) --> Lublana (przyj.07:08) -
Lublana (odj.21:05) --> Zagrzeb (23:28-23:48) --> Belgrad (przyj. 05:54)

Na trasie Lublana - Belgrad obowiązuje oferta Beograd Spezial, bilet z Lublany do Belgradu kosztuje 25 euro. Dopłata za miejsce w wagonie z miejscami do leżenia wynosi 8 euro. Nie mam informacji na temat biletu Zagrzeb - Belgrad.

Miłośnicy kolei, najlepiej jeśli do tego są miłośnikami przygód i nie cierpią na brak gotówki, mogą spróbować dostać się do Serbii przez piesze przejście graniczne Erdut - Bogojevo. Do ostatniej chorwackiej stacji przed granicą serbską - Erdut - dojedziemy pociągami z miasta Osijek (kursują tylko w dni robocze). Z pierwszej stacji po serbskiej stronie - Bogojevo - zabierze nas pociąg Bogojevo - Nowy Sad lub Bogojevo - Sombor - Subotica. Jest to jednak bardzo skomplikowana podróż, z kilkoma przesiadkami i wiąże się z koniecznością wykupienia noclegu w Osijeku lub innym chorwackim mieście po drodze, a noclegi w tamtych rejonach są bardzo drogie.

Czarnogóra:


Czarnogóra to najpopularniejszy kierunek wśród serbskich turystów. Równie popularny jest wśród cudzoziemców. Od kilku lat na trasie obowiązuje taryfa międzynarodowa, dlatego najkorzystniejszą opcją wydaje się przejazd na podstawie biletu Balkan Flexipass opisanego w osobnym rozdziale. Poza sezonem koleje serbskie i czarnogórskie oferują specjalne promocje na przejazd pociągami.

Trasa Belgrad - Bar uważana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie (odcinek Bijelo Polje - Podgorica). Jednak nie nastawiajcie się na piękne widoki i zdjęcia, bowiem pociąg dzienny z Belgradu do Baru z reguły najpiękniejszy odcinek pokonuje po zmroku. Za to w drodze powrotnej można podziwiać piękne widoki, jednak trzeba mieć trochę szczęścia i dostać właściwą miejscówkę lub siedzieć tak, aby móc wyjść na korytarz zrobić zdjęcia. Nie zawsze jest to możliwe, ponieważ zdarzają się pociągi z klimatyzowanymi wagonami, w których nie można otworzyć okien, a czasami tłok nie pozwala na poruszanie się po pociągu. Pociągi często nabierają opóźnień sięgających nawet sześciu i więcej godzin, dlatego nie należy planować przesiadek lub wypoczynku w oparciu o rozkład jazdy.

W rozkładzie jazdy 2015/2016 nie zmieniło się wiele. Na trasie kursują dwie pary pociągów - dzienny i nocny.

Pociąg dzienny (orientacyjny rozkład jazdy) :

Belgrad (odj. 09:10) --> Podgorica (przyj. 19:24) --> Bar (przyj. 20:31)
Bar (odj. 09:00) --> Podgorica (odj. 10:00) --> Belgrad (przyj. 19:59)

Pociąg nocny: (orientacyjny rozkład jazdy)

Belgrad (odj. 20:10) --> Podgorica (przyj. 06:23) --> Bar (przyj. 07:38)
Bar (odj. 19:00) --> Podgorica (odj. 20:05) --> Belgrad (przyj. 06:02)

Od 3 czerwca do 4/5 września kursuje dodatkowo pociąg Subotica - Nowy Sad - Bar. Orientacyjny rozkład jazdy:

Pociąg Subotica - Bar (orientacyjny rozkład jazdy):

Subotica (odj. 18:30) --> Nowy Sad (21:02-21:32) --> Novi Beograd (22:49-22:51) --> Podgorica (09:37-09:55) --> Bar (przyj. 10:49)
Bar (odj. 17:00) --> Podgorica (17:54-18:00) --> Novi Beograd (04:33-04:35) --> Nowy Sad (06:02-06:33) --> Subotica (przyj. 09:09)

Pociągi w sezonie letnim są zatłoczone i zwykle doznają nawet kilkugodzinnych opóźnień (podobno nie zawsze). Należy pamiętać o utrudnieniach na dworcu kolejowym w Belgradzie, gdzie w związku z realizacją projektu „Belgrad na wodzie” trwa rozbiórka torowiska oraz przebudowa stacji i okolic.

W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Cena biletu to : 21,00 euro + 3 euro (2 klasa) i 31,80 euro + 3 euro (1 klasa). 3 euro to koszt rezerwacji w wagonie z miejscami do siedzenia. W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Koszt rezerwacji miejsca do siedzenia to 3 euro. W pociągach nocnych warto wykupić miejsce leżące - dopłata za miejsce w sześcioosobowym przedziale to tylko 6 euro, natomiast miejsce w trzyosobowym przedziale wagonu sypialnego kosztuje 15 euro. (ceny sprawdzane 21.06.2016)

Przewóz samochodu na trasie Belgrad-Bar: 30 euro

Kilka razy w tygodniu w pociągu Belgrad - Bar kursują bezpośrednie wagony kolei czeskich. Według stron z zestawieniami są to wagony zmodernizowane i klimatyzowane, ponadto wagon sypialny wyposażony jest w prysznic. Czeskie wagony jadą z Pragi przez Brno, Bratysławę i Budapeszt. Cena jest znacznie wyższa, ale jeżeli zależy wam na komforcie, należy wybrać właśnie te wagony. Bilety można kupić w kasach kolei czeskich.

Bilet Subotica - Bar z rezerwacją miejsca do siedzenia kosztuje 30 euro, z Nowego Sadu do Baru 26,80 euro. Dopłaty do kuszetek i wagonów sypialnych wynoszą tyle samo, co w przypadku pociągu Belgrad - Bar. Do pociągu Subotica - Bar kilka razy w tygodniu dołączane są węgierskie wagony bezpośrednie z miejscami do leżenia i wagon sypialny. Są to wagony starego typu, bez klimatyzacji. Bilet z Budapesztu do Baru i z powrotem w ofercie specjalnej kosztuje 66 euro, natomiast dopłata za miejsce w kuszetce sześcioosobowej wynosi 9,40 euro, w czteroosobowej 14 euro. Miejsce w trzyoosobowym przedziale w wagonie sypialnym 15,40 euro.

Poza sezonem letnim obowiązuje oferta promocyjna Bar Special - bilety sprzedawane w ramach promocji z Belgradu do Baru kosztują 9,90 euro (wagon z miejscami do siedzenia), 14,90 euro (kuszetka sześcioosobowa), 24,90 (wagon sypialny, przedział trzyosobowy). Pula biletów w promocyjnych cenach jest ograniczona.

Kupno biletów na pociągi do Baru jest skomplikowane. Jak donoszą fora internetowe, bilety należy kupować na miejscu. Można poprosić o pomoc obiekty noclegowe lub couchsurferów, u których się zatrzymamy.

Pociąg Belgrad - Bar
Czarnogórski wagon pociągu Belgrad-Bar
Pociąg Belgrad - Bar
Czarnogórski wagon sypialny w Belgradzie


W pociągach nocnych jadą serbskie lub czarnogórskie kuszetki i wagony sypialne. Oficjalnie obowiązuje w nich zakaz palenia, lecz nikt się nim nie przejmuje. Na Bałkanach palenie jest częścią kultury, więc przez całą drogę wagony są spowite dymem. W sezonie wakacyjnym można mieć szczęście i trafić na czeski, węgierski lub rosyjski wagon sypialny i przejechać trasę w wagonie dla niepalących. Koleje czarnogórskie zapowiedziały w czerwcu 2015 roku, że na trasach Belgrad - Bar i Subotica - Bar będzie można spotkać czarnogórskie zmodernizowane wagony sypialne. Być może zaoferują lepsze warunki podróży niż dotychczas.

Macedonia/Grecja


< W rozkładzie jazdy 2014/2015 pomiędzy Belgradem a Skopje i Salonikami kursują dwa pociągi - jeden dzienny i jeden nocny z wagonami do Salonik. Ponadto codziennie uruchamiane są specjalne pociągi do przewozu imigrantów z granicy macedońsko-serbskiej na granicę chorwacko-serbską.

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu dziennego Belgrad - Skopje.

Belgrad (odj. 07:35) --> Nisz (11:44-12:00) --> Skopje (przyj. 17:15)
Skopje (odj. 08:20) --> Nisz (13:22-13:35) --> Belgrad (przyj. 18:08)

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu nocnego Belgrad - Skopje - Saloniki

Belgrad (odj. 18:50) --> Nisz (23:01-23:18) --> Skopje (04:25-04:45) --> Saloniki (przyj. 10:07)
< Saloniki (odj. 18:30) --> Skopje (odj. 21:54) --> Belgrad (przyj. 07:42)

UWAGA!!! Z POWODU INWAZJI IMIGRANTÓW OD 21 SIERPNIA 2015 ROKU DO ODWOŁANIA POCIĄG KURSUJE NA ODCINKU BELGRAD - GEVGELIJA. Z GEVGELIJI DO SALONIK PODRÓŻNI PRZEWOŻENI SĄ AUTOBUSAMI KOLEI GRECKICH

UWAGA!!! Godzina odjazdu i przyjazdu pociągu do Salonik może różnić się od rzeczywistej. Na stronach kolei macedońskich, serbskich i greckich podane są różne godziny.

Pociąg PRAWDOPODOBNIE zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia klasy drugiej, serbskich wagonów z miejscami do leżenia, a w przypadku wyprzedania miejsc dołączane są serbskie wagony sypialne. Jak podaje strona kolei serbskich, bilet w jedną stronę kosztuje 33,80 euro

Ceny biletów (stan na 22.12.2015; za stroną kolei serbskich):

Belgrad - Skopje - Belgrad: 32,60 euro
Niš - Skopje - Niš: 15,70 euro



Rumunia:



W rozkładzie jazdy 2015/2016 będą kursować jedynie pociągi Timisoara - Vršac. Pociągi są skomunikowane z serbskimi pociągami kursującymi do stacji Beograd Dunav, skąd można dojechać do dworca głównego komunikacją miejską.

Oba pociągi relacji Vršac - Stamora Moravita - Timisoara są skomunikowane w Timisoarze z pociągami do Bukaresztu. Cena za przejazd w jedną stronę wynosi równowartość 4 euro, natomiast bilet Banat Special z Belgradu do Timisoary kosztuje 14 euro.

Połączenie obsługują pojazdy typu Siemens Desiro należące do kolei rumuńskich.

Nie kursują już pociągi Jimbolia - Kikinda, które dawniej były ulubionymi pociągami miłośników kolei.


Rumuński Siemens Desiro jako pociąg Timisoara - Vršac

Rumuński Siemens Desiro - wnętrze

Węgry



W rozkładzie jazdy 2015/2016 z Węgier do Serbii można dojechać pociągami bezpośrednimi przez przejście graniczne Kelebia - Subotica. Nie wiadomo, co z pociągami przez przejście graniczne w Horgos - pociągi Subotica - Szeged zostały zlikwidowane jakiś czas temu z powodu inwazji imigrantów na Europę, prawdopodobnie nie kursują pozostałe pociągi przez to przejście, choć strona kolei serbskich mówi inaczej.

W 2016 roku ma się rozpocząć modernizacja linii kolejowej Belgrad - Budapeszt. Niejasna pozostaje kwestia ruchu pociągów po remontowanej linii.

Ceny biletów (sprawdzane 18.12.2015)
Budapeszt - Belgrad (taryfa specjalna): 12 euro (tam); 26 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nowy Sad: 23 euro (tam); 26,30 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Subotica: 15,70 euro (tam); 18 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nisz: 47,30 euro (tam); 54,10 euro (tam i z powrotem)

Rozkład jazdy bezpośrednich pociągów Budapest Keleti - Belgrad w rozkładzie jazdy 2015/2016:

POCIĄG NOCNY BELGRAD - BUDAPESZT

Belgrad (odj. 21:50) --> Nowy Sad (23:20) --> Subotica (01:36-02:16) --> Budapest Keleti pu (przyj. 05:46)

Budapest Keleti (odj. 22:25) --> Subotica (01:54-02:30) --> Nowy Sad (04:48) --> Belgrad (przyj. 06:21)

Pociąg powinien być zestawiony z wagonu klasy 1 i klasy 2 kolei węgierskich oraz kuszetki kolei serbskich.

dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia Bc6 (sześcioosobowy): 8 euro
dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia Bc4 (czteroosobowy): 10 euro

Pamiętajmy, że wagony z miejscami do leżenia i sypialne kolei serbskich są stare, brudne, w wagonach nie obowiązuje zakaz palenia, więc cały czas ktoś pali, ale śpi się wygodnie.

POCIĄG DZIENNY BELGRAD - BUDAPESZT

Budapest Keleti (odj. 12:05) --> Nowy Sad (18:40) --> Belgrad (przyj. 20:13)

Belgrad (odj. 11:35) --> Nowy Sad (odj. 13:04) --> Subotica (16:00) --> Budapest-Keleti (przyj. 19:54)

6. INNE INFORMACJE



Na dworcu w Belgradzie i Nowym Sadzie można skorzystać z przechowalni bagażu. Cena za przechowanie bagażu na czas 24 godzin wynosi 110 dinarów. Zdarza się, że trzeba długo czekać, zanim pojawi się ktoś z obsługi.

Dworzec w Belgradzie
Dworzec kolejowy w Belgradzie
Dworzec Nowy Sad
Dworzec w Nowym Sadzie


Większość toalet publicznych w Serbii to toalety tureckie. Klasyczne toalety zdarzają się niezwykle rzadko. W kabinach z reguły nie ma zamków. Opłaty za korzystanie z toalet są niskie, a szalety miejskie z reguły są bezpłatne.

W Serbii obowiązuje całkowity zakaz fotografowania obiektów kolejowych - w tym pociągów. Podobno zagrożone jest to surowymi karami, a miłośnicy kolei bezskutecznie proszą o zlikwidowanie tego zakazu. Fotografowałem serbskie pociągi nie wiedząc o zakazie i nie miałem żadnych problemów (poza konwojentami wagonów sypialnych). Zdjęcia czasami robiłem nawet przy policjantach. Nikt mnie nie zaczepiał ani na mnie nie krzyczał.

7. POCIĄGI TURYSTYCZNE



Koleje serbskie i biura podróży uruchamiają kilka sezonowych połączeń turystycznych. Na forach i blogach podróżniczych niektórzy są zachwyceni tymi połączeniami, inni bardzo zawiedzeni, więc nie będę się wypowiadał jako autorytet.

Šarganska osmica


"Šarganska osmica" to kolejka wąskotorowa kursująca pomiędzy stacjami Mokra Gora a Šargan Vitasi tuż przy granicy z Bośnią i Hercegowiną. Kolejka jest dumą Serbii i jedną z największych atrakcji turystycznych tego kraju. Według doniesień w 2010 roku miał zostać reaktywowany odcinek do bośniackiego miasta Višegrad, jednak rozkład jazdy na sezon letni 2012 nie uwzględnia tego odcinka.

Trasa zabytkowego pociągu jest bardzo krótka, ok. 15,5 km. Różnica wzniesień według różnych źródeł wynosi od 250 do 300 metrów, a na trasie znajdują się 22 tunele i 5 mostów. Szlak jest bardzo kręty, a w jednym miejscu tory tworzą charakterystyczną ósemkę dokładnie widoczną na mapach i zdjęciach satelitarnych.

Kolejka kursuje zwykle od 15 kwietnia do 31 października 2 razy dziennie. W razie zwiększonego zapotrzebowania uruchamiane są kolejne dwa pociągi.

Cena biletu powrotnego na całą trasę wynosi 600 dinarów serbskich, czyli około 22 zł. Dzieci od 6 do 14 lat płacą połowę ceny.

Pewnym problemem jest dotarcie do Mokrej Góry. W internecie trudno znaleźć informacje na ten temat. W rzeczywistości dojazd nie jest aż tak skomplikowany. Z Belgradu należy dojechać do miasta Užice leżącego około 30 kilometrów od tej miejscowości. Można dojechać pociągiem lub autobusem - czas przejazdu od 3,5 godziny (pociąg pospieszny Belgrad - Bar) do 4,5 godziny (pociąg osobowy lub autobus). Należy liczyć się z opóźnieniem. Z Užic kursują lokalne autobusy, ewentualnie można wziąć taksówkę. Szczegóły połączeń można sprawdzić na stronie kolei serbskich.

Dodatkowe informacje:
Informacje o kolejce na stronie kolei serbskich
Ciekawy artykuł o historii kolejki po polsku

Reportaż o kolejce na You Tube cz.1/2
Reportaż o kolejce na You Tube cz.1/2

Pociąg Romantika


Pociągi retro kursujące w każdy ostatni weekend miesiąca, najczęściej na trasie Belgrad - Sremski Karlovci i z powrotem. Pociąg zestawiony jest z odrestaurowanych zabytkowych wagonów, wyprodukowanych w latach trzydziestych ubiegłego wieku oraz lokomotywy parowej. Do wyboru wagony pierwszej, drugiej i trzeciej klasy, a także wagon barowy. Ceny, jak na pociąg retro, są bardzo przystępne. Szczegóły dotyczące przejazdów podawane są na bieżąco na stronie kolei serbskich, a bilety można kupić na dworcu głównym w Belgradzie.

Plavi Voz


Luksusowy pociąg, którym kiedyś podróżował Tito wraz ze świtą. Obecnie wynajmowany przez biura podróży, najczęściej na kilkudniowe wycieczki z bogatym programem towarzyszącym z Belgradu do Baru. Największą atrakcją jest prywatny wagon Tito. W składzie pociągu znajdziemy wagon salonowy, wagon restauracyjny, a nawet zadaszoną autokuszetkę. Bilety na wycieczki tym pociągiem są bardzo drogie i przeznaczone raczej dla bogatych brytyjskich lub niemieckich emerytów.

Pociąg Vršac - Bela Crkva


Pociąg turystyczny uruchamiany przez koleje serbskie każdego roku pod koniec czerwca i kursujący raz dziennie w każdy weekend do końca sierpnia. Pociąg skomunikowany jest z pociągami z Belgradu oraz rumuńskiej Timisoary i w zamierzeniu ma być jedną z największych atrakcji turystycznych regionu. Do miasteczka Bela Crkva na co dzień nie dojeżdżają pociągi. To popularne miasto wśród Serbów ze względu na liczne jeziora, zamieniające się w kąpieliska podczas słonecznych dni. Pociąg jedzie powoli, czas przejazdu pomiędzy Vršacem a stacją Bela Crkva wynosi ponad godzinę. Obowiązuje specjalna taryfa, możliwy jest przewóz rowerów, bilety na pociąg można zakupić jedynie w dniu podróży.