Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas



LITWA



Przewoźnik narodowy: Lietuvos Geležinkeliai
Strona internetowa: www.litrail.lt
Ostatnia aktualizacja: 27.11.2016



Spis treści:
1. Przydatne strony i pliki
2. Pociągiem na Litwę
3. Autokary grupy Lux Express
4. Pociągiem po Litwie
5. Kolej wąskotorowa Poniewież - Onikszty - Rubikiai
6. Połączenia międzynarodowe
7. Co zwiedzić - plan minimum
8. Co zwiedzić - plan rozszerzony
9. Litwa - polecane hotele.

1. PRZYDATNE STRONY I PLIKI


Rozkład jazdy i ceny można sprawdzić na stronie: https://www.traukiniobilietas.lt/portal/

www.litrail.lt - strona oficjalna kolei litewskich.

Mapa sieci kolejowej Litwy (źródło: infrastruktura.litrail.lt)

Inna, bardziej czytelna mapa kolejowa Litwy

2. POCIĄGIEM NA LITWĘ



Od 17 czerwca 2016 roku kursuje weekendowy pociąg bezpośredni relacji Białystok - Kowno. Pociągi będą kursować w piątki (kurs popołudniowy Białystok - Kowno), dwie pary pojadą w soboty i niedziele, ponadto poranny pociąg pojedzie w poniedziałki z Kowna do Białegostoku. Dzięki takiemu rozkładowi jazdy będzie możliwe zaplanowanie weekendu na Litwie z bazą wypadową w Kownie. Jeżeli ktoś znajdzie niedrogi nocleg w Suwałkach, może pojechać do Kowna na wycieczkę jednodniową (na zwiedzanie Kowna pozostaną 3 godziny i około 20 minut).

Bilety na przejazdy międzynarodowe można kupić według taryfy specjalnej. Bilet Białystok - Kowno kosztuje 11 euro, bilet Suwałki - Kowno 8 euro. Z Kowna można łatwo dojechać do Wilna pociągami kolei litewskich. Jak widać, nie jest tanio. Jednodniowa wycieczka z Suwałk do Kowna kosztuje 16 euro.

Więcej informacji o pociągu Białystok - Kowno; rozkład jazdy i cennik biletów.

Pociąg TLK Hańcza nadal będzie kursował pomiędzy Krakowem a Suwałkami z wagonami bezpośrednimi do białoruskiego Grodna.

3. AUTOKARY GRUPY LUX EXPRESS



Wprawdzie jest to strona o podróżowaniu koleją, jednak podróżowanie pociągami po krajach bałtyckich nie należy do najłatwiejszych zadań i na niektórych odcinkach lepiej skorzystać z komunikacji autobusowej. Na szczęście istnieje możliwość podróży autokarami grupy Lux Express, dzięki czemu można zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu.

Poniżej zamieszczam przykładowe trasy przejazdów autokarami. Od 1 czerwca 2012 uruchomiono linię Berlin - Wilno przez Warszawę. Na linii tej kursują nowoczesne autokary z floty znanej pod nazwą "Lux Express" (dawniej "Simple Express"). Na pokładzie autokaru podróżni mogą skorzystać m.in. z tabletów z dostępem do internetu. Co ważne, w autokarach grupy Lux Express znajduje się czynna toaleta, co u innych przewoźników jest rzadkością.

Wszystkie autokary są klimatyzowane i wyposażone w gniazdka, w których można podładować telefon.

Nie jechałem autokarami grupy Lux Express, ale w internecie spotykam się z bardzo pozytywnymi opiniami zarówno na portalach specjalistycznych, jak i wśród samych internautów. Myślę, że ze względu na konkurencyjne ceny oraz bardzo dobrą siatkę połączeń oferta jest atrakcyjna nawet dla miłośników kolei.

Dokładny rozkład jazdy wraz z cenami można znaleźć na stronie:
www.luxexpress.eu


Autokar Simple Express relacji Berlin - Wilno
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar relacji Berlin Wilno w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

TRASA WILNO - RYGA - TALLIN

Na trasie Wilno - Ryga - Tallin kursują dwa rodzaje autokarów z grupy Lux Express. Pierwsze z nich to znane pod marką "Simple Express" tańsze połączenia. Autokary kursujące pod nazwą "Lux Express" są, jak sama nazwa wskazuje, luksusowe i odpowiednio droższe. Na ich pokładzie pasażerowie mają do dyspozycji m.in. prasę codzienną oraz napoje i drobne przekąski. Część siedzeń dostępna jest w klasie "Lounge". Autokary te nazywane są nawet "samolotami na kółkach".


Autokar Lux Express
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar Lux Express w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

4. POCIĄGIEM PO LITWIE


Ku zaskoczeniu podróżnych, większość litewskich pociągów i dworców sprawia bardzo dobre wrażenie. Wyglądają na zadbane, a wiele pociągów przeszło w ostatnich latach modernizację. Czar pryska, kiedy wejdziemy do toalet - na dworcach często zdarzają się toalety tureckie, natomiast w pociągach toalety nie grzeszą czystością. Skorzystanie z toalety w pociągu może być problemem - w krajach byłego ZSSR obowiązuje bowiem tzw. "strefa sanitarna" i toalety są zamykane w okolicach miast. Zdarza się, iż nawet 30 minut przed przyjazdem oraz 30 minut po odjeździe pociągu z danego miasta. Może więc dojść do sytuacji, że przez ponad godzinę nie będziemy mogli skorzystać z toalety w pociągu.

W nowoczesnych pociągach "Elefant" kursujących pomiędzy Wilnem a Kownem są już toalety z obiegiem zamkniętym.

Szybkość pociągów jest porównywalna do naszych, podobnie jak częstotliwość kursowania pomiędzy największymi miastami. Na liniach lokalnych pociągów jest bardzo mało, właściwie wszystko skupia się wokół Wilna.

Przykładowe ceny biletów drugiej klasy na najpopularniejszych trasach (sprawdzane na 01.08.2016r.) :
Wilno - Kowno 104 km, czas przejazdu od 1:07 do 1:32, ceny 4,46 EUR do 5,79 EUR
Wilno - Kłajpeda 376 km, czas przejazdu 3:45-4:32, cena 13,77-18,05 EUR
Wilno - Szawle 212 km, czas przejazdu 2:07-2:34, cena 9,21-10,45 EUR
Wilno - lotnisko 4 km, czas przejazdu 7 minut, cena 0,66 EUR

Rozkład jazdy i ceny można sprawdzić na stronie: https://www.traukiniobilietas.lt/portal/

- na Litwie nie ma biletów sieciowych umożliwiających tanie podróżowanie przez kilka dni. Czasami ogłaszane są promocje na konkretne trasy.

- koleje litewskie konsekwentnie wymieniają tabor. Odchodzi się od składów wagonowych na rzecz szynobusów wyprodukowanych przez polską Pesę.

- należy liczyć się z kłopotami przy próbie fotografowania pociągów na dworcu głównym w Wilnie, gdzie obowiązuje zakaz fotografowania.

ZNIŻKI

- kupując bilet tam i z powrotem otrzymujesz 15% zniżki.
- grupy liczące od 6 do 10 osób otrzymują 10% zniżki na podróż w jedną stronę.
- grupy liczące od 11 do 24 osób otrzymują 15% zniżki na podróż w jedną stronę.
- grupy liczące ponad 25 osób otrzymują 20% zniżki na podróż w jedną stronę.
- bilety kupione najpóźniej 10 dni przed planowaną podróżą kosztują 35% mniej.
- bilety kupione najpóźniej 20 dni przed planowaną podróżą kosztują 55% mniej.

Informacje pochodzą ze strony kolei litewskich napisanej w języku litewskim. Nie ręczę, że wszystko jest dobrze przetłumaczone.

5. KOLEJ WĄSKOTOROWA PONIEWIEŻ - ONIKSZTY - RUBIKIAI



Mało znaną atrakcją turystyczną Litwy jest kolejka wąskotorowa z Poniewieża do Onikszt wybudowana już w 1899 roku, a regularne kursy pociągów uroczyście uruchomiono 13 maja 1901. Z Onikszt dalsza część linii prowadzi do Rubikiai. Zachowany odcinek to tylko małą część pierwotnej linii, która kiedyś prowadziła aż do Ucueny, łącząc ze sobą dwa najsłynniejsze litewskie browary.

Kolejka wąskotorowa regularnie kursuje w soboty i niedziele od maja do października na trasie Onikszty - Rubikiai lub Troszkunai.. Przejazd trwa około 50 minut, później w Rubikiai pasażerowie mają dwie godziny wolnego. Następnie pociąg rusza w drogę powrotną.

Grupy turystyczne mogą wynająć pociąg, za dodatkową opłatą organizatorzy postarają się o "napad na pociąg", orkiestrę i inne atrakcje. Kolejka jest bardzo słabo rozreklamowana, a mogłaby przyciągnąć wielu turystów.

Szczegóły: www.siaurukas.eu


Kolej wąskotorowa Onikszty - Rubikiai
(aut. LHOON, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Kolej wąskotorowa Onikszty - Rubikiai
(aut. LHOON, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE


Litwa nie może pochwalić się zbyt wieloma połączeniami międzynarodowymi. Godne uwagi są szybkie połączenia Wilno - Mińsk, gdzie odprawa graniczna odbywa się na peronach.

Co najdziwniejsze, nie ma połączeń kolejowych między Litwą a Łotwą. Do lutego 2015 roku pociąg Wilno - Sankt Petersburg kursował przez Łotwę z pominięciem Białorusi (można było wysiąść w Dyneburgu), ale w rozkładzie jazdy go nie widać.

Kursuje również bezpośredni pociąg Kaliningrad - Wilno - Moskwa. W czasie opracowywania artykułu w rozkładzie jazdy nie podano, jaką trasą pojedzie.



Do Rygi i Tallina można dostać się komfortowymi autokarami Simple Express lub Lux Express.

7. CO ZWIEDZIĆ - PLAN MINIMUM


Gdybym miał jechać na Litwę, zwiedziłbym tylko kilka miejsc, a wszystko zajęłoby mi może z tydzień. W wielu mailach prosiliście o gotowe plany wycieczek. Oto plan wycieczki po Litwie:

Jeśli interesuje was ta tematyka, więcej informacji o zabytkach znajdziecie na stronie Litewskiej Organizacji Turystycznej

1 Dzień - przyjazd, Kowno


Przyjazd którymś z autokarów lub w przyszłości pociągiem. Na zwiedzenie centrum wystarczy kilka godzin. Zabytki są porozrzucane na niewielkim obszarze, trochę trzeba się przejść w stronę ruin zamku. Co bardziej ambitni powinni zwiedzić Muzeum Twórczości i Zbiorów A. Žmuidzinavičius zwane Muzeum Diabłów oraz Muzeum Wojskowe im. Witolda Wielkiego. Wieczorem odpoczywamy po długiej, często niezbyt wygodnej podróży.

Nocleg w Kownie. Grosikowi turyści śpią na ulicy lub dworcu autobusowym. Osoby szukające najtańszych noclegów znajdą liczne hostele o podobnym standardzie - najczęściej w kamienicy z łazienką i toaletą przypadającą na kilkanaście osób. Innym proponuję hotele w centrum:
Ibis Kaunas Centre
Hotel Kaunas City
Perkuno Namai (trochę droższy)

To tylko moje propozycje. Wyboru należy dokonywać samodzielnie, po uważnej lekturze komentarzy przy każdym hotelu.

2 Dzień - przejazd pociągiem, Wilno i Troki


Rano jedziemy pociągiem do Wilna, stamtąd do miejscowości Troki, gdzie warto zobaczyć znany na całym świecie zamek nad jeziorem Galwe (niestety, nie oryginalny) oraz domy Karaimów. Z Troków przejazd pociągiem do Wilna.

Na zwiedzanie Wilna powinniśmy przeznaczyć resztę dnia. Jest sporo do zobaczenia, ale najważniejsze zabytki nie są położone zbyt daleko od siebie. Najważniejsze to po prostu pospacerować sobie po mieście. Gdybym miał wybierać atrakcje, wstąpiłbym do Muzeum KGB i niewielkiego Muzeum Pieniędzy Litewskiego Banku Narodowego. Poza tym wjazd funikularem na Wzgórze Zamkowe, a na koniec Wieża Telewizyjna. Jeśli starczy wam czasu, koniecznie zajrzyjcie na cmentarz na Rossie - polską nekropolię narodową.

Nocleg w Wilnie lub powrót do Kowna. Ceny noclegów w Wilnie są bardzo wysokie. Dawniej na stronie polecałem Old Town Hostel jako dobre miejsce na jedną noc, blisko dworca kolejowego. Niestety, po remoncie ceny poszybowały w górę i nie są tak konkurencyjne jak kiedyś. Niedrogie hostele działają podobnie jak w Kownie - poupychać jak najwięcej gości na jak najmniejszej powierzchni, z jedną łazienką i prysznicem.

Jeżeli zdecydujecie się na drugi nocleg w Kownie, to możliwa jest podróż do Kłajpedy następnego dnia, tylko trzeba najpierw dojechać do Kaišiadorys i tam przesiąść się na pociąg do Kłajpedy (tylko poranny i wieczorny, popołudniowy jedzie inną trasą). Połączenie pokazuje się w wyszukiwarce kolei litewskich.

3 Dzień - Kłajpeda


Następny dzień przeznaczamy na Kłajpedę. Pomiędzy miastami kursują trzy pociągi dziennie. Do wyboru pociąg wyjeżdżający rano lub około południa - jak kto woli. W przypadku porannego pociągu warto zastanowić się nad postojem w mieście Szawle - kilkanaście kilometrów od miasta znajduje się słynna Góra Krzyży. Samo miasto poza tą górą jest niezbyt atrakcyjne dla turystów, więc o ile nie chcemy na siłę chwalić się, jak to podróżowaliśmy według listy "must see", spokojnie można odpuścić.

Zabytkowe centrum Kłajpedy jest nieduże, ma inny charakter niż centrum Kowna i Wilna, bardziej kameralny. Z Muzeów warto zobaczyć Muzeum Morskie z delfinarium, niewielkie muzeum zegarów i skansen etnograficzny.

Nocleg w Kłajpedzie. Nie ma tu takiego wyboru niedrogich hosteli jak w Wilnie i Kownie, ale za to hotele poza sezonem są tańsze niż w Wilnie i warto dopłacić, aby cieszyć się komfortem w jedno- lub dwuosobowym pokoju z własną łazienką.

Wymienione hotele polecam poza sezonem, w sezonie ceny będą zbyt wysokie. Dla osób podróżujących samotnie ceny za nocleg jednej osoby w pokoju dwuosobowym również będą zbyt wysokie przez cały rok, natomiast dla par chcących wypocząć propozycje wydają się idealne. Z hosteli można jedynie rozważyć Klaipeda Hostel, ale podobnie jak inne hotele, jest w nim zbyt mało toalet i łazienek, a sypialnie wieloosobowe są dobre raczej na jedną noc.

4. Dzień - Połąga, Park Narodowy Mierzei Kurońskiej


Rano z Kłajpedy wycieczka autobusowa do oddalonej o 25 kilometrów Połągi (Palanga) - popularnego kurortu nadmorskiego z piaszczystymi plażami, ogrodem botanicznym i Muzeum Bursztynu. 2-3 godziny pobytu, po czym powrót do Kłajpedy, szybki posiłek i wycieczka po Parku Narodowym Mierzei Kurońskiej. W sezonie nie ma sensu tam jechać, poniewać roi się od turystów.

Litewska część Parku Narodowego Mierzei Kurońskiej to głównie ruchome wydmy. Warto zobaczyć malownicze wsie rybackie - Nidę, Juodkrantę, Preilę i Pervalkę, tworzące razem miasteczko Nerynga. W Juodkrancie znajduje się rezerwat kormoranów. Park najlepiej zwiedzać pieszo lub rowerem. Poleca się zwiedzanie o każdej porze roku.

Nocleg w Kłajpedzie.

5. Dzień - powrót do Wilna lub Kowna


Z Kłajpedy wracamy pociągiem do Wilna (do wyboru pociąg poranny lub odjeżdżający około południa), resztę dnia tracimy na spacer po Wilnie i zakupy. Powrót nocnym autobusem Simple Express do Warszawy.

Po przywróceniu połączenia kolejowego można będzie przenocować w Wilnie lub Kownie i pojechać z powrotem do Polski następnego dnia pociągiem.

Taka wycieczka nie jest tania. Zaliczenie całej trasy, łącznie z dojazdem, zajmie nam około tydzień. Koszt, w zależności od cen biletów na autokar i rodzaju noclegów, w 2015 roku wyniesie 500-1000 złotych . Niby dużo, ale jeżeli chcecie odpocząć, trzeba trochę zapłacić. Inaczej podróż będzie męczarnią. Jeżeli natomiast chcecie się pochwalić całemu światu, jak tanio można podróżować i oszczędzać na siłę, wasza sprawa.

Plan tej wycieczki to mój subiektywny plan, powstały w oparciu o kilkuletnie planowanie wycieczki po Litwie, która pewnie nigdy nie dojdzie do skutku.

8. CO ZWIEDZIĆ - PLAN ROZSZERZONY


Oprócz turystów zwiedzających kraje szlakiem najważniejszych atrakcji istnieje grupa turystów, którzy chcą zwiedzić kraj szczegółowo - zobaczyć mniejsze miasta, zahaczyć o brzydsze miejsca, czy po prostu pojeździć po kraju, aby poczuć jego atmosferę. Ja również należę do takich osób. Przygotowałem krótką listę miejsc na Litwie według przebiegu linii kolejowych. Niektóre warto zobaczyć, inne nie. Pamiętajcie jednak, że koszt każdego dnia pobytu na Litwie z noclegiem jest bardzo wysoki.

Poza opisanymi liniami warto zobaczyć piękną stacyjkę kolejową w Marcinkańcach - miejscowość jest bazą wypadową do wędrówek po pobliskim parku narodowym, do miejscowości dojeżdżają pociągi z Wilna.

Jeżeli natomiast wybieracie się na jednodniową wycieczkę z Polski tylko na zakupy, wystarczy dojechać do Mariampola, gdzie wybudowano dość duże, jak na takie miasteczko, centrum handlowe. W miasteczku raczej nie ma nic ciekawego, ale na zakupy w sam raz.

Linia Kowno - Wilno


Jedna z głównych linii kolejowych. Po drodze raczej nic ciekawego, można rozważyć spacer po brzydkich miastach przemysłowych.

RUMSZYSZKI - małe miasteczko ze znanym, bardzo ładnym skansenem, położone niedaleko Kowna. W skansenie znajdziemy budynki z zatopionej podczas budowy Zalewu Kowieńskiego wioski Stare Rumszyszki. Ekspozycja w skansenie podzielona jest na cztery regiony. Najbliższa stacja kolejowa to Pravieniškės I, około 5 kilometrów od Rumszyszek, na odludziu. Dlatego lepiej dojechać tu autobusem z Kowna; skansen położony jest przy głównej drodze pomiędzy największymi litewskimi miastami.

KOSZEDARY (lit. Kaišiadorys) - miasto liczące ok. 10 tysięcy mieszkańców. Poza kościołem brak atrakcji, niemal same blokowiska, nie licząc parku i drewnianych domków w kilku bocznych uliczkach (np. Mailronio gatve).

JEWIE (lit. Vievis) - pięciotysięczne miasteczko z niewielkim rynkiem, kościołem, cerkwią parafialną i jeziorem. Jeżeli pogoda sprzyja, warto się tu zatrzymać na godzinny spacer. Miłośnicy samochodów powinni odwiedzić miejscowe muzeum (Keliu muziejus) z wystawą pojazdów drogowych, resoraków i innych ciekawych rzeczy. Muzeum znajduje się poza centrum, zbiera dobre recenzje. Jewie są zaniedbane, ale wiosną i jesienią urokliwe. Przez centrum przebiega droga szybkiego ruchu, natomiast stacja kolejowa położona jest na odludziu.

LANDWARÓW (lit. Lentvaris) - miasto jako całość trudno polecić, na tle zabudowy wyróżnia się bardzo ładny dworzec kolejowy, jeszcze ładniejszy Pałac Tyszkiewiczów i Kościół Zwiastowania Najświętszej Marii Panny.

Linia Wilno - Janów - Kłajpeda


Z Wilna do Kowna pociągi kursują dwiema trasami. Pociąg poranny jedzie bezpośrednio do Szawli, przez ponad 100 kilometrów nie zatrzymując się po drodze. Pozostałe dwa pociągi jadą inną trasą, przez Koszedary i Janów. Po drodze jest okazja do zwiedzenia kilku interesujących miast.

JANÓW (lit. Jonava) - przyjemne miasto (ok. 30 tysięcy mieszkańców), jednak nieatrakcyjne pod względem turystycznym. Poza pojedynczymi budynkami (np. Muzeum Regionalne) zabudowa współczesna - blokowiska. Dużo terenów zielonych. Dworzec kolejowy daleko od centrum miasta.

KIEJDANY (lit. Kėdainiai) - jedno z najładniejszych litewskich miasteczek, dawniej rezydencja polskich magnatów. Największa atrakcja to ryneczek z przyległymi uliczkami, warto także zobaczyć kościoły, w tym drewniany kościół św. Józefa. Zabytkowa część jest niewielka, ale urokliwa. Żal tylko Pałacu Radziwiłłów wysadzonego w powietrze w 1944 roku. Dworzec kolejowy tradycyjnie daleko od centrum, koło dworca zbudowano minaret. Do Kiejdan najłatwiej dojechać autobusami z Kowna (godzina jazdy), we wtorki i niedziele przez Kiejdany kursuje wieczorny pociąg Kowno - Szawle - Kowno.

RADZIWILISZKI (lit. Radviliškis) - miasto przemysłowe i ważny węzeł kolejowy. Zabudowa współczesna, godny uwagi jedynie kościół z bardzo ładną dzwonnicą.

SZAWLE (lit. Šiauliai) - czwarte miasto Litwy pod względem liczby mieszkańców, często odwiedzane przez turystów ze względu na Górę Krzyży położoną kilkanaście kilometrów na północ od miasta. Samo miasto to ośrodek przemysłowy, zabudowa nie zachwyca, ale trudno się dziwić, bowiem duża część Szawli została zniszczona podczas działań wojennych w 1944 roku. Z zabytków warto zobaczyć katedrę, Pomnik Łucznika oraz stary cmentarz. Brak zabytków rekompensuje bogata oferta muzealna. W Szawlach działa między innymi niewielkie Muzeum Kolejnictwa, Muzeum Wodociągów, czy zbierające dobre recenzje Muzeum Rowerów.

TELSZE (lit. Telšiai) - litewskie miasteczko, które chciałbym zwiedzić w pierwszej kolejności. Z dworca kolejowego do centrum trzeba kawałek przejść, jednak warto włożyć trochę wysiłku, aby pospacerować wzdłuż urokliwych, drewnianych domków tego niewielkiego, trzydziestotysięcznego miasteczka. Stąd pochodzi między innymi pierwszy prezydent Polski - Gabriel Narutowicz.

PŁUNGIANY (lit. Plungė) - inne z niedocenianych miasteczek na Litwie. Mały dworzec kolejowy, przyjemne centrum, jednak największą atrakcją jest zespół pałacowo-parkowy z Pałacem Ogińskich. Dworzec kolejowy położony blisko centrum dwudziestotysięcznego miasteczka. Dominuje zabudowa współczesna, pośród której zauważymy drewniane domki.

KRETYNGA (lit. Kretinga) - przeciętne, choć niebrzydkie miasteczko. Pod względem architektonicznym nie zachwyca, turystom spodoba się dworzec kolejowy oraz zespół klasztorny. Można też zobaczyć Pałac Tyszkiewiczów z muzeum regionalnym.

GIRULIAI - w zasadzie dzielnica Kłajpedy z osobnym dworcem kolejowym. Plaża, tereny nadmorskie, kemping i bunkier.

Linia Wilno - Turmont


Linia kolejowa w kierunku granicy litewsko-łotewskiej. Po drodze mało interesujących miejsc. Szkoda, że pociągi nie dojeżdżają do łotewskiego Dyneburga, oddalonego od Turmont o około 35 kilometrów.

BEZDANY (lit. Bezdonys) - mała wioska. Jedyna atrakcja to ładny, drewniany kościółek.

PODBRODZIE (lit. Pabradė) - wieś. Piękny dworzec kolejowy, sporo drewnianych domków. Godne uwagi są ulice Mickiewicza i Pasto.

NOWE ŚWIĘCIANY (lit. Švenčionėliai) - pięciotysięczne miasteczko z ładnym dworcem kolejowym i dawnym dworkiem. Jeśli chodzi o zabudowę, to taka większa wieć.

W okolicach jest dużo miejsc związanych z historią Polaków na Litwie. Szczegółowe informacje znajdziecie TUTAJ

IGNALINO (lit. Ignalina) - nic ciekawego, w pobliżu elektrownia atomowa.

WISAGINIA (lit. Visaginas) - miasto zbudowane od podstaw dla pracowników elektrowni atomowej w Ignalinie. Miało być modelowym miastem socrealistycznym, więc zabudowa to niemal same blokowiska, położone wśród puszczy i pięknych terenów Pojezierza Ignalińskiego. Jak można wyczytać na forach i blogach, w mieście porozumiewamy się w języku rosyjskim.

TURMONT (lit. Turmantas) - według litewskiego nazewnictwa administracyjnego miasteczko liczące ok. 400 mieszkańców. Poza dworcem nie ma tu nic ciekawego. Blisko granica litewsko-łotewska.

Linia Szawle - Rokiszki


Linia lokalna biegnąca przez słabo zaludnione tereny. Również szkoda, że pociągi choćby w sezonie nie dojeżdżają do Dyneburga.

SZADÓW (lit. Šeduva) - maleńkie miasteczko. Jeżeli macie możliwość i trochę czasu, polecam spacer ulicą Witolda (Vytauta gatve) w stronę zabytkowego młyna. Podczas spaceru mijamy ulice zabudowane charakterystycznymi dla krajów bałtyckich drewnianymi domkami. Zachował się też zabytkowy kościół.

PONIEWIEŻ (lit. Panevėžys) - jedno z większych litewskich miast (95 tys. mieszkańców). Miasto przeciętne, wśród blokowisk i gmachów socrealistycznych można znaleźć nieliczne zabytki, np. kościół św. Piotra i Pawła, budynek dawnego sądu. Miłośników kolei do wizyty zachęci linia kolei wąskotorowej Poniewież - Onikszty - Rubikiai, obecnie kursująca w wakacje na odcinku Onikszty - Rubikiai.

KUPISZKI (lit. Kupiškis) - przeciętne miasteczko z niską, współczesną zabudową w centrum. Jedyne atrakcje to kościół, kilka drewnianych domków i zadbany park nad przepływającą przez centrum rzeką o wdzięcznej nazwie Kupa.

ROKISZKI (lit.Rokiškis) - piętnastotysięczne miasteczko z ładnym rynkiem i pałacem Tyzenhauzenów. W pobliżu dawny młyn i browar, park oraz staw. Z dworca kolejowego do rynku i pałacu jest bardzo daleko.

Linia Radziwiliszki - Możejki


Linia nieatrakcyjna turystycznie, wymieniona z kronikarskiego obowiązku.

KURSZANY (lit. Kuršėnai) - trochę większe miasto niż inne wymienione w tej linii (ok. 15 tys. mieszkańców), centrum niewielkie - drewniane domki pośród posępnych blokowisk, park, ładny kościół i nietypowy cmentarz. Jednym z najładniejszych budynków był Dwór Grużewskich popadający stopniowo w ruinę - brak informacji na temat aktualnego stanu. Dworzec kolejowy ładny, ale położony daleko od centrum, w sąsiedniej wsi.

OKMIANY (lit. Akmenė) - miasteczko sąsiadujące z Wentą. Ryneczek, ładny budynek muzeum regionalnego i kościół.

WENTA (lit. Venta) - dwutysięczne miasteczko bez większych atrakcji architektonicznych, godne uwagi są jedynie szlaki turystyczne po regionalnym parku krajobrazowym nad rzeką Windawą.

WIEKSZNIE (lit. Viekšniai) - niespełna dwutysięczne miasteczko z parkiem, drewnianymi domkami, zabytkowym młynem i niedużym pomnikiem Witolda. Na uwagę zasługuje zabytkowa apteka.

MOŻEJKI (lit. Mažeikiai) - miasto przemysłowe, znane z rafinerii ropy naftowej. Nieatrakcyjnie turystycznie - blokowiska i współczesna zabudowa. Jedyny zabytek to malutka cerkiew.

9. LITWA - POLECANE HOTELE


Noclegi na Litwie nie należą do najtańszych. Hotele są stosunkowo drogie, natomiast jakość hosteli pozostawia dużo do życzenia. Poniżej stworzyłem wykaz obiektów noclegowych, w których chciałbym przenocować podczas ewentualnej podróży po Litwie. Jest to lista subiektywna, powstała po szczegółowej analizie lektury ofert hoteli oraz komentarzy internautów. Brałem też pod uwagę stosunek cena/jakość oraz położenie.

Zastrzegam, że nie są to obiekty na kieszeń budżetowego turysty, lecz nie są też bardzo drogie, a osobiście wolałbym dopłacić nawet kilkadziesiąt złotych, aby spać w pokoju z łazienką niż w sali wieloosobowej w miejscu, gdzie jedna łazienka przypada na kilkadziesiąt osób.

Za polecenie hoteli nie pobieram żadnej prowizji, robię to całkowicie bezinteresownie, więc jest to lista niezależna.

Dodatkowe uwagi:

- w Kłajpedzie jest sporo hoteli. Spośród licznych ofert wybrałem dwa, które polecam tylko poza sezonem (VII-VIII). W sezonie ceny są bardzo wysokie i nie poleciłbym żadnego z miejscowych hoteli.

- zdarza się, że niedrogie hotele po wzroście popularności podnoszą ceny, a nie podnoszą jakości usług, więc za jakiś czas lista może być nieaktualna.

HOTEL PANORAMA (WILNO) - hotel położony bardzo blisko dworca kolejowego i autobusowego. Z okien na wyższych piętrach rozpościera się piękny widok na wileńską starówkę. Hotel dość drogi, ale w porównaniu do innych hoteli w Wilnie ma znacznie lepszy stosunek cena/jakość.

Hotel Panorama - strona oficjalna
Hotel Panorama na booking.com

HOTEL PROMENADA (KŁAJPEDA) - nieduży, przyjemny hotel blisko dworca kolejowego w Kłajpedzie. Ceny nie najniższe, ale konkurencyjne.

Hotel Promenada - strona oficjalna
Hotel Promenada na booking.com

HOTEL ARIBE (KŁAJPEDA) - interesujący hotel w centrum miasta, 15-20 minut spacerem od dworca kolejowego.

Hotel Aribe - strona oficjalna
Hotel Aribe na booking.com

HOTEL MAGNUS (KOWNO) - hotel trzygwiazdkowy blisko centrum oraz dworca kolejowego w Kownie. Bardzo dobry stosunek jakość/cena. Niestety, bardzo często rezerwowany i nawet poza sezonem należy rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Hotel Magnus - strona oficjalna
Hotel Magnus na booking.com

PERKUNO NAMAI PARK HOSTEL (KOWNO) - czterogwiazdkowy hotel malowniczo położony na obrzeżach parku. Kawałek od dworca i centrum, ale za to bardzo dobry stosunek jakość/cena.

Perkuno Namai Park Hotel - strona oficjalna
Perkuno Namai Park Hotel na booking.com

KAUNAS CITY HOTEL (KOWNO) - nowoczesny hotel w centrum Kowna, bardzo blisko najważniejszych atrakcji. Do dworca trzeba jednak trochę przejść. Nie jest najtaniej, ale podobnie jak pozostałe dwa hotele w Kownie trafił na moją listę.

Kaunas City Hotel - strona oficjalna
Kaunas City Hotel na booking.com

SG CLINIC GUEST HOUSE (PŁUNGIANY/PLUNGE) - apartamenty gościnne przy miejscowej klinice. Wysoka jakość przy konkurencyjnych cenach. Obiekt nie oferuje wyżywienia, ale w apartamentach są w pełni wyposażone kuchnie.

SG Clinic Guest House na booking.com