Kolej na Podróż

Kolej w Korei Południowej – informacje dla pasażerów (2023)

Kolej w Korei Południowej funkcjonuje dobrze i niedrogo. Standard pociągów jest zróżnicowany – część pociągów przypomina składy metra, pociągi pospieszne, kursują także pociągi KTX, których część to koreański klon KTX. W artykule zebrałem najważniejsze informacje o kolejach Korei Południowej, przy czym nie pisałem o Kolejach Dużych Prędkości, ponieważ nie znam na tyle tego kraju, aby się zorientować w tym zagadnieniu.

Przewoźnik narodowy: Korean Railways (Korail)
Strona internetowa: www.korail.com
Ostatnia aktualizacja: 03.03.2023

Zastrzeżenie

Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Kolej w Korei Południowej – spis treści:

1. Podróż koleją po Korei Południowej
2. Korea Rail Pass
3. Supreme Railways
4. Koleje jednoszynowe
5. Kolej na wyspie Nami
6. Seomjingang River Train Village
7. Muzeum Kolejnictwa w Seulu
8. Pociągi turystyczne Korail

Kolej w Korei Południowej

Pociąg KTX i Mugunghwa (aut. Doo Ho Kim, CC-BY-SA, flickr.com)

 

1. Podróż koleją po Korei Południowej

Korea Południowa posiada gęstą sieć połączeń kolejowych w obrębie aglomeracji Seulu. Kursują także pociągi krajowe pomiędzy najważniejszymi miastami – w ostatnich latach widać rozmach przy budowie Kolei Dużych Prędkości, a wyłączone z użytku odcinki dawnych linii dla pociągów pospiesznych używane są czasami jako szlak kolei drezynowej.

Na Korei Południowej nie ma połączeń nocnych, pociągi zestawione są tylko z wagonów bezprzedziałowych. Wszystkie pociągi są klimatyzowane.

Bilety nie są zbyt drogie, jeśli weźmiemy pod uwagę zarobki.

Rozkład jazdy i wyszukiwarka połączeń dostępne są na stronie www.korail.com

Lotnisko Seul-Inczon jest połączone z lotniskiem Seul-Gimpo oraz centrum miasta koleją AREX (Airport Express). Pociągi Airport Express kursują w wersji podmiejskiej oraz ekspresowej. Pociąg podmiejski trasę z centrum Seulu na lotnisko Inczon pokonuje w 53 minuty zatrzymując się po drodze na 8 stacjach.

Strona pociągu AREX: www.arex.or.kr

Kategorie pociągów w Korei Południowej

Obecnie firma Korail używa następującej kategoryzacji pociągów.

KTX – pociągi dużych prędkości

ITX – pociągi Intercity

Saemaul-ho – pociągi ekspresowe, zwykle zespoły trakcyjne

Mugunghwa – pociągi pospieszne, lokomotywa + wagony

Nuriro – nowa kategoria wprowadzona za część pociągów Mugunghwa.

Commuter – metro i pociągi podmiejskie

AREX – pociągi z lotniska w Seulu do centrum


Mugunghwa

Wagon pociągu Mugunghwa (aut. Tom Page, CC-BY, flickr.com)

2. Korea Rail Pass

Południowokoreańskie koleje przygotowały atrakcyjną ofertę dla turystów w postaci biletu sieciowego „Korea Rail Pass” umożliwiającego odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągami uruchamianymi przez Korail w okresie ważności biletu.

Bilet dostępny jest w kilku wariantach – dla osób dorosłych i dzieci, w wersji saver dla grup od 2 do 5 osób oraz w wersji dla młodzieży (13-25 lat). W zależności od długości pobytu można wybrać odpowiedni okres ważności biletu – od jednego dnia do 10 następujących po sobie dni.

Bilet jest ważny we wszystkich pociągach Korail (również w pociągach KTX) oprócz pociągów metra oraz specjalnych pociągów turystycznych i pociągów na lotniska.

Bilet przeznaczony jest tylko dla cudzoziemców.

Ze względu na problemy z aktualnością cen i różne cenniki na różnych podstronach, odsyłam do strony kolei południowokoreańskich www.letskorail.com.

KTX

Wnętrze pociągu KTX (aut. LWYang, CC-BY, flickr.com)

 

3. Supreme Railways

Supreme Railways to południowokoreański przewoźnik od grudnia 2016 roku obsługujący połączenia Kolei Dużych Prędkości ze stacji Suseo w Seulu do Busan i Mokpo. Pociągi Supreme Railways w rozkładzie jazdy widnieją jako pociągi SRT (Super Rapid Train).

Część taboru Supreme Railways to nowe pociągi, część została wydzierżawiona od państwowego przewoźnika Korail, w następnych latach mają zostać zakupione dodatkowe pojazdy. Komfort usług podobny jak w pociągach KTX Korail.

Supreme Railways w swoich pociągach wyróżnia dwie klasy – pierwszą i ekonomiczną. W pierwszej klasie jest więcej miejsca, dostępne są przekąski oraz prasa. Przewoźnik chwali się, iż wagony w obu klasach są doskonale wyciszone, a światło nie podrażnia oczu. W pociągach znajdują się miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, pomieszczenie do przewijania i karmienia niemowląt, toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych oraz defibrylator

Pociągi SRT zostały wyprodukowane przez Hyundai. Składają się z 2 wagonów napędowych i 8 wagonów pasażerskich, prędkość handlowa to 300 km/h (konstrukcyjna 330 km/h), mogą pomieścić 410 osób.

Strona internetowa: www.srail.co.kr

Supreme Railways

Supreme Railways – 1 klasa (mat. prasowe Supreme Railways)

2 klasa

Supreme Railways – 2 klasa (mat. prasowe Supreme Railways)

4. Koleje jednoszynowe

Korea Południowa może pochwalić się kilkoma kolejami szynowymi. Ze względu na zastosowanie są to koleje typowo turystyczne, zbudowane zamiast kolei linowo-terenowych oraz koleje dla transportu publicznego, wyglądające zupełnie inaczej niż te pierwsze.

Koleje jednoszynowe turystyczne

W wielu krajach europejskich budowano krótkie linie kolejowo-terenowe, czyli funikulary, aby ułatwić wejście na strome wzgórze mieszkańcom i turystom. W Korei Południowej zastosowano inne rozwiązanie – tę samą funkcję pełnią koleje jednoszynowe, czyli tzw. monoraile, w wydaniu koreańskim będące połączeniem kolei linowo-terenowej, kolei zębatej i monorailu. Koleje jednoszynowe zbudowane do tego celu znajdziemy w co czterech miejscach w Korei Południowej:

Ttangkkeut – wioska rybacka Ttangkkeut to najdalej wysunięta na południe miejscowość Półwyspu Koreańskiego. Jest popularna wśród turystów, ponieważ można stąd popłynąć promem na przykład na wyspę Bogildo. Kolej jednoszynowa przewozi turystów z centrum wioski na szczyt wzgórza, z którego rozpościera się piękna panorama Morza Japońskiego. Niestety, nie posiadam żadnych danych technicznych tej kolejki.

Samcheok Monorail – dwie koleje jednoszynowe w pobliżu miasta Samcheok zostały wybudowane, aby ułatwić turystom dostanie się do jaskiń Hwanseongul i Daegeumgul, oddalonych o kilkanaście kilometrów od centrum miasta. Również brak danych. W mieście Samcheok działa ponadto kolej drezynowa dla turystów położona przy plaży oraz kolejka w parku rozrywki.

Taehahyangmok Tourist Monorail – kolej jednoszynowa na wyspie Ulleungdo (Ullung-do). Wwozi turystów na strome klify, pozwalając w łatwy sposób dotrzeć do najpiękniejszych miejsc na wyspie. Długość trasy – około 304 metry, przejazd trwa 6 minut. Na górnej stacji kolejki znajduje się taras widokowy. Kolejkę obsługują dwa małe wagoniki.

Monorail w Haenam – kolejka wwożąca turystów na wzgórze, na którym mieści się obserwatorium astronomiczne. Oddana do użytku w 2005 roku, długość trasy to około 400 metrów.

Oprócz wymienionych podobne kolejki znajdziemy na kilku polach golfowych. Bardzo popularne są też w Japonii, gdzie wybudowano ich znacznie więcej.

Koleje jednoszynowe w transporcie publicznym

W Seulu od początku drugiej dekady budowano kolej jednoszynową łączącą wyspę Wolmido ze stałym lądem – tak przynajmniej twierdzą przewodniki, bo na mapach nie sposób tego zwerryfikować. Kolej o długości 6 kilometrów miała zostać oddana do użytku już dawno, jednak po testach nie dopuszczano jej do rozkładowego ruchu ze względów bezpieczeństwa. Kolej wygląda zupełnie inaczej niż poprzednie opisywane i jest przeznaczona do transportu publicznego. Nie mam aktualnych informacji na temat kursowania.

Ponadto w mieście Daejon atrakcją turystyczną jest kolej jednoszynowa wybudowana z okazji Expo ’93. Ze względu na konstrukcję znana jest bardziej pod nazwą Daejon Maglev.

W latach 2008-2015 budowano długą linię kolei jednoszynowej w Daegu – linia liczy aż 24 kilometry, a skład zatrzymuje się na 30 stacjach. Monorail w Daegu fukcjonuje jako 3 linia metra.

5. Kolej na wyspie Nami

Wyspa Nami położona jest około 65 kilometrów od Seulu i stanowi popularny cel weekendowych wycieczek mieszkańców stolicy. Wyspa słynie z malowniczych parków i zadbanych alei zacienionych drzewami.

Na wyspie kursuje również kolejka turystyczna, przypominająca kolejki parkowe lub dziecięce. Nazwana jest „pociągiem charytatywnym” UNICEF-u, przewozi pasażerów z głównego wejścia parku do głównego placu wyspy. Pociąg zestawiony jest z repliki parowozu i tzw. letniaków, czyli wagonów bez okien. To atrakcja przeznaczona głównie dla dzieci. Przejazd jest płatny i trwa około 7 minut. Wszystkie pieniądze z biletów trafiają na konto UNICEF-u. Jeżeli wierzyć informacjom o czasie przejazdu na różnych blogach, to trasa pociągu musi liczyć 2-3 km.

Niestety, brakuje szczegółowych informacji na temat pociągu. Po wyspie można też pojeździć drezynami.

Na wyspie Nami utworzono fikcyjną republikę Naminara i trzeba zapłacić za wjazd. Liczba osób mogących jednocześnie przebywać na wyspie jest limitowana.

Nami

Tory na wyspie Nami (aut. whyyan, CC-BY-SA, flickr.com)

 

6. Seomjingang River Train Village

Seomjingang River Train Village to pociąg turystyczny kursujący sezonowo pomiędzy stacjami Gokseong a Gajeong. Przejeżdża przez malowniczą dolinę rzeki Seomjin, po odcinku nieczynnej linii kolejowej.

Pociąg zestawiony jest z parowozu i wagonów przypominających pociągi, jakie kursowały w regionie w pierwszej połowie XX wieku.

Długość trasy to 10 kilometrów, a czas przejazdu w jedną stronę 30 minut.

Pociąg kursuje przez cały rok w godzinach 09:00-18:00. W lecie przejazdy odbywają się 5 razy dziennie, w zimie 3 razy dziennie. Pociąg może pomieścić 340 pasażerów.

W określonych godzinach na trasie można przejechać się drezynami napędzanymi siłą mięśni nóg – w jedną stronę jedzie się wtedy drezyną, w drugą darmowym autobusem.

W trakcie aktualizacji artykułu kolej nie miała swojej strony internetowej. Informacje o pociągu można znaleźć na stronach typu VisitKorea.

7. Muzeum Kolejnictwa w Seulu

Jedną z atrakcji turystycznych Seulu jest Muzeum Kolejnictwa pod zarządem firmy Korail. Muzeum znajduje się kilka minut piechotą od stacji metra Ujwang, 20 kilometrów od centrum Seulu, w budynkach dawnej lokomotywowni.

Muzeum czynne jest codziennie oprócz poniedziałków i wybranych świąt w godzinach 09:00-18:00.

W środku można zobaczyć najróżniejsze eksponaty związane z historią kolei w Korei Południowej. Jak wszędzie w podobnych muzeach, największym zainteresowaniem cieszy się tabor – są lokomotywy parowe, spalinowe, zabytkowe wagony (w tym prezydencki) oraz pierwszy koreański pociąg KTX.

Na tym samym piętrze, na którym wystawiono tabor, możemy podziwiać dużą makietę kolejową.

Na drugim piętrze wystawiono urządzenia związane z kolejnictwem.

Niektóre pojazdy wystawiono na zewnątrz – według strony informacji turystycznej Korei Południowej kolekcja wystawiona na zewnątrz liczy 30 pojazdów.

Powierzchnia muzeum to 2857 m2 wewnątrz i 1937 m2 na zewnątrz. Łącznie w muzeum wystawiono ponad 10600 różnych eksponatów.

Wstęp płatny.

Strona internetowa: www.railroadmuseum.co.kr – bardzo mało informacji po angielsku.

Seul

Muzeum Kolejnictwa w Seulu – pociąg metra (fot. InSapphoWeTrust, CC-BY-SA, flickr.com)

8. Pociągi turystyczne Korail

Kolej w Korei Południowej to także pociągi turystyczne. Od 2014 roku w Korei Południowej realizowany jest program rozwoju turystyki. Jednym z jego punktów było uruchomienie pociągów turystycznych jako produktu umożliwiającego dotarcie do najatrakcyjniejszych miejsc za niewygórowane ceny. Obecnie Korail obsługuje następujące pociągi turystyczne:

A-Train

A-Train, czyli inaczej Arirang Train to pociąg turystyczny uruchamiany przez Korail od stycznia 2015 roku. Podobny pociąg kursował od 2002 do 2007 roku, ale później jego kursowanie zostało wstrzymane ze względów finansowych.

A-Train kursuje pomiędzy stacjami Cheongnyangni – Jeongseon i Auraji. Trasa znana jest z pięknych widoków. Czas wycieczki to około 3 godziny; pociąg wyjeżdża z Cheongnyangni około ósmej rano.
Pociąg zestawiony jest z czterech klimatyzowanych wagonów panoramicznych, udekorowanych w regionalne barwy.

Rozkład jazdy i ceny biletów na stronie Korail

A-TRain

A-Train (fot. Korea.net, CC-BY-SA, flickr.com)

O-Train

Pociąg zabierający turystów na wycieczkę po centralnej Korei Północnej – według ulotek promocyjnych pociąg jedzie dookoła centralnej części Korei Północnej, ale to nieprawda.

Pociąg odjeżdża rano z Seulu, po około sześciu godzinach dociera do Cheoram, gdzie zaplanowany jest trzygodzinny postój. Później wraca do Seulu tą samą trasą. Na przejazd tam i z powrotem należy poświęcić cały dzięń. Pociąg zestawiony jest z 4 wagonów, w tym wagonu panoramicznego. W jednym z wagonów siedzenia są w układzie 2+1, a pojedyncze siedzenia zwrócone są przodem w stronę okna. W pociągu znajduje się wagon barowy i kącik zabaw dla dzieci.

O-Train może jednorazowo przewieźć 205 pasażerów. Kursuje codziennie oprócz poniedziałków.

Trasa pociągu O-Train

Seul –> Yeongdeungpo –> Suwon –> Cheonan –> Osong –> Cheongju –> Chungju –> Jecheon –> Danyang –> Punggi –> Yeongju –> Bonghwa –> Chunyang –> Buncheon –> Yangwon –> Seungbu –> Cheoram

Rozkład jazdy i ceny biletów na stronie Korail

V-Train

Pociąg turystyczny podobny do O-Train, uruchomiony w tym samym roku, ale kursujący na znacznie krótszej trasie.

Pociąg jeździ pomiędzy Buncheon a Cheoram. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę i 10 minut.

Trasa znana jest z ładnych widoków na urwiska i dolinę wzdłuż trasy. V-Train zatrzymuje się na 5-10 minut na najmniejszej koreańskiej stacji kolejowej – Yangwon.

Pociąg zestawiony jest z trzech wagonów retro z wnętrzami urządzonymi w stylu lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Jednorazowo w podróż może się wybrać 158 pasażerów. V-Train kursuje codziennie oprócz poniedziałków.

Rozkład jazdy i ceny biletów na stronie Korail

West Gold Train (G-Train)

Znany południowokoreański pociąg kursujący od 2015 roku wzdłuż zachodniego wybrzeża Korei Południowej.

Jest to nowoczesny skład, zestawiony z pięciu wagonów pasażerskich. Trzy wagony bezprzedziałowe zostały pomalowane w niebieskie kolory symbolizujące kolor oceanu, w czwartym dostępne jest coś, co nazywane jest „foot spa” lub „foot jacuzzi”, w piątym zamontowano ogrzewanie podłogowe, a wnętrze stanowi dziewięć pomieszczeń urządzonych na wzór tradycyjnych koreańskich domów. W wagonie tym pasażerki mogą skorzystać z usług manikurzystek.

Czas przejazdu w jedną stronę to około 3,5 godziny. Po sześciu godzinach w Iksan pociąg rusza w drogę powrotną do Seulu.

Trasa pociągu:

Yongsan –> Onyangoncheon –> Yesan –> Hongseong –> Gwangcheon –> Daecheon –> Janghang –> Gunsan –> Iksan

Rozkład jazdy i ceny biletów na stronie Korail

S-Train

Pociąg turystyczny wzdłuż południowych regionów Korei Południowej, uruchomiony po raz pierwszy pod koniec września 2013.

S-Train zestawiony jest z pięciu wagonów, na uwagę zasługuje wagon, w którym pasażerowie biorą udział w tradycyjnej koreańskiej ceremonii picia herbaty.

Pociągi wyruszają ze stacji początkowych o podobnych godzinach. Na stacji Suncheon pasażerowie mogą przesiąść się z pociągu z jednej linii do pociągu jadącego po drugiej linii.

Trasy pociągu:

Seul –> Yeongdeungpo –> Suwon –> Jeongju –> Gokseong –> Suncheon –> Yeosu

Busan –> Gupo –> Bukcheon –> Hadong –> Suncheon –> Deungyang –> Boseong

Rozkład i ceny biletów na stronie Korail

DMZ Train

Najnowszy pociąg turystyczny, przewożący turystów po najpiękniejszych terenach przyrodniczych w pobliżu strefy zmilitaryzowanej. Nazwa pociągu oznacza Demilitarized Zone Train.

Pociąg kursuje od 2014 roku.

DMZ Train zestawiony jest z trzech wagonów tematycznych: „Wagonu pokoju” z motywami podzielonej Korei, „Wagonu harmonii” oraz „Wagonu miłości” z sercami i pracami plastycznymi dzieci z całego świata.

Pociąg jeździ po dwóch trasach:

Trasy pociągu:

Yongsan –> Seul –> Neunggok –> Munsan –> Uncheon –> Imjingang –> Dorasan

Seul –> Cheongnyangni –> Dongducheon –> Uijeongbu –> Yeoncheon –> Sintan-ri –> Baengmagoji

Rozkład jazdy i ceny biletów na stronie Korail

DMZ Train

Demilitarized Zone Train (źródło: korea.net, CC-BY-SA, flickr.com)

%d bloggers like this: