Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


MAROKO



WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Podróżowanie koleją po Maroku    Najważniejsze marokańskie miasta   


Przewoźnik narodowy: Office Nationale des Chemins de Fer Maroccains (ONCFM)
Strona internetowa: www.www.oncf.ma
Jeśli widzisz błąd lub posiadasz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 23.03.2013.

Spis treści:
1. Promy z Hiszpanii
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Podróżowanie po Maroku
4. Pociągi nocne
5. Maroko na You Tube

Wśród Polaków nie ma jakiegoś jednoznacznego skojarzenia z Marokiem. Mimo wszystko podróżnicy, którzy wybiorą za środek transportu marokańską kolej, będą mile zaskoczeni. Kolej w Maroku jest chyba najbardziej przyjazna dla turystów i miłośników kolei spośród kolei w całej Afryce. Jeszcze w 2005 roku w Maroku były honorowane bilety Interrail, ale te czasy to już zamierzchła przeszłość.

Do Maroka najlepiej dotrzeć samolotem, chociaż nie ma bezpośrednich lotów z Polski. Konieczna jest przynajmniej jedna przesiadka. Przy odrobinie szczęścia i odpowiednio wczesnym zakupie cena nie będzie wygórowana. Z lotniska w Casablance kursują pociągi do centrum miasta.

1. PROMY Z HISZPANII



Z Hiszpanii można się łatwo dostać promem do Maroka. Najwięcej promów odpływa z Algeciras, dokąd można dojechać pociągiem. Najlepsze połączenie to Algeciras - Tanger. Z portu w Tangerze można się dostać do centrum miasta busem lub taksówką. Planuje się budowę linii kolejowej łączącej port i centrum Tangeru. Ceny za rejs promami firmy "Transmediterranea" kursującymi na tej trasie zaczynają się od 25 euro (22 euro bilet + 3 euro opłaty portowe). Najczęściej promy pokonują trasę w dwie i pół godziny, chociaż zdarzają się szybsze połączenia. Bilety najlepiej kupować przez internet z dużym wyprzedzeniem, dzięki czemu można sporo zaoszczędzić.

Najpopularniejsi przewoźnicy:
Transmediterranea
Euroferrys

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Aktualny rozkład jazdy można sprawdzić na www.oncf.ma - stronie kolei marokańskich. Strona dostępna jest tylko w francuskiej wersji językowej.

Na podstronie www.oncf.ma/PrixEtReservation/Pages/BilletsNormaux.aspx sprawdzimy ceny biletów


Marokański pociąg piętrowy
(aut. Omer Simkha, lic. CC, źródło: flickr.com)

Pociąg dalekobieżny w Casablance
(aut. Omer Simkha, lic. CC, źródło: flickr.com)

3. PODRÓŻOWANIE PO MAROKU



Pociągi w Maroku są bezpieczne i punktualne, a także stosunkowo wygodne. Palenie w przedziałach jest oficjalnie zabronione, lecz zakaz nie zawsze jest przestrzegany. Do niektórych miast, jak np. Agadir, pociągi nie docierają, jednak na stacji Marrakech przyjeżdżające pociągi są skomunikowane z autobusami dalekobieżnymi obsługiwanymi przez firmę Supratours.

Tabor w większości stanowią wagony produkcji belgijskiej o komforcie porównywalnym do polskich pociągów pospiesznych. Koleje marokańskie w ostatnich latach zakupiły nowoczesne, klimatyzowane pociągi piętrowe.

Dworce kolejowe są czyste i bardzo zadbane. Palenie na dworcu lub zaśmiecanie spowoduje natychmiastową interwencję służb porządkowych. Fotografowanie marokańskich dworców może sprowadzić na nas poważne kłopoty. Trudno jest również fotografować pociągi - przed wejściem na peron sprawdzane są bilety.

Ceny nie są wysokie, ale nie jest również tak tanio, jak informują przewodniki oraz fora internetowe. W 2013 roku cena biletu drugiej klasy z Tangeru do Marrakeszu wynosiła 205 dirhamów marokańskich, czyli około 80 złotych. Podróż w kuszetce w pociągu nocnym pomiędzy tymi miastami kosztuje 350 dirhamów (ok. 135 zł). Dużo tańsze są bilety z Rabatu do Casablanki (miasto). Cena wynosi tylko 35 dirhamów, czyli 13,5 zł. (ceny sprawdzane 22.03.2013)

Dla turystów mających dużo wolnego czasu i spragnionych wrażeń, polecam połączenia do miejscowości Oujda przy granicy algierskiej oraz Oujda - Bouarfa (nie wiem, czy kursuje). Pociągi kursują 5 razy dziennie, a trasa prowadzi przez pustynię. Tory często muszą być oczyszczane z piasku lub błota, przez co pociągi nabierają gigantycznych opóźnień. Niemniej warto się przejechać. Cena biletu to tylko 110 dirhamów (ok. 42 zł).

4. POCIĄGI NOCNE



Pociągi nocne w Maroku kursują tylko na dwóch trasach:
Casablanca - Oujda
Tanger - Marrakech
Zestawione są z wagonów sypialnych z przedziałami jednoosobowymi, dwuosobowymi oraz klimatyzowanych wagonów z miejscami do leżenia. Są to bezpieczne i niedrogie środki transportu.

Obecnie budowane są nowe linie kolejowe, planuje się również inwestycje taborowe. Najważniejsza inwestycja to budowa linii dużych prędkości pomiędzy Tangerem a Casablanką. Inwestycją długofalową jest budowa linii z Marakeszu do Agadiru.

Nowy marokański pociąg piętrowy w Rabacie
(autor: Kroc, źródło: Wikimedia Commons, licencja CC)


5. MAROKO NA YOU TUBE



Odnośniki do najciekawszych filmów na You Tube przedstawiających Maroko.

Marokańskie pociągi
Reportaż z podróży pociągiem z Tangeru do Fez (warto obejrzeć)
Reportaż z podróży pociągiem z Marakeszu do Casablanki cz.1/2
Reportaż z podróży pociągiem z Marakeszu do Casablanki cz.2/2
Film z podróży pociągiem z lotniska w Casablance do centrum miasta
Reportaż z podróży po Maroku (głównie pociągi)
Inny reportaż z podróży marokańskim pociągiem
Film reklamujący modernizację marokańskich wagonów
Film reklamujący pociąg Oujda - Bouarfa (prawdopodobnie już nie kursuje)
Marokański pociąg odjeżdża z dworca w Casablance

Marokańskie miasta:
Agadir z okien samochodu
Casablanca widziana z taksówki
Fez
Marrakesz
Rabat widziany z samochodu
Rabat - kilka ujęć centrum
Tanger - przejazd samochodem