Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

MALAWI


Przewoźnik: Central East Africa Railways (CEAR)
Strona internetowa: www.cear.mw
Ostatnia aktualizacja: 26.06.2017

Malawi to jeden z afrykańskich krajów, o których pisze się bardzo rzadko i równie rzadko zapuszczają się tam podróżnicy. Malawi należy do najbiedniejszych krajów Afryki, tamtejsza kolej to głównie przewozy towarowe. Również w Malawi Chińczycy planują budowę nowych linii kolejowych.

Szynobus w Malawi - rok 1984 (aut. Lobsan, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

HISTORIA KOLEI W MALAWI

Pierwsze plany budowy kolei na terenie dzisiejszego Malawi pojawiły się około 1890 roku, kiedy terytorium było brytyjskim protektoratem Niasa. Rozważano budowę dwóch linii kolejowych: z Blantyre do Quelimane - portu nad Oceanem Indyjskim w dzisiejszym Mozambiku oraz z Blantyre do Chiromo nad rzeką Shire, przy dzisiejszej granicy malawijsko-mozambijskiej. Z powodu kryzysu finansowego o planach szybko zapomniano.

Do planów budowy kolei powrócono w 1901 roku, kiedy inwestorzy z Blantyre poszukiwali lepszego środka transportu niż parowce na rzece Shire. Planowano budowę długiej linii z Nsanje (wtedy Port Herald) do Mangochi (wtedy Fort Johnston) nad jeziorem Malawi. Pierwszy odcinek linii oddano do użytku 1 września 1904 roku z Port Herald (dzisiejsze Nsanje) do Chiromo. Odcinek liczył 48 kilometrów. Mangochi.

Budowa kolejnego odcinka z Chiromo do Blantyre napotkała trudności spowodowane różnicą wysokości pomiędzy tymi lokalizacjami wynoszącą ponad 900 metrów i należało zdobyć znacznie więcej pieniędzy niż pierwotnie szacowano. Budowę odcinka Chiromo - Blantyre ukończono 23 stycznia 1909 roku.

W 2012 roku zdecydowano o budowie linii kolejowej Port Herald - Caia (dzisiejsze terytorium Mozambiku), skąd ładunki mogłyby być transportowane rzeką Zambezi. Linia o długości 113 km została oddana do użytku dwa lata później, w 1914 roku.

W 1915 roku w kolonii Niasa (dawniej protektorat Niasa) wybuchło powstanie antybrytyjskie i inwestycje na jakiś czas zostały wstrzymane.

W 1935 roku do Nsaja doprowadzono linię z mozambijskiego portu Beira. W tym samym roku dokończono budowę odcinka linii z Blantyre nad jezioro Malawi.

W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku znaczenie kolei słabło z powodu konkurencji ze strony transportu drogowego.

Kolejnym ciosem dla kolei w Malawi była wojna domowa w Mozambiku w latach 1977-1992, ponieważ nie można było transportować koleją ładunków z Beiry.

Polecane odnośniki:

Album ze zdjęciami kolei w Malawi z 2008 roku na portalu flickr.com
Zdjęcia z podróży koleją po Tanzanii i Malawi na portalu flickr.com
Album ze zdjęciami z podróży koleją po Malawi w 2012 roku na portalu flickr.com

Stary wagon kolei malawijskich (© Central East African Railways)

KOLEJ W MALAWI - AKTUALNA SYTUACJA


W 1999 roku koncesję na przewozy na terytorium Malawi otrzymała amerykańska firma Railroad Development Corporation (RRDC), która prowadziła przewozy po Malawi pod nazwą Central East African Railways. W 2008 roku licencja została sprzedana, nazwa przewoźnika pozostała.

Obecnie sieć kolejowa Malawi liczy 797 km.

Mapa Malawi z zaznaczonymi liniami kolejowymi (aut. nieznany, źródło: Wikimedia Commons)

Wybudowano dodatkową linię łączącą Malawi z Mozambikiem i prowadzącą dalej do portu Nacala oraz linię łączącą Malawi z Zambią.

Jak podaje strona fahrplancenter.net, jeszcze w 2015 roku przewozy pasażerskie w Malawi były prowadzone na trasach:

Limbe - Makhanga (121 km) - raz w tygodniu.
Limbe - Balaka - Bilila (134 km) - raz w tygodniu + pociąg Balaka - Bilila raz w tygodniu
Balaka - Nayuchi (97 km) - raz w tygodniu.

Jeśli rozkłady zamieszczone na tej stronie są wiarygodne, to pociągi jechały bardzo powoli. Na pokonanie odległości 121 km pociąg z Limbe do Makhanga potrzebował 8 godzin i 15 minut, w drugą stronę ponad 9 godzin.

Koleje Central East African Railways na swojej stronie podają, że obecnie kursują pociągi na trasach:

Limbe - Balaka
Liwonde - Nayuchi

Pociągi zestawione są z wagonów trzech klas: Standard, Premier i Business. Przejazd klasą Business z Limbe do Balaki (ok. 100 km) kosztuje 2100 kwach malawijskich, czyli około 11 złotych.

Niektóre strony podają, że są to tzw. "towosy", czyli pociągi towarowe z dołączonymi wagonami pasażerskimi.

Przewoźnik oferuje także możliwość wyczarterowania pociągu z wagonami klimatyzowanymi, w tym również wagonami sypialnymi.

Strona internetowa CEAR: www.cear.mw

Przewozy towarowe prowadzone są również na innych liniach.

Central East African Railways realizuje program rewitalizacji linii kolejowych w Malawi. Remontowane są linie Lirangwe - Nkaya, Nkaya - Mchinji (366 km), Limbe - Sandama (72 km). Zakupiono nowe lokomotywy spalinowe oraz wagony pasażerskie, które jednak na zdjęciach nie wyglądają jakoś szczególnie.

ŹRÓDŁA:

[1] John McCracken, "A History of Malawi, 1859-1966", dostępne na books.google.com
[2] Franz Balter, " Die Kolonialbahnen mit besonderer Berücksichtigung Afrikas"
[3] www.fahrplancenter.com/CEARMalawiTimetable.html

Nowy wagon kolei malawijskich - klasa Premier (© Central East African Railways)

Nowy wagon kolei malawijskich - klasa Business (© Central East African Railways)