Kolej na Podróż

Kolej w Kostaryce – informacje ogólne

Kolej w Kostaryce jest zaniedbana i od lat próbuje się podnieść z katastrofy, jaką było potężne trzęsienie ziemi w 1991 i huragan „Cesar” 5 lat później. Kostaryka do niedawna była postrzegana jako najbezpieczniejszy kraj w Ameryce Środkowej i jako jeden z dwóch (poza Meksykiem), który inwestuje w kolej oraz realizuje plany rozszerzenia przewozów pasażerskich. Obecnie wygląda na to, że kraj zmaga się z falą przestępczości, a priorytetem stały się przewozy towarowe.

Ostatnia aktualizacja 26.01.2024

Pociągiem po Kostaryce – informacje ogólne

Kostaryka posiada ponad 500 kilometrów linii kolejowych, po których kursują pociągi towarowe i pasażerskie. Na niektórych odcinkach mieszkańcy używają wyprodukowanych domowym sposobem drezyn, co umożliwia przemieszczanie się pomiędzy wsiami, do których nie dociera komunikacja publiczna. Szczegółowo zostało to pokazane w programie „Niezwykłe podróże koleją”. Należy jednak pamiętać, iż większość osób występujących w tym programie jest podstawiona, a całość powstaje we współpracy z organizacjami turystycznymi.

Pociągi towarowe i pasażerskie obsługuje Incofer (Instituto Costarricense de Ferrocarriles).

Pociągi pasażerskie kursują na trzech liniach podmiejskich:

San José – Cartago
Curridabat – Pavas – Belén
San José- Heredia – Alajuela

Rozkład jazdy i cennik dostępne są na stronie Incofer.

Każda z tras liczy ponad 20 kilometrów. Pociągi jadą bardzo powoli przez centrum San Jose, gdzie przejazdy kolejowo-drogowe nie są w żaden sposób zabezpieczone, a średnia prędkość pociągu to około 20 km/h. Często zdarzają się akty wandalizmu i wypadki, ale pociąg i tak pozostaje konkurencyjny ze względu na fakt, że omija korki, które stają się zmorą kostarykańskiej stolicy.

Pociągi zestawione są ze spalinowych zespołów trakcyjnych lub lokomotywy spalinowej ciągnącej stare wagony pasażerskie.

Jeśli chodzi o tabor pasażerski, to składa się głównie ze spalinowych zespołów trakcyjnych Apollo 440, które dawniej kursowały na sieci FEVE. Pojazdy zostały sprowadzone do Kostaryki w 2009 roku. Dziesięć lat później, w 2019 roku, Incofer wzbogacił się o spalinowe zespoły trakcyjne wyprodukowane przez chińską firmę CRRC. Pojazdy wyglądają w środku jak pociągi metra.

Pociągi towarowe kursują ponadto na trasach San Jose – Caldera – Limon – Monteverde. Planowana jest modernizacja czterech linii kolejowych w prowincji Limon, ale w założeniu na trasach mają kursować tylko pociągi towarowe.

Kostaryka nie posiada połączeń międzynarodowych.

W przyszłości planowana jest rozbudowa linii podmiejskich. Mieszkańcy Limon i okolic na południu domagają się reaktywacji pociągów dalekobieżnych do stolicy kraju, jednak nic nie wskazuje, aby w przyszłości takie pociągi kursowały.

Incofer

Pociąg Incofer (Haakon S.Krohn, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Incofer

ArnoldReinhold, CC-BY-SA, Wikimedia Commons

Pociąg podmiejski wyprodukowany w Chinach, dostarczony do Kostaryki w 2019 roku (Fot. Incofer/Facebook)

Pociąg turystyczny w okolicach Limon

Kolej w Kostaryce dawniej obsługiwała również liczne plantacje bananów. Pozostałością po niej jest pociąg retro „Bananito” kursujący po krótkiej trasie na plantacji bananowej w okolicach Limon. Nie wiadomo, jak długa jest trasa pociągu. W programie „Niezwykłe podróże koleją” była mowa o 300 metrach, być może jednak to pomyłka.

Pociąg zestawiony jest z lokomotywy spalinowej i starych wagonów pasażerskich, wożących pasażerów po Kostaryce od lat 40. do lat 90. XX wieku. Kursuje na zamówienie biur podróży organizujących rejsy po Karaibach i tylko pasażerowie statków wycieczkowych mogą podróżować tym pociągiem. Pasażerowie z portu przewożeni są autokarami na plantację bananową, gdzie wsiadają do pociągu, który porusza się ze średnią prędkością 10 km/h.

Raz-dwa razy w roku Incofer organizuje przejazdy okolicznościowe, dostępne dla wybranych grup społecznych.

Kostaryka pociąg

Pociąg w okolicach Limon (Gail Frederick, CC-BY, flickr)

Limon pociąg

Pociąg turystyczny – przejazd otwarty, wnętrze wagonu (Fot. Incofer)

La Pequena Helvecia

W Kostaryce, oprócz pociągów INCOFER, możemy natknąć się na prawdziwe perełki. Jako atrakcja turystyczna kursuje kolejka wąskotorowa o nazwie La Pequeña Helvecia, czyli w tłumaczeniu „Mała Szwajcaria”. Trasa kolejki o długości około 3500 metrów została wybudowana przy hotelu „Los Héroes” w miejscowości Nuevo Arenal. Do niedawna ciuchcia była zestawiona z lokomotywy spalinowej importowanej ze Szwajcarii oraz dwóch drewnianych wagoników. Od jakiegoś czasu turystów wozi szwajcarska lokomotywa spalinowa, która ciągnie dwa wagony panoramiczne. Trasa jest bardzo krótka, ale malownicza.

Kolejka jest ciekawa ze względu na fakt, że wybudował ją własnymi siłami szwajcarski hotelarz. Hotel odwiedziło wiele znanych osób, którzy byli zachwyceni tą inicjatywą. Nietrudno się dziwić. Kolejka przy hotelu jest unikatem. Na tak krótkiej trasie różnica wzniesień wynosi 200 metrów. Pociąg przejeżdża przez dwa tunele, pierwszy o długości 43 metrów, drugi o długości 35 metrów. Atrakcją jest również most (długość 54 m), który jest kopią mostu na trasie Kolei Retyckich niedaleko Brusio.

Hotel Los Heroes – strona oficjalna

Kolej w Kostaryce

Kolej wąskotorowa „La Pequena Helvecia” (Fot. Hotel Los Heroes/Facebook)

Monteverde Forest Train (status nieznany)

Środek dżungli to miejsce, gdzie najmniej spodziewamy się torów kolejowych i pociągu. W Kostaryce można było znaleźć jeden taki pociąg – na całkowitym odludziu istniała sześciokilometrowa trasa, po której kursował pociąg turystyczny z repliką zabytkowych wagonów. Pociąg ciągnięty przez lokomotywę parową trasę tam i z powrotem pokonywał w 90 minut, a po drodze zatrzymywał się na licznych przystankach, dzięki czemu pasażerowie mogli podziwiać piękną przyrodę oraz rzadkie gatunki zwierząt i roślin. Pasażerów zabierały 3 wagony, z których każdy mógł pomieścić 50 pasażerów. Pociąg docierał do punktu widokowego, z którego roztacza się przepiękna panorama.

Pociąg kursował cały rok i był przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych, jednak huragan zniszczył trasę, której prawdopodobnie nie odbudowano.

Niektóre strony internetowe informują, iż pociąg nadal kursuje, jednak nie udało się tego zweryfikować – na stronie oficjalnej nie ma informacji, ostatnie filmy na Youtube pochodzą sprzed 11 lat.

Kostaryka pociąg

Skład wagonowy jako pociąg podmiejski (Fot. Incofer)

%d bloggers like this: