Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


LUKSEMBURG




Przewoźnik narodowy: CFL (Société National des Chemins de Fer Luxembourgeois)
Strona internetowa: www.cfl.lu
Ostatnia aktualizacja: 01.03.2015



Spis treści:
1. Jak dojechać do Luksemburga
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Połączenia międzynarodowe
4. Koleje wąskotorowe i turystyczne

Nie wiem dlaczego, ale zawsze chciałem jechać do Luksemburga i zobaczyć ten kraj. Coś było w tej nazwie, wyobrażałem sobie malutkie, spokojne i ciche państewko. Dzięki biletowi Interrail dojechałem do stolicy - miasta noszącego tę samę nazwę co państwo i spędziłem tam godzinę. Ze względu na upał nie dało się zwiedzać. W każdym razie z tego, co zaobserwowałem, to w stolicy czuć wielkomiejską atmosferę; w okolicach dworca czułem się jak w jakiejś metropolii. Zauważyłem bardzo dużo imigrantów. Oprócz tego bardzo wysokie ceny.

Luksemburg
Luksemburg - plac przed dworcem
Konduktor CFL
Luksemburski konduktor

Poza stolicą raczej trudno polecić coś do zwiedzania. Wielką zaletą kraju jest natomiast położenie - można stąd łatwo dojechać do kilku ościennych krajów.

1. JAK DOJECHAĆ DO LUKSEMBURGA


Nie ma bezpośrednich pociągów z Polski do Luksemburga. Można jednak dojechać do tego państwa stosunkowo niedrogo, korzystając z pociągu EN Jan Kiepura.

Jak dojechać z Warszawy do Luksemburga
a) jedziemy pociągiem EN Jan Kiepura z Warszawy do Kolonii (od 29 euro)
b) w Kolonii przesiadamy się do pociągu IC lub EC jadącego do Koblencji)
c) z Koblencji co dwie godziny kursują pociągi RE do Luksemburga
Ceny biletów na pociąg EN Jan Kiepura zaczynają się od 29 euro w oferie SparNight, bilety można kupić przez internet w wyszukiwarce kolei niemieckich lub w kasach międzynarodowych PKP Intercity. Bilety z Kolonii do Luksemburga kosztują od 29 euro, a więc jeżeli kupimy bilety z odpowiednim wyprzedzeniem (sprzedawane są już 90 dni przed planowaną podróżą, dojedziemy z Warszawy do Luksemburga za 48 euro. W praktyce trudno trafić na najtańsze bilety, ale cena za przejazd jest i tak atrakcyjna.

Bilety można kupić na stronie reiseankunft.bahn.de

Należy jednak pamiętać, o dwóch rzeczach:
- bilety kupujemy oddzielnie na dwa odcinki. Najpierw Warszawa/Poznań - Kolonia, później Kolonia - Luksemburg.
- wyszukiwarka nie rozpoznaje niektórych polskich nazw miast, dlatego niemiecka Kolonia to "Köln" lub "Cologne" i taką nazwę należy wprowadzać do wyszukiwarki.

Jak pisałem, nie zawsze uda się od razu trafić na najniższą cenę. Trzeba poświęcić trochę czasu na wyszukiwanie połączeń.

Zniżki na bilety podstawowe na Jan Kiepura (nie SparNight!!!):
100% - dzieci do lat 10, podróżujące w towarzystwie przynajmniej jednego dorosłego. Dziecko nie może wymagać osobnego miejsca. Jeśli dziecko wymaga oddzielnego miejsca, wykupuje rezerwację według taryfy Aufpreis (od 4 euro).
25% - młodzież od 12 lat do ukończenia 26 roku życia.

15% - osoby, które ukończyły 60 rok życia.

Grupom liczącym 6 i więcej osób przysługuje zniżka 40% w określonych rodzajach wagonów, przy czym dwoje dzieci traktuje się jak jednego dorosłego.

Osoby posiadające bilet na pociąg EN Jan Kiepura w taryfie podstawowej i mieszkające z dala od miast, gdzie można wsiąść do pociągu, mogą skorzystać z nieodpłatnego biletu uprawniającego do przejazdu z miejsca zamieszkania do stacji, na której zatrzymuje się pociąg, np. z Krakowa do Warszawy na pociąg EN Jan Kiepura bezpłatnie dowiezie nas pociąg EIC lub TLK. Opcja dostępna również przy zakupie biletów ze strony kolei niemieckich: reiseankunft.bahn.de
Bezpłatny dojazd nie dotyczy biletów kupionych w promocji SparNight.

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Rozkład jazdy i ceny luksemburskich pociągów można sprawdzić na stronie www.cfl.lu. Podane są również rozkłady jazdy autobusów CFL oraz dostępna jest możliwość zakupu biletu przez internet.

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:



Strona kolei luksemburskich jest dostępna tylko we francuskiej i niemieckiej wersji językowej, więc podaję tylko tyle, ile udało mi się zrozumieć.

BELGIA

Do Luksemburga można łatwo dojechać pociągiem bezpośrednim z Brukseli przez Namur lub z Liege innym pociągiem. Podróż z Brukseli trwa 3 godziny i 7 minut. Według cennika kolei belgijskich podróż na trasie Bruksela - Luksemburg pociągiem bezpośrednim bez żadnych zniżek i promocji kosztuje 38,60 euro w drugiej klasie i 58,60 euro w pierwszej klasie. O wiele lepszym rozwiązaniem jest zniżka "Escapade". Bilet powrotny zakupiony z dowolnej stacji w Belgii do dowolnej stacji w Luksemburgu kosztuje tyle samo niezależnie od stacji - 43 euro. Za tyle możemy pojechać tam i z powrotem np. z Ostendy do Luksemburga. Dwie osoby zapłacą za bilet Escapade 63 euro, trzy 83 euro (w drugiej klasie).

Pociąg Luksemburg - Liege
Pociąg Luksemburg - Liege
Pociąg Luksemburg - Liege
Przedział w pociągu Luksemburg - Liege

FRANCJA

Na dotarcie do Thionville, pierwszego francuskiego miasta na głównym szlaku kolejowym, pociąg osobowy potrzebuje zaledwie 25 minut. W Thionville przy dworcu kolejowym znajduje się schronisko, gdzie można niedrogo (ale podobno również niezbyt komfortowo) przenocować

Ceny biletów powrotnych dla osób dorosłych w drugiej klasie pociągów osobowych według strony kolei luksemburskich. Bilety są ważne jeden dzień. (sprawdzane 17.12.2014):
Luksemburg - Thionville: 13,40 euro; czas podróży: około 25 minut
Luksemburg - Metz: 21,60 euro; czas podróży: około 50 minut
Luksemburg - Nancy: 27,40 euro; czas podróży: około 100 minut

Kursują również pociągi TGV Luksemburg - Paryż. Przejazd pomiędzy miastami trwa jedynie 2 godziny i 10 minut. Taryfa, podobnie jak w innych pociągach TGV, jest dynamiczna i różni się w zależności od obłożenia pociągu oraz wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilet. Podczas sprawdzania rozpiętość cen wynosiła 49-109 euro.

NIEMCY

W rozkładzie jazdy 2014/2015 zlikwidowano pociągi Intercity pomiędzy Luksemburgiem, Kolonią, ewentualnie Norddeich. W zamian pociągi RE Luksemburg - Koblencja kursują co dwie godziny.

HOLANDIA

Z biletem Interrail można dojechać do Holandii z przesiadką w Liege bez żadnych dopłat. Czas podróży - około dwóch godzin. Na stronie kolei luksemburskich nie podano ceny za przejazd, widnieje jedynie informacja, że kupując bilet z Luksemburga do Maastricht przez Liege otrzymamy zniżkę 40% od taryfy międzynarodowej na odcinek luksemburski, belgijski i holenderski.

Pociąg CFL
Najczęściej spotykany luksemburski pociąg osobowy
Pociąg CFL - I klasa
Pierwsza klasa pociągu CFL


4. KOLEJE WĄSKOTOROWE I TURYSTYCZNE


Luksemburg to bardzo mały kraj, ale również tutaj możemy znaleźć kilka miejsc, które zainteresują miłośników kolei . Oprócz wymienionych poniżej pociągów retro, czy kolei wąskotorowych, koleje luksemburskie okazjonalnie uruchamiają pociągi specjalne zestawione z lokomotywy parowej i wagonów retro.

Chemins de Fer Lankelz



Kolej miniaturowa wybudowana w 1997 roku w Esch/Alzette - Lankelz wozi dzieci i dorosłych w każdą niedzielę od 1 maja do 15 października po dwóch liniach: pierwsza linia to pętla o długości 1 kilometra, natomiast druga to linia pomocnicza o długości 350 metrów. Miniaturowe lokomotywy są replikami lokomotyw kursujących kiedyś po Luksemburgu.

Strona internetowa: www.rail.lu/cflankelz.html
Strona internetowa: Chemins de Fer Lankelz na You Tube

Luxembourg-Blankenberge-Express



Pociąg wycieczkowy z Luksemburga do Blankenberge na belgijskim wybrzeżu uruchamiany w wybrane wakacyjne weekendy wspólnie przez koleje belgijskie, koleje luksemburskie i miłośników kolei skupionych w stowarzyszeniu Groupement des Amis du Rail działającym od 1973 roku. Stowarzyszenie posiada w swojej kolekcji kilka pojazdów szynowych, między innymi zabytkowy szynobus i jedyny w luksemburgu wagon restauracyjny nazwany "Rendez-Vous". Na stronie stowarzyszenia nie ma, niestety, informacji o terminach kursowania wspomnianego pociągu i cenach biletów.

Strona internetowa: www.gar.lu
Pociąg Luxembourg - Blankeberge Express na You Tube

Minièresbunn



Kolej wąskotorowa kursująca w wybrane dni na kilku krótkich odcinkach, między innymi Fond-de-Gras - Lasauvage, Fond-de-Gras - Saulnes. Największą atrakcją linii jest przejazd przez tunel o długości 1.4 km na terenie dawnej kopalni . Pociągi prowadzone są przez parowozy lub spalinowozy, natomiast przez wspomniany tunel przejeżdżają ciągnięte przez lokomotywę elektryczną.

Strona internetowa: minieresbunn.kohle-und-eisen.de
Minièresbunn na You Tube (film z 2002)

Museum of Slate Quarrying



Dawna wąskotorowa kolej przemysłowa okazyjnie przewożąca pasażerów po trasie na terenie Muzeum Łupków koło Haut-Martelange. Podróż trwa 30 minut, a pasażerowie mogą wysłuchać specjalistycznego wykładu na temat historii wydobycia łupków w regionie. Cena biletu dla osoby dorosłej wynosi 2 euro.

Strona internetowa: 158.64.50.32/ardoise_fr/

National Mining Museum



Kolej kopalniana na terenie Narodowego Muzeum Górnictwa koło Rumelange przewozi pasażerów po krótkiej trasie częściowo znajdującej się pod ziemią. Przejazd kolejką kosztuje 5 euro, na stronie internetowej brak szczegółowych informacji. Warto pamiętać, że temperatura w podziemiach jest stała i niezależnie od pory roku wynosi około 10 stopni Celsjusza.

Strona internetowa: www.mnm.lu/la-visite-du-musee-1-en.html
Narodowe Muzeum Górnictwa koło Rumelange na You Tube- widać tory kolejki

Train 1900



Pociąg retro kursujący pomiędzy stacjami Pétange i Bois-de-Rodange na trasie o długości około 7,3 km . Pociąg przejeżdża między innymi przez Fond-de-Gras, gdzie można się przesiąść na opisywaną wcześniej kolej Minièresbunn. Maksymalne nachylenie linii w okolicach wzgórza Prenzebierg wynosi aż 23%. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę, z czego ponad dwadzieścia pięć minut zajmuje postów w Fond-de-Gras. Pierwszy pociąg tej linii wyjechał w trasę 4 sierpnia 1973 roku, od tamtej pory przejazdy odbywają się co rok w niedziele i święta od 1 maja do ostatniej niedzieli września. Grupy zorganizowane mogą wynająć pociąg w dowolnym terminie.

Strona internetowa: www.train1900.lu
Train 1900 na You Tube