Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

RUMUNIA




Przewoźnik narodowy: CFR (Societatea Nationale a Cailor Ferate Române)
Strona internetowa: www.cfr.ro
Ostatnia aktualizacja: 04.03.2016



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać do Rumunii
3. Połączenia międzynarodowe
4. Wybrane zniżki
5. Pociągi nocne
6. Przewoźnicy prywatni
7. Koleje wąskotorowe
8. Co zobaczyć w Rumunii

W Polsce wyobrażamy sobie Rumunów jako Cyganów żebrzących na ulicach, kradnących w sklepach, czy napadających na niewinnych przechodniów. W rzeczywistości kraj pod wieloma względami pozytywnie zaskakuje. Rumunia to również kraj kontrastów, kraj gdzie spotkamy cały kalejdoskop ludzi, krajobrazów, miast i pociągów. Nie wiem dlaczego, ale pod wieloma względami ten kraj przypominał mi Polskę położoną gdzie indziej i osadzoną w innych realiach. Również byłem tam krótko i wrażenie może być mylące. Polecam jednak każdemu zwiedzenie tego kraju, ma on bowiem wiele do zaoferowania.

Jeśli chodzi o pociągi rumuńskie - również pod pewnymi względami sytuacja przypomina Polskę. Wszystkie, poza osobowymi /personal/ są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc. Ceny na pociągi wyższych kategorii, są stosunkowo wysokie jak na rumuńskie warunki i rosną wprost proporcjonalnie do pokonywanej odległości. Podobnie jak dopłaty do biletów Interrail lub Balkan Flexipass. Rumuńskie pociągi jeżdżą raczej powoli, a dopłaty do pociągów nocnych skutecznie zniechęcają do podróży wygodnymi wagonami sypialnymi. Niemniej moim zdaniem to najlepszy sposób transportu, jeżeli chcemy pozwiedzać rumuńskie miasta.


Pociąg IC Bukareszt - Braszów

Pociąg IC Bukareszt - Braszów (II Klasa)

Od 2000 roku tabor CFR przechodzi gruntowną modernizację. Muszę przyznać, że pociągi są wygodne. Z pasażerami bywa różnie - możecie trafić na bardzo sympatycznych towarzyszy podróży, może też się zdarzyć, że będziecie w wagonie z hałaśliwymi grupkami. Podobnie z pracownikami kolei - znacie to zresztą z Polski. Pociągi nocne uchodzą za zagrożone przestępczością pospolitą, dlatego zaleca się wykupienie miejsca w wagonie sypialnym - rumuńskie wagony sypialne to najczęściej wagony poniemieckie wyposażone nawet w prysznic (z reguły nie leci ciepła woda). Za miejsce w takim wagonie trzeba słono zapłacić, ale za hotel również zapłacicie bardzo dużo. W wybranych pociągach EuroNight kursują luksusowe wagony sypialne z prysznicami w każdym przedziale.

Z dworcami jest różnie. Te zmodernizowane są naprawdę ładne, inne zaniedbane. Również nam to coś przypomina. Problemem są toalety - na większości dworców są tureckie. Ogólnodostępny prysznic jest podobno w podziemiach dworca w Bukareszcie. Nie udało mi się go jednak zlokalizować.


Zmodernizowany wagon piętrowy

Zmodernizowany wagon piętrowy - wnętrze

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



www.cfrcalatori.ro - na tej stronie internetowej znajdziecie informacje o rozkładzie jazdy i aktualnych ofertach promocyjnych. W angielskiej wersji strony (należy kliknąć w flagę w prawym górnym rogu) większość artykułów pozostała nieprzetłumaczona.

2. JAK DOJECHAĆ DO RUMUNII



Nie kursują bezpośrednie pociągi z Polski Rumunii. Obecnie najlepszym sposobem na dotarcie do Rumunii są bezpośrednie loty liniami niskobudżetowymi do miasta Kluż Napoka lub przelot samolotem linii lotniczych LOT z Warszawy do Bukaresztu.

Inny sposób to dojazd przez Budapeszt. Mieszkańcy Warszawy niedrogo dolecą samolotami Wizzair do Budapesztu, skąd można bez problemów dojechać pociągiem do najważniejszych rumuńskich miast. Do stolicy Węgier kursują też autobusy Lux Express relacji Warszawa - Kraków - Budapeszt i autobusy Volanbusz relacji Kraków - Budapeszt. Ze względu na komfort podróży zdecydowanie polecam Lux Express.

Rozkład jazdy i ceny: luxexpress.eu

Miłośnicy kolei wybierają również opcję dojazdu pociągiem przez Ukrainę - dla zwykłego turysty nie jest to jednak zalecany sposób. Najpierw dojeżdżamy autobusem lub pociągiem do Lwowa, następnie jedziemy nocnym pociągiem Lwów - Sołotwyno do stacji końcowej, gdzie pieszo przekraczamy granicę. Po przekroczeniu granicy znajdujemy się w ładnym miasteczku Syhot (Sighetu Marmatiei), skąd odjeżdża 5 pociągów dziennie do mało znanych stacji. Z Sighetu Marmatiei możemy dojechać np. do Viseu de Jos - kursuje tam słynna kolejka leśna. Bilety na pociąg Lwów - Sołotwyno są bardzo tanie, niedrogie są też dopłaty do wagonów typu płackarta i sypialnych.

Osoby jadące pociągiem Lwów - Sołotwyno mogą również wysiąść na stacji Winogradów. Kilkanaście kilometrów od Winogradowa leży ukraińsko-rumuńskie przejście graniczne dla zmotoryzowanych. Prosimy któregoś z kierowców, aby przewiózł nas przez przejście w zamian za symboliczną opłatę lub przewiezienie np. dozwolonej ilości papierosów lub alkoholu. Pierwsze miasto po stronie rumuńskiej to Halmeu. Kilka razy dziennie kursują tam pociągi do ładnego miasta Satu Mare, z którego można pojechać pociągiem nocnym do Bukaresztu.

Dojazd przez Czerniowce zdecydowanie odradzam wszystkim, poza najbardziej radykalnymi miłośnikami kolei.

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



Z Bukaresztu można dojechać do wielu europejskich stolic. Najpopularniejsze kierunki to oczywiście Budapeszt i inne węgierskie miasta. Przygotujcie się jednak na wysokie dopłaty do pociągów i niemiłą obsługę w kasach międzynarodowych w Bukareszcie.

Bułgaria


Kursują pociągi nocne:

Sofia - Pleven - Ruse - Bukareszt
Stambuł - Svilengrad - Ruse - Bukareszt
Budapeszt - Sofia (przez Krajową, Timisoarę i Arad)

Niestety, nie udało mi się ustalić rozkładu jazdy pociągów Sofia - Bukareszt. Informacje na stronie kolei bułgarskich nie były aktualizowane od 2012 roku, a na stronie kolei rumuńskich nie można znaleźć tego pociągu.

Według wyszukiwarki kolei niemieckich kursuje pociąg dzienny według rozkładu:

Sofia (odj. 07:55) --> Bukareszt (przyj. 17:15)

Bukareszt (odj. 12:50) --> Sofia (przyj. 22:20)

Wyszukiwarka nie pokazuje pociągu nocnego, ale powinien on kursować. Orientacyjne godziny jazdy:

Sofia (odj. 18:45) --> Giurgiu Nord (przyj.02:30 - przesiadka - odj. 04:16) --> Bukareszt (przyj. 07:01)

Wyszukiwarka kolei niemieckich nie pokazuje pociągu powrotnego. Być może to jeden pociąg, a podróż nie wymaga przesiadki i być może kursuje w dwie strony. Niestety, nie można zweryfikować informacji.

Ponadto dwa razy dziennie powinny kursować pociągi Vidin - Krajowa przez most Danube 2. Tej informacji również nie można zweryfikować.

Ostatni z pociągów łączących Rumunię z Bułgarią to pociąg nocny Serdica relacji Budapeszt - Vidin - Sofia. Pociąg zatrzymuje się między innymi na stacjach Timisoara i Krajowa, co umożliwia dogodne przesiadki np. z Krajowy do Budapesztu.

Mołdawia


Pomiędzy krajami kursuje tylko jeden pociąg nocny "Prietenia" w relacjach:
Kiszyniów (odj. 16:35) - Bukareszt (przyj. 05:53) - godziny tylko orientacyjne)
Bukareszt (odj. 19:05) - Kiszyniów (przyj. 08:54)

Pociąg jest zestawiony z mołdawskich wagonów sypialnych z przedziałami dwu- i czteroosobowymi. Komfort typowy dla pociągów krajów byłego ZSSR, więc nie należy oczekiwać cudów. Informacje na temat dni kursowania są rozbieżne. Według strony kolei rumuńskich bilet w jedną stronę kosztuje równowartość 28 euro, w dwie strony 51 euro. Dopłata do wagonu sypialnego czteroosobowego to 6 euro, do wagonu sypialnego dwuosobowego 10,5 euro. Według tabeli dopłat powinny kursować również wagony bezpośrednie Jassy - Kiszyniów.

Od 30 września 2015 roku kursuje bezpośredni pociąg Kiszyniów - Jassy. Szczegółowe informacje: www.kolejnapodroz.pl/2015/10/09/nowe-polaczenie-kiszyniow-jassy

Ważne: w Mołdawii nie obowiązuje Interrail ani Balkan Flexipass.


Mołdawski wagon sypialny w Bukareszcie

Oznaczenie mołdawskiego wagonu

Serbia


W rozkładzie jazdy 2014/2015 będą kursować jedynie pociągi Timisoara - Vršac. Pociągi są skomunikowane z serbskimi pociągami kursującymi do stacji Beograd Dunav, skąd można dojechać do dworca głównego komunikacją miejską.

Oba pociągi relacji Vršac - Stamora Moravita - Timisoara są skomunikowane w Timisoarze z pociągami do Bukaresztu. Cena za przejazd w jedną stronę wynosi równowartość 4 euro, natomiast bilet Banat Special z Belgradu do Timisoary kosztuje 14 euro. Po stronie rumuńskiej obowiązuje ta sama oferta.

Połączenie obsługują pojazdy typu Siemens Desiro należące do kolei rumuńskich.

Koleje serbskie zapowiadały powrót bezpośredniego pociągu nocnego Belgrad - Bukareszt, ale zapowiedzi nie zrealizowano.

Nie kursują już pociągi Jimbolia - Kikinda, które dawniej były ulubionymi pociągami miłośników kolei.


Rumuński Siemens Desiro jako pociąg Timisoara - Vršac

Rumuński Siemens Desiro - wnętrze

Turcja


W rozkładzie jazdy kursuje pociąg bezpośredni Bukareszt - Stambuł, przy czym pociągi kończą bieg w tureckim mieście Cerezkoy, skąd jedzie się dwie godziny autokarem do Stambułu. Brak danych na temat rozkładu jazdy.

Ukraina


W rozkładzie jazdy 2015/2016 uruchomiono bezpośrednie pociągi regionalne pomiędzy Suczawą a Vadul Siret po ukraińskiej stronie, skąd można dojechać pociągiem podmiejskim do Czerniowiec.

Jedno z najlepszych połączeń z Ukrainy do granicy rumuńskiej to pociąg nocny Lwów - Sołotwyno. Granicę przechodzimy pieszo. Pierwsze miasto po stronie rumuńskiej to Syhot (Sighetu Marmatiei), skąd odjeżdża 5 pociągów regionalnych dziennie. Z pociągu Lwów - Sołotwyno można też wysiąść na stacji Winogradów, następnie udać się w kierunku oddalonego o kilkanaście kilometrów przejścia granicznego dla zmotoryzowanych, poprosić kogoś o przewiezienie przez granicę i kontynuować podróż z rumuńskiej stacji Halmeu do Satu Mare.

Do Kijowa, Odessy i Winnicy można dojechać z przesiadką w Kiszyniowie.

Węgry


Pomiędzy Węgrami a Rumunią kursują liczne pociągi dzienne kwalifikowane, trzy pociągi nocne oraz pociągi lokalne. Pociągi kwalifikowane łączą Budapeszt z najważniejszymi rumuńskimi miastami - Oradeą, Kluż-Napoką, Timisoarą, Krajową, Sighisoarą, Targu Mures, Sybinem i Braszowem. Część dojeżdża do Bukaresztu. Pociągi zestawione są z komfortowych wagonów rumuńskich lub węgierskich - z przedziałami lub bez. Kursuje również bezpośredni pociąg nocny Bukareszt - Wiedeń przez Budapeszt.

Ponadto podróżni mogą skorzystać z kilku połączeń lokalnych:

Debreczyn - Satu Mare (106 km)
Debreczyn - Oradea (105 km)
Debreczyn - Jibou (232 km)
Bekecsaba - Salonta (49 km)
Mateszalka - Carei (34 km)

Pociągi lokalne zestawione są najczęściej ze starych wagonów węgierskich lub rumuńskich i jadą powoli. Z wymienionych miast po stronie rumuńskiej polecam Oradeę, Satu Mare i miasteczko Carei.

Przez Rumunię przejeżdża pociąg Budapeszt - Vidin - Sofia

W grudniu 2015 roku na pociągi do najatrakcyjniejszych miast Rumunii wprowadzono ofertę biletów wycieczkowych, ważnych na przejazd tam i z powrotem w drugiej klasie przez 4 dni. Przykładowe ceny (18.12.2015):

Budapeszt - Arad - 21 euro
Budapeszt - Oradea - 21 euro
Budapeszt - Timisoara - 27 euro
Budapeszt - Kluż-Napoka - 36 euro
Budapeszt - Sybin - 46 euro
Budapeszt - Braszów - 55 euro
Debreczyn - Oradea - 14 euro

Do większości rumuńskich miast można też zakupić bilety "Fortuna", sprzedawane w ograniczonej liczbie na każdy pociąg (odpowiednik SparDay). Przykładowe ceny biletów (18.12.2015):

Budapeszt - Bukareszt: 29 EUR (2 klasa), 39 EUR (kuszetka T6), 59 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Braszów: 19 EUR (2 klasa), 29 EUR (kuszetka T6), 49 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Krajowa: 19 EUR (2 klasa), 29 EUR (kuszetka T6), 49 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Sighisoara: 19 EUR (2 klasa), 29 EUR (kuszetka T6), 49 EUR (sypialny T3)
Budapeszt - Timisoara: 15 EUR (2 klasa)

Ceny biletów w drugiej klasie dla połączeń lokalnych:
Budapeszt - Satu Mare - 26,50 euro (tam), 40,80 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Baia Mare - 32,20 euro (tam), 49,60 euro (tam i z powrotem)
Budapeszt - Carei - 23 euro (tam), 35,40 euro (tam i z powrotem)

Aktualne ceny biletów można sprawdzić w wyszukiwarce połączeń www.elvira.hu. Jeżeli są dostępne bilety promocyjne "Fortuna", wyszukiwarka automatycznie udostępni opcje zakupu tych biletów.

Kupując bilet na Węgrzech uważajmy na nazwy miejscowości. W języku węgierskim nazwy niektórych rumuńskich miejscowości brzmią inaczej niż w atlasach, np.

j. węgierski j. rumuńskij.polski
Bodzavásár Buzău Buzau
Brassó Brașov Braszów
JászvásárIași Jassy
Kolozsvár Cluj Napoca Kluż-Napoka
NagyszebenSibiu Sybin
Nagyvárad Oradea Oradea
SegesvárSighișoara Sighișoara


Pociągi są złożone z różnych wagonów w zależności od relacji i konkretnego połączenia. Raz są to wagony rumuńskie, innym razem węgierskie. Jednak zawsze trzymają wysoki poziom.

Pociąg Bukareszt - Budapeszt
Pociąg IC Bukareszt - Budapeszt
Pociąg Bukareszt - Budapeszt
Pociąg IC Bukareszt - Budapeszy (I klasa)

4. WYBRANE ZNIŻKI I PROMOCJE


W Rumunii NIE SĄ HONOROWANE ulgi studenckie dla polskich studentów. Wielu polskich "grosikowych turystów" mimo to podczas kontroli udaje, że nie rozumie i próbuje jechać "na chama", aby później pochwalić się na Facebooku lub na blogu podróżniczym, jak zaoszczędzili w podróży kilka lub kilkanaście złotych. Na szczęście rumuńscy konduktorzy potrafią sobie z takimi poradzić wystawiając mandat, a czasami wzywając policję.

Pasażerowie podróżujący po Rumunii mogą skorzystać z następujących zniżek:

TrenPlus - karta imienna uprawniająca do zniżki 25% przy podróżach koleją. Rumuński odpowiednik czeskiej In Karty. Przeznaczona dla osób często podróżujących po Rumunii. Koszt rocznej karty to 100 RON.

Anticipatie - zniżka za zakup biletu z wyprzedzeniem. Przy kupnie biletu z wyprzedzeniem od 6 do 10 dni otrzymujemy 10% zniżki, przy kupnie z wyprzedzeniem od 11 do 20 dni zniżka wynosi 18%, jeżeli kupujemy bilet z wyprzedzeniem większym niż 21 dni, to otrzymujemy zniżkę w wysokości 25% ceny biletu.

CFR Online - zniżka 5% przy zakupie biletu krajowego przez internet.

Biletul de weekend - zniżka przy kupnie biletu na weekendy na konkretną trasę, bez prawa do przerywania podróży. Jeżeli kupujemy bilet na 2 weekendy, zniżka wynosi 15%, 25% na 3 weekendy, 35% na 4 weekendy. Nie jest to bilet sieciowy, ani odpowiednik polskich biletów weekendowych typu Bilet Podróżnika lub Bilet Turystyczny, dlatego o tym piszę. Na przykład można taki bilet wykupić na trasę Bukareszt - Krajowa, ale będzie on ważny tylko na tej trasie i bez możliwości zwiedzania miast na trasie pociągu.

Biletul dus-intors - bilet powrotny. Przy kupnie biletu powrotnego przez osobę dorosłą naliczana jest zniżka w wysokości 10% od ceny biletu dla pociągów IC, IR lub R w pierwszej lub drugiej klasie, dziecko do ukończenia dziesiątego roku życia uprawnione jest do zniżki 50% przy podróży w drugiej klasie pociągów IC, IR i R.

Cartea VSD - książeczka uprawniająca do zniżkowych podróży powrotnych na wybranej trasie w weekendy ze zniżką 50% w pociągach R lub 35% w pociągach IR. Z regulaminu na stronie kolei rumuńskich nie jest jasne, na jakich warunkach funkcjonuje ta zniżka.

Reduceri de weekend pe Valea Prahovei - zniżka na podróże w weekendy w pociągach R i IR na trasie Sinaia - Braszów. Wysokość zniżki od 31 do 51%.

Minigroup 2-5 - zniżka dla małych grup od 2 do 5 osób. Jeżeli razem podróżują dwie osoby, zniżka dla każdego z pasażerów wynosi 10%. Jeżeli trzy osoby, to zniżka wynosi 15%, w przypadku czterech osób 20%, a przy pięciu osobach 25%.

Biletul de Circuit - bilet wycieczkowy dla grup do sześciu osób. Umożliwia podróż po wybranej trasie w okresie ważności biletu (2 miesiące), z przystankami po drodze.

Reduceri procentuale pe anumite distanţe şi trenuri - coś jak "Połączenie w dobrej cenie", czyli zniżki handlowe na wybranych trasach w pociągach R i IR, np. na trasie Oradea - Satu Mare.

Z punktu widzenia polskiego turysty najlepsza zniżka to Minigroup 2-5 dla małych grup. Osoby podróżujące samotnie i chcące zwiedzić jak najwięcej miast mogą skorzystać jedynie z oferty Balkan Flexipass, która i tak nie jest zbyt atrakcyjna, ze względu na dopłaty do miejscówek.

5. POCIĄGI NOCNE



Ceny noclegów w Rumunii są stosunkowo wysokie, przynajmniej jeżeli chcemy korzystać ze sprawdzonych obiektów. Można skorzystać z ofert miejscowych oferujących nam noclegi w swoich domach, ale odradzam. Raz skorzystałem i żałuję. Do tego nie było tanio.

Podróżując po Rumunii można wybrać któryś z pociągów nocnych kursujących codziennie pomiędzy największymi miejscowościami tego kraju. Niestety, pociągi te mają bardzo złą opinię pod względem bezpieczeństwa, podobnie zresztą jak polskie pociągi TLK. Warto więc dopłacić i wykupić miejsce w wagonie sypialnym lub kuszetce. Dopłaty nie są tanie, ale wszystkie pociągi i tak objęte są obowiązkową rezerwacją miejsc, więc na długiej trasie różnica nie będzie aż tak widoczna.

Pociągi nocne w rozkładzie jazdy 2014/2015 kursują między innymi w relacjach:

Z Bukaresztu:
Bukareszt - Timisoara
Bukareszt - Bystrzyca
Bukareszt - Jassy
Bukareszt - Suczawa
Bukareszt - Arad
Bukareszt - Baia Mare - Satu Mare
Bukareszt - Vatra Dornei Bai
Bukareszt - Oradea

Z Timisoary:
Timisoara - Bukareszt
Timisoara - Beclean pe Somes
Timisoara - Jassy

Oczywiście pociągów nocnych jest trochę więcej.

Dopłaty do kuszetek i wagonów sypialnych w relacjach krajowych:

Kuszetka, przedział 6-osobowy: 35 RON (ok. 33 zł)
Kuszetka, przedział 4-osobowy: 52 RON (ok. 50 zł)
Wagon sypialny, przedział 3-osobowy: 60 RON (ok. 56 zł)
Wagon sypialny, przedział 2-osobowy: 80 RON (ok. 75 zł)
Wagon sypialny, przedział 1-osobowy: 160 RON (ok. 150 zł)

6. PRZEWOŹNICY PRYWATNI



W Rumunii większość kolejowych przewozów pasażerskich skupiona jest wokół kolei państwowych - CFR Calatori. Istnieją jednak linie, które obsługiwane są przez przewoźników prywatnych. Z reguły są to nierentowne linie lokalne o małym znaczeniu. Poniżej zamieszczam listę znanych mi rumuńskich przewoźników prywatnych. Przewoźnicy nie honorują biletów Interrail ani Balkan Flexipass. Lista połączeń może nie być aktualna, bowiem sytuacja wokół kursowania pociągów pasażerskich w Rumunii zmienia się bardzo często, a monitorowanie wszystkiego na bieżąco jest bardzo trudne.

Regiotrans


Największy i najbardziej znany z rumuńskich przewoźników prywatnych. Jak informuje na swoich stronach, oprócz połączeń lokalnych, uruchamia także pociągi inter-regio. Pociągi Regiotrans można spotkać głównie na liniach lokalnych wokół Braszowa, Sighisoary, Timisoary, Aradu oraz Jassy. Ponadto Regiotrans obsługuje połączenia Sibiu - Praid, Hunedoara - Deva, Lupeni - Simeria, Ramnicu Valcea - Alunu, Corabia - Caracal, Rosiori Nord - Turnu i kilka mniej ważnych. Szczegółowe informacje o połączeniach, rozkładach jazdy oraz cenach znajdziecie na stronie internetowej przewoźnika. Tabor to najczęściej spalinowe zespoły trakcyjne zakupione od kolei francuskich.

Strona internetowa: www.regiotrans.ro


Pociąg Regiotrans

Pociąg Regiotrans - wnętrze

Servtrans Invest


Przewoźnik towarowy, który od 2009 wszedł na rynek kolejowych przewozów pasażerskich w Rumunii. Na razie obsługuje tylko relacje: Rosiori Nord - Turnu Magurele, Rosiori Nord - Costesti oraz Faureri - Tecuci. Brakuje oficjalnych informacji o taborze, na jednym z forów rumuńskich widziałem zdjęcia pociągów. Wagony na trasach z Rosiori Nord wyglądały na stare i zaniedbane, natomiast wagony pociągów Faureri - Tecuci to wagony zmodernizowane, z siedzeniami plastikowymi, podobnymi do siedzeń w autobusach komunikacji miejskiej.

Strona oficjalna: www.servtrans-invest.com

Transferoviar


Przewoźnik operujący na kilku liniach lokalnych w okolicach miast Kluż-Napoka, Ploiesti i Buzau. Ponadto obsługuje przewozy pasażerskie w relacjach Titad Sud - Oltenita, Caransebes - Boutari, Galati - Barlad oraz Oradea - Cordau. Tabor firmy to spalinowe zespoły trakcyjne odkupione od kolei niemieckich i holenderskich. Rozkład jazdy oraz informacje o cenach biletów można znależć na stronie internetowej przewoźnika.

Strona oficjalna: www.transferoviarcalatori.ro
Pociąg Transferoviar na You Tube
Pociągi Transferoviar w Oradei na You Tube

Viaterra Regional


Podobnie jak Servtrans jest to głównie przewoźnik towarowy, który od 2009 obsługuje kilka lokalnych połączeń pasażerskich. Pociągi pasażerskie przewoźnika Via Terra Regional kursują na następujących liniach: Satu Mare - Bixad (52 km), Bistrita Nord - Bistrita Bargaului (30 km), Oradea - Margita - Sarmasag (131 km). Rozkład jazdy i taryfa są dostępne na stronach przewoźnika (również po angielsku). Tabor składa się z używanych spalinowych zespołów trakcyjnych zakupionych od kolei francuskich. Ruch na niektórych liniach może być już zawieszony.

Strona oficjalna: www.viaterraspedition.ro/en/regional/regional.php
Jeden z pociągów Via Terra na You Tube
Pociąg Via Terra w Oradei (na You Tube)

7. KOLEJE WĄSKOTOROWE



W ubiegłym wieku Rumunia posiadała gęstą sieć kolei wąskotorowych - od kolei typowo pasażerskich, przez koleje leśne, po koleje przemysłowe. Niestety, większość z nich została już dawno rozebrana, część niszczeje nieużywana, a ruch odbywa się tylko na kilku. Jedyna nadzieja w rumuńskich miłośnikach kolei próbujących walczyć o zachowanie ciekawych tras będących przecież częścią dziedzictwa narodowego.

Nie posiadam aktualnych informacji o wszystkich czynnych rumuńskich kolejach wąskotorowych, zamieściłem więc tylko informacje o tych, które mogłem zweryfikować.

Kolej leśna Vaser Valley


Jedyna zachowana kolej wąskotorowa z sieci dawnych karpackich kolei leśnych. Znajduje się w Viseu de Sus tuż przy granicy z Ukrainą, dokąd można (choć z trudnościami) dojechać pociągami CFR z np. Sighetu Marmatiei. Nie jest to jednak łatwe zadanie. Niemniej wydaje się, że kolejka Vaser Valley działa prężnie, bowiem w 2012 roku w sezonie letnim pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową kursowały codziennie na trasie Viseu de Sus - Paltin (21,6 km) i z powrotem. Przejazd odbywał się raz dziennie. Osoba dorosła za bilet powrotny na całą trasę musiała zapłacić 45 lejów rumuńskich, czyli około 41 złotych.

Oprócz pociągów rozkładowych kursujących w sezonie letnim zarządca uruchamia także pociągi specjalne z różnych okazji, o czym informuje kalendarz na stronie internetowej kolejki.

Atrakcją dla gości jest możliwość przenocowania w pociągu przerobionym na hotel, stojącym tuż przy stacji kolejki wąskotorowej w Viseu de Sus. W poniemieckich wagonach pociągu znajduje się 20 dwuosobowych przedziałów sypialnych, w których może przenocować 40 osób. Toalety i prysznice znajdują się na zewnątrz pociągu. Goście mogą również zjeść posiłek w specjalnym wagonie restauracyjnym. Nocleg w tym pociągu nie należy jednak do najtańszych. W 2012 roku nocleg jednej osoby w przedziale dwuosobowym kosztuje 64 leje rumuńskie (ok. 58 zł), a jeśli jedna osoba chce mieć przedział dwuosobowy tylko dla siebie, musi zapłacić 79 lejów rumuńskich (72 zł). Dodatkowo można wykupić trzydaniowy obiad za 69 lejów rumuńskich (ok. 61 zł). Dostępne są również pakiety obejmujące nocleg, śniadanie, obiad oraz karnet na przejazd kolejką.

Zarządca kolejki prowadzi sprzedaż przedmiotów pamiątkowych oraz oferuje grupom zorganizowanym możliwość wynajęcia pociągu w dowolnym terminie.

Strona oficjalna: www.cffviseu.ro/en/index.html
Kolej leśna Vaser Valley na You Tube


Kolej leśna w Viseu
(za zgodą www.cffviseu.ro)

Kolej leśna w Viseu
(za zgodą www.cffviseu.ro)

Kolej Sibiu (Sybin) - Agnita


Malownicza trasa, która początkowo prowadziła z Agnity do Sighisoary. Po trasie kursowały zarówno pociągi towarowe, jak i pasażerskie. Odcinek Sighisoara - Sibiu został zamknięty 1 czerwca 1965; później następował stopniowy upadek całej linii, który zakończył się zamknięciem dla ruchu odcinka Sibiu - Agnita 1 września 2001 roku z powodów finansowych. W ostatnich latach grupa pasjonatów stara się odbudować linię i przywrócić na niej ruch pasażerski klasycznych pociągów. Obecnie linia nadal jest nieczynna, turyści mogą się jedynie przejechać drezyną na krótkim odcinku (około 1,6 km). Pociągi na starych zdjęciach wyglądają bardzo ładnie i warto byłoby wspomóc odbudowę infrastruktury.

Strona oficjalna: sibiuagnitarailway.com
Filmik z przejazdu drezyną po linii

Inne koleje wąskotorowe


Na You Tube znalazłem kilka nagrań rumuńskich kolei wąskotorowych. Większość z nich została już zlikwidowana. Według moich informacji czynna jest kolej przemysłowa w Fieni oraz kolej wąskotorowa w Comandau. O losie pozostałych nie mam informacji.

Przemysłowa kolej wąskotorowa w Hunedoarze na You Tube
Kolej wąskotorowa Turda - Buru (1999)
Kolej wąskotorowa Cimpu Cetatii(2011)
Kolej wąskotorowa w Comandau (2008)
Kolej wąskotorowa w Suczawie
Kolej wąskotorowa Fieni na You Tube
Kolej wąskotorowa Fieni na You Tube (inny film)

8. CO ZOBACZYĆ W RUMUNII


Rumunia ma wiele do zaoferowania. Część osób zwiedza tylko Bukareszt i ucieka jak najszybciej, inni przynajmniej zobaczą dawny Siedmiogród, pozostali jadą w rumuńskie góry. Poniżej moja subiektywna lista rumuńskich miast, do których warto pojechać koleją. Miejsca, które moim zdaniem powinien obowiązkowo zobaczyć każdy turysta zwiedzający Rumunię, to Sighisoara, Sybin, Braszów i Bukareszt. Następne w kolejności do wyboru, w zależności od możliwości finansowcych to Kluż-Napoka, Oradea, Timisoara, Satu Mare oraz Jassy. Bolączką Rumunii są wysokie ceny noclegów, natomiast noclegi w kwaterach prywatnych wiążą się często z gorszymi warunkami, zupełnie nieadekwatnymi do ceny.

BUKARESZT - stolica Rumunii, oszpecona za rządów Nicolae Ceaușescu. Turyści z reguły odradzają przyjazd do tego miasta, ze względu na brak atrakcji, bezdomnych, bezpańskie psy oraz brzydką architekturę w śródmieściu. Moim zdaniem warto tu przyjechać choćby po to, aby zobaczyć majestatyczny Pałac Ludowy, pospacerować zaniedbanymi dzielnicami koło dworca głównego (odradzam spacer po zmroku), zwiedzić niewielkie Stare Miasto i pojeździć środkami komunikacji publicznej, po wykupieniu niedrogiego biletu jednodniowego. Wieczorem robi się nieciekawie.

BRASZÓW - bez wątpienia jedno z najładniejszych rumuńskich miast. Bardzo ładne Stare Miasto z charakterystycznym ratuszem i klimatycznym deptakiem. Największa atrakcja to wjazd na górę Tâmpa, z której rozpościera się piękna panorama miasta. Ważny węzeł kolejowy, dla miłośników kolei o tyle atrakcyjny, że można tu sfotografować sporo taboru kolei rumuńskich CFR i przewoźnika Regiotrans.

SIGHISOARA - uważana za jedno z najpiękniejszych średniowiecznych miasteczek w Europie. Nie bez powodu. Zabytkowa część ma niepowtarzalną atmosferę - piękne kamienice, malownicze uliczki, czy Wieża Zegarowa. Warto tu przyjechać, aby poczuć atmosferę dawnych czasów. W mieście co roku odbywa się Festiwal Średniowiecza. Dzisiejszy wygląd Sighisoary to zasługa niemieckich osadników, więc przy okazji wypadałoby zobaczyć zabytkowy cmentarz niemiecki.

SYBIN (SIBIU) - kolejne z pięknych siedmiogrodzkich miast, zawdzięczających swój wygląd saskim osadnikom. Piękne Stare Miasto, sporo kafejek i lokali gastronomicznych, w sezonie letnim przyjemna atmosfera tworzona przez turystów.

KLUŻ-NAPOKA - miasto przemysłowe i uniwersyteckie, popularne wśród Polaków za sprawą tanich lotów na lotnisko położone na przedmieściach. W centrum ładne, zabytkowe budynki, choć nie jest tak pięknie jak w Sybinie czy Sighisoarze. Liczne muzea, budynki sakralne i administracyjne, twierdza na wzgórzu górującym nad miastem i ogród botaniczny. Do tego spory wybór przyzwoitych hosteli. Ważny węzeł kolejowy.

ORADEA - ładne miasto przy granicy z Węgrami. Zachowały się piękne, zabytkowe budynki z czasów monarchii austro-węgierskiej, z których najbardziej charakterystyczny jest ratusz. Turystów przyciągają liczne zabytki sakralne, bulwary nad rzeką Crișul Repede, ponadto pozostałości po cytadeli. W pobliżu uzdrowisko Băile Felix. Nietypowa zabudowa Starego Miasta, to największa atrakcja Oradei i głównie dlatego warto przyjechać do tego miasta.

TIMISOARA - jedno z największych i najdynamiczniej rozwijających się rumuńskich miast, znane z bardzo ładnego centrum, a szczególnie z Placu Zwycięstwa. Ważny węzeł kolejowy - dobre miejsce do fotografowania taboru. Nazywana czasami "Małym Wiedniem", tutaj też rozpoczęła się rewolucja w 1989 roku. Liczne tereny zielone. Timisoara znana jest też z życia nocnego.

SATU MARE - rzadko odwiedzane przez Polaków miasto w pobliżu granicy węgierskiej i ukraińskiej. Ładne centrum bez szczególnych zabytków, ale osiedla i niektóre budynki psują ogólne wrażenie. Jednym z brzydszych budynków jest 97-metrowy Pałac Administracyjny, jeden z najwyższych budynków w Rumunii, z którego szczytu można podziwiać panoramę miasta. Dla turystów udostępniono również Wieżę Pożarniczą (Turnul Pompierilor) o wysokości 47 metrów.

JASSY - czwarte pod względem liczby ludności miasto Rumunii, stolica regionu Mołdawia. Ośrodek przemysłowy i akademicki. Symbolem miasta jest przepiękny ratusz, lecz również dworzec kolejowy robi ogromne wrażenie. Sporo zabytków sakralnych i pomników. Liczne parki, bulwary i tereny zielone. Z muzeów polecane jest Muzeum Etnograficzne Mołdawii, przewodniki polecają też Teatr Narodowy.

To moja lista, stworzona na podstawie prywatnych podróży, podróży palcem po mapie oraz lektury przewodników i blogów podróżniczych, czyli inaczej mówiąc miasta, które ja planowałbym zwiedzić. Ponadto w planie podróży można uwzględnić Syhot, Viseu de Jos z kolejką leśną oraz miasteczko Carei. Niektórzy polecają też Suczawę. Fatalne recenzje zbiera Krajowa i raczej wypada odradzić wyjazd do tego przemysłowego miasta. Trudno wypowiedzieć mi się o Baia Mare - na zdjęciach wygląda okropnie, natomiast w internecie znalazłem informacje o atrakcjach oraz pozytywne opinie na temat tego miasta i okolic.

Z rumuńskich miejsc, do których nie dojedziecie koleją, polecam Sapantę i tamtejszy cmentarz - najbliższa stacja kolejowa to Syhot i Sołotwyno po ukraińskiej stronie granicy.