Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

MACEDONIA



Przewoźnik narodowy: Makedonski Železnici
Strona internetowa: www.mzt.mk
Ostatnia aktualizacja: 19.06.2017 (data publikacji: 21 STYCZEŃ 2012)


Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia krajowe
3. Połączenia międzynarodowe
4. Skopje
5. Bitola
6. Ochryd/Ochryda

Macedońska sieć kolejowa nie jest zbyt rozbudowana. W zasadzie jedynym węzłem kolejowym jest stolica kraju - Skopje, skąd odjeżdżają wszystkie pociągi. Rolę węzła kolejowego można także przypisać stacji Veles, znajdującej się kilka kilometrów od centrum miasteczka o tej samej nazwie. Wszystkie szlaki są jednotorowe, infrastruktura jest bardzo zaniedbana, przez co poza połączeniami Veles - Skopje kolej nie cieszy się specjalnym powodzeniem.

Bilety nie są jakoś szczególnie tanie, ale nie powinny nadwerężyć kieszeni.

Koleje macedońskie są niedoinwestowane, mimo to prezentują przyzwoity poziom - zarówno pod względem taboru, jak i prędkości szlakowych. W ostatnich latach poczyniono szereg inwestycji - dokonano niezbędnych prac remontowych na dworcu kolejowym w Skopje (wyremontowano między innymi okropne toalety) oraz 10 innych ważnych dworcach (np. w Bitoli, Veles, Gevgeliji i Prilepie), a także zakupiono spalinowe zespoły trakcyjne produkcji chińskiej.

W przyszłości planuje się budowę linii kolejowej łączącej Macedonię z Bułgarią i Albanią.

Na blogach podróżniczych kilkakrotnie spotkałem się ze stwierdzeniem, że Macedonia to kraj, w którym można się zakochać albo go znienawidzić. Według mnie to bzdura. Dwukrotnie przejeżdżałem przez ten kraj, raz cały dzień poświęciłem na Skopje i w sumie nie odczuwam żadnych emocji. Skopje bardzo mnie rozczarowało, a reszta - ładne krajobrazy, natomiast innych miast nie widziałem i nie odczuwam takiej potrzeby.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Pociągiem do Macedonii - przewodnik (2017)

Mapa sieci kolei macedońskich (źródło: Wikimedia Commons)



1. ROZKŁAD JAZDY



Rozkładu kolei macedońskich nie ma w wyszukiwarkach międzynarodowych, czy w rozkładzie jazdy na stronie PKP. Dostępny jest jedynie na stronach internetowych macedońskiego przewoźnika.

mzt.mk - strona internetowa kolei macedońskich. W prawym górnym rogu znajduje się odnośnik do wersji w języku angielskim. Niestety, nie wszystko zostało przetłumaczone i w wersji angielskiej dużo informacji jest nieaktualnych.

mzt.mk/vozen-red/ - rozkład jazdy w relacjach ze Skopje i do Skopje. Tylko w macedońskiej wersji strony internetowej kolei macedońskich jest aktualny rozkład.

Rozkład jazdy według relacji w plikach .pdf - prawdopodobnie nieaktualny.

www.sas.com.mk/default.aspx?cid=1053&l=34 - strona z rozkładami odjazdów i przyjazdów z dworca autobusowego w Skopje. Strona tylko w języku macedońskim, interfejs niezbyt intuicyjny, ale nie znalazłem nic lepszego.

W przeciwieństwie do większości bałkańskich krajów rozkład jazdy można traktować poważnie. Wyjątkiem jest komunikacja miejska, gdzie autobus jedzie, albo nie jedzie.

Nowy nabytek kolei macedońskich (źródło: Ministerstwo Transportu Macedonii)

2. PODRÓŻ POCIĄGIEM PO MACEDONII



Sieć kolejowa w Macedonii nie jest rozbudowana, więc kursuje tylko kilka pociągów krajowych. Z punktu widzenia turysty to pociągi Skopje - Bitola. Pociągiem nie dojedziemy do Ohrydu, najbliższa stacja to właśnie Bitola (ładne miasto), skąd kursują liczne autobusy. Do Ohrydu dojedziemy także autobusem ze Skopje.

Ceny biletów w komunikacji krajowej


Ceny biletów na pociągi kolei macedońskich w komunikacji krajowej. Bilety w jedną stronę są droższe niż bilety powrotne. Ceny opublikowane przez koleje macedońskie, stan na 21.02.2017:

Skopje - Kumanovo: 87 MKD = 6,1 PLN (tam) / 140 MKD = 9,8 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Tetowo: 120 MKD = 8,4 PLN (tam) / 192 MKD = 13,4 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Gostiwar: 158 MKD = 11, 1 PLN (tam) / 252 MKD = 17,7 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Kiczewo: 208 MKD = 14,6 PLN (tam) / 332 MKD = 24,7 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Veles: 113 MKD = 8 PLN (tam) / 180 MKD = 12,62 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Sztip: 198 MKD = 13,8 PLN (tam) / 316 MKD = 22,1 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Koczani: 249 MKD = 17,4 PLN (tam) / 398 MKD = 27,9 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Prilep: 249 MKD = 17,4 PLN (tam) / 398 MKD = 27,9 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Bitola: 314 MKD = 22 PLN (tam) / 502 MKD = 35 PLN (tam i z powrotem)
Skopje - Gevgelija: 277 MKD = 19,4 PLN (tam) / 444 MKD = 31,1 PLN (tam i z powrotem)

Zniżki w ruchu krajowym


Studenci do ukończenia 26 roku życia z ważną kartą Euro 26, ISIC lub legitymacjami macedońskimi - 50%.

Seniorzy i emeryci po ukończeniu 60 roku życia mają prawo do zniżki 30%. Należy mieć przy sobie legitymację K13 wydawaną przez kasy osobowe na stacjach kolejowych. Nie wiem, czy dotyczy cudzoziemców.

Dzieci do ukończenia 4 roku życia podróżują bezpłatnie, o ile nie zajmują osobnego miejsca, dzieci w wieku od 4 do ukończenia 12 roku życia podróżują ze zniżką 50% w pierwszej i drugiej klasie.

Grupy zorganizowane mogą skorzystać ze zniżki 50%, ale dotyczy ona tylko wycieczek organizowanych przez szkoły, instytucje kulturalne, stowarzyszenia itp., więc dla cudzoziemców raczej nie ma znaczenia. Grupa zorganizowana według przepisów kolei macedońskich to grupa licząca co najmniej 6 osób. Przejazdy grupowe ze zniżką muszą być zgłaszane z wyprzedzeniem, podstawą do otrzymania zniżki jest formularz K16 z pieczątkami i podpisami uprawnionych pracowników administracji kolei macedońskich.

Dziennikarzom zrzeszonym w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Macedonii przysługuje zniżka 30% w drugiej klasie. Podstawą do otrzymania zniżki jest legitymacja wydana przez wspomniane stowarzyszenie.

Osoby niewidome zrzeszone w Związku Niewidomych Republiki Macedonii są uprawnione do zniżki 75%. Taką samą zniżkę otrzymuje osoba towarzysząca. Zniżka tylko z legitymacją Związku Niewidomych Republiki Macedonii.

Stary szynobus kolei macedońskich (źródło: materiały prasowe)

Połączenia krajowe


Macedonia to mały kraj, więc i połączeń kolejowych jest tylko kilka. Jeśli zaliczacie linie kolejowe, jeden dzień powinien wystarczyć na zaliczenie jednej linii (przejazd tam i z powrotem).

SKOPJE - BITOLA

Pociąg łączący stolicę Macedonii z drugim pod względem wielkości macedońskim miastem - Bitolą. Bardzo często wybierany przez turystów. Pociąg jedzie stosunkowo szybko, lecz często zatrzymuje się na stacjach położonych w szczerym polu. W upały podróż nie należy do przyjemnych - zdarzają się wtedy duże opóźnienia, podobnie jak zimą. Na odcinku Prilep - Bitola pociąg bywa zatłoczony. Jak meldują podróżnicy, trasa należy do najładniejszych w regionie.

Z miast na trasie pociągu warto zobaczyć Prilep i Bitolę, przy czym dworzec kolejowy w Prilepie położony jest daleko od centrum miasta.

Trasa pociągu:

Skopje --> Lisiče --> Dračevo --> J. Sandanski --> Orešani --> Zelenikovo Novo --> Zelenikovo --> Smesnica --> Rajko Žinzifov --> Veles --> Topolka --> Čaška --> Stari Grad --> Martolci --> V. Antevski --> Teovo --> Sogle--> Bogomila --> Oreše --> Gostiražni --> Slepče --> Brailovo --> Senokos --> Prilep --> Galičani --> B. Gumno --> Trojkrsti --> Novoselani --> Loznani --> D. Gruev --> Bitola

Skład wagonowy Skopje - Bitola (aut. Phil Richards, CC-BY-SA, flickr.com)

SKOPJE - GEVGELIJA

Pociąg ze Skopje do miasta Gevgelija przemierza trasę Skopje - Saloniki, docierając do przygranicznego miasta Gevgelija, w którym raczej nie ma co zwiedzać. Jest to stosunkowo drogie miasto, swego czasu znane głównie z kasyn. Do Veles pociąg jedzie szybko, później zwalnia, lecz prędkość oscyluje w granicach 50-60 km/h. Widoki bardzo ładne.

Trasa pociągu:

Skopje --> Lisiče --> Dračevo --> J. Sandanski --> Orešani --> Zelenikovo Novo --> Zelenikovo --> Smesnica --> Kadina Reka --> Pčiwa --> Rajko Žinzifov --> Veles -->Zgropolci --> Nogaevci --> Gradsko --> Stobi --> Kukuričani --> Crveni Bregovi --> Krivolak --> Negotino V. --> Dubrovo --> Demir Kapija --> Klisura --> Miravci --> Miletkovo --> Smokvica Nova --> Smokvica --> Prdejci --> Gevgelija

Pojazd RVR "Gorbaczow" kolei macedońskich (rzadko spotykany)

SKOPJE - KICZEWO

Trasa ze Skopje na północny zachód Macedonii do miasta Kiczewo. Brak szczegółowych informacji na temat prędkości szlakowej, z moich danych wynika, że jeżdżą tam zarówno składy wagonowe, jak i spalinowe zespoły trakcyjne, a połączenie nie cieszy się szczególną popularnością.

Ważniejsze miasta po drodze to Gostivar i Tetowo, choć osobiście nie polecałbym tych miast na zwiedzanie ze względu na zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą.

Trasa pociągu:

Skopje --> Železarnica --> Skopje Sever --> Gorće Petrov --> Saraj --> Sulari --> Raduša --> Orašje --> Jegunovce --> Jegunovce f-ka --> Rataje --> Tetovo --> Brvenica --> Žerovjane --> Vranovci --> Gostivar --> Lakavica --> Padalište --> Zajas --> Strogomište --> Dlapkin Dol --> Kičevo

SKOPJE - KOCZANI

Połączenie kolejowe niezbyt popularne wśród turystów odwiedzających Macedonię. Pod względem turystycznym trasa atrakcyjna widokowo, jednak same miasta po drodze i Koczani to głównie blokowiska, ze słabo rozwiniętą infrastrukturą typu noclegi.

Nie mam danych na temat prędkości szlakowej.

Trasa pociągu:

Skopje - Lisiče --> Dračevo --> J. Sandanski --> Orešani --> Zelenikovo Novo --> Zelenikovo --> Smesnica --> Rajko Žinzifov --> Veles --> Košulčevi --> Jazla --> Taso Arsov --> Orce --> Ovče Pole--> Štip --> Balvan --> Vanco Prke --> Zletovica --> Sokolarci --> Obleševo --> Koczani

SKOPJE - TABANOVCI

Pociągi kursujace ze stolicy Macedonii do miejscowości Tabanovci, na granicy macedońsko-serbskiej. Prędkość średnia, ładne widoki, po drodze można zatrzymać się w mieście Kumanovo, w którym jednak niewiele ciekawego zobaczymy, a sam dworzec kolejowy znajduje się daleko od centrum.

Trasa pociągu:

Skopje --> Maxari --> Ilinden --> Miladinovci --> Deqadrovci --> Agino Selo --> Romanovci --> Prevoj --> Kumanovo --> Karpoš --> Tabanovci

Koleje macedońskie - wnętrze wagonu drugiej klasy

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Macedonia posiada bezpośrednie połączenia kolejowe z Serbią i Grecją. Do Bułgarii obecnie nie ma bezpośredniego pociągu, ale planowane jest wznowienie dawniej wstrzymanej budowy linii kolejowej z Kumanowa do bułgarskiej granicy, gdzie dojeżdżają już pociągi. Do Albanii można dojechać jedynie autobusami. Z dworca autobusowego w Skopje codziennie odjeżdża kilka autobusów bezpośrednich do Tirany.

Grecja/Serbia



Od 1 czerwca 2017 roku kursuje bezpośredni pociąg Belgrad - Skopje - Saloniki. Ze względu na prace torowe po greckiej stronie, pasażerowie na odcinku Gevgelija - Saloniki i z powrotem przewożeni są autobusami komunikacji zastępczej. Utrudnienia w ruchu potrwają prawdopodobnie do połowy września 2017 roku.

Rozkład jazdy Belgrad - Saloniki:

Belgrad (odj. 18:35) –> Nisz (23:02-23:17) –> Skopje (04:20-04:45) –> Saloniki (przyj. 10:05)

Rozkład jazdy Saloniki - Belgrad:

Saloniki (odj. 18:30) –> Skopje (21:54-22:19) –> Nisz (03:19-03:29) –> Belgrad (przyj. 07:46)

Ceny biletów:

Belgrad – Skopje (tam i z powrotem) – 32,60 EUR
Nisz – Skopje (tam i z powrotem) – 15,70 EUR

Belgrad – Saloniki (tam) – 33,80
Belgrad – Saloniki (tam i z powrotem) – 54 EUR

Rezerwacja miejsca Belgrad – Saloniki – 3 euro (obowiązkowa)
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia – 8 euro

Ceny podaję za stroną kolei serbskich.

Pociąg Belgrad - Saloniki - szczegółowe informacje

Ponadto można pojechać pociągiem ze Skopje do Bitoli, a stamtąd skierować się wzdłuż zarośniętego torowiska w stronę granicy greckiej, albo wziąć taksówkę do granicy (odległość to 19 km). Po przekroczeniu granicy taksówką lub pieszo należy dojechać do greckiej Floriny, skąd trzy razy dziennie kursują pociągi do Salonik przez Edessę. Trochę karkołomna podróż. Linia Bitola - Florina być może w przyszłości zostanie zrewitalizowana.

Kosowo



W rozkładzie jazdy 2012/2013 pomiędzy stolicami Macedonii a Kosowa kursuje jeden pociąg dziennie.

Skopje (odj. 16:35) --> Prisztina (przyj. 19:35)
Prisztina (odj. 7:10) --> Skopje (przyj. 9:51)

Jak poinformował jeden z czytelników, obecnie pociąg zestawiony z lokomotywy spalinowej i wagonu kolei macedońskich dojeżdża do granicy kosowskiej, gdzie następuje przesiadka na szynobus kolei kosowskich. Podobnie w drugą stronę.

4. SKOPJE



Stolica Macedonii rozczarowuje. Poza zabytkową dzielnicą Stara Čaršija miasto przypomina betonową dżunglę. Po części to wynik potężnego trzęsienia ziemi, które nawiedziło Skopje w 1963 roku, niszcząc większość zabytkowej zabudowy. Wrażenie robi kamienny most na rzece Vardar i twierdza. Centrum miasta można bez problemu zwiedzić w ciągu kilku godzin. Dla miłośników komunikacji miejskiej atrakcją są stare autobusy kursujące po mieście. Podczas mojego pobytu przez cały dzień lało jak z cebra, więc opis może nie być obiektywny.


Skopje - stara dzielnica turecka

Skopje - betonowa zabudowa centrum miasta

5. BITOLA



Bitola jest drugim co do wielkości miastem Macedonii i zbiera dużo lepsze recenzje niż Skopje. Centrum miasta słynie z bardzo ładnego deptaku oraz zabytkowej zabudowy. Bitola to również doskonała baza wypadowa - z miasta łatwo się dostać do Ochrydu, jak również do Grecji (do granicy kursują taksówki). Dworzec kolejowy w Bitoli jest mały, zaniedbany, nie ma w nim nawet przechowalni bagażu. Dworzec autobusowy znajduje się niedaleko dworca kolejowego i również nie można o nim powiedzieć wiele dobrego. Coraz większa popularność wśród turystów spowodowała, że taksówkarze przed dworcem są nachalni, a proponowane przez nich ceny za przejazd do Ochrydu nie są tak atrakcyjne, jak kiedyś. Niemniej Bitola warta jest odwiedzenia. Ponadto linia kolejowa ze Skopje do Bitoli jest najładniejszą linią kolejową Macedonii.

Bitola na You Tube


Deptak w Bitoli
(aut. Steffen Emrich, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Bitola
(aut. Aniti T. Nissinen, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

6. OCHRYD/OCHRYDA



Najbardziej popularne miasto Macedonii leżące nad Jeziorem Ochrydzkim. Zachowała się stara zabudowa, wąskie, kręte uliczki, a dzięki bliskości jeziora i gór turystyka stała się podstawowym źródłem dochodu mieszkańców. W Polsce spotyka się dwie wersje nazwy miasta - Ochryd i Ochryda. Osobiście preferuję nazwę Ochryd, ta druga brzmi okropnie. Do Ochrydu nie da się dojechać pociągiem. Najbliższa stacja kolejowa znajduje się w Bitoli, skąd do Ochrydu można dojechać autobusem lub taksówką. Jeśli mamy ciężki bagaż, wygrywa opcja taksówkowa, bowiem dworzec autobusowy w Ochrydzie znajduje się na peryferiach miasta, a kilkukilometrowy spacer z ciężkim bagażem nie należy do przyjemnych. W Ochrydzie bez problemu można znaleźć nocleg w jednej z licznych kwater prywatnych za stosunkowo niską cenę. W ogóle ceny w Ochrydzie są dużo niższe niż w Skopje. Atrakcją są ponadto nocne rejsy promem po Jeziorze Ochrydzkim, w tym rejsy nocne. Nocne rejsy jednak nie mają nic wspólnego z romantyką - są okazją do głośnej zabawy dla młodych ludzi w rytm dyskotekowej muzyki.
Z Ochrydu można ponadto dojechać taksówką do albańskiej granicy i stamtąd pieszo udać się do Pogradca.

Jezioro Ochrydzkie i Ochryd na You Tube cz. 1/2
Jezioro Ochrydzkie i Ochryd na You Tube cz. 2/2


Ochryd
(aut. Hans Poldoja, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Ochryd
(aut. Hans Poldoja, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)