Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

ŁOTWA



Przewoźnik narodowy: Latvijas dzelzceļš
Strona internetowa: www.ldz.lv
Ostatnia aktualizacja: 28.05.2017



Spis treści:
1. Przydatne strony
2. Jak dotrzeć - autokary grupy Lux Express
3. Samolotem z Polski do Rygi
4. Połączenia międzynarodowe
5. Pociągiem po Łotwie
6. Kolej wąskotorowa Gulbene - Aluksne
7. Kolej wąskotorowa w Windawie (Ventspils)
8. Dyneburg
9. Jełgawa
10. Kieś
11. Lipawa
12. Windawa
13. Jurmała

Łotwa to niezbyt popularny kierunek wypraw turystycznych. Jeśli turyści wybiorą się na Łotwę, ich kontakt z tym krajem kończy się na Rydze. Szkoda, bowiem korzystając z pociągów można zobaczyć większą część kraju.

Kolej na Łotwie nie należy do najszybszych ani najwygodniejszych, jednak jest popularna wśród mieszkańców. Parafrazując znane przysłowie "wszystkie szlaki prowadzą do Rygi", gdzie skupia się życie tego małego kraju.

Sami Łotysze uchodzą za nieżyczliwych i wrogo nastawionych do turystów. Nie zachęcają również stosunkowo wysokie ceny. Obecnie kraj przechodzi kryzys gospodarczy, czego konsekwencją może być zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą. Trudno powiedzieć, jak jest naprawdę, bowiem np. zdjęcia do tej strony chętnie udostępniła łotewska kolej oraz zarządcy wąskotorówki Gulbene - Aluksne, co w przypadku innych krajów zdarzało się bardzo rzadko.

1. PRZYDATNE STRONY



Aktualne rozkłady obowiązujące na Łotwie bardzo łatwo sprawdzić na następujących stronach:

http://www.pv.lv/lv/ - rozkład jazdy pociągów krajowych
http://www.ldz.lv - rozkład jazdy pociągów międzynarodowych, możliwość kupna biletów
Rozkład jazdy autobusów

POLECANE ARTYKUŁY NA BLOGU

Łotwa - polecane noclegi
Łotwa dla ambitnych - przewodnik po mniej znanych miastach


Łotewski pociąg podmiejski
(zdjęcie wykorzystane za zgodą AS “Pasažieru vilciens”)

Łotewski pociąg podmiejski
( zdjęcie wykorzystane za zgodą AS “Pasažieru vilciens" )

2. JAK DOTRZEĆ - AUTOKARY GRUPY LUX EXPRESS



Wprawdzie jest to strona o podróżowaniu koleją, jednak podróżowanie pociągami po krajach bałtyckich nie należy do najłatwiejszych zadań i na niektórych odcinkach lepiej skorzystać z komunikacji autobusowej. Na szczęście istnieje możliwość podróży autokarami grupy Lux Express, dzięki czemu można zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu. Tym bardziej, że nie ma żadnego bezpośredniego pociągu Wilno - Ryga.

Wszystkie autokary są klimatyzowane i wyposażone w gniazdka, w których można podładować telefon. Nie jechałem autokarami grupy Lux Express, ale w internecie spotykam się z bardzo pozytywnymi opiniami zarówno na portalach specjalistycznych, jak i wśród samych internautów. Myślę, że ze względu na konkurencyjne ceny oraz bardzo dobrą siatkę połączeń oferta jest atrakcyjna nawet dla miłośników kolei.

Dokładny rozkład jazdy wraz z cenami można znaleźć na stronach:
www.luxexpress.eu

TRASA WILNO - RYGA - TALLIN

Na trasie Wilno - Ryga - Tallin kursują dwa rodzaje autokarów z grupy Lux Express. Pierwsze z nich to znane pod marką "Simple Express" tańsze połączenia. Autokary kursujące pod nazwą "Lux Express" są, jak sama nazwa wskazuje, luksusowe i odpowiednio droższe. Na ich pokładzie pasażerowie mają do dyspozycji m.in. prasę codzienną oraz napoje i drobne przekąski. Część siedzeń dostępna jest w klasie "Lounge". Autokary te nazywane są nawet "samolotami na kółkach".


Autokar Simple Express relacji Berlin - Wilno
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar relacji Berlin Wilno w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

TRASA RYGA - TALLIN

Na trasie Ryga - Tallin autobusy Lux Express muszą zmierzyć się z konkurencją w postaci jednego pociągu dziennie, który jedzie inną trasą, a przejazd trwa znacznie dłużej. Natomiast autokar należy brać pod uwagę jako zalecany środek transportu z Rygi do estońskiego Parnawy.

TRASA RYGA - ST. PETERSBURG

Grupa Lux Express uruchomiła również połączenie bezpośrednie Ryga - Sankt Petersburg. Jest ono o tyle istotne, że pozwala w komfortowych warunkach dojechać do estońskiego Tartu. Chętni mogą dojechać także do Narwy.


Autokar Lux Express
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar Lux Express w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

3. SAMOLOTEM Z POLSKI DO RYGI



Loty do Rygi ma w swojej ofercie LOT, jednak są stosunkowo drogie. Przy odrobinie szczęścia można natrafić na ciekawą promocję "Szalona Środa". Cena promocyjnego biletu powrotnego w ofercie LOT-u wynosi wtedy ok. 299 zł .Poza promocją czasami zdarzały się terminy, kiedy bilet powrotny kosztował ok. 150 zł.

4. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Łotewskie koleje mają w swojej ofercie kilka połączeń międzynarodowych, jednak brakuje pociągu bezpośredniego Ryga - Wilno.

Białoruś


Pomiędzy Rygą a Mińskiem kilka razy w tygodniu kursuje bezpośredni pociąg nocny (w wakacje kursuje codziennie). Skład zestawiony jest z wagonów typu płackarta, wagonów sypialnych z przedziałami czteroosobowymi oraz wagonów sypialnych SV (dwuosobowy). Podczas opracowywania artykułu najtańsze bilety kosztowały 35 euro.

Przy zakupie biletów w kasach kolei łotewskich dodatkowo płaci się prowizję. Uwaga; symbole wagonów na stronie kolei łotewskich są mylące travel.ldz.lv. Po kliknięciu w numer wagonu zobaczycie rozkład miejsc i objaśnienia.

Estonia


Z Rygi do Tartu i Tallina można niedrogo dojechać raz dziennie przesiadając się na granicy łotewsko - estońskiej. W przeciwnym kierunku przesiadka możliwa jest dwa razy dziennie. Za przejazd odcinkiem łotewskim zapłacimy 5,60 euro (168 km), za przejazd odcinkiem estońskim ponad 15 euro. Za przejazd od granicy estońskiej do Tartu zapłacimy jedynie około 5 euro.

Ze względu na prace modernizacyjne rozkład bardzo często się zmienia (jak w Polsce) , a na części trasy za pociągi bywa wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa. Jeżeli jedziecie z Rygi do Tallina, lepiej wybrać autokary Simple Express lub Lux Express.

5. POCIĄGIEM PO ŁOTWIE


Sieć połączeń na Łotwie jest stosunkowo dobra. Pociągi dojeżdżają do wszystkich większych miast oprócz Windawy (Ventspils), gdzie kursują tylko pociągi towarowe. W rozkładzie jazdy 2016/2017 nie zanotowano większych zmian.

Poza Rygą warto wybrać się do Lipawy (Liepaja). Pomiędzy tymi miastami pociągi kursują tylko dwa razy w tygodniu:
Pociągi pokonują trasę liczącą 223 kilometry w ciągu 3 godzin i 10 minut. Cena za przejazd w jedną stronę wynosi 7,90 euro (.

Warto też zwiedzić Dyneburg (Davgavpils) przy granicy litewskiej, dokąd z Rygi kursują trzy pociągi dziennie, jeden poranny i dwa wieczorne. Z Dyneburga natomiast kursują dwa pociągi poranne oraz jeden wieczorny. Cena za przejazd w jedną stronę waha się od 7,05 euro do 7,75 euro.

Inne ciekawe miasta to Cesis, Jełgawa oraz Tukums. Do tych dwóch ostatnich pociągi kursują bardzo często, więc dojazd nie będzie stanowił problemu.

Orientacyjne ceny biletów w jedną stronę (sprawdzane 28.05.2017):

Ryga - Dyneburg - 7,05 EUR
Ryga - Jurmała (stacja Dubulti) 1,40 EUR
Ryga - Jełgawa - 1,40 EUR
Ryga - Sigulda - 1,90 EUR
Ryga - Lipawa - 7,20 EUR
Ryga - Kieś - 3,50 EUR
Ryga - Tukums - 2,40 EUR
Ryga - Valmiera - 4,20 EUR
Ryga - Valga - 5,60 EUR
Ryga - Ogre - 1,40 EUR
Ryga - Rezekne - 7,20 EUR


Łotewski pociąg podmiejski - wnętrze
(zdjęcie wykorzystane za zgodą AS “Pasažieru vilciens”)

Zmodernizowany łotewski pociąg
( zdjęcie wykorzystane za zgodą AS “Pasažieru vilciens" )

6. KOLEJKA WĄSKOTOROWA GULBENE - ALUKSNE



Ostatnia pasażerska kolejka wąskotorowa kursująca regularnie na Łotwie. Mowa o kolejce kursującej pomiędzy miastami Gulbene a Aluksne. Codziennie dwie pary pociągów pokonują trasę liczącą 33 kilometry. Podróż trwa godzinę i 25 minut. Cena za przejazd przez całą trasę w jedną stronę wynosi ok. 14.5 złotego.

Jest to interesująca, bardzo prężnie działająca kolej wąskotorowa. Pociągi z reguły ciągnięte są przez lokomotywę spalinową, podczas przejazdów specjalnych z różnych okazji pociąg prowadzi lokomotywa parowa. Wśród wagonów są również dwa wagony produkcji polskiej (PAFAWAG).

Zwiedzający mogą także obejrzeć lokomotywownię i zobaczyć jedyną na Łotwie obrotnicę z podwójnym rozstawem szyn, przejechać się drezyną oraz zobaczyć wagon salonowy (konferencyjny) liderów Estońskiej Partii Komunistycznej.

Dla grup zorganizowanych istnieje możliwość wynajęcia pociągu łącznie ze zorganizowaniem "porwania pociągu". Zarządca wąskotorówki organizuje również wiele ciekawych imprez kulturalnych, bowiem to właśnie kolej Gulbene - Aluksne jest centrum życia kulturalnego tamtejszego regionu.

Według informacji na stronie przewoźnika raz w miesiącu (w sobotę) kursuje pociąg dowożący turystów do Gulbene, skąd odjeżdżają kolejką, a następnie po przyjeździe kolejki rusza z powrotem do Rygi. Warto zajrzeć na stronę internetową opisywanej kolei. W wersji anglojęzycznej można przeczytać dużo ciekawych informacji oraz obejrzeć mnóstwo zdjęć. W rozkładzie jazdy 2013/2014 wycofano z oferty pociąg Ryga - Gulbene.

Szczegóły na stronie: www.banitis.lv


Kolej wąskotorowa Gulbene - Aluksne
(zdjęcie wykorzystane za zgodą www.banitis.lv)

Kolej wąskotorowa - wnętrze
(zdjęcie wykorzystane za zgodą www.banitis.lv)

7. KOLEJ WĄSKOTOROWA W WINDAWIE (VENTSPILS)



Największą atrakcją turystyczną Windawy jest skansen i będące częścią skansenu muzeum kolejowe. Jako część działalności muzeum kursowała zabytkowa kolejka wąskotorowa. Niestety, według oficjalnych informacji kursowanie kolejki zostało zawieszone, a w 2012 roku pojedzie tylko 25.12.2012. Warto wiedzieć, że wcześniej na Łotwie było wiele linii wąskotorowych, m.in. w okolicach Lipawy oraz różnych kolejek leśnych. Dzisiaj są nieczynne lub rozebrane. Do samej Windawy nie dojeżdżają pociągi pasażerskie, chociaż dwa lub trzy lata temu kursował pociąg z Rygi.

Szczegóły: www.mazbanitis.ventspils.lv/museum/?lang=en

8. DYNEBURG (DAUGAVPILS)



Drugie pod względem wielkości miasto Łotwy położone niedaleko granicy z Litwą i Białorusią. Otoczony lasami Dyneburg to także bardzo ważny węzeł kolejowy i ośrodek przemysłowy.

Dyneburg, mimo swojej wielkości, nie cieszy się taką popularnością wśród turystów jak inne łotewskie miasta. Z jednej strony to wina niezbyt dogodnych połączeń komunikacyjnych - jedyny pociąg bezpośredni z Wilna to pociąg międzynarodowy, w którym obowiązuje taryfa międzynarodowa, z drugiej duża część starówki została zniszczona podczas budowy twierdzy przez Rosjan na miejscu polskich fortyfikacji. Sama twierdza dyneburska, po latach stacjonowanie w niej Armii Czerwonej, sprawia przygnębiające wrażenie.

W centrum miasta znajduje się kilka ładnych uliczek, w tym ulica Ryska pełniąca funkcję deptaka. Wśród miłośników komunikacji miejskiej popularne są tutejsze tramwaje. Poza wspomnianymi uliczkami zabudowa przypomina inne sowieckie miasta - liczne blokowiska i budynki w stylu socrealistycznym.

Warto wspomnieć, że w mieście aktywnie działa mniejszość Polska. Znajduje się tutaj szkoła, w której część zajęć prowadzona jest w języku polskim, a przy jednym z kościołów działa polska parafia.

Do miasta warto pojechać na jeden dzień. Ceny noclegów są wysokie. Z Rygi można dojechać pociągiem kilka razy dziennie.

9. JEŁGAWA


Czwarte pod względem wielkości łotewskie miasto. Miasto nie ma jakiejś imponującej starówki, mimo to jest chętnie odwiedzane przez turystów różnych krajów.

Jełgawa podczas drugiej wojny światowej ucierpiała najbardziej z łotewskich miast i zachowało się niewiele zabytków - podczas walk i bombardowań zostało zniszczonych prawie 90% budynków. Najważniejszym z zachowanych zabytków jest pałac księcia Jana Birona, w którym swego czasu mieszkał wygnany z Francji król Ludwik XVIII. Pałac został wybudowany na miejscu dawnego Zakonu Kawalerów Mieczowych. Budowa rozpoczęła się w 1738 roku, a z powodu zmiany kierownika budowy pałac łączy dwa style architektoniczne. Książę Biron zmarł tuż po wybudowaniu pałacu. W pałacu gościła również rodzina carska. Niedawno budynek przeszedł gruntowny remont i obecnie mieści się w nim Uniwersytet Rolniczy.

Spośród zabytków warto zobaczyć kościół św. Anny, katedrę Najświętszej Marii Panny oraz wieżę zniszczonego kościoła św. Trójcy.

Obecnie Jełgawa ma charakter ośrodka przemysłowego.

Miłośników kolei na pewno zainteresuje małe Muzeum Kolejnictwa znajdujące się w pobliżu stacji kolejowej. W muzeum można zapoznać się z historią węzła kolejowego w Jełgawie, obejrzeć kolekcję mundurów łotewskich kolei, elementy infrastruktury oraz stare fotografie. Goście mogą podziwiać makietę oraz modele łotewskich pociągów. Ponadto przed budynkiem muzeum stoi kilka zabytkowych lokomotyw i wagonów.

Do Jełgawy można bez trudu dojechać pociągiem z Rygi.

10. KIEŚ (CESIS)



Jedno z najładniejszych miasteczek w krajach bałtyckich. W mieście położonym nad rzeką Gaują znajdują się malownicze ruiny zamku Zakonu Kawalerów Mieczowych wzniesionego w XIII wieku. W zamku rezydowali mistrzowie Zakonu. Wokół ruin rozciąga się park z licznymi ścieżkami spacerowymi oraz egzotycznymi gatunkami roślin. To idealne miejsce na jesienne spacery przy słonecznej pogodzie. Zamek od początku swojego istnienia dominował nad okolicą.

Oprócz zamku turystom spodoba się niewielkie centrum. Najstarszym budynkiem jest kościół św. Jana wybudowany w 1284 roku, w którym znajduje się płyta nagrobna Andrzeja Patrycego Nideckiego.

Centrum miasta nie jest duże i znajduje się blisko dworca. Ulica Raunas (Raunas iela) prowadząca z dworca kolejowego do rynku miała być główną ulicą Kiesi, w związku z czym znajdziemy na niej najważniejsze budynki administracyjne. W uliczkach przyległych do rynku można natrafić na ładne kamieniczki, choć część z nich jest bardzo zaniedbana. Swego rodzaju atrakcją jest także zabytkowa wieża ciśnień

Do Kiesi można łatwo dojechać pociągiem z Rygi. Osoby chcące przenocować w mieście muszą być przygotowane na stosunkowo wysokie ceny noclegów w miejscowych hotelach.


Kieś - zamek
(aut. Pedropicco, licencja CC, źródło: flickr.com)

Drewniane domki w Kieś
(aut. rang0r; licencja CC, źródło: flickr.com)

11. LIPAWA



Lipawa to trzecie pod względem liczby mieszkańców miasto na Łotwie. Lipawa to miasto z bogatą historią, częściowo związaną z Polską. Jako ciekawostkę można podać, iż od drugiego rozbioru Polski była jedynym portem I Rzeczypospolitej.

Pomimo dużych zniszczeń podczas II wojny światowej w mieście zachowało się sporo zabytków architektury. Spacerując można zobaczyć m.in. drewniane domy, cerkwie, kościoły, katedrę św. Józefa z 1894 roku, a także latarnię morską. Bardzo ładnie prezentuje się hala targowa mieszcząca się w zabytkowym muzeum.

Centrum miasta uchodzi za ładne, ale zaniedbane. Miłośnicy komunikacji miejskiej z pewnością docenią fakt, że po mieście jeżdżą tramwaje, z okien których możemy delektować się widokiem powoli mijanych ulic.

Miłośnicy odpoczynku będą zadowoleni z możliwości skorzystania z piaszczystych plaż.

Najciekawsze miejsce znajdziemy na peryferiach Lipawy, tuż za opuszczonym sowieckim osiedlem, w dawnym porcie Marynarki Wojennej ZSRR. Port był całkowicie autonomicznym obszarem - miał własną elektrownię, system kanalizacji, infrastrukturę, kościoły i szkołę. W samym centrum portu znajduje się prawdziwa perełka.

Mowa o jednym z najgorszych więzień byłego ZSRR - więzieniu Karosta. Więzienie zostało wybudowane na początku dwudziestego wieku i nikomu nie udało się z niego uciec. Obecnie znajduje się tam muzeum oraz nietypowy hostel - można spędzić noc w takiej samej celi, w jakiej przebywali więźniowie - w koszmarnych warunkach; na brudnej pryczy i bez żadnych wygód. Jak już pisałem, więzienie znajduje się za opuszczonym osiedlem, a przerażające wrażenie potęgują wielkie, opuszczone fortyfikacje.

Miłośników kultury Lipawa przyciąga licznymi festiwalami w sezonie letnim. Koleje łotewskie uruchamiają wtedy pociągi specjalne dowożące fanów na koncerty. Smakosze mogą wybierać spośród licznych knajpek, barów i tawern lub skosztować posiłek w którejś z droższych restauracji.

W lecie Lipawa stanowi ciekawe miejsce do robienia zdjęć. Na małym terenie ma bowiem wszystko - morze, zabytki, opuszczone fabryki, opuszczone sowieckie osiedle, wokół piękna przyroda - słowem ciekawe miejsce.

Dumą Lipawy jest bardzo ładny zabytkowy dworzec kolejowy. Z Rygi do Lipawy kursuje tylko jeden pociąg tygodniowo; bez problemów można jednak dojechać autobusem. Kiedyś wokół Lipawy znajdowało się kilka kolei wąskotorowych, ale obecnie nie ma po nich śladu.

Autobusami dostaniemy się z Lipawy do każdego większego łotewskiego miasta oraz do Kłajpedy. Z lipawskiego portu dopłyniemy jedynie do niemieckiego Travemünde.

12. WINDAWA



Miasto portowe nad Morzem Bałtyckim. Windawa jest znana głównie za sprawą klubu piłkarskiego FK Ventspils, jednak miasto może zaproponować odwiedzającym szereg atrakcji.

W artykule o podróżowaniu koleją po Łotwie napisałem, że największą atrakcją turystyczną Windawy jest skansen i kursująca do niedawna wokół niego kolejka wąskotorowa. To nie do końca prawda, bowiem w przewodnikach jako największa atrakcja i najbardziej znany zabytek jednogłośnie wymieniany jest zamek Zakonu Kawalerów Mieczowych, w którym znajduje się muzeum historii Windawy. W zamku znajdują się bezcenne malowidła ścienne.

W skansenie możemy obejrzeć łodzie rybackie, a także stare chaty z różnych nadmorskich wiosek. Poza skansenem warto zobaczyć kolekcję kotwic w parku nadmorskim, pospacerować po promenadach i uliczkach, czy pobawić się na którymś z publicznych placów zabaw.

Pod względem architektonicznym Windawa jest miastem kontrastów. Zobaczymy tu zarówno zabytkowe drewniane budynki w centrum, jak i wstrętne sowieckie blokowiska. Samo centrum prezentuje się jednak bardzo ładnie.

W porcie znajduje się terminal pasażerski, z którego kursują promy relacji Windawa - Rostock lub Lubeka oraz Windawa - St. Petersburg.

Obecnie do Windawy nie można dojechać pociągiem. W mieście jest czynna stacja kolejowa, ale dojeżdżają tu tylko pociągi towarowe. Kilka lat temu kursował bezpośredni pociąg z Rygi.

Windawa może się jedynie pochwalić bardzo dobrymi połączeniami autobusowymi. Przejazd autobusem z Rygi do Windawy trwa trzy godziny, a z Tukums, gdzie znajduje się najbliższa stacja kolejowa dwie godziny. Natomiast przejazd na trasie Lipawa - Windawa trwa od dwóch do trzech godzin w zależności od przewoźnika.

13. JURMAŁA



Rozległe uzdrowisko położone na północ od Rygi nad Morzem Bałtyckim. Jurmała była kiedyś częścią Rygi, osobnymi jednostkami administracyjnymi były tylko liczne osiedla. Uzdrowisko było bardzo popularne wśród wojskowych i polityków. W 1959 Jurmałę wyodrębniono od Rygi łącząc rozproszone osiedla w jedno miasto. Jurmała cieszy się popularnością do dziś, w lecie na plażach i promenadach można spotkać tłumy przyjezdnych wczasowiczów nie tylko ze stolicy Łotwy, ale również z Rosji. Jurmała jest popularna także wśród Białorusinów; w lecie bezpośrednim pociągiem Mińsk - Ryga podróżują liczni białoruscy turyści udający się nad łotewskie morze.

Dzięki ciekawej zabudowie, długim ścieżkom spacerowym oraz czystym plażom Jurmałę można zaliczyć do największych atrakcji turystycznych Łotwy. Jest to typowe miasto uzdrowiskowe z licznymi sanatoriami i z rozproszoną zabudową przeznaczone dla osób chcących spokojnie wypocząć na plaży lub pospacerować w spokojnej okolicy. Znajdziemy tu morze, lasy i łąki, oprócz ładnych, zadbanych budynków sanatoryjnych spotkamy także opuszczone, stare, rozwalające się chaty.

Do miasta bardzo łatwo dojechać pociągiem z Rygi. Warto jednak wiedzieć, że nie ma jednej stacji o nazwie "Jurmala"; znajduje się tu kilka przystanków kolejowych: Dzintaru, Majori, Dubulti, Jaundubulti, Pumpuri. Na zdjęciach stacje (poza Pumpuri) nie prezentują się najlepiej. Najbliżej centrum i morza są stacje Majori i Dubulti.

Do Jurmały na pewno warto wybrać się na jednodniową wycieczkę, ale nie w sezonie, kiedy miasto przeżywa najazd turystów. Baza noclegowa jest bardzo dobrze rozwinięta, można również znaleźć wiele dobrych lokali gastronomicznych. Niestety, ceny są moim zdaniem wygórowane.


Willowa zabudowa Jurmały
(aut. Jean Pierre Dalbera, licencja CC, źródło: flickr.com)

Deptak
(aut. Boris Bartels (Borya), licencja CC, źródło: flickr.com)