Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

REPUBLIKA POŁUDNIOWEJ AFRYKI





Jeśli widzisz błąd lub masz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 07.04.2013



Spis treści:
1. Pociągi podmiejskie
2. Shosholoza Meyl
3. Gautrain
4. Premier Classe
5. Blue Train
6. Rovos Rail
7. Shongololo Express
8. Apple Express
9. Friends of The Rail
10. Magalies Express Train
11. Paton's Express
12. Umgeni Steam Railway
13. Outeniqua Transport Museum

Republika Południowej Afryki nie jest tak pięknym i przyjemnym krajem, jak reklamują ją w różnych folderach turystycznych albo w artykułach podróżniczych. W rzeczywistości to bardzo niebezpieczny kraj - szczególnie dla białych. Ze względu na poprawność polityczną unika się tego tematu. Oczywiście, w dzień, w centrum największych miast jest raczej bezpiecznie, jednak zapuszczanie się w nieznane miejsca jest niewskazane. Wieczorami również lepiej nie ruszać się z hotelu. W samym hotelu także można zostać okradzionym lub napadniętym. Pozostaje pytanie, gdzie spać? Najlepszym rozwiązaniem jest jeden z licznych luksusowych pociągów kursujących po Republice Południowej Afryki. Nie wszystkie są cenowo dostępne dla zwykłego turysty, lecz jest kilka propozycji godnych uwagi.

Sama sieć kolejowa RPA jest dobrze rozbudowana. Pociągi są raczej powolne, z drugiej strony wiadomo, kiedy przyjadą, ile zapłacimy i gdzie się zatrzymają, co w przypadku południowoafrykańskich autobusów nie jest tak oczywiste. Największe stacje kolejowe są raczej bezpiecznie - patrole i ochrona czuwają nad bezpieczeństwem przez cały czas. Gorzej jest po wyjściu ze stacji...

1. POCIĄGI PODMIEJSKIE


Pociągi podmiejskie wokół największych miast są obsługiwane przez firmę Metrorail. Pociągi są niedrogie, ale mają bardzo złą opinię. W ostatnich latach były znane jako wyjątkowo niebezpieczny środek transportu - dochodziło w nich do licznych przestępstw, w tym również najcięższych. Przewoźnik zapowiedział nową politykę mającą na celu poprawę bezpieczeństwa pasażerów. Trudno powiedzieć, jak to wygląda w praktyce, bowiem przeważają złe opinie. W godzinach szczytu pociągi są bardzo zatłoczone, często bywają opóźnione lub odwoływane.

Tabor firmy Metrorail to głównie stare, zaniedbane pociągi. Firma zapowiada konsekwentną modernizację taboru.

Na stronie firmy można przeczytać o uruchomieniu w latach 2006-2009 kilku połączeń "Business Express Service". Według informacji przewoźnika są to komfortowe pociągi z wygodnymi siedzeniami, ochroną, a do dyspozycji podróżnych są napoje oraz prasa. Pociągi kursują na następujących trasach:
Soweto - Johannesburg (Soweto Business Express)
Khayelitsha - Johannesburg (Khayelitsha Express)
Pretoria - Johannesburg (Tshwane Express, Gauteng Business Express)
Strand - Kapsztad (Premium Express)

Oficjalna strona przewoźnika: www.metrorail.co.za

Typowy pociąg Metrorail na You Tube
Zatłoczony pociąg w Kapsztadzie na You Tube
Reportaż o pociągach Metrorail z 2009 roku (podobno nie jest lepiej)
Train Surfing - głupia i niebezpieczna zabawa na You Tube


Pociągi Metrorail
(aut. njr_za; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

Pociąg Metrorail
(aut. nieznany; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

2. SHOSHOLOZA MEYL



Shosholoza Meyl to przewoźnik obsługujący południowoafrykańskie pociągi dalekobieżne kursujące pomiędzy największymi miastami. Pociągi są w większości zmodernizowane, wygodne, a przy tym stosunkowo niedrogie. Uchodzą za bezpieczny środek transportu.

Shosholoza Meyl w swoich pociągach rozróżnia dwie klasy:
Economy class - wagony z siedzeniami. Dwie toalety w każdym wagonie.
Tourist class - wagony sypialne. Dwie toalety w każdym wagonie oraz jeden prysznic na którymś z końców wagonu. W pociągach prowadzących wagony klasy Tourist zawsze znajduje się wagon restauracyjny serwujący smaczne, świeże posiłki. Zalecana dla osób podróżujących w nocy.

Pociągi kursują na następujących trasach:
Johannesburg – Kapsztad
Johannesburg - Durban
Johannesburg - Port Elizabeth
Johannesburg - East London
Johannesburg - Komatipoort
Johannesburg - Musina

Na stronie przewoźnika można sprawdzić aktualny rozkład jazdy oraz ceny. Jako przykład niech posłuży połączenie Johannesburg - Kapsztad. Pociągi kursują dwa razy w tygodniu - we wtorki i czwartki. Podróż trwa około 26 godzin. Cena za przejazd w klasie turystycznej z Kapsztadu do Johannesburga wynosi 560 randów (233 zł), natomiast w klasie ekonomicznej 340 randów (141 zł) (sprawdzane 29.03.2013). Porównując ceny do cen naszych pociągów wcale nie wychodzi tak drogo. Ceny mogą jednak ulec zmianie podczas świąt i wakacji.

Strona oficjalna: www.shosholozameyl.co.za
Tourist Class na You Tube
Pociąg Kapsztad - Durban na You Tube


Pociąg Sholoshoza
(aut. Col Andre Kritzinger; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

Pociąg Sholoshoza
(aut. Col Andre Kritzinger; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

3. GAUTRAIN



Gautrain to szybka kolej łącząca Pretorię z Johannesburgiem. Łączna długość linii wynosi 80 kilometrów, planowana jest dalsza rozbudowa. Kolej łączy w sobie cechy metra, kolei dalekobieżnej i szybkiej kolei miejskiej. Połączenia są obsługiwane przez nowe, wygodne, klimatyzowane pociągi poruszające się z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Pociągi Gautrain mają bardzo dobrą opinię, również pod względem bezpieczeństwa. Pociągi kursują w takcie półgodzinnym w weekendy, dwudziestominutowym w dni powszednie oraz dwunastominutowym w godzinach szczytów przewozowych.

Obecnie przewozy odbywają się na dwóch liniach:
Pretoria - Sandton - Johannesburg
Sandton - lotnisko O.R.Tambo w Johannesburgu

Strona oficjalna: www.gautrain.co.za
Gautrain na You Tube


Pociąg Gautrain
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Gautrain)

Pociąg Gautrain w środku
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Gautrain)

4.PREMIER CLASSE



Premier Classe to luksusowy pociąg kursujący dwa razy w tygodniu pomiędzy Kapsztadem a Johannesburgiem oraz Johannesburgiem a Durbanem. Pociąg kursuje od 1998 roku, początkowo wagony były dołączane do pociągów Shosholoza Meyl, jednak od 2006 roku kursuje jako oddzielny pociąg.

Pociągi są zestawione z luksusowych wagonów sypialnych, wagonu restauracyjnego oraz wagonu panoramicznego. W cenie biletu oprócz miejsca w wagonie sypialnym zawarte są posiłki oraz kawa i herbata. Za napoje alkoholowe trzeba dodatkowo zapłacić. Wagony sypialne nie są klimatyzowane. Z jednej strony to wada, z drugiej zaleta dla osób chcących fotografować piękne krajobrazy.

Pociągi nie należą do najtańszych. Przejazd z Johannesburga do Kapsztadu kosztuje 2500 randów (sprawdzane 29.03.2012) , czyli około 883 złote, podczas gdy za przejazd w klasie Tourist pociągu Shosholoza Meyl na tej samej trasie zapłacimy około 233 złote. Na różnych innych stronach i forach internetowych podkreśla się, że Premier Classe to niedrogi pociąg dostępny nawet dla niezamożnego turysty. To nieprawda.

Strona oficjalna: www.premierclasse.co.za

Reportaż z podróży pociągiem Premier Classe na You Tube

5.BLUE TRAIN



Kolejny południowoafrykański luksusowy pociąg. Kursuje raz w tygodniu pomiędzy Kapsztadem a Pretorią. Zestawiony jest z luksusowych wagonów sypialnych, wagonu typu "lounge" oraz wagonu restauracyjnego. Podróżni mogą wybrać jedną z dwóch klas "Luxury" lub "Deluxe". W tej drugiej w przedziałach znajduje się łazienka z wanną. Przedziały są dwuosobowe, jednak osoby podróżujące samotnie mogą, za dodatkową opłatą, mieć przedział tylko dla siebie.

Pociąg "Blue Train" to również nie jest oferta dla biednych. Poza sezonem ceny są niższe, mimo to i tak przyprawiają o zawrót głowy. Najtańszy bilet w 2013 roku w klasie luxury w przedziale dwuosobowym zajmowanym przez dwie osoby kosztuje 12 515 randów od osoby (5219 zł) poza sezonem lub 15 510 randów w sezonie (6468 zł). Jeśli jedna osoba będzie chciała mieć tylko dla siebie przedział Deluxe, będzie musiała zapłacić 17 375 randów (7246 zł) poza sezonem lub 21 430 randów (8936 zł) w sezonie. Czy warto? Niech każdy odpowie sobie sam (w czasie opracowywania aktualizacji strona internetowa nie działała).

Strona oficjalna: www.bluetrain.co.za
Blue Train - film promocyjny na You Tube


Pociąg Blue Train - apartament
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Blue Train)

Pociąg Blue Train - apartament Deluxe
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Blue Train)

6.ROVOS RAIL



Luksusowy pociąg wycieczkowy kursujący okazyjnie po różnych trasach. Jeden z najbardziej luksusowych i najdroższych pociągów na świecie. Najciekawszą wycieczką, która odbędzie się w 2014 roku jest wycieczka Kapsztad - Kair trwająca aż 28 dni. Wydaje się wam, że to romantyczna podróż pociągiem z południa na północ Afryki? Nie ma tak dobrze. Niektóre odcinki będą pokonywane samolotem. Podróżni będą mogli zwiedzić najpopularniejsze miejsca na trasie, chociaż z drugiej strony przez niektóre kraje przejadą bez zwiedzania miast, np. przez Botswanę. Część nocy spędzą w pociągu, część w hotelach.

Macie ochotę na przejazd? Najpierw spójrzcie na ceny. Najtańszy bilet w przedziale typu Pullman Suites (łóżko, toaleta i prysznic w przedziale) kosztuje 48 500 dolarów amerykańskich. Jeśli chcemy mieć przedział dla siebie, musimy dopłacić 8 200 dolarów amerykańskich. Przejazd klasą Deluxe 52 000 dolarów amerykańskich + 9 500 dopłata, jeśli chcemy jechać sami w przedziale. Najbogatsi podróżni mogą skorzystać z apartamentu prezydenckiego. Wtedy cena wynosi 55 000 dolarów. Cóż, pomarzyć można.

Z ciekawszych wycieczek warto wymienić wycieczkę do Tanzanii (Kapsztad - Dar Es Salaam). Najtańszy bilet kosztuje 9 800 dolarów amerykańskich + 3 960 dolarów, jeśli chcemy mieć przedział tylko dla siebie. Podróż trwa 14 dni.

Inną ciekawą propozycją jest wycieczka do Namibii (Pretoria - Swakopmund). Wycieczka trwa 9 dni. Najtańszy bilet kosztuje 43 000 randów (ok. 18 000 zł) + 21 500 randów dopłaty, jeśli chcemy mieć przedział tylko dla siebie.

Fotoprzewodnik po pociągach Rovos Rail na naszej stronie
Strona oficjalna: www.rovos.com
Rovos Rail - film promocyjny


Pociąg Rovos Rail
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Rovos Rail)

Pociąg Rovos Rail - apartament prezydencki
(zdjęcie wykorzystane za zgodą Rovos Rail)

7. SHONGOLOLO EXPRESS



Kolejny z luksusowych pociągów wycieczkowych jeżdżący okazyjnie po różnych trasach. W ofercie są m.in. wycieczki do Wodospadów Wiktorii, czy do stolicy Namibii - miasta Windhoek. Przejazd z Johannesburga do Windhoek kosztuje od 24 800 randów (10 325 zł) do 39,995 randów (16 650 zł).

Strona oficjalna: www.shongololo.com
Shongololo Express - film promocyjny

8. APPLE EXPRESS



Kolej wąskotorowa kursująca pomiędzy Port Elizabeth a Loerie. Pociągi zestawione z wagonów retro i parowozu były uruchamiane w weekendy, lecz po podmyciu torów po obfitych opadach deszczu w październiku 2012 kursowanie pociągu zostało wstrzymane na czas nieokreślony. Trwają prace naprawcze i być może jeszcze w 2013 ten popularny pociąg powróci na tory.

Strona internetowa: www.apple-express.co.za
Apple Express na You Tube

9. FRIENDS OF THE RAIL



Friends of The Rail to stowarzyszenie uruchamiające pociągi wycieczkowe pod różnymi nazwami na kilku trasach. Pociągi kursują w wybrane dni, najczęściej 2-3 razy w miesiącu. lub na zamówienie. Zestawione z lokomotywy parowej i wagonów retro są atrakcyjną propozycją dla turystów. Dla każdej z wycieczek przygotowano bogaty program towarzyszący.

Przykładowe trasy:
"Tshwane Xplorer": Hermanstad - dookoła Pretorii
"Diamond Express": Hermanstad - Cullinan

Strona internetowa: www.friendsoftherail.com
Thswane Xplorer na You Tube

10. MAGALIES EXPRESS TRAIN



Typowy pociąg turystyczny zabierający pasażerów na całodniowe wycieczki z Johannesburga do Magaliesburga oraz dalej do Swallow's Inn. Pociąg zestawiony jest z sześciu wagonów drugiej klasy oraz wagonu sypialnego z dwoma przedziałami trzyosobowymi i sześcioma przedziałami sześcioosobowymi "przerobionego" na wagon pociągu dziennego. W pociągu może także znajdować się wagon barowy. Wycieczka zaczyna się zwykle o 9:00, o 10:55 pociąg dojeżdża do Magaliesburga, a o 11:15 do Swallow's Inn. W drogę powrotną ze Swallow's Inn wyrusza o 14:45, 55 minut później odjeżdża ze stacji Magaliesburg, a w Johannesburgu melduje się z powrotem o 17:45.

Reef Steamers, zarządca pociągu, organizuje przejazdy innymi pociągami turystycznymi w okolicach Johannesburga.

Strona internetowa: www.reefsteamers.com
Magalies Express na You Tube

11. PATON'S EXPRESS



Kolej wąskotorowa kursująca po trzykilometrowej trasie pomiędzy Ixopo - Carisbrooke. Przejazdy odbywają się nieregularnie. Według dostępnych informacji krótka trasa jest bardzo malownicza, a sam przejazd dostarcza niezapomnianych emocji, szczególnie przy zjeździe ze wzgórza. Można przejechać się drezyną lub pociągiem zestawionym z dwóch wagoników (jeden otwarty) oraz lokomotywy retro.

Strona internetowa: www.futurenet.co.za/pea/
Paton's Express na You Tube

12. UMGENI STEAM RAILWAY



Kolej retro istniejąca dzięki wysiłkom wolontariuszy od 1982. Pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro uruchamiane są w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Kursują niedaleko Durbanu ze stacji Kloof do stacji Inchanga wybudowanej w 1895 roku. Przejazd w jedną stronę trwa 45 minut, a trasa prowadzi przez malowniczą Dolinę Tysiąca Wzgórz. Stowarzyszenie okazyjnie uruchamia pociągi specjalne na trasach: Pietermaritzburg - Baynesfield, Nottingham Road - Wartburg.

Strona internetowa: www.umgenisteamrailway.co.za
Umgeni Steam Railway na You Tube


Pociąg Umgeni Steam Railway
(aut. BruceDBenett; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

Pociąg Umgeni w środku
(aut. Nolween; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

13. OUTENIQUA TRANSPORT MUSEUM



Muzeum Transportu Outeniqua ma swoją siedzibę w mieście George na południowym zachodzie Republiki Południowej Afryki. Muzeum jest czynne przez cały rok, kolejowa część kolekcji składa się z trzynastu lokomotyw parowych (w tym lokomotyw z kolei wąskotorowych) , zabytkowych wagonów, zdjęć dokumentujących historię kolei w RPA oraz różnych modeli lokomotyw.

Oprócz części kolejowej zwiedzający mogą obejrzeć różne samochody osobowe, autobusy, a także zaopatrzyć się w pamiątki w jednym z trzech sklepów z pamiątkami lub spędzić miło czas w muzealnej kawiarni.

Dumą Muzeum Transportu Outeniqua jest pociąg "Choo Tjoe" zestawiony z parowozu i wagonów retro. Pociąg pokonuje 52-kilometrową trasę z George do stacji Mossel Bay. To jedna z najpiękniejszych tras na świecie, słynąca z widoków na Ocean Indyjski i plaże. Pociąg należy do najpopularniejszych atrakcji w tej części RPA, ze względu na zagrożenie pożarowe nie zawsze jest prowadzony przez parowóz.

Strona internetowa: www.outeniquachootjoe.co.za/index.html
Pociąg Choo Tjoe na You Tube


Pociąg Choo Tjoe
(aut. Tom Gidinys; lic. CC; źródło: Wikimedia Commons)

Pociąg Choo Tjoe
(aut. NH_53; lic. CC; źródło: flickr.com)