Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

NIEMCY



Przewoźnik: Deutsche Bahn
Strona internetowa: www.bahn.de
Ostatnia aktualizacja: 27.05.2017



SPIS TREŚCI:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać?
3. IC Busy Polska - Niemcy
4. Po Niemczech w dzień
5. Bahncard
6. Bilety sieciowe
7. Połączenia międzynarodowe
8. Podróżowanie po pograniczu - bilety sieciowe
9. Inne informacje
10. Wybrani przewoźnicy kolejowi
11. Harzer Schmalspurbahnen
12. Koleje zębate
13. Kolejowe atrakcje Berlina
14. Kolejowe atrakcje Drezna
15. Ciekawostki kolejowe

Koleje niemieckie Deutsche Bahn to potężna firma, znana na całym świecie z bogatej siatki połączeń i szybkich pociągów. Z Deutsche Bahn kojarzą się również astronomiczne ceny biletów. Podróż koleją po Niemczech może być niedroga pod jednym warunkiem - korzystamy z ofert promocyjnych przy podróży po kilku miejscowościach w jeden dzień lub kupujemy bilet z odpowiednim wyprzedzeniem. Liczb ofert promocyjnych jest ogromna i nie sposób opisać ich w jednym artykule, dlatego opisałem tylko najważniejsze.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Żytawska Kolej Wąskotorowa - niezwykła podróż
Niedersachsen Ticket - koleją po Dolnej Saksonii
Schönes-Wochenende-Ticket - odkrywaj Niemcy w weekendy
Münster - niemieckie miasto rowerów
Niezwykłe miejsca - Krzewina Zgorzelecka i Ostritz
Uznamska Kolej Nadmorska - jak podróżować
Soest - wrażenia
Pociąg Berlin - Malmö w 2017 roku
Euregio Mass Rhein - tanie podróżowanie po niemiecko-belgijsko-holenderskim pograniczu

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Na stronie reiseankunft.bahn.de można sprawdzić aktualny rozkład jazdy, wyszukać połączenie, obliczyć cenę biletu, a także kupić bilet z dostawą pocztową do Polski (koszt około 3,5 euro).

Co ważne, wyszukiwarka sama proponuje ceny promocyjne oraz pokazuje ceny wybranych połączeń międzynarodowych obsługiwanych przez koleje niemieckie.

Wprowadzając dane do wyszukiwarki pamiętajcie, że nazwy niektórych niemieckich miast są inne niż w języku polskim, a wyszukiwarka nie rozpoznaje polskich nazw. Oto przykłady:

Akwizgran - Aachen
Brema - Bremen
Budziszyn - Bautzen
Chociebuż - Cottbus
Drezno - Dresden
Getynga - Göttingen
Kilonia – Kiel
Koblencja - Koblenz
Kolonia - Köln lub Cologne
Lipsk - Leipzig
Lubeka - Lübeck
Moguncja - Mainz
Monachium - Munich lub München
Norymberga - Nürnberg
Ratyzbona - Regensburg

Mapa sieci kolejowej Niemiec na bueker.net

Wyszukiwarki promocyjnych biletów kolejowych


Koleje niemieckie Deutsche Bahn udostępniają na swojej stronie wyszukiwarki biletów promocyjnych SparPreis, dzięki którym można niedrogo dojechać do wybranych krajów.

Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Polski
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Belgii
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Danii
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Francji
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Włoch
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Chorwacji
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Londynu
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Luksemburga
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Holandii
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Austrii
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Szwajcarii
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Słowenii
Wyszukiwarka tanich biletów kolejowych do Szwecji

Deutsche Bahn - pociąg ICE 3

2. JAK DOJECHAĆ



Podróż do Niemiec nie musi być droga, jeżeli dobrze wybierzemy połączenie i znajdziemy odpowiadającą ofertę. Pod tym względem wyróżnia się przewoźnik Polregio, a w przypadku połączeń Warszawa - Berli przy kupnie biletów z dużym wyprzedzeniem, również można natrafić na ciekawe oferty.

W 2016 roku koleje niemieckie wprowadziły promocję, dzięki której kupując bilety z kilkudniowym wyprzedzeniem można było pojechać z pierwszej stacji po stronie niemieckiej daleko w głąb Niemiec za 19-29 euro. Również skorzystałem z tej promocji w drodze powrotnej, płacąc 29 euro za bilet, który normalnie kosztuje 8,90 euro. Bilet kupiłem w biletomacie Deutsche Bahn. Problemem była przejściówka Kustrin - Kostrzyn nad Odrą , kosztująca w biletomatach Deutsche Bahn 7,90 euro, a w biletomatach VTT nie można było jej kupić. Przejściówki te kupujemy u niemieckiego konduktora w pociągu Berlin - Kostrzyn nad Odrą.

Pociągami REGIO (Polregio)


Firma Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne, przygotowała szereg ofert dla pasażerów wybierających się do Niemiec. Najciekawsza z nich to specjalna taryfa przygraniczna Związku Transportowego Berlin – Brandenburgia (VBB), pozwalająca tanio podróżować np. ze Szczecina do Berlina za 10 euro lub Poczdamu za 11,80 euro.

Posiadacze biletów w relacji krajowych, na wybranych przejściach granicznych, mają obowiązek wykupienia "przejściówki" za 10 zł pomiędzy ostatnią stacją po polskiej stronie granicy, a pierwszą stacją po drugiej stronie granicy.

W drugą stronę, na przykład w relacji z Berlina do Kostrzyna, bilet do ostatniej stacji przed granicą kupuje się w biletomacie VBB, przejściówki za 1,9 EUR można kupić jedynie u konduktora. Nie ma więc sensu przepłacać w biletomacie Deutsche Bahn, gdzie taka sama przejściówka kosztowała ponad 8 euro.

Pełna oferta Polregio znajduje się TUTAJ. Polregio znacznie poprawiło swoją stronę i warto zapoznać się z ofertami. Według tej strony w kasach PR w Szczecinie można kupić także bilety jednodniowe na określone landy. Szczegółowe informacje o tych biletach znajdziecie na dole artykułu.

Od maja 2016 roku połączenia Szczecin - Lubeka obsługiwane są przez nowe pojazdy Coradia Lint.

Pociągami PKP Intercity


Kilka razy dziennie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Warszawą i Poznaniem a Berlinem (dawny BWE) oraz jeden pociąg dziennie relacji Gdynia - Berlin (dawny BGE). Od 19 marca 2015 roku dotychczasowe nazwy BWE i BGE nie są używane. Najtańsze bilety kosztują 16 euro (Poznań - Berlin) lub 29 euro (Warszawa - Berlin i Trójmiasto - Berlin). Bilety w normalnej taryfie są znacznie droższe - w lutym 2017 roku kosztowały około 170 złotych. Niestety, na forach internetowych coraz częściej spotyka się krytyczne recenzje stanu technicznego pociągów.

UWAGA!!! Aktualne informacje o cenach pociągów międzynarodowych EC, BWE i EN do Niemiec można uzyskać pisząc maila z zapytaniem na adres: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Ponadto kursuje Deutsche Bahn IC Bus pomiędzy Krakowem, Katowicami, Wrocławiem a Berlinem - od połowy marca koleje niemieckie uruchomiły dodatkowe połączenia - szczegóły trochę niżej. Przejaz tym autokarem możliwy jest tylko w połączeniach międzynarodowych. Ceny zaczynają się od 19 euro (w relacji Wrocław - Berlin) i 29 euro (w relacji Kraków - Berlin). Bilety można kupować za pośrednictwem strony kolei niemieckich Posiadaczom BahnCard przysługuje zniżka.

Promocyjne bilety na pociągi Warszawa - Berlin i Gdynia - Berlin czasami były dostępne 2-3 dni przed planowaną podróżą. W systemie sprzedaży PKP Intercity przy wyborze biletu należy zaznaczyć pole "Oferta Specjalna" pod polem "Rodzaj ulgi". Jeśli nie zaznaczymy tego pola, system okłamie nas, że bilety w ofercie specjalnej są niedostępne i pokazuje się cena bazowa. Sam się na to nabrałem i musiałem jechać Polskim Busem.

Pamiętajcie, że niemiecka Kolonia to w wyszukiwarce "Köln" lub "Cologne".

Pociągami Kolei Dolnośląskich


13 grudnia 2015 roku Koleje Dolnośląskie przejęły obsługę połączeń Wrocław - Zgorzelec - Gorlitz - Drezno. Na trasie obowiązuje tzw. "Promocja Drezdeńska".

Przykładowe ceny biletów promocyjnych:

Wrocław – Drezno dla jednej osoby w jedną stronę: 79 zł
Wrocław – Drezno dla jednej osoby tam i z powrotem ważny 1 dzień: 109 zł
Wrocław – Drezno dla jednej osoby tam i z powrotem ważny 14 dni: 139 zł
Wrocław – Drezno bilet rodzinny; tam i z powrotem ważny 1 dzień: 229 zł
Wrocław – Drezno bilet grupowy tam i z powrotem ważny 1 dzień: 299 zł
Wrocław – Drezno bilet grupowy tam i z powrotem ważny 14 dni: 379 zł

Osoby podróżujące z Bolesławca i dalej, np. z Jeleniej Góry w stronę pogranicza niemieckiego lub czeskiego, mogą skorzystać z tanich biletów EURO-NYSA, dzięki którym jeden dzień podróży będzie kosztował tylko 25 złotych. Bilety należy kupować w Polsce, możliwe jest kupno z dwudniowym wyprzedzeniem. Bilet EURO-NYSA kupiony w Niemczech jest znacznie droższy, natomiast w Czechach taki bilet można kupić tylko w dniu podróży.

Zobacz również:
EURO-NYSA - artykuł na blogu "Kolej na Podróż"
Niezwykłe miejsca: Krzewina Zgorzelecka i Ostriz

Ponadto 30 kwietnia 2016 roku zainaugurowano połączenie Wrocław - Berlin nazwane "Pociąg do Kultury" - obsługiwane przez Deutsche Bahn i Koleje Dolnośląskie. Pociąg ten będzie kursować do końca 2018 roku w weeekendy i święta - z dworca Berlin Lichtenberg w soboty i niedziele o 8:31, a z Wrocławia o 19:21 w soboty i o 16:29 w niedziele. Podróż w jedną stronę kosztuje 19 euro lub 79 złotych. Jak widać, jest to pociąg przeznaczony raczej dla Niemców i Polaków pracujących w Berlinie, chcących na weekend wrócić do Wrocławia. Z kolei Polakom może się przydać, aby dojechać do Berlina, przejechać szybką koleją miejską na dworzec Berlin Hauptbahnhof i stamtąd dalej kontynuować podróż pociągiem nocnym z biletem Schönes-Wochenende-Ticket.

Pomimo wad połączenie okazało się sukcesem, przynajmniej według Kolei Dolnośląskich. Pociąg będzie kursował do końca 2018 roku, potem zapadną decyzje, co dalej. W pociągu nie można przewozić rowerów.

POCIĄGAMI UBB - UZNAMSKIEJ KOLEI NADMORSKIEJ

Doskonale znany w Polsce przewoźnik obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na wyspie Uznam i dalej. Dojeżdża również do stacji Świnoujście Centrum. Obecnie na trasach można spotkać spalinowe zespoły trakcyjne GTW2/6. W internecie natraficie również na ładne zdjęcia starych autobusów szynowych "Ferkeltaxe", które stoją gdzieś przy stacjach. Strona internetowa przewoźnika została przetłumaczona na język polski, jednak jakość tłumaczenia jest bardzo słaba. Pociągi UBB dojeżdżają m.in. do pięknego miasta Stralsund. W ofercie niedrogie bilety dzienne Userdom - szczegóły na stronie internetowej.

Deutsche Bahn - pociąg Intercity

3. IC BUSY Z POLSKI DO NIEMIEC


Od czasu skrócenia relacji pociągu EC Wawel z Kraków - Berlin/Hamburg do Wrocław - Berlin/Hamburg koleje niemieckie uruchomiły na trasie Kraków - Berlin przewozy komfortowymi autokarami IC Bus. Od 27 marca 2015 roku Deutsche Bahn uruchamiają dodatkowy autokar nocny z Krakowa do Berlina przez Katowice i Wrocław, ponadto autokar dzienny zatrzymuje się dodatkowo w Gliwicach i Opolu. Podróż z Krakowa do Berlina trwa około 8 godzin, autokar jest klimatyzowany, wyposażony w toaletę, a przewoźnik chwali się komfortowymi fotelami i dużą przestrzenią na nogi (785 mm). Na pokładzie autokaru można nabyć drobne przekąski i napoje. Przewozy możliwe są tylko w komunikacji międzynarodowej.

Przykładowe ceny:
Wrocław - Berlin od 14,25 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 19 euro (bez BahnCard)
Opole - Berlin od 21,75 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)
Gliwice - Berlin od 21,75 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)
Katowice - Berlin od 21,75 euro (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)
Kraków - Berlin od 21,75 (dla posiadaczy BahnCard 25) lub od 29 euro (bez BahnCard)

Przedsprzedaż (dotyczy oferty Europa-Spezial) możliwa jest najwcześniej 91 dni a najpóźniej 10 minut przed odjazdem.

Po likwidacji bezpośrednich pociągów IC Busy wydają się być bardzo dobrą alternatywą, szczególnie połączenia nocne, umożliwiające wygodną przesiadkę (autokar zatrzymuje się przy dworcu głównym w Berlinie) na pociągi jadące do innych niemieckich miast. Od 27.03.2015 roku koleje niemieckie uruchomiły także IC Bus relacji Berlin - Szczecin. Cena biletu to 14 euro lub 10,5 euro dla posiadaczy karty BahnCard 25.

4. PO NIEMCZECH W DZIEŃ


Jeśli podróżujecie po Niemczech na bilecie Interrail, sytuacja jest dość skomplikowana. Pociągi dzienne Deutsche Bahn (poza niektórymi EC) z reguły nie są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc. Interrail to najlepsza opcja, bowiem połączenia są drogie jak na kieszeń niezamożnego podróżnika. Problemem jest fakt, że oprócz Deutsche Bahn połączenia obsługuje kilkunastu przewoźników i trudno uzyskać informację, w których pociągach honorowane są bilety Interrail. Informacje pojawiające się na zagranicznych forach dyskusyjnych są sprzeczne.

Jeśli chodzi o same podróże, to podróżowanie pociągiem po Niemczech jest szybkie, wygodne, a sieć połączeń kolejowych powinna zadowolić każdego. Infrastruktura jest zadbana, dworce kolejowe tętnią życiem, nie ma problemów z zakupem biletu w automatach, gdzie można nawet kupić samą miejscówkę. W miastach i na dworcach nie ma problemów ze znalezieniem toalet, a na największych stacjach są nawet prysznice.

Najwygodniejsze są oczywiście pociągi ICE, szczególnie ICE 3. Na niektórych trasach osiągają one prędkość 300 kilometrów na godzinę.

Normalne bilety są bardzo drogie, ale dzięki zniżkom komercyjnym oraz licznym promocjom możliwe jest niedrogie podróżowanie po Niemczech.

W 2016 roku sytuacja znacznie się pogorszyła, głównie za sprawą kryzysu imigracyjnego.

Deutsche Bahn - pociąg Regional Express

5. BAHNCARD


Bahncard to karta uprawniająca do żniżek w komunikacji krajowej oraz do 25% zniżki na wybrane połączenia międzynarodowe. Jest to coś w rodzaju karty stałego klienta. Pasażerowie często podróżujący pociągami mogą dodatkowo gromadzić punkty, które później można wymienić na nagrody.

Karty można zamawiać w następujących wariantach:

BahnCard 25% - uprawnia do 25% rabatu od ceny normalnej oraz od ceny ofert zniżkowych (Sparangebot) na przejazdy dalekobieżne. Jest ważna przez rok.

Ceny (stan na 20.02.2017):
BahnCard 25 (2 klasa) - 62 euro
BahnCard 25 (1 klasa) - 125 euro

Dla dzieci i młodzieży do 18 lat włącznie dostępna jest Jugend BahnCard 25 za jedyne 10 euro.

BahnCard 50 - umożliwia skorzystanie z 50% rabatu od ceny normalnej.

Ceny (stan na 20.02.2017):<
BahnCard 50 (2 klasa) - 255 euro
BahnCard 50 (1 klasa) - 515 euro

BahnCard 100 - 100% zniżki na wszystkie połączenia krajowe. 20.12.2017 r. cena wynosiła 4090 euro (2 klasa) i 6890 euro (1 klasa).

BahnBonusCard - karta stałego klienta. Nie uprawnia wprawdzie do zniżki, lecz umożliwia zbieranie punktów, które można później wymienić na nagrody. Jest bezpłatna i ważna przez 5 lat.

Deutsche Bahn - wagon restauracyjny w pociągu ICE 2

6. BILETY SIECIOWE


Koleje niemieckie w swojej ofercie mają kilka biletów sieciowych, dzięki którym podróżowanie pociągami po Niemczech jest bardzo wygodne i atrakcyjne cenowo, szczególnie jeśli podróżuje się w grupie.

Quer-Durchs-Land-Ticket


Bilet sieciowy umożliwiający podróżowanie po Niemczech w drugiej klasie pociągów regionalnych. Jest ważny od poniedziałku do piątku od 9 dnia ważności do 3 rano dnia następnego. Bilet jest szczególnie atrakcyjny dla osób podróżujących w grupach do pięciu osób. O ile osoba podróżująca samotnie zapłaci za bilet 44 euro, to każda następna tylko 8 euro. Czyli jeżeli jedzie jedna osoba, płaci 44 euro, dwie osoby płacą 52 euro, czyli 26 euro na osobę. (sprawdzane 08.10.2016).

Bilet jest ważny we wszystkich pociągach regionalnych obsługiwanych przez Deutsche Bahn (RB, IRE, RE), w szybkich kolejach miejskich (S-Bahn) oraz u wybranych przewoźników kolejowych obsługujących połączenia regionalne.

Schönes-Wochenende-Ticket


Imienny sieciowy bilet weekendowy uprawniający do podróży w drugiej klasie pociągów regionalnych Deutsche Bahn oraz wybranych przewoźników w sobotę lub niedzielę. Jest ważny od 24 w sobotę lub niedzielę do 3 rano dnia następnego. Bilet zakupiony przez internet lub w automacie biletowym kosztuje 40 euro, natomiast w centrum podróży Deutsche Bahn 42 euro. Kupiony w pociągu u konduktora 51,50 euro. Jest to bilet przeznaczony przede wszystkim dla rodzin lub małych grup. Na jednym bilecie może podróżować maksymalnie pięć osób, przy czym tylko dwie z nich mogą mieć ukończony 15 rok życia. Pies jest liczony jako osoba dorosła. Za przewóz rowerów pobiera się zryczałtowaną opłatę 5 euro. (sprawdzane 20.02.2017)

Bilet jest ważny również na większości odcinków od granicy polsko-niemieckiej do najbliższego polskiego miasta, np. na odcinku Tantow - Szczecin, a w Szczecinie dodatkowo w autobusach i tramwajach komunikacji miejskiej.

Lander Tickets



Bilet sieciowy umożliwiający podróżowanie po wybranym kraju związkowym w drugiej klasie pociągów regionalnych. Jest ważny od poniedziałku do piątku od 9 dnia ważności do 3 rano dnia następnego lub w soboty i niedziele od północy do godziny 3 następnego dnia ważności. Dostępnych jest kilka wariantów biletu w różnych cenach. Np. bilet Lander Ticket ważny w Saksonii, Saksonii-Anhalt i Turyngii, kosztuje 23 euro dla jednej osoby, natomiast pozostałe osoby płacą dużo niższą kwotę. Bilet na Brandenburgię i Berlin kosztuje 29 euro dla jednej osoby. Przy podróży pięciu osób to bardzo atrakcyjna oferta. Należy pamiętać, że bilety te oraz liczba podróżujących osób są bardzo rygorystycznie sprawdzane przez konduktorów. (sprawdzane 08.10.2016). W niektórych landach dostępne są również bilety w wersji nocnej, ważne od 18 do 3 następnego dnia. Podróżując z tymi biletami, z reguły możemy dojechać do pierwszej stacji za granicą. Wybrane miasta oferują bilety metropolitalne, troche tańsze niż bilety na cały land, lecz ważne tylko w obrębie aglomeracji. Jednym z takich biletów jest Metropol Ticket w Stuttgarcie.

Obecnie nie zawsze sprawdza się zasada, iż jedna osoba płaci bardzo dużo, a pozostałe z grupy pięcioosobowej dopłacają po kilka euro. Na przykład w Nadrenii Północnej-Westfalii dostępne są dwie wersje biletu: dla jednej osoby i dla grupy do 5 osób, przy czym w drugim przypadku cena jest taka sama bez względu na to, czy podróżuje jedna osoba, czy pięć osób. Z kolei w Hesji bilet kosztuje 35 euro niezależnie, czy podróżuje jedna osoba, czy trzy, czy też może pięć. Bilety Lander Tickets będę stopniowo opisywał na moim blogu.

Zobacz również:
Schoner-Tag-Ticket - pociągiem po Nadrenii Północnej-Westfalii

Deutsche Bahn - typowy pociąg podmiejski

7. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



O połączeniach międzynarodowych nie ma sensu się rozpisywać. Z Niemiec bez większych problemów da się dojechać do wszystkich ościennych krajów zarówno pociągami dziennymi, jak i pociągami nocnymi (Szwecja). Należy się jednak upewnić, czy konkretne pociągi nie są objęte całkowitą rezerwacją miejsc, jak to ma miejsce np. w przypadku pociągów EC i BWE do Polski, EN do Szwecji, czy EC do Włoch. Szczegółowe informacje podałem na stronach pozostałych krajów, np. Belgia, Holandia itp.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg EN Jan Kiepura relacji Warszawa - Kolonia (przy czym pozostał pociąg nocny Deutsche Bahn Berlin - Kolonia), obsługę części tras dawnych CNL oraz EN przejęły koleje austriackie z nową marką ÖBB Nightjet

Deutsche Bahn - pociąg ICE 3 - pierwsza klasa

8. PODRÓŻOWANIE PO POGRANICZU - BILETY SIECIOWE


Koleje niemieckie, regionalni przewoźnicy oraz samorządy wprowadziły kilka interesujących ofert umożliwiających tanie podróżowanie pociągiem po regionach przygranicznych. Dzięki nim można za stosunkowo niską cenę zwiedzić bardzo ładne miasta, które przy normalnej taryfie byłyby poza zasięgiem wielu turystów, w tym podróżnych z Polski. Poniżej przegląd ofert sieciowych kolei niemieckich obowiązujących w obszarach przygranicznych:

Pogranicze polsko-niemieckie


Euro-Nysa - moim zdaniem najlepsza oferta w regionie, jeśli nie w całej Europie. Osoba dorosła za 25 złotych może podróżować po pograniczu polsko-czesko-niemieckim i zwiedzić sporo pięknych miejsc. Ważne, żeby bilet kupować w Polsce lub w Czechach, bowiem kupiony w Niemczech jest znacznie droższy, ponadto trzeba wtedy dopłacać do podróży Żytawską Koleją Wąskotorową. Do biletu Euro-Nysa można dokupić bilet na przewóz rowerów.

Strona internetowa: www.zvon.de
Relacja z mojej podróży z biletem Euro-Nysa

Usedom Ticket i Insel & Me(e)hr Ticket - bilety sieciowe uprawniające do nieograniczonej liczby podroży pociągami Uznamskiej Kolei Nadmorskiej (Usedom Ticket) + dodatkowo na wybranych liniach Deutsche Bahn (Insel &Me(e)hr Ticket). Dzięki biletom również można zwiedzić kilka ciekawych miejsc za niewygórowaną cenę, ale w niektórych przypadkach, szczególnie w letnie weekendy, lepszym rozwiązaniem będzie bilet Mecklenburg-Vorpommen Ticket oferowany przez Deutsche Bahn.

Uznamska Kolej Nadmorska - jak podróżować

Pogranicze czesko-niemieckie


Na pograniczu czesko-niemieckim obowiązuje opisana wcześniej oferta Euro-Nysa oraz następujące oferty:

Celodenní jízdenka + Německo - jednodniowy bilet sieciowy umożliwiający podróż pociągami po wybranym czeskim kraju (Pilzeński, Ustecki, Karlowarski) oraz wybranych liniach kolejowych w Niemczech pociągami R i RE Deutsche Bahn i przewoźników lokalnych. Cena bardzo przystępna, za niewielką kwotę można na przykład dojechać z Liberca do Drezna, po drodze zwiedzając kilka miast, albo z Chebu do Görlitz, skąd kontynuujemy podróż w głąb Polski na przykład z biletem Euro-Nysa kupionym w czeskiej kasie. Bilet można kupić w kasach kolei czeskich, tylko w dniu podróży, czyli nie jest dostępny z wyprzedzeniem. W weekendy możliwe jest kupno biletu Skupinová víkendová jízdenka + Německo - zakres ważności taki sam, tylko na bilecie może podróżować dwoje dorosłych i troje dzieci.

Mapa ważności biletu

EgroNet - jednodniowy bilet sieciowy umożliwiający niedrogie podróże pociągami po kraju karlowarskim oraz wybranych liniach kolejowych Bawarii, Turyngii i Saksonii, czyli na terenie tzw. Euroregionu Egrensis. Dostępny w wariantach dla 1-5 osób. W 2017 roku jedna osoba płaciła 200 CZK, każda następna 100 CZK. Bilet imienny, obowiązuje również w wybranych przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej oraz liniach autobusowych w Republice Czeskiej i Niemczech. Bilet można kupić w kasie kolei czeskich w dniu planowanej podróży. Nie jest dostępny z wyprzedzeniem. Mapa ważności biletu EgroNet

Labe Elbe Ticket - jednodniowy bilet sieciowy ważny na terenie kraju usteckiego oraz na wybranych liniach Saksonii. Obowiązuje również w wybranych autobusach komunikacji miejskiej i podmiejskiej. Z biletem dojedziemy na przykład z Uścia nad Łabą do Drezna, po drodze zwiedzając Bad Schandau, przy w Niemczech bilet nie jest honorowany w pociągach IC, EC i ICE. Labe Elbe Ticket można kupić w kasach kolei czeskich, ale również nie jest dostępny z wyprzedzeniem.

Mapa ważności biletu Labe Elbe Ticket

Pogranicze belgijsko-holendersko-niemieckie


Euregio Ticket Mass Rhein - jednodniowy bilet sieciowy ważny na terenie euroregionu Moza - Ren, czyli na obszarach przygranicznych Belgii, Holandii i Niemiec. Za stosunkowo niską cenę możemy zwiedzić Akwizgran, Liege, Maastricht i kilka innych mniejszych miasteczek. Bilet nie obowiązuje w pociągach ICE i Thalys. W 2017 roku cena wynosiła 18,5 Euro. W dni robocze za tę cenę mogła podróżować jedna osoba, w soboty, niedziele i święta nawet dwoje dorosłych i troje dzieci.

Ulotka z mapą ważności biletu
Kup bilet w sklepie internetowym Deutsche Bahn Regio

Pogranicze niemiecko-szwajcarskie


Euregio Bodensee - bilet sieciowy ważny na liniach kolejowych i wybranych liniach autobusowych w gminach położonych w okolicy Jeziora Bodeńskiego. Dzięki biletowi można zwiedzić kilka bardzo ładnych miast i miasteczek w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, aczkolwiek nie obowiązuje w pociągach IC i ICE. Obszar ważności biletu podzielony jest na 3 strefy, ale można kupić bilet na wszystkie strefy - jednodniowy lub trzydniowy. Cena nie jest tak niska, jak w przypadku innych biletów sieciowych, lecz jest i tak dużo tańsza niż bilety według taryfy normalnej.

www.euroregiokarte.com - strona internetowa biletu Euroregio Bodensee
Mapa ważności biletu Labe Eureregio Bodensee

Pogranicze niemiecko-duńskie


Grienzkieker-Ticket - jedyna interesująca oferta pozwalająca podróżować po pograniczu duńskim, aczkolwiek określenie słowa "niedrogo" byłoby nie na miejscu, bowiem bilet dla jednej osoby na drugą klasę w 2017 roku kosztował 59 euro. Dzięki biletowi sieciowemu ważnemu od 00:00 do 05:00 następnego dnia można przejechać pociągami regionalnymi na przykład z Hamburga do Esbjerg, po drodze zwiedzając piękne miasteczka Tonder i Ribe. Pytanie tylko, czy warto? Niestety, pociągi w Danii są bardzo drogie i pomimo ceny to bardzo atrakcyjna oferta.

Kup bilet Grienzkieker-Ticket w sklepie internetowym Deutsche Bahn Regio

Pogranicze niemiecko-francuskie


Europass-Mini - bilet jednodniowy ważny w strefie taryfowej 20 niemieckiego przedsiębiorstwa Tarifverbund Ortenau, w komunikacji miejskiej w Strasburgu oraz w pociągach R i RE kursujących pomiędzy Strasburgiem a Offenburgiem. Dostępny w wersji dla jednej osoby i w wersji dla rodzin.

Kup bilet Europass Mini w sklepie internetowym Deutsche Bahn Regio

Deutsche Bahn - starszy spalinowy zespół trakcyjny

9. INNE INFORMACJE


Poniżej garść drobnych, przydatnych informacji, z moich ostatnich podróży po Niemczech:

- na dworcach kolejowych obowiązuje zakaz palenia. Na peronach wydzielono jednak nieduże strefy dla palaczy. W wielu miejscach, szczególnie w mniejszych miastach, zakazu nie przestrzegano.

- na największych dworcach kolejowych w pomieszczeniach z toaletami znajduje się kabina prysznicowa. Opłata to zwykle 7 euro + wejście do toalet, przy czym w cenie jest tylko woda - ręcznik oraz kosmetyki trzeba mieć własne.

- w pociągach regionalnych są przedziały I i II klasy. Często zdarza się, że nie różnią się one niczym, w pierwszej klasie jest jedynie mniej ludzi.

- radzę unikać fotografowania pociągów przewoźnika Harz-Elbe-Express (HEX). Konduktorzy tego przewoźnika z niewiarygodną wręcz zaciekłością tępią miłośników kolei. Miałem szczęście, że policja i służba ochrony Deutsche Bahn wykazały się rozsądkiem, bo miałbym poważne kłopoty jako podejrzany o terroryzm. Szkoda nerwów.

- w Niemczech jest sporo toalet publicznych w centrach miast, lecz są one bardzo dyskretnie umieszczone i fatalnie oznaczone, więc w razie pilnej potrzeby będzie duży kłopot ze znalezieniem toalety. Co ciekawe, na mniejszych dworcach kolejowych i w ich okolicy, nawet w miastach licznie odwiedzanych przez turystów, nie ma toalet.

- wbrew powszechnej opinii, znajomość języka angielskiego, szczególnie w mniejszych miastach, nie jest rewelacyjna. U osób w wieku do 30 lat znajomość języka angielskiego nie powinno być problemów z porozumieniem się, lecz nie jest to angielski bezbłędny, czyli taki, jaki wymagany jest w Polsce nawet na najniższych stanowiskach.

- podróż koleją po Niemczech to czysta przyjemność, o ile pozwalają na to finanse. Między bajki można jednak włożyć stereotypy o idealnym skomunikowaniu wszystkich pociągów - zdarzało się, że przyjeżdżałem na stację kilka minut po odjeździe pociągu w innym kierunku i musiałem czekać na następny pociąg prawie godzinę.

- przy zakupie napojów w butelkach plastikowych do każdej zakupionej butelki jest doliczana opłata 0,25 EUR, dlatego przy płaceniu w kasie wyjdzie wyższy rachunek niż wynikałoby to z cen na półkach. W automatach z napojami i przekąskami na dworcach kolejowych wspomniana opłata została wliczona w cenę produktu widoczną przez pasażera. Plastikowe butelki można zwrócić w specjalnych automatach przy większych sklepach, otrzymujemy wtedy bon o stosownej wartości do wykorzystania w sklepie, w którym zwróciliśmy butelkę.

Hannover Hbf - dworzec kolejowy

10. WYBRANI PRZEWOŹNICY KOLEJOWI



W Niemczech działa około stu przewoźników prowadzących kolejowe przewozy pasażerskie. Z wiadomych względów wymienianie i opisywanie wszystkich nie ma sensu, bowiem część z nich obsługuje np. tylko jedną linię. Ograniczyłem się więc do najważniejszych przewoźników oraz operujących przy granicy polsko-niemieckiej.

ALEX - ARRIVA LANDERBAHN EXPRESS

Przewoźnik obsługujący wybrane połączenia dalekobieżne na trasach:
Monachium - Hof
Monachium - Lindau
Monachium - Oberstdorf
Monachium - Norymberga
Norymberga - Praga

Pociągi ALEX zestawione są ze składów wagonowych. Zmodernizowane wagony wyglądają ładnie, ale daleko im do jakości pociągów Deutsche Bahn.

Strona internetowa: www.mobil-mit-alex.de

BAYERISCHE OBERLANDBAHN

Przewoźnik obsługujący kilka połączeń w okolicach Monachium (Monachium - Holzkirchen, Holzkirchen - Lenggries, Holzkirchen - Bayrischzell, Schaftlach - Tegernsee . Tabor pasażerski tworzą spalinowe zespoły trakcyjne "Talent" oraz "Integral".

Spośród ofert taryfowych najciekawszych jest bilet "Das Oberland-Ticket". Jest to bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonych liczby podróży pociągami BOB od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 do 02:00 następnego dnia, natomiast w sobotę i niedzielę bilet jest ważny przez cały dzień. Na podobnych zasadach funkcjonuje oferta "BOB-MVV-Ticket" z tym, że bilet jest przeznaczony jest dla grup do pięciu osób. Pozostałe warunki podróży są takie same. Oba wymienione bilety należy skasować przed pierwszym wejściem na pokład pociągu.

Strona internetowa: www.bayerischeoberlandbahn.de

EUROBAHN

Przewoźnik obsługujący połączenia lokalne w okolicach Hamm, Dortmundu i Dusseldorfu oraz wybrane połączenia z Venlo do Hamm. Tabor pasażerski to spalinowe zespoły trakcyjne "Talent oraz "Coradia LINT-41" i elektryczne zespoły trakcyjne "Flirt" wyprodukowane w latach 2008-2010. Na stronie internetowej nie znajdziemy zbyt wielu ciekawych informacji

Strona internetowa: www.eurobahn.de

HEX - HARZELBEEXPRES

Przewoźnik obsługujący kilka połączeń w okolicach Halberstadt, m.in. Halberstadt - Magdeburg. Tabor to spalinowe zespoły trakcyjne "Lint 27" oraz "Lint 41". Z tego, co zrozumiałem, to przewoźnik honoruje większość ofert Deutsche Bahn.

Strona internetowa: www.hex-connex.de

HKX

HKX od 23 lipca 2012 roku obsługuje wybrane pociągi dalekobieżne na trasie Hamburg - Kolonia. W założeniu ma być konkurencją dla pociągów Deutsche Bahn. Pociągi HKX pokonują trasę w podobnym czasie co pociągi ICE, ale są dużo tańsze. Niestety, niska cena odbija się na dużo niższym komforcie podróży. Wątpiłem, czy firma utrzyma się na rynku, ale jednak im się udało.

Strona internetowa: www.hkx.de

METRONOM

Jeden z najważniejszych niemieckich przewoźników kolejowych obsługujący kilka znaczących połączeń z Hamburga, między innymi Hamburg - Brema. Pociągi firmy Metronom zestawione są z charakterystycznych, bardzo ładnie wyglądających wagonów piętrowych. W swojej ofercie taryfowej ma szereg ciekawych propozycji biletów jednodniowych i łączonych. Jedną z propozycji jest bilet jednodniowy "metronom Tagesticket" pozwalający podróżować wszystkimi pociągami uruchamianymi przez przewoźnika od 9:00 (poniedziałek - piątek) lub przez cały dzień (sobota, niedziela).

Strona internetowa: www.der-metronom.de

NORD OSTSEE BAHN

NOB obecnie obsługuje tylko przewozy na malowniczej linii Hamburg - Westerland oraz Od grudnia 2011 roku DB Regio przejęła od NOB obsługę pozostałych linii. Trudno powiedzieć, jak będzie wyglądała przyszłość tego przewoźnika. Tabor to spalinowe zespoły trakcyjne "Talent", "Lint 41" oraz leasingowany NE'81. Kilka lat temu wydawało się, że NOB będzie jednym z największych przewoźników regionalnych w Niemczech. Firma prowadzi ponadto przewozy autobusowe w regionie.

Strona internetowa: www.nob.de

VGB - VOGTLANDBAHN

Przewoźnik obsługujący połączenia w rejonach granicznych czesko-niemieckich. Lista obsługiwanych linii zmienia się kilka razy w roku, więc trudno pisać sprawdzone informacje. Z najważniejszych miast obsługiwanych przez przewoźnika należy wymienić Monachium, Zwickau oraz czeskie Karlovy Vary i Cheb. Ponadto pociągi przewoźnika można spotkać na trasie Żytawa (Zittau) - Liberec pod nazwą Trilex.

Strona internetowa: www.vogtlandbahn.de

Wagon pociągu obsługiwanego przez firmę Metronom

11. HARZER SCHMALSPURBAHNEN


Harzer Schmalspurbahnen to sieć linii kolei wąskotorowych w górach Harzu, w kraju związkowym Saksonia-Anhalt, unikatowa na skalę światową. Po liniach o łącznej długości 140,1 km codziennie kursują rozkładowe pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro. Jak informuje zarządca na stronie internetowej, koleje posiadają 25 czynnych parowozów.

Linie kolejowe Harzer Schmalspurbahnen:

Harzquerbahn - linia kolejowa pomiędzy Wernigerode a Nordhausen w Turyngii. 61 km przez góry i lasy. Trasa przebiega wzdłuż osi północ-południe, w Schierke można się przesiąść na pociąg linii Brockenbahn.

Selketalbahn - najstarsza linia wąskotorowa w Górach Harzu. Pierwszy odcinek został oddany do użytku w 1887 roku. Nazwa linii pochodzi od rzeki Selke, bowiem na dużej części tory kolejowe poprowadzone są wzdłuż koryta tej rzeki. Linia łączy Eilfelder z Quedlinburgiem. Długość linii to 53 km.

Brockenbahn - kolej łącząca Wernigerode ze szczytem Brocken. Kolejka wjeżdża na sam szczyt (1142 m n.p.m.); najładniejsza część trasy rozpoczyna się za Schierke, kiedy pociąg jakby okrąża szczyt. Pierwsze pociągi wyjechały na trasę Brockenbahn w 1899 roku. Według mapy ze strony Harzer Schmalspurbahnhen długość linii wynosi 34 kilometry. Pociąg pokonuje ją w mniej więcej godzinę i 40 minut.

Na sieci Harzer Schmalspurbahnen NIE SĄ honorowane bilety Deutsche Bahn na kraje związkowe oraz bilety sieciowe i weekendowe. Ceny biletów na koleje wąskotorowe są stosunkowo wysokie, nie znalazłem też informacji o karnetach na całą sieć. Dla miłośników kolei jest to na pewno atrakcja warta swojej ceny, inni mogą być zawiedzeni.

Więcej informacji: www.hsb-wr.de

Pociąg parowy w górach Harzu (aut. Mark Trienke, CC-BY-SA, flickr.com)

12. KOLEJE ZĘBATE


Na terenie Niemiec czynne są tylko cztery koleje zębate, z tego dwie zasługują na szczególną uwagę. Trzy z pierwsze opisanych cieszą się dużą popularnością, kolej zębata w Stuttgarcie należy do mniej znanych, a tym samym mało popularnych wśród turystów.

Wendelstein-Zahnradbahn


Kolej zębata dowożąca turystów w pobliże szczytu Wendelstein. Szczyt ma wysokość 1838 metrów, górna stacja kolejki znajduje się na wysokości 1723 metrów nad poziomem morza.

Kolej kursuje od 1912 roku - pierwszy pociąg wyjechał w trasę 12 maja, od 25 maja rozpoczęły się regularne przejazdy rozkładowe. Linię budowano przez 2 lata, przy jej budowie pracowało ponad 800 robotników, głównie z Bośni i Hercegowiny. Patrząc na budowę i modernizację niektórych linii kolejowych w Polsce, trudno uwierzyć, że w ciągu dwóch lat można było wybudować w tak trudnych górskich warunkach linię o 9,95 km.

W latach 1987-1991 kolej zębata przeszła remont generalny, wymieniono między innymi wagony. Stare składy uruchamiane są jedynie w wybrane dni jako pociągi retro.

Pociągi kursują między stacjami Talbahnhof Brannenburg a Bergbahnof Wendelstein. Przejazd w jedną stronę trwa 25 minut. Pociąg przejeżdża przez 8 galerii, 7 tuneli i 12 mostów ze średnią prędkością 20 km/h.

W pociągach nie ma toalet. Ceny są bardzo wysokie.

Strona internetowa: www.wendelsteinbahn.de

Bayerische Zugspitzbahn


Jedna z najbardziej znanych niemieckich kolei. Dowozi turystów z centrum popularnego niemieckiego kurortu narciaskiego Garmisch-Partenkirchen tuż pod szczyt Zugspitze - najwyższy szczyt w Niemczech. Szczyt ma wysokość 2962 m n.p.m, kolejka nie wyjeżdża na sam szczyt, ale z jej górnej stacji można wjechać na Zugspitze kolejką linową.

Kolej budowano w trzech etapach, w latach 1928-1930. W latach 1991 i 1993 miał miejsce remont trasy.

Rozstaw szyn to 1000 mm, a długość trasy 19 kilometrów. Ceny biletów również są bardzo wysokie, co czyni kolejkę dostępną raczej dla turystów z Europy Zachodniej lub zamożnych turystów z naszego regionu.

Strona internetowa: zugspitze.de

Drachenfelsbahn


Kolej zębata w Nadrenii Północnej-Westfalii. Oddana do użytku w czerwcu 1883 roku.

Kolej łączy centrum miasta Königswinter ze szczytem góry Drachenfels, z której można podziwiać panoramę miasta i okolicy. Pomiędzy dolną i górną stacją pociąg zatrzymuje się na stacji Schloss Drachenburg, położonej tuż przy ładnym zamku. Na stacji Schloss Drachenburg utworzono mijankę. Ponadto na szczycie góry Drachenfels zachowały się niewielkie ruiny innego zamku.

Długość trasy kolei to jedynie 1,52 km. Kolej kursuje przez cały rok z wyjątkiem grudnia.

Strona internetowa: www.drachenfelsbahn-koenigswinter.de

Zahnradbahn Stuttgart


Najmniej atrakcyjna pod względem turystycznym kolej zębata z opisywanych w artykule. Oddana do użytku w 1884 roku i zelektryfikowana w 1902 roku dziś nie przypomina raczej tramwaj lub szybką kolej miejską, co znacznie obniża jej atrakcyjność.

Kolej wykonuje rozkładowe przewozy pasażerskie i wchodzi w skład komunikacji miejskiej w Stuttgarcie. Kursuje jako linia nr 10 codziennie, przez cały rok. Długość trasy to 2,2 km.

W Stuttgarcie można się też przejechać koleją linowo-terenową.

Kolej zębata na Zugspitze (aut. Pixelteufel, CC-BY, flickr.com)

13. KOLEJOWE ATRAKCJE BERLINA


Berlin to stolica Niemiec. Moim skromnym zdaniem liczba atrakcji kolejowych tego miasta jest skromna, biorąc pod uwagę wielkość Berlina. Krótko o najważniejszych z nich:

Dworzec kolejowy Berlin Hauptbahnhof


Dworzec kolejowy Berlin Hauptbahnhof sam w sobie jest atrakcją turystyczną. Bez wątpienia należy do najpiękniejszych dworców kolejowych w Europie. Przeszklony, monumentalny budynek robi wrażenie z daleka. W dzień i w nocy.

Uroczyste otwarcie wyremontowanego dworca miało miejsce 26 maja 2006 roku. Miejsce, na którym stoi dworzec Berlin Hbf ma bogatą historię. Pierwszy dworzec wybudowano w tym miejscu w latach 1868-1871 (Berlin Lehrter). W czasie drugiej wojny światowej dworzec Lehrter został poważnie uszkodzony. W 1951 roku zabytkowy dworzec został zamknięty, a siedem lat później wysadzony w powietrze. Po prawie 40 latach, w 1987 roku dworzec odnowiono, aby w 2002 roku znów go wyburzyć pod dzisiejszy Berlin Hbf.

Kilkukondygnacyjny budynek można zwiedzać na przykład jeżdżąc w górę i w dół przeszkloną windą. Z dworca jest bardzo blisko do ważnych atrakcji turystycznych Berlina i jeżeli nudzi się wam w oczekiwaniu na pociąg, można wybrać się na spacer.

Dworzec jest czynny przez całą dobę. Można na nim spędzić noc, aczkolwiek jest nudno i niezbyt wygodnie.

Dworzec kolejowy Berlin Anhalter


Uwagę wielu turystów zwiedzających Berlin przykuwa fragment elewacji dawnego dworca Berlin Anhalter. Dworzec ten miał bogatą historię - pierwszy dworzec kolejowy w tym miejscu oddano do użytku już w 1841 roku, natomiast w 1880 roku otwarto ogromny, jak na tamte czasy, dworzec czołowy - hala dworca miała 170 metrów długości i 34 metry wysokości.

Z dworca odjeżdżały liczne pociągi międzynarodowe - między innymi do Neapolu i Aten.

W czasie II wojny światowej na dworcu wyprawiano pociągi z deportowanymi Żydami.

3 lipca 1945 roku dworzec Berlin Anhalter został niemal całkowicie zniszczony w wyniku bombardowania alianckiego. Przeprowadzono prowizoryczne naprawy. Ruch pociągów dalekobieżnych został wstrzymany w 1952 roku, w dniach 25-27 sierpnia 1960 roku przeprowadzono wyburzanie, a właściwie wysadzanie dworca. Zachował się tylko fragment elewacji.

Dworzec kolei podmiejskiej S-Bahn Berlin Anhalter działa do dziś.

Pozostałość po dworcu Berlin Anhalter (aut. Martin aka Maha, CC-BY-SA, flickr.com)

Kolej parkowa Wulhheide


Kolej parkowa w Berlinie na terenie FEZ, czegoś w rodzaju parku kultury i wypoczynku. Kolejka kursuje od 1956 roku. Tabor jest bardzo zróżnicowany - pociągi są prowadzone przez lokomotywy parowe, spalinowe i elektryczne, a oprócz wagonów zarządca kolejki posiada w swojej kolekcji drezyny. Wśród lokomotyw warto zwrócić uwagę na lokomotywę "Luise Las". Jak przeczytałem, jest to polska lokomotywa wyprodukowana w 1953 roku w Chrzanowie. Pierwotnie jeździła jako lokomotywa nr 3 w cukrowni Wożuczyn.Została wycofana z eksploatacji w 1978 roku, a w 1994 trafiła do Zakładu Napraw Taboru Kolejowego w Pile, skąd została sprzedana do Niemiec. Wozi pasażerów do dziś. Berlińska Kolej Parkowa posiada w swojej kolekcji inną polską lokomotywę parową oznaczoną jako "Solvay" (Tx6-501) wyprodukowaną w 1943 roku. Obecnie pełni funkcję eksponatu. Strona internetowa: www.parkeisenbahn.de

Britzer Parkbahn


Mniej znana kolej parkowa w Ogrodach Britzer, w dzielnicy Berlin-Neukölln. Kursuje od 1985 roku, jednak w ostatnich latach kilkakrotnie przyszłość kolejki stawała pod znakiem zapytania. Bardzo trudno znaleźć informacje o dniach i godzinach kursowania.

Trasa kolejki liczy około 5 kilometrów, rozstaw torów to 600 mm.

Strona internetowa: britzer-parkbahn.interlok.info

Ekspozycja kolejowa w Muzeum Techniki


Muzeum Techniki w Berlinie to jedno z najpopularniejszych muzeów w mieście. Placówka zbiera świetne recenzje i może się pochwalić ogromną liczbą zwiedzających. Z bardzo dobrymi opiniami można się spotkać również jeśli chodzi o ekspozycję kolejową w tym muzeum. Choć to tylko jedna z ekspozycji, to niejedno muzeum kolejnictwa mogłoby pozazdrościć rozmachu berlińskiej kolekcji.

Łącznie 40 pojazdów umieszczono na 33 torach - lokomotywy parowe, spalinowe, elektryczne, wagony z różnych okresów. Do większości pojazdów można wejść. Unikatem jest pociąg przewożący Żydów do obozów koncentracyjnych w czasie drugiej wojny światowej, temu zagadnieniu i roli kolei poświęcono część wystawy.

Sporo miłośników transportu zainteresuje wystawa "Ruch drogowy". Zgromadzono na niej ponad 200 samochodów, około 250 motocykli i ponad 300 rowerów. Wśród eksponatów są zabytkowe autobusy.

Strona internetowa: www.sdtb.de

Targi Innotrans


W Berlinie co dwa lata odbywają się targi Innotrans - największe na świecie targi poświęcone transportowi szynowemu. Na terenach wystawowych Messe Berlin spotykają się przedstawiciele największych przedsiębiorstw kolejowych, a na targi tłumnie podążają dziennikarze branżowi oraz miłośnicy kolei z całego świata.

Pierwsze dwa dni zwykle przeznaczone są dla osób z branży, konferencje, spotkania biznesowe. Natomiast dla miłośników kolei największą atrakcją jest wystawa taboru szynowego na wolnym powietrzu - wstęp na wystawę jest bardzo tani i tłumy chętnych co dwa lata przychodzą pooglądać najnowsze pociągi wyprodukowane dla kolei z kilkunastu krajów na całym świecie.

Więcej informacji: www.innotrans.de

Parowozownia Berlin Schöneweide


O berlińskiej parowozowni, niestety, nie znalazłem konkretnych informacji. Wiem jedynie, że znajduje się w pobliżu stacji kolei podmiejskiej Berlin Schöneweide, a w środku stoi kilka czynnych parowozów, które co jakiś czas wyjeżdżają w trasę jako pociągi retro.

Parowozownia nie jest czynna na co dzień, natomiast można ją zwiedzić w wybrane dni, przy okazji różnych imprez kolejowych.

Parowozy z tej parowozowni regularnie przyjeżdżają na Paradę Parowozów do Wolsztyna.

14. KOLEJOWE ATRAKCJE DREZNA


Drezno to popularny cel wycieczek Polaków. Napisano mnóstwo artykułów o atrakcjach turystycznych Drezna i poradników o lokalach gastronomicznych. Jednak mało osób wie, że Drezno to miejsce bardzo ciekawe także dla miłośników kolei. Znajdziemy tu kilka interesujących atrakcji turystycznych, które krótko opiszę.

Schwebebahn Dresden


Najstarsza działająca kolej podwieszana na świecie. Kursuje od 1901 roku - przetrwała wojny, bombardowania, a od 1975 roku znajduje się pod ochroną konserwatora zabytków. Kolejka łączy stacje Loschwitz i Oberloschwitz. Długość trasy to 273,8 m, różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 84,2 m, a średnie nachylenie 32,18%. Przejazd pomiędzy stacjami trwa 4 i pół minuty, a w ciągu godziny Schwebebahn Dresden może przewieźć 400 pasażerów.

Kolej Schwebebahn Dresden działa w ramach komunikacji miejskiej w Dreźnie.

Kolej podwieszana w Dreźnie (aut. Martina Roell, CC-BY-SA, flickr.com)

Standseilbahn Dresden


Drezdeńska kolej linowo-terenowa oddana do użytku 26 października 1895 roku i kursująca do dziś. Łączy stacje Loschwitz i Weißer Hirsch (dzielnica willowa). Linia jednotorowa, na środku linii znajduje się mijanka. Od 1984 roku pod ochroną konserwatora zabytków, obecnie jedna z najważniejszych atrakcji turystycznych Drezna.

Długość trasy to 547 metrów. Na trasie wybudowano dwa krótkie tunele oraz wiadukt o długości 102 metrów. Jak zapewnia przewoźnik, z wagonów kolejki rozpościera się piękny widok na Dolinę Łaby. Różnica wysokości pomiędzy stacjami wynosi 95 metrów, a przejazd w jedną stronę trwa 5 minut.

Podobnie jak kolej podwieszana, drezdeńska kolej linowo-terenowa działa w ramach komunikacji miejskiej.

Dresdener Parkeisenbahn


Od kwietnia do pierwszych dni października kursuje mniej znana kolej parkowa w Dreźnie. Jest to kolej zbudowana dawniej na podobnej zasadzie jak koleje dziecięce w krajach byłego ZSRR. Kolej parkowa znajduje się w Wielkich Ogrodach ( Großer Garten), niedaleko centrum miasta. Rozstaw szyn 381 mm, na trasie jest 6 stacji, a ceny biletów są astronomiczne - na przykład w 2017 roku bilet za przejechanie 1 stacji kosztował 1 euro.

W wybrane dni na kolejce pociągi prowadzi lokomotywa parowa. Jak podaje Wikipedia, długość trasy to 5,6 km, a średnia prędkość 20 km/h.

Muzeum Transportu w Dreźnie


Wystawa o kolei prezentuje historię kolei w Saksonii od początków do 1993 roku. Oprócz wagonów i lokomotyw wystawiono też mundury kolejarskie i modele. Do najciekawszych eksponatów należą "Muldenthal" - najstarsza oryginalna niemiecka lokomotywa parowa (1861) oraz replika pierwowzoru kolejki kopalnianej sięgającej początków kolei w ogóle. W budynku głównym muzeum wystawiono tylko osiem pojazdów szynowych. Dużo więcej trzymanych jest w innym miejscu. Częścią muzeum jest lokomotywownia, gdzie stoi 105 zabytkowych pojazdów szynowych - lokomotywy parowe, lokomotywy spalinowe, zabytkowe wagony i pojazdy techniczne. Większość z nich została odrestaurowana.

Dampfloktreffen


Polacy mają Paradę Parowozów w Wolsztynie, Niemcy organizują podobną paradę w Dreźnie. Zlot Lokomotyw Parowych odbywa się zwykle w pierwszy lub drugi weekend kwietnia i przyciąga miłośników kolei z całej Europy.

Jest to impreza organizowana z rozmachem - na trasę wyjeżdżają parowozy z lokomotywowni należącej do Muzeum Transportu, chętni mogą się przejechać pociągami retro kursującymi na krótkich trasach w okolicach Drezna lub pojeździć drezynami.

Wstęp na imprezę jest płatny, bilet wstępu uprawnia do zwiedzania Muzeum Transportu w centrum miasta.

W pobliżu Drezna można przejechać się pociągami retro na liniach kolejowych Lößnitzgrundbahn (Radebeul Ost - Moritzburg), Weißeritztalbahn (Freital - Dippoldiswalde). Do stacji początkowych tych pociągow wygodnie i szybko dojedziemy pociągami podmiejskimi z Drezna.

15. CIEKAWOSTKI KOLEJOWE


W Niemczech znajdziecie dużo interesujących miejsc oraz wydarzeń związanych z koleją. Wybrałem dla was te, które zaciekawiły mnie najbardziej.

Krzewina Zgorzelecka i Ostritz


Jednym z najciekawszych miejsc, jakie zwiedziłem podczas swoich podróży koleją, jest niemieckie miasteczko Ostritz. W małym, sennym, ale urokliwym miasteczku nie byłoby szczególnego, gdyby nie fakt, że stacja kolejowa obsługująca miasto znajduje się w Krzewinie, po polskiej stronie granicy. Zatrzymują się tu pociągi kursujące pomiędzy Görlitz a Żytawą (Zittau).

Wygląda to tak: pasażer wysiada na stacji Krzewina Zgorzelecka po polskiej stronie, przechodzi przez kładkę nad Nysą Łużycką i wkracza na terytorium Niemiec. Obecnie, kiedy obowiązuje Strefa Schengen, nie robi to wrażenia, ale dawniej wszystko odbywało się pod nadzorem Wojsk Ochrony Pogranicza. W dawnej budce Straży Granicznej działa sklepik spożywczy.

Dla mnie wizyta w tym miejscu była niezwykłym przeżyciem i polecam wycieczkę każdemu. Tym bardziej, że na trasie obowiązuje bilet Euro-Nysa.

Więcej: Niezwykłe miejsca: Krzewina Zgorzelecka

Locomore


Locomore to przewoźnik kolejowy, który rozpoczął przewozy pasażerskie dzięki zbiórce publicznej. Wydarzenie to odbiło się szerokim echem nie tylko w mediach branżowych w całej Europie. Pociągi Locomore pojawiły się na trasie Berlin - Stuttgart w połowie grudnia 2016 roku. Przewoźnik zamierzał konkurować z Deutsche Bahn znacznie niższymi cenami biletów. Pasażerowie mogli odbyć podróż w wagonach klasy Basic i wagonach klasy Business - same wagony to stare, zmodernizowane wagony z przedziałami.

Z początku wyglądało na to, że przewoźnikowi idzie całkiem nieźle, zapowiadano nawet otwarcie kolejnych tras. Nawet ja miałem ochotę przejechać się tym pociągiem, ale kiedy sprawdzałem ceny biletów kupowanych z tygodniowym wyprzedzeniem, bilet na pociąg Deutsche Bahn kupowany z dojazdem do Hanoweru z mniejszej miejscowości, kosztował mnie znacznie mniej niż bilet oferowany w tym samym dniu przez Locomore.

W kwietniu 2017 roku zapowiadano uruchomienie kolejnych połączeń. A miesiąc później firma Locomore złożyła wniosek o upadłość. Dla wielu miłośników kolei ogłoszenie upadłości było ogromnym zaskoczeniem.

Dworzec kolejowy w Uelzen


Z pewnością czytacie rankingi najpiękniejszych dworców kolejowych i z pewnością znacie takie dworce jak Berlin Hauptbahnhof, regularnie pojawiający się w takich rankingach, zresztą dodajmy, że zasłużenie. W Niemczech jest jednak inny dworzec, który powinien znaleźć się w podobnych rankingach, ale z różnych względów nie pojawia się - być może miejscowa organizacja turystyczna za mało płaci dziennikarzom i blogerom tworzących takie rankingi. To dworzec w małym mieście Uelzen.

Dworzec nie jest duży, ale zasługuje na uwagę, ponieważ wygląda jak z bajki. Naprawdę. O ile z zewnątrz jeszcze nie wyróżnia się niczym szczególnym, to w środku poczujecie się, jakbyście przenieśli się w krainę baśni.

Dworzec został wybudowany w połowie XIX wieku; podczas drugiej wojny światowej został poważnie uszkodzony. Podupadającą stację uratował remont generalny w latach 1997-2000 z okazji EXPO 2000 według projektu architekta Friedensreicha Hundertwassera.

Obecnie dworzec prezentuje się świetnie. Chociaż wnętrze to bajkowy świat, nie zabrakło miejsca na toalety, skrzynki bagażowe, sklepik, toalety i Deutsche Bahn Reise Zentrum.

Uelzen - dworzec kolejowy niczym z bajki

Pociągiem na promie


Nigdy nie leciałem samolotem, a promem płynąłem tylko 2 razy i to siedząc, a właściwie leżąc w pociągu. Brzmi dziwnie? Może i tak, lecz jest prawdziwe. Otóż niektóre pociągi pomiędzy Niemcami a Danią i Niemcami a Szwecją część trasy pokonują na promie. Ja jechałem/płynąłem w ten sposób w pociągiem Berlin - Malmö, dziś kursującym tylko w wybrane dni, głównie w wakacje i to w nocy.

Natomiast nadal jadą w ten sposób pociągi Hamburg - Kopenhaga przez Puttgarden. Pociągi te dojeżdżają do Puttgarden, odcinek Puttgarden - Rødby przepływają na promie, a odcinek z duńskiego Rødby do Kopenhagi pokonują po torach. Bardzi ciekawe przeżycie, które polecam każdemu.

Połączenie obsługują niemieckie składy ICE lub duńskie EC/IC. Duńskie pociągi są brzydkie, ale wygodne i należą do moich ulubionych.

Kolej podwieszana w Wuppertal


Wuppertal to brzydkie miasto, ale może się pochwalić znaną na całym świecie atrakcją kolejową - koleją podwieszaną Wuppertaler Schwebebahn.

Kolej kursuje codziennie jako środek komunikacji miejskiej i pokonuje czternastokilometrową trasę, która na długiej części biegnie wzdłuż koryta rzeki Wupper. Średnia prędkość to 30 km/h, ale pociąg nie stoi w korkach i jest popularnym środkiem transportu wśród mieszkańców miasta.

Kolej została oddana do użytku w 1901 roku. Uchodziła za bardzo bezpieczny środek transportu, a jedyny zanotowany wypadek miał miejsce 21 lipca 1950 roku, kiedy z wagonu kolejki do rzeki wypadł słoń, przewożony w ramach kampanii reklamowej, jeżeli tak to można nazwać.

12 kwietnia 1999 roku miał miejsce jedyny śmiertelny wypadek - robotnicy przeprowadzający prace remontowe pozostawili na szynie metalowy element, na który najechał pociąg. Pociąg najechał na przeszkodę, w wyniku czego jeden wagon spadł do rzeki. Zginęło 5 pasażerów, 47 zostało rannych.

Po wypadku kolej była przez jakiś czas nieczynna; obecnie znów kursuje.

Kolej podwieszana w Wuppertal (aut. Metro Centric, CC-BY, flickr.com)

Oberweißbacher Bergbahn


W Niemczech czynnych jest sporo kolei linowo-terenowych. Na stronie nie ma miejsca, aby je wszystkie opisać, ale jedna z nich powinna zwrócić szczególną uwagę. Oberweißbacher Bergbahn , bo o niej mowa, przewozi nie tylko ludzi, ale również towary.

Kolej linowo-terenowa transportuje pasażerów i towary pomiędzy liniami kolejowymi Rottenbach - Katzhütte oraz Lichtenhain - Cursdorf. Długość trasy kolei linowo-terenowej to około 1380 metrów, a różnica wysokości na tym odcinku wynosi aż 320 metrów. Jest to więc bardzo stromy funikular, a turyści chwalą sobie widoki.

Na linii Rottenbach - Katzhütte kursują normalne pociągi Deutsche Bahn. Przesiadka na kolej linowo-terenową odbywa się na stacji Obstfelderschmiede. Po podróży koleją Oberweißbacher Bergbahn pasażerowie przesiadają się do pociągu Lichtenhain - Cursdorf - to połączenie obsługują zabytkowe zespoły trakcyjne Deutsche Bahn.

Kolej Oberweißbacher Bergbahn to jedna z największych atrakcji turystycznych Turyngii.

Strona internetowa: www.oberweissbacher-bergbahn.com

H-Bahn w Dusseldorfie i Dortmundzie


Kolej podwieszana w Wuppertal to atrakcja turystyczna znana od dziesięcioleci. Mniej znane są dwie koleje wiszące w Dortmundzie i Dusseldorfie. Koleje są w pełni zautomatyzowane, poruszają się bez maszynisty (motorniczego).

Pierwsza linia kolei wiszącej w Dortmundzie została otwarta już w 1984 roku - połączyła kampus północny i południowy. Długość trasy wynosiła ok. 1050 metrów. Obecnie kursuje jako linia nr 2. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku wybudowana została druga linia i wyremontowano całą infrastrukturę. Druga linia (obecnie kursuje jako linia nr 1) łączy dzielnicę Einglichhofen z Instytutem Techniki Fraunhofera. Łączna długośc tras to około 3 km.

Kolej w Dortmundzie kursuje od poniedziałku do piątku od 06:26 do 21:03. Działa w ramach zintegrowanego systemu transportowego Nadrenii Północnej-Westfalii, a więc można się nią przejechać z biletem kolei niemieckich na Nadrenię Północną-Westfalię oraz z biletami komunikacji miejskiej.

Na podobnej zasadzie działa kolej wisząca łącząca stację kolejową Dusseldorf Flughafen z terminalem lotniska. Otwarta w 2002 roku kolej znana także pod nazwą Sky-Train Dusseldorf jest także w pełni zautomatyzowana. Linia biegnie 23 metry nad ziemią, długość trasy wynosi 2,5 km, a czas przejazdu to 5 minut. Pociągi kursują co minutę.

Strona internetowa H-Bahn: www.h-bahn.info