Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


NIEMCY



Przewoźnik: Deutsche Bahn
Strona internetowa: www. bahn.de
Ostatnia aktualizacja: 20.02.2017



Spis treści:
1. Jak dojechać
2. Rozkład jazdy i ceny
3. IC Busy Polska - Niemcy
4. Po Niemczech w dzień
5. Bahncard
6. Bilety sieciowe
7. Połączenia międzynarodowe
8. Inne informacje (2016)
9. Wybrani przewoźnicy kolejowi

1. JAK DOJECHAĆ



Podróż do Niemiec nie musi być droga, jeżeli dobrze wybierzemy połączenie i znajdziemy odpowiadającą ofertę. Pod tym względem wyróżnia się przewoźnik Polregio, a w przypadku połączeń Warszawa - Berli przy kupnie biletów z dużym wyprzedzeniem, również można natrafić na ciekawe oferty.

W 2016 roku koleje niemieckie wprowadziły promocję, dzięki której kupując bilety z kilkudniowym wyprzedzeniem można było pojechać z pierwszej stacji po stronie niemieckiej daleko w głąb Niemiec za 19-29 euro. Również skorzystałem z tej promocji w drodze powrotnej, płacąc 29 euro za bilet, który normalnie kosztuje 8,90 euro. Bilet kupiłem w biletomacie Deutsche Bahn. Problemem była przejściówka Kustrin - Kostrzyn nad Odrą , kosztująca w biletomatach Deutsche Bahn 7,90 euro, a w biletomatach VTT nie można było jej kupić. Przejściówki te kupujemy u niemieckiego konduktora w pociągu Berlin - Kostrzyn nad Odrą.

Pociągami REGIO (Polregio)


Firma Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne, przygotowała szereg ofert dla pasażerów wybierających się do Niemiec. Najciekawsza z nich to specjalna taryfa przygraniczna Związku Transportowego Berlin – Brandenburgia (VBB), pozwalająca tanio podróżować np. ze Szczecina do Berlina za 10 euro lub Poczdamu za 11,80 euro.

Posiadacze biletów w relacji krajowych, na wybranych przejściach granicznych, mają obowiązek wykupienia "przejściówki" za 10 zł pomiędzy ostatnią stacją po polskiej stronie granicy, a pierwszą stacją po drugiej stronie granicy.

W drugą stronę, na przykład w relacji z Berlina do Kostrzyna, bilet do ostatniej stacji przed granicą kupuje się w biletomacie VBB, przejściówki za 1,9 EUR można kupić jedynie u konduktora. Nie ma więc sensu przepłacać w biletomacie Deutsche Bahn, gdzie taka sama przejściówka kosztowała ponad 8 euro.

Pełna oferta Polregio znajduje się TUTAJ. Polregio znacznie poprawiło swoją stronę i warto zapoznać się z ofertami. Według tej strony w kasach PR w Szczecinie można kupić także bilety jednodniowe na określone landy. Szczegółowe informacje o tych biletach znajdziecie na dole artykułu.

Od maja 2016 roku połączenia Szczecin - Lubeka obsługiwane są przez nowe pojazdy Coradia Lint.

Pociągami PKP Intercity


Kilka razy dziennie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Warszawą i Poznaniem a Berlinem (dawny BWE) oraz jeden pociąg dziennie relacji Gdynia - Berlin (dawny BGE). Od 19 marca 2015 roku dotychczasowe nazwy BWE i BGE nie są używane. Najtańsze bilety kosztują 16 euro (Poznań - Berlin) lub 29 euro (Warszawa - Berlin i Trójmiasto - Berlin). Bilety w normalnej taryfie są znacznie droższe - w lutym 2017 roku kosztowały około 170 złotych. Niestety, na forach internetowych coraz częściej spotyka się krytyczne recenzje stanu technicznego pociągów.

UWAGA!!! Aktualne informacje o cenach pociągów międzynarodowych EC, BWE i EN do Niemiec można uzyskać pisząc maila z zapytaniem na adres: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Ponadto kursuje Deutsche Bahn IC Bus pomiędzy Krakowem, Katowicami, Wrocławiem a Berlinem - od połowy marca koleje niemieckie uruchomiły dodatkowe połączenia - szczegóły trochę niżej. Przejaz tym autokarem możliwy jest tylko w połączeniach międzynarodowych. Ceny zaczynają się od 19 euro (w relacji Wrocław - Berlin) i 29 euro (w relacji Kraków - Berlin). Bilety można kupować za pośrednictwem strony kolei niemieckich Posiadaczom BahnCard przysługuje zniżka.

Promocyjne bilety na pociągi Warszawa - Berlin i Gdynia - Berlin czasami były dostępne 2-3 dni przed planowaną podróżą. W systemie sprzedaży PKP Intercity przy wyborze biletu należy zaznaczyć pole "Oferta Specjalna" pod polem "Rodzaj ulgi". Jeśli nie zaznaczymy tego pola, system okłamie nas, że bilety w ofercie specjalnej są niedostępne i pokazuje się cena bazowa. Sam się na to nabrałem i musiałem jechać Polskim Busem.

Pamiętajcie, że niemiecka Kolonia to w wyszukiwarce "Köln" lub "Cologne".

Pociągami Kolei Dolnośląskich


13 grudnia 2015 roku Koleje Dolnośląskie przejęły obsługę połączeń Wrocław - Zgorzelec - Gorlitz - Drezno. Na trasie obowiązuje tzw. "Promocja Drezdeńska".

Przykładowe ceny biletów promocyjnych:

Wrocław – Drezno dla jednej osoby w jedną stronę: 79 zł
Wrocław – Drezno dla jednej osoby tam i z powrotem ważny 1 dzień: 109 zł
Wrocław – Drezno dla jednej osoby tam i z powrotem ważny 14 dni: 139 zł
Wrocław – Drezno bilet rodzinny; tam i z powrotem ważny 1 dzień: 229 zł
Wrocław – Drezno bilet grupowy tam i z powrotem ważny 1 dzień: 299 zł
Wrocław – Drezno bilet grupowy tam i z powrotem ważny 14 dni: 379 zł

Osoby podróżujące z Bolesławca i dalej, np. z Jeleniej Góry w stronę pogranicza niemieckiego lub czeskiego, mogą skorzystać z tanich biletów EURO-NYSA, dzięki którym jeden dzień podróży będzie kosztował tylko 25 złotych. Bilety należy kupować w Polsce, możliwe jest kupno z dwudniowym wyprzedzeniem. Bilet EURO-NYSA kupiony w Niemczech jest znacznie droższy, natomiast w Czechach taki bilet można kupić tylko w dniu podróży.

Zobacz również:
EURO-NYSA - artykuł na blogu "Kolej na Podróż"
Niezwykłe miejsca: Krzewina Zgorzelecka i Ostriz

Ponadto 30 kwietnia 2016 roku zainaugurowano połączenie Wrocław - Berlin nazwane "Pociąg do Kultury" - obsługiwane przez Deutsche Bahn i Koleje Dolnośląskie. Pociąg ten będzie kursować do końca 2018 roku w weeekendy i święta - z dworca Berlin Lichtenberg w soboty i niedziele o 8:31, a z Wrocławia o 19:21 w soboty i o 16:29 w niedziele. Podróż w jedną stronę kosztuje 19 euro lub 79 złotych. Jak widać, jest to pociąg przeznaczony raczej dla Niemców i Polaków pracujących w Berlinie, chcących na weekend wrócić do Wrocławia. Z kolei Polakom może się przydać, aby dojechać do Berlina, przejechać szybką koleją miejską na dworzec Berlin Hauptbahnhof i stamtąd dalej kontynuować podróż pociągiem nocnym z biletem Schönes-Wochenende-Ticket.

Pomimo wad połączenie okazało się sukcesem, przynajmniej według Kolei Dolnośląskich. Pociąg będzie kursował do końca 2018 roku, potem zapadną decyzje, co dalej. W pociągu nie można przewozić rowerów.

POCIĄGAMI UBB - UZNAMSKIEJ KOLEI NADMORSKIEJ

Doskonale znany w Polsce przewoźnik obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na wyspie Uznam i dalej. Dojeżdża również do stacji Świnoujście Centrum. Obecnie na trasach można spotkać spalinowe zespoły trakcyjne GTW2/6. W internecie natraficie również na ładne zdjęcia starych autobusów szynowych "Ferkeltaxe", które stoją gdzieś przy stacjach. Strona internetowa przewoźnika została przetłumaczona na język polski, jednak jakość tłumaczenia jest bardzo słaba. Pociągi UBB dojeżdżają m.in. do pięknego miasta Stralsund. W ofercie niedrogie bilety dzienne Userdom - szczegóły na stronie internetowej.

Więcej informacji: Uznamska Kolej Nadmorska - jak podróżować

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Na stronie reiseankunft.bahn.de można sprawdzić aktualny rozkład jazdy, wyszukać połączenie, obliczyć cenę biletu, a także kupić bilet z dostawą pocztową do Polski (koszt około 3,5 euro).

Co ważne, wyszukiwarka sama proponuje ceny promocyjne oraz pokazuje ceny wybranych połączeń międzynarodowych obsługiwanych przez koleje niemieckie.

Wprowadzając dane do wyszukiwarki pamiętajcie, że nazwy niektórych niemieckich miast są inne niż w języku polskim, a wyszukiwarka nie rozpoznaje polskich nazw. Oto przykłady:

Akwizgran - Aachen
Brema - Bremen
Budziszyn - Bautzen
Chociebuż - Cottbus
Drezno - Dresden
Getynga - Göttingen
Kilonia – Kiel
Koblencja - Koblenz
Kolonia - Köln lub Cologne
Lipsk - Leipzig
Lubeka - Lübeck
Moguncja - Mainz
Monachium - Munich lub München
Norymberga - Nürnberg
Ratyzbona - Regensburg

4. IC BUSY Z POLSKI DO NIEMIEC


Od czasu skrócenia relacji pociągu EC Wawel z Kraków - Berlin/Hamburg do Wrocław - Berlin/Hamburg koleje niemieckie uruchomiły na trasie Kraków - Berlin przewozy komfortowymi autokarami IC Bus. Od 27 marca 2015 roku Deutsche Bahn uruchamiają dodatkowy autokar nocny z Krakowa do Berlina przez Katowice i Wrocław, ponadto autokar dzienny zatrzymuje się dodatkowo w Gliwicach i Opolu. Podróż z Krakowa do Berlina trwa około 8 godzin, autokar jest klimatyzowany, wyposażony w toaletę, a przewoźnik chwali się komfortowymi fotelami i dużą przestrzenią na nogi (785 mm). Na pokładzie autokaru można nabyć drobne przekąski i napoje. Przewozy możliwe są tylko w komunikacji międzynarodowej.

Przykładowe ceny:
Wrocław - Berlin od 14,25 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 19 euro (bez BahnCard)
Opole - Berlin od 21,75 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)
Gliwice - Berlin od 21,75 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)
Katowice - Berlin od 21,75 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)
Kraków - Berlin od 21,75 (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)

Przedsprzedaż (dotyczy oferty Europa-Spezial) możliwa jest najwcześniej 91 dni a najpóźniej 10 minut przed odjazdem.

Po likwidacji bezpośrednich pociągów IC Busy wydają się być bardzo dobrą alternatywą, szczególnie połączenia nocne, umożliwiające wygodną przesiadkę (autokar zatrzymuje się przy dworcu głównym w Berlinie) na pociągi jadące do innych niemieckich miast. Od 27.03.2015 roku koleje niemieckie uruchomiły także IC Bus relacji Berlin - Szczecin. Cena biletu to 14 euro lub 10,5 euro dla posiadaczy karty BahnCard 25.

4. PO NIEMCZECH W DZIEŃ


Jeśli podróżujecie po Niemczech na bilecie Interrail, sytuacja jest dość skomplikowana. Pociągi dzienne Deutsche Bahn (poza niektórymi EC) z reguły nie są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc. Interrail to najlepsza opcja, bowiem połączenia są drogie jak na kieszeń niezamożnego podróżnika. Problemem jest fakt, że oprócz Deutsche Bahn połączenia obsługuje kilkunastu przewoźników i trudno uzyskać informację, w których pociągach honorowane są bilety Interrail. Informacje pojawiające się na zagranicznych forach dyskusyjnych są sprzeczne.

Jeśli chodzi o same podróże, to podróżowanie pociągiem po Niemczech jest szybkie, wygodne, a sieć połączeń kolejowych powinna zadowolić każdego. Infrastruktura jest zadbana, dworce kolejowe tętnią życiem, nie ma problemów z zakupem biletu w automatach, gdzie można nawet kupić samą miejscówkę. W miastach i na dworcach nie ma problemów ze znalezieniem toalet, a na największych stacjach są nawet prysznice.

Najwygodniejsze są oczywiście pociągi ICE, szczególnie ICE 3. Na niektórych trasach osiągają one prędkość 300 kilometrów na godzinę.

Normalne bilety są bardzo drogie, ale dzięki zniżkom komercyjnym oraz licznym promocjom możliwe jest niedrogie podróżowanie po Niemczech.

W 2016 roku sytuacja znacznie się pogorszyła, głównie za sprawą kryzysu imigracyjnego.


Pociąg ICE 3

Pociąg ICE - II klasa

5. BAHNCARD


Bahncard to karta uprawniająca do żniżek w komunikacji krajowej oraz do 25% zniżki na wybrane połączenia międzynarodowe. Jest to coś w rodzaju karty stałego klienta. Pasażerowie często podróżujący pociągami mogą dodatkowo gromadzić punkty, które później można wymienić na nagrody.

Karty można zamawiać w następujących wariantach:

BahnCard 25% - uprawnia do 25% rabatu od ceny normalnej oraz od ceny ofert zniżkowych (Sparangebot) na przejazdy dalekobieżne. Jest ważna przez rok.

Ceny (stan na 20.02.2017):
BahnCard 25 (2 klasa) - 62 euro
BahnCard 25 (1 klasa) - 125 euro

Dla dzieci i młodzieży do 18 lat włącznie dostępna jest Jugend BahnCard 25 za jedyne 10 euro.

BahnCard 50 - umożliwia skorzystanie z 50% rabatu od ceny normalnej.

Ceny (stan na 20.02.2017):<
BahnCard 50 (2 klasa) - 255 euro
BahnCard 50 (1 klasa) - 515 euro

BahnCard 100 - 100% zniżki na wszystkie połączenia krajowe. 20.12.2017 r. cena wynosiła 4090 euro (2 klasa) i 6890 euro (1 klasa).

BahnBonusCard - karta stałego klienta. Nie uprawnia wprawdzie do zniżki, lecz umożliwia zbieranie punktów, które można później wymienić na nagrody. Jest bezpłatna i ważna przez 5 lat.

6. BILETY SIECIOWE


Koleje niemieckie w swojej ofercie mają kilka biletów sieciowych, dzięki którym podróżowanie pociągami po Niemczech jest bardzo wygodne i atrakcyjne cenowo, szczególnie jeśli podróżuje się w grupie.

Quer-Durchs-Land-Ticket


Bilet sieciowy umożliwiający podróżowanie po Niemczech w drugiej klasie pociągów regionalnych. Jest ważny od poniedziałku do piątku od 9 dnia ważności do 3 rano dnia następnego. Bilet jest szczególnie atrakcyjny dla osób podróżujących w grupach do pięciu osób. O ile osoba podróżująca samotnie zapłaci za bilet 44 euro, to każda następna tylko 8 euro. Czyli jeżeli jedzie jedna osoba, płaci 44 euro, dwie osoby płacą 52 euro, czyli 26 euro na osobę. (sprawdzane 08.10.2016).

Bilet jest ważny we wszystkich pociągach regionalnych obsługiwanych przez Deutsche Bahn (RB, IRE, RE), w szybkich kolejach miejskich (S-Bahn) oraz u wybranych przewoźników kolejowych obsługujących połączenia regionalne.

Schönes-Wochenende-Ticket


Imienny sieciowy bilet weekendowy uprawniający do podróży w drugiej klasie pociągów regionalnych Deutsche Bahn oraz wybranych przewoźników w sobotę lub niedzielę. Jest ważny od 24 w sobotę lub niedzielę do 3 rano dnia następnego. Bilet zakupiony przez internet lub w automacie biletowym kosztuje 40 euro, natomiast w centrum podróży Deutsche Bahn 42 euro. Kupiony w pociągu u konduktora 51,50 euro. Jest to bilet przeznaczony przede wszystkim dla rodzin lub małych grup. Na jednym bilecie może podróżować maksymalnie pięć osób, przy czym tylko dwie z nich mogą mieć ukończony 15 rok życia. Pies jest liczony jako osoba dorosła. Za przewóz rowerów pobiera się zryczałtowaną opłatę 5 euro. (sprawdzane 20.02.2017)

Bilet jest ważny również na większości odcinków od granicy polsko-niemieckiej do najbliższego polskiego miasta, np. na odcinku Tantow - Szczecin, a w Szczecinie dodatkowo w autobusach i tramwajach komunikacji miejskiej.

Lander Tickets



Bilet sieciowy umożliwiający podróżowanie po wybranym kraju związkowym w drugiej klasie pociągów regionalnych. Jest ważny od poniedziałku do piątku od 9 dnia ważności do 3 rano dnia następnego lub w soboty i niedziele od północy do godziny 3 następnego dnia ważności. Dostępnych jest kilka wariantów biletu w różnych cenach. Np. bilet Lander Ticket ważny w Saksonii, Saksonii-Anhalt i Turyngii, kosztuje 23 euro dla jednej osoby, natomiast pozostałe osoby płacą dużo niższą kwotę. Bilet na Brandenburgię i Berlin kosztuje 29 euro dla jednej osoby. Przy podróży pięciu osób to bardzo atrakcyjna oferta. Należy pamiętać, że bilety te oraz liczba podróżujących osób są bardzo rygorystycznie sprawdzane przez konduktorów. (sprawdzane 08.10.2016). W niektórych landach dostępne są również bilety w wersji nocnej, ważne od 18 do 3 następnego dnia. Podróżując z tymi biletami, z reguły możemy dojechać do pierwszej stacji za granicą. Wybrane miasta oferują bilety metropolitalne, troche tańsze niż bilety na cały land, lecz ważne tylko w obrębie aglomeracji. Jednym z takich biletów jest Metropol Ticket w Stuttgarcie.

Obecnie nie zawsze sprawdza się zasada, iż jedna osoba płaci bardzo dużo, a pozostałe z grupy pięcioosobowej dopłacają po kilka euro. Na przykład w Nadrenii Północnej-Westfalii dostępne są dwie wersje biletu: dla jednej osoby i dla grupy do 5 osób, przy czym w drugim przypadku cena jest taka sama bez względu na to, czy podróżuje jedna osoba, czy pięć osób. Z kolei w Hesji bilet kosztuje 35 euro niezależnie, czy podróżuje jedna osoba, czy trzy, czy też może pięć. Bilety Lander Tickets będę stopniowo opisywał na moim blogu.

Zobacz również:
Schoner-Tag-Ticket - pociągiem po Nadrenii Północnej-Westfalii

7. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



O połączeniach międzynarodowych nie ma sensu się rozpisywać. Z Niemiec bez większych problemów da się dojechać do wszystkich ościennych krajów zarówno pociągami dziennymi, jak i pociągami nocnymi (Szwecja). Należy się jednak upewnić, czy konkretne pociągi nie są objęte całkowitą rezerwacją miejsc, jak to ma miejsce np. w przypadku pociągów EC i BWE do Polski, EN do Szwecji, czy EC do Włoch. Szczegółowe informacje podałem na stronach pozostałych krajów, np. Belgia, Holandia itp.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg EN Jan Kiepura relacji Warszawa - Kolonia (przy czym pozostał pociąg nocny Deutsche Bahn Berlin - Kolonia), obsługę części tras dawnych CNL oraz EN przejęły koleje austriackie z nową marką ÖBB Nightjet

WYBRANE POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE DZIENNE:



Poniżej znajduje się wykaz najważniejszych połączeń kolejowych z Niemiec. Lista nie jest kompletna, ponieważ w przypadku Austrii, Holandii, czy Czech tych połączeń jest bardzo dużo.

Austria


Wiedeń - Berlin (pociągi Eurocity przez Czechy)
Frankfurt nad Menem - Wiedeń (pociągi ICE)
Wiedeń - Monachium przez Salzburg (pociągi Railjet)
Passau - Linz (pociągi Regio i RE)
Lindau - Bregencja (pociągi Regio)
Telfs-Pfaffenhofen - Rosenheim (pociągi Regio)
Mittenwald - Innsbruck (pociągi Regio)
Graz - Frankfurt nad Menem (pociąg Eurocity)

Belgia


Aachen - Liege (pociągi regionalne, bez rezerwacji miejsc)
Kolonia - Bruksela - Paryż (pociągi Thalys, obowiązkowa rezerwacja miejsc, taryfa specjalna)
Frankfurt - Bruksela (pociągi ICE, rezerwacja miejsc fakultatywna)
Dusseldorf - Eidhoven - Antwerpia (autokar IC Bus)
Dusseldorf - Roermond - Bruksela (autokar IC Bus)

Czechy


Berlin - Praga - Brno - Wiedeń/Bratysława - Budapeszt (pociągi Eurocity)
Zittau - Liberec (pociągi lokalne)
Decin - Bad Schandau (pociągi lokalne)
Praga - Monachium (ekspres)
Cheb - Norymbergia (pociąg regio)
Cheb - Marktredwitz (przewoźnik VOGTLANDBAHN)
Mannheim - Norymberga - Praga (autokar IC Bus)
Monachium - Praga (autokar IC Bus)
Praga - Norymberga - Mannheim - Strasburg (autokar IC Bus)

Dania


Hamburg - Kopenhaga (pociągi ICE, część trasy na promie)
Berlin - Kopenhaga (pociągi ICE, część trasy na promie)
Hamburg - Aarhus (pociągi Eurocity kolei duńskich)
Berlin - Aarhus (pociąg ICE)
Berlin - Rostock - Kopenhaga (autokar IC Bus)
Niebüll - Tonder (przewoźnik prywatny NEG - nie honoruje biletów Interrail)

Francja


Monachium - Paryż (pociąg TGV; obowiązkowa rezerwacja)
Kolonia - Bruksela - Paryż (pociąg Thalys; obowiązkowa rezerwacja, taryfa specjalna)
Frankfurt nad Menem - Paryż (pociąg ICE; obowiązkowa rezerwacja)
Offenburg - Strasburg (pociągi regionalne)

Holandia


Leer - Groningen (pociągi Arriva; obecnie autobusowa komunikacja zastępcza)
Kolonia - Amsterdam (pociągi ICE, IC)
Venlo – Düsseldorf – Hamm (Eurobahn)
Hengelo - Bad Bentheim (nieznany przewoźnik)
Heerlen - Herzogerath (pociągi regionalne)
Berlin - Amsterdam (pociągi ICE)

Luksemburg


Luksemburg - Triewir (pociągi regionalne)
Luksemburg - Saarbrücken (pociągi regionalne)

Słowenia, Chorwacja


Frankfurt nad Menem - Lublana - Zagrzeb (pociąg Eurocity)
Monachium - Lublana (autokar IC Bus)

Szwajcaria


Hamburg - Bazylea (liczne pociągi IC)
Frankfurt nad Menem - Zurych (przez Singen)
Bazylea - Ulm (pociągi IRE)
Zurych - Monachium (pociąg Eurocity)


Włochy


Monachium - Bolonia (pociąg Eurocity; obowiązkowa rezerwacja)
Monachium - Rzym (pociąg CNL; obowiązkowa rezerwacja)
Monachium - Mediolan(pociąg CNL; obowiązkowa rezerwacja)
Monachium - Wenecja(pociąg CNL; obowiązkowa rezerwacja)

8. INNE INFORMACJE (2016)


Poniżej garść drobnych, przydatnych informacji, z moich ostatnich podróży po Niemczech:

- na dworcach kolejowych obowiązuje zakaz palenia. Na peronach wydzielono jednak nieduże strefy dla palaczy. W wielu miejscach, szczególnie w mniejszych miastach, zakazu nie przestrzegano.

- na największych dworcach kolejowych w pomieszczeniach z toaletami znajduje się kabina prysznicowa. Opłata to zwykle 7 euro + wejście do toalet, przy czym w cenie jest tylko woda - ręcznik oraz kosmetyki trzeba mieć własne.

- w pociągach regionalnych są przedziały I i II klasy. Często zdarza się, że nie różnią się one niczym, w pierwszej klasie jest jedynie mniej ludzi.

- radzę unikać fotografowania pociągów przewoźnika Harz-Elbe-Express (HEX). Konduktorzy tego przewoźnika z niewiarygodną wręcz zaciekłością tępią miłośników kolei. Miałem szczęście, że policja i służba ochrony Deutsche Bahn wykazały się rozsądkiem, bo miałbym poważne kłopoty jako podejrzany o terroryzm. Szkoda nerwów.

- w Niemczech jest sporo toalet publicznych w centrach miast, lecz są one bardzo dyskretnie umieszczone i fatalnie oznaczone, więc w razie pilnej potrzeby będzie duży kłopot ze znalezieniem toalety. Co ciekawe, na mniejszych dworcach kolejowych i w ich okolicy, nawet w miastach licznie odwiedzanych przez turystów, nie ma toalet.

- wbrew powszechnej opinii, znajomość języka angielskiego, szczególnie w mniejszych miastach, nie jest rewelacyjna. U osób w wieku do 30 lat znajomość języka angielskiego nie powinno być problemów z porozumieniem się, lecz nie jest to angielski bezbłędny, czyli taki, jaki wymagany jest w Polsce nawet na najniższych stanowiskach.

- podróż koleją po Niemczech to czysta przyjemność, o ile pozwalają na to finanse. Między bajki można jednak włożyć stereotypy o idealnym skomunikowaniu wszystkich pociągów - zdarzało się, że przyjeżdżałem na stację kilka minut po odjeździe pociągu w innym kierunku i musiałem czekać na następny pociąg prawie godzinę.

- przy zakupie napojów w butelkach plastikowych do każdej zakupionej butelki jest doliczana opłata 0,25 EUR, dlatego przy płaceniu w kasie wyjdzie wyższy rachunek niż wynikałoby to z cen na półkach. W automatach z napojami i przekąskami na dworcach kolejowych wspomniana opłata została wliczona w cenę produktu widoczną przez pasażera. Plastikowe butelki można zwrócić w specjalnych automatach przy większych sklepach, otrzymujemy wtedy bon o stosownej wartości do wykorzystania w sklepie, w którym zwróciliśmy butelkę.

9. WYBRANI PRZEWOŹNICY KOLEJOWI



W Niemczech działa około stu przewoźników prowadzących kolejowe przewozy pasażerskie. Z wiadomych względów wymienianie i opisywanie wszystkich nie ma sensu, bowiem część z nich obsługuje np. tylko jedną linię. Ograniczyłem się więc do najważniejszych przewoźników oraz operujących przy granicy polsko-niemieckiej.

ALEX - ARRIVA LANDERBAHN EXPRESS

Przewoźnik obsługujący wybrane połączenia dalekobieżne na trasach:
Monachium - Hof
Monachium - Lindau
Monachium - Oberstdorf
Monachium - Norymberga
Norymberga - Praga

Pociągi ALEX zestawione są ze składów wagonowych. Zmodernizowane wagony wyglądają ładnie, ale daleko im do jakości pociągów Deutsche Bahn.

Strona internetowa: www.mobil-mit-alex.de


Pociąg ALEX

Pociąg ALEX w środku

BAYERISCHE OBERLANDBAHN

Przewoźnik obsługujący kilka połączeń w okolicach Monachium (Monachium - Holzkirchen, Holzkirchen - Lenggries, Holzkirchen - Bayrischzell, Schaftlach - Tegernsee . Tabor pasażerski tworzą spalinowe zespoły trakcyjne "Talent" oraz "Integral".

Spośród ofert taryfowych najciekawszych jest bilet "Das Oberland-Ticket". Jest to bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonych liczby podróży pociągami BOB od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 do 02:00 następnego dnia, natomiast w sobotę i niedzielę bilet jest ważny przez cały dzień. Na podobnych zasadach funkcjonuje oferta "BOB-MVV-Ticket" z tym, że bilet jest przeznaczony jest dla grup do pięciu osób. Pozostałe warunki podróży są takie same. Oba wymienione bilety należy skasować przed pierwszym wejściem na pokład pociągu.

Strona internetowa: www.bayerischeoberlandbahn.de

EUROBAHN

Przewoźnik obsługujący połączenia lokalne w okolicach Hamm, Dortmundu i Dusseldorfu oraz wybrane połączenia z Venlo do Hamm. Tabor pasażerski to spalinowe zespoły trakcyjne "Talent oraz "Coradia LINT-41" i elektryczne zespoły trakcyjne "Flirt" wyprodukowane w latach 2008-2010. Na stronie internetowej nie znajdziemy zbyt wielu ciekawych informacji

Strona internetowa: www.eurobahn.de

HEX - HARZELBEEXPRES

Przewoźnik obsługujący kilka połączeń w okolicach Halberstadt, m.in. Halberstadt - Magdeburg. Tabor to spalinowe zespoły trakcyjne "Lint 27" oraz "Lint 41". Z tego, co zrozumiałem, to przewoźnik honoruje większość ofert Deutsche Bahn.

Strona internetowa: www.hex-connex.de

HKX

HKX od 23 lipca 2012 roku obsługuje wybrane pociągi dalekobieżne na trasie Hamburg - Kolonia. W założeniu ma być konkurencją dla pociągów Deutsche Bahn. Pociągi HKX pokonują trasę w podobnym czasie co pociągi ICE, ale są dużo tańsze. Niestety, niska cena odbija się na dużo niższym komforcie podróży. Wątpiłem, czy firma utrzyma się na rynku, ale jednak im się udało.

Strona internetowa: www.hkx.de

METRONOM

Jeden z najważniejszych niemieckich przewoźników kolejowych obsługujący kilka znaczących połączeń z Hamburga, między innymi Hamburg - Brema. Pociągi firmy Metronom zestawione są z charakterystycznych, bardzo ładnie wyglądających wagonów piętrowych. W swojej ofercie taryfowej ma szereg ciekawych propozycji biletów jednodniowych i łączonych. Jedną z propozycji jest bilet jednodniowy "metronom Tagesticket" pozwalający podróżować wszystkimi pociągami uruchamianymi przez przewoźnika od 9:00 (poniedziałek - piątek) lub przez cały dzień (sobota, niedziela).

Strona internetowa: www.der-metronom.de


Typowy wagon pociągu firmy Metronom

Wnętrze typowego pociągu Metronom

NORD OSTSEE BAHN

NOB obecnie obsługuje tylko przewozy na malowniczej linii Hamburg - Westerland oraz Od grudnia 2011 roku DB Regio przejęła od NOB obsługę pozostałych linii. Trudno powiedzieć, jak będzie wyglądała przyszłość tego przewoźnika. Tabor to spalinowe zespoły trakcyjne "Talent", "Lint 41" oraz leasingowany NE'81. Kilka lat temu wydawało się, że NOB będzie jednym z największych przewoźników regionalnych w Niemczech. Firma prowadzi ponadto przewozy autobusowe w regionie.

Strona internetowa: www.nob.de

VGB - VOGTLANDBAHN

Przewoźnik obsługujący połączenia w rejonach granicznych czesko-niemieckich. Lista obsługiwanych linii zmienia się kilka razy w roku, więc trudno pisać sprawdzone informacje. Z najważniejszych miast obsługiwanych przez przewoźnika należy wymienić Monachium, Zwickau oraz czeskie Karlovy Vary i Cheb. Ponadto pociągi przewoźnika można spotkać na trasie Żytawa (Zittau) - Liberec pod nazwą Trilex.

Strona internetowa: www.vogtlandbahn.de