Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

MONGOLIA


Przewoźnik narodowy: Ulanbaatar Railway (Улаанбаатар төмөр зам)
Strona internetowa: www.ubtz.mn
Ostatnia aktualizacja: 30.06.2017

Przez Mongolię przebiega tzw. Kolej Transmongolska, zaliczana do linii Kolei Transsyberyjskiej. Linia prowadzi z Moskwy do Pekinu, a pociąg zatrzymuje się również na terytorium Mongolii, więc jest to jedna z opcji dotarcia do tego kraju.

Krajowy ruch pasażerski skupiony właśnie na tej trasie, chociaż nie jest to jedyna linia kolejowa w Mongolii. Pozostałe, poza odnogą do Erdenet, przeznaczone są do transportu towarów.

Kolej w Mongolii to piękne widoki i stepy. Świetną książkę o podróży po Mongolii pt. "Szum stepu i pustyni", zilustrowaną pięknymi zdjęciami pociągów, napisał Seweryn Błasiak.

W artykule podaję tylko podstawowe informacje.

Widok z mongolskiego pociągu (aut. Marko Mikkonen, CC-BY, flickr.com)

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY


pass.rzd.ru - sklep internetowy kolei rosyjskich z możliwością zakupu biletów na pociągi Moskwa - Pekin przez Ułan Bator. Bilety można kupić również przez któregoś z licznych pośredników, jednak należy liczyć się z wysoką prowizją.

www.ubtz.mn - stron internetowa Ulanbaatar Railway (Улаанбаатар төмөр зам), narodowego przewoźnika kolejowego w Mongolii. Wyszukiwarka połączeń i możliwość zakupu biletów online. Niestety, tylko w języku mongolskim, dodatkowo strona kiepsko działa.

Mongolskie wagony (aut. Kyle Taylor, CC-BY, flickr.com)

2. PODRÓŻ KOLEJĄ PO MONGOLII


Obecnie krajowe pociągi pasażerskie w Mongolii kursują na następujących trasach:

Ułan Bator - Darchan
Ułan Bator - Sajnszand
Ułan Bator - Suche Bator
Ułan Bator - Dzamyn Üüd
Ułan Bator - Erdenet
Ułan Bator - Dzüüncharaa

Jak widać, wszystkie pociągi rozpoczynają lub kończą bieg w stolicy kraju.

Pociągi w zdecydowanej większości zestawione są z lokomotywy i wagonów, zdarzają się tzw. towosy", ostatnio koleje Ulanbaatar Railway zakupiły również zespół trakcyjny, ale nie wiem, które połączenia obsługuje.

Koleją po Mongolii podstawowe informacje:

- kursują pociągi dzienne i nocne

- w jednym składzie znajdują się często wagony do różnych stacji, przełączane na najważniejszych stacjach.

- pociągi w Mongolii są znacznie tańsze niż autobusy.

- na każdy wagon pociągów dalekobieżnych przypadają dwie prowadnice, odpowiedzialne za utrzymanie porządku i czystości. Sprawdzają też bilety przed wejściem do pociągu.

- wagony podobne są do rosyjskich, w tym płackarty.

- do dyspozycji podróżnych jest samowar z wrzącą wodą.

- na peronach podczas postojów kwitnie handel; lokalni sprzedawcy oferują swoje produkty.

- na trasach są małe stacyjki pośrodku niczego.

- obowiązują "strefy sanitarne", czyli toalety zamykane są w granicach miast i podczas postojów na stacjach.

- w pociągach panuje przyjacielska atmosfera; ludzie są życzliwi; zagadują i pożyczają sobie gry planszowe oraz karty.

- pociągi są bardzo punktualne.

- pociągi nie są zatłoczone i bilety bez problemu można kupić nawet dzień przed odjazdem.

- na największych dworcach kolejowych (Ułan Bator, Erdenet, Dzamyn Üüd) kasjerki dogadują się po angielsku.

- na dworcu kolejowym w Ułan Bator są darmowe toalety i jadłodalnia. Dworzec dzieli się na dwie części - zabytkową oraz nową. Nowa część to przeszklony budynek z kasami.

(Opracowane na podstawie informacji od Pawła Kowalskiego z bloga mpkpoland.weebly.com

Sajnszand - dworzec kolejowy (aut. Clay Gilliland, CC-BY-SA, flickr.com)

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE


Mongolia posiada połączenia kolejowe z Chinami i Rosją. Obecnie kursują następujące pociągi:

K3/K4 Moskwa - Ułan Bator - Pekin

K23/K24 Pekin - Ułan Bator

4652/4653 Hohhot - Ułan Bator

Aktualny rozkład jazdy pociągów możecie sprawdzić na przykład na stronie www.travelchinaguide.com/china-trains/international-tickets

W planach inwestycyjnych kolei mongolskich nie ma informacji o uruchomieniu dodatkowych międzynarodowych połączeń pasażerskich w najbliższych latach.

Mongolski wagon restauracyjny (aut. Clay Gilliland, CC-BY-SA, flickr.com)

4. PLANOWANE INWESTYCJE


W 2015 roku koleje Ulanbaatar Railway (Улаанбаатар төмөр зам) podpisały umowę z kolejami rosyjskimi na szereg inwestycji:

- modernizacja linii Kolei Transmongolskiej od granicy rosyjsko-mongolskiej do granicy mongolsko-chińskiej (ok. 1100 kilometrów). Linia ma zostać zelektryfikowana, planuje się także budowę drugiego toru.

- budowa linii kolejowej Erdenet - Ovoot (545 km), przeznaczonej do obsługi kopalń.

- budowa linii kolejowej Ovoot - Arz Sur (215 km) do granicy rosyjsko-mongolskiej. Po stronie rosyjskiej zostanie zbudowana linia od granicy do miasta Kyzył, gdzie nowo budowana linia zostanie połączona z resztą sieci kolejowej Rosji.

- zwiększenie przepustowości linii Czojbalsan - Ereentsav (239 km)

Inwestycje mają zostać zakończone w 2020 roku.

Ponadto rozważana jest budowa kolejnego korytarza kolejowego pomiędzy Rosją a Chinami, który w założeniu miałby ułatwić transport surowców i towarów z Indii, Pakistanu, Chin oraz innych krajów regionu do Rosji.

Ulanbaatar Railway ponadto planuje zmodernizować tabor.

Mapa linii kolejowych w Mongolii + zaznaczone budowane linie

ŹRÓDŁA:

[1] www.railwaygazette.com/news/infrastructure/.../ulaanbaatar-railway-modernisation-strategy.html