Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KOSTARYKA


WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Podróż koleją po Kostaryce   Pociąg turystyczny (Puntarenas)  

Przewoźnik narodowy: INCOFER
Ostatnia aktualizacja: 24.9.2012

Kostaryka jest uważana za najlepsze państwo do życia sposród państw Ameryki Środkowej. W porównaniu do pozostałych państw tamtego regionu przestępczość nie daje się aż tak we znaki, opieka zdrowotna jest na lepszym poziomie, a państwo wydaje się rozwijać. Podobnie jest z koleją.

Artykuł w obecnej wersji jest króciutki, ale staram się obserwować profile poświęcone kolejom kostarykańskim na Facebooku i śledzić informacje w internecie. Mam nadzieję, że w przyszłości będę mógł szczegółowo opisać sytuację w tym kraju.

Pociąg La Pequeña Helvecia przy hotelu "Los Heroes" w Nuevo Areal
(zdjęcie wykorzystane za zgodą hotelu "Los Heroes" )


JAK DOTRZEĆ



Do San Jose można dolecieć liniami Iberia lub British Airways z Madrytu. Przelot trwa 10 godzin i 30 minut. Loty można bez problemów wyszukać we wszystkich wyszukiwarkach lotów.

PRZEPISY WJAZDOWE



Nie ma obowiązku wizowego dla obywateli RP, którzy mają zamiar przebywać w Kostaryce w celach turystycznych nie dłużej niż 90 dni. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od dnia przekroczenia granicy. Wymagane jest okazanie biletu powrotnego bądź umożliwiającego kontynuację podróży. Służby imigracyjne mogą zażądać okazania środków płatniczych w wysokości wystarczającej na pokrycie kosztów pobytu (w stosunku do obywateli polskich nie jest to jednak wymóg stosowany rygorystycznie). Turyści podróżujący samolotem powinni pamiętać, że obowiązuje opłata lotniskowa pobierana przy wyjeździe w wysokości ok. 28 USD od osoby. Opłaty te można wnieść wyłącznie w gotówce - w dolarach lub walucie miejscowej przeliczonej po kursie dnia. Podróżujący drogą lądową przed opuszczeniem granicy muszą wnieść opłatę (w znaczku skarbowym) w wysokości ok. 5 USD. Lądowe przejścia graniczne są otwarte od godz. 06.00 do 17.00 lub najdłużej do 22.00.

PRZEPISY CELNE

Bagaż osób wjeżdżających do Kostaryki jest poddawany kontroli fitosanitarnej. Zakazany jest przywóz jakiejkolwiek żywności. Surowo zabroniony jest także wywóz dzieł sztuki prekolumbijskiej oraz rzadkich okazów flory i fauny, fragmentów rafy koralowej itp. Nie ma szczególnych regulacji dotyczących wwozu i wywozu pieniędzy. Kwotę wwożonych pieniędzy należy jednak wpisać w deklaracji celnej.

PRZEPISY PRAWNE

Za przestępstwo uważa się posiadanie lub sprzedaż narkotyków. Ustawodawstwo zezwala na instalowanie podsłuchów telefonicznych i śledzenie przez tajnych współpracowników policji. Rygorystycznie prowadzona jest kampania walki z pedofilią; w szczególności zwalczana jest turystyka seksualna nastawiona na kontakty z nieletnimi. (źródło: poradnik MSZ "Polak za granicą")

SAN JOSE JAKO BAZA WYPADOWA

Jeśli ktoś ma pieniądze, jest miłośnikiem kolei i chciałby pojeździć kolejami nie tylko w Kostaryce, to stolica Kostaryki dzięki dogodnym połączeniom lotniczym może stanowić idealną bazę wypadową do okolicznych krajów. Poniżej podaję przykładowe połączenia lotnicze z San Jose do okolicznych krajów. Opisy pociągów w tamtych krajach znajdziecie w artykule "Ameryka Środkowa" oraz "Karaiby".

Honduras

Z San Jose można dolecieć samolotem do San Pedro Sula, gdzie kursuje jedyny pociąg w Hondurasie. Ponadto możliwy jest przelot do Tegucigalpy - stolicy Hondurasu, ale tamtejsze lotnisko uważane jest za jedno z najniebezpieczniejszych na świecie.

Panama

Lot z San Jose do Panamy trwa tylko godzinę i 14 minut. W Panamie raz dziennie kursuje pociąg z Panama City do Colon.

Salwador

Codziennie latają samoloty pasażerskie pomiędzy San Jose a San Salwadorem - stolicą Salwadoru. W stolicy Salwadoru kursuje jedyny pasażerski pociąg podmiejski w tym kraju. Czas trwania lotu: godzina i 22 minuty.

Chętni mogą sobie ponadto zrobić jedno- dwudniowe wycieczki do trochę bardziej oddalonych krajów. Lot do stolicy Ekwadoru - Quito trwa zaledwie 2 godziny i 10 minut, do kubańskiej stolicy - Hawany 2 godziny i 35 minut, natomiast do stolicy Kolumbii - Bogoty 2 godziny i 5 minut.

San Jose jest doskonałą bazą wypadową do zwiedzania krajów Ameryki Środkowej.

INCOFER



W Kostaryce, podobnie jak w innych krajach środkowoamerykańskich, koleje stopniowo doprowadzano do upadku. W przypadku Kostaryki przyczyna upadku była inna - w 1991 roku potężne trzęsienie ziemi zniszczyło niemal całą infrastrukturę kolejową. W 1995 roku wstrzymano regularny kolejowych ruch pasażerski w kraju.

W przeciwieństwie do innych krajów, władze Kostaryki nie pozostawiły kolei na pastwę losu. Zdecydowano się odbudować część linii i sprowadzić nowy tabor, jak również wykorzystać pojazdy podarowane przez FEVE w latach dziewięćdziesiątych. (źródło: http://ticonews.blogspot.com/2006/11/incofer-seeks-to-offer-urban-train.html). Obecnie dawne pociągi FEVE kursują w San Jose i na kilku krótkich liniach podmiejskich wokół stolicy. Ponadto INCOFER posiada lokomotywy spalinowe i klasyczne wagony. Od FEVE zakupiono ponadto pojazdy Apolo 2400. Jak zauważyłem na forach internetowych oraz w prywatnej korespondencji, kostarykańscy miłośnicy kolei niezbyt za nimi przepadają.

Obserwacja aktualnej sytuacji wokół INCOFER nie jest łatwa, bowiem firma nie posiada własnej strony internetowej, a informacje znalezione w internecie nie muszą być aktualne. Pociągi regularnie kursują na kilku liniach w stolicy, trwa odbudowa niektórych linii podmiejskich i wydaje się, że władze Kostaryki dążą do stworzenia czegoś w rodzaju kolei aglomeracyjnej. W najbliższym czasie planowane jest wznowienie ruchu pasażerskiego na linii do Cartago oraz odbudowa odcinka Heredia - Alajuela, czyli doprowadzenie linii niedaleko lotniska międzynarodowego w San Jose.

TICO TRAIN



Biuro podróży America Travel organizowało kolejowe przejazdy turystyczne po Kostaryce. Pociąg znany jako "Tico train" wyjeżdżał rano z San Jose na całodniową wycieczkę do Puntarenas lub Caldery (ok. 91 kilometrów). Dla podróżnych przygotowano ciekawy program towarzyszący. Pociąg zatrzymywał się w kilku miejscach na dłuższe postoje. "Tico train" zestawiony był z ponad siedemdziesięcioletnich wagonów pasażerskich ciągniętych przez lokomotywę spalinową amerykańskiej produkcji. Była to bardzo popularna atrakcja turystyczna Kostaryki. Niestety, nie znalazłem aktualnych informacji na temat tego pociągu. Nie wiadomo, czy pociąg w ogóle kursuje. Przeszukując internet można natrafić na relacje z podróży, reklamy z pociągu, lecz nie są one zaktualizowane. Według jednej ze stron internetowych nie kursuje od 2008 roku.

TREN TURISTICO AREAL



W Kostaryce, oprócz pociągów INCOFER, możemy natknąć się na prawdziwe perełki. Jako atrakcja turystyczna kursuje kolejka wąskotorowa o nazwie La Pequeña Helvecia, czyli w tłumaczeniu "Mała Szwajcaria". Trasa kolejki o długości około 3500 metrów została wybudowana przy hotelu "Los Héroes" w miejscowości Nuevo Arenal. Do niedawna ciuchcia była zestawiona z lokomotywy spalinowej importowanej ze Szwajcarii oraz dwóch drewnianych wagoników. Od jakiegoś czasu turystów wozi szwajcarska lokomotywa spalinowa, która ciągnie dwa wagony panoramiczne. Trasa jest bardzo krótka, ale malownicza.

Kolejka jest ciekawa ze względu na fakt, że wybudował ją własnymi siłami szwajcarski hotelarz. Hotel odwiedziło wiele znanych osób, którzy byli zachwyceni tą inicjatywą. Nietrudno się dziwić. Kolejka przy hotelu jest unikatem. Na tak krótkiej trasie różnica wzniesień wynosi 200 metrów. Pociąg przejeżdża przez dwa tunele, pierwszy o długości 43 metrów, drugi o długości 35 metrów. Atrakcją jest również most (długość 54 m), który jest kopią mostu na trasie Kolei Retyckich niedaleko Brusio.

Hotel "Los Heroes" zgodził się na publikację aktualnych zdjęć kolejki, dzięki czemu możecie je obejrzeć. Więcej zdjęć na stronie hotelu: www.pequenahelvecia.com


Pociąg przy hotelu "Los Heroes"
(zdjęcie wykorzystane za zgodą hotelu "Los Heroes)

Pociąg na trasie
(zdjęcie wykorzystane za zgodą hotelu "Los Heroes)

MONTEVERDE TRAIN FOREST



Środek dżungli to miejsce, gdzie najmniej spodziewamy się torów kolejowych i pociągu. W Kostaryce mozna znaleźć jeden taki pociąg - na całkowitym odludziu można się natknąć na sześciokilometrową trasę, po której kursuje pociąg turystyczny z repliką zabytkowych wagonów. Pociąg ciągnięty przez lokomotywę parową trasę tam i z powrotem pokonuje w 90 minut, a po drodze przewidziane są liczne przystanki pozwalające podziwiać piękną przyrodę oraz rzadkie gatunki zwierząt i roślin. Pasażerów zabierają 3 wagony, z których każdy może pomieścić 50 pasażerów. Pociąg dociera do punktu widokowego, z którego roztacza się przepiękna panorama. Pociąg kursuje codziennie przez cały rok i jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Warto jednak dodać, że jednodniowa wycieczka po parku Monteverde połączona z przejazdem pociągiem nie należy do najtańszych. Cudzoziemcy muszą zapłacić 50 dolarów amerykańskich (osoby dorosłe), natomiast mieszkańcy Kostaryki płacą 15 dolarów amerykańskich. Jeżeli jednak ktoś wybrał się tak daleko, nie powinno być dla niego przeszkodą wydanie dodatkowych pieniędzy na taką niezapomnianą przygodę.

Strona internetowa: www.monteverdecloudforesttrain.com

KOLEJE W KOSTARYCE NA YOU TUBE



Odnośniki do kilku ciekawych filmików pokazujących koleje w Kostaryce.

La Pequena Helvecia
Monteverde Cloud Forest Train
Monteverde Cloud Forest Train - inny film
Wznowienie ruchu pociągów Kostaryce - reportaż telewizyjny cz.1/2
Wznowienie ruchu pociągów Kostaryce - reportaż telewizyjny cz.1/2
Film z podróży pociągiem San Jose - Puerto Limon z 1989 roku - polecam
Niezidentyfikowany pociąg turystyczny jadący do Limon w 2011
Kostarykański skład ze starymi wagonami
Przejazd oficjeli do Cartago przed wznowieniem ruchu pasażerskiego
Różne pociągi INCOFER
Reportaż TV o planach wznowienia połączeń do Cartago - widać wnętrze pociągu
Przejazd pociągu w San Jose
Reportaż z pierwszego dnia ruchu pociągów na linii San Jose - Heredia