Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


NORWEGIA



Przewoźnik narodowy: NSB (Norges Statsbaner)
Strona internetowa: www.nsb.no
Ostatnia aktualizacja: 15.12.2016



Spis treści:
1. Jak dotrzeć?
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Pociągiem po Norwegii
4. Połączenia międzynarodowe
5. Ceny w wagonach barowych
6. Promocja MiniPris w praktyce
7. Raumabanen
8. Flamsbana
9. Koleje wąskotorowe i turystyczne

Zapewne niejeden z nas marzy o podróży do Norwegii. Piękne miasta, dziewicza przyroda, słynne fiordy. Wiele można by wymieniać. Również marzę o podróżowaniu do Norwegii. Przeszkoda jest jedna - pieniądze. Norwegia to bardzo drogi kraj. Ceny są astronomiczne, aczkolwiek przy odrobinie pomysłowości i dobrym przygotowaniu do podróży można sobie bez problemów poradzić.

1. JAK DOTRZEĆ?



Do Norwegii można dotrzeć na kilka sposobów. Najlepszym sposobem jest zdecydowanie samolot, chociaż z drugiej strony dojazd z lotniska do Oslo znacznie uszczupli nasze zasoby finansowe. Posiadacze biletów Interrail mogą próbować dojechać pociągiem, lecz nie jest to prosta sprawa.

Dojazd pociągiem



Zdecydowanie odradzam. Jest to możliwe, ale tylko w określonych miesiącach. Podróż jest bardzo czasochłonna, męcząca i wyjdzie drożej niż podróż samolotem.

Po pierwsze musimy dotrzeć do szwedzkiego miasta Malmö. Można to zrobić wykupując rejs promem któregoś z przewoźników Polferries lub Unity Line na linii Świnoujście - Ystad. Z Ystad można wygodnie i niedrogo dojechać pociągiem Malmö, gdzie należy się przesiąść na pociąg Intercit do Göteborga. W Göteborgu przesiadka na pociąg międzynarodowy do Oslo.

Samolotem



Nie ma problemów z przelotem z największych polskich miast do Oslo. Przeloty oferują między innymi następujące linie lotnicze:

Ryanair - na lotnisko Oslo Rygge Szczegóły: www.ryanair.pl

Norwegian - na lotnisko Oslo Gardermoen Szczegóły: www.norwegian.com/pl/

Wizzair - na lotniska Stavanger, Trondheim, Oslo Sandefjord Torp, BergenSzczegóły: www.wizzair.com

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



www.nsb.no - po prawej stronie strony głównej znajduje się wyszukiwarka połączeń, gdzie można znaleźć interesujące nas połączenie ze szczegółowymi informacjami. Wyszukiwarka cen pokazuje również ceny wybranych połączeń międzynarodowych.

https://www.nsb.no/rutetider/rutetabell/rutetabeller - rozkład jazdy według linii na stronie kolei norweskich.

3. POCIĄGIEM PO NORWEGII



Koleje norweskie charakteryzują się nowoczesnym, komfortowym taborem, pięknymi trasami oraz stosunkowo szybką jazdą. Niestety, odpowiadają temu astronomiczne ceny usług. Po Norwegii najlepiej podróżować z biletem Interrail. Bilet nie jest tani, lecz jego cena zwróci się nam już po pierwszej podróży tam i z powrotem pomiędzy największymi norweskimi miastami.

Koleje norweskie, podobnie jak inne europejskie, oferują specjalną pulę tanich miejsc w połączeniach dalekobieżnych.

Przykłady cen bez zniżek i promocji (stan i przelicznik z 15.12.2016):

Oslo - Stavanger - 968 koron norweskich (ok. 475 zł).
Oslo - Bergen - 865 koron norweskich (ok. 424 zł).
Oslo - Trondheim - 937 koron norweskich (ok.460 zł)
Trondheim - Bodø - 1088 koron norweskich (ok. 534 zł)

Na wszystkich wymienionych trasach dostępna jest ograniczona pula biletów w cenach promocyjnych (MiniPris). Najtańsze dostępne są za 249 koron norweskich (ok. 118 zł), po wyczerpaniu się tych biletów przewidziano kilka miejsc za 299 koron norweskich (ok. 153 zł), cena potem wzrasta o 100 koron do wyczerpania się kontyngentu biletów objętych promocją.

W większości pociągów za 90 koron norweskich (ok. 43 zł) można zarezerwować miejsce w klasie NSB Komfort. Podróżujacy w tej klasie mają do dyspozycji wygodniejsze fotele wyposażone w gniazdka, prasę oraz gratisową kawę lub herbatę.

Pociągi nocne oprócz wagonów z miejscami do siedzenia prowadzą bardzo wygodne wagony sypialne z przedziałami dwuosobowymi. Dopłata do miejsca w wagonie sypialnym wynosi 850 koron norweskich (około 402 zł). To opłata za cały przedział (wg strony kolei norweskich), w którym mogą pomieścić się dwie osoby i dwoje małych dzieci. W przypadku dwóch osób dorosłych cena, jak na norweskie warunki, jest już znośna - ok. 200 zł za osobę.


Pociąg na stacji w Bodø
(aut: Storheil; zdjęcie wykorzystane za zgodą NSB)

Norweski pociąg dalekobieżny
(aut. Leif J. Olestad; zdjęcie wykorzystane za zgodą NSB)

4. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Norwegia posiada bezpośrednie połączenia kolejowe jedynie ze Szwecją. Pomiędzy tymi kursują pociągi na czterech różnych trasach, jednak niektóre z nich nie jeżdżą codziennie i trudno podawać jakiś szczegółowy rozkład jazdy.

Göteborg - Oslo



Według rozkładu jazdy trzy pary pociągów bezpośrednich łączą codziennie oba miasta. Podróż trwa około 4 godzin. Posiadacze biletów Interrail nie muszą nic dopłacać ani rezerwować miejsc. Połączenie obsługują pociągi kolei norweskich. Według strony kolei norweskich cena za bilet w dniu 13.03.2014 roku wynosiła 560 NOK (ok. 270 zł), natomiast w ofercie Minipris bilet kosztował 249 koron norweskich .

Aktualny rozkład jazdy pociągów można sprawdzić na stronie kolei norweskich (odnośnik na górze), gdzie można również kupić bilet na pociąg.

Sztokholm - Oslo



W rozkładzie jazdy 2016/2017 wzrosła liczba pociągów pomiędzy Oslo a Sztokholmem. Podróż trwa sześć godzin, a pociągi są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. W poprzednich latach, dwa razy w tygodniu, a w sezonie letnim codziennie, na tej trasie kursował także bezpośredni nocny pociąg. Obecnie nie ma informacji o połączeniu nocnym i raczej nie należy spodziewać się przywrócenia tego połączenia.

Sztokholm - Narvik



Pomiędzy Sztokholmem a Narvikiem kursuje bezpośredni nocny pociąg. Narvik to najdalej wysunięta na północ europejska stacja kolejowa. Podróż trwa około 20 godzin. Ponadto kursuje para pociągów dziennych InterCity Luleaa - Narvik. Oba pociągi - dzienny i nocny - objęte są całkowitą rezerwacją miejsc.

przez przejście kolejowe w Storlien



Kilka razy dziennie szwedzkie pociągi dojeżdżają do norweskiej stacji granicznej w Storlien, gdzie czekają na nie skomunikowane pociągi do Trondheim. Godne uwagi jest nocne połączenie Göteborg - Sztokholm - Storlien. Uwaga: godziny odjazdów należy każdorazowo sprawdzać w wyszukiwarce połączeń, ponieważ ulegają zmianie w zależności od dnia i miesiąca.

Pomiędzy Trondheim a szwedzkim miastem Östersund kursują ponadto dwie pary pociągów osobowych dziennie. Strona kolei norweskich podaje cenę za przejazd całej trasy 305 koron norweskich, czyli ok. 144 zł . Jeden pociąg jedzie rano, jeden póżnym popołudniem.

Norwegia to także piękne trasy kolejowe. Tu trasa Oslo-Bergen
(aut: Rolf M. Sørensen, za zgodą NSB) .


5. CENY W WAGONACH BAROWYCH



W norweskich pociągach dalekobieżnych kursują wagony barowe, a w większości wagonów zamontowane są automaty z gorącymi napojami. Jako ciekawostkę podaję ceny wybranych produktów w wagonach barowych (stan na 06.12.2014r. za nsb.no) :

Ciepła kanapka z szynką i serem - 73 NOK (ok.30 zł)
Hot-dog - 43 NOK (ok. 20 zł)
Bułka słodka z cynamonem - 29 NOK (ok. 14 zł)
Naleśnik z dżemem - 27 NOK (ok. 13 zł)
Wafelek - 29 NOK (ok. 14 zł)
Woda butelkowana - 32 NOK (ok. 15,5 zł)
Sok pomarańczowy - 32 NOK (ok. 15,5 zł)
Ciepła kawa - 29 NOK (ok. 14 zł)
Ciepła herbata - 29 NOK (ok. 14 zł)
Piwo Carlsberg 0,5l - 79 NOK (ok. 38 zł)

Podane ceny dotyczą produktów spożywanych w wagonie barowym lub restauracyjnych. Jeżeli zdecydujemy się wziąć produkt na wynos, czyli na miejsce, gdzie siedzimy, zapłacimy trochę taniej (1-3 korony norweskie).

Pociąg na trasie Fossum - Bodø
(aut: Rune Fossum, za zgodą NSB) .


6. PROMOCJA MINIPRIS W PRAKTYCE



Większość podróżników narzeka na absurdy na polskiej kolei. Nie tylko w Polsce można się spotkać z dziwnymi cennikami. Pociągi w Norwegii są bardzo drogie, ale dzięki ofercie MiniPris można podróżować stosunkowo tanio.

W 2013 planowałem jednodniową wycieczkę lotniczo-kolejową Warszawa Okęcie - Sandefjord, w związku z czym sprawdzałem ceny połączeń kolejowych z lotniska do Oslo. Podróż ze stacji Torp położonej najbliżej lotniska Sandefjord do Oslo pociągiem regionalnym kosztowała 245 NOK norweskich niezależnie od wyprzedzenia, z jakim kupowało się bilet. Jednocześnie sprawdziłem cenę biletu ze stacji Torp do Bodo kupowanego z miesięcznym wyprzedzeniem. W tym przypadku mogłem skorzystać z promocji MiniPris i kupić bilet za 249 NOK (normalna cena to 1690 NOK). Pociąg ze stacji Torp do Bodo pokonuje dziesięciokrotnie dłuższy dystans niż ze stacji Torp do Oslo, a cena jest niemal taka sama.

249 NOK zapłacimy za bilety w ofercie MiniPris na innych norweskich trasach, między innymi do Stavanger i Bergen.

7. RAUMABANEN



Wszystkie norweskie trasy kolejowe uważane są za jedne z najpiękniejszych na świecie. Według przewodników turystycznych najładniejsza z nich to tzw. Raumabanen - linia kolejowa pomiędzy stacjami Dombås a Åndalsnes. Długość linii to około 115 kilometrów, a przejazd trwa około półtorej godziny. Poza przepięknymi widokami jedną z największych atrakcji trasy jest tzw. Ściana Trolli, gdzie podobno pociąg zatrzymuje się na fotostop (informacja niepotwierdzona). To właśnie na tej linii kręcono film "Harry Potter i Książę Półkrwi". Linia biegnie wzdłuż rzeki Rauma. Różnica wysokości to 655 metrów, na trasie pociąg przejeżdża przez 32 mosty i sześć tuneli. Wśród mostów warto zapamiętać most Kylling Bru - jest on najczęściej fotografowanym norweskim mostem.

W sezonie letnim uruchamiane są specjalne pociągi retro na odcinku Bjorli-Åndalsnes.

Raumabanen - pociąg retro na You Tube (08:48)(2011)
Raumabanen - film promocyjny na You Tube (02:46)(2011)

8. FLåMSBANA



Chyba największą atrakcją kolejową Norwegii jest przejazd kolejką Flamsbana z Myrdal do Flam. Myrdal leży na trasie pociągu Oslo - Bergen.

Trasa liczy około 20 kilometrów. Jest to jedna z najbardziej stromych i najbardziej malowniczych tras na świecie. Przejazd trwa około godziny, ale zapierające dech w piersiach widoki pozostają w pamięci do końca życia. Poza sezonem kursują 4 pary pociągów dziennie, w sezonie letnim 10 par dziennie.

Ceny za przejazd (sprawdzane 06.12.2014)
Bilet w jedną stronę Myrdal - Flam lub Flam - Myrdal 300 koron norweskich (ok. 142 zł). Dzieci do ukończenia 15 roku życia płacą połowę ceny. Bilet powrotny na całą trasę: 400 koron norweskich (ok. 190 zł) - dzieci do ukończenia 15 roku życia 300 koron norweskich (ok. 142 zł). Dla posiadaczy biletów Interrail przewoźnik oferuje zniżkę 30%. W 2014 roku cena za bilet w jedną stronę wynosi 210 koron norweskich (ok. 100 zł).

Strona oficjalna: www.flaamsbana.no

Flamsbana na You Tube (07:47)(2011)
Flamsbana - cała trasa na You Tube (57:44)(2010)


Pociąg Myrdal - Flam w środku
(aut: tuey; licencja CC; źródło: flickr.com )

Wodospad na trasie
(aut: mcxurxo; licencja CC; źródło: flickr.com )

9. KOLEJE WĄSKOTOROWE I TURYSTYCZNE



W Norwegii funkcjonuje kilka ciekawych kolejek wąskotorowych oraz pociągów turystycznych. Zamieszczam krótkie opisy większości z nich. To raczej jako ciekawostka, bowiem ze względu na koszty mało komu uda się dojechać do wspomnianych miejscowości.

Folldal Gruver


Kolejka kopalniana wożąca obecnie turystów po muzeum otwartym w podziemiach dawnej kopalni w Folldal. Rozstaw szyn 600 mm, długość trasy około 600 metrów. Cena za przejazd w 2014 roku wynosiła 85 koron norweskich dla osoby dorosłej (ok. 46 zł).

Strona oficjalna: www.folldalgruver.no

Reportaż z Folldal Gruver na You Tube (02:26)(2013)

Gruvemuseet Liltabo


Kolejka wąskotorowa (600mm) w muzeum byłej kopalni miedzi w Stord. Trasa liczy około 250 metrów. Kolejka jest ciągle rozbudowywana. Funkcjonowanie kolejki oraz muzeum jest możliwe dzięki grupce wolontariuszy.

Strona oficjalna: gruo.no/english/

Kardemommetriken


Krótka (155 metrów) kolejka miniaturowa w parku rozrywki w Kristiansand. Szczegółów nie znam, udało mi się jedynie znaleźć film na You Tube.

Strona internetowa parku rozrywki: www.dyreparken.com
Film z przejazdu kolejką na You Tube

Kolej muzealna w Kristinasand


Na terenie Muzeum Armat w Møvik - 8 kilometrów od Kristiansand - codziennie od połowy maja do końca września oraz w niedziele w pozostałe miesiące kursuje kolejka wąskotorowa o rozstawie szyn 600 mm. Kolejka nie przewozi pasażerów, kursuje tylko w celach demonstracyjnych.

www.kanonmuseet.no

Kolejka w Lilleputhammer


Wąskotorowa kolejka kursująca po słynnym parku rozrywki Lilleputthammer w Øyer. Świetna atrakcja dla dzieci.

Szczegóły: lilleputthammer.no
Kolejka w Lilleputhammer na You Tube

Lommedalsbanen


Kolejka parowa kursująca w weekendy od czerwca do końca września po krótkiej trasie o rozstawie 600 mm. Według strony internetowej przejazdy odbywają się po trasie Gundershogget - Smutterud, a przejazd trwa 11 minut. Siedziba kolejki znajduje się w Rykkin. Nie udało mi się ustalić bliższych szczegółów.

Strona oficjalna: www.lacktain.net/lommedalsbanen
Lommedalsbanen na You Tube (09:46)(2013)

Museumsforeninger Vestfold Privatbaner


Krótka kolejka w Vestfold (ok. 100 metrów). Brak strony oficjalnej, brak szczegółów.

Norsk Bergverkmuseum - Sølvgruvene


Kolejka wąskotorowa kursująca codziennie od połowy maja do połowy sierpnia oraz we wrześniowe weekendy i w pierwszy tydzień października w byłej kopalni srebra w Saggrenda niedaleko miasta Kongsberg. Długość trasy kolejki wynosi 2,3 km, a przejazd trwa 25 minut. Na stronie byłej kopalni zaleca się założenie ciepłych ubrań, ponieważ średnia temperatura w byłej kopalni wynosi +6 stopni Celsjusza oraz zatyczek do uszu z powodu hałasu powodowanego przez kolejkę. Poza przejazdem odwiedzających czeka spacer po byłej kopalni z przewodnikiem. Łączny czas przeznaczony na zwiedzanie to około 90 minut.

Strona oficjalna: www.norsk-bergverksmuseum.no
Kolejka na You Tube (03:49)(2013)

Norsk Jernbanemuseet


Krótka linia wąskotorowa przy Narodowym Muzeum Kolei w Hamar. Kursuje od połowy maja do połowy sierpnia. Długość trasy to tylko kilkaset metrów, a przejazd jest wliczony w cenę biletu wstępu do muzeum. Ze stacji NSB w Hamar należy jechać autobusem linii nr 1. Po muzeum kursuje równiez krótka kolejka ogrodowa, a trzy razy w roku wyjeżdża w trasę zabytkowy pociąg (na sieci NSB).

Strona muzeum: www.norsk-jernbanemuseum.no

Setesdalsbanen


Kolejka parowa kursująca na trasie Grovane-Røkne (12,2 km). Rozstaw szyn 1067 mm. Najbliższa stacja NSB to Vennesla. Bilety na przejazd kolejką kosztowały 100 koron norweskich w jedną stronę dla osoby dorosłej (ok. 57 zł). .

Strona oficjalna: www.setesdalsbanen.no

Setedalsbanen - cały przejazd na You Tube - (25:52)(2014)
Setedalsbanen - film promocyjny na You Tube (19:52)(2014)

Sulitjelma Besøksgruve


Kolejka kursująca od połowy czerwca do połowy sierpnia w podziemiach byłej kopalni miedzi. Długość trasy to prawdopodobnie około 1500 metrów. Sama kopalnia jest obecnie atrakcją turystyczną; znajduje się 40 kilometrów od Fauske na północy Norwegii, więc informację o tej kolejce należy potraktować raczej jako ciekawostkę.

Strona oficjalna: www.saltenmuseum.no
Króciutkie nagranie pociągu na You Tube

Thamshavnbanen


Godzinę jazdy autobusem z Trondheim znajduje się miejscowość Løkken, gdzie w ramach działalności ORKLA Industrimuseum działa kolejka wąskotorowa o długości 22 kilometrów. Kolejka kursowała w wybrane dni od czerwca do sierpnia. Oprócz przejazdu kolejką wąskotorową turyści mogą zwiedzać starą kopalnię.

Strona oficjalna kolejki: thamshavnbanen.no
Strona oficjalna muzeum: www.oi.no
Film o kolejce na You Tube (18:44)(nagrano w latach 2007-09)


Kolej Thamshavnbanen
(aut: Alasdair McLellan; źródło: en.wikipedia.com)

Kolej Thamshavnbanen
(aut: Alasdair McLellan; źródło: en.wikipedia.com)

Urskog-Hølandsbanen


Kolejka wąskotorowa kursująca w wybrane dni od czerwca do sierpnia na czterokilometrowej trasie z Sørumsand do Bingfoss - Fossum. Skład pociągu to lokomotywa parowa, wagon retro drugiej klasy oraz wagon retro trzeciej klasy. Według rozkładu jazdy na stronier przewoźnika w 2014 roku pociągi kursowały na trasie Sørumsand - Fossum (3,5 kilometra), natomiast z Fossum do Kilingmo (11 km) kursował autobus retro. Przejazd całej trasy kolejką trwa 14 minut, natomiast autobus 11 kilometrów pokonuje w 20 minut. Do stacji początkowej - Sørumsand - można łatwo dojechać pociągiem z Oslo. Czas przejazdu z Oslo to tylko około 33 minut.

Strona oficjalna: www.akersmus.no/tertitten

Urskog-Hølandsbanen na You Tube (17:49)(2014)
Urskog-Hølandsbanen na You Tube (21:45)(2013)