Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

MADAGASKAR


WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Podróż koleją po Madagaskarze   Linia Fianarantsoa - Manakara  


Przewoźnik narodowy: MADARAIL
Strona internetowa: www.madarail.mg
Jeśli widzisz błąd lub posiadasz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 29.8.2012



JECHAŁEŚ MALGASKIM POCIĄGIEM LUB ZWIEDZIŁEŚ MADAGASKAR? NAPISZ KRÓTKĄ RELACJĘ
Twoja opinia pomoże innym podróżnikom.


Madagaskar to czwarta co do wielkości wyspa na świecie, mało znany, egzotyczny kraj, wciąż nieodkryty przez turystów. Może to i dobrze, bowiem ma do zaoferowania niezwykłe atrakcja, niespotykane nigdzie indziej gatunki zwierząt i roślin. Wizytówką Madagaskaru są urocze stworzenia - lemury. Madagaskar nie jest również miejscem zepsutym przez masową turystykę.

Dziewicza przyroda, uśmiechnięci, przyjaźnie nastawieni ludzie, niespotykane krajobrazy - wszystko to sprawiło, że Madagaskar stał się inspiracją dla licznych dzieł literatury, w tym również polskich. Arkady Fiedler napisał "Wyspę kochających lemurów", a część zmyślonych przygód bohatera poematu dygresyjnego autorstwa Słowackiego pt. "Beniowski" odgrywa się właśnie na Madagaskarze. Zresztą jedna z ulic Antananarywy nosi imię Maurycego Beniowskiego. W 1937 r. major Mieczysław Lepecki miał zbadać możliwości skolonizowania Madagaskaru przez Polaków. Temat kolonizacji wkrótce przerodził się w niesławne hasło "Żydzi na Madagaskar", a myśl o kolonizacji wyspy przez Polaków szybko porzucono.

W 2006 roku doszło do nieudanego zamachu stanu, a w 2009 roku do protestów społecznych i kolejnego zamachu stanu. Obecnie służby dyplomatyczne ostrzegają, że sytuacja na Madagaskarze jest niestabilna, co prowadzi do wzrostu zagrożenia przestępczością pospolitą. Poza stolicą jest bezpiecznie.

Większość turystów odwiedzających Madagaskar zwiedza ten kraj wynajętymi samochodami. Firmy wynajmują z reguły samochody z kierowca, który pełni również funkcję przewodnika. Można również zwiedzać wyspę korzystając z regionalnych połączeń lotniczych. Ostatnią, mało znaną opcją, są koleje. Na Madagaskarze kursuje kilka pociągów turystycznych. Pociągom tym daleko do europejskich standardów, jednak pozwalają cofnąć się w czasie, mają swoją niepowtarzalną atmosferę, a podróż przez zapomniane wioski pozwala turystom obserwować mieszkańców i życie jakże inne od tego, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Pociągi nie są klimatyzowane, więc można również robić zdjęcia. Stan torów jest bardzo zły, więc pociągi jeżdą bardzo powoli, jednak w takich podróżach to nie prędkość jest najważniejsza.

Pociąg "Lemurie Express" - zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Madarail.


JAK DOTRZEĆ?

Na Madagaskar najłatwiej dotrzeć samolotem. Lotnisko w Antananarywie znajduje się na peryferiach stolicy. Do Antananarywy można dolecieć m.in. z Paryża, Marsylii, Nairobi oraz Johannesburga. Większość połączeń obsługują linie lotnicze Air Madagascar. Najniższa cena za przelot do/z Paryża to 811 euro (stan na 29.8.2012), w praktyce cena wynosi 1000 euro w klasie ekonomicznej. Lot trwa aż 11 godzin.
Współrzędne lotniska: -18.799631 / 47.47503

Na Madagaskar najlepiej wybrać się w okresie październik-grudzień.

WIZA, PRZEPISY WJAZDOWE

Wizę pobytową można uzyskać na lotnisku w Antananarywie. Do aplikacji wizowej należy dołączyć 2 fotografie. Należy posiadać paszport ważny co najmniej 6 miesięcy od planowanego zakończenia pobytu oraz powrotny bilet.

Posiadanie i używanie narkotyków oraz handel nimi podlegają wysokiej karze więzienia i karze grzywny.

SZCZEPIENIA, SŁUŻBA ZDROWIA

Obowiązkowe jest szczepienie przeciw żółtej febrze. Na wybrzeżu istnieje duże ryzyko zachorowania na malarię. Zaleca się picie wyłącznie wody i napojów butelkowanych. Infrastruktura medyczna jest słabo rozwinięta i często nie spełnia wymaganych standardów higieny. W stolicy można korzystać z usług wysoko kwalifikowanych lekarzy zagranicznych. Godny polecenia jest szpital prowadzony przez Kościół Adwentystów Dnia Siódmego. Zaleca się wykupienie przed przyjazdem międzynarodowego ubezpieczenia zdrowotnego. (ostatnie dwa akapity za: "Polak za granicą" - poradnik MSZ).

PODRÓŻOWANIE KOLEJĄ PO MADAGASKARZE

Na Madagaskarze operują dwaj przewoźnicy kolejowi: Madarail i Fianarantsoa Côte Est . Obaj przewoźnicy oferują atrakcyjne przejazdy turystyczne, jednak tylko pierwszy z nich posiada stronę internetową z pełną ofertą.

Trans Lemurie Express

Trans Lemurie Express to pociąg zestawiony z dwóch wagonów "Classe Palissandre" oraz wagonu bagażowego. Wagony wyglądają bardzo niepozornie, jednak według zapewnień przewoźnika każdy z nich może pomieścić 52 osoby, a do dyspozycji pasażerów jest mini bar, zlewozmywak, lodówka oraz działające gniazdka elektryczne. Można również zakupić przekąski. Na życzenie organizowane są pokazy tańca, występy muzyków, a pasażerom towarzyszy przewodnik. Pociąg kursuje na specjalne zamówienie.

Pociąg "Lemurie Express" - zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Madarail.


Micheline

Zabytkowy autobus szynowy kursujący w wybrane dni (co 15 dni) oraz na specjalne zamówienie. Pierwszy prototyp tego pojazdu zaprezentowano we Francji w 1931 roku. Na tamtejsze czasy jego konstrukcja była przełomowa. Kursuje na trasach: Antananarywa (w rozkładzie Tana) - Andasibe oraz Antananarywa - Antsirabe. Pierwszą z tras pokonuje w cztery godziny, drugą w cztery i pół godziny. Po drodze przewidziane są przystanki, tzw. fotostopy. Według informacji przewoźnika w autobusie szynowym zwanym Micheline lub "Viko-Viko" zachowano większą część pierwotnego wyposażenia. Autobus szynowy jadący ze średnią prędkością 50 kilometrów na godzinę może zabrać 19 pasażerów, dla których przygotowano wiklinowe fotele, miejsce na bagaż oraz toaletę. W 2012 roku cena za przejazd osoby dorosłej wynosiła 100 000 ariari w jedną stronę (ok. 146 zł) lub 130 000 ariari w dwie strony (191 zł). Nie jest to więc tania wycieczka. Na pewno jednak jest warta swojej ceny.

Rozkład na 2012 rok znajduje się pod adresem: www.madarail.mg/documents/Programme%20Micheline%202012.pdf


Zabytkowy malgaski szynobus
(zdjęcie za zgodą Madarail)

Tory kolejowe
(zdjęcie za zgodą Madarail)

Pociąg "Dia Soa"

Pociąg zestawiony z trzech wagonów pasażerskich (72 miejsca każdy) oraz dwóch wagonów bagażowych. Kursuje według regularnego rozkładu jazdy na następujących trasach (2012):

Moramanga – Toamasina
Poniedziałek: Moramanga odj. 7:00 --> Toamasina przyj. 16:50
Wtorek: Toamasina odj. 8:20 --> Moramanga przyj. 18:55
Czwartek: Moramanga odj. 15:00 --> Ambila przyj. 22:00
Piątek: Ambila odj. 8:00 --> Moramanga przyj. 17:40

Moramanga – Ambatondrazaka
Środa: Moramanga odj. 10:30 --> Ambatondrazaka przyj. 16:30
Czwartek: Ambatondrazaka odj. 7:00 --> Moramanga przyj. 13:00
Sobota: Moramanga odj 10:30 --> Ambatondrazaka przyj. 16:30
Niedziela: Ambatondrazaka odj. 7:00 --> Moramanga przyj. 13:00

Przykładowe ceny w 2012 roku:
Moramanga - Toamasina - 10 000 ariri (ok. 15 zł)
Moramanga - Andekaleka - 4 000 ariri (ok. 6 zł)
Moramanga - Ambatondrazaka - 14 000 (I klasa TLE) (ok. 20,5 zł)
Moramanga - Ambatondrazaka - 12 000 (I klasa B) (ok. 17 zł)
Moramanga - Ambatondrazaka - 9 000 (II klasa) (ok. 13 zł)

Jeden z pociągów "Dia Soa" - zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Madarail.


FIANARANTSOA CôTE EST (FCE)

Drugi z malgaskich przewoźników kolejowych. Firma nie posiada własnej strony internetowej, ani nie można się z nią skontaktować przez internet. Obsługuje przewozy pasażerskie na wyjątkowo atrakcyjnej linii Fianarantsoa - Manakara.

Pociągi zestawione są z reguły z trzech wagonów (jeden pierwszej klasy, dwa drugiej) i ciągnięte przez lokomotywę spalinową. Podróż pomiędzy miastami trwa około 10 godzin, a odległość pomiędzy miastami to tylko 160 kilometrów. Tory poprowadzone są przez dżunglę, pociąg musi pokonywać liczne wzniesienia, a same wagony są stare i zatłoczone (szczególnie druga klasa). Z drugiej strony podróż takim pociągiem to idealna okazja do obserwacji miejscowych ludzi. Linia jest bardzo atrakcyjna pod względem widokowym, a przejazd tą trasą to dla wielu podróżników obowiązkowy punkt programu podczas wizyty na Madagaskarze. Zaletą pociągu są duże półki na bagaż oraz otwierane okna, co pozwala zrobić piękne zdjęcia.

Nie mam aktualnego rozkładu jazdy tego pociągu, ani zdjęć. Podaję więc odnośniki do filmów na You Tube przedstawiających relacje z przejazdu na trasie Fianarantsoa - Manakara:
Pokaz slajdów na You Tube
Film z podróży pociągiem Fianarantsoa - Manakara
Kolejny ciekawy reportaż z podróży (film + zdjęcia)
Inny ciekawy film

Pociąg Fianarantsoa - Manakara
(autor: Ph. Sagnardon, źródło: Wikimedia Commons, licencja CC)