Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KONGO




Przewoźnik narodowy: Chemin de Fer Congo Océan
Strona internetowa: www.cfco.cg
Ostatnia aktualizacja: 11.05.2014

Republika Kongo posiada stosunkowo nieźle, jak na tamtejsze warunki, utrzymaną infrastrukturę kolejową. Główna linia kolejowa prowadzi ze stolicy kraju - Brazzaville do portu Pointe Noire (502 lub 510 kilometrów według różnych źródeł). W 1962 roku oddano do użytku odgałęzienie Mont Bélo - Mbinda (252 kilometry) biegnące do granicy z Gabonem. Po stronie gabońskiej nie wybudowano linii łączącej Republikę Konga z tym krajem. Ponadto w 1985 roku otwarto pętlę o długości 91 kilometrów pomiędzy miastami Bilinga a Dolisie, wspomniana pętla służy do transportu rudy żelaza.

Przewoźnikiem w Republice Konga jest Chemin de Fer Congo Océan - firma teoretycznie pozarządowa, ale ze stuprocentowym udziałem władz. Siedziba tej firmy mieści się w Brazzaville, niedaleko rzeki Kongo. Po drugiej stronie rzeki leży Kinszasa - stolica Demokratycznej Republiki Konga (dawny Zair) - pomiędzy kolejami dwóch tych państw jest przepaść, te w dawnym Zairze znane są z przepełnienia, fatalnej infrastruktury i wypadków. Natomiast koleje Republiki Konga mają nie najgorszą opinię, choć nie zaleca się samotnych podróży w niektórych pociągach (poza prestiżowym La Gazelle) .

Pociąg La Gazelle
(mat. prasowe © Chemin de Fer Congo Océan)
Pociąg La Gazelle w środku
(mat. prasowe © Chemin de Fer Congo Océan)

Chemin de Fer Congo Océan prowadzi głównie przewozy towarowe, ale uruchamia również pociągi pasażerskie znane pod nazwami: Le train Gazelle (TG) (Brazzaville - Pointe Noire), Le train Rapide Océan (TG) (Brazzaville - Pointe Noire) i Le train Voyageur Omnibus (VO) (Brazzaville à Nkayi). Ponadto kursuje pociąg towarowo-osobowy pomiędzy Pointe Noire a stacją Mbinda. Pociągi kursują kilka razy w tygodniu (najczęściej 3 razy), rozkłady jazdy dostępne są na stronie internetowej przewoźnika. Pociąg La Gazelle zestawiony jest z nowoczesnych wagonów produkcji chińskiej.

Do niedawna trasa Brazzaville - Pointe Noire była uznawana za jedną z najniebezpieczniejszych na świecie. Pewną poprawę widać od 2010 roku, kiedy miała miejsce katastrofa kolejowa, o której pisały media na całym świecie. Wieczorem 21 czerwca 2010 roku pociąg osobowy z Pointe Noire do Brazzaville wykoleił się na łuku w miejscowości Yanga, 60 km od Pointe-Noire. Osiem z dziesięciu wagonów wypadło z torów, z czego cztery runęły w przepaść. Zginęło 76 osób, 745 zostało rannych. Przyczyną była nadmierna prędkość na linii kolejowej budowanej w latach 1924-1934 (przy budowie linii życie straciło 16-23 tys. osób) . Linia od wybudowania nie była remontowana, torowisko było w opłakanym stanie, przy czym należy dodać, że koleje kongijskie doznały dużych strat podczas wojny domowej w latach 1997-1999. Linia została ponownie otwarta w 2000 roku, lecz rok po otwarciu, w 2001 roku, miały miejsce dwa zderzenia pociągu towarowego z osobowym w Mvougounti (75 kilometrów od Pointe Noire). Do obu katastrof doszło w tym samym miejscu, w pierwszej z nich zginęło 50 osób, w drugiej (5.9.2001) ponad 100 osób. Wspomniane trzy katastrofy kolejowe były prawdopodobnie największymi w dziejach Chemin de Fer Congo Océan. Nigdy nie ujawniono przyczyny żadnej z nich. Po katastrofie w 2010 roku część linii wyremontowano przy współpracy z Chinami.

W przyszłości planowana jest budowa linii kolejowej pomiędzy Kamerunem a Kongo (Mbalam-Nabeba) przeznaczonej do przewozu rudy żelaza.

Chemin de Fer Congo Océan na You Tube



Film dokumentalny o kolei Brazzaville - Pointe Noire (2013)(45:16)
Krótki pokaza slajdów z podróży pociągiem Brazzaville - Pointe Noire (2012)(01:46)
Film z podróży pociągiem La Gazelle Pointe Noire - Brazzaville (2013)(03:00)
Film z podróży pociągiem La Gazelle Pointe Noire - Brazzaville (2013)(05:53)
Dworzec w Pointe Noire (2012)(02:05)
Odbiór nowych wagonów w porcie Pointe Noire (2012)(01:00)
Kolej w Brazzaville (2011)(01:52)
Reportaż o katastrofie kolejowej, w której zginęło ponad 60 osób (2010)(10:42)
Chemin de Fer Congo Océan - nagrania archiwalne (nieznany)(08:38)
Chemin de Fer Congo Océan - film dokumentalny (nieznany)(05:17)

Chemin de Fer Congo Océan na panoramio.com



Dworzec kolejowy w Brazzaville
Dworzec kolejowy w Brazzaville - tory
Torowisko w Brazzaville
Dworzec kolejowy w Pointe Noire
Dworzec kolejowy w Pointe Noire
Torowisko w Pointe Noire
Torowisko w Pointe Noire
Pociąg w Dolisie
Tory w dżungli (Mayombe)
Pointe Nore - jeden z głównych przejazdów kolejowych

Źródła:
www.wsws.org/en/articles/2010/06/cong-j23.html
http://sinfin.net/railways/world/congo-brazzaville.html

Chemin de Fer Congo Océan
Chemin de Fer Congo Océan