Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

KAZACHSTAN




Przewoźnik narodowy: Kazakhstan Temir Zholy (KTZ)
Strona internetowa: http://www.railways.kz/en
Ostatnia aktualizacja: 20.07.2017

Spis treści:
1. Ważne odnośniki
2. Tablice przyjazdów i odjazdów
3. Podstawowe informacje
4. Turan Express
5. Połączenia międzynarodowe
6. Kolej dużych prędkości
7. Pociągi Talgo
8. Kolejki dziecięce
9. Astana
10. Ałmaty
11. Karaganda

Poszukując informacji o Kazachstanie natrafiałem na informacje sprzed kilku lat. Próbowałem znaleźć jakieś ciekawostki, coś nietypowego - nie udało się. Z perspektywy internauty Kazachstan sprawia dziwne wrażenie - z jednej strony monumentalne budowle, z drugiej brak podstawowych informacji, nawet na stronie Ambasady Kazachstanu.

Wrażenia turystów są różne - jedni się zachwycają, inni są zawiedzeni. Kazachstan to przede wszystkim kraj pustyni i stepów. Kraj dla zahartowanych podróżników, którym nieobce są przygody z nadgorliwymi urzędnikami, podróżników przyzwyczajonych do niewygód.

Ze względu na konflikt na Ukrainie oraz likwidację kilku pociągów międzynarodowych z Rosji, połączenia międzynarodowe Kazachstanu są obecnie znacznie ograniczone. Przez Kazachstan kursuje pociąg Biszkek - Moskwa (uruchamiany przez koleje Kirgistanu), kursuje też pociąg do chińskiego Urumczi.

Tabor kolei kazaskich jest sukcesywnie wymieniany, budowane są Koleje Dużych Prędkości, a kilka połączeń obsługują pojazdy Talgo. Połączenia są stosunkowo drogie.

Jak można przeczytać w wiadomościach prasowych, od ponad roku Kazachstan jest krajem priorytetowym dla inwestycji polskich firm i polski rząd aktywnie wspiera polskich inwestorów, mimo to informacji o tym kraju jest jak na lekarstwo. Podczas przygotowywania artykułów korzystałem głównie z informacji na stronach oficjalnych kolei kazachskich.

UWAGA!!! Według zaleceń Komisji Standaryzacji Nazw Geograficznych poza granicami Polski z 2012 roku w artykule dla dawnej stolicy Kazachstanu używam nazwy Ałmaty, choć dla mnie lepiej brzmi Ałma-Ata. Językoznawcy nie mogą dojść do porozumienia, jak odmieniać nową nazwę, więc nazwy Ałmaty nie odmienia się.


Nowy pociąg PESA 630M
(źródło: materiały prasowe kolei Kazachstanu)

Pociąg PESA 630M w środku
(źródło: materiały prasowe kolei Kazachstanu)

1. WAŻNE ODNOŚNIKI



UWAGA!!! Czasami obserwowałem niepoprawne działanie odnośników prowadzących na stronę kolei Kazachstanu. Należy wtedy skopiować adres do schowka i wkleić do paska przeglądarki.

tickets.kz - kupno biletów na pociągi w Kazachstanie.

http://temirzholy.kz/informatsiya-dlya-pasazhirov/raspisanie-poezdov/ - aktualny rozkład jazdy pociągów krajowych i międzynarodowych. Należy wybrać stację, aby zobaczyć listę połączeń.

Na stronie kolei Kazachstanu dostępny jest sklep internetowy z możliwością kupna biletów wraz z rezerwacją na wszystkie pociągi krajowe i międzynarodowe oprócz pociągu do Urumczi, ale według dostępnych informacji zakup jest możliwy tylko dla mieszkańców Kazachstanu.

http://kompas.travel.pl/relacjeZWypraw/WyprawaDoKazachstanu2010 - relacja polskiego podróżnika z wyprawy do Kazachstanu w 2010 roku. Ciekawe spostrzeżenia, lekkie pióro, bardzo dobry styl. Warto poczytać również inne relacje autora, bowiem jego obserwacje są często zupełnie inne niż te znane nam z mediów.

Film z podróży pociągiem przez Kazachstan na You Tube

www.kazakhstan.pl - strona ambasady Kazachstanu w Polsce.

www.astanaairport.kz - strona lotniska w Astanie.


Pociąg nocny
(źródło: materiały prasowe kolei Kazachstanu)

Przedział kupe w wagonie sypialnym
(źródło: materiały prasowe kolei Kazachstanu)

2. TABLICE PRZYJAZDÓW I ODJAZDÓW


Poniżej znajdują się odnośniki do tablic odjazdów i przyjazdów najważniejszych stacji kolejowych w Kazachstanie. Odnośnik prowadzi do portalu poezdato.net, gdzie publikowany jest kolejowy rozkład jazdy krajów byłego ZSRR. Należy zwracać uwagę, czy pociąg kursuje codziennie, czy też przedstawiony jest kalendarz kursowania.

TABLICE PRZYJAZDÓW I ODJAZDÓW DLA NAJWAŻNIEJSZYCH STACJI W KAZACHSTANIE:

Agadyr   Aktobe   Ałma-Ata   Aralsk   Arys-1   Astana   Atyrau   Kandyagasz   Karaganda   Kokczetaw   Kyzyłorda   Semej   Szałkar   Szczuczynsk   Szymkent   Turkiestan   Tyulkubas   Zhambul   Żezkazgan  

3. PODSTAWOWE INFORMACJE



Jeżeli podróżujemy po Kazachstanie pociągami zestawionymi z wagonów z czasów ZSRR, to podróż niewiele się różni od innych krajów byłego ZSRR. Różnice są widoczne w pociągach zestawionych z nowych wagonów, dlatego nie podaję na stronie podziału na klasy. Obecnie w Kazachstanie można zaobserwować ogromne inwestycje w tabor i infrastrukturę, za jakiś czas będzie można podać ujednoliconą klasyfikację klas tamtejszych pociągów. Podczas planowania podróży warto kierować się następującymi wskazówkami:

- czasy odjazdów i przyjazdów pociągów ustalane są według czasu obowiązującego w stolicy kraju - Astanie. Ma to istotne znaczenie na zachodzie Kazachstanu, gdzie jest inna strefa czasowa i obowiązujący czas różni się o godzinę od tego z Astany. Czas obowiązujący na kolei zawsze pokazują zegary na dworcach kolejowych i należy się kierować wskazaniami tych zegarów.

- w lecie bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem, co najmniej tygodniowym. Mimo rezerwacji miejsc, czasami dochodzi do bójek o miejsce w pociągu, o czym można przeczytać w relacjach podróżników.

- w przypadku poruszania się na odcinku Aktobe - Uralsk należy posiadać ważną wizę uprawniającą do dwukrotnego wjazdu na terytorium Kazachstanu oraz wizę rosyjską, bowiem część trasy prowadzi przez terytorium rosyjskie.

- w wielu pociągach wydzielono specjalne przedziały do przewozu rowerów. Trzeba tylko pomęczyć konduktora, żeby je wskazał.

- w Ałmacie są dwie stacje kolejowe. Stacja Almaty 1 jest oddalona o około 20 kilometrów od centrum, natomiast Almaty 2 znajduje się blisko centrum miasta. Większość pociągów dalekobieżnych odjeżdża ze stacji Almaty 2, wyjątkiem są pociągi do Pawłodaru i Nowosybirska odjeżdżające ze stacji Almaty 1.

- dużo pociągów kursuje tylko kilka razy w tygodniu, więc warto dokładnie zaplanować podróż.

- większość pociągów kursuje nocą. W dzień za oknami widać głównie ciągnące się w nieskończoność stepy.

4. TURAN EXPRESS



Turan Express to prywatny przewoźnik kolejowy powstały w 2006 roku, który oferuje przewozy pasażerskie na kilku trasach kolejowych w Kazachstanie. Firma prowadząca przewozy głównie dla pracowników koncernów paliwowych, rozwinęła się szczególnie w ciągu ostatnich lat, a głośno zrobiło się o niej na początku 2013 roku za sprawą uruchomienia nocnego pociągu Ałmaty - Altynkol przy granicy z Chinami, skąd autobusem można kontynuować podróż do Centrum Współpracy Transgranicznej lub chińskiego miasta Korgas. Niedawno otwarte przejście kolejowe obsługuje na razie tylko przewozy towarowe.

Na swojej stronie internetowej firma Turan Express udostępniła zdjęcia swoich wagonów. Na trasie do Altynkol kursują czyste i komfortowe wagony sypialne, natomiast inne wagony pokazane na zdjęciach wskazują raczej na pociągi turystyczne dla biznesmenów lub zamożnych turystów. Wagony konferencyjne, restauracyjne, przedziały dwuosobowe z toaletą i prysznicą przypominające mieszkania - wszystko wygląda świetnie. Szkoda, że tak trudno znaleźć informacje o tej firmie w internecie.

Jak wynika z oferty, Turan Express specjalizuje się w pociągach czarterowych dla najważniejszych firm ceniących sobie najwyższą jakość usług.

Według rozkładu zamieszczonego na stronie internetowej firma uruchamia następujące pociągi pasażerskie:
Ałmaty - Altynkol
Ałmaty - Dostik (Jezioro Anakol)
Ałmaty - Astana
Zaschita - Zyrjanowsk

Strona internetowa: turanexpress.kz


Wagon pociągu Turan Express
(źródło: materiały prasowe Turan Express)

Przedział czteroosobowy w sypialnym
(źródło: materiały prasowe Turan Express )

5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Jeśli chodzi o pasażerskie połączenia międzynarodowe, Kazachstan prezentuje się przyzwoicie.

Uwaga!!! Na tej podstronie znajduje się tylko lista połączeń. Szczegółowe rozkłady jazdy są dostępne na stronie kolei Kazachstanu

CHINY
Dwa razy w tygodniu kursuje bezpośredni pociąg nocny Ałmaty - Urumczi. Wagony są średniej jakości, natomiast wadą tego połączenia jest ośmiogodzinny postój na granicy, związany ze zmianą kół w wagonach. Z tego względu autobus jedzie dużo szybciej, mimo to w lecie bilety należy rezerwować aż z miesięcznym wyprzedzeniem, bo pociąg cieszy się ogromną popularnością.

Pod koniec grudnia 2012 roku zostało otwarte kolejowe przejście graniczne Zhetigen - Korgas, ale na razie obsługuje tylko przewozy towarowe. Planowana jest rozbudowa linii łączących Kazachstan i Chiny

W 2017 roku uruchomiono połączenie Astana - Urumczi.

KIRGISTAN
Istnieje bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Kazachstanem a Kirgistanem, jednak informacje na stronach kolejowych różnią się od siebie. Według większości przewodników nie ma bezpośredniego pociągu z Ałmaty do Biszkeku i na stacji Taraz trzeba się przesiąść do pociągu relacji Taszkient - Biszkek, natomiast na stronie kolei Kazachstanu widać połączenie bezpośrednie z Astany i Ałmaty pociągiem Nowokuźnieck - Nowosybirsk - Biszkek.

ROSJA
Pomiędzy Rosją a Kazachstanem kursuje sporo pociągów. Niektóre z nich kursują raz na tydzień, inne co 4 dni, jeszcze inne dwa razy w tygodniu.

TURKMENISTAN
W maju 2013 roku zostało otwarte kolejowe przejście graniczne pomiędzy Uzen (Kazachstan) a Bolashak (Turkmenistan), co pozwala pociągom towarowym z ropą i innymi surowcami ominąć Uzbekistan. Połączenie jest częścią trasy do Iranu, którą mają kursować pociągi towarowe. Nigdzie nie ma ani słowa o uruchomieniu pociągów pasażerskich.

UKRAINA
W związku z konfliktem na Ukrainie nie ma informacji o kursowaniu pociągów Astana - Kijów.

UZBEKISTAN
Raz w tygodniu kursuje pociąg Ałmaty - Taszkient - Samarkanda - Nukus. Według rozkładów jazdy przez terytorium Kazachstanu przejeżdżają także pociągi Moskwa - Taszkient i Nowosybirsk - Taszkient, a także pociąg z Kirgistanu do stolicy Uzbekistanu.

6. KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI



W kwietniu 2013 roku w internecie pojawiła się wiadomość, że Kazachstan podpisał kontrakt na budowę linii Kolei Dużych Prędkości pomiędzy Ałmatą a Astaną. Linia o długości 1011 kilometrów ma zostać wybudowana przez konsorcjum Systra, a pierwsze pociągi mają przejechać tą trasą w 2017 roku, kiedy w Kazachstanie będzie odbywać się wystawa EXPO.

Linia będzie jednotorowa, dostosowana do prędkości 250 kilometrów na godzinę, a przejazd pomiędzy dwoma największymi miastami Kazachstanu zajmie do pięciu godzin. Połączenia będą obsługiwały składy Talgo. Rozstaw szyn to 1520 mm. Najwięcej wysiłku będzie wymagała budowa dziesięciokilometrowego mostu na jeziorze Bałchasz, ale pozwoli to skrócić trasę z Ałmaty do Astany o niemal 300 kilometrów.

Prace będą trudne także ze względu na warunki atmosferyczne. Różnica najniższych temperatur w zimie i najwyższych w lecie na większej części trasy wynosi aż 75 stopni Celsjusza.

7. POCIĄGI TALGO



Dumą Kazachstanu są hiszpańskie pociągi Talgo obsługujące kilka połączeń dalekobieżnych w całym kraju. Jeżeli są to pociągi tak wygodne jak w Hiszpanii, to tylko pozazdrościć wyboru. Nie należą jednak do tanich, ale jeżeli będziecie w Kazachstanie, warto się nimi przejechać, choć nie mają otwieranych okien i nie ma możliwości fotografowania stepów za oknem. Z drugiej strony pociągi są klimatyzowane, wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym i telewizory.

W 2013 roku koleje Kazachstanu poinformowały o otwarciu nowej, szybkiej linii (ale nie KDP) pomiędzy Astaną a Atyrau. Po linii o długości 1839 kilometrów co cztery dni kursuje pociąg zestawiony z wagonów Talgo-Tulpar. W składzie pociągu jest 27 wagonów z czego 2 to wagony klasy "Grande" z łazienką i prysznicem, 2 klasy "Business" i 18 wagonów klasy "Tourist". W pociągu są także 3 wagony techniczne, wagon restauracyjny i wagon barowy. Po remoncie linii czas podróży z Astany do Atyrau skrócił się z 33 godzin na 22 godziny.

Składy Talgo kursują w następujących pociągach:

pociąg 1/2 Ałmaty - Astana
pociąg 25/26 Ałmaty - Szymkient
pociąg 151/152 Ałmaty- Pietropawłowsk
pociąg 87/88 Astana - Aktobe
pociąg 77/78 Ałmaty - Atyrau (opisywany)

W 2014 i 2015 roku mają zostać dostarczone nowe pociągi Talgo, które będą kursować na trasach:

Ałmaty - Aktobe
Ałmaty - Kyzyłorda
Astana - Zaschita
Ałmaty - Zaschita

8. KOLEJKI DZIECIĘCE



Na terytorium dzisiejszego Kazachstanu znajdowało się ponad dziesięć kolejek dziecięcych. Część zlikwidowano, o innych nie ma danych. Poniżej krótkie informacje o najważniejszych.

AŁMATY
Najbardziej znana kazachska kolej dziecięca to kolejka w Ałmaty (Детская железная дорога в ЦПКиО Алматы) otwarta w 1952 roku. Linia o długości 1,24 kilometra znajdowała się w centrum miasta, w parku miejskim. Od 1958 do 1985 roku częścią taboru były polskie wagony produkcji Pafawagu, zastąpione później przez wagony kazaskie. Kolejkę zamknięto dla ruchu w 1997 roku. W 1999 została ponownie uruchomiona. Co do kursowania kolejki znalazłem różne informacje. Według Wikipedii kolejka kursuje, a jeden przejazd kosztuje równowartość 2 dolarów amerykańskich. W przewodnikach turystycznych nie znalazłem informacji o kolejce, więc nie mogę podawać niepewnych informacji.

Kolejka dziecięca w Ałmaty na You Tube (1994)


Kolej dziecięca w Ałmaty
(aut. Vmenkov, lic. GNU, źródło: Wikimedia Commons)

Kolej dziecięca w Ałmaty
(aut. Vmenkov, lic. GNU, źródło: Wikimedia Commons)

KARAGANDA
Budowę kolei dziecięcej w Karagandzie (Карагандинская детская железная дорога) rozpoczęto w 1956 roku, a pierwszy pociąg wyjechał na trasę w parku miejskim 1 maja 1957 roku. Początkowo trasa liczyła 1800 metrów, później została wydłużona do 5100 metrów. Do 1990 roku w pociągach kursowały polskie wagony Pafawagu, zastąpione przez PV40. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku koleje kazachskie, z powodu kryzysu, odmówiły dalszego finansowania kolejki. W listopadzie 2001 roku zawieszono kursowanie pociągów, a tory miały zostać rozebrane. Dzięki wysiłkom władz miasta kolej kursowała w latach 2004-2006. Poźniej znów wstrzymano kursy pociągów. Jak można wyczytać na rosyjskiej Wikipedii, od 1 maja 2008 kolej kursuje ponownie. Brak aktualnych, sprawdzonych informacji.

Kolej dziecięca w Karagandzie na You Tube


Kolej dziecięca w Karagandzie - stacja Arman
(aut. Wassily, lic. GNU, źródło: Wikimedia Commons)

Kolej dziecięca w Karagandzie
(aut. Wassily, lic. GNU, źródło: Wikimedia Commons)

SZYMKIENT
Kolej dziecięcą w Szymkiencie zaczęto budować w 1979 roku. Według planu pierwsze pociągi miały wyjechać w trasę na Dzień Dziecka - 1 czerwca 1980 roku. Przejazdy techniczne odbywały się już w maju. Jest to stosunkowo długa kolejka, łącząca ze sobą stacje Sportnaja i Tulpar. Linia zaczyna się przy stadionie, a kończy przy bramie ogrodu zoologicznego, gdzie znajdują się tereny rekreacyjne bardzo popularne wśród mieszkańców Szymkientu. Niedaleko można wypocząć nad sztucznym jeziorem.

Linia jest nietypowa, jak na kolej dziecięcą. Długość linii to 6 kilometrów, a pociąg po drodze przejeżdża przez tunel i dwa mosty, co rzadko zdarza się w tego typu kolejkach. Tabor to dwie lokomotywy TU-2, wagony PV 51 oraz 4 polskie wagony Pafawagu. Brak aktualnych informacji o kolejce, ale wszystko wskazuje na to, że nadal kursuje.

Kolej dziecięca w Szymkiencie na You Tube (fragment filmu z 1986 roku)

ASTANA
Spośród nieistniejących już kazachskich kolei dziecięcych, jedna zasługuje na szczególną uwagę. W dzisiejszej stolicy kraju - Astanie - kolej dziecieca kursowała po trasie o długości około 1700 metrów nieprzerwanie od 1946 roku. Była bardzo popularna wśród mieszkańców, a wśród wagonów były również wagony polskiej produkcji. Wszystko działało świetnie, ale decyzją odgórną Astana miała zostać nowoczesną metropolią, a kolej była jedną z przeszkód. W 2002 roku kolej błyskawicznie rozebrano i zniszczono wszelkie ślady świadczące o jej istnieniu. Piszę o tym ku przestrodze, bowiem śmiałe plany i rozwój bezpowrotnie niszczą dziedzictwo kultury i boję się, że wkrótce jej los podzielą ostatnie czynne kolejki dziecięce w Kazachstanie, tym bardziej, że w 2008 roku zlikwidowano także kolej dziecięcą w Pawłodarze (2,5 km), aczkolwiek w tym przypadku dużą rolę odegrała klęska żywiołowa, a władze chcą odbudować kolej.

Film na You Tube pokazujący Astanę w latach 2001-2005. Od 02:30 do 03:34 widać zlikwidowaną kolej dziecięcą

źródła informacji: www.railways.id.ru, Wikipedia.

9. ASTANA



Astana to miasto położone na pustkowiu, które od 1997 roku jest stolicą Kazachstanu. Prawa miejskie otrzymało w 1862 roku, do 1961 znane pod nazwą Akmolińsk, później do 1991 jako Celinograd, a od 1991 jako Akmoła. Obecna nazwa oznaczająca "stolicę" używana jest od 1998 roku. Siedziba władz państwowych wybudowana za pieniądze z petrodolarów. Według informacji z kilku stron to druga, po Ułan Bator, najzimniejsza stolica na świecie. Jednak sprawdziłem tę informację i okazało się, że w zależności od rankingu kolejność różni się. Na przykład wedłu rankingu skyscanner. net wyprzedza Ułan Bator i jest liderem, a według niektórych kanadyjskich rankingów, to Ottawa jest najzimniejszą stolicą świata. To tylko jako ciekawostka, abyście z rezerwą podchodzili do informacji znalezionych w internecie.

Od 1997 roku Astana przeszła ogromną zmianę. Miasto w założeniu ma być stolicą całej Azji Centralnej. Charakterystyczne cechy Astany to wielkie przestrzenie, nowoczesna, okazała zabudowa, brak małych sklepików i wąskich uliczek, a także szerokie i czyste ulice. Co ciekawe, niedawno w mediach pojawiła się informacja, jakoby stolica Kazachstanu miała być pierwszym całkowicie zadaszonym miastem na świecie.

Rozwój Astany przyczynił się do zniszczenia starej zabudowy, licznych urokliwych miejsc, jak również atrakcji typu wspomniana w poprzednim rozdziale kolejka dziecięca. Wielu podróżników jest sceptycznie nastawionych do tego miasta, aczkolwiek trudno odmówić władzom Kazachstanu ambicji - jak pokazuje historia, to właśnie o takich miastach uczą się przyszłe pokolenia. Według wielu osób najpiękniejszym budynkiem w tym mieście jest dworzec kolejowy - czysty i bezpieczny, położony blisko centrum miasta.

Najważniejsze atrakcje:
- wieża Baiterek (105 metrów)
- Pałac Prezydencki (pięknie oświetlony w nocy)
- dwie "złote" wieże
- meczet Nur Astana (cztery minarety - 63 m każdy)
- oceanarium
- Muzeum Prezydenta

Wybrane połączenia kolejowe krajowe:

Astana - Ałmaty Astana - Kokczetan
Astana - Pietropawłowsk
Astana - Atbasar
Astana - Jerejmentau
Astana - Atyrau
Astana - Uralsk
Astana - Aktobe
Astana - Turkistan
Astana - Saryagasz
Astana - Arkałyk
Astana - Pawłodar
Astana - Mangustau
Astana - Żezkazgan
Astana - Karaganda

Wybrane połączenia kolejowe międzynarodowe:

Astana - Sankt Petersburg
Astana - Kijów
Astana - Jekaterynburg
Astana - Biszkek
Astana - Brześć
Astana - Omsk
Astana - Nowokuźnieck
Astana - Leninogorsk

Międzynarodowy port lotniczy w Astanie położony jest około 14 kilometrów od centrum miasta. Do centrum można dojechać autobusami komunikacji miejskiej nr 10, 12 lub taksówką. Szczegółowe informacje na stronie lotniska.


Astana
(aut. Peretz Partensky, lic. CC-BY-SA, źródło: flickr.com)

Astana
(aut. Peretz Partensky, lic. CC-BY-SA, źródło: flickr.com)

10. AŁMATY



Dawna stolica Kazachstanu otoczona górami. Czyste, bezpieczne miasto charakteryzujące się szerokimi ulicami, dobrze rozwiniętą komunikacją miejską oraz licznymi lokalami gastronomicznymi. Miasto zadbane, ale stosunkowo drogie i zanieczyszczone smogiem. Popularne wśród turystów ze względu na pobliskie góry jest doskonałą bazą wypadową nad Wielkie Jezioro Ałmatyńskie, a kolejką linową można wjechać na pobliskoą górę Kok Tobe, skąd rozpościera się piękna panorama miasta, o ile nie jest ono spowite smogiem. Warto przejechać się niedawno uruchomionym metrem.

Największe zabytki i atrakcje:
- Pomnik Niepodległości
- Pałac Republiki
- Opera Abaya
- Teatr Baletu
- Muzeum Narodowe
- Park Pontilova
- Katedra Zenkova z 1904 r.
- Park Gorkiego
- Ogród zoologiczny
- Łaźnie Arasan
- Meczet Centralny
- Muzeum Sztuk Pięknych
- Muzeum Geologiczne
- Muzeum Archeologiczne

Jak już pisałem, w Ałmacie są dwa dworce kolejowe. Stacja Almaty 1 jest oddalona o około 20 kilometrów od centrum, natomiast Almaty 2 znajduje się blisko centrum miasta. Większość pociągów dalekobieżnych odjeżdża ze stacji Almaty 2, wyjątkiem są pociągi do Pawłodaru i Nowosybirska odjeżdżające ze stacji Almaty 1.

Wybrane połączenia kolejowe krajowe:

Ałmaty - Astana (Kazakhstan Temir Zholy, Turan Express)
Ałmaty - Szymkient (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Uralsk (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Pietropawłowsk (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Atyrau (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Kustanaj (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Kyzyłorda (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Pawłodar (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Semej (Kazakhstan Temir Zholy )
Ałmaty - Mangystau (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Aktobe (Kazakhstan Temir Zholy)
Ałmaty - Altynkol (Turan Express)
Ałmaty - Dostik (Jezioro Anakol) (Turan Express)

Wybrane połączenia kolejowe międzynarodowe z Ałmaty:

Ałmaty - Taszkient - Samarkanda - Nukus
Ałmaty - Jekaterynburg
Ałmaty - Nowosybirsk
Ałmaty - Moskwa
Ałmaty - Biszkek (???)
Ałmaty - Urumczi

Lotnisko w Ałmaty to największy port lotniczy w Kazachstanie. Położony jest około 18 kilometrów od centrum miasta. Jak na międzynarodowe lotnisko, ma bardzo kiepską stronę internetową. Z lotniska do centrum prawdopodobnie można dojechać jedynie taksówką, miejscowe hotele i biura podróży mają transfer swoich klientów pomiędzy miastem a lotniskiem wliczony w cenę usług. Lotnisko ma bardzo złą opinię wśród pasażerów.


Jezioro Ałmatyńskie
(aut. Ken & Nyetta, lic. CC-BY, źródło: flickr.com)

Góry w okolicach Ałmaty
(aut. Ken & Nyetta, lic. CC-BY, źródło: flickr.com)

11. KARAGANDA



Karaganda to miasto typowo górnicze, które swój rozwój zawdzięcza bogatym złożom węgla w pobliżu. Wydobycie rozpoczęto w 1850 roku. W czasach stalinowskich w pobliżu znajdował się słynny gułag, w którym więziono znanych naukowców i artystów podejrzewanych o kolaborację z nazistami. Informację o mieście podaję jako ciekawostkę, bowiem jednym z jego symboli jest słoń Batyr. Słoń zdechł w 1993 roku, ale jego legenda pozostała żywa, doczekał się swojego hasła w angielskiej Wikipedii i znalazł się na banknocie. A w czym był ten słoń wyjątkowy? Podobno potrafił mówić.

Obecnie największą atrakcją Karagandy jest kolej wąskotorowa, o ile jeszcze kursuje. W parku miejskim są także stare, rozpadające się karuzele. Dla turystów przygotowano 4 teatry i Muzeum Ekologii. W mieście działa także uniwersytet. A poza tym to szare blokowiska. Miasto warto odwiedzić, aby posmakować innego Kazachstanu, którego nie widać przez pryzmat dwóch największych miast.