Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


KANADA




Przewoźnik narodowy: Via Rail
Strona internetowa: www.viarail.ca
Jeśli widzisz błąd lub posiadasz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 18.03.2013

Kanada to kraj dziewiczej, pięknej przyrody, w którym znajduje się niewiele miast, stąd też siatka połączeń kolei kanadyjskich nie jest imponująca. Kolej, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, służy przede wszystkim do przewozu towarów, pociągów pasażerskich jest mało, nie są tak szybkie, jak można oczekiwać oraz nie należą do najtańszych. Trudno mówić o jakichś szczególnie atrakcyjnych połączeniach; na pewno warto wybrać się z Toronto do stacji Niagara Falls, leżącej 4 kilometry od wodospadu Niagara - codziennie kursują tam dwie pary pociągów.

NAJWAŻNIEJSZE POŁĄCZENIA



Poniżej przedstawiam wykaz połączeń dalekobieżnych z najważniejszych kanadyjskich miast. Szczegółowe rozkłady jazdy, cennik oraz opisy dostępne są na stronie przewoźnika - www.viarail.ca

TORONTO

Toronto jest najważniejszym kanadyjskim węzłem kolejowym. Kursują stąd następujące pociągi:

Toronto - Vancouver (przez Edmonton, Jasper, Winnipeg)
Toronto - Montréal
Toronto - Ottawa
Toronto - Windsor
Toronto - Sarnia
Toronto - Niagara Falls

Ottawa

Ottawa, jak na stolicę kraju, ma bardzo mało połączeń kolejowych. Kursują stąd tylko pociągi do Toronto i Montrealu.

MONTREAL

Montreal to bardzo ładne miasto i ruchliwy, jak na kanadyjskie warunki, węzeł kolejowy. Oprócz pociągu międzynarodowego do Nowego Jorku możemy skorzystać z następujących połączeń krajowych:

Montreal - Toronto
Montreal - Ottawa
Montreal - Quebec
Montreal - Jonquiere
Montreal - Senneterre
Montreal - Gaspe
Montreal - Halifax

VANCOUVER

Oprócz pociągów do amerykańskiego Seattle kursuje tylko pociąg Vancouver - Toronto

THE CANADIAN



"The Canadian" to najbardziej znany kanadyjski pociąg kursujący trzy razy w tygodniu z Toronto do Vancouver i w drugą stronę. Z Toronto odjeżdża we wtorki, czwartki i soboty, natomiast z Vancouver we wtorki, piątki i niedziele.

Podróż pociągiem trwa 3 dni i 14 godzin, czyli np. jeżeli wyjedziemy z Toronto 2 sierpnia o godzinie 22:00, to w Vancouver będziemy dopiero 6 sierpnia o 9:42. Najtańsze bilety (Economy Supersaver) kupowane z wyprzedzeniem kosztują 223 dolary kanadyjskie, czyli 700 złotych. Jeżeli chcemy podróżować w jednoosobowym przedziale sypialnym, musimy zapłacić 1743 dolary kanadyjskie, czyli 5480 złotych. Nie jest to więc tania podróż, ale nie zapominajmy, że trasa pociągu liczy prawie 4500 kilometrów. Poza sezonem można liczyć na trochę niższe ceny.

Zaletą są przepiękne krajobrazy oraz możliwość krótkiego spaceru po kilku miastach, szczególnie w kierunku Toronto - Vancouver. W Winnipeg pociąg ma 4 godziny postoju, w Edmonton godzinę, a w Jasper półtorej godziny.

Według informacji na stronie przewoźnika pociąg zestawiony jest z wagonów z fotelami wypoczynkowymi (Economy Class), kilku rodzajów wagonów sypialnych, wagonu restauracyjnego oraz wagonu panoramicznego (obserwacyjnego). Część wagonów została niedawno zmodernizowana. (ceny sprawdzane 18.03.2013 - nie wiem dlaczego, ale poprzednio wyszukiwarka połączeń pokazywała dużo wyższe ceny)

Pociąg "The Canadian" - film promocyjny

CANRAILPASS



Canrailpass System to karnet umożliwiający odbycie siedmiu podróży kanadyjską koleją w dowolnej relacji (przejazd tam jest traktowany jako jedna podróż) w ciągu 21 dni w klasie ekonomicznej. Podczas każdej podróży dozwolona jest jedna przerwa. Liczba miejsc w pociągu dostępnych dla posiadaczy karnetu jest ograniczona. Kupując bilet z trzydniowym i większym wyprzedzeniem, można go kupić w tańszej wersji: Supersaver Canrailpass System. Cena karnetu zależna jest od tego, czy jest ważny w okresie tzw. "wysokiego sezonu" (1 czerwca - 15 października), czy też poza sezonem (16 października - 31 maja). Karnet na "wysoki sezon" w taryfie Supersaver kosztuje 1008 dolarów kanadyjskich (3424 zł), natomiast w taryfie normalnej 1159 dolarów kanadyjskich, czyli 3937 zł (lipiec 2012). Poza sezonem ceny są dużo niższe, karnet w taryfie Supersaver kosztuje 630 dolarów kanadyjskich (2140 zł) , natomiast w taryfie normalnej 725 dolarów kanadyjskich (2463 zł) (ceny sprawdzane 18.03.2013) .

Karnet Canrailpass dostępny jest również w wersji "Corridor" umożliwiającej odbycie siedmiu podróży w ciągu 10 dni pomiędzy stacjami na linii kolejowej pomiędzy Quebec City a Windsor (północne Ontario i Quebec). Możliwości zwiedzania są bardzo ograniczone, więc również bilet jest tańszy. Ceny są niezmienne przez cały rok. W marcu 2013 bilet kosztował 361 dolarów kanadyjskich (1227 zł) w taryfie Supersaver oraz 498 dolarów kanadyjskich (1693 zł) w taryfie normalnej.

ONTARIO NORTHLAND



Ontario Notrhland to przewoźnik obsługujący połączenia pasażerskie autobusowe i kolejowe oraz kolejowe połączenia towarowe na trasie Toronto - North Bay - Cochrane (Northlander Train) oraz Cochrane - Moosonee (Polar Bear Express - odwołany). Pociąg Northland Express kursuje 6 razy w tygodniu. Ze stacji początkowych odjeżdża rano, do stacji docelowych dojeżdża wieczorem, podobnie jak Polar Bear Express. Polar Bear Express został odwołany na czas nieokreślony.

Szczegóły: www.ontarionorthland.ca

Polar Bear Express na You Tube
Northlander Express na You Tube

POŁĄCZENIA KOLEJOWE USA - KANADA



Pomiędzy Kanadą a Stanami Zjednoczonymi kursuje tylko kilka komfortowych pociągów. Nie są to żadne superszybkie koleje. Niezbyt wysoką prędkość wynagradzają jednak krajobrazy.

ADIRONDACK

Pociąg kursujący codziennie pomiędzy Montrealem a Nowym Jorkiem. Trasa pociągu jest uważana za jedną z najpiękniejszych na świecie. Podróż trwa 10 godzin, pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji końcowych docierają wieczorem. Szczegółowe informacje TUTAJ. Bilet z Montrealu do Nowego Jorku w lipcu 2012 kosztował 63 dolary amerykańskie. Pociąg jest bardzo popularny, więc zaleca się kupowanie biletów z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

Pociąg Adirondack na You Tube
Reportaż z podróży pociągiem Adirondack

MAPLE LEAF

Pociąg relacji Toronto - Nowy Jork. Po drodze zatrzymuje się na stacji Niagara Falls, niedaleko legendarnego wodospadu. Kursuje codziennie. Podróż trwa dwanaście i pół godziny, mogą jednak występować opóźnienia związane z drobiazgową kontrolą na amerykańsko-kanadyjskiej granicy. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc. Cena za biletu w jedną stronę wynosi ok. 140 dolarów amerykańskich. Bilety należy kupować z kilkudniowym wyprzedzeniem, ponieważ pociąg jest bardzo popularny i bilety często bywają wyprzedane. Pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji docelowej dojeżdżają późnym wieczorem. Ze względu na zmiany w rozkładzie odsyłam na stronę Amtraku ze szczegółowymi informacjami

Reportaż z podróży pociągiem Maple Leaf na You Tube

AMTRAK CASCADES

Pociągi kursujące kilka razy dziennie w relacji Seattle - Vancouver. Część wagonowa z wyglądu przypomina hiszpańskie pociągi "Talgo". Podróżni mogą wybrać dwie klasy: Coach Class oraz niewiele droższą Business Class. W klasie biznes podróżni mogą za 3 dolary amerykańskie wykupić voucher uprawniający do wykupienia posiłku w wagonie restauracyjnym.

Szczegółowe informacje: www.amtrakcascades.com

Pociąg Amtrak Cascades na You Tube
Amtrak Cascades - spacer po pociągu na You Tube


Wagon barowy
(aut. slightlessrandom, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Amtrak Cascades w środku
(aut. lwy, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)