Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

PERU




Ostatnia aktualizacja: 05.10.2013



Spis treści:
1. Kolej Transandyjska
2. Perurail
3. Inca Rail
4. Machu Picchu Train
5. Ferrocentral Andino
6. Metro w Limie
7. Pociąg międzynarodowy Arica - Tacna
8. Lima
9. Arequipa
10. Cusco
11. Puno
12. Tacna
13. Huancayo

Peru jest jednym z najbardziej popularnych wśród turystów krajem Ameryki Południowej. Nie jest to jednak kraj bezpieczny. Zagrożenie przestępczością pospolitą jest bardzo wysokie , szczególnie w stolicy kraju - Limie. Niemniej turyści przez cały czas chętnie odwiedzają ten kraj, również dla kolei - w Peru znajduje się bowiem druga najwyżej położona linia kolejowa na świecie, do tego zaprojektowana przez Polaka.

Obecnie peruwiańskie przewozy pasażerskie to głównie połączenia przeznaczone dla turystów. Jakość pociągów jest różna, podobnie jak ceny - dla turystów wyższe niż dla mieszkańców Peru.

1. KOLEJ TRANSANDYJSKA



Peruwiańska "Kolej Transandyjska", zaprojektowana przez Polaka Ernesta Malinowskiego, przez ponad 100 lat, do czasu wybudowania "Kolei Tybetańskiej" (2005) była najwyższą linią kolejową na świecie.

O Erneście Malinowskim można przeczytać sporo artykułów, najobszerniejszy jest chyba w Wikipedii. Urodzony w 1818 roku syn bogatego szlachcica walczył w Powstaniu Listopadowym. Po jego stłumieniu wyemigrował do Francji.

Był specjalistą od budowy dróg, mostów i kolei. 30 XII 1852 dotarł do Peru. W pierwszych latach pobytu w tym kraju nie zanotował spektakularnych sukcesów, z czasem jednak doceniano jego umiejętności, powierzano mu coraz to bardziej zaawansowane projekty, a sam Malinowski zapisał się złotymi literami w historii Peru.

Jego największym osiągnięciem jest zaprojektowanie i nadzór nad budową Kolei Transandyjskiej (Callao - Oroya), która w najwyższym punkcie - przełęczy Ticlio osiągała 4818 m n.p.m. Budowę linii rozpoczęto w 1872 roku, najwyższy punkt został osiągnięty wiosną 1873 roku, a pierwszy odcinek linii oddano do użytku w maju 1878. Podczas projektowania linii zastosowano nowatorskie rozwiązania techniczne, m.in. specjalne obrotnice. Linia była i jest do tej pory arcydziełem sztuki inżynierskiej.

Ernest Malinowski ma wiele innych zasług na swoim koncie - między innymi projekt ufortyfikowania portu Callao, który sprawdził się podczas wojny z Hiszpanią oraz projekt i budowę linii kolejowej Guayaquil - Quito w Ekwadorze.

Zmarł na atak serca 2 III 1899 w Limie. Można pokusić się o stwierdzenie, że polski inżynier nie został należycie doceniony, a pamięć o nim nie była taka, na jaką sobie zasłużył. Od jakiegoś czasu wydaje się jednak, że jego osoba coraz częściej pojawia się w polskich mediach i na prywatnych stronach internetowych przy okazji artykułów podróżniczych o tym kraju.

Należycie został uczczony w Peru, gdzie stoi kilka pomników upamiętniających polskiego inżyniera. Najbardziej znany jest ten na przełęczy Ticlio.

O Erneście Malinowskim i jego dokonaniach możecie szczegółowo przeczytać w innych opracowaniach. Dla mnie - Polaka - to bardzo miłe uczucie czytać o pozytywnych dokonaniach rodaka w takich egzotycznych miejscach.

2. PERURAIL



PeruRail obecnie prowadzi przewozy pasażerskie na trasach:
Cusco - Machu Picchu
Urubamba - Machu Picchu
Ollantaytambo - Machu Picchu
Cusco - Puno

Pociągi są zestawione ze zmodernizowanych wagonów z dużymi oknami, umożliwiającymi podziwianie pięknych widoków po drodze. Pasażerowie mogą zakupić andyjskie przysmaki, a podczas podróży powrotnej przewidziano pokaz andyjskich tańców. Jak zapewnia przewoźnik, siedzenia są bardzo wygodne, a wszystkie wagony zostały zmodernizowane tak, aby pasażer miał dużo miejsca na nogi. Trzygodzinna podróż z Cusco do Machu Picchu kosztuje 68 dolarów amerykańskich (pociągi Expedition) lub 89 dolarów amerykańskich (pociągi Vistadome). Uwaga!!! Stacja Cusco Poroy, z której odjeżdżają pociągi do Machu Picchu znajduje się około 13 kilometrów od miasta. Można się tam dostać taksówką.

Interesująco zapowiada się podróż pociągiem "Andean Express" z Cusco do Puno. Pociąg nie należy do najszybszych, ponad trzystukilometrowa podróż trwa 10 godzin. Zaletą są oczywiście piękne krajobrazy. Dla podróżnych przygotowano także posiłki oraz program kulturalny. Podróżni wybierający się do Boliwii mogą popłynąć promem z Puno do granicy boliwijskiej kursującym po jeziorze Titicaca.

Pociąg "Andean Express: kursuje od kwietnia do października w poniedziałki, środy, piątki i soboty, natomiast listopada do marca w poniedziałki, środy i soboty. Nie zamieszczam rozkładu jazdy, bowiem podczas lektury strony przewoźnika okazało się, że czas odjazdu umieszczony na stronie jest inny, niż czas odjazdu w internetowym systemie rezerwacji biletów. Przejazd z Cusco do Puno kosztuje 255 dolarów amerykańskich (stan na 09.09.2013)


Peruwiański szynobus
(aut. Palindrome666, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Perurail - klasa Vistadome
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Przewoźnik podzielił swoje pociągi na kilka kategorii. Najciekawszą opcją jest pociąg "Hiram Bingham" na wzór pociągu "Orient Express". Jest to pociąg zestawiony z wagonów w stylu retro, przeznaczony raczej dla bardziej zamożnych pasażerów. Pociąg "Hiram Bingham" prowadzi cztery wagony pasażerskie, dwa wagony restauracyjne oraz wagon panoramiczny. Dla pasażerów przygotowano drink powitalny, posiłki, duży wybór win oraz bogaty program kulturalny. Na każdych czternastu pasażerów przypada jeden przewodnik (steward). Przejazd nie należy jednak do najtańszych. Podróż w jedną stronę (Cusco Poroy - Machu Picchu kosztuje od 438 dolarów amerykańskich, podróż powrotna od 734 (w 2013 roku). To ceny oficjalne, sprawdzając ofertę trafiłem na bilety za 338 dolarów amerykańskich.

Szczegółowe informacje:
Strona oficjalna PeruRail
Rozkład jazdy
Strona pociągu "Hiram Bingham"
Przejazd pociągu "Andean Explorer" przez rynek w mieście Juliaca
Reportaż z podróży pociągiem kategorii Vistadome na You Tube
Reportaż z podróży pociągiem "Hiram Bingham" na You Tube
Godzinny film z podróży pociągiem "Andean Explorer"


Pociąg Andean Explorer
(aut. Kevin, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Pocąg Andean Explorer w środku
(aut. Gotham Nurse, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

3. INCA RAIL



Inca Rail to kolejny peruwiański przewoźnik oferujący przewozy turystyczne na liniach do Machu Picchu. Pociągi kursują na trasie Ollantaytambo - Machu Picchu i z powrotem (3 kursy dziennie). Pociągi są zestawione ze zmodernizowanych wagonów klasy Tourist i Executive. Od maja do października dodatkowo kursują wagony First Class, a na specjalne zamówienie do pociągu dołączany jest "wagon prezydencki". Podróż pomiędzy stacjami trwa około 80 minut.

Cena za przejazd pociągiem na trasie Ollantaytambo - Machu Picchu w jedną stronę dla osoby dorosłej wynosi (stan na 24.8.2012):
Przejazd w wagonie klasy Tourist: 60 dolarów amerykańskich.
Przejazd w wagonie klasy Executive: 65 dolarów amerykańskich.
Przejazd w wagonie klasy First: 100 dolarów amerykańskich.

Szczegóły:
www.incarail.com

4. MACHU PICHU TRAIN



Inny prywatny przewoźnik obsługujący połączenie Ollantaytambo - Machu Picchu i z powrotem (również 3 kursy dziennie). W odróżnieniu od Inca Rail i PeruRail przejazdy odbywają się w zmodernizowanym szynobusie. Szyby w szynobusie wykonane są ze szkła z filtrem UV, a pasażerowie mogą skosztować lokalnych przysmaków. Sam szynobus jest klimatyzowany. Przejazd pomiędzy stacją początkową a końcową trwa półtorej godziny, a cena biletu w jedną stronę dla osoby dorosłej wynosi 63 dolary amerykańskie.

www.machupicchutrain.com

5. FERROCARRIL CENTRAL ANDINO



Ferrocarril Central Andino kilkanaście razy w roku uruchamia pociągi Lima - Huancayo. Pociągi odjeżdżają ze stacji Desamparados w Limie. Podróż rozpoczyna się wcześnie rano i trwa jedenaście godzin. Przejazd w jedną stronę kosztuje równowartość 150 złotych (klasa Classic) lub 300 zł (klasa Tourist) , natomiast podróż powrotna to wydatek rzędu 245 zł (klasa Classic) lub 440 zł (klasa Tourist). Oprócz pociągu dziennego kursuje pociąg nocny kursujący również okazyjnie. Ze względu na widoki zaleca się jednak przejażdżkę pociągiem dziennym.

Szczegóły: http://www.ferrocarrilcentral.com.pe
Reportaż z podróży pociągiem Lima - Huancayo na You Tube (2009) - kiepska jakość
Widok z lokomotywy na fragmencie trasy Lima - Huancayo na You Tube

6. METRO W LIMIE



Obecnie w stolicy Peru - Limie czynna jest jedna linia metra o długości 21,5 kilometra. Metro jest znane także pod nazwą Tren Eléctrico. Pomiędzy stacją początkową a stacją końcową znajduje się 16 przystanków. Pociągi kursują od godziny 6:00 do 22:00 co piętnaście-dwadzieścia minut. Jeden bilet dla osoby dorosłej kosztuje w przeliczeniu aż 6 złotych. Ze względu na fakt, że większa część trasy znajduje się nad ziemią, w praktyce jest to raczej szybka kolej miejska.

Strona internetowa: http://www.lineauno.pe
Film z przejażdżki metrem w Limie

7. POCIĄG MIĘDZYNARODOWY ARICA (Chile) - TACNA (Peru)



Sytuacja z kursowaniem pociągu pomiędzy Peru a Chile jest niejasna. Według informacji z 2011 roku dwa razy dziennie kursuje pociąg międzynarodowy w stylu retro pomiędzy chilijską stacją Arica oraz peruwiańską stacją Tacna. Podróż na dystansie 60 mil zajmuje około 75 minut. Pociąg kursuje dwa razy dziennie - odjazdy z Tacna o 5:45 oraz 16:00 od poniedziału do soboty. Jest to jedyny pociąg międzynarodowy w Peru. (źródło: http://archive.peruthisweek.com/news/15222). Na forach internetowych ostrzega się przed złodziejami w pociągach i busach kursujących pomiędzy wspomnianymi miastami. Warto wspomnieć, że w Tacna znajduje się muzeum kolei.

Reportaż o pociągu Arica - Tacna na You Tube

8. LIMA



Stolica Peru liczy około ośmiu milionów mieszkańców i dla większości turystów jest pierwszym zwiedzanym miejscem podczas wyprawy po Peru, bowiem na tutejszym lotnisku ląduje większość samolotów międzynarodowych. Miasto z jednej strony ładne, pełne zabytków, dynamicznie rozwijające się, z drugiej bardzo niebezpieczne, otoczone dzielnicami biedy, do których lepiej się nie zapuszczać. W Limie mieszka aż jedna trzecia ludności kraju, z czego większość to osoby napływowe, które przybyły do peruwiańskiej stolicy ze wsi lub miasteczek w poszukiwaniu lepszego życia.

Lima to także stacja początkowa pociągu do Huancayo po jednej z najładniejszych linii kolejowych na świecie, zaprojektowanej przez Ernesta Malinowskiego.

Miasto założone w XVI wieku było wielokrotnie niszczone przez trzęsienie ziemi, mimo to zachowało się sporo zabytków i budynków z czasów kolonialnych. Najwięcej z nich, podobnie jak w innych peruwiańskich miastach, skupionych jest wokół centralnego placu miasta - Plaza de Armas. Najważniejsze zabytki Limy to:

- katedra z 1555 r.
- klasztor św. Franciszka
- Convento de los Descalzos
- Pałac Arcybiskupi
- Plaza San Martin
- ulica Jirón Unión (deptak)
- kościół św. Dominika (1540-1599)
- kościół La Merced
- kościół św. Piotra

W Limie ponadto jest sporo muzeów, z których do najpopularniejszych należą Muzeum Narodowe i Muzeum Złota, warto także zajrzeć do ogrodu zoologicznego, na któreś z targowisk, a później pojechać na przedmieście Miraflores rozciągające się wzdłuż plaży. Zabudowa Starego Miasta została wpisana na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Międzynarodowy port lotniczy w Limie położony jest 10 kilometrów od centrum miasta, w Callao. Odlatuje stąd sporo samolotów do innych miast Peru oraz do innych krajów.

Wybrane połączenia lotnicze krajowe:

Lima - Cusco (Star Peru, Peruvian Airlines, LAN Airlines)
Lima - Arequipa (LAN Airlines, Peruvian Airlines)
Lima - Chiclayo (LAN Airlines)
Lima - Piura (LAN Airlines, TACA, Peruvian Airlines)
Lima - Huaraz (LC Peru)
Lima - Tingomaria (LC Peru)
Lima - Malvinas (LC Peru)
Lima - Juliaca (LAN Airlines)
Lima - Iquitos (Peruvian Airlines)
Lima - Tarapoto (LAN Airlines, TACA)
Lima - Tacna (Peruvian Airlines, LAN Airlines)
Lima - Jauja (LC Peru)
Lima - Trujillo (LAN Airlines, TACA)
Lima - Pucallpa (LAN Airlines)

Wybrane połączenia lotnicze międzynarodowe:

Lima - La Paz (TACA)
Lima - Santa Cruz (TACA)
Lima - Buenos Aires (TACA)
Lima - Santiago (LACSA)
Lima - Montevideo (TACA)
Lima - Buenos Aires (LAN Airlines, TACA, Aerolineas Argentina)
Lima - Bogota (AVIANCA, TACA)
Lima - Cali (TACA)
Lima - Medellin (TACA)
Lima - Quito (TAME, AeroGal)
Lima - Sao Paulo (TACA)
Lima - Rio de Janeiro (TACA)
Lima - Los Angeles (LAN Airlines)
Lima - Newark (United Airlines)
Lima - Miami (American Airlines)
Lima - Atlanta (Delta Airlines)
Lima - Houston (United Airlines)
Lima - Panama City (COPA Airlines)
Lima - Paryż (Air France)
Lima - Amsterdam (KLM, Air France)
Lima - Hawana (TACA)
Lima - Cancun (LAN Airlines)
Lima - Caracas (TACA)
Lima - Mexico City (Aeromexico)

9. AREQUIPA



Arequipa to drugie pod względem wielkości miasto Peru. Położone na wysokości 2325 m n.p.m. u podnóża trzech wulkanów. Bywa nazywana "Białym Miastem" ze względu na liczne budynki z białego tufu wulkanicznego nazywanego "sillar". Liczne trzęsienia ziemi zniszczyły niemal całą zabytkową zabudowę, mimo to Arequipa należy do często odwiedzanych przez turystów miast i na forach internetowych można spotkać przeważnie pozytywne recenzje dotyczące urody miasta. Według podróżników ocalałe budynki prezentują się bardzo ładnie, a w zabytkowym centrum warto odwiedzić targi rękodzielnicze.

Najważniejsze zabytki (może być nieaktualna):
- klasztor św. Katarzyny z 1580 roku
- zabytki przy Plaza de Armas
- La Compania (jeden z najstarszych kościołów miasta)
- kościół św. Franciszka (XVI wiek - srebrny ołtarz)
- La Recoleta (franciszkański klasztor z 1648 r.)
- Casa Ricketts - zabytkowy budynek z 1738 r.

Przez Arequipę przebiega linia kolejowa Juliaca - Arequipa - Matarani. Dawniej kursowały tędy pociągi pasażerskie, obecnie prowadzone są tylko przewozy towarowe, co jakiś czas po trasie przejeżdża pociąg wyczarterowany przez biuro podróży. Ostatni rozkładowy pociąg pasażerski wyjechał w trasę w 2005 roku.

10. CUSCO



Cusco liczące około 300 tysięcy mieszkańców uważane jest za najstarsze zamieszkane miasto Ameryki, a także najpiękniejsze miasto Peru. Dawna stolica Inków, do której ściągają tłumy turystów z całego świata, aby z Cusco rozpocząć wyprawę na Machu Picchu. Położone na wysokości 3326 m n.p.m. zachwyca już z pokładu samolotu. Na lądzie oczom ukazuje się miasto pełne zabytków sakralnych, wąskich, stromych ulic, a także mnóstwem sklepów z pamiątkami. Miasto jest zadbane, ale nie uchodzi za bezpieczne, trzeba szczególnie uważać w okolicach dworców. Najważniejsze zabytki:
- katedra (budowana od 1559 r.)
- kościół Jesus Maria (1733)
- kościół El Trinto (1536 - najstarszy kościół w Cusco)
- kościół La Merced (1654)
- kościół i klasztor św. Franciszka
- kościół św. Dominika
- klasztor św. Katarzyny - obecnie muzeum sztuki kolonialnej

Z Cusco odjeżdżają liczne pociągi turystyczne, szczegółowe informacje w opisach peruwiańskich przewoźników kolejowych. Cusco posiada także dogodne połączenia lotnicze z innymi peruwiańskimi miastami - Arequipą (lot trwa 45 minut), Limą (około 50 minut) i Puno, dokąd jednak lepiej pojechać pociągiem. Większość połączeń obsługują linie lotnicze Lan Peru.

11. PUNO



Końcowa stacja pociągu Cusco - Puno. Miasto założone w 1668 roku, położone nad brzegiem jeziora Titiaca zbiera bardzo negatywne recenzje na forach podróżniczych i w relacjach internetowych. Samo Puno pod względem zabytków nie może zaoferować zbyt wiele, bowiem niemal cała zabytkowa zabudowa uległa zniszczeniu podczas różnych kataklizmów. Na zdjęciach miasto prezentuje się przyzwoicie, natomiast zdaniem turystów jest zaniedbane i niebezpieczne.

Popularne są wycieczki na słynne pływające wyspy na Jeziorze Titiaca, budowane przez Indian z plemienia Uru z trzciny. Jak można przeczytać w relacjach, obecnie jest to czysta komercja nastawiona jedynie na wyciągnięcie pieniędzy z turystów i nie warto tracić na to czasu, bowiem czeka nas rozczarowanie. Lepiej wybrać się na wycieczkę na wyspę Taquile, gdzie można poczuć atmosferę tego miejsca, a rdzenni mieszkańcy wydają się być odporni na zalewającą ten region komercję.

Warto także wykupić wycieczkę zorganizowaną do niedalekich grobowców Sillustani, pochodzących jeszcze z czasów preinkaskich. Podczas podróży mija się więzienie, w którym osadzeni są terroryści ze "Świetlistego Szlaku".

12. TACNA



Tacna to najdalej wysunięte na południe miasto Peru, położone 1293 kilometry od stolicy kraju - Limy i 36 kilometrów od granicy z Chile. Miasto uchodzi za całkiem ładne, ale niebezpieczne. W jednej z relacji autorka zwróciła uwagę na druty wystające z dachów domów - druty mają służyć do suszenia prania. W Tacnie warto zobaczyć pomnik Alto de la Alianza - upamiętniający ofiary bitwy pod Tacna podczas "Wojny o Pacyfik", którą stoczono pod miastem 26 maja 1880 roku. Dla miłośników kolei interesującą propozycją będzie Muzeum Kolejnictwa z niewielką kolekcją lokomotyw. Z zabytków zwraca uwagę także katedra.

Jak pisałem wcześniej, pomiędzy Tacną a chilijską Aricą kursuje pociąg osobowy. Jest to stary, zdezelowany skład, jadący bardzo powoli.

13. HUANCAYO



Huancayo to końcowa stacja pociągów turystycznych z Limy. Co ciekawe, o mieście trudno znaleźć jakiekolwiek informacje, nawet w przewodniku "Pascala" można wyczytać jedynie, że leży na wysokości 3260 m n.p.m., jest najważniejszym ośrodkiem handlowym regionu znanym z targów rękodzielniczych, a jedyny godny uwagi zabytek to katedra.

Podczas przeglądania blogów podróżniczych natrafiłem na interesujący artykuł na blogu www.stacjafilipa.pl na którym autor w ciekawy sposób opisuje perypetie z planami budowy metra w Huancayo. Tzw. metro to po prostu kolej metropolitalna, która według planów ma zostać poprowadzona po nieczynnych torowiskach rozproszonych po mieście. Mimo kiepskiego stanu torów, władze zdecydowały się na zakup sześciu duńskich szynobusów. Trasa docelowo ma liczyć siedem kilometrów. Jak widać na zdjęciach na blogu, trwa rewitalizacja linii kolejowej. Stan torowiska nie napawa optymizmem, ale inicjatywa warta uwagi.

Bibliografia



Informacje o kolejach na podstawie oficjalnych stron kolei, natomiast informacje o miastach opracowane na podstawie przewodnika "Ameryka Południowa - praktyczny przewodnik" wydanego przez wydawnictwo Pascal oraz relacji podróżników.