Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

KOLEJE W AZJI



Ostatnia aktualizacja: 26.01.2013
Jeśli znalazłeś błąd lub posiadasz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Poniżej zamieszczam krótkie informacje o kolejach w krajach azjatyckich, które nie doczekały się własnej strony na portalu. W przypadku części krajów za jakiś czas zostaną opracowane osobne artykuły; na tym etapie rozwoju portalu jest to jednak niemożliwe. Do opisów dodałem odnośniki do najciekawszych filmów na You Tube dotyczących danego kraju. Z jednej strony jako ciekawostkę, z drugiej, aby pobudzić w czytelnikach zainteresowanie opisywanym krajem.

ABCHAZJA



Kolej abchaska w praktyce w całości jest w rękach rosyjskich. Po wojnie domowej cały tabor oraz infrastruktura wymagają naprawy. Jedyny pociąg międzynarodowy to Adler - Suchumi. W rozkładzie jazdy są ponadto ujęte dwa pociągi Adler - Gagra.

zkvzhd.abhazia.com- strona kolei abchaskich

Reportaż z uruchomienia pociągu Adler-Suchumi na You Tube

Dumą Abchazji jest ponadto kolejka podziemna w Jaskini Nowoatońskiej. Jedyna w swoim rodzaju atrakcja turystyczna jest uważana przez niektórych za swego rodzaju metro. Trasa liczy ok. 1300 metrów i ma trzy stacje. Kursuje od maja do października.
www.metro-novyafon.narod.ru

AFGANISTAN



W Afganistanie znajdowały się krótkie, pojedyncze linie przy granicy z Uzbekistanem i Afganistanem. Linie służą głównie wojskom NATO. W 2012 otwarto linię "Hairatan Rail Line " o długości 75 kilometrów. Kursują po niej wyłącznie pociągi towarowe. Linia prowadzi od granicy z Uzbekistanem do terminalu w pobliżu Mazar-i-Sharif. Planuje się budowę linii kolejowej łączącej Afganistan z Pakistanem.

Afgański pociąg towarowy na You Tube

ARABIA SAUDYJSKA



Obecnie przewozy pasażerskie prowadzone są pomiędzy miastami Damman a Rijad. Pociągi są szybkie i bardzo wygodne. Najnowsze pociągi dzielą się na klasy Standard i Premium, natomiast starsze na Al-Rihab (najlepsza), Al-Taleaa oraz Al Qafela (najgorsza). Bilet za przejazd z Damman do Rijadu w najlepszej klasie kosztuje 130 rialów arabskich, czyli około 155 złotych.

Planuje się budowę nowych linii kolejowych, w tym linię łączącą Arabię Saudyjską z Jordanią (linia Hejaz Railway jest nieczynna).

Strona internetowa kolei Arabii Saudyjskiej
Film na You Tube, na którym widać stację kolejową i pociąg w Rijadzie

BAHRAJN



Brak kolei. Planuje się budowę monorailu w Manamie oraz linii kolejowej łączącej Bahrajn z Katarem.

BHUTAN



Brak kolei. W 2005 roku zostało podpisane porozumienie z Indiami planujące budowę linii kolejowej łączącej oba państwa. Linia kolejowa ma połączyć miasta Siliguri i Rangla.

BRUNEI



Obecnie brak kolei. Dawniej na krótkich odcinkach kursowały dwie kolejki wąskotorowe dowożące materiały i ludzi do kopalni węgla. Jedna łączyła Serai Pimping i Serasę, druga kursowała pomiędzy Bardas a Seria.

Krótki artykuł po angielsku o pociągach w Brunei

IRAK



Przewozy pasażerskie ustały ze względu na zniszczenia wojenne. Przez jakiś czas kursował pociąg z tureckiego Gaziantep do Mosulu, ale przewozy zawieszono. Planuje się odbudowę kolei i zakup nowych wagonów pasażerskich.

Reportaż o pociągu Bagdad - Samarra

JEMEN



Brak kolei. Planuje się budowę dłuuugiego mostu łączącego Jemen z Dżibuti i poprowadzenia tamtędy linii kolejowej.

JORDANIA



Obecnie po Jordanii nie kursują żadne pociągi pasażerskie. Do niedawna pomiędzy syryjskim Damaszkiem a jordańską stolicą - Ammnaem kursował bardzo powolny, ale klimatyczny pociąg ciągnięty przez lokomotywę parową.

Pociąg Damaszek - Amman na You Tube

KAMBODŻA



Obecnie nie kursują pociągi pasażerskie. Koncesję na odbudowę sieci kolejowej Kambodży otrzymała firma Toll Royal Railways. Dla ruchu towarowego został otwarty odcinek Touk Meas - Phnom Penh. Oprócz odbudowy linii krajowych planuje się budowę linii Phnom Penh - Ho Chi Minh. Trwają intensywne prace nad rewitalizacją torów. Być może pierwsze pociągi wyjadą na tory pod koniec roku 2013.

W ostatnich latach jedną z największych atrakcji turystycznych Kambodży była "kolej bambusowa" w okolicach Battambang. Od polskich podróżników podróżujących po Azji otrzymałem aktualne informacje i zdjęcia "pociągu". "Bamboo train" kursuje na odcinku około ośmiu kilometrów.

Kambodżański pociąg pasażerski oraz Bamboo Railway na You Tube (2006)


Bamboo Train
(aut: Paweł i Magdalena Kowalscy)

Bamboo Train
(aut: Paweł i Magdalena Kowalscy)

KATAR



Obecnie brak kolei, ale budowana jest kolej miejska w Dausze, dwie linie kolejowe oraz linia łącząca Katar z Bahrajnem.

KIRGISTAN



Kolej bardzo zaniedbana. Jedyne połączenia to pociągi międzynarodowe Biszkek - Moskwa, Biszkek - Jekaterynburg oraz Biszkek - Nowokuźnieck przez Kazachstan.

www.ktj.kg - strona oficjalna kolei kirgiskich.
Film z podróży pociągiem Moskwa - Biszkek
Biszkek - przejazd samochodem przez miasto

KOREA PÓŁNOCNA



Stosunkowo dobrze rozwinięta sieć kolejowa, ale ze względu na brak dostępu do sprawdzonych informacji nie mogę nic konkretnego napisać. Bezpośrednie połączenia kolejowe z Chinami i Rosją. W przyszłości zamierzam napisać osobny artykuł na temat tego kraju.

Ciekawy film pokazujący Koreę Północną z okien pociągu (fragment 12)
Inny fragment tego filmu (fragment 9b)
Korea Północna z okien pociągu (fragment 9a)
Jeszcze raz ten sam film (fragment 10)
Północnokoreański wagon sypialny

Korea Północna z okien pociągu (5:55 - widać polską lokomotywę) cz.1/4
Korea Północna - spacer cz.2/4
Korea Północna - spacer cz.3/4
Korea Północna - spacer cz. 4/4

KUWEJT



Brak kolei.

LAOS



Od 2008 roku istnieje połączenie kolejowe pomiędzy Laosem a Tajlandią. Linia o długości 3,5 kilometra prowadzi przez "Most Przyjaźni" i dociera na przedmieścia stolicy kraju - Wientiane. Ze stacji do Wientiane należy dojechać taksówką lub busem. Planowana jest rozbudowa sieci kolejowej.

Wcześniej w Laosie kursowała kolejka leśna o długości 6,5 kilometra Don Det i Don Khong. Kolejkę uruchomiono w 1893 roku, została zamknięta w latach 40 ubiegłego wieku.

Przejazd pociągu przez granicę tajską do Laosu

LIBAN



Obecnie po kraju nie kursują żadne pociągi. W 1997 po raz ostatni wyjechał w trasę pociąg do cementowni Chekka, kursujący na linii Bejrut - Chekka. Warto wiedzieć, że po Libanie kursowały polskie lokomotywy spalinowe SU45.

Artykuł o ekspedycji miłośników kolei chcących odszukać polskie lokomotywy w Libanie

MALEDIWY



Brak kolei.

MONGOLIA



Przez Mongolię prowadzi linia Moskwa - Pekin, dzięki czemu stosunkowo łatwo dotrzeć do stolicy kraju - Ułan Bator. Sieć kolejowa Mongolii jest bardzo słabo rozwinięta, aczkolwiek koleje mongolskie na swoich stronach informują o planach budowy nowych linii przy współpracy z Rosją. Na forach dyskusyjnych można się spotkać z informacjami, że pociągi kursują z Choybalsan do Ereentsav przy granicy rosyjskiej na wschodzie kraju, jednak tych informacji w żaden sposób nie da się zweryfikować. Pociągi pasażerskie krajowe mają kursować dwa razy w tygodniu w relacji Ulaanbaatar - Zamyn-Üüd.

Ponadto z Ułan Bator odchodzi 33-kilometrowa linia kolejowa do kopalni węgla w Nalaikh.

Mapa sieci kolejowej Mongolii
Film dokumentalny o kolei w Mongolii (widać linię do Nalaikh).

NEPAL



W Nepalu były czynne dwie linie kolejowe przy granicy z Indiami - Raxaul - Amlekhganj oraz Bizalpura - Janakpur - Jaynagar. Pierwsza z linii została zamknięta w 1960 roku, druga jest czynna w skróconej relacji Jaynagar - Janakpur (ok. 32 kilometrów). Pociągi są w opłakanym stanie, o czym możecie się przekonać klikając odnośnik poniżej.

Nepalski pociąg na You Tube

OMAN



Obecnie brak kolei pasażerskich. Od czasów Drugiej Wojny Światowej do lat 60. ubiegłego wieku w bazie wojsk brytyjskich na wyspie Masirah kursowała kolejka wąskotorowa. Po zamknięciu linii do 1977 roku odbywały się okazjonalne przejazdy.

Jedno z nielicznych archiwalnych zdjęć kolejki
Inne zdjęcie

Swego rodzaju kolejka kursuje w jaskinii Al Hoota. Przewozi ona turystów po czterystumetrowej trasie. Przejazd trwa około 4 minut.

Planuje się budowę dwóch linii kolejowych, w tym linii łączącej Oman ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. Ze względu na warunki naturalne będzie to bardzo trudne zadanie.

Kolejka w jaskini Al Hoota

SYRIA



Przewoźnik narodowy: Chemins de fer Syriens (CFS)
Strona internetowa: www.cfssyria.sy (tylko po arabsku)
Syria przed wybuchem wojny domowej mogła pochwalić się przyzwoitym taborem, nowymi pociągami produkcji firmy Hyundai oraz połączeniami międzynarodowymi z Turcją (Aleppo-Gaziantep) oraz Iranem (Damaszek-Teheran przez Turcję). Obecnie brak jakichkolwiek informacji, a wszystkie połączenia międzynarodowe zostały zlikwidowane do odwołania.

TADŻYKISTAN



Od czasu uzyskania niepodległości koleje tego kraju zaczęły popadać w ruinę. Obecnie kursują jedynie pociągi Moskwa - Duszanbe.

TIMOR WSCHODNI



Brak kolei.

TURKMENISTAN



Turkmenistan posiada kilka linii kolejowych łączących ten kraj z Iranem, Uzbekistanem oraz Afganistanem. Brak informacji o przewozach pasażerskich.

ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE



Jedynym środkiem transportu szynowego w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest metro w Dubaju. Planuje się budowę linii Etihad Rail o długości 1200 kilometrów, przeznaczonej do obsługi ruchu towarowego. Linia ma połączyć Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabię Saudyjską oraz Oman.

Metro w Dubaju - linia zielona