Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KUBA




Przewoźnik narodowy: Ferrocarriles Nacionales de Cuba
Strona internetowa: brak
Ostatnia aktualizacja: 02.02.2014

Spis treści:
1. Wstęp
2. Ważne odnośniki
3. Tren Frances
4. Hershey Railway
5. Valle de los Ingenios
6. Hawana
7. Santiago de Cuba
8. Trinidad

1. WSTĘP


Kuba kojarzy się Polakom głównie z komunizmem, cygarami i rumem, ewentualnie z Hawaną często opisywaną w różnych artykułach podróżniczych. W rzeczywistości to piękny kraj, który ma wiele do zaoferowania ambitniejszym turystom, lecz również kraj bardzo drogi, w którym panuje skrajna bieda, a turysta dla wielu mieszkańców jest "chodzącą skarbonką", co oczywiście przekłada się na ceny dla turystów oraz chęć zarobku, czyli próby naciągnięcia lub pobierania opłat za np. wskazanie drogi.

Wielu podróżników, omamionych wizerunkiem medialnym Kuby, wyobraża sobie ten kraj jako raj na ziemi, gdzie będą wylegiwali się na czyściutkich plażach, później będą spali w luksusowym hotelu, najedzą się za bezcen, nawiążą mnóstwo przyjaźni, zaliczą piękne Mulatki, a wszyscy będą im usługiwać. Niestety, rzeczywistość nie jest tak piękna i później wracają rozczarowani brakiem spontaniczności i bezinteresowności u Kubańczyków oraz warunkami panującymi na miejscu.

Jeżeli jesteście trochę ambitniejszymi podróżnikami, rozsądnie zaplanujecie podróż, odrzucicie bajki w mediach - Kuba na pewno was nie rozczaruje. To kraj dla tych, którzy szukają czegoś więcej niż upijania się, choć w kubańskich miastach nie brakuje klubów, gdzie można się zabawić i posłuchać kubańskiej muzyki.

Na Kubie rzuca się w oczy piękna, choć zaniedbana architektura z czasów kolonialnych oraz cała plejada starych, dobrze utrzymanych samochodów - można zobaczyć mnóstwo samochodów ze Stanów Zjednoczonych sprzed 1959 roku, z późniejszych królują łady i ... fiat126p . Na pamiątkę warto zakupić rum i cygara, przy czym należy uważać na oszustów, może się bowiem zdarzyć, że w pięknym pudełku zamiast cygar będą banany.

Kuba to także raj dla miłośników kolei. Kraj posiada gęstą sieć kolejową, infrastruktura jest jednak w opłakanym stanie. Pociągi są bardzo powolne, często zdarzają się wielogodzinne opóźnienia, a bywa i tak, że pociąg w ogóle nie pojedzie z powodu awarii. Nietrudno się dziwić, skoro większość taboru stanowią niemieckie szynobusy z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku oraz różne inne pojazdy i wagony zakupione od kolei z całego świata. O komforcie podróży lepiej nie wspominać, mimo to miłośnicy kolei na pewno będą zadowoleni. Przyznam, że przejażdżka starymi kubańskimi pociągami to jedno z moich marzeń. W 2013 roku rząd ogłosił plan zakupu 300 spalinowych zespołów trakcyjnych rosyjskiej produkcji. Będą to prawdopodobnie pojazdy takie same, jak można spotkać w Serbii. Warto się więc pospieszyć, aby przejechać się klimatycznymi pociągami, których w Europie nie uświadczymy.

Dodatkowa atrakcja to pozostałości po kolejach cukrowniczych - liczne parowozy stojące jako pomniki przy drogach oraz cmentarzysko parowozów w Hawanie, w pobliżu Kapitolu, gdzie można wejść za symboliczną opłatę i pstrykać do woli niszczejące lokomotywy.

Podróż kubańskimi pociągami wybiera niewielu turystów, dlatego w pociągach rozkładowych możemy podróżować z Kubańczykami i poczuć atmosferę tego kraju. Turyści, co widać także po relacjach polskich podróżników, wybierają nowoczesne, klimatyzowane autokary firmy Viazul. Można również wypożyczyć samochód lub motorower, należy jednak pamiętać o stosunkowo wysokich cenach oraz fatalnym stanie kubańskich dróg, co stwarza niebezpieczeństwo uszkodzenia pojazdów. Najpopularniejsze są noclegi w "casa particular", czyli kwaterach prywatnych, inaczej mówiąc kubańska rodzina wynajmuje pokój w domu, a za dodatkową opłatą przygotuje śniadanie, czy załatwi przewóz do jakiegoś interesującego miejsca. Przed wyjazdem należy nauczyć się podstaw języka hiszpańskiego, ze znajomością języka angielskiego wśród Kubańczyków jest kiepsko.

Przygotujcie się również na kubańskie absurdy - podwójną walutę peso kubańskie i peso zamienne (CUC). Pewną ilość CUC należy pozostawić do końca podróży, bowiem obowiązuje także opłata wyjazdowa. Co najlepsze - na dolary amerykańskie nałożony jest podatek Castro, więc lepiej wziąć ze sobą euro.

2. WAŻNE ODNOŚNIKI


fahrplancenter.com - orientacyjne rozkłady jazdy kubańskich pociągów według linii. Nie są stuprocentowo wiarygodne.

Mapa kolei kubańskich na Wikimedia Commons

kubaonline.pl - portal o Kubie, obecnie nie jest aktualizowany, ale znajdziecie tu sporo ciekawych informacji.

cuba-miamor.blogspot.com - blog Polki zakochanej w Kubie i Kubańczyku. Szkoda, że tak rzadko aktualizowany - ogromny, niewykorzystany potencjał.

www.podrozniccy.com - najbardziej znani polscy blogowi podróżnicy. Ciekawe wpisy o kubańskich miastach, jedynie przeraziły mnie ceny - skąd oni mają na to wszystko pieniądze?

Część informacji w artykule pochodzi właśnie z tych stron.

3. TREN FRANCES


Tren Frances to nazwa nocnego pociągu łączącego stolicę Kuby - Hawanę z Santiago de Cuba. Jest to najlepszy pociąg kolei kubańskich, zestawiony z wagonów, które kursowały na trasie Paryż - Bruksela - Amsterdam przed uruchomieniem kolei Thalys. Wagony zostały dostarczone na Kubę w 2001 roku - są to komfortowe, klimatyzowane wagony bezprzedziałowe. Najlepszy skład kursuje jako pociągi o numerach 1 i 2 - według różnych stron internetowych pociąg prowadzi chińska lokomotywa spalinowa (koleje kubańskie zakupiły kilka w 2007 i 2009 roku), która ciągnie kilkanaście wagonów.

W pociągu nie ma wagonów z miejscami do leżenia, ani wagonów sypialnych. Wagony z miejscami do siedzenia podzielone są na dwie klasy - primera (bezprzedziałowy, 2+2, cztery siedzenia naprzeciw siebie) oraz primera especial (bezprzedziałowy, układ 2+1). W każdym wagonie jest konduktorka.

Według strony fahrplancenter.com pociąg pokonuje 835,5 km w ciągu 16 godzin i 10 minut. Pociąg kursuje kilka razy w tygodniu.

Tren Frances to najlepszy pociąg na Kubie, ale równie atrakcyjna może być przejażdżka pociągami nr 5 i 6, które są zestawione z używanych wagonów kolei niemieckich, meksykańskich i kanadyjskich.

Na nieco krótszej trasie z Hawany do Ciego de Avila przez Santa Clara kursuje wygodny, kanadyjski szynobus (pociąg nr 29).

We wszystkich wspomnianych pociągach bardzo trudno spotkać turystów, wybierających szybsze i bardziej komfortowe autokary. Mimo to podróż pociągiem ma swój specyficzny urok.

Tren Frances na You Tube
Tren Frances na You Tube

Tren Frances route
Pociąg Tren Frances - mapa
Mapa w wysokiej rozdzielczości


4. HERSHEY RAILWAY


Hershey Railway to obecnie jedyna linia elektryczna na Kubie, popularna wśród turystów i miłośników kolei. Pojazdy przypominające tramwaj kursują na trasie Havana Casa Blanca - Hershey - Matanzas (według fahrplancenter.com 89,8 km). Przejazd trwa około czterech godzin. Na trasie kursują pojazdy dostarczone przez hiszpańskie Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) w 1998 rolu - pojazdy wyprodukowano w latach czterdziestych ubiegłego wieku, niektóre zostały zmodernizowane pod koniec lat siedemdziesiątych XX wieku. To stare, zdezelowane pojazdy bez toalety, mające jednak swój urok, choć po długiej jeździe, jak można wyczytać w relacjach podróżników, bardzo bolą pośladki. Infrastruktura jest w bardzo złym stanie, tory w wielu miejscach zarośnięte, stacje zaniedbane, ale krajobrazy piękne. Hershey Railway przejeżdża przez ulice kilku miast i miasteczek.

Historia Hershey Railway sięga 1916 roku, kiedy Hershey Chocolate Corporation of Pennsylvania zakupiła ziemię pod budowę cukrowni (lub fabryki czekolady) 45 kilometrów na wschód od Hawany, w połowie drogi pomiędzy Hawaną a Matanzas. Uruchomienie zakładu wiązało się z koniecznością stworzenia linii służącej do transportu pomiędzy obiektami przemysłowymi a portem w Hawanie. Kompania wybudowała sieć kolei elektrycznych o długości 135 kilometrów, które służyły nie tylko do transportu produktów pomiędzy zakładem a portem, ale również do przewozu pracowników z sąsiednich miast do miejsca pracy. Z początku na trasie kursowały pociągi parowe, w 1924 roku dostarczono tabor do obsługi trakcji elektrycznej.
W 2002 roku, po 86 latach działalności, zamknięto cukrownię w Hershey, od tamtej pory przyszłość kolejki jest niepewna, choć ma dużą szansę na przetrwanie jako atrakcja turystyczna. (źródło: www.tramz.com/cu/hy/hy.html

Hershey Railway na You Tube
Hershey Railway na You Tube

Hershey Railway
(aut. Calflier001, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

Hershey Railway
(aut. Calflier001, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

5. VALLE DE LOS INGENIOS



Valle de Los Ingenios (Dolina Cukrowników) to nazwa używana dla okolic Trinidadu, znanych z przepięknych wiejskich krajobrazów oraz opuszczonego kompleksu, w którym dawniej mieściła się duża cukrownia. Kompleks z wysoką wieżą strażniczą, na którą można wejść za niewielką opłatą, jest obecnie popularną atrakcją turystyczną.

Z Trinidadu do Valle de los Ingenios nieregularnie kursuje pociąg prowadzony przez parowóz. Wycieczka powrotna trwa około 6 godzin. Trasa w jedną stronę liczy wprawdzie tylko 15 kilometrów, lecz podczas podróży przewidziano dodatkowe atrakcje - fotostopy, postój w Manaca i lunch w Guachinango, jak również zwiedzanie wspomnianej cukrowni. Istnieje możliwość krótkiego przejazdu w kabinie parowozu.

Wycieczka godna polecenia nie tylko ze względu na przejazd parowozem. Jak pisałem, to bardzo malownicza trasa, często pomijana w przewodnikach turystycznych.

Valle de Los Ingenios na You Tube


Kubański pociąg parowy
(aut. Gabriel Rodriguez, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

Kubański pociąg parowy
(aut. ChFeher, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

6. HAWANA



Stolica Kuby i największe miasto w kraju. Pojawiająca się często w literaturze i filmach przyciąga turystów licznymi atrakcjami, z których najważniejsza to specyficzna atmosfera - z jednej strony można poczuć atmosferę czasów kolonialnych, z drugiej zaletą miasta jest życie uliczne - sceny trudne do zobaczenia w innych tak popularnych miejscach, jak np. dzieci grające w piłkę na najważniejszych placach. Do tego można dodać restauracje i bary z kubańską muzyką, a także kluby nocne lub dyskoteki - każdy znajdzie tu coś dla siebie.

Hawana to piękne miasto, lecz bardzo zaniedbane, dużo zabytkowych budynków popada w ruinę i grozi zawaleniem. Najbardziej reprezentacyjna część centrum została odniowiona, lecz wystarczy przejść kilka ulic dalej, a oczom zwiedzających ukażą się odrapane budynki, mające czasy świetności dawno za sobą. Wynika to również z tego, że od 1902 roku miasto przeżywało inwazję turystów ze Stanów Zjednoczonych, a po rewolucji z 1959 roku władze kubańskie skupiły się na rozwoju terenów wiejskich, Hawanę zostawiając niejako samą sobie. Dopiero po 1989 roku następuje otwarcie się kraju na turystów.

Hawana to także liczne muzea - należy tu wymienić Muzeum Rumu, Muzeum Czekolady, Muzeum Samochodów, czy wspomniane wcześniej cmentarzysko parowozów, położone tuż przy Kapitolu przypominającym podobny budynek w Waszyngtonie. Dla turystów mylące może być oznaczenie ulic - większość z nich oznacza się literami i cyframi, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych.

Centralny dworzec kolejowy w Hawanie położony jest w samym centrum miasta. Odjeżdżają stąd pociągi podmiejskie i dalekobieżne. Turyści muszą kupować bilety w biurze "La Coubre" oddalonym około 250 metrów od stacji. Bilety warto kupować z przynajmniej jednodniowym wyprzedzeniem.


Hawana - cmentarzysko parowozów
(aut. Calflier001, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

Hawana - cmentarzysko parowozów
(aut. Calflier001, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

7. SANTIAGO DE CUBA



Santiago de Cuba to drugiej pod względem wielkości miasto Kuby, znane głównie z powodu mieszanki kulturowej - żyje w nim sporo potomków niewolników sprowadzonych z Afryki w XVII - XIX wieku, a także potomków francuskich osadników, którzy musieli uciekać z Haiti po tamtejszym powstaniu pod koniec XVIII wieku.

Dawniej Santiago de Cuba było stolicą Kuby, lecz liczne najazdy piratów nie pozwoliły mu się rozwinąć i największym miastem za jakiś czas została Hawana. Do obrony przed piratami zbudowano twierdzę Castello del Morro znajdującą się kilka kilometrów za miastem, obecnie bardzo popularną atrakcję turystyczną, z której można podziwiać przepiękną panoramę miasta, okolic i morza.

Ponadto w mieście można zobaczyć zabytki architektury kolonialnej oraz prawdopodobnie najstarszy zachowany dom na Kubie - dom Diego Velasqueza z XVI wieku. Miasto bardzo ładne, znane z gorącego, suchego klimatu. Dla miłośników rozrywki kuszącą propozycją będą huczne, tygodniowe obchody karnawału odbywające się każdego roku w drugiej połowie lipca. Turyści często odwiedzają ponadto miejscowe muzea - Muzeum Rumu i Muzeum Kuby.

8. TRINIDAD



Przepiękne miasto wpisane na Listę światowego dziedzictwa UNESCO, oblegane przez turystów z całego świata. O świetności Trinidadu zadecydowała bardzo dobrze zachowana architektura z czasów kolonialnych - miasto przeżyło rozkwit w XVIII wieku, kiedy stało się ośrodkiem handlu cukrem. Było wtedy najbogatszym miastem Kuby. Już w następnym wieku handel cukrem nie był tak intrantny jak kiedyś, lecz mimo upadku architektura ocalała.

W samym Trinidadzie najlepiej pospacerować po centrum miasta. Do najważniejszych miejsc prowadzą malownicze, wybrukowane uliczki otoczone niską, zwartą zabudową, pięknie wychodzącą na zdjęciach. Niestety, im dalej, tym bardziej widać biedę. W mieście łatwo się zgubić - uliczki są do siebie łudząco podobne. Na zwiedzanie Trinidadu warto przeznaczyć kilka dni.

Miasto jest również świetną bazą wypadową. Można stąd pojechać między innymi opisywanym wcześniej pociągiem parowym do Valle de los Ingenios, albo do Topes de Collantes.


Trinidad - kościół
(aut. Stephen Colebourne, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)

Trinidad - typowa ulica
(aut. Stephen Colebourne, licencja CC BY-SA, źródło: flickr.com)