Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

ROSJA


WYBIERZ ARTYKUŁ
Podróż koleją po Rosji   Sachalin  

Przewoźnik narodowy: Rossiyskiye Zheleznye Dorogi (RZD)
Strona internetowa: www.rzd.ru
Ostatnia aktualizacja: 17.09.2017



Spis treści:
1. Najważniejsze strony internetowe
3. Podział rosyjskich pociągów i wagonów
4. Pociąg Sapsan
5. Porady praktyczne
6. Kolej transsyberyjska
7. Czerwona strzała - luksusowy pociąg
8. Co zwiedziłbym w Rosji.
9. Kolejki dziecięce

Rosja to wielki, dla wielu tajemniczy kraj, przywołujący wiele skrajnych skojarzeń. Podróż do Rosji nie jest łatwym zadaniem - wymagana jest wiza rosyjska, jeżeli jedziemy przez Białoruś to także białoruska wiza tranzytowa. Do tego wypadałoby znać chociaż podstawy języka rosyjskiego, jak również posiadać wiedzę z zakresu miejscowych zwyczajów. W Rosji jeszcze nie byłem i nie zapowiada się, żebym kiedyś miał jechać. Nie jest to bowiem tania wyprawa.

Rosja posiada dobrze rozwiniętą sieć kolejową, połączenia międzynarodowe z republikami byłego ZSSR oraz z Mongolią i Chinami. O rosyjskich pociągach mówi się różne rzeczy, jednak z roku na rok tabor jest modernizowany - szczególnie na połączeniach międzynarodowych i atrakcyjnych turystycznie, gdzie możemy spotkać nowoczesne, klimatyzowane wagony z prysznicami i toaletami próżniowymi. Z nowoczesnością kontrastują stare zespoły trakcyjne na liniach lokalnych.

W tym krótkim artykule podaję tylko podstawowe informacje na temat rosyjskiej kolei wraz z odnośnikami do innych stron internetowych. Ze względu na bardzo dużą liczbę połączeń międzynarodowych, informacje o nich będę publikował na stronach konkretnych krajów, np. informacje o połączeniach Sankt Petersburg - Helsinki zamieszczam na stronie pt. "Finlandia"

Jeśli interesuje cię tematyka podróżowania koleją, zapraszam do polubienia naszego PROFILU NA FACEBOOKU. Na profilu będą zamieszczane najważniejsze aktualności, zdjęcia pociągów i dworców oraz odnośniki do najlepszych artykułów o kolejach na blogach podróżniczych i portalach internetowych.

1. NAJWAŻNIEJSZE STRONY INTERNETOWE



Każdy podróżnik wybierający się w podróż do Rosji powinien zapamiętać adresy dwóch niezwykle przydatnych stron internetowych:

www.poezda.net - rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych w Rosji i byłych republikach radzieckich.

pass.rzd.ru - strona kolei rosyjskich, na której można kupić bilety na wybrane pociągi.

Przy kupnie biletów przez internet mogą pojawić się kłopoty ze względu na fakt, że strona kolei rosyjskich autoryzuje transakcje przez 3D Secure. Bilety można kupić z 40-dniowym wyprzedzeniem. Im wcześniej zdecydujemy się kupić, tym większą mamy szansę na lepsze miejsca.

Nie kursują pociągi z Obwodu Kaliningradzkiego do Polsi, choć w ubiegłym roku przebąkiwano o uruchomieniu pociągów sezonowych Kaliningrad - Braniewo, ze skomunikowaniem do Olsztyna. Ostatecznie nic z tego nie wynikło.

3. PODZIAŁ ROSYJSKICH POCIĄGÓW I WAGONÓW



Podróżowanie po Rosji może wydawać się skomplikowane. Na każdej stacji są dwa zegary - jeden z czasem moskiewskim, drugi z czasem lokalnym. Pociągi dalekobieżne (poezd) kursują według czasu moskiewskiego, natomiast pociągi podmiejskie (elektriczka) według czasu lokalnego. W Rosji pociągi dalekobieżne dzielą się na następujące kategorie:

pasażyrskij (osobowy)- najtańszy, ale najwolniejszy. Bardzo często się zatrzymuje.
skoryj (pospieszny) - niewiele droższy, niewiele szybszy i niewiele wygodniejszy.
firmiennyj (firmowy) - droższy od dwóch poprzednich, ale za to najszybszy, rzadko się zatrzymuje. Postoje trwają krótko, a skład pociągu to zwykle czyste, zmodernizowane, nowoczesne wagony.

W pociągach dalekobieżnych z miejscami sypialnymi stosuje się następujący podział klas wagonów:

VIP

Luksusowe przedziały dwuosobowe wyposażone m.in. w płaski telewizor, oraz DVD stolik, toaletę i prysznic. Do dyspozycji gości jest w pełni wyposażony barek. Oprócz tego mają zapewnioną czystą pościel i 3 posiłki dziennie. W jednym wagonie są zaledwie 4 takie przedziały, w których może podróżować 8 osób.

LUX (1 klasa)

Dwuosobowe przedziały z wygodnymi, rozkładanymi kanapami. Standard różni się w zależności od pociągu - można trafić na przedziały z telewizorami. Wagony są zwykle klimatyzowane oraz dodatkowo wyciszone. W każdym tego typu wagonie znajduje się prysznic. Jeden wagon to 8 przedziałów i 16 miejsc.

KUPE (2 klasa)

Czteroosobowe przedziały - 2 łóżka - górne i dolne obok siebie. W każdym wagonie jest 9 tego typu przedziałów zamykanych na klucz. Ze względu na większą szerokość torów w Rosji, podróżuje się nimi wygodniej niż w wagonach większości kolei europejskich.

PŁACKARTA (3 klasa)

Najtańszy i najpopularniejszy wagon. Teoretycznie wagon podzielony jest na przedziały sześcioosobowe złożone z dwóch łóżek górnych, dwóch łóżek dolnych i dwóch łóżek bocznych. W praktyce jest to zwykły wagon bezprzedziałowy z miejscami do leżenia, w którym nie ma żadnej prywatności, bowiem mogą w nim podróżować aż 54 osoby. Pościel jest dodatkowo płatna. W przypadku plackart opinie podróżujących są różne - niektórym przeszkadza wspomniany brak prywatności, inni chwalą te wagony właśnie za możliwość bliższego poznania współpasażerów i zawarcia wielu znajomości.

Pod dolną leżanką jest schowek, gdzie można schować bagaż, dzięki czemu nie musimy się martwić, że ktoś go nam ukradnie w nocy.

Pociągi rosyjskie uchodzą za bezpieczne, nie ma co jednak idealizować. Mogą się zdarzyć przykre incydenty. Przeważa pogląd, że wystarczy zachowanie zwykłych środków ostrożności. Podczas dłuższych, często kilkugodzinnych, postojów na dworcach można zaopatrzyć się w pożywienie i artykuły spożywcze wszelkiego rodzaju.

Czytałem różne relacje z podróży wagonami typu płackarta - jedni się nimi zachwycają, inni mają negatywne uczucia. Na pewno nie jest to wagon, który zadowoli bardziej wymagających podróżników. Dużo zależy od tego, na jakich współpasażerów trafimy. Możemy trafić na spokojne towarzystwo, możemy również trafić na podpitych imprezowiczów. Jak wszędzie.

4. POCIĄG SAPSAN



Nazwa szybkiego rosyjskiego pociągu kursującego od grudnia 2009 pomiędzy Moskwą , Sankt Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem. . Rosyjskie słowo "sapsan" oznacza sokoła wędrownego. Połączenie obsługują pociągi wyprodukowane przez Siemens, z zewnątrz bardzo podobne do niemieckiego ICE 3. Pociąg jedzie z maksymalną prędkością 250 km/h, po modernizacji ma osiągać prędkość 330 km/h. Jeden pociąg może przewieźć nawet 604 osoby. Pokonanie trasy pomiędzy Moskwą a Sankt Petersburgiem zajmuje 3 godziny i 55 minut. Kursuje pięć par pociągów dziennie. W pociągu są dwie klasy - biznes i turystyczna. P Ceny biletów są różne w zależności od dnia tygodnia i pory odjazdu pociągu.

Szczegółowe informacje: Strona z rozkładem jazdy i cenami

5. PORADY PRAKTYCZNE



Przed podróżą koleją rosyjską warto zapamiętać kilka użytecznych informacji, które pomogą nam się przygotować do podróży. Jeżeli wybierzemy długą trasę, musimy być przygotowani, że spędzimy kilka dni w upale, bez możliwości kąpieli. To nie jest jedyna niedogodność. Informacje pochodzą z relacji podróżników, którzy przemierzyli wiele rosyjskich tras. Starałem się nie idealizować i wybierać wiarygodne informacje. Oto kilka najważniejszych informacji:

- w Rosji jest kilka stref czasowych, ale koleje zawsze kursują według czasu moskiewskiego. To najważniejsza informacja, bowiem różnica między czasem moskiewskim a lokalnym może sięgać nawet kilku godzin.

- w rosyjskich pociągach dalekobieżnych bilety są imienne, ważne tylko z paszportem.

- pociągi na stacjach początkowych podstawiane są około 40 minut przed odjazdem

- nie zapomnijcie o chusteczkach odświeżających. To wybawienie w upalne dni, dzięki któremu nie będziemy odstraszać innych podróżnych. Prysznice można uświadczyć jedynie w najnowszych wagonach.

- w większości pociągów dalekobieżnych kursują wagony restauracyjne. Ze względu na wysokie ceny lepiej przygotować zapasy jedzenia, a podczas dłuższych postojów kupić domowe produkty oferowane przez "babuszki". Wybór jest naprawdę szeroki, a dania smaczne.

- w każdym wagonie do dyspozycji podróżnych jest samowar z wrzącą wodą, dzięki czemu w dowolnym momencie możemy sobie zrobić herbatę, kawę, czy zupkę w proszku.

- bardzo ważną osobą są "prowadnice". Najczęściej to dwie panie, pracujące na zmiany w każdym wagonie pociągu dalekobieżnego. Przed wejściem sprawdzają bilety i dokumenty tożsamości, wydają pościel, kilka razy dziennie sprzątają toalety, dbają o bezpieczeństwo, pomagają przy wsiadaniu i wysiadaniu.

- wokół miast obowiązują strefy sanitarne - toalety są zamykane podczas przejazdu przez miasto według grafiku wywieszonego na drzwiach toalety. W przypadku Moskwy może to być nawet godzina przed dotarciem do stacji. Na szczęście coraz więcej rosyjskich wagonów wyposażonych jest w toalety próżniowe i o strefie sanitarnej można zapomnieć.

6. KOLEJ TRANSSYBERYJSKA



Przejazd Koleją Transsyberyjską to marzenie każdego miłośnika kolei. I nie tylko. Niemal każdy, kto choć trochę poczytał o podróżach pociągiem, zacznie marzyć o odbyciu tak długiej wyprawy.

Dane statystyczne zna chyba każdy. W rzeczywistości Kolej Transsyberyjska to sieć linii kolejowych przeważnie w azjatyckiej części z Rosji. Mówiąc "Kolej Transsyberyjska" większość osób zapewne kojarzy "linię transsyberyjską" z Moskwy do Władywostoku. Jest to najdłuższa linia kolejowa na świecie - łączna długość torów to 9288,8 km. Podczas ponad sześciodniowej podróży (6 dni + 4 godziny) pociąg przejeżdża przez 8 stref czasowych. Linia w całości jest zelektryfikowana. Budowę kolei rozpoczęto już w 1891 roku, a w 1901 roku została oddana do użytku, przy czym przez Jezioro Bajkał pasażerowie byli przewożeni promami.

Co do podróży Koleją Transsyberyjską - opinie są podzielone. Jedni uważają, że jest to świetna wyprawa, podczas której można poznać mnóstwo ciekawych ludzi. Inni narzekają na monotonne krajobrazy, nudę, pijaństwo, nieciekawe towarzystwo, warunki higieniczne oraz brak prywatności - słowem wszystko jest przereklamowane. Trudno powiedzieć, kto ma rację. Według mnie wszystko zależy od tego, kto co lubi.

Warto wiedzieć, że taka wyprawa nie należy do najtańszych, szczególnie jeśli chcemy podróżować w wagonach o wyższym standardzie niż plackartny. Niemniej taka wycieczka to wspomnienia na całe życie.

Najważniejsze trasy kolei transsyberyjskiej



Pod szeroko rozumianym pojęciem "kolei transsyberyjskiej" kryje się kilka tras kolejowych. Oto najważniejsze z nich:

Glówna Linia, Kolej Transsyberyjska

Główny szlak kolei transsyberyjskiej to linia transsyberyjska, wiodący z Moskwy do Władywostoku między innymi przez: Niżny Nowogród, Omsk, Krasnojarsk i Irkuck. Od 2002 roku linia jest zelektryfikowana. Jest to najdłuższa linia kolejowa na świecie, która przekracza 8 stref czasowych, a łączna długość torów wynosi 9288,8 km.

Kolej Transmongolska

Drugi szlak to linia transmongolska, pokrywa się z linią transsyberyjską do Ułan Ude na wschodnim wybrzeżu Bajkału, później skręca w stronę stolicy Mongolii - do Ułan Bator, a kończy swój bieg w Pekinie. Jest to najkrótsza trasa kolejowa łącząca Moskwę z Pekinem. Długość: 2215 km. Wybudowana w latach 1949 - 1961, na rosyjskim i mongolskim odcinku przeważnie jednotorowa, na chińskim dwutorowa.

Kolej Transmandżurska

Trzeci szlak kolei transsyberyjskiej to linia transmandżurska, pokrywająca się z główną linią transsyberyjską do miejscowości Tatarskaja, skąd biegnie w stronę Pekinu i stolicy Korei Północnej - Pjongjang (Phenian).

Kolej Bajkalsko-Amurska

Linia o długości 4234 km wybudowana jako alternatywa dla kolei transsyberyjskiej ze względów strategicznych. Biegnie równolegle do linii transsyberyjskiej, 680-840 kilometrów na północ od niej. Rozpoczyna się w mieście Tajszet, a kończy w miasteczku Sowieckaja Gawań nad brzegiem Oceanu Spokojnego.

Na polskich stronach internetowych można przeczytać ciekawe artykuły o kolei transsyberyjskiej zawierające szczegółowe informacje oraz skorzystać z pośrednictwa w kupnie biletów. Poniżej podaję odnośniki do najciekawszych stron:

www.rosjapl.info/rosja/kolej_transsyberyjska.php - ciekawy artykuł
Artykuł na stronie dwojga polskich podróżników
Relacja z podróży pary młodych podróżników z Polski

7. CZERWONA STRZAŁA - LUKSUSOWY POCIĄG


"Czerwona strzała" to jeden z symboli kolei rosyjskich - luksusowy pociąg nocny kursujący pomiędzy Rosją a Sankt Petersburgiem. Dawniej zarezerwowany dla partyjnych dygnitarzy, obecnie przeznaczony głównie dla bogatych turystów, którym nie szkoda wydawać dużych pieniądzy na przejazd luksusowymi, stylowymi wagonami.

Pociągi zestawione z 15-17 wagonów (w zależności od sezonu) odjeżdżają zarówno z Moskwy i Sankt Petersburga o 23:55. Odjazd odbywa się przy akompaniamencie pieśni patriotycznych płynących z dworcowych głośników. Czas przejazdu to osiem godzin. W składzie pociągu są wagony "kupe" (2 klasa) z przedziałami czteroosobowymi i toaletami na obu końcach wagonu, wagony sypialne typu SV (1 klasa) - dwuosobowe z panoramicznym oknem i dużym łóżkiem oraz wagony typu LUX, w których każdy przedział ma własną łazienkę i ogrzewaną podłogę. Klasa LUX to cztery przedziały przypominające apartament na cały wagon. Ponadto w składzie pociągu znajduje się wagon restauracyjny.

W cenie biletu jest pościel, prasa, zestaw do higieny osobistej, przekąski, śniadanie, w wyższych klasach dodatkowo gorący posiłek, a także ciepłe napoje.

Ceny biletów na pociąg czynią go jednak nieosiągalnym dla zwykłych turystów.

8. CO ZWIEDZIŁBYM W ROSJI


Lubię planować podróże. Sama myśl o podróży do Rosji powoduje u mnie ciarki na plecach, a wielkie rosyjskie miasta kojarzą mi się z ogromnymi fabrykami i niekończącymi się blokowiskami. Jednak jako człowiek ciekawy świata czasami lubię poczytać i pozwiedzać chociaż wirtualnie. Jeżeli odłożymi na bok otoczkę polityczną, to okazuje się, że rosyjskie miasta to nie tylko przemysł, ale również piękne zabytki sakralne. Dla zabawy utworzyłem listę miast, które chciałbym w pierwszej kolejności zwiedzić w przypadku ewentualnej podróży po Rosji. Najbardziej spodobały mi się miejscowości w obwodzie jarosławskim. Oczywiście nie jestem rusofilem - rusycyści pewnie mnie wyśmieją; moja lista powstała na bazie "wycieczek palcem po mapie", ale być może kogoś zainteresuje. Rosja to ogromny kraj, więc jest tu o wiele więcej miast wartych odwiedzenia. Pominąłem Obwód Kaliningradzki, który chciałbym objechać koleją. Pociągami chciałbym też pojeździć po Sachalinie.

IRKUCK - miasto na Syberii, stolica obwodu irkuckiego. Dla Polaków obowiązkowe miejsce podczas podróży do Rosji. Kiedy na różnych stronach czytałem relacje z Irkucka, rzuciła mi się w oczy drewniana architektura. Stare domki niestety niszczeją i zapadają się pod ziemię. Pod względem zabudowy w centrum Irkuck należy do najpiękniejszych rosyjskich miast - stara zabudowa przetrwała czasy ZSSR. Jak w każdym większym rosyjskim mieście na uwagę zasługują cerkwie, sobory, a nawet kościół polski. Z zabytków świeckich wizytówką miasta jest budynek teatru. Irkuck leży na trasie Kolei Transsyberyjskiej, więc z Moskwy łatwo tu dojechać. Z muzeów zwiedziłbym muzeum na lodołamaczu Angara oraz muzeum minerałów.

JAROSŁAW - stolica obwodu jarosławskiego, sporo muzeów i zabytków sakralnych. Ważny węzeł komunikacyjny. W wolnym czasie można się przespacerować po nabrzeżu Wołgi, skąd widać najważniejsze zabytki, malowniczo położone nad rzeką. Jak podaje Wikipedia, zabytkowe centrum miasta zostało wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Na wirtualnym spacerze wygląda bardzo ładnie, ciekawe jak na żywo.

KAZAŃ - stolica Tatarstanu, znana z jednego z największych meczetów w Europie. O urodzie centrum zdania są podzielone, natomiast podróżnicy zachwycają się kazańskim Kremlem, ratuszem i zabytkami sakralnymi. Metro, w ofercie muzeów każdy powinien znaleźć coś dla siebie, w ostatnich latach miasto kojarzy się głównie z drużynami sportowymi odnoszącymi sukcesy w najbardziej prestiżowych rozgrywkach europejskich.

KOSTROMA - wizytówą Kostromy jest Monastyr Ipatiewski, to średniej wielkości miasto (ok. 270 tys. mieszkańców) zaimponowało mi zadbanym, ładnym centrum. Poza zabytkami sakralnymi na uwagę zasługuje Wieża Obserwacyjna Straży Pożarnej i skansenem.

MOSKWA - nie lubię wielkich miast, ale Plac Czerwony, metro i moskiewskie dworce chętnie bym zobaczył. Ogromne miasto z licznymi atrakcjami, muzeami, galeriami handlowymi. Z oferty muzealnej zainteresowało mnie Muzeum Puszkina oraz Muzeum Iluzji Optycznych.

NIŻNY NOWOGRÓD - ośrodek przemysłowy liczący ponad milion mieszkańców. Największa atrakcja to twierdza Kreml Nowogrodzki - niedawno utworzono specjalną trasę dla turystów, z jednej z wież obronnych można podziwiać panoramę miasta. Interesujące zabytki sakralne - monastery, cerkwie, zabytkowe budynki w otoczeniu reliktów socrealizmu. Turystów powinny zainteresować też schody w pobliżu Kremla i Muzeum Sztuki. W mieście kursuje metro oraz kolej gondolowa nad Wołgą łącząca Niżny Nowogród z miastem Bor. Dobre recenzje zbiera Muzeum Historii Fabryki Samochodów.

PERESŁAW ZALESKI - miasto w obwodzie jarosławskim z zabytkami architektury staroruskiej. W pobliżu zapomniana, malownicza linia kolejki wąskotorowej, przy której utworzono muzeum. Nie wiem, jak jest z dojazdem pociągiem do samego Peresławia Zaleskiego, ale miasto warte odwiedzenia. Inne muzea to muzeum czajników i muzeum dzbanków. W centrum niska, zwarta zabudowa. Architektura bardzo zróżnicowana.

PSKÓW - Psków wybrałbym, gdybym mógł pojechać do Rosji na wycieczkę jednodniową z Łotwy. Z dworca do Pskowskiego Kremla - największej atrakcji jest dość daleko. Na Google Street View Psków nie zachęca do wizyty - szerokie aleje, ruch, miasto wydaje się przytłaczające, natomiast na forach podróżniczych przeważają pozytywne opinie. Psków to miasto o bogatej historii, większość atrakcji skupiona jest wokół Kremla, między innymi sobór św. Trójcy, pozostałości murów obronnnych. Po mieście rozrzuconych jest około 40 małych cerkwi.

ROSTÓW - trzydziestotysięczne miasteczko w obwodzie jarosławskim (stacja kolejowa: Rostów Jarosławski), centrum z typową niską, zwartą zabudową, symbolem miasteczka jest Kreml. Poza tym zabytki sakralne oraz kilka muzeów. Ładne miasto, nie należy mylić z ogromnym Rostowem nad Donem.

SANKT PETERSBURG - piękne miasto nad Zatoką Fińską, kolejny z obowiązkowych punktów podczas podróży po Rosji. Turyści zwiedzają głównie rezydencje cara Piotra (Peterhof) oraz carycy Katarzyny (Carskie Sioło). Miasto znane z białych nocy, licznych kanałów, pięknej architektury w centrum, malowniczych krajobrazów nad Newą, choć nie brakuje blokowisk. Każdy znajdzie tu coś dla siebie, ale należy pamiętać, iż ceny noclegów są bardzo wysokie. O mieście napisano sporo przewodników, więc nie będę się powtarzał.

UGLICZ - miasteczko w obwodzie jarosławskim. Natrafiłem na to miejsce przypadkowo, podczas poszukiwań atrakcji w zupełnie innym mieście. Drewniane chatki, niska zabudowa w niewielkim centrum, elektrownia wodna, cerkwie w parku położonym blisko głównego placu. Jak dla mnie rewelacja, tylko trudno dojechać.

WIELKI NOWOGRÓD - miasto "odkryte" przeze mnie podczas wirtualnych spacerów z Google Street View. Tutejszy Kreml i sobór św. Sofii to perełki, zabudowa centrum miasta również spodobała mi się na tyle, iż poza Irkuckiem jest to drugie rosyjskie miasto, które chciałbym odwiedzić.

WŁADYWOSTOK - stacja końcowa Kolei Transsyberyjskiej. Podczas studiów slawistycznych wiele się naczytałem o tamtejszych gangach, mimo to chciałbym zwiedzić to miasto, aby przejechać się kolejką linowo-terenową, zobaczyć most prowadzący na Wyspę Ruską oraz miejscowe muzea - Muzeum Fortecy Władywostockiej , Muzeum Starych Samochodów, muzeum w łodzi podwodnej S-56 .

WYBORG - nieduże miasto zajęte przez Armię Czerwoną podczas ataku na Finlandię w 1940 roku, potem na jakiś czas odzyskane przez Finów, a po wojnie ostatecznie włączone do ZSSR, obecnie w Federacji Rosyjskiej. Bardzo ładne miejsce z zamkiem wzniesionym w XIII wieku i zabytkowym centrum otoczonym przez sowieckie blokowiska. W Wyborgu chciałbym zobaczyć zarówno zabytkową część, jak i zabudowę z sowieckich. W mieście zatrzymują się pociągi Helsinki - Sankt Petersburg.

9. KOLEJKI DZIECIĘCE



W Rosji, podobnie jak w innych krajach byłego bloku wschodniego, możemy natrafić na kolejki wąskotorowe kursujące po krótkich trasach w parkach największych miast. Wagony są normalne, lokomotywy też (choć trochę mniejsze od tych kursujących po szerokim torze), jednak jest jedna rzecz, która różni te kolejki od innych wąskotorówek - wiek obsługi. Te kolejki obsługują dzieci, dlatego są nazywane kolejkami dziecięcymi, ewentualnie pionierskimi (w niektórych miejscach były obsługiwane przez harcerzy). Oczywiście wszystko pod nadzorem dorosłych, ale z wielką starannością i zaangażowaniem. W Polsce podobne kolejki można spotkać w Parku Śląskim w Chorzowie i w Poznaniu (Maltańska Kolej Dziecięca). . Poniżej krótkie notatki o najważniejszych rosyjskich kolejach dziecięcych:

KOLEJ DZIECIĘCA W IRKUCKU

Kolej kursująca po trasie o długości 3,75 km w centrum Irkucka. Oddana do użytku 8 listopada 1939 roku, w 1992 przeniesiona w inne miejsce. W 2000 roku kolejce groziła likwidacja w związku z planowaną budową drogi szybkiego ruchu. Kolej udało się uratować, w ostatnich latach rozbudowano infrastrukturę towarzyszącą, dokupiono również nowe wagoniki, czy raczej pojazdy.

KOLEJ DZIECIĘCA W JEKATERYNBURGU

Kolej dziecięca wożąca pasażerów po malowniczym parku Majakowskiego w Jekaterynburgu. Długość linii wynosi około 2500 metrów. Na trasie znajdują się dwie stacje i dwa przystanki. Kolej oddana do użytku w 1960 roku. W internecie można znaleźć sprzeczne informacje na temat tej kolei. Miała zostać zlikwidowana, według innych stron rozbudowana i zmodernizowana.

KOLEJ DZIECIĘCA W KAZANIU

Koleje pionierskie były charakterystyczne dla krajów byłego ZSRR. Większość z nich już dawno zlikwidowano, natomiast w Rosji, co cieszy, otwiera się nowe. Jedną z najmłodszych kolei dziecięcych jest kolej w Kazaniu. Trasę o długości 4,3 km uroczyście otwarto w 2007 roku. Bardzo nowoczesna kolej, szczególnie imponująco prezentuje się stacja Izumrudnaja. Nie udało mi się znaleźć tej kolei na mapach Google.

KOLEJ DZIECIĘCA W KEMEROWIE

Inna kolej dziecięca uruchomiona w 2007 roku. Długość trasy to 3800 metrów nad jeziorem. Na zdjęciach wygląda bardzo ładnie.

KOLEJ DZIECIĘCA W NOWOSYBIRSKU

Kolej dziecięca oddana do użytku w 2005 roku na terenie ogromnego parku miejskiego w Nowosybirsku. Kursuje na ponad pięciokilometrowej trasie przejeżdżając przez malownicze zakątki parku. Swój bieg rozpoczyna na stacji przy ogrodzie zoologicznym. W budowę kolei zainwestowano około 9 milionów dolarów i mimo pewnych niedociągnięć ujawnionych w pierwszych miesiącach eksploatacji, jest jedną z najnowocześniejszych kolei dziecięcych w Rosji.

MAŁA PÓŁNOCNO-KAUKASKA KOLEJ WE WŁADYKAUKAZIE

Kolej dziecięca we Władykaukazie, w republice Osetii Północnej - Alanii. Kursuje od 1968 roku, a wśród używanego taboru znajdziemy polskie wagony PAFAWAG. Trasa o długości około 2,2 km . Na mapach Google tory widoczne są przy małym ogrodzie zoologicznym. Brak aktualnych informacji, prawdopodobnie kursuje tylko w wybrane dni.

KOLEJ DZIECIĘCA W WOŁGOGRADZIE

Kolej czynna od 1979 roku położona w zaniedbanym parku niemal w samym centrum miasta, niedaleko brzegu Wołgi. Długość trasy to około 1200 metrów. Również znajdziemy tu polskie wagony PAFAWAG.

Poza wymienionymi koleje dziecięce kursują między innymi w Moskwie, Sankt Petersburgu, Penzie, Rostowie nad Donem i kilkunastu innych rosyjskich miastach. Kolejki dziecięce/pionierskie w Rosji na You Tube:

Irkuck
Moskwa
Nowosybirsk
Penza
Sankt Petersburg
Ufa
Wołgograd