Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

KOLEJE W MAŁYCH KRAJACH

EUROPEJSKICH


Ostatnia aktualizacja: 07.05.2013
Jeśli widzisz błąd lub masz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

W niniejszym artykule krótko opiszę koleje w małych europejskich krajach lub kraje, w których ich nie ma. W przypadku Mołdawii nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji na temat kursowania pociągów pasażerskich, w związku z czym postanowiłem umieścić opis tego kraj tutaj.

ANDORA



W Andorze nie ma kolei. Najbliższa stacja kolejowa znajduje się w l’Hospitalet près l’Andorre, dokąd można dojechać nocnym pociągiem z Paryża, jednak w rozkładzie jazdy 2012/2013 nie kursuje on codziennie.

Pomiędzy l’Hospitalet près l’Andorre a miastem Andora dwa razy dziennie kursują autobusy. Podróż w jedną stronę trwa godzinę i 20 minut.

Rozkład autobusów dostępny jest na stronie: www.montmantell.com

CYPR



Obecnie na Cyprze nie ma kolei, jednak kiedyś po Cyprze kursowały pociągi. Pierwsza linia łącząca port w Famaguście z Nikozją została otwarta w 1905 roku. Linia o długości około 59 kilometrów została wkrótce rozbudowana o odcinki z Nikozji do Morphou (ok. 39 kilometrów), a w 1915 roku z Morphou do do Evrykhou (ok. 24 km). Część odcinków została zamknięta na początku 1932 roku, po ostatnim z czynnych odcinków ostatni pociąg przejechał w 1951 roku. (źródło: sinfin.net/railways/)

Ponadto istniała linia przemysłowa, która została zamknięta w 1974 roku po inwazji wojsk tureckich na Cypr.

Na Cyprze można natrafić na pozostałości po kolejach, jednak są one w opłakanym stanie.

ISLANDIA



Brak kolei. Dawniej istniały trzy krótkie linie kolejowe o długości około 12 kilometrów służące tylko do transportu towarów z portu w Reykjaviku. Z tamtego okresu zachowały się dwie lokomotywy parowe wystawione jako eksponaty w Árbær Museum.

Na początku XXI wieku planowano budowę metra w Reykjaviku oraz linii kolejowej łączącej lotnisko ze stolicą. Plany porzucono w związku z wybuchem kryzysu finansowego.

KOSOWO



Przewoźnik: Hekurudhat e Kosovës
Strona internetowa: www.kosovorailway.com

Komunikacja kolejowa w Kosowie jest bardzo słabo rozwinięta. Ruch pasażerski odbywa się w zasadzie tylko na dwóch liniach. Tabor jest bardzo stary - stare szwedzkie wagony, jeden autobus szynowy oraz wagony podarowane przez koleje austriackie. Ceny niskie. Na stronie przewoźnika nie ma aktualnego rozkładu jazdy. Brak informacji o inwestycjach.

POŁĄCZENIA KRAJOWE
Ruch pasażerski odbywa się na dwóch trasach:
Peja – Prisztina – Peja
Hani i Elezit – Fushe Kosova (tzw. "Freedom of Movement")
Przewoźnik nie udostępnił aktualnego rozkładu jazdy.

POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE

Między Macedonią i Kosowem w rozkładzie jazdy 2011/2012 kursowała tylko jedna para pociągów dziennie. Pociąg odjeżdża z Prisztiny o 7:10; do Skopje przyjeżdża o 9:51. Pociąg powrotny wyjeżdża ze Skopje o 16:35; do Prisztiny dojeżdża o 19:35.

Wagon kolei kosowskich
Poaustriacki wagon kolei kosowskich
Wagon kolei kosowskich w środku
Wnętrze wagonu

LIECHTENSTEIN



Przez Liechtenstein przebiega międzynarodowa linia kolejowa Zurych - Wiedeń. Pociągi międzynarodowe przejeżdżają przez księstwo nie zatrzymując się na żadnej stacji. W rozkładzie jazdy 2011/2012 turyści chcący zwiedzić księstwo mogli skorzystać z pociągów Feldkirch (Austria) - Buchs (szwajcarska stacja graniczna) obsługiwanych przez koleje austriackie (można było jechać na bilecie Sommerticket).

Największą stacją jest Schaan-Vaduz leżąca w największym mieście/gminie księstwa - Schaan i niedaleko stolicy - Vaduz. Z pociągu (2008) stacja wyglądała na bardzo zaniedbaną. Ze względu na remont linii z powrotem przejeżdżałem przez księstwo zastępczą komunikacją autobusową (jako jedyny pasażer). Moim zdaniem księstwo jest przereklamowane i należy je traktować raczej jako ciekawostkę podróżniczą.

W rozkładzie jazdy 2012/2013 z początku przez Liechtenstein kursowała zastępcza komunikacja autobusowa, obecnie kursują pociągi pomiędzy szwajcarskim miasteczkiem Buchs a austriackim Feldkirch. Przejazd trwa około 24 minut, pociągi kursują kilkanaście razy dziennie, w godzinach szczytu nawet co godzinę.

Liechtenstein z okien pociągu

MALTA



Brak kolei. Koleje funkcjonowały na Malcie w latach 1883-1931.

Jako pierwszy budowę kolei na Malcie zaproponował J.S. Tucker w 1870 roku. Pierwszy pociąg na wyspie wyjechał w trasę 28.2.1883 roku. Trasę z La Valetty do Notabile pokonywał w 25 minut. Linia funkcjonowała tylko przez 7 lat. Została zamknięta w 1.4. 1890 roku w związku z bankructwem Malta Railway Company.

Na początku 1892 roku wznowiono ruch pociągów na linii, a w 1900 przedłużono linię do Mtarfa Barracks. Trzy lata później uruchomiono nowe odcinki linii z La Valetty do Three Cities, Zebbug i Hamrun. Kolej była popularna wśród mieszkańców i turystów, jednak stanowiła duże obciążenie dla budżetu państwa.

Wraz z pojawieniem się na Malcie autobusów kolej straciła na popularności, stała się nierentowna i nie wytrzymała konkurencji, w związku z czym linia kolejowa została zamknięta 31 marca 1931.

Na miejscu dawnej linii kolejowej wybudowano drogę, a na Malcie działa małe Muzeum Kolei Maltańskich.

Więcej informacji: www.maltarailway.com

MONAKO



Monako nie ma własnych kolei, lecz przez terytorium księstwa przebiega linia kolejowa Nicea - Mediolan. W rozkładzie jazdy 2012/2013 na stacji w Monte Carlo zatrzymują się regionalne pociągi Nicea - Ventimiglia.

SAN MARINO



Jedyna linia kolejowa (tramwajowa) na San Marino została oddana do użytku w 1932 roku. Łączyła miasto San Marino z Rimini i liczyła około 20 kilometrów. Została całkowicie zniszczona podczas drugiej wojny światowej. Obecnie w miejscach, gdzie przebiegała linia, znajdują się ścieżki spacerowe.