Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


SERBIA




Przewoźnik: Železnice Srbije
Strona internetowa:www.zeleznicesrbije.com
Ostatnia aktualizacja: 01.07.2014



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Jak wrócić
4. Połączenia krajowe
5. Połączenia międzynarodowe
6. Inne informacje
7. Šarganska Osmica

Serbia posiada rozbudowaną, lecz bardzo zaniedbaną sieć linii kolejowych. Ze względu na wizerunek kreowany przez media kraj ten niesłusznie bardzo źle kojarzy się przeciętnemu Polakowi. W rzeczywistości Serbia jest krajem wartym odwiedzenia, a ludzie są pozytywnie nastawieni do Polaków.

Pociągi, chociaż często złożone ze starych wagonów, są całkiem wygodne i niedrogie. Problem stanowią wysokie, sięgające kilku godzin opóźnienia oraz bardzo niska prędkość szlakowa nawet na głównych szlakach.

Serbski pociąg podmiejski
Typowy serbski pociąg podmiejski
Szynobus Nowy Sad - Sombor
Szynobus Nowy Sad - Sombor


1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



w3.srbrail.rs/zsredvoznje/?lang=en - aktualny rozkład jazdy kolei serbskich. Można wyszukiwać połączenia wraz z cenami biletów i sprawdzać odjazdy ze stacji.

w3.srbrail.rs/eticketing/ - sklep internetowy kolei serbskich. Nie kupowałem biletów w ten sposób, więc nie wiem, jak działa.

Przed podróżą do Serbii zapamiętajcie, że nawet jeśli pociąg znajduje się w rozkładzie, to nie wiadomo, czy rzeczywiście pojedzie. Na tym polega urok Bałkanów.

www.ec-tobias.de/service/zs5.pdf - serbski rozkład jazdy w pliku pdf stworzony przez niemieckiego pasjonata kolei.

UWAGA!!! - Występują problemy z rezerwacją miejsc na pociągi Belgrad - Bar i Subotica - Bar za pomocą strony kolei serbskich. W razie problemów proszę próbować rezerwować bilet pisząc na mail agencji Wasteels: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Jak poinformowała jedna z internautek, można się umówić na odbiór biletu o konkretnej godzinie na stacji w Belgradzie. Jest to ta sama kasa, w której kupuje się bilet "Balkan Flexipass"

UWAGA!!! W związku ze zniszczeniami fragmentów linii kolejowych, spowodowanych przez powodzie w maju 2014 roku, na niektórych odcinkach mogą wystąpić problemy z kursowaniem pociągów, albo zamiast pociągów może zostać uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (w tym linia Belgrad - Bar).

2. JAK DOJECHAĆ?



Do Serbii najłatwiej dojechać przez Czechy, Słowację i Węgry. Jeśli mamy bilet Interrail, to nie ma problemu. Jeśli nie, musimy wysiąść w Bratysławie, żeby kupić międzynarodowy bilet powrotny Bratysława - Budapeszt, co znacznie komplikuje podróż. Na odcinek czeski można kupić u konduktora. W Budapeszcie należy kupić bilet międzynarodowy Budapeszt-Belgrad-Budapeszt, który kosztuje 26 euro (stan na 8.01.2013). Podróż bez żadnych zniżek wyjdzie bardzo drogo.

W rozkładzie jazdy 2012/2013 zmieniono porę kursowania pociągu nocnego z Żyliny do Bratysławy i pociąg nie jest już skomunikowany z pierwszym porannym pociągiem do Budapesztu, więc dojazd przez Zwardoń należy rozważać na własne ryzyko (ja mam szlaban na Czechy, więc muszę tak jechać). Można potem jechać EC Avala, lecz może się zdarzyć, że w Budapeszcie nie zdążycie zakupić biletów przed odjazdem tego pociągu (stoi tylko 25 minut).

Przykład przejazdu z Warszawy do Belgradu w rozkładzie jazdy 2013/2014

UWAGA!!! ZE WZGLĘDU NA CZĘSTE ZMIANY ROZKŁADU JAZDY PODANE GODZINY SĄ TYLKO ORIENTACYJNE!!!



POCIĄG DZIENNY + POCIĄG NOCNY (wybrane stacje)

Warszawa Wsch. (odj. 10:07) --> Warszawa Centr. (10:20) --> Katowice (13:21-13:24) --> Bratislava hl.st. (17:50-17:53) --> Budapest-Keleti pu (przyj. 20:35)

Budapeszt-Keleti (odj. 22:20) --> Kiskunhalas (00:27-00:32) --> Kelebia (00:58-01:40) --> Subotica (01:52-02:30) --> Novi Sad (04:50-05:00) --> Belgrad (przyj. 06:32)

POCIĄG NOCNY + POCIĄG DZIENNY

Możemy również skorzystać z pociągu nocnego Warszawa-Wiedeń z wagonami bezpośrednimi do Budapesztu. Następnie w Budapeszcie kupić bilet do Belgradu i kontynuować podróż pociągiem EC Avala Praga - Belgrad. W roku 2012 pomiędzy Belgradem a Budapesztem kursował dodatkowo inny pociąg dzienny, ale został tymczasowo zlikwidowany. Może się pojawić w sezonie.

Orientacyjny rozkład jazdy 2013/2014:

Warszawa Wsch. (odj. 20:07) --> Warszawa Centralna (20:15-20:20) --> Katowice (23:46-23:51) --> Bratislava hl.st. (05:36-05:48) --> Budapest-Keleti (przyj. 08:35)

Budapeszt-Keleti pu (12:35-13:05) --> Subotica (16:32-17:00) --> Novi Sad (19:13-19:20) --> Belgrad (przyj. 20:50)

Osobiście polecam pociąg EC Avala (Praga - Belgrad) zestawiony z najlepszych serbskich i czeskich wagonów. W pociągach dziennych można jechać wagonem bezprzedziałowym. Od rozkładu 2011/2012 nocny pociąg jest zestawiony z klimatyzowanych, nowoczesnych serbskich i węgierskich wagonów, w większości bezprzedziałowych. Na odcinku Budapeszt - Kiskunhalas należy nocą uważać na złodziei.Na odcinku Budapeszt - Kiskunhalas należy nocą uważać na złodziei.

Pociąg IC Avala
Pociąg IC Avala Praga - Belgrad (2 klasa)
Nocny pociąg Budapeszt - Belgrad
Nieaktualne zdjęcie przedziału w pociągu nocnym


2. JAK WRÓCIĆ?



Z Serbii najlepiej wracać ta samą drogą. Taka podróż jest zalecana, jeżeli wcześniej wszystkie bilety kupiliście w relacji powrotnej. Opcje przejazdu w rozkładzie jazdy 2012/2013 (czasy są tylko orientacyjne i mogą się różnić w zależności od dnia) :

POCIĄG NOCNY Z BELGRADU + DZIENNY Z BUDAPESZTU

Belgrad (odj. 21:45) --> Novi Sad (23:17-23:22) --> Subotica (01:36-02:18) --> Kelebia (02:30-03:21) --> Kiskunhalas (03:46-03:50) --> Budapeszt Keleti pu (przyj. 06:04)

Budapest-Keleti (odj. 7:25) --> Bratislava hl.st. (10:07-10:10) --> Katowice (14:33-14:36) --> Warszawa Centr. (17:35) --> Warszawa Wsch. (przyj. 17:48)

POCIĄG DZIENNY Z BELGRADU + NOCNY Z BUDAPESZTU

Belgrad (odj. 06:45) --> Nowy Sad (08:27-08:35) --> Subotica (10:53-11:28) -->Budapeszt Keleti (przyj. 14:54)

Budapest-Keleti (odj. 20:05) --> Bratislava hl.st. (22:46-22:58) --> Katowice (04:17-04:20) --> Warszawa Centr. (07:50) --> Warszawa Wschodnia (przyj. 08:03)

4. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Najważniejszym węzłem kolejowym jest oczywiście stolica kraju - Belgrad. Ważną rolę pełnią także miasta Subotica i Nowy Sad. Pociągi nie kursują zbyt często (wyjątkiem jest linia Belgrad - Subotica), zapełnienie przy wyjeździe z Belgradu lub Nowego Sadu bardzo wysokie.

W pociągach pospiesznych, Intercity Serbia (ICS) oraz w wagonach sypialnych obowiązuje całkowity zakaz palenia. W praktyce z reguły nie jest on przestrzegany i powietrze w pociągu, nawet mimo otwartych okien, przypomina powietrze w knajpie. Dla niepalących to bardzo poważna wada - po nocy w serbskim wagonie sypialnym ubranie jest przesiąknięte dymem.

Orientacyjne czasy przejazdu z Belgradu w ruchu krajowym:
Belgrad - Nowy Sad - 1:35 (IC)
Belgrad - Nis - 5:45 (osobowy)
Belgrad - Subotica - 4:40 (pospieszny)
Belgrad - Prijepolje - 6:45 (osobowy)

Dla miłośników kolei ciekawą opcją może być przejazd do kosowskiego miasta granicznego Zvečan, dokąd kilka lat temu jeździł nocny pociąg bezpośredni z Belgradu. Obecnie można tam dojechać z przesiadkami w Pożedze i Kraljevie.

Jednym z moich marzeń jest podróż po Serbii szynobusami z Suboticy do Kikindy i Zrenjanina, stamtąd do Panczewa i Belgradu. Albo z miasta Nisz do miasta Negotin w pobliżu granicy bułgarskiej.

IC SRBIJA
Pociąg InterCity Belgrad - Nowy Sad (2 klasa)
Serbski pociąg pospieszny
Pociąg pospieszny Subotica - Belgrad (2 klasa)


5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



W rozkładzie jazdy 2012 zlikwidowano większość połączeń międzynarodowych z Belgradu. Jak tłumaczyły na swoich stronach koleje serbskie, w większości przypadków powodem były zbyt wysokie opłaty za użytkowanie chorwackiego odcinka trasy. Jest to nowa, niepokojąca tendencja w kolejowym ruchu międzynarodowym. Na przykład pociąg z Belgradu do Sarajewa przejeżdżał przez terytorium Chorwacji (ok. 80 kilometrów). W normalnej sytuacji koleje serbskie płaciłyby za korzystanie z serbskiej infrastruktury, chorwackie z chorwackiej, a bośniackie z bośniackiej. Chorwaci natomiast stwierdzili, że nie opłaca im się pokrywanie kosztów kursowania pociągu na chorwackim odcinku i zażądali bardzo wysokich opłat od kolei serbskich i bośniackich, na co tamte się nie zgodziły, więc pociągu już nie ma. Z tego samego powodu w 2011 roku został zlikwidowany pociąg Budapeszt - Wenecja, bowiem Włosi zażądali bardzo wysokich opłat za włoską część trasy.

Bośnia i Hercegowina:



W rozkładzie jazdy 2013/2014 nie kursuje żaden pociąg pomiędzy Serbią a Bośnią i Hercegowiną. Pociąg Belgrad - Sarajewo został zlikwidowany wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Planowane jest przywrócenie połączenia do Sarajewa przez Tuzlę, ale ze względu na stan torów po serbskiej stronie to raczej nierealne.

Bułgaria



W rozkładzie jazdy 2013/2014 przewidziany jest jeden nocny pociąg bezpośredni pomiędzy Sofią a Belgradem kursujący codziennie według następującego rozkładu jazdy:

Sofia (odj. 20:30) --> Nisz (23:40-00:02) --> Belgrad (04:54)

Belgrad (odj. 21:50) --> Nisz (01:57-02:45) --> Sofia (08:13)

Rozkład jazdy jest orientacyjny i godziny odjazdów mogą się różnić o kilkanaście lub kilkadziesiąt minut.

W poprzednich latach kursował dodatkowo pociąg dzienny z wagonami z Belgradu do Stambułu. Został odwołany w połowie 2012 z powodu braków taborowych kolei serbskich.

Istnieje jeszcze jedna możliwość dostania się do Serbii koleją, ale nie bezpośrednio. Z Sofii należy dojechać pociągiem pospiesznym do miasta Vidin, stamtąd autobusem do przejścia granicznego Bregovo (ok. 30 kilometrów), następnie pieszo lub busem około 8 kilometrów do serbskiej stacji "Kobisznica". Blisko granicy jest inna stacja, ale nie zatrzymują się na niej pociągi. Ze stacji Kobisznica można dojechać pociągiem do miasta Zajeczar, a stamtąd do Niszu. Ze względu na specyfikę serbskich kolei jest to jednak bardzo trudne zadanie, przeznaczone raczej dla fanatycznych miłośników kolei.

Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny w środku


CHORWACJA



Trudno w to uwierzyć, ale pomiędzy Serbią a Chorwacją kursuje zaledwie jeden pociąg dziennie - to grupa wagonów pociągu Alpine Pearls kursującego z Belgradu do Zurychu.

Rozkład jazdy 2013/2014:
Belgrad (odj. 11:00) --> Zagrzeb (18:09-18:37) --> Lublana (20:53-21:10) --> Zurych (przyj. 09:20)
Zurych (odj. 20:40) --> Lublana (08:11-08:25) --> Zagrzeb (10:44-11:16) --> Belgrad (przyj. 17:32)

Cena biletu Zagrzeb - Belgrad w okresie obowiązywania rozkładu jazdy 2013/2014 wynosi 173 HRK w jedną stronę (ok. 94 zł) lub 321 HRK tam i z powrotem (ok. 175 zł). Przed wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014 informowano o możliwości uruchomienia pociągu nocnego pomiędzy Zagrzebiem a Belgradem, ale nic z tego nie wyszło.

Czarnogóra:



Czarnogóra to najpopularniejszy kierunek wśród serbskich turystów. Równie popularny jest wśród cudzoziemców. Od kilku lat na trasie obowiązuje taryfa międzynarodowa, dlatego najkorzystniejszą opcją wydaje się przejazd na podstawie biletu Balkan Flexipass opisanego w osobnym rozdziale. Poza sezonem koleje serbskie i czarnogórskie oferują specjalne promocje na przejazd pociągami.

Trasa Belgrad - Bar uwzażana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie. Jednak nie nastawiajcie się na piękne widoki i zdjęcia, bowiem pociąg dzienny z Belgradu do Baru z reguły najpiękniejszy odcinek pokonuje po zmroku. Za to w drodze powrotnej można podziwiać piękne widoki, jednak trzeba mieć trochę szczęścia i dostać właściwą miejscówkę lub siedzieć tak, aby móc wyjść na korytarz zrobić zdjęcia. Nie zawsze jest to możliwe, ponieważ zdarzają się pociągi z klimatyzowanymi wagonami, w których nie można otworzyć okien, a czasami tłok nie pozwala na poruszanie się po pociągu. Pociągi często nabierają opóźnień sięgających nawet sześciu i więcej godzin, dlatego nie należy planować przesiadek lub wypoczynku w oparciu o rozkład jazdy.

Niedawne powodzie w Serbii spowodowały poważne uszkodzenia na serbskim odcinku linii kolejowej Belgrad – Bar. Z tego powodu odwołano pociąg dzienny, a pociągi nocne kursują drogą okrężną przez Lapovo, Kraljevo i Pożegę. Od 4 lipca 2014 roku zacznie obowiązywać wakacyjny rozkład jazdy pociągów:

- uruchomiony zostaje pociąg z autokuszetkami (wagony do przewozu samochodów) według rozkładu jazdy:
Belgrad (odj. 17:20) – Bar (przyj. 08:49)
Bar (odj. 16:21) – Belgrad (przyj. 08:19)

- do kursującego dotychczas pociągu nocnego Belgrad – Bar zostaną dodane wagony bezpośrednie Nowy Sad – Bar – Nowy Sad.
Nowy Sad (odj. 15:17) – Belgrad (odj. 18:05) – Bar (przyj. 09:52)
Bar (odj. 17:00) – Belgrad (przyj. 09:28) – Nowy Sad (przyj. 12:50)

Pociągi w sezonie letnim są zatłoczone i zwykle doznają nawet kilkugodzinnych opóźnień (podobno nie zawsze). Należy pamiętać o utrudnieniach na dworcu kolejowym w Belgradzie, gdzie w związku z realizacją projektu „Belgrad na wodzie” trwa rozbiórka torowiska oraz przebudowa stacji i okolic. Do tej pory zdemontowano już 23 kilometry torów, a budynek dworca zasłonięty jest przez olbrzymie rusztowanie z płachtą.

Rozkład za stroną kolei czarnogórskich.

W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Cena biletu to : 21,00 euro + 3 euro (2 klasa) i 31,80 euro + 3 euro (1 klasa). 3 euro to koszt rezerwacji w wagonie z miejscami do siedzenia. W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Koszt rezerwacji miejsca do siedzenia to 3 euro. W pociągach nocnych warto wykupić miejsce leżące - dopłata za miejsce w sześcioosobowym przedziale to tylko 6 euro, natomiast miejsce w trzyosobowym przedziale wagonu sypialnego kosztuje 15 euro. (ceny sprawdzane 09.05.2014)

Przewóz samochodu na trasie Belgrad-Bar: 30 euro

Pociąg Belgrad - Bar
Czarnogórski wagon pociągu Belgrad-Bar
Pociąg Belgrad - Bar
Czarnogórski wagon sypialny w Belgradzie


W pociągach nocnych jadą serbskie lub czarnogórskie kuszetki i wagony sypialne. Oficjalnie obowiązuje w nich zakaz palenia, lecz nikt się nim nie przejmuje. Na Bałkanach palenie jest częścią kultury, więc przez całą drogę wagony są spowite dymem. W sezonie wakacyjnym można mieć szczęście i trafić na czeski, węgierski lub rosyjski wagon sypialny i przejechać trasę w wagonie dla niepalących.

Od 1.10.2012 koleje serbskie wprowadziły ofertę "Bar Specijal" przeznaczoną dla podróżnych przewożących samochody w pociągach pomiędzy Serbią a Czarnogórą i odwrotnie. Za przewóz samochodu w autokuszetce nadal płaci się 30 euro, natomiast obniżeniu uległy ceni biletów: miejsce do siedzenia kosztuje 9,90 euro, miejsce do leżenia w przedziale czteroosobowym 14,90 euro, a miejsce w wagonie sypialnym w przedziale trzyosobowym 24,90 euro. Z oferty mogą skorzystać tylko dwie osoby na każdy przewożony samochód. Bilet można kupić najwcześniej dwa miesiące, a najpóźniej 5 dni przed planowaną podróżą. Bilet jest ważny tylko na konkretny pociąg.

Od grudnia 2012 koleje czarnogórskie wprowadziły nową promocję na popularne połączenie Bar/Podgorica - Belgrad. Bilet w wagonie z miejscami do siedzenia kosztuje tylko 9,90 euro, bilet w wagonie z miejscami do leżenia 14,90 euro, a bilet w wagonie sypialnym 24,90 euro.

Cena obejmuje bilet na przejazd i rezerwację. Liczba biletów w promocyjnej cenie jest ograniczona. Bilety można rezerwować wyłącznie drogą mailową pod adresem: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

UWAGA!!! Promocje są ważne tylko poza sezonem letnim.



Macedonia/Grecja



Od 9 maja 2014 roku do końca obowiązywania rozkładu jazdy 2013/2014 codziennie kursuje pociąg nocny Belgrad - Skopje - Saloniki. Orientacyjny rozkład jazdy:

Belgrad (odj. 18:45) --> Nisz (23:25-23:41) --> Skopje (04:44-05:06) --> Saloniki (przyj. 11:16)

Saloniki (odj. 15:52) --> Skopje (odj. 20:10) --> Belgrad (przyj. 05:33)

Pociąg PRAWDOPODOBNIE zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia klasy drugiej, serbskich wagonów z miejscami do leżenia, a w przypadku wyprzedania miejsc dołączane są serbskie wagony sypialne. Według strony kolei serbskich pociąg prowadzi również autokuszetki, czyli wagony do przewozu samochodów. Przez pierwszy miesiąc bilety będą 30% tańsze, po 10 czerwca 2014 roku bilet w jedną stronę będzie kosztował około 40 euro, dopłata za miejsce w wagonie z miejscami do leżenia 8 euro, a dopłata za przewóz samochodu w jedną stronę 47,20 euro. Jeżeli przewozimy samochód tam i z powrotem, to dopłata za przewóz samochodu wynosi również 47,20 euro. Bilet powrotny w wagonie z miejscami do siedzenia powinien kosztować ok. 54 euro.

Ponadto pomiędzy Belgradem a Skopje kursuje pociąg dzienny:

POCIĄG DZIENNY (WYBRANE STACJE)

Belgrad (odj. 07:50) -->Lapovo (09:46-09:48) --> Nisz (11:59-12:18) --> Kumanovo (16:56-16:57) --> Skopje (przyj. 17:22)

Skopje (odj. 08:20) --> Kumanovo (08:50-08:51) --> Nisz (13:11-13:21) --> Lapovo (15:32-15:34) --> Belgrad (przyj. 18:09)

Ceny biletów (stan na 09.05.2014; za stroną kolei serbskich):

Belgrad - Skopje - Belgrad: 32,60 euro
Niš - Skopje - Niš: 15,70 euro



W październiku 2013 roku na stronie kolei serbskich pojawiła się informacja o uruchomieniu w rozkładzie jazdy 2013/2014 szybkiego pociągu Intercity pomiędzy Belgradem a Skopje, który w przyszłości miałby zostać wydłużony do Salonik. Pociąg miał być zestawiony z najlepszych serbskich wagonów bezprzedziałowych, a grupą docelową pasażerów mieli być biznesmeni. W rozkładzie jazdy 2013/2014 nie widać jednak wspomnianego pociągu.

Rumunia:



W rozkładzie jazdy 2012/2013 będą kursować jedynie pociągi Timisoara - Vršac. Pociągi są skomunikowane z serbskimi pociągami kursującymi do stacji Beograd Dunav, skąd można dojechać do dworca głównego komunikacją miejską.

Oba pociągi relacji Vršac - Stamora Moravita - Timisoara są skomunikowane w Timisoarze z pociągami do Bukaresztu. Cena za przejazd w jedną stronę wynosi równowartość 4 euro.

Połączenie obsługują pojazdy typu Siemens Desiro należące do kolei rumuńskich.

Do Serbii można się również dostać przez przejście graniczne Jimbolia - Kikinda, ale to już rozwiązanie tylko dla miłośników kolei.


Rumuński Siemens Desiro jako pociąg Timisoara - Vršac

Rumuński Siemens Desiro - wnętrze

Węgry



Do Serbii można dojechać na dwa sposoby: a) pociągami bezpośrednimi Budapeszt Belgrad. Pociągi jadą raczej powoli, ale to i tak najlepsza opcja, choćby ze względu na cenę. Bilet powrotny Budapeszt - Belgrad kosztuje 26 euro. Według rozkładu jazdy pociąg nocny objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc. W rozkładzie 2009/2010 mimo takiego oznaczenia można było jechać bez wykupionej miejscówki.

Osobiście polecam pociąg EC Avala (Praga - Belgrad) zestawiony z najlepszych serbskich i czeskich wagonów. W pociągach dziennych można jechać wagonem bezprzedziałowym. Od rozkładu 2011/2012 nocny pociąg jest zestawiony z klimatyzowanych, nowoczesnych serbskich i węgierskich wagonów, w większości bezprzedziałowych. . Na odcinku Budapeszt - Kiskunhalas należy nocą uważać na złodziei.

Ceny biletów (sprawdzane 09.05.2014)
Budapeszt - Belgrad (taryfa specjalna): 15 euro (tam); 26 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nowy Sad: 21 euro (tam); 24,60 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Subotica: 14,30 euro (tam); 16,40 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Nisz: 45,90 euro (tam); 52,60 euro (tam i z powrotem)

W rozkładzie jazdy 2012/2013 pomiędzy Budapesztem a Belgradem codziennie kursują dwa bezpośrednie pociągi:

EC 272/271 "AVALA" BELGRAD - PRAGA (wybrane stacje)

Belgrad (odj. 06:45) --> Nowy Sad (08:25-08:34) --> Subotica (10:53-11:28) --> Budapeszt Keleti (14:54-15:25) --> Bratislava hl.st. (18:07-18:10) --> Breclav (19:02-19:05) --> Brno hl.n. (19:37-19:39) --> Pardubice hl.n. (21:17-21:18) --> Praha hl.n. (przyj. 22:21)

Praha hl.n. (odj. 05:39) --> Pardubice hl.n. (06:39-06:41) --> Brno hl.n. (08:19-08:22) --> Breclav (08:54-08:57) --> Bratislava hl.st. (09:50-09:53) --> Budapeszt-Keleti pu (12:35-13:05) --> Subotica (16:32-17:00) --> Novi Sad (19:13-19:20) --> Belgrad (przyj. 20:50)

D 340/341 BELGRAD - BUDAPESZT

Belgrad (odj. 21:45) --> Novi Sad (23:17-23:22) --> Subotica (01:36-02:18) --> Kelebia (02:30-03:21) --> Kiskunhalas (03:46-03:50) --> Budapeszt Keleti pu (przyj. 06:04)

Budapeszt-Keleti (odj. 22:20) --> Kiskunhalas (00:27-00:32) --> Kelebia (00:58-01:40) --> Subotica (01:52-02:30) --> Novi Sad (04:50-05:00) --> Belgrad (przyj. 06:32)

6. INNE INFORMACJE



Na dworcu w Belgradzie i Nowym Sadzie można skorzystać z przechowalni bagażu. Cena za przechowanie bagażu na czas 24 godzin wynosi 110 dinarów. Zdarza się, że trzeba długo czekać, zanim pojawi się ktoś z obsługi.

Dworzec w Belgradzie
Dworzec kolejowy w Belgradzie
Dworzec Nowy Sad
Dworzec w Nowym Sadzie


Większość toalet publicznych w Serbii to toalety tureckie. Klasyczne toalety zdarzają się niezwykle rzadko. W kabinach z reguły nie ma zamków. Opłaty za korzystanie z toalet są niskie, a szalety miejskie z reguły są bezpłatne.

W Serbii obowiązuje całkowity zakaz fotografowania obiektów kolejowych - w tym pociągów. Podobno zagrożone jest to surowymi karami, a miłośnicy kolei bezskutecznie proszą o zlikwidowanie tego zakazu. Fotografowałem serbskie pociągi nie wiedząc o zakazie i nie miałem żadnych problemów (poza konwojentami wagonów sypialnych). Zdjęcia czasami robiłem nawet przy policjantach. Nikt mnie nie zaczepiał, ani na mnie nie krzyczał.

7. ŠARGANSKA OSMICA



"Šarganska osmica" to kolejka wąskotorowa kursująca pomiędzy stacjami Mokra Gora a Šargan Vitasi tuż przy granicy z Bośnią i Hercegowiną. Kolejka jest dumą Serbii i jedną z największych atrakcji turystycznych tego kraju. Według doniesień w 2010 roku miał zostać reaktywowany odcinek do bośniackiego miasta Višegrad, jednak rozkład jazdy na sezon letni 2012 nie uwzględnia tego odcinka.

Trasa zabytkowego pociągu jest bardzo krótka, ok. 15,5 km. Różnica wzniesień według różnych źródeł wynosi od 250 do 300 metrów, a na trasie znajdują się 22 tunele i 5 mostów. Szlak jest bardzo kręty, a w jednym miejscu tory tworzą charakterystyczną ósemkę dokładnie widoczną na mapach i zdjęciach satelitarnych.

W 2012 roku kolejka kursuje od 15 kwietnia do 31 października 2 razy dziennie. W razie zwiększonego zapotrzebowania uruchamiane są kolejne dwa pociągi.

Cena biletu powrotnego na całą trasę wynosi 600 dinarów serbskich, czyli około 22 zł. Dzieci od 6 do 14 lat płacą połowę ceny.

Pewnym problemem jest dotarcie do Mokrej Góry. W internecie trudno znaleźć informacje na ten temat. W rzeczywistości dojazd nie jest aż tak skomplikowany. Z Belgradu należy dojechać do miasta Užice leżącego około 30 kilometrów od tej miejscowości. Można dojechać pociągiem lub autobusem - czas przejazdu od 3,5 godziny (pociąg pospieszny Belgrad - Bar) do 4,5 godziny (pociąg osobowy lub autobus). Należy liczyć się z opóźnieniem. Z Užic kursują lokalne autobusy, ewentualnie można wziąć taksówkę. Szczegóły połączeń można sprawdzić na stronie kolei serbskich.

Dodatkowe informacje:
Informacje o kolejce na stronie kolei serbskich
Ciekawy artykuł o historii kolejki po polsku

Reportaż o kolejce na You Tube cz.1/2
Reportaż o kolejce na You Tube cz.1/2