Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KOLUMBIA




Ostatnia aktualizacja: 13.10.2015

Kolumbia dawniej posiadała rozbudowaną sieć linii kolejowych, kursowało też sporo, jak na Amerykę Południową, pociągów pasażerskich. Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku nastąpił krach, połączony z likwidacją kolei narodowych. Pozostało tylko kilku przewoźników pasażerskich oraz pociągi turystyczne. Obecnie rozwija się transport towarowy, natomiast sytuacja w transporcie pasażerskim wygląda bardzo kiepsko, choć są pewne nadzieje na poprawę. W artykule krótko opisuję tylko pociągi pasażerskie.

Swoją drogą, Kolumbia to piękny kraj z bardzo ładnymi miastami. Dopiero podczas opracowywania tego artykułu odkryłem urok tego państwa.

Tren Turístico de la Sabana


Początki pociągu sięgają 1993 roku, kiedy prywatna firma przejęła część trasy i majątku zlikwidowanych kolumbijskich kolei narodowych. Pociągi i wagony zostały pozostawione na pastwę losu (a właściwie złodziei) na bocznicach i w warsztatach. Kilku entuzjastów postanowiło założyć firmę przewozową, co było bardzo dobrym posunięciem, jak pokazała przyszłość. Po podpisaniu stosownych umów oraz dokonaniu niezbędnych napraw pierwszy pociąg wyjechał w trasę 29 maja 1993 roku. Pociąg należy do najpopularniejszych atrakcji turystycznych Bogoty. Kursuje w soboty, niedziele i święta przez cały rok. Pasażerowie mogą przejechać się ze stacji Sabana w Bogocie aż do stacji Zipaquirá, oddalonej o 53 kilometry. Pociąg zatrzymuje się jeszcze na kilku innych stacjach, gdzie podróżni mogą się przesiąść do autobusów dowożących turystów do najpopularniejszych miejsc w okolicy.

Pociąg zestawiony jest z lokomotywy parowej lub spalinowej, zwykłych wagonów pasażerskich oraz wagonu barowego. W pociągu zmieści się 580 pasażerów, przygotowano program dodatkowy, w tym występy ludowych zespołów muzycznych.

Pociąg odjeżdża ze stacji Sabana o 08:30, do stacji Zipaquirá dojeżdża o 11:30, gdzie stoi przez 75 minut. W drogę powrotną rusza o 12:45. O 13:15 dojeżdża do stacji Cajicá; na której postój trwa dwie i pół godziny. Podróż powrotna kończy się na stacji Cabana o 18:00.

Strona internetowa: www.turistren.com.co
Tren Turístico de la Sabana na You Tube (01:30)(2014)
Tren Turístico de la Sabana na You Tube (10:20)(2008)


Tren Turistico de la Sabana
(aut.vero4ka.ru, CC-BY, flickr.com)

Tren Turistico de la Sabana
(aut. Oscar Ayala, CC-BY, flickr.com)

Tren Turístico Café y Azúcar


Pociąg turystyczny, o reaktywację którego starano się od 2012 roku, kiedy zawieszono jego kursowanie z powodów finansowych. Ostatecznie udało się to uczynić w połowie2015 roku. Pociąg kursuje w wybrane weekendy pomiędzy stacjami Cali a La Cumbre. Pociąg może zostać również uruchomiony, jeżeli zbierze się 200 chętnych na przejazd. Reaktywacja pociągu to efekt współpracy władz i prywatnych firm, w przyszłości duże nadzieje pokłada się w biurach podróży, które rozreklamują pociąg wśród turystów. Największym problemem jest obecnie fatalny stan infrastruktury, a także taboru - przez 3 lata duża część wyposażenia została rozkradziona. W przyszłości planuje się uruchomienie drugiej linii pociągu turystycznego Cali - Buge - La Tebaida.

Przejazdy drezynami po fragmencie linii (09:44)(2014)
Tren Turístico Café y Azúcar na You Tube (00:52)(opubl. 2013)
Tren Turístico Café y Azúcar na You Tube cz.1/2 (09:23)(2010)
Tren Turístico Café y Azúcar na You Tube cz.2/2 (09:03)(2010)

Cmentarzysko kolejowe w Cali


Na terenie dworca kolejowego w Cali, tego samego, z którego odjeżdża reaktywowany pociąg Tren Turístico Café y Azúcar, można pospacerować po cmentarzysku kolejowym - niszczeją tu dziesiątki bezużytecznych wagonów towarowych, pasażerskich i lokomotyw - większość została już pomalowana przez wandali, część rozebrano. Ogólnie miejsce dość niebezpieczne.

Metro w Medellin


Metro w Medellin przypomina raczej szybką kolej miejską niż klasyczne metro. Kolej oddano do użytku w 1995 roku, obecnie liczy dwie linie i 25 stacji. Linia A o długości 25,7 km łączy stacje Bello na północy miasta ze stacją La Estrella na południu. Osiem z 21 stacji znajduje się na wiadukcie nad centrum miasta. Czas przejazdu pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi 40 minut. Druga z linii - linia B liczy 5,5 km i ma 6 stacji. Pociągi pomiędzy pierwszą a ostatnią stacją jadą 10 minut. Prędkość handlowa dla obu stacji metra to 40 kilometrów na godzinę, prędkość maksymalna 80 km/h. Linie metra obsługuje 55 składów (165 wagonów), z okazji dwudziestolecia zakupione zostaną kolejne składy od hiszpańskiego producenta CAF. [1]

Metro w Medellin na You Tube (04:14)(2013)


Metro w Medellin
(aut. Ivan Erre Jota, CC-BY-SA, flickr.com)

Metro w Medellin
(aut. Ivan Erre Jota, CC-BY-SA, flickr.com)

Kolej linowa w Medellin


Kolej linowa w Medellin to jedna z największych atrakcji turystycznych tego miasta, funkcjonująca w ramach komunikacji publicznej. Kolej wybudowano, aby ułatwić przemieszczanie się mieszkańców z biednych, przeludnionych dzielnic na zboczach wzgórz do centrum. Funkcjonują trzynie linie kolejki linowej - o długości 2 km i 2,7 km, prowadzące do stacji metra, natomiast trzecia linia o długości 4,6 km jest przeznaczona dla turystów [2]. Z okien dziesięcioosobowych gondoli można podziwiać między innymi najbiedniejsze dzielnice miasta. Oficjalna strona systemu metra w Medellin podaje, że trwa budowa dwóch kolejnych linii - linia H będzie liczyła 1,4 km, linia M 1,05 km.

Kolej linowa w Medellin na You Tube (20:50)(2013)
Kolej linowa w Medellin na You Tube (15:57)(2012)


Kolej linowa w Medellin
(aut. Jorge Gobbi, CC-BY, flickr.com)

Kolej linowa w Medellin
(aut. Secretaría de Movilidad de Medellín, CC-BY, flickr.com)

Kolejki na szczyt Monserrate


Celem turystów i pielgrzymów przybywający do Bogoty często jest góra Monserrate (3152 m n.p.m.) dominująca nad kolumbijską stolicą. Na górę można wyjechać koleją linowo-terenową lub kolejką linową. Kolej linowo-terenowa kursuje od 18 sierpnia 1929 roku. Stacja początkowa znajduje się na wysokości 2962 m n.p.m. . Funikular został zmodernizowany w 2003 roku. Przejazd pomiędzy stacją początkową a końcową trwa 4 minuty. [5]

Kolej linowa Teleférico de Monserrate działa od 1955 roku. Przejazd również trwa 4 minuty.

Ze szczytu Monserrate rozpościera się piękna panorama Bogoty.

Kolej linowo-terenowa na szczyt Monserrate na You Tube (08:16)(2012)
Kolej linowa na szczyt Monserrate na You Tube (03:45)(2013)


Funikular na szczyt Monseratte
(aut. Christian Cordóva, CC- BY, flickr.com)

Kolej linowa na szczyt Monseratte
(aut. Christian Cordóva, CC-BY, flickr.com)

Plany rozwoju


Kolumbijski rząd poinformował w ubiegłym roku o planach rewitalizacji dwóch linii kolejowych:

La Dorada - Chiriguaná (750 km)
Belencito - Bogota (300 km)

Są to linie o rozstawie 914 mm. Planowano ich przekucie na rozstaw 1435 mm, jednak pociągnęłoby to za sobą zbyt wysokie koszty, przez co ostatecznie zrezygnowano z pomysłu. Linie przeznaczone będą do ruchu pociągów towarowych, w planach nie ma uruchomienia pociągów pasażerskich. [3]

Planowana jest też budowa szybkiej kolei (coś pomiędzy tramwajem a koleją) łączącej Bogotę z lotniskiem międzynarodowym El Dorado. Linia miałaby mieć długość 63 km, a pociągi rozpędzałyby się do 100 km/h. [4]

Ponadto Chińczycy prowadzą rozmowy z kolumbijskim rządem na temat budowy linii kolejowej o długości około 220 kilometrów łączącej Morze Karaibskie z Oceanem Spokojnym. Linia pomiędzy portami Uraba a Cupica (ten zostałby dopiero wybudowany) byłaby konkurencją dla Kanału Panamskiego, bowiem umożliwiałaby szybki transport towarów pomiędzy akwenami [6]. Trudno powiedzieć, na ile plany budowy linii są realne - podobną linię Chińczycy chcą wybudować w Hondurasie, zapowiadano też budowę kanału w Nikaragui.

Archiwalne nagrania na You Tube


Historia kolei kolumbijskich - film dokumentalny cz.1/2
Historia kolei kolumbijskich - film dokumentalny cz.2/2
Pociąg Cali - Cartago (1990)
Pociąg Cali - Buga (1990)
Pociąg pasażerski w Caracoli (1990)
Pociąg turystyczny Medellin - Cisneros (1989)
Odjazd pociągu z Medellin (1985)
Stacja Talleres Bello (1985)

Źródła:
1) www.metrodemedellin.gov.co/portals/4/archivos_metro/viajeconnosotros/Cuadro%20Sistema-2000x1623-0508215.jpg
2) yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-24bdd184-1b3f-4dc4-8b67-a0aa432a754e
3) www.railwaygazette.com/news/news/cs-america/single-view/view/colombian-railway-revival-gets-underway.html
4) www.railwaygazette.com/news/urban/single- view/view/bogota-tram-train-study.html
5) www.tramz.com/co/bg/t/te.html
6) www.dailymail.co.uk/news/article-1356863/China-talks-build-Colombian-rail-link-rival-Panama-Canal.html