Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

KAMERUN


Przewoźnik narodowy: Camrail
Strona internetowa: www.camrail.net
Ostatnia aktualizacja: 20.05.2014

Pierwsza linia kolejowa w Kamerunie została oddana do użytku w 1902 roku, kiedy kraj ten był protektoratem Niemieckim. Linia o długości 43 kilometrów łączyła miasta Limbe i Soppo. Była to linia przemysłowa o rozstawie 600 mm, obsługiwana przez Westafrikanische Pflanzungsgesellschaft Victoria. Jak podaje angielska Wikipedia na podstawie niemieckiej książki, oprócz przewozów towarowych, na linii były prowadzone przewozy pasażerskie.

Pozostała część historii kolei Kamerunu jest niemożliwa do opracowania, ponieważ opisy na anglojęzycznych stronach są rozbieżne i tak chaotyczne, że nie ma sensu tego powtarzać. W każdym razie sieć kolejowa Kamerunu była stopniowo rozbudowywana, pomimo niesprzyjających warunków naturalnych, a w 1987 roku oddano do użytku linię kolejową o długości 667 kilometrów pomiędzy Yaounde a Ngaoundéré. Wszystkie nowe linie miały rozstaw 1000 mm.

Obecnie przewozy w Kamerunie prowadzi firma Camrail, powstała w wyniku prywatyzacji trwającej od stycznia 1996 do stycznia 1999 roku. W ostatnich latach, dzięki chińskim kredytom zrewitalizowano niektóre odcinki linii kolejowych oraz zakupiono nowe wagony. Na mocy umowy z 2011 roku chiński producent taboru CSR Nanjing Puzhen Rolling Stock Company Ltd dostarczy kolejom kameruńskim łącznie 55 wagonów pasażerskich, w tym wagony sypialne, wagon restauracyjny i wagon do przewozu bagażu.

5 maja 2014 roku koleje Camrail uruchomiły pociąg Intercity Express pomiędzy Doualą a Yaoundé. Pociąg zestawiony jest z nowych wagonów dostarczonych z Chin. Pomiędzy miastami codziennie kursują dwie pary pociągów dziennych. Trasę o długości 263 kilometrów pokonują w ciągu 3 godzin i 40 minut, po zakończeniu remontu torów czas przejazdu skróci się o do 3 godzin, co jak na Kamerun, jest wynikiem bardzo dobrym. Dostępne są wagony klasy first i premium. Bilety w klasie first w 2014 roku kosztowały 9000 franków CFA, czyli około 57 złotych. W klasie first może pojechać 64 podróżnych, w klasie premium 88 osób. W każdym pociągu będą dwa wagony klasy first i cztery wagony klasy premium.

Przewozy pasażerskie prowadzone są na trasach:
Douala - Yaounde (codziennie; pociąg osobowy; ekspres i Intercity Express) Douala - Kumba (pociąg dzienny; dwa razy w tygodniu)
Mbanga - Kumba (pociąg dzienny; codziennie)
Belabo-Ngaoundéré (pociąg dzienny; trzy razy w tygodniu)
Yaounde - Ngaoundéré (pociąg nocny, codziennie, dostępne kuszetki czteroosobowe)

Rozkład jazdy dostępny jest w formacie pdf na stronie Camrail: www.camrail.net/en/guide_horaires.pdf

Linie kolejowe w Kamerunie nie dochodzą do granicy, ani nie łączą się z liniami kolejowymi sąsiednich krajów. Planowana jest budowa linii kolejowej do Czadu (Ngaoundéré - Moundou) o długości około 400 kilometrów. Budowa kolei ma ułatwić transport ludzi i towarów z Czadu do portu w Douali. Ze względu na niestabilną sytuację polityczną w Czadzie raczej trudno temu projektowi wróżyć sukces.

Trwają już prace przy budowie linii kolejowej łączącej port Kribi z kameruńską kopalnią Mbanga (510 km) i leżącą już na terytorium Republiki Konga kopalnią Nabeba (odcinek 70 kilometrów od Mbangi). Linia będzie służyła do transportu surowców mineralnych.

Koleje Kamerunu Camrail na You Tube



Reportaż z podróży pociągiem Yaounde - Ngaoundere (2013)(06:21)
Reportaż z podróży pociągiem Yaounde - Ngaoundere (2013)(03:25)
Reportaż z podróży pociągiem nocnym Yaounde - Ngaoundere (2013)(09:01)
Reportaż z podróży pociągiem Yaounde - Douala (2012)(05:01)
Reportaż z podróży pociągiem Yaounde - Ngaoundere (2012)(05:05)
Reportaż z podróży pociągiem Yaounde - Ngaoundere (2007)(03:53)

Koleje Kamerunu Camrail na flickr.com



Kamerun - różne zdjęcia z 2008 roku; również zdjęcia pociągów (aut. Peter Hessel)
Kamerun 2009 - różne zdjęcia z 2009 roku; w tym zdjęcia pociągów (aut. Laurahijst)

Koleje Kamerunu Camrail na panoramio.com



Kameruński pociąg towarowy w Douali
Most drogowo-kolejowy nad rzeką Wouri pod Doualą
Most drogowo-kolejowy nad rzeką Wouri pod Doualą
Tory na środku ulicy w pobliżu mostu nad rzeką Wouri pod Doualą
Widok z pociągu Douala - Yaounde
Tory w Edea
Stary most kolejowy w Edea
Archiwalne zdjęcie kameruńskiego pociągu
Lokomotywa Camrail
Pociąg w Nanga Eboko
Stacja kolejowa w Belabo
Lokomotywa z pociągiem towarowym przejeżdża przez Belabo
Widok z pociągu przy wjeździe do Ngaoundéré
Dworzec w Ngaoundéré
Źródła:
www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/camrail-launches-yaounde-douala-intercity-express.html
en.starafrica.com/news/plans-afoot-to-build-chad-cameroon-railway-line.html
www.sundanceresources.com.au/irm/ShowStaticCategory.aspx?CategoryID=217&HideTopLine=True&masterpage=4

Camrail Railway map
Mapa kolejowa Kamerunu