Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

MOŁDAWIA


Przewoźnik narodowy: Calea Ferata Din Moldova (CFM)
Strona internetowa: www.railway.md
Ostatnia aktualizacja: 04.03.2016

Mołdawia to jeden z najbiedniejszych europejskich krajów, rzadko odwiedzany przez europejskich turystów. Jeśli chodzi o koleje, to również trudno znaleźć aktualne informacje. Sieć połączeń bardzo słaba, infrasktura w fatalnym stanie, a linie kolejowe bardzo kręte. Opis komplikuje sytuacja w Nadniestrzu, bowiem przez to prorosyjskie terytorium przejeżdża większość pociągów międzynarodowych.

Przewoźnikiem narodowym w Mołdawii jest firma Calea Ferata Din Moldova (CFM). Przewoźnik obsługuje połączenia międzynarodowe i podmiejskie. Największa stacja to Kiszyniów, zresztą dworzec w Kiszyniowie jest stosunkowo ładny, jak na warunki gospodarcze kraju. O ile mi wiadomo, do pociągów nie można wejść bez ważnego biletu, więc fotografowanie wnętrz jest w zasadzie niemożliwe. Pociągi lokalne kursują rzadko i należy spodziewać się kolejnych cięć oraz zawieszeń, ponieważ nie mają szans z konkurencją w postaci busów kursujących dużo częściej i dużo szybciej.

W 2006 roku media informowały o budowie linii kolejowej Odessa - Izmaił - Reni, która umożliwiłaby kursowanie pociągów pasażerskich i towarowych pomiędzy Ukrainą a Mołdawią z pominięciem Naddniestrza. Nie wiem, jak sytuacja wygląda dziś, pociągi Kiszyniów - Odessa kursują przez Tyraspol.

Tabor kolei mołdawskich to poradzieckie wagony oraz spalinowe zespoły trakcyjne. W ostatnich latach zmodernizowano jeden lub kilka pociągów, nie mam informacji o żadnych planach modernizacji taboru.


Mołdawski wagon sypialny w Bukareszcie

Oznaczenie mołdawskiego wagonu

Od kilku lat nie kursuje wagon bezpośredni relacji Przemyśl - Kiszyniów. Jeśli pamięć mnie nie myli, to w 2011 roku bilet z Przemyśla do Kiszyniowa kosztował około 150 złotych w jedną stronę w wagonie kolei mołdawskich typu płackarta. Obecnie do Kiszyniowa najlepiej dojechać z Odessy lub z Bukaresztu, przy czym ze względu na sytuację polityczną dojazd z Odessy może być utrudniony. Miłośnicy kolei bawią się w komplikowanie sobie dojazdu, piesze przekraczanie granicy itp., ale dla zwykłego pasażera to nie ma znaczenia.

Z inwestycji zrealizowanych w ostatniej dekadzie należy wymienić linię kolejową z miasta Karguł do jedynego mołdawskiego portu - Giurgiulești. Budowa linii kolejowej była możliwa po korekcie granic z Ukrainą w 1999 roku. Problem w tym, że duża część pięćdziesięciokilometrowej linii biegnie wzdłuż rzeki Prut i narażona jest na powodzie. Linia oddana do użytku w 2007 roku została częściowo zniszczona przez powódź już w 2012 roku. Ruch wznowiono dopiero na początku 2014 roku, jednak prędkość szlakowa nie wróży dobrze - pokonanie około 50 kilometrów zajmuje pociągom pasażerskim dwie godziny. W maju 2014 roku po linii kursował tylko jeden pociąg dziennie, choć w rozkładzie widniały dwie pary pociągów.

Rozkład jazdy



www.railway.md/ro/schedule/ - strona z rozkładem jazdy pociągów międzynarodowych i podmiejskich. Podane są tylko godziny odjazdu i przyjazdu z najważniejszych stacji, brak informacji o stacjach pośrednich.

Połączenia międzynarodowe w rozkładzie jazdy 2015/2016:

Kiszyniów - Moskwa
Kiszyniów - Sankt Petersburg
Kiszyniów - Mińsk
Kiszyniów - Bukareszt
Kiszyniów - Odessa
Kiszyniów - Jassy

Najpopularniejszy jest pociąg nocny "Prietenia" w relacjach:

Kiszyniów (odj. 16:35) - Bukareszt (przyj. 05:53) - w rozkładzie jazdy są podane różne godziny)
Bukareszt (odj. 19:05) - Kiszyniów (przyj. 08:54)

Pociąg jest zestawiony z mołdawskich wagonów sypialnych z przedziałami dwu- i czteroosobowymi. Komfort typowy dla pociągów krajów byłego ZSSR, więc nie należy oczekiwać cudów.

Pomiędzy krajami kursuje tylko jeden pociąg nocny "Prietenia" w relacjach:
Kiszyniów (odj. 16:35) - Bukareszt (przyj. 05:53) - godziny tylko orientacyjne)
Bukareszt (odj. 19:05) - Kiszyniów (przyj. 08:54)

Pociąg jest zestawiony z mołdawskich wagonów sypialnych z przedziałami dwu- i czteroosobowymi. Komfort typowy dla pociągów krajów byłego ZSSR, więc nie należy oczekiwać cudów. Informacje na temat dni kursowania są rozbieżne. Według strony kolei rumuńskich bilet w jedną stronę kosztuje równowartość 28 euro, w dwie strony 51 euro. Dopłata do wagonu sypialnego czteroosobowego to 6 euro, do wagonu sypialnego dwuosobowego 10,5 euro. Według tabeli dopłat powinny kursować również wagony bezpośrednie Jassy - Kiszyniów.

Od 30 września 2015 roku kursuje bezpośredni pociąg Kiszyniów - Jassy. Szczegółowe informacje: www.kolejnapodroz.pl/2015/10/09/nowe-polaczenie-kiszyniow-jassy

Ważne: w Mołdawii nie obowiązuje Interrail ani Balkan Flexipass.


Mołdawski wagon sypialny w Bukareszcie

Oznaczenie mołdawskiego wagonu

Ważne: w Mołdawii nie obowiązuje Interrail ani Balkan Flexipass.

KOLEJE MOŁDAWSKIE NA YOU TUBE



Pociąg Kiszyniów - Moskwa (03:08) (2014)
Różne pociągi w Kiszyniowie (15:00) (2013)
Zmodernizowany mołdawski pociąg (08:00) (2013)
Przejazd pociągiem Giurgiulesti - Cahul (Kaguł) (03:27)(2012)
Różne mołdawskie pociągi (05:22) (2011)

KOLEJE MOŁDAWSKIE NA FLICKR.COM



Lokomotywownia w Oknicy (aut. Witalij Alyonkin)
Mołdawia z okien pociągu (aut. Witalij Alyonkin)
Koleje mołdawskie (aut. Lars Laenen)

KOLEJE MOŁDAWSKIE NA PANORAMIO.COM



Dworzec w Oknicy
Dworzec w Donduszeni
Fragment linii Giurgiulesti - Cahul
Pociąg na stacji Cahul (Kaguł)
Dworzec w Cahul (Kaguł)
Dworzec w Prut
Linia kolejowa Kaguł - Besarabka
Dworzec w Besarabesce
Dworzec międzynarodowy w Ungheni
Dworzec Bahmut
Dworzec Sipoteni
Dworzec Calarasi

Źródła:

http://www.rynek-kolejowy.pl/52046/moldawia_kolej_wrocila_do_jedynego_portu.htm