Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

SENEGAL




Ostatnia aktualizacja: 11.05.2014

Senegal posiada kolej, a miłośnicy kolei kojarzyli ten kraj z pociągiem Dakar - Bamako łączącym stolice Senegalu i Mali. Linia kolejowa pomiędzy tymi krajami została wybudowana pod koniec XIX wieku przez Francuzów. Pierwotnie miała służyć do transportu żołnierzy francuskich do portu w Dakarze. Pociąg Dakar - Bamako należał do legendarnych pociągów ze względu na bardzo powolną jazdę oraz fatalny stan taboru czyniącym go jednym z najgorszych pociągów międzynarodowych na świecie. Pociąg kursował raz w tygodniu, maksymalna prędkość na krótkich odcinkach wynosiła 65 kilometrów na godzinę, a czas przejazdu to 19 godzin według rozkładu jazdy, choć podobno w praktyce pociąg jechał od 44 do nawet 80 godzin. Połączenie zostało zawieszone prawdopodobnie już w 2010 roku, choć nie ma pewnych informacji.

Odległość z Dakaru do Bamako to 1233 kilometry, z Bamako linia kolejowa biegła jeszcze 54 kilometry dalej do Koilikoro, ale od dawna nic po niej nie jeździło. Linia być może zostanie wyremontowane i będzie służyła głównie do przewozu rudy żelaza do portu w Dakarze.

Obecnie w Senegalu kursuje jedynie pociąg podmiejski Dakar - Thies znany pod nazwą "Petit train de banlieue". Kursuje jedna para pociągów dziennie: Thiès (odj. 06:55) - Dakar (przyj. 08:45)
Dakar (odj. 17:15) - Thiès (przyj. 19:30)

Stacje: Thies --> Rufisque --> Mbao --> Thiaroye --> Hann --> Dakar

Wagon pociągu Dakar - Thies
(mat. prasowe © Rail Coach Factory Kapurthala)
Wagon pociągu Dakar - Thies
(mat. prasowe © Rail Coach Factory Kapurthala)

Trasa pociągu liczy około 44 kilometry, więc jak można obliczyć, pociąg z Dakaru do Thies jedzie ze średnią prędkością poniżej 20 kilometrów na godzinę. Tory są w fatalnym stanie, ale trwa remont trasy, który ma się zakończyć pod koniec 2014 roku. Kilka lat temu zakupiono spalinowe zespoły trakcyjne z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Jak na warunki senegalskie są bardzo dobre, natomiast z punktu widzenia Europejczyka nie prezentują się jakoś szczególnie. Zakup tych pojazdów to swego rodzaju zapłata za pomoc finansową rządu Indii w remoncie linii i budowie wiat dla pasażerów na zaniedbanych stacjach kolejowych. Połączenie, pomimo bardzo powolnej jazdy, cieszy się dużą popularnością, a mieszkańcy domagają się zwiększenia liczby połączeń, bowiem drogi w stolicy Senegalu są bardzo zakorkowane, przez co dojazd nawet tak powolnym pociągiem trwa szybciej niż autobusem.

Linia z Dakaru do Saint Louis oddana do użytku w 1885 roku od dawna nie jest używana.

Koleje Senegalu na panoramio.com



Dworzec kolejowy w Tambacounda
Dworzec kolejowy w Tambacounda
Pociąg Bamako - Dakar w Guinguineo
Torowisko w Kaolack
Dworzec w Thies
Wagony w Thies
Wagony w Thies
Przejazd pociągu przez Dakar
Wnętrze pociągu Dakar - Thies
Lokomotywa na dworcu w Dakarze
Dworzec kolejowy w Dakarze
Pociąg Dakar - Bamako przed odjazdem z Dakaru
Dworzec kolejowy w Tivaouane
Nieczynny dworzec kolejowy w Meckhe
Nieczynny dworzec kolejowy w Kelle
Nieczynny przystanek kolejowy w Gueoul
Nieczynny dworzec kolejowy w Louga
Nieczynny most kolejowy w okolicach Saint Louis
Torowisko w Saint Louis
Nieczynny dworzec kolejowy w Saint Louis
Ostatnie metry linii kolejowej w Saint Louis

Dakar - Bamako train route
Dakar - Bamako - mapa