Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KANADA


WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Podróż koleją po Kanadzie   Koleje turystyczne   Nowa Fundlandia  

Przewoźnik narodowy: Via Rail
Strona internetowa: www.viarail.com
Ostatnia aktualizacja: 01.05.2017

SPIS TREŚCI:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Bilety sieciowe
3. Połączenia kolejowe USA - Kanada
4. The Canadian - Kolej Transkanadyjska
5. Rocky Mountaineer
6. Royal Canadian Pacific
7. White Pass and Youkon Railroad
8. Pociąg Toronto - Montreal
9. Pociąg Montreal - Halifax
10. Pociąg Toronto - Windsor
11. Muzea kolejnictwa
12. Koleje linowo-terenowe
13. Toronto
14. Vancouver
15. Ottawa
16. Montreal
17. Quebec
18. Halifax

Kanada to kraj dziewiczej, pięknej przyrody, w którym znajduje się niewiele miast, stąd też siatka połączeń kolei kanadyjskich nie jest imponująca. Kolej, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, służy przede wszystkim do przewozu towarów, pociągów pasażerskich jest mało, nie są tak szybkie, jak można oczekiwać oraz nie należą do najtańszych. Najpopularniejszy pociąg to The Canadian z Toronto do Vancouver - jeden z najsłynniejszych pociągów świata.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY


Rozkład jazdy i ceny oraz wiele innych informacji można sprawdzić na stronie kolei kanadyjskich Via Rail www.viarail.com

Mapa połączeń Via Rail (źródło: Via Rail)

2. BILETY SIECIOWE


Obecnie koleje kanadyjskie oferują znacznie więcej biletów sieciowych i karnetów niż jeszcze kilka lat temu. Dzięki ofertom można znacznie zaoszczędzić na podróży, szczególnie jeśli jest się osobą, która nie ukończyła 25 roku życia. Poniżej przegląd najważniejszych ofert Via Rail.

CANRAILPASS - obecnie Canrailpass dostępny jest w wariantach umożliwiających podróżowanie po całej sieci kolei kanadyjskich lub tylko na trasie pomiędzy stacjami Quebec a Windsor, co również jest atrakcyjną propozycją, bowiem można zwiedzić między innymi Ottawę, Montreal, Toronto i Wodospady Niagara, nie mówiąc o wielu innych miastach i miasteczkach. Ta wersja oferty nazywa się Canrailpass Corridor.

Druga wersja oferty to Canrailpass System umożliwiający podróże po całej sieci Via Rail. Canrail Pass system można wybrać w wersjach uprawniających do odbycia siedmiu lub dziesięciu podróży w jedną stronę w ciągu 60 dni lub w wersji uprawniającej do nieograniczonego podróżowania w ciągu 60 następujących po sobie dni.

Liczba miejsc w każdym pociągu dostępnych dla posiadaczy karnetu jest ograniczona.

W 2017 roku ceny biletów wynosiły:

Canrailpass Corridor:

Base - 7 przejazdów: 299 CAD = 850 PLN
Base - 10 przejazdów: 399 CAD = 1134 PLN
Nieograniczona liczba przejazdów: 699 CAD = 1986 PLN )

Canrailpass System:

Base - 7 przejazdów: 699 CAD = 1986 PLN
Base - 10 przejazdów: 899 CAD = 2554 PLN
Nieograniczona liczba przejazdów: 1299 CAD = 3691 PLN

Ceny karnetów Canrailpass dla młodzieży, studentów i seniorów są tańsze.

Szczegółowe informacje na stronie www.viarail.ca/en/fares-and-packages/rail-passes/canrailpass#system

YOUTH SUMMER PASS - letni bilet sieciowy dla osób w wieku 12-25 lat. W 2017 roku obowiązuje od 15 maja do 31 sierpnia i kosztuje 699 CAD, czyli około 1986 PLN.

CANADA 150 YOUTH PASS - bilet sieciowy dla osób w wieku 12-25 lat ważny w lipcu. Nie podano ceny.

Informacje dotyczą ofert z 2017 roku. W przyszłości oferty mogą się zmieniać, a artykuł nie jest aktualizowany na bieżąco.

Wagon panoramiczny w kanadyjskim pociągu (aut. Padraic, CC-BY-SA, flickr.com)

3. POŁĄCZENIA KOLEJOWE USA - KANADA



Pomiędzy Kanadą a Stanami Zjednoczonymi kursuje tylko kilka komfortowych pociągów. Nie są to żadne superszybkie koleje. Niezbyt wysoką prędkość wynagradzają jednak krajobrazy.

Adirondack


Pociąg kursujący codziennie pomiędzy Montrealem a Nowym Jorkiem. Trasa pociągu jest uważana za jedną z najpiękniejszych na świecie. Podróż trwa 10 godzin, pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji końcowych docierają wieczorem. Szczegółowe informacje TUTAJ. Pociąg jest bardzo popularny, więc zaleca się kupowanie biletów z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem.

Pociąg Adirondack na You Tube
Reportaż z podróży pociągiem Adirondack

Maple Leaf


Pociąg relacji Toronto - Nowy Jork. Po drodze zatrzymuje się na stacji Niagara Falls, niedaleko legendarnego wodospadu. Kursuje codziennie. Podróż trwa dwanaście i pół godziny, mogą jednak występować opóźnienia związane z drobiazgową kontrolą na amerykańsko-kanadyjskiej granicy. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc. Bilety należy kupować z kilkudniowym wyprzedzeniem, ponieważ pociąg jest bardzo popularny i bilety często bywają wyprzedane. Pociągi wyjeżdżają ze stacji początkowych rano, do stacji docelowej dojeżdżają późnym wieczorem. Ze względu na zmiany w rozkładzie odsyłam na stronę Amtraku ze szczegółowymi informacjami

Reportaż z podróży pociągiem Maple Leaf na You Tube

Amtrak Cascades


Pociągi kursujące kilka razy dziennie w relacji Seattle - Vancouver. Część wagonowa z wyglądu przypomina hiszpańskie pociągi "Talgo". Podróżni mogą wybrać dwie klasy: Coach Class oraz niewiele droższą Business Class. W klasie biznes podróżni mogą za 3 dolary amerykańskie wykupić voucher uprawniający do wykupienia posiłku w wagonie restauracyjnym.

Szczegółowe informacje: www.amtrakcascades.com

Pociąg Amtrak Cascades na You Tube
Amtrak Cascades - spacer po pociągu na You Tube

4. THE CANADIAN - KOLEJ TRANSKANADYJSKA


"The Canadian" to najbardziej znany kanadyjski pociąg kursujący trzy razy w tygodniu z Toronto do Vancouver i w drugą stronę. Z Toronto odjeżdża we wtorki, czwartki i soboty, natomiast z Vancouver we wtorki, piątki i niedziele.

Podróż pociągiem trwa 3 dni i 14 godzin, czyli np. jeżeli wyjedziemy z Toronto 2 sierpnia o godzinie 22:00, to w Vancouver będziemy dopiero 6 sierpnia o 9:42.

Zaletą są przepiękne krajobrazy oraz możliwość krótkiego spaceru po kilku miastach, szczególnie w kierunku Toronto - Vancouver. W Winnipeg pociąg ma 4 godziny postoju, w Edmonton godzinę, a w Jasper półtorej godziny.

Według informacji na stronie przewoźnika pociąg zestawiony jest z wagonów z fotelami wypoczynkowymi (Economy Class), kilku rodzajów wagonów sypialnych, wagonu restauracyjnego oraz wagonu panoramicznego (obserwacyjnego). Część wagonów została niedawno zmodernizowana. Najlepsza klasa to Prestige - luksusowe wagony sypialne przypominające hotel na kółkach.

Pociąg zatrzymuje się również na odludziu na przystankach na żądanie. Pasażerowie chcący wsiąść lub wysiąść na tych przystankach muszą to zgłosić co najmniej 48 godzin przed planowaną podróżą.

PRZYKŁADOWE CENY W 2017 ROKU:

Przykładowe ceny na pociąg The Canadian na trasie Toronto - Vancouver w 2017 roku. Sprawdzane trzy dni przed odjazdem (stan na 30.04.2017)

Escape Fare klasa Economy - cena promocyjna: 468 CAD = 1330 PLN
Economy Class - cena zwykła: 880 CAD = 2500 PLN
Górne łóżko; cena z wyżywieniem: 1531 CAD = 4351 PLN
Dolne łóżko; cena z wyżywieniem: 1801 CAD = 5120 PLN
Klasa Prestige - luksusowa kabina dla dwóch osób: 3922 CAD = 11146 PLN

NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU:

TORONTO - stacja początkowa pociągu. Więcej w dolnej części artykułu.

WASHAGO - mała, zabytkowa stacyjka na pustkowiu nad dużym jeziorem Couchiching. Wokół jeziora szlaki spacerowe. 20 kilometrów od Washago 30-tysięczne miasto Orillia - muzeum policyjne OPP i Muzeum Historii i Sztuki.

PARRY SOUND - miasteczko (ok. 6,5 tys. mieszkańców) nad jeziorem Huron - czwartym co do wielkości jeziorem świata. Atrakcja turystyczna to rejsy promami po jeziorze.

SUDBURY JUNCTION - stacja kolejowa na przedmieściach miasta Greater Sudbury (widnieje również pod nazwą Subrury). Średniej wielkości miasto (ok. 160 tys. mieszkańców), bardzo rozległe, na terenie Sudbury znajduje się ponad 100 jezior. Najpopularniejsze miejsce dla turystów to centrum nauki Science North.

CAPREOL - maleńkie miasteczko. Utworzono tu muzeum kolejowe Northern Ontario Railroad Museum and Heritage Center.

LAFOREST - stacja na pustkowiu nad jeziorem Post.

MCKEE'S CAMP - również pustkowie. Liczne tereny łowieckie i jeziora, atrakcyjne dla myśliwych i wędkarzy.

SIOUX LOOKOUT - pięciotysięczne miasteczko. Poza jeziorem nie ma tu atrakcji turystycznych, ale należy odnotować, bowiem to jedno z większych miasteczek na trasie pociągu The Canadian.

MINAKI - stacja na pustkowiu pomiędzy jeziorami. Godna uwagi ze względu na zabytkowy drewniany budynek.

WINNIPEG - jedno z największych kanadyjskich miast (ok. 450 tys. mieszkańców), znane z drużyny NHL. Duży dworzec kolejowy wyremontowany w 2011 roku. Dominuje zabudowa współczesna, najważniejsze zabytki to Stary Ratusz, katedra św. Bonifacego oraz budynek władz prowincji Manitoba. Warto zobaczyć Królewskie Muzeum Lotnictwa, choć w przewodnikach i mediach reklamowane jest Muzeum Praw Człowieka. W Winnipeg znajduje się też niewielkie muzeum kolejnictwa. Z Winnipeg można się przejechać pociągiem do Churchill - trasa podobno piękna.

PORTAGE LA PRAIRIE - kilkunastotysięczne miasteczko położone 47 kilometrów od Winnipeg. Całkiem ładna zabudowa, jezioro w kształcie półksiężyca (Crescent Lake), aquapark Splash Island Park. Kilka kilometrów od centrum skansen Fort La Reine Museum.

SASKATOON - największe miasto prowincji Saskatchewan (ok. 246 tys. mieszkańców). Renomowany uniwersytet, ogród zoologiczny, kilka atrakcji przyrodniczych, galerie sztuki, interesujące muzeum wielotematyczne Western Development Museum oraz Muzeum Nauk Przyrodniczych.

EDMONTON - stolica prowincji Alberta, ponad 930 tysięcy mieszkańców. W centrum sporo drapaczy chmur. Miasto kojarzy się głównie z drużyną NHL oraz Uniwersytetem Alberty. Najciekawsza atrakcja to Fort Edmonton Park - muzeum w stylu skansenu. Atrakcja dla rodzin - park wodny, ogród botaniczny, ogród zoologiczny, kilka interesujących muzeów - Muzeum Lotnictwa, Królewskie Muzeum prowincji Alberta, czy Centrum Nauki TELUS. Dużo kasyn.

JASPER - małe miasteczko; baza wypadowa do wycieczek po Parku Narodowym Jasper. Ponadto planetarium.

KAMLOOPS NORTH STATION - jedna ze stacji kolejowych w mieście Kamloops (ok. 90 tys. mieszkańców). Samo miasto przeciętne pod względem architektonicznym, natomiast w pobliżu szerokie możliwości aktywnego wypoczynku - pola golfowe, spływy kajakowe, szlaki turystyczne i tym podobne.

ABBOTSFORD - średniej wielkości miasto (ok. 130 tys. mieszkańców), położone niedaleko Vancouver i 3 kilometry od granicy ze Stanami Zjednoczonymi. Uniwersytet i ładny park. Zatrzymują się tu tylko pociągi jadące w stronę Vancouver.

VANCOUVER - stacja końcowa. Więcej w dolnej części artykułu.

Pociąg The Canadian o zachodzie słońca (aut. Martin Cathrae, CC-BY-SA, flickr.com)

5. ROCKY MOUNTAINEER


Rocky Mountaineer to znany pociąg wycieczkowy kursujący po różnych kanadyjskich trasach. Zestawiony jest z klimatyzowanych, nowoczesnych, panoramicznych wagonów z przeszklonym dachem (klasa Golden Leaf). Pasażerowie mają zapewnione wyżywienie podczas podróży oraz noclegi w hotelach. Dostępne są trzy klasy: Red Leaf, Silver Leaf oraz Golden Leaf. Od normalnych wagonów bezprzedziałowych z miejscami do siedzenia, po piętrowe wagony panoramiczne. Przykładowa wycieczka:

First Passage to the West

Trasa: Vancouver - Kamloops - Lake Louise - Banff - Calgary

Wycieczka trwa 6 dni, w tym pięć nocy. Tylko dwa dni pasażerowie podróżują pociągiem, natomiast trzy dni przeznaczone są na przejazdy wypożyczonymi samochodami (w cenie). Wszystkie noce w hotelach, w cenie dwa śniadania i dwa lunche na pokładzie pociągu. Najniższa cena w 2017 roku wynosiła 2499 dolarów kanadyjskich, czyli około 7100 złotych.

Na stronie internetowej jest wiele propozycji wycieczek. Są bardzo drogie, lecz popularne.

Pod marką Rocky Mountaineer kursuje również pociąg jeszcze kilka lat temu znany jako Whistler Mountaineer.

Więcej informacji o ofertach na stronie internetowej pociągu.

Strona internetowa: www.rockymountaineer.com

Pociąg Rocky Mountaineer (źródło: materiały prasowe)

6. ROYAL CANADIAN PACIFIC


Royal Canadian Pacific to kanadyjski luksusowy pociąg wycieczkowy znany na całym świecie. Pociągi zestawione są ze stylowych wagonów retro z przedziałami sypialnymi przypominającymi mieszkanie. Wszystko urządzone z przepychem. Luksusowa podróż po Kanadzie to niezapomniane przeżycie. Dotychczas przewoźnik oferował kilka tras po najpiękniejszych zakątkach Kanady. W cenie był zawarty między innymi transfer na lotnisko oraz bankiet powitalny.

Od 2015 roku pociąg kursuje jako pociąg czarterowy, czyli pociągi uruchamiane są na specjalne zamówienie większych grup. Nie przewiduje się ogólnodostępnych wycieczek dla turystów indywidualnych.

Strona internetowa: www.royalcanadianpacific.com

7. WHITE PASS AND YOUKON RAILROAD


Popularna kolej wąskotorowa. Budowę Kolei White Pass and Youkon Railroad rozpoczęto podczas gorączki złota w 1898 rok w okolicach Klondike. Dziś jest jedną z największych kolejowych atrakcji turystycznych Stanów Zjednoczonych i Kanady, bowiem trasa tej wąskotorówki biegnie po terytorium obu państw.

Kolej wybudowano w ciągu 26 miesięcy, zużyto przy tym 450 ton materiałów wybuchowych. Budowę kolei zakończono w 1900 roku, a 29 czerwca 1900 roku trasę o długości 110 mil przejechał pierwszy pociąg. Nie był to pierwszy pociąg na Alasce, bowiem pociąg wycieczkowy przejechał ze stacji Skagway na przedmieścia tego miasteczka (6,4 km już w 1898 roku. Kolej kursowała od 1900 roku do 1982, kiedy została zamknięta.

Od 1988 po trasie kursują sezonowo pociągi wycieczkowe zestawione z wagonów retro. Pociągi przewożą turystów ze Skagway, gdzie w budynku dawnej dyrekcji kolei urządzono muzeum, do Carcross (67,5 kilometra). Trasa wiedzie przez przepiękne tereny pełne mostów (w tym największy na świecie most wspornikowy), tuneli, a podróżni mogą podziwiać majestatyczne szczyty gór, rwące rzeki i spokojne jeziora.

Jak podaje strona internetowa kolei, w 2012 roku na trasie Skagway - Carcross od maja do września przewieziono 390 000 turystów, chociaż tak naprawdę pociągi przejeżdżają tylko połowę pierwotnej linii.

Firma obsługująca kolej posiada bardzo szeroką ofertę wycieczek w sezonie letnim, często połączoną z wycieczkami promowymi lub innymi dodatkowymi usługami. Najpopularniejsza z wycieczek to "Bennett Scenic Journey", czyli po prostu przejazd ze Skagway do Carcross i z powrotem. Po drodze przewidziany jest fotostop nad jeziorem Emerald oraz lunch w odrestaurowanym budynku stacji Bennett (budynek wybudowano w 1910 roku). Po lunchu pasażerowie mają ponad godzinę na spacer wokół miejscowego jeziora, które było celem poszukiwaczy złota pod koniec XIX wieku. Podróż powrotna trwa 8 godzin. Obywatele Polski muszą pamiętać o konieczności posiadania ważnej wizy amerykańskiej.

Strona główna: www.wpyr.com/index.html

White Pass and Youkon Railroad (aut. get directly town, CC-BY, flickr.com)

8. POCIĄG TORONTO - MONTREAL


Jedno z najpopularniejszych połączeń dalekobieżnych w Kanadzie.

STACJE NA TRASIE POCIĄGU TORONTO - MONTREAL:

TORONTO - stacja początkowa, więcej w dolnej części artykułu.

GUILDWOOD - stacja na przedmieściach Toronto. Odjeżdżają stąd pociągi dalekobieżne i podmiejskie.

OSHAWA - średniej wielkości miasto (ok. 150 tys. mieszkańców) położone 60 kilometrów od centrum Toronto. Kończą tu bieg niektóre pociągi podmiejskie. Stacja kolejowa jest ważnym węzłem przesiadkowym. Oshawa to coś w rodzaju miasta-sypialni, atrakcje turystyczne są skromne - ogród zoologiczny, Muzeum Motoryzacji, czy ładna zabytkowa rezydencja z ogrodami Parkwood National Historic Site.

PORT HOPE - jedna z najstarszych czynnych kanadyjskich stacji kolejowych. Oddana do użytku w 1865 roku, wyremontowana w 1985 roku. Port Hope to szesnastotysięczne miasteczko, na uwagę zasługuje ratusz, teatr, Kanadyjskie Muzeum Pożarnictwa i rezerwat przyrody na rzece Ganaraska tuż za miastem.

COBOURG - niedalekie miasteczko podobnej wielkości jak Port Hope. Ładna stacja kolejowa, zabytkowy ratusz, plaża, latarnia, maleńkie muzeum Sifton Cook Heritage Centre raczej dla dzieci.

TRENTON - kolejne z miasteczek liczących niecałe 20 tysięcy mieszkańców. Największe atrakcje to zabytkowa wieża zegarowe, Narodowe Muzeum Lotnictwa (na peryferiach znajduje się baza lotnicza kanadyjskich sił powietrznych), ponadto długi most kolejowy.

BELLEVILLE - stacja kolejowa wyremontowana w latach 2010-2012. Belleville liczy niemal 50 tysięcy mieszkańców; pojedyncze zabytkowe budynki; centrum przypomina trochę zabudowę znaną z amerykańskich miast, w niektórych miejscach z francuskich. W pobliżu popularne jaskinie Tyendinaga.

NAPANEE - nie zatrzymują się tu wszystkie pociągi. W miasteczku można zobaczyć Muzeum Pianin oraz muzeum regionalne urządzone w starym więzieniu (Lennox and Addington County Museum & Archives).

KINGSTON - średniej wielkości miasto (ok. 123 tys. mieszkańców), sporo zabytkowych budynków i parków. Spośród wszystkich atrakcji największą popularnością cieszy się Muzeum Więziennictwa.

GANANOQUE - pięciotysięczne miasto bez większych atrakcji turystycznych. Popularność wśród turystów zawdzięcza rzece św. Wawrzyńca i pobliskiemu archipelagowi Tysiąca Wysp. Jest więc doskonałą bazą wypadową.

BROCKVILLE - węzeł kolejowy, odchodzi stąd linia kolejowa do Ottawy; część pociągów z Toronto jedzie więc do Montrealu, część do Ottawy. Warto zobaczyć stary tunel kolejowy - pierwszy tunel kolejowy w Kanadzie oddany do użytku w 1860 roku.

CORNWALL - 45-tysięczne miasto, ruiny kościoła św. Rafała i Muzeum Regionalne.

DORVAL - stacja w pobliżu lotniska międzynarodowego w Quebecu. Kilkadziesiąt metrów dalej znajduje się stacja pociągów podmiejskich, z której można dojechać do centrum Quebecu.

MONTREAL - stacja końcowa pociągu Toronto - Montreal. Więcej w dolnej części artykułu.

Połączone pociągi Toronto - Montreal i Toronto - Ottawa w Belleville (aut. Robert Taylor, CC-BY-SA, flickr.com)

9. POCIĄG MONTREAL - HALIFAX


NAJWAŻNIEJSZE STACJE NA TRASIE POCIĄGU MONTREAL - HALIFAX:

MONTREAL - stacja początkowa pociągu. Więcej w dolnej części artykułu.
SAINT LAMBERT - stacja kolejowa w miasteczku Saint Lambert, które od Montrealu oddziela rzeka św. Wawrzyńca. Pociąg przejeżdża przez rzekę drogowo-kolejowym Mostem Wiktorii. Stacja leży na drodze pomiędzy Saint Lambert a Longueuil.

SAINT HYACINTHE - miasto (ok. 53 tys. mieszkańców) bez większych atrakcji turystycznych. Zabytkowe budynki nieliczne, należy wymienić dawną pocztę, ratusz i coś w rodzaju bramy miejskiej wybudowanej na drodze.

DRUMMONDVILLE - siedemdziesięciotysięczne miasto, do którego warto przyjechać, aby zobaczyć skansen Le Village Quebecois d'Antan, utworzony w formie typowej dla prowincji Quebec wsi z XIX wieku.

CHARNY - stacja obsługująca miasteczko Charny oraz średniej wielkości miasto Levis, znane z malowniczych wodospadów Chaudiere.

SAINTE FOY - stacja w jednym z miast wchodzących w skład aglomeracji Quebecu. Ze stacji kursują autobusy do centrum miasta Quebec.

LA POCATIERE - małe miasteczko z zakładami Bombardier Transport Canada.

RIVIERE DU LOUP - miasteczko liczące ok. 20 tysięcy mieszkańców. Pojedyncze zabytkowe budynki w centrum, ładny wodospad w Parc des Chutes. Atrakcja turystyczna to rejs promem przez rzekę św. Wawrzyńca z Riviere du Loup do Saint Simeon.

RIMOUSKI - nieduże miasto (ok. 46 tys. mieszkańców). Pojedyncze zabytkowe budynki, w okolicy sporo szlaków turystycznych.

SAYABEC - maleńka miejscowość, wymieniam na liście ze względu na drewnianą, zabytkową stację kolejową.

AMQUI - również zabytkowa drewniana stacja kolejowa. W samym miasteczku nie ma nic ciekawego.

MATAPEDIA - węzeł kolejowy. Pociąg Montreal - Gaspe do tego miejsca jedzie tą samą trasą, co pociąg Montreal - Halifax. Kolejna zabytkowa stacja kolejowa.

CAMPBELTON - miasteczko znane z długiego mostu drogowego nad ujściem rzeki Ristigouche.

BATHURST - dwudziestotysięczne miasto. W pobliżu wodospady Pabineau. Szerokie możliwości aktywnego wypoczynku i uprawiania sportów wodnych.

MIRAMICHI - miasteczko (ok. 17 tys. mieszkańców) u ujścia rzeki Miramichi do zatoki o tej samej nazwie. Godny uwagi jest długi most drogowy.

MONCTON - średniej wielkości miasto. Ośrodek przemysłowy, handlowy i administracyjny. Zabudowa współczesna, atrakcje skupione głównie wokół wzgórza Magnetic Hill położonego daleko od centrum - ogród zoologiczny; znany aquapark, park rozrywki i pole golfowe. Bliżej centrum warto zajrzeć do Parku Tysiąclecia.

SACKVILLE - mała miejscowość z ładną zabudową. Dobre opinie zbiera miejscowy rezerwat ptaków wodnych Sackville Waterfowl Park. W pobliżu duży most kolejowy.

TRURO - miasteczko (12 tys. mieszkańców), którego główną atrakcją są kawałki Muru Berlińskiego. Ładne parki i malownicze szlaki turystyczne.

HALIFAX - stacja końcowa pociągu. Więcej w dolnej części artykułu.

10. POCIĄG TORONTO - WINDSOR

Połączenie kolejowe z Toronto do Windsor przy granicy kanadyjsko-amerykańskiej. Pierwsze miasto po stronie amerykańskiej to Detroit, ze względu na upadek gospodarczy i związane z tym problemy społeczne, wizyta w tym mieście nie musi być przyjemnym przeżyciem. Na trasie nie ma przystanków na żądanie. Czas przejazdu pociągu w jedną stronę to niecałe 4 i pół godziny

STACJE NA TRASIE TORONTO - WINDSOR:

OAKVILLE - część aglomeracji Toronto. Miasto przemysłowe, między innymi fabryka Forda.

ALDERSHOT - stacja w wiosce Aldershot służąca podróżnym z pobliskiego miasta Burlington (ok. 175 tys. mieszkańców). W Burlington jedyna atrakcja to ścieżki spacerowe nad jeziorem Ontario.

BRANTFORD - prawie stutysięczne miasto. Zabudowa współczesna, zabytkowe budynki to Woodland Cultural Centre i Glenhyrst Gardens - rezydencja z parkiem. Popularne muzea to muzeum wojskowości i Muzeum PC (komputerów osobistych). Dla rodzin ogród zoologiczny. Stacja obsługuje również miasteczka Paris i Simcoe.

WOODSTOCK - nieduże miasto z pojedynczymi zachowanymi zabytkowymi budynkami. Zabytkiem jest również budynek stacji kolejowej. Ładna główna ulica.

INGERSOLL - małe miasteczko (ok. 12 tys. mieszkańców). Jedyna atrakcja to małe Muzeum Sera i Rolnictwa.

LONDON - duże miasto (ok. 383 tys. mieszkańców), ośrodek administracyjny i handlowy. Położone nad rzeką Thames (czyli gdybyśmy tłumaczyli Tamizą), liczne parki. Najważniejszy zabytek to katedra św. Piotra. Kilka interesujących muzeów, między innymi London Children's Museum, The Royal Canadian Regiment Museum i Muzeum Archeologiczne Ontario. Ważny węzeł transportowy.

GLENCOE - wieś na trasie pociągu Toronto - Windsor. W pobliżu stacji kilka innych wsi tworzących odrębną jednostkę samorządową - łącznie niecałe 6 tysięcy mieszkańców. Brak atrakcji turystycznych.

CHATHAM-KENT - stutysięczne miasto nad rzeką Thames. Małe muzeum kolejnictwa.

WINDSOR - duże miasto na granicy kanadyjsko-amerykańskiej. Ośrodek przemysłu samochodowego. W przeciwieństwie do Detroit rozwija się i uważane za świetne miejsce do życia dla emerytów. Pod względem architektonicznym przeciętne - pozytywnie wyróżnia się na przykład budynek miejscowego uniwersytetu.

11. MUZEA KOLEJNICTWA


Na terytorium Kanady działa kilkanaście muzeum kolejnictwa, od dużych i reprezentacyjnych placówek, po maleńkie muzea prowadzone przez lokalnych miłośników kolei. Krótko opisałem tylko najważniejsze z nich, z pewnością warte zobaczenia.

Canadian Railway Museum


Duże muzeum kolejnictwa znane też pod nazwą "Exporail". Muzeum mieści się w mieście Saint-Constant blisko Montrealu, skąd dojedziemy do muzeum pociągiem podmiejskim (stacja Saint-Constant, linia CA).

Muzeum zbiera świetne recenzje i może pochwalić się bogatą kolekcją wagonów i lokomotyw z różnych okresów funkcjonowania kolei w Kanadzie (ponad 140 sztuk). Od połowy maja do października czynna jest także wystawa taboru przed halą muzeum. Od połowy maja do października można się przejechać koleją miniaturową, zabytkowym tramwajem a także pociągiem pasażerskim z wagonem retro (ten ostatni tylko w niedziele).

Zwiedzającym udostępniono ok. 25 000 dokumentów i innych eksponatów związanych z historią kolei w Kanadzie.

Strona internetowa: www.exporail.org

Winnipeg Railway Museum


Muzeum kolejnictwa na dworcu kolejowym Winnipeg Union Station. Ekspozycję umieszczono na torach 1 i 2. Wśród eksponatów znajdziemy między innymi lokomotywę parową Countess of Dufferin, lokomotywy spalinowe i elektryczne, stare wagony, urządzenia techniczne oraz wystawę dotyczącą historii kobiet w kolejach kanadyjskich.

Strona internetowa: www.wpgrailwaymuseum.com

Canadian Museum of Rail Travel


Małe muzeum kolejnictwa w miasteczku Cranbook, funkcjonuje również pod nazwą "Trains Deluxe". Ekspozycja niewielka, lecz ciekawa - kilka zabytkowych pociągów, czyli zabytkowa lokomotywa + zabytkowe wagony, jak również pojedyncze wagony. Część wagonów została odrestaurowana. Muzeum wysoko oceniane przez internautów, aczkolwiek strona internetowa nie zachęca do wizyty.

Strona internetowa: www.trainsdeluxe.com

Alberta Railway Museum


Muzeum położone na pustkowiu 10 kilometrów od Edmonton. Placówka prowadzona przez wolontariuszy. Jak na muzeum tego typu kolekcja jest imponująca - zgromadzono ponad 75 wagonów, lokomotyw, drezyn i pojazdów technicznych. Ponadto organizowane są krótkie przejażdżki pociągami retro. Jak podaje strona internetowa muzeum, jest to trzecie pod względem wielkości muzeum kolejnictwa w Kanadzie.

Muzeum polecane przez internautów. Dużo osób zwraca uwagę, iż dojazd jest fatalnie oznaczony i łatwo przegapić to miejsce.

Strona internetowa: www.albertarailwaymuseum.com

Toronto Railway Museum


Muzeum kolejnictwa w centrum Toronto, w pobliżu słynnej wieży CN Tower. Część pojazdów wystawiona jest w parku i można je obejrzeć bezpłatnie, natomiast część kolekcji, symulator lokomotywy oraz inne eksponaty stoją w budynku dawnej lokomotywowni, gdzie wstęp jest płatny. W sezonie kursuje również kolejka miniaturowa. Oceny internautów są podzielone, część osób ocenia muzeum bardzo nisko, część uważa, iż miejsce warto odwiedzić, szczególnie jeżeli towarzyszy nam dziecko.

Strona internetowa: www.torontorailwaymuseum.com/

Northern Ontario Railroad Museum & Heritage Centre


Nieduże muzeum kolejnictwa w Capreol (zatrzymuje się tu pociąg The Canadian), niedaleko Sudbury. Muzeum podzielone jest na trzy części. Pierwsza znajduje się w wiktoriańskim domu z 1916 roku - tutaj urządzono herbaciarnię, sklep z pamiątkami i toalety dla zwiedzających, a kilka pokoi zamieniono na wystawy. Oprócz pokoju poświęconego kolei przygotowano pokój poświęcony historii przemysłu drzewnego i przemysłu górniczego w regionie oraz wystawę starych urządzeń używanych w szeroko pojętej łączności i telegrafii.

Za wspomnianym domem rozciąga się tzw. Prescott Park, w którym można obejrzeć zabytkowe lokomotywy i wagony. Park jest niewielki, więc i eksponatów jest niezbyt dużo, natomiast są dobrze utrzymane.

Trzecia część mieści się w budynku dawniej służącym władzom miejskim, policji i straży pożarnej, przejętym przez muzeum w 2011 roku. Poza biblioteką naukową w budynku urządzono kilka wystaw tematycznych dotyczących między innymi więziennictwa, fryzjerstwa i sportu. Kolej reprezentuje makieta kolejowa.

Strona internetowa: normhc.ca

Muzeum Kolejnictwa w Toronto(aut. Matthew Nichols, CC-BY-SA, flickr.com)

12. KOLEJE LINOWO-TERENOWE


Na terenie Kanady czynnych jest tylko kilka kolei linowo-terenowych.

FUNICULARE DU VIEUX QUEBEC

Kolej linowo-terenowa o burzliwej historii i jedna z najpopularniejszych atrakcji miasta. Funikular zlokalizowany w dzielnicy Stary Quebec łączy Dolne Miasto z Górnym Miastem, czyli miejsca, gdzie mieści się najwięcej atrakcji turystycznych. Linia kolejowa jest bardzo stroma, według internautów zaletą przejazdu są piękne widoki z wagoniku.

Kolej została wybudowana w 1897 roku. W 1945 roku została zniszczona przez pożar. W 1996 roku brytyjska turystka zginęła w wypadku spowodowanym awarią hamulca - wagonik kolei zjechał na dolną stację i rozbił się. Przez dwa lata od wypadku kolejka była nieczynna. Obecnie funkcjonuje bez zakłóceń.

www.funiculaire-quebec.com

FALLS INCLINE RAILWAY

Krótka linia kolei linowo-terenowej w pobliżu Wodospadów Niagara. Pozwala w łatwy sposób dostać się z ulicy pełnej hoteli i kasyn w pobliże wodospadu. Wagoniki klimatyzowane.

Kolejka została wybudowana w 1966 roku, w 2013 roku przeszła remont generalny; wymieniono również wagoniki z otwartych na klimatyzowane.

Podobno najwolniejsza kolej linowo-terenowa na świecie.

Długość trasy to 59,8 m, nachylenie 30 stopni, a prędkość 1 metr na sekundę. W każdym wagoniku zmieści się 40 pasażerów.

Strona internetowa: www.niagaraparks.com/niagara-falls-attractions/falls-incline-railway.html

SHAW CONFERENCE CENTRE

Szklana winda na torach w Shaw Conference Centre w Edmonton. Brak szczegółowych danych.

RIVER VALLEY FUNICULAR

Kolej linowo-terenowa w Edmonton, wybudowana w latach 2016-2017. Funikular wybudowano wzdłuż drewnianych schodów, a teren wokół przekształcono w malowniczy park.

Widok na funikular w Quebecu (aut. Tony Webster, CC-BY-SA, flickr.com)

13. TORONTO


Toronto to największe miasto Kanady, znane na całym świecie jako miasto tolerancji i wielu kultur. To nowoczesne miasto, z bardzo dobrze rozwiniętą siecią komunikacji miejskiej, w tym kolei podmiejskiej. Na pocztówkach i w przewodnikach często możemy zobaczyć liczne drapacze chmur w centrum tej metropolii. Nazwa Toronto pochodzi z języka Huronów i oznacza "miejsce spotkań".

NAJWAŻNIEJSZE ATRAKCJE TURYSTYCZNE:

CN Tower - wieża telewizyjna o wysokości 553 metrów, symbol Toronto. Do niedawna była najwyższą wolnostojącą budowlą świata. Co ciekawe, wybudowana została przez przedsiębiorstwo kolejowe Canadian National, które w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pozbyło się budynku. Wieża, podobnie jak inne wieże tego typu, dysponuje restauracją i tarasem widokowym, z których można podziwiać piękną panoramę miasta i okolicy w promieniu wielu kilometrów, o ile pogoda na to pozwala. Kawiarnia "Horizon's Cafe" mieszcząca jednocześnie 500 osób, położona jest na wysokości 346 metrów, a taras widokowy jeszcze 100 metrów wyżej - na 447 metrze. Odważni mogą uczestniczyć w nowej atrakcji - Edge Walk, czyli tak zwany "spacer na na krawędzi" na wysokości 356 metrów. Śmiałkowie spacerują po specjalnej platformie przypięci linami zabezpieczającymi do metalowego pierścienia wokół korony budynku. W praktyce przez cały "spacer" są wychyleni poza krawędź CN Tower. Ten 20-30 minutowy spacer jest częścią półtoragodzinnej wycieczki po wieży, która kosztuje 175 dolarów kanadyjskich.

Rogue Valley Park - ogromny park na peryferiach miasta. Toronto słynie jako miasto zieleni, bowiem zieleń zajmuje aż 20% powierzchni metropolii. Sam park zajmuje około 5000 hektarów i jest największym parkiem w obrębie miasta na świecie. St. Lawrence Market - hala targowa z historią sięgającą 1803 roku. W sobotę tłumy mieszkańców Toronto wybierają się tu na zakupy. Nie jest to jednak oryginalny budynek. Hala targowa znajduje się w zabytkowej dzielnicy, gdzie działa między innymi pierwsza poczta w Toronto oraz muzeum poczty kolonialnej.

Rogers Centre - dawniej SkyDome to pierwszy na świecie stadion z rozsuwaną kopułą. Wielki, wielopoziomowy stadion służy jako miejsce zmagań baseballa, koszykówki i piłki nożnej, odbywają się tu również koncerty, ponieważ arena słynie ze świetnej akustyki. Usytuowany jest tuż przy wieży CN Tower.

Yonge Street - najstarsza ulicca Toronto dzieląca miasto na część wschodnią i zachodnią przez długi czas była najdłuższą drogą na świecie. Długość ulicy wynosi aż 1896 kilometrów.

Toronto ZOO - największe kanadyjskie ZOO o powierzchni 287 hektarów. Podzielone na siedem części według stref klimatycznych. Liczne gatunki zwierząt z całego świata.

Królewskie Muzeum Ontario (Royal Ontario Museum) - największe muzeum w Kanadzie, posiadające ponad 5 milionów eksponatów. Wiele ciekawych wystaw tematycznych dotyczących różnych dziedzin, między innymi nauki, sztuki i historii. Niedawno otwarto nowy aneks, w którym mieści się sześć galerii. W hallu przy głównym wejściu uwagę zwracają totemy Indian mierzące 24,5 m wysokości. Muzeum organizuje również wystawy tymczasowe. Wstęp płatny

Hockey Hall Of Fame - muzeum poświęcone w całości hokejowi na lodzie. W środku znajdziemy "salę sław", liczne zdjęcia i pamiątki po sławnych graczach.

Bata Shoe Museum leżące przy Bloor Street i St. George Street to muzeum mieszczące się w gmachu w kształcie pudełka na buty. Muzeum poświęcone jest historii obuwia na przestrzeni wieków. Zwiedzający mogą wysłuchać wykładu oraz obejrzeć liczne eksponaty, z których najstarsze mają aż 4500 lat.

Black Creek Pioneer Village - skansen pokazujący życie pierwszych osadników na terenie Toronto. Czterdzieści domów z kompletnym wyposażeniem przybliża zwiedzającym atmosferę XIX wieku i ówczesne zwyczaje. W skansenie odbywają się też rekonstrukcje historyczne, czy przedstawienia. To miejsce bardzo popularne wśród turystów, rozciągające się na powierzchni 30 hektarów. Zwiedzanie z przewodnikiem.

Art Gallery Of Ontario - galeria sztuki o ponad stuletniej tradycji położona tuż przy chińskiej dzielnicy. W budynku wystawiono zbiory sztuki kanadyjskiej, amerykańskiej i europejskiej. Liczbz eksponatów jest imponująca - ponad 26 000. W latach 2005-2007 galeria przeszła remont. Dobudowano także aneks, dzięki czemu znacznie zwiększyła się powierzchnia wystawowa.

Chinatown - wciąż rozrastająca się dzielnica chińska kojarzona z licznymi sklepami zielarskimi, straganami warzywnymi i knajpkami. Znajdują się tu także najbardziej znane chińskie restauracje w mieście. Chinatown tętni życiem od rana do późnej nocy, warto się tu wybrać nawet ze względu na ciekawą architekturę.

The Danforth - w części dzielnicy można się poczuć, jak w Grecji. Na ulicach zamieszkanych przez Greków warto zajrzeć do którejś z greckich restauracji, aby spróbować znanych z Grecji dań typu "souvlaki".

Toronto Islands - niewielkie wysepki wzdłuż Toronto. Na wysepki można dopłynąć promem. Są to strefy bez samochodów, można się po nich poruszać pieszo lub rowerem. Na wyspach można spacerować po pięknych deptakach i ścieżkach spacerowych wzdłuż brzegów.

Queen's Park - siedziba parlamentu prowincji Ontario. Znajduje się w samym centrum miasta, a nazwa Queen's Park, choć odnosi się do budynku, jest również nazwą parku, w którym zbudowano budynek parlamentu prowincji. Gmach został wybudowany w 1892 roku w stylu neoromańskim.

Paramount Canada's Wonderland - park rozrywki o powierzchni 130 hektarów. Mnóstwo atrakcji dla całej rodziny.

DWORZEC KOLEJOWY

Główny dworzec kolejowy w Toronto (Union Station) położony jest w centrum miasta, przy 65 Front Street West. Budynek dworca otwarty jest od poniedziałku do soboty w godzinach 05:30 - 00:45, natomiast w niedziele od 06:30 do 00:45. Kasy są czynne do 19:00 lub do 22:00 w zależności od dnia tygodnia. Budynek przystosowany jest do obsługi osób niepełnosprawnych.

Widok na centrum Toronto (aut. Marcela, CC-BY-SA, flickr.com)

14. VANCOUVER


Vancouver należy do najbardziej znanych kanadyjskich miast przede wszystkim dzięki Zimowym Igrzyskom Olimpijskim w 2010 roku, a także dzięki rankingom najlepszych miast do życia, w których od lat pojawia się na czołowych miejscach. Istotnie, Vancouver może poszczycić się licznymi atrakcjami turystycznymi, piękną przyrodą, spokojem, ale również wysokimi kosztami życia. Miasto z pewnością warto odwiedzić, choć największa część zabudowań z czasów zimowej olimpiady znajduje się w oddalonym o 100 kilometrów kurorcie Whistler,, podziwiając piękne krajobrazy za oknami klimatyzowanych, wygodnych wagonów.

NAJWAŻNIEJSZE ATRAKCJE TURYSTYCZNE

Stanley Park uważany jest za jeden z najpiękniejszych parków miejskich na świecie. Nazwany w 1889 roku na cześć gubernatora Stanleya zajmuje powierzchnię 405 hektarów nad zatoką Burrarda. W parku rosną głównie cedry, choiny i daglezje. Park uznany za Pomnik Historii Narodowej Kanady jest ulubionym miejscem rekreacji mieszkańców Vancouver. Na dziesięciokilometrowej alejce tuż nad zatoką można spacerować, podziwiając panoramę miasta i łodzie pływające po wodach zatoki. Do największych atrakcji parku należy Vancouver Aquarium Marine Science Centre (wstęp płatny), gdzie żyje około 8 tysięcy zwierząt, między innymi delfiny i rekiny.

Gastown - najstarsza, zabytkowa dzielnica Vancouver powstała wokół tartaku około 1867 roku. Z początku zamieszkana głównie przez poszukiwaczy złota przesiadujących w miejscowych barach, przez dziesięciolecia zmieniła się nie do poznania, obecnie na ulicy znajdziemy głównie antykwariaty, sklepy z pamiątkami, wiele galerii sztuki, a w bocznych uliczkach zapraszają przytulne kawiarenki i knajpki. Pod względem architektonicznych to perła Kanady - wiktoriańskie domy wzdłuż brukowanych uliczek, odrestaurowane budynki, pomnik Jacka Deightona (tzw. "Gazowanego Jacka"), legendarnej postaci z pierwszych lat istnienia dzielnicy.

Chinatown - zabytkowa dzielnica chińska założona w XIX wieku przez masowo napływających do miasta Chińczyków. Pod względem wielkości może rywalizować z podobnymi dzielnicami w San Francisco i Nowym Jorku, słynie głównie z małych sklepików oraz niezliczonych knajpek i małych restauracji. W Chinatown do dziś stoi wiele budynków w stylu wschodnim. Bardzo ładnie prezentuje się brama wejściowa do dzielnicy zbudowana w kształcie łuku.

Dr Sun Yat Sen Classical Garden - pierwszy ogród chiński założony poza granicami Chin. Znajduje się w opisanej wyżej dzielnicy Chinatown. Powstał w latach w latach 1985-1986, w stylu dynastii Ming.

Most wiszący Capilano - most o długości 136 metrów i wysokości 70 metrów jest jedną z największych atrakcji turystycznych Vancouver. Zbudowany w 1889, został przebudowany w 1956. Most ozdobiony indiańskimi totemami został wzmocniony stalowymi linami. Mimo to nadal czuć charakterystyczne kołysanie pod nogami, a spojrzenie w dół na rzekę Capilano może spowodować zawroty głowy u osób cierpiących na lęk wysokości. Most należy do prywatnego przedsiębiorcy, a wstęp jest płatny. Nie odstrasza to turystów, których każdego roku przybywa tu około 800 tysięcy.

Muzeum Antropologiczne - muzeum położone na terenie Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej udostępnia zwiedzającym zbiory związane z odkryciami archeologicznymi z całego świata, przy czym najwięcej zbiorów dotyczy etnografii Indian zamieszkujących dawniej tereny dzisiejszej Kanady. Najważniejszy obiekt muzealny w Vancouver słynący z największej na świecie kolekcji indiańskich totemów oraz zrekonstruowanej osady indiańskiej.

Vancouver Museum - największe muzeum miejskie w Kanadzie wystawia eksponaty dotyczące najstarszych dziejów regionu, przez okres kolonizacji, po historię najnowszą. Mieści się na Chestnut Street.

Vancouver Art Gallery - galeria sztuki znana z kolekcji obrazów malarki Emily Carr pochodzącej z Kolumbii Brytyjskiej. Mimo dobrej reklamy galeria zbiera raczej negatywne recenzje ze względu na dużą ilość prac współczesnych.

Harbour Centre - budynek z wieżą widokową na szczycie, z której widać jak na dłoni panoramę Vancouver otoczonego przez wody zatoki i góry. Zlokalizowany przy 555 West Hastings street jest doskonale widoczny z centrum miasta.

DWORZEC KOLEJOWY

Główny dworzec kolejowy w Vancouver (Pacific Central Station) położony jest na skraju śródmieścia, przy Chinatown. Budynek dworca otwarty jest przez cały tydzień od 05:00 do 01:00, natomiast kasy biletowe czynne są w poniedziałki, środy, czwartki i soboty w godzinach 06:00-17:30, we wtorki i piątki 06:00-20:30 z przerwą od 09:00 do 09:30, a w niedziele od 06:00 do 20:30 bez półgodzinnej przerwy.

Widok na centrum Vancouver (aut. Harshii Shah, CC-BY-ND, flickr.com)

15. OTTAWA


Ottawa to stolica Kanady. Dawniej nosiła nazwę Bytown i była miejsce pracy dla drwali mieszkających w fatalnych warunkach. Zorganizowane gangi prowadziły wojny o zyski z wyrębu lasów, a na terenie Bytown codziennością były bójki i napady. Obecnie nie widać śladów mrocznej przeszłości, dzisiejsza stolica to zupełnie inne miasto. Niskie bezrobocie, dynamiczny rozwój, bezpieczeństwo - tymi słowami można określić kanadyjską stolicę.

Może jest trochę mniej atrakcyjna dla turystów, jednak bardzo dobrze nadaje się na krótszy pobyt.

NAJWAŻNIEJSZE ATRAKCJE TURYSTYCZNE:

Parliament Hill - zespół budynków wybudowanych w latach 1859-1866 (według strony parlamentu, z wyjątkiem wieży i biblioteki). Rok później parlamentarzyści zasiedli w ławach. 50 lat później, 3 lutego 1916 roku w czytelni biblioteki wybuchł mały pożar, który wkrótce rozszerzył się na cały zespół budynków. Po pożarze parlament przeniósł się do Victoria Memorial Museum (dzisiejsze Muzeum Przyrodnicze), ale społeczeństwo domagało się odbudowy budynków. Odbudowę rozpoczęto jeszcze w czasie pierwszej wojny światowej. Budowa centralnego budynku zaprojektowanego przez Johna Pearsona i Jeana Omera Marchanda zakończyła się w 1922 roku. Wśród budynków szczególną uwagę zwraca Wieża Pokoju z 1927 roku mierząca 92,2 m . Parlament Hill co roku odwiedzają trzy miliony turystów.

Katedra Notre Dame - najstarszy i największy kościół w Ottawie, wybudowany na miejscu drewnianego kościoła św. Jacques’a z 1832 roku. Kościółek został zburzony w 1841 roku, po czym rozpoczęto budowę dzisiejszej świątyni. Katedra została odnowiona w 1990 roku.

Kanadyjskie Muzeum Cywilizacji (Canadian Museum of Civilization) - muzeum historii ludzkości, jedno z najczęściej odwiedzanych kanadyjskich muzeów otwarte już 1856 roku. Muzeum to placówka naukowa zajmującasię badaniami z zakresu archeologii, geologii, historii i innych nauk o historii cywilizacji. Zadaniem muzeum jest gromadzenie i przechowywanie eksponatów dotyczących historii kraju oraz sztuki rdzennej ludności.

Kanadyjska Galeria Narodowa (National Gallery of Kanada) - jedna z pierwszych galerii sztuki na terenie Kanady, utworzona już w 1880 roku. Wielokrotnie zmieniała siedzibę, obecnie mieści się w pięknym budynku ze szkła zaprojektowanym przez Moshe Safdiego. Budynek oddany do użytku w 1988 roku jest jednym z symboli Ottawy. Galeria posiada bogatą kolekcję fotografii, obrazów, rysunków i rzeźb. Przed wejściem do galerii zwraca uwagę rzeźba pt. "Maman" przedstawiająca ogromnego pająka.

Muzeum Waluty (Currency Museum) - muzeum dla miłośników monet i banknotów. Można tu obejrzeć banknoty i monety z całego świata. Oprócz tego udostępniono kolekcję portfeli i portmonetek oraz kas z różnych lat. Muzeum otwarte 5 lutego 1980 roku mieści się na parterze Narodowego Banku Kanady (Bank of Canada). Najbardziej interesującym eksponatem jest bez wątpienia kamień rai, używany jako środek płatniczy na wyspach Yap w archipelagu Mikronezji.

Kanadyjskie Muzeum Wojny (Canadian War Museum) - muzeum dokumentujące historię związaną z wojskowością na terenach dzisiejszej Kanady i nie tylko. Posiada pięć wystaw stałych, z których najciekawsza to ekspozycja dotycząca udziału kanadyjskich żołnierzy w walkach podczas drugiej wojny światowej. Muzeum rozsławił jeden z eksponatów - mercedes Hitlera. Ponadto organizowane są liczne wystawy tymczasowe dotyczące konfliktów zbrojnych na całym świecie.

Bytown Museum - małe muzeum zlokalizowane na brzegu kanału Rideau. Otwarte w 1917 roku, od 1951 udostępnia swoje zbiory w obecnej siedzibie. Eksponaty przybliżają zwiedzającym historię miasta od czasów niesławnego Bytown do dzisiejszej Ottawy. Muzeum jest czynne przez cały rok.

Kanał Rideau - kanał łączący Ottawę z miastem Kingston. Zbudowany został w latach 1826-1832 na wypadek wojny ze Stanami Zjednoczonymi. Kanał budowali irlandzcy robotnicy niemiłosiernie kąsani przez komary, pod surowym nadzorem Brytyjczyków. Kanał biegnie częściowo korytem rzeki Rideau, ma aż 47 śluz. Kończy się przy Parliament Hill, a uwagę zwracają 22 bunkry w różnych miejscach, z których największy znajduje się w Merrickville.

DWORZEC KOLEJOWY

Dworzec kolejowy w Ottawie położony jest 4 kilometry od centrum miasta, 25 kilometrów od lotniska, przy 200 Tremblay Road. Kasy są czynne od poniedziałku do piątku od 05:00 do 20:45, w soboty od 06:00 do 20:45, natomiast w niedziele od 08:00 do 20:45. Sam dworzec otwarty jest od 05:00 do 23:30 od poniedziałku do piątku, od 06:00 do 23:30 w soboty oraz od 08:00 do 00:00 w niedziele. Dla podróżnych przygotowano toalety, poczekalnię, bankomat, kiosk, bistro, przechowalnię bagażu oraz pomieszczenie dla rowerów.

16. MONTREAL


Montreal to drugie pod względem wielkości miasto Kanady, położone w dużej części na dwóch wyspach Île de Montréal i Jésus. Ośrodek gospodarczy, kulturalny, ważny port morski. Miasto powstało jako osada francuska nazwana Mont Royal - "Wzgórze królewskie". W Montrealu spotkamy się z francuskimi napisami, na ulicach usłyszymy również język francuski, lecz nie powinno być problemów z porozumieniem się po angielsku. Część mieszkańców mówi po włosku, portugalsku, grecku, arabsku i w innych językach. Po mieście najlepiej poruszać się metrem. W Montrealu odbywały się Zimowe Igrzyska Olimpijskie w 1976 roku oraz Targi Expo w 1967.

NAJWAŻNIEJSZE ATRAKCJE TURYSTYCZNE

Vieux Montreal, czyli "Stary Montreal". Jeden z największych zespołów zabytkowych w Ameryce Północnej tworzony przez brukowane uliczki otoczone zabytkowymi budynkami z XVII, XVIII i XIX wieku. Idealne miejsce do długich spacerów lub przejażdżki powozami. Jednym z dwóch najważniejszych miejsc "Starego Montrealu" jest Place Jacques-Cartier, gdzie o każdej porze dnia można spotkać tłumy ludzi przesiadujących w licznych restauracjach i kawiarniach z tarasami lub ogródkami. Na placu stoi Kolumna Nelsona, upamiętniająca brytyjskiego admirała. Drugi plac - Place d'Armes otoczony jest przez budynki, w których miesczą się głównie banki. Ulice "Starego Montrealu" słyną z licznych sklepów, kawiarenek i galerii sztuki.

Katedra Notre Dame- najstarszy kościół w mieście stoi przy Place d'Armes. Obecny wygląd zawdzięcza przebudowie w XIX wieku. Katedra zbudowana ok. 1829 roku charakteryzuje się surowymi murami i bogatym wnętrzem.

Kaplica Notre-Dame-de-Bo-Secours - najstarsza murowana kaplica w Montrealu zbudowana około 1658 roku. Nazywana Kościołem Marynarzy, bowiem to właśnie tu mieli dziękować Matce Boskiej ocaleni z katastrof morskich. W kaplicy znajduje się Muzeum Margerite Bourgeoys - pierwszej nauczycielki w Montrealu. Kaplica znajduje się tuż przy Place Jacques-Cartier.

Oratorium św. Józefa - piękny kościół na wzgórzu Mont Royal wznoszący się 152 metry ponad poziom ulic. Budowa świątyni została zainicjowana przez Alfreda Bessette, znanego jako brat Andre, słynnego z cudownych uzdrowień, które następowały po posmarowaniu chorych "olejem św. Józefa". Dziś, w krypcie świątyni, można zobaczyć liczne kule pozostawione przez uzdrowionych inwalidów. Le Vieux - dawny port, obecnie dzielnica rozrywki.

Marche-Bonsecours - ogromny gmach z charakterystyczną, długą fasadą i srebrną kopułą obecnie jest siedzibą władz miejskich. Odbywają się tu również konferencje, wystawy i koncerty.

Mont Royal - wymienione na początku wzgórze z ogromnym parkiem i oratorium św. Józefa. Idealne miejsce na spacery i jogging, a w zimie na rekreację na nartach. Wzgórze ma jedynie 232 metry, ale nazywane jest "górą". Tereny wokół wzgórza są płaskie, dzięki czemu z punktu widokowego można podziwiać urzekającą panoramę Montrealu.

Muzeum McCord - muzeum historii Kanadyjskiej z wystawami dotyczącymi rdzennych mieszkańców okolicznych terenów.

Jardin botanique de Montréal - montrealski ogród botaniczny należy do największych w Ameryce Północnej. Zwiedzający mogą obejrzeć ponad 20 000 różnych gatunków roślin w 31 częściach ogrodu botanicznego, z których najbardziej znany jest "ogród chiński", największy tego typu ogród poza Azją. Równie znany jest "ogród japoński" oraz pawilon "Insektarium" z tysiącami owadów. Ogród botaniczny w Montrealu zbiera świetne recenzje i na pewno warto go odwiedzić.

Biodome de Montreal - muzeum przyrodnicze wybudowane na dawnym stadionie olimpijskim. W muzeum można zobaczyć odtworzone naturalne ekosystemy - między innymi las tropikalny oraz naturalne środowisko pingwinów. Turystów przyciągają szczególnie rzadkie gatunki zwierząt. Miejsce polecane, lecz wiele osób zrezygnuje ze zwiedzania ze względu na stosunkowo wysokie ceny biletów.

Muzeum Sztuk Pięknych - jedno z najbardziej znanych kanadyjskich muzeów, w którym zgromadzono dzieła sztuki współczesnej z całego świata, choć większa część pochodzi z Kanady. Kolekcje obejmują sztuki pięknej, film, muzykę i modę. W 2011 oddano do użytku czwarty pawilon muzeum oraz salę koncertową Bourgie Hall, mogącą pomieścić 444 widzów. Muzeum co roku odwiedza 770 tysięcy osób. Co ważne, wstęp jest bezpłatny.

DWORZEC KOLEJOWY

Główny dworzec kolejowy w Montrealu, Montreal Central Station, położony jest w centrum miasta, przy stacjach metra Mc Gill i Bonaventure, w pobliżu znajduje się hotel Queen Elizabeth. Budynek jest czynny przez cały tydzień od 04:30 do 00:30, natomiast kasy pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 05:30-19:15, w soboty od 06:00 do 18:30, w niedziele od 07:00 do 18:30. Kasy Amtrak czynne są od poniedziałku do niedzieli od 07:00 do 17:00.

Centrum Montrealu (aut. Pedro Szekely, CC-BY-SA, flickr.com)

17. QUEBEC



Quebec to jedno z największych kanadyjskich miast, które zupełnie nie przypomina miast Ameryki Północnej. Jest uważane za najbardziej europejskie miasto w tej części świata. Stolica prowincji Quebec położona na skarpie Cap Diamant u ujścia rzeki św. Wawrzyńca.

Za początek Quebecu przyjmuje się rok 1608, kiedy Samuel de Champlain założył placówkę handlu futrami w miejscowej wiosce indiańskiej. Już dwanaście lat później na pobliskim wzgórzu wzniesiono Fort Louis, w miejscu tym dziś znajduje się Chateau Frontenac. W 1629 roku miało miejsce oblężenie Quebecu - miasto przeszło w ręce Anglików jedynie na trzy lata. W 1663 Quebec ustanowiono stolicą Nowej Francji - kolonii francuskiej. Od tamtej pory w pobliżu miasta często toczono bitwy pomiędzy wojskami angielskimi a francuskimi. Miasto zostało bardzo dobrze ufortyfikowane, obecnie jest jedynym ufortyfikowanym miastem na północ od Meksyku.

13 września 1759 roku na przedmieściach Quebecu miała miejsce bitwa, która zadecydowała o losach Kanady. Tak zwana Bitwa na Równinie Abrahama skończyła się klęską Francuzów. Obrońcy miasta w twierdzy zdecydowali się negocjować z Brytyjczykami, atakującymi , którzy ostrzeliwali Quebec z lądu i wody. Brytyjczycy weszli do miasta 18 września 1759 roku. Francuzi ostatecznie utracili Quebec i swoją kolonię po podpisaniu Traktatu paryskiego (znanego również jako Pokój paryski) w 1763.

Brytyjczycy pozwolili francuskim kolonistom zachować religię, zwyczaje i język, co zdecydowało o dzisiejszym charakterze miasta.

W ostatnich dziesięcioleciach coraz częściej do głosu dochodzą separatyści chcący oderwać Quebec od reszty Kanady. W referendum z 1995 roku niewiele zabrakło, aby osiągnęli cel.

NAJWAŻNIEJSZE ATRAKCJE TURYSTYCZNE:

Chateau Frontenac - hotel zamkowy wybudowany na miejscu dawnego fortu, symbol miasta Quebec. Hotel otwarty w 1893 został nazwany Louisa de Buade de Frontenac'a, generalnego gubernatora Nowej Francji w latach 1672-1682. Jak piszą przewodniki, jest najczęściej fotografowanym hotelem na świecie. Z okien hotelu rozpościera się piękny widok na rzekę św. Wawrzyńca.

Place Royale - miejsce, w którym powstała pierwsza kolonia w Ameryce Północnej, do 1832 centrum biznesu w Quebecu. W 1686 roku na placu stanęło popiersie króla Ludwika XVI, stąd nazwa Place Royale. Plac jest obecnie miejscem licznych przedstawień, występów artystycznych i imprez.

Eglise Notre-Dame-des-Victoires - niewielki kościół kamienny przy Place Royale budowany w latach 1687-1723. Poważnie zniszczony wskutek brytyjskiego ostrzału w 1759, został odbudowany w 1816 roku. Obecnie to jedna z najpopularniejszych atrakcji turystycznych miasta.

Basilique Notre-Dame-de-Quebec - katedra i główna świątynia w mieście wzniesiona już w latach 1633-1647 roku. Najstarszy kościół parafialny w Ameryce Północnej. Dwukrotnie została zniszczona przez pożar, jednak udało się ją odbudować.

Pont de Québec - najdłuższy na świecie most wspornikowy. Zbudowany nad rzeką świętego Wawrzyńca mierzy 987 metrów długości, 29 metrów szerokości i 104 metry wysokości. Przejeżdżają po nim samochody i pociągi.

Cytadela - twierdza na wzgórzu Cap Diamant, część obwarowań miasta i siedziba monarchy. Cytadelę można zwiedzać z przewodnikiem, wstęp płatny.

To tylko najważniejsze atrakcje turystyczne miasta Quebec. W mieście jest dużo więcej atrakcji, warto pospacerować po centrum miasta, aby cieszyć się widokiem ulic przypominających uliczki francuskich miast, zrobić zakupy w licznych sklepach z pamiątkami, albo zjeść coś smacznego w którejś z licznych restauracji. Niestety, Quebec nie jest tanim miastem, więc trzeba przygotować się na spore wydatki.

12 kilometrów od Quebec znajduje się piękny wodospad Montmorency. Wodospad o wysokości 83 lub 84 metrów jest o 30 metrów wyższy niż słynny wodospad Niagara.

DWORZEC KOLEJOWY

Dworzec kolejowy w Quebecu znajduje się w centrum miasta, w pobliżu Cytadeli, przy 450 rue de la Gare du Palais. Dworzec jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 05:00-22:00, w soboty i niedziele od 06:45 do 22:00. Kasy czynne są od 05:00 (pon-pt) lub 06:45( sb-nd) do 20:30, z przerwą od 18:00 do 18:30 (w poniedziałek nie ma przerwy).

18. HALIFAX


Halifax to największe miasto i stolica prowincji Nowa Szkocja. Główny ośrodek przemysłowy i handlowy wschodniej Kanady, uważany za dynamicznie rozwijające się miasto, przyjazne mieszkańcom, mające duże perspektywy w przyszłości. Mimo to Halifax nie jest miastem zbyt popularnym wśród turystów.

ATRAKCJE TURYSTYCZNE:

Sambro Island Lighthouse - najstarsza zachowana latarnia w Ameryce Północnej. Wybudowana w 1758 roku, została w pełni zautomatyzowana w 1988.

The Royal Nova Scotia - coroczne święto trwające przez tydzień, które ma za cel przybliżyć historię i kulturę regionu. Występy uliczne, warsztaty edukacyjne, koncerty - to wszystko można zobaczyć w ramach święta.

Point Pleasant Park- park miejski rozciągający się na powierzchni 186 arów. Ulubione miejsce spacerów i rekreacji mieszkańców Halifaxu. Atrakcją parku jest najstarsza Wieża Mortello w Ameryce Północnej zbudowana w 1796 roku.

St. Paul's Church - najstarszy kościół w Halifax, zbudowany w 1750 roku. W krypcie kościoła spoczywa dwudziestu zasłużonych mieszkańców Halifaxu.

Cytadela położona na Wzgórzu Cytadeli została wybudowana w 1749 roku. Została przebudowana w 1776 roku. Trzecią już cytadelę na tym wzgórzu wybudowano na miejscu starej w 1800 roku. Swój obecny kształt forteca, zwana Fort George, zawdzięcza przebudowie w 1856. To dzieło fortyfikacyjne na planie czteroramiennej gwiazdy, budowane przez 12 lat. W założeniu miała służyć do odparcia ataku lądowego Stanów Zjednoczonych. Obecnie cytadela została udostępniona zwiedzającym.

Ratusz - bardzo ładny budynek budowany w latach 1887-90 nadal pełni funkcję siedziby władz miejskich.

Fairview Lawn Cemetery - miejscowy cmentarz, na którym pochowano 150 ofiar katastrofy promu Titanic. Położony w samym centrum miasta.

Muzeum Morskie - wszystko, co związane z morzem i żeglugą w tym rejonie. Muzeum, choć niezbyt duże, zbiera bardzo dobre recenzje.

DWORZEC KOLEJOWY:

Dworzec kolejowy w Halifax położony jest w centrum miasta. Nie znalazłem informacji o godzinach otwarcia dworca, natomiast kasy czynne są w poniedziałki, czwartki i soboty od 10:00 do 17:30, we wtorki, piątki i niedziele od 08:15 do 15:45, a w środy od 09:15 do 12:30 i w godzinach 13:00-16:30.