Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KARAIBY





Jeśli widzisz błąd lub posiadasz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 24.11.2012

Wyspy i małe wysepki wydają się być mało atrakcyjnymi miejscami z punktu widzenia miłośnika kolei. Nic bardziej mylnego. Na wielu z nich swego czasu kursowały przemysłowe kolejki wąskotorowe, których ślady można podziwiać do dziś. Kilka wysp posiada czynne koleje pasażerskie. Chciałoby się pojechać, odpoczywać i zwiedzać Karaiby po śladach starych kolejek, lecz skąd tu wziąć pieniądze? Skoro nie ma pieniędzy, to warto chociaż poczytać. Informacje czerpałem z różnych stron miłośników kolei, przewodników po opisywanych wyspach oraz forów internetowych.

ANTIGUA I BARBUDA



Obecnie brak kolei. Na wyspie istniała sieć kolejek cukrowniczych o łącznej długości około 80 kilometrów. Koleje działały w latach 1903-71. Jedna z tamtejszych lokomotyw parowych została sprzedana do Walii, gdzie kursuje do dzisiaj. (źródło: sinfin.net/railways/world/antigua.html)

ARUBA



Obecnie na Arubie nie ma kolei. Pod koniec dziewiętnastego wieku wybudowano dwie linie wąskotorowe przeznaczone do przewozu wydobywanych na tej wyspie fosforytów. Pierwsza z linii liczyła 6 kilometrów - prowadziła do portu w Sint Nicolaas. Nie udało mi się znaleźć żadnych informacji na temat drugiej linii. Linie PRAWDOPODOBNIE zostały zlikwidowane już około 1914 roku, kiedy przemysł wydobywczy na Arubie dotknął poważny kryzys i zamykano kopalnie. Po kolejach na Arubie nie pozostał żaden ślad; na wyspie znajduje się jedynie muzeum modeli kolejowych. (źródło:www.historiadiaruba.aw)

BAHAMY



Brak kolei.

BARBADOS



Barbados to mała wysepka, jednak również tutaj kiedyś kursowała kolejka wąskotorowa - dokładnie w latach 1873-1937. Trasa kolejki liczyła około 21 mil, a podróż trwała 40 minut. Pociąg po drodze przejeżdżał aż przez 98 mostów. Pozostałości niektórych zachowały się do dzisiaj. W internecie znajdują się sprzeczne informacje na temat tej kolejki. Polecam artykuł ze zdjęciami na stronie: abajantourgirlexploringbarbados.blogspot.com

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku pojawiały się plany odbudowy kolejki i uczynienia z niej atrakcji turystycznej, lecz ze względu na koszty nie zajmowano się nimi poważnie.

DOMINIKA



Obecnie brak kolei. Od 1910 do 1913 na Dominice kursowała kolejka leśna w okolicach Morne Diablotin niedaleko Portsmouth. Była to typowa kolej przemysłowa. W 1913 roku zbankrutował zarządca kolejki - The Forest Company Limited, a elementy infrastruktury zostały stopniowo rozkradzione. (źródło:www.lennoxhonychurch.com/heritage.cfm?Id=189)

DOMINIKANA



Na Dominikanie do dzisiaj działa sieć kolei cukrowniczych o łącznej długości 354 kilometrów. Zarządcą jest Central Romana. Firma posiada 17 lokomotyw oraz 900 wagonów. (źródło:www.centralromana.com.do). Ponadto w Santo Domingo działa metro, a na różnych stronach informowano o planach wybudowania szybkiej linii kolejowej łączącej Santiago z lotniskiem Cibao. Linię miała budować hiszpańska firma FEVE, a kolej miała zostać uruchomiona w 2010 roku. Niestety, nie ma aktualnych informacji na temat projektu.

Kiepskie nagranie na You Tube, na którym widać dominikański pociąg kolei cukrowniczych
Kolejne kiepskie nagranie z pociągiem Central Romana
Trzecie nagranie dominikańskiego pociągu
Metro w Santo Domingo

GRENADA



Krótka linia do destylarni rumu. Wagony pchane ręcznie. (źródło: sinfin.net/railways/world/grenada.html)

GWADELUPA



Na wyspie kursuje wąskotorowy pociąg turystyczny. Pociąg przejeżdża krótki odcinek byłej kolejki cukrowniczej.

Pociąg turystyczny na Gwadelupie na You Tube

HAITI



Obecnie brak kolei. W dwudziestym wieku kursowały pociągi między Port au Prince a Saint Marc, tramwaje oraz kolej cukrownicza, która została zamknięta dopiero pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku lub na początku lat dziewięćdziesiątych. Informacje w internecie są sprzeczne.

Ciekawy artykuł o tramwajach w Port au Prince - dużo archiwalnych zdjęć

JAMAJKA



Od kwietnia 2011 na Jamajce kursują pociągi pasażerskie. Pociąg początkowo kursował po trasie May Pen - Linstead, z czasem linia miała zostać wydłużona do Williamsfield. W 2012 planowano przedłużyć linię aż do Kingston i uruchomić połączenie Spanish Town - Kingston. Niestety, nie znalazłem aktualnych informacji na temat stanu kolei. W każdym razie można powiedzieć, że Jamajka stawia na kolej.

Reportaż z inauguracji odbudowanej kolei 16.4.2011 na You Tube
Film z przejazdu jamajskim pociągiem cz.1/2
Film z przejazdu jamajskim pociągiem cz.2/2

KUBA



Kuba posiada stosunkowo gęstą, lecz bardzo zaniedbaną sieć kolejową. Kilka pociągów dziennie kursuje pomiędzy Hawaną a Santiago de Cuba, ponadto pojedyncze pociągi na trasach Hawana - Pinal del Rio oraz Hawana - Matanzas. Większośc pociągów jest w złym stanie. Cudzoziemcy płacą za bilety według innej taryfy niż miejscowi. W przyszłości na temat kolei kubańskich pojawi się osobny artykuł.

Film o kolejach kubańskich na You Tube cz.1/3
Film o kolejach kubańskich na You Tube cz.2/3
Film o kolejach kubańskich na You Tube cz.3/3
Inny film o podróży kubańskim pociągiem cz.1/2
Inny film o podróży kubańskim pociągiem cz.1/2


Kubański pociąg
(aut. Calflier001; licencja CC, źródło: flickr.com)

Kubański pociąg
(aut. Calflier001; licencja CC, źródło: flickr.com)

MARTYNIKA



Kiedyś na wyspie kursowała kolejka cukrownicza, obecnie brak aktualnych informacji.

PORTORYKO



Na wyspie kursuje metro w stolicy kraju - San Juan oraz jest czynna linia kolejowa w okolicach Ponce. Na linii kursują tylko pociągi towarowe. Ponadto kursuje kolejka parkowa w parku Monagas w Ponce. Na Portoryko były również inne linie kolejowe, ale w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku ruch na nich został wstrzymany. Na wyspie można znaleźć liczne ślady po czasach świetności.

Pokaz zdjęć z historii portorykańskiej kolei na You Tube
Metro w San Juan
Kolejka parkowa w Ponce

Portorykański pociąg
(aut. Buddahbless; licencja CC, źródło: flickr.com)

Portorykański pociąg w środku
(aut. vxla; licencja CC, źródło: flickr.com)

SAINT KITTS I NEVIS



Największą atrakcją turystyczną tej małej wyspy jest kolej wąskotorowa okrążająca wyspę znana pod nazwą ""St. Kitts Scenic Railway". Kursuje z Sandy Point do Basseterre. Obecnie czynne jest jedynie 18 mil trasy, 12 mil pasażerowie pokonują autobusem. Podróż trwa 3 godziny. Kolejka pierwotnie służyła jako kolej cukrownicza.

Strona oficjalna: www.stkittsscenicrailway.com
Film z podróży po St. Kitts, w tym z przejazdu kolejką


Pociąg na St. Kitts
(aut. L. Richard Martin Jr; licencja CC, źródło: flickr.com)

Pociąg na St. Kitts
(aut. L. Richard Martin Jr; licencja CC, źródło: flickr.com)

ST. LUCIA



Brak kolei.

ST. VINCENT I GRENADYNY



Brak kolei.

TRYNIDAD I TOBAGO



W Trynidadzie istniała sieć kolejek cukrowniczych. W 2008 ogłoszono plany budowy szybkiej kolei o długości około stu kilometrów, jednak projekt nie został nigdy zrealizowany. Brak aktualnych informacji o czynnych kolejach. Według informacji na jednym z filmów na You Tube ostatni pociąg kolei cukrowniczej wyruszył w trasę w 1998 roku.

Film na You Tube ze zdjęciami i nagraniami ostatniego pociągu do San Fernando (1965)
Prezentacja o kolejach Trynidadu i Tobago (zdjęcia i nagrania) - cz.1 (drugiej nie znalazłem)