Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

MOZAMBIK




Przewoźnik narodowy: Caminhos de ferro do Moçambique (CFM)
Strona internetowa: www.cfmnet.co.mz
Ostatnia aktualizacja: 13.10.2013

1. Jak dotrzeć
2. Przewozy pasażerskie
3. Przewozy towarowe
4. Mozambickie koleje na You Tube
5. Maputo

Mozambik, często nazywany "utraconym rajem", to kraj rzadko odwiedzany przez polskich turystów. W Mozambiku jest kilka czynnych linii kolejowych, z których większość jest w fatalnym stanie i turyści rzadko korzystają z powolnych, rozlatujących się pociągów, choć tak naprawdę autobusy też nie są lepsze, bo i drogi dziurawe. Na usprawiedliwienie trzeba dodać, że dużą zasługę ma w tym wojna domowa, przez którą duża część infrastruktury została zniszczona. Nadzieją dla Mozambiku są przewozy towarowe surowców naturalnych z głębi kraju do portów. Kolej to najlepszy środek transportu i jest szansa na modernizację, budowę lub rewitalizację kilku linii kolejowych, przy czym transport pasażerski na pewno nie będzie priorytetem. W przypadku podróży z północy na południe kraju najlepiej skorzystać z połączeń lotniczych. Są wprawdzie dużo droższe niż transport drogą lądową, ale wiadomo - większy komfort i oszczędność czasu.

1. JAK DOTRZEĆ



Są dwie możliwości dotarcia do Mozambiku. Pierwsza z nich to podróż drogą lotniczą. Połączenia lotnicze z największymi miastami podam przy opisie najważniejszych mozambickich miast.

Druga to podróż koleją z RPA. Dwa razy w tygodniu kursuje pociąg nocny Shosholoza Meyl z Johannesburga do Komatipoort - miasta na granicy RPA z Mozambikiem. Granicę można przejść pieszo i przy odrobinie szczęścia złapać pociąg z Resano Garcia do Maputo (pociąg z Johannesburga przyjeżdża o 6:38, pociąg do Maputo odjeżdża po 12:00. Szczegółowe informacje i rozkład jazdy na stronie www.shosholozameyl.co.za

Kursuje także pociąg z Bulawayo w Zimbabwe do mozambickiej granicy, po przekroczeniu której można kontynuować podróż do Maputo. Szczegóły w drugim rozdziale.

2. PRZEWOZY PASAŻERSKIE



Kolejowe przewozy pasażerskie nie są priorytetem dla władz Mozambiku, dlatego stan pociągów jest kiepski, a liczba połączeń nie zwala z nóg, choć perspektywy na przyszłość wydają się być dobre. Pociągi pasażerskie kursują tylko na kilku liniach, tabor to najczęściej stare, zdewastowane wagony w opłakanym stanie, bez klimatyzacji. Z drugiej strony taka podróż ma swój urok - można robić zdjęcia z okien i obserwować zwykłych Mozambijczyków. Pociągi mają najczęściej trzy klasy, nie mają wagonów restauracyjnych, co do wagonów sypialnych pojawiają się sprzeczne informacje, podobno kursują w liczbie kilku sztuk.

Portal fahrplancenter.com opublikował rozkład jazdy kolei mozambickich obowiązujący w styczniu 2013 roku, a więc w miarę aktualny. Według informacji tam podanych, pociągi kursują kilka razy dziennie pomiędzy Maputo a Matola (20 kilometrów), dwa razy dziennie pociągi jadą w wydłużonej relacji Maputo - Matola - Ressano Garcia (88 kilometrów) do granicy z RPA. Większość połączeń z Maputo do Matoli obsługują autobusy szynowe. Przewozy na tej linii prowadzi firma Caminhos de Ferro do Moçambique (CFM). Co ciekawe, sprawdzałem na mapie satelitarnej i raczej nie ma możliwości, aby pociągo do Ressano Garcia przejeżdżał przez Matolę, tory biegną w zupełnie innym kierunku. Mimo wszystko fahrplancenter.com uchodzi za najwiarygodniejszą stronę z rozkładami jazdy.

Caminhos de Ferro do Moçambique (CFM) są odpowiedzialne również za pociągi pasażerskie pomiędzy Maputo a miastem Goba przy granicy Mozambiku i Suazi. W relacji Maputo - Goba (69 km) jeden pociąg dziennie kursuje od niedzieli do piątku, w relacji powrotnej również jeden pociąg dziennie od poniedziałku do soboty.

Najdłuższą trasą pasażerską obsługiwaną przez tego przewoźnika jest trasa Maputo - Chicualacuala (522 kilometry) do granicy z Zimbabwe. Większość pociągów dojeżdża jedynie do oddalonego o 20 kilometrów od Maputo Maracuene, natomiast kilka razy w tygodniu odjeżdżają pociągi przejeżdżające przez całą trasę. Według fahrplancenter.com w środy kursuje bezpośredni pociąg przez niemal całe Zimbabwe relacji Bulawayo - Chicualacuala (549 km), który wraca do Bulawayo w czwartek. Widnieje również informacja, że pociąg kończy bieg w Sango na granicy, pasażerowie muszą we własnym zakresie przekroczyć granicę i dojść do stacji Chicualacuala. To około dwóch kilometrów. Ciekawa informacja, bowiem z Bulawayo kilka razy w tygodniu odjeżdżają pociągi do Wodospadów Wiktorii oraz dwa razy w tygodniu do botswańskiego Francistown, przy dobrym rozplanowaniu można więc sobie zafundować niedrogą wycieczkę po kilku krajach afryki, jeżeli dojdzie do tego pociąg Johannesburg - Komatipoort, wymieniony na początku artykułu.

W 2013 roku koleje Mozambiku Caminhos de Ferro do Moçambique (CFM) uruchomiły pociąg pasażerski na linii Beira - Tete. Pociąg kursuje raz w tygodniu z Beiry do przemysłowego miasta Moatize koło Tete. Jest to pociąg nocny, z Beiry na północ odjeżdża we wtorki, wraca w czwartki. Przyszłość tego połączenia stoi pod dużym znakiem zapytania.

Zawieszono przewozy pasażerskie na następujących liniach:
Beira - Machipanda (316 km)
Quelimane - Mocuba (145 km)
Moamba - Xinavane (93 km)
Xai Xai - Chicomo (90 km)

W Mozambiku kursuje jeszcze jeden pociąg pasażerski pomiędzy miastami Nampula a Cuamba na linii z portu Nacala do Malawi. Połączenie obsługuje przewoźnik Operador Corredor de Desenvolvimento do Norte CDN znany głównie z przewozów towarowych. Natomiast na linii Cuamba - Lichinga przewozy pasażerskie zostały zawieszone.

Przez Mozambik kilka razy w roku przejeżdżają także luksusowe pociągi wycieczkowe z RPA - Rovos Rail i Shongololo Express.

W czerwcu 2013 roku konsorcjum Transnet dostarczyło do Mozambiku 10 lokomotyw i 21 wagonów pasażerskich. Wcześniej ta sama firma dostarczyła do Mozambiku 95 wagonów do przewozu węgla. Wiadomo, że koleje mozambijskie od lat borykają się z brakiem wagonów pasażerskich i towarowych.

Rozkład jazdy mozambickich pociągów na fahrplancenter.com

Dworzec kolejowy w Maputo (aut. Rosino, CC-BY-SA, flickr.com)

3. PRZEWOZY TOWAROWE



Kolej w Mozambiku to przede wszystkim przewozy towarowe na dużą skalę. Linie kolejowe z Mozambiku prowadzą do RPA i Zimbabwe, linia z portu Nacala prowadzi również bezpośrednio do zaniedbanej linii kolejowej do stolicy Malawi - Lilongwe.

Jeśli chodzi o historię kolei w Mozambiku, to w internecie można znaleźć sprzeczne informacje na temat pierwszych linii. Jedna z niemieckich publikacji, a za nią Wikipedia, twierdzą, że pierwsza linia kolejowa została oddana do użytku 1 marca 1890 roku - łączyła Lourenço Marques (dzisiejsze Maputo) z Ressano Garcia - przejściem granicznym z dzisiejszą Republiką Południowej Afryki. Linia istnieje do dziś.

Według innych źródeł pierwszą linią kolejową w Mozambiku była natomiast Beira Railway wybudowana w 1894 roku. Z początku linia miała 120 kilometrów długości, po otwarciu na dwa lata zaprzestano prac przy jej budowie z powodu problemów finansowych. Kilka lat później udało się wydłużyć linię do stolicy ówczesnej Rodezji (dzisiejsze Zimbabwe) - Harare, choć kosztem wielu ofiar, bowiem robotników pracujących przy budowie dziesiątkowała szalejąca w tamtejszych rejonach malaria. Po linii obecnie prowadzone są przewozy towarowe.

Podczas lektury artykułów zauważyłem rozbieżności w nazewnictwie linii i informacjach o historii, więc nie będę powtarzał niesprawdzonych informacji.

Jedną z najważniejszych linii kolejowych Mozambiku jest obecnie linia Maputo - Tete, która została zniszczona na wielu odcinkach podczas wojny domowej. W 2004 roku brazylijski gigant Vale porozumiał się z rządem Mozambiku w kwestii odbudowy tej trasy i przewozów towarowych na niej. Długość linii to 575 kilometrów, odbudowa miała się zakończyć do końca 2012 roku, choć z informacji prasowych wynika, że prac nie dokończono, bowiem tuż przed końcem terminu rząd mozambicki wycofał się z projektu. Obecnie pomiędzy Tete a Maputo przewozy towarowe prowadzi pięć firm, kursuje także wspomniany w poprzednim rozdziale pociąg pasażerski do Moatize. W 2013 roku przewozy były zagrożone z powodu prób sabotażu na linii.

Linia Maputo - Tete nie jest już w stanie obsłużyć wszystkich pociągów towarowych, w związku z czym firma Vale podpisała umowę z rządem Malawi przewidującą budowę linii z Chikwana (miasto leżące na linii Maputo - Tete) do mozambickiego portu Nacala przez terytorium Malawi. Według danych na portalu railjournal.com linia ma prowadzić przez malawijskie miasta Makhanga, Nkaya, do granicy w pobliżu Nayuci. Zostanie również zrewitalizowana istniejąca linia. Jak informuje portal railwyasafrica.com, przy budowie i rewitalizacji linii pracę znajdzie 4500 osób, z czego 70% to Malawijczycy. Prace mają zostać zakończone w ciągu trzech lat.

4. MOZAMBICKIE KOLEJE NA YOU TUBE



Odnośniki do znalezionych na You Tube filmów związanych z kolejami w Mozambiku.

Filmik z podróży z Maputo na plażę Macaneta. Polecam - widać wnętrze pociągu
Reportaż telewizyjny pokazujący dostawę 21 nowych wagonów pasażerskich
Reportaż o odbudowie linii z Beiry do Tete
Reportaż o odbudowie linii z Beiry do Tete
Krótkie migawki z przejazdu koleją po Mozambiku
Krótki film z pociągu Cuamba - Nampula
Podróż koleją do Nampuli
Pociąg Ressano Garcia - Maputo
24 sekundy z pociągi Cuamba - Nampula, ale widać wnętrze
Filmik z podróży Maputo - Chokwe
Podróż pociągiem Cuamba - Nampula - zdjęcia, ale polecam.
Pociąg Cuamba - Nampula - krótki filmik
Nowe wagony pasażerskie dla Mozambiku
Pociąg Beira - Nhamatanda (1995)
Pociąg specjalny na festiwal muzyczny
Wsiadanie i wysiadanie z pociągu w Mozambiku
Pociąg towarowy VALE do Moatize

5. MAPUTO



Maputo to największe miasto Mozambiku i jego stolica, najczęściej pierwsze miasto, jakie odwiedzają turyści przybywający do tego kraju. Do 1975 roku Maputo nazywało się Lourenco Marques na cześć portugalskiego kupca, który w 1544 roku odkrył te tereny podczas rejsu do Indii. Maputo nazywane jest "miastem akacji". Uchodzi za zaniedbane miasto pełne kontrastów, idealne do pieszych wędrówek.

Jednym z najciekawszych zabytków stolicy Mozambiku jest dworzec kolejowy - perła architektury kolonialnej i przez wielu uważany za najpiękniejszy dworzec kolejowy w Afryce. Zaprojektowany przez uczniów Gustawa Eiffela - Alfredo Augusto Lisboa de Limę, Mario Veigę i Ferreira da Costę, został wybudowany w latach 1913-16. Obecnie świeci pustkami, na szczęście nie potwierdziły się informacje, że w budynku jest bazar. Dworzec nadal pełni swoją funkcję, a w budynku czynny jest bar. W dzień jest tu pusto i martwo, natomiast po zmroku okolica uważana jest za niebezpieczną.

Zabytki i atrakcje:

- katedra Nossa Senhora de Conceicao
- forteca
- ratusz
- Muzeum Narodowe
- hala targowa Mercado Municipal
- Dom z żelaza
- ogród botaniczny
- w okolicy rezerwat słoni
- wyspa Inhaca w pobliżu

W Maputo znajduje się także największy port lotniczy w Mozambiku. Lotnisko położone jest zaledwie 3 kilometry od miasta, jeżeli macie zarezerwowany droższy hotel, to najczęściej transport z lotniska do hotelu jest wliczony w cenę noclegu, natomiast pozostali turyści muszą skorzystać z taksówek.

Wybrane połączenia lotnicze krajowe z Maputo:

Maputo - Beira (LAM)
Maputo - Chimoio (LAM)
Maputo - Nampula (LAM)
Maputo - Pemba (LAM)
Maputo - Vilanculos (LAM)
Maputo - Quelimane (LAM)
Maputo - Tete (LAM)
Maputo - Inhambane (LAM)

Wybrane połączenia lotnicze międzynarodowe z Maputo:

Maputo - Johannesburg (South African Railways, LAM, Comair, British Airways)
Maputo - Nairobi (Kenya Airways)
Maputo - Addis Ababa (Ethiopian Airlines)
Maputo - Luanda (LAM)
Maputo - Lizbona (TAP)