Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


KOMUNIKAT
ZE WZGLĘDU NA PODRÓŻ KOLEJĄ PO POLSCE W DNIACH 22-28.07.2014 NIE BĘDĘ ODPOWIADAŁ NA MAILE, ANI AKTUALIZOWAŁ INFORMACJI. DO ZOBACZENIA NA SZLAKU.

JAPONIA



Przewoźnik narodowy: Japan Rail
Ostatnia aktualizacja: 17.11.2012
Jeśli widzisz błąd lub masz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dzisiejsze Koleje Japońskie to następca japońskiego przewoźnika narodowego, który został sprywatyzowany w 1987 roku, kiedy firma tonęła w długach. Koleje Japońskie tworzy grupa firm dotowana przez rząd.

Pociągi w Japonii mogą nas wprawić w osłupienie. Są czyste, szybkie i niezwykle punktualne - spóźnienia nawet o minutę są rzadkością. Dla Polaków szokiem będzie częstotliwość kursowania; w godzinach szczytu pociągi pomiędzy największymi miastami kursują bowiem co 10-15 minut. Oczywiście odbija się to na cenie przejazdu. Na szczęście turyści mogą skorzystać ze specjalnej oferty umożliwiającej stosunkowo niedrogie podróże pociągami po Japonii.

Większość pociągów jest objęta całkowitym zakazem palenia. Wyjątkiem są niektóre pociągi shinkansen, w których znajdują się miejsca dla palaczy.

Kategorie pociągów w Japonii:
kakueki-teisha/futsu-densha - pociągi lokalne. Zatrzymują się na każdej stacji.
kaisoku - pociągi pospieszne. Cena taka sama jak w lokalnych.
kyuko - pociągi ekspresowe. Cena wyższa niż w poprzednich kategoriach.
tokkyu - "ograniczone pociągi ekspresowe". Zatrzymują się tylko na wybranych stacjach, cena różna w zależności od przewoźnika.
shinkansen - superszybkie pociągi jeżdżące na liniach kolei dużych prędkości. Ceny wyższe niż pozostałych kategoriach.

WAŻNE ODNOŚNIKI

www.hyperdia.com - rozkład jazdy japońskich pociągów.


Shinkansen E5
(aut. Yisris , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Shinkansen E5 - przedsionek
(aut. Yisris, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)



Shinkansen E5 - ordinary class
(aut. Yisris , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Shinkansen E5 - gran class
(aut. Yisris, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


JAPAN RAIL PASS



Dla turystów podróżujących po Japoniii została przygotowana specjalna oferta w postaci biletu sieciowego umożliwiającego podróżowanie większością japońskich pociągów (z nielicznymi wyjątkami) w okresie ważności biletu.

Ceny biletów w 2012 roku:

Rodzaj:
Green (1 klasa)
Ordinary (2 klasa)
Ważność
Dorośli
Dzieci
Dorośli
Dzieci
7 dni
37,800 YEN
18,900 YEN
28,300 YEN
14,150 YEN
14-dni
61,200 YEN
30,600 YEN
45,100 YEN
22,550 YEN
21 dni
79,600 YEN
39,800 YEN
57,700YEN
28,850 YEN


Ceny w tabeli podane są w jenach japońskich. W przeliczeniu na polskie złote (kurs z 6.6.2012) cena biletu ważnego siedem dni dla osoby dorosłej w klasie drugiej wyniosłaby 1268 złotych, a cena biletu ważnego 21 dni w drugiej klasie 2586 zł. Biorąc pod uwagę japońskie ceny, możemy powiedzieć, że to niedroga oferta. Dla przykładu bilet jednorazowy z Tokio do Kioto kosztuje 7,980 jenów (Shinkansen - nie we wszystkich Japan Rail Pass jest honorowany), czyli ok. 357 zł. To tylko cena za sam przejazd w drugiej klasie. Do tego musimy doliczyć opłatę za miejsce - za miejsce za rezerwowane (ok.200 zł) lub niezarezerwowane (ok. 150) zł (nie znam dokładnie tego systemu). Jeśli posiadamy Japan Rail Pass, możemy zająć miejsce niezarezerwowane bez uiszczania dodatkowej opłaty.

Jeżeli chcemy zwiedzić kilka japońskich miast w ciągu jednego dnia i tak podróżować przez siedem dni, bilet sieciowy na pewno się opłaci. Jeśli natomiast chcemy odbyć tylko jedną podróż na kilka dni, nie opłaca się.

Szczegóły oferty: www.japanrailpass.net

WYBRANE MUZEA KOLEJOWE



Opisywanie kolei w Japonii jest bardzo trudne. Na forach internetowych i stronach w języku angielskim natrafiłem na informacje o około trzydziestu muzeach kolejnictwa lub transportu w Japonii. Niestety, część z nich nie posiada własnych stron internetowych w języku angielskim, a o innych nie znalazłem informacji na tyle szczegółowych, żeby móc je opisać w artykule. Dlatego opisuję tylko te najważniejsze.

MUZEUM KOLEJNICTWA W SAITAMIE

Największe i najstarsze muzeum kolejnictwa w Japonii. Początkowo muzeum mieściło się w centrum Tokio (od 1921 roku), jednak w 2006 roku wstrzymano jego pracę, ponieważ budynek, w którym się mieściło, nie odpowiadał współczesnym normom technicznym. Muzeum otwarto ponownie 14 października 2007 roku w Saitamie.

Jeśli chodzi o tabor, znajdziemy tu eksponaty z różnych okresów - od początków kolei w Japonii po pierwszego Shinkansena. Najcenniejsza jest z pewnością najstarsza lokomotywa parowa jeżdżąca po japońskich torach (produkcji brytyjskiej) wyprodukowana w 1871 roku. Z najwcześniejszego okresu pochodzą także dwie inne lokomotywy parowe: Zenko (rok produkcji 1881) i Benkei (rok produkcji 1880). Inny cenny eksponat to wagon wyprodukowany w 1880 roku przez Amerykanów, który służył do przewozu oficjeli na Hokkaido. Najmłodszy eksponat, jeśli chodzi o przewozy pasażerskie, to Shinkansen serii 200 (rok produkcji 1982).

Oprócz prawdziwych wagonów wystawiono także różne makiety i modele pociągów, symulator (nie znam szczegółów), specjalistyczną bibliotekę, a także różne galerie zdjęć. Ponadto na terenie muzeum można zjeść w restauracji, kupić pamiątki w sklepiku, a podczas zwiedzania zostawić dzieci w specjalnym pomieszczeniu.

Strona internetowa: www.railway-museum.jp/en/index.html


Muzeum Kolejnictwa w Saitamie
(aut. David McKelvey, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Najstarsza japońska lokomotywa parowa z wagonem
(aut. David McKelvey, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


MODERN TRANSPORTATION MUSEUM (OSAKA)

Muzeum mieszczące się w centrum Osaki tuż przy stacji Bentencho. Zostało otwarte w 1962 roku. Dla turystów przygotowano salę z eksponatami dotyczącymi kolei japońskich, bibliotekę oraz wystawę taboru kolejowego. Znajdziemy tu eksponaty różnego rodzaju typowe dla muzeów kolejnictwa na całym świecie - bilety, maszyny do pisania, filmy, książki, dokumenty itp. Ciekawym rozwiązaniem jest wystawa "Okna świata". Zwiedzający wsiadają do pociągu, zajmują miejsca w wagonie bezprzedziałowym, a w zamontowanych w oknach ekranach LCD lecą filmy z podróży po różnych miejscach świata. Oprócz stałych wystaw muzeum organizuje kilka razy w roku specjalne wystawy w specjalnym pomieszczeniu.

Wystawiony tabor to 16 lokomotyw parowych, 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (w tym różne Shinkanseny ), 4 lokomotywy elektryczne, lokomotywa spalinowa oraz dwa typy spalinowych zespołów trakcyjnych .

Pomyślano również o tych, którzy szybko się męczą. Dostępny jest "pokój wypoczynkowy" oraz restauracja, w której można coś zjeść. Dodatkowo na terenie muzeum działa sklep z pamiątkami.

Strona internetowa: www.mtm.or.jp/eng/

UMEKOJI STEAM LOCOMOTIVE MUSEUM W KIOTO

Największe japońskie muzeum poświęcone wyłącznie lokomotywom parowym. Zostało otwarte w 1972 roku z okazji setnej rocznicy kolei żelaznej w Japonii. Oprócz kolekcji parowozów turyści mogą zwiedzić lokomotywownię oraz zobaczyć ogromną obrotnicę. Niektóre parowozy są wciąż na chodzie i okazjonalnie organizowane są przejazdy na torach po muzeum na odcinku o długości około jednego kilometra. Muzeum ma świetną opinię i na pewno jest obowiązkowym punktem dla każdego miłośnika kolei, który będzie miał tyle szczęścia, żeby zwiedzić Japonię. Adres muzeum: Kankiji-cho, Shimogyo-ku, Kyoto city 600-8835.

Informacja na stronie Muzeum Transportu w Osace: www.mtm.or.jp/eng/umekoji/index.html

KAYA STEAM LOCOMOTIVE SQUARE

Niezbyt duże, ale interesujące muzeum, które trudno znaleźć na mapach. Oficjalny adres to 941-2 Aza-Taki, Yosano-cho, Yoza-gun, Kyoto, lecz jeżeli będziecie szukać lokalizacji ma maps.google.com, wpiszcie Yoza-gun, Kyoto, a następnie włączcie zdjęcia. Jedno ze zdjęć będzie przedstawiało muzeum.

Muzeum posiada imponującą kolekcję taboru kolejowego - 6 lokomotyw parowych, w tym lokomotywa wyprodukowana przez Robert Stephenson & Company w 1873 roku (muzeum reklamuje ją jako drugą pod względem starości, jednak według innych danych to nieprawda), 5 lokomotyw spalinowych (najstarsza z 1953 roku), 4 wagony motorowe (najstarzy z 1915 roku), 6 bardzo starych wagonów pasażerskich (najstarszy z 1889 roku), 4 wagony towarowe oraz 2 tramwaje (???) (najstarszy z 1910 roku).

Pod względem liczby eksponatów może nie jest to jakaś powalająca liczba, lecz eksponaty są wyjątkowe pod względem wartości historycznej. Bardzo trudno spotkać podobne rodzaje lokomotyw i wagonów w innych muzeach.

Strona internetowa: www.kyt-net.jp/kayaslhiroba/english_site/eng_information.html

MUZEUM KOLEJNICTWA W OTARU

Położone na uboczu muzeum kolejnictwa prezentujące historię kolei na Hokkaido. Do muzeum niełatwo się dostać, należy iść pieszo około pół godziny ze stacji kolejowej Otaru. Warto jednak poświęcić trochę czasu, ponieważ największą atrakcją muzeum jest kolekcja wycofanych z eksploatacji lokomotyw i zespołów trakcyjnych kursujących często jeszcze nie tak dawno po Hokkaido. Muzeum zostało otwarte w 2007 roku. Jest czynne codziennie oprócz wtorków.

SKANSEN KOLEJOWY W OME

Mały skansen kolejowy, gdzie zwiedzający mogą obejrzeć 9 lokomotyw parowych i pociąg Shinkansen serii 0. Poza lokomotywami w budynku administracji można obejrzeć makiety kolejowe i modele wagonów. Dla dzieci przygotowano specjalne pomieszczenie, gdzie mogą się pobawić, kiedy dorośli zwiedzają skansen. Muzeum (skansen) zostało otwarte w 1962 roku w 90 rocznicę uruchomienia kolei w Japonii. Najstarsza z lokomotyw została wyprodukowana w 1871 roku.

Strona internetowa: www.ejrcf.or.jp/ome/english/index.html

MUZEUM MEIJI MURA

Muzeum Meiji Mura nie jest wprawdzie muzeum kolejowym, lecz ze względu na kursujący tam pociąg retro należy o nim wspomnieć. Muzeum leży na brzegu malowniczego jeziora, co znakomicie podkreśla atmosferę tego miejsca. Trudno mi dokładnie opisać to muzeum, bowiem po raz pierwszy spotkałem się z czymś takim. To coś w stylu skansenu ale żyjącego - oprócz zachowanych budynków różnego rodzaju z okresu 1890-1907, możemy przejechać się zabytkowym japońskim autobusem oraz zabytkowym pociągiem. Na liście obiektów znajduje się aż 67 pozycji, oprócz lokomotyw między innymi zabytkowe mosty, biblioteka, poczta, czy kościół. Moim zdaniem to bardzo ciekawa propozycja dla turystów.

Strona internetowa: www.meijimura.com/english/info.html

WYBRANE POCIĄGI TURYSTYCZNE



Przy poszukiwaniu informacji o pociągach turystycznych różnego rodzaju kursujących po Japonii natrafiłem na podobny problem, jak w przypadku opisywania muzeów - brak szczegółowych informacji w języku angielskim. Opisałem więc tylko najważniejsze koleje. Lista nie jest kompletna, ale na początek wystarczy.

ASAHIYAMA ZOO TRAIN

Specjalny pociąg kursujący pomiędzy Sapporo a miastem Asahikawa. Przejazdy odbywają się w wybrane dni, a połączenia obsługuje specjalny spalinowy zespół trakcyjny zmodernizowany tak, aby przypominał plac zabaw dla dzieci - wnętrze pociągu przypomina krainę bajek. Dla dzieci przygotowano między innymi kącik do czytania bajek oraz kącik telewizyjny. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc.

Szczegółowe informacje: www2.jrhokkaido.co.jp/global/english/travel/01.html
Odjazd pociągu "Asahiyama Zoo Train" na You Tube

ENOSHIMA ELECTRIC RAILWAY

Zabytkowy tramwaj (???) kursujący od ponad 100 lat pomiędzy stacjami Kamakura i Fujisawa na malowniczej linii o długości 10 kilometrów. Przejazd trwa 34 minuty. Jak przekonuje zarządca, oprócz przejazdu trasą warto zwiedzić miasta Kamakura i Fujisawa, a potem wybrać się na wyspę Enoshima. Kolej kursuje codziennie od 5 do 23, przez większą część dnia 5 razy na godzinę.

Strona internetowa: www.enoden.co.jp/flangu/e1top.htm
Enoshima Electric Railway na You Tube


Enoshima Electric Railway
(aut. Ume-y , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Enoshima Electric Railway
(aut. Emma Alonze, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


FUJIKYUKO LINE

Linia turystyczna obsługiwana przez prywatnego przewoźnika. Pociągi kursują codziennie w takcie półgodzinnym na trasie Otsuki — Kawaguchiko. Odległość pomiędzy stacjami wynosi 26,6 km . Wśród pociągów znajdziemy także panoramiczny Fujisan Express. Od 2012 roku wprowadzono do eksploatacji nowe pojazdy Fujikyuko EMU 6000.

Strona oficjalna: www.fujikyu.co.jp/en/transportation/transportation01.html
Pociąg Fujikyuko 5000 na You Tube
Przejazd pociągu Fujikyuko 2000 na You Tube

HAKONE TOZAN RAILWAY

Interesująca kolej nazywana w przewodnikach "koleją górską", co w rzeczywistości oznacza pojazd podobny do tramwaju jadący pod górę. Kursuje na trasie Hakone-Yumoto - Gora i należy do najpopularniejszych japońskich atrakcji turystycznych. Trasę o długości 15 kilometrów pokonuje w 40 minut. Hakone Tozan Railway rozpoczęła swoją działalność w 1909 roku. Trasa jest znana z pięknych widoków.

Ze stacji Gora można kontynuować podróż do stacji Sounzan. Pomiędzy tymi stacjami kursuje funikular szwajcarskiej produkcji, który dystans 1200 metrów pokonuje w 9 minut. Jest to stosunkowo nowy pojazd, ale linia jest czynna od 1922 roku.

Natomiast w Sounzan można wsiąść do kolei linowej (gondolowej), która przewiezie nas do Togendai nad jeziorem Ashi. Przejazd koleją linową trwa około 30 minut, w tym czasie pasażerowie pokonują odległość 4,035 metrów. W najwyższym punkcie gondole znajdują się 130 metrów nad ziemią. Na oficjalnej stronie internetowej można przeczytać, że jest to druga pod względem długości kolej linowa na świecie, ale z tego, co wyczytałem na innych stronach, przewoźnik mija się z prawdą.

Strona internetowa: www.odakyu.jp/english/index.html
Film z przejazdu pociągiem na You Tube
Film z przejazu funikularem na You Tube
Film z przejazdu funikularem i koleją linową na You Tube


Hakone Tozan Railway
(aut. Yamaguchi Yoshiaki , licencja CC, źródło: flickr.com)

Hakone Tozan Railway
(aut. Yoshizumi Endo, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


HITOYOSHI

"Hitoyoshi" to nazwa najstarszej działającej japońskiej lokomotywy parowej obsługującej główne linie. Obecnie w święta i wybrane dni kursuje w składzie pociągu retro pomiędzy stacjami Kumamoto - Hitoyoshi. Pociągi te cieszą się bardzo dużą popularnością, ale nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji.

Pociąg retro z lokomotywą Hitoyoshi na You Tube

KISO FOREST RAILWAY

Kiso Forest Railway to nazwa dla sieci kolei wąskotorowych w dolinie Kiso, które w czasach świetności liczyły około 400 kilometrów. Obecnie czynny jest tylko krótki odcinek linii. Pociągi ciągnięte są przez lokomotywę spalinową, kiedyś po tej linii kursowały lokomotywy parowe, ale część z nich została wyeksportowana (m.in. do obsługi kolejki Alishan na Tajwanie, inna znajduje się w Kalifornijskim Muzeum Kolejnictwa w Sacramento). Kilka lokomotyw można obejrzeć w muzeum kolei leśnych Kiso. Niestety, nie znalazłem szczegółowych informacji na temat tej kolei. Znajduje się ona w mieście Agematsu w prefekturze Nagano. Miasteczko można z łatwością znaleźć na maps.google.com.

Film z podróży Koleją Leśną Kiso na You Tube

KITA BIWAKO-GO

Popularne pociągi parowe kursujące najczęściej w lutym i marcu na trasie Maibara-Kinamoto (22,4 km). Skład zestawiony jest z lokomotywy parowej oraz pięciu wagonów retro mogących pomieścić 424 osoby. Pociąg objęty jest całkowitą rezerwacją miejsc, a bilety można kupić tylko w kasach West Japan Railway Company. Brak aktualnych informacji na temat kursowania pociągu.

Pociąg Kita Biwako-Go na You Tube

KOMINATO LINE

Kominato Line to nazwa linii kolejowej o długości 39,1 km , po której jeżdżą stare spalinowe zespoły trakcyjne KiHa 200. Przejazdy odbywają się na trasie Goi Kazusa-Nakano. Brak szczegółowych danych.


Pociągi Kominato Railway
(aut. Yamaguchi Yoshiaki , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Pociąg Kominato Railway
(aut. Yamaguchi Yoshiaki, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


KUROBE GORGE RAILWAY

Pociągi turystyczne kursujące po malowniczej trasie Unazuki - Keyakidaira. Trasa liczy nieco ponad 20 kilometrów, ale jest bardzo atrakcyjna widokowo i kręta. Po drodze pociąg przejeżdża aż przez 21 mostów i 41 tuneli. Pociągi są zestawione z wagonów "standard" bez szyb i z czteroosobowymi ławami w rzędzie, wagonów drugiej klasy oraz wagonów pierwszej klasy. Pierwsza i druga klasa mają szyby w oknach i siedzenia (niezbyt wygodne sądząc po zdjęciach). W 2012 roku według rozkładu jazdy pociągi kursowały tylko z Unazuki do Nekomata, a przejazd w jedną stronę trwał 46 minut. W wagonach nie ma toalet, są jednak na każdej z mijanych stacji.

Strona internetowa: www.kurotetu.co.jp/en/index.html
Kurobe Gorge Railway na You Tube


Kuroba Gorge Railway
(aut. Tsuda , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Kuroba Gorge Railway
(aut. Tsuda, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


MOOKA LINE

Linia kolejowa o długości 41,9 km pomiędzy stacjami Shimodate (obecnie wchodzi w skład miasta Chikusei) a Motegi. Po linii oprócz pociągów lokalnych okazyjnie kursują pociągi retro ciągnięte przez lokomotywy parowe. Przewozy obsługuje przewoźnik Mooka Railway.

Pociąg parowy Mooka Railway na You Tube

PALEO EXPRESS

Pociąg turystyczny kursujący w weekendy i święta od marca do listopada pomiędzy stacjami Kumagaya a Mitsumine. Długość trasy wynosi 57 kilometrów. Pociąg zestawiony jest z wagonów retro ciągniętych przez lokomotywę parową. Przewoźnik zarządzający pociągiem to Chichibu Railway. Strona internetowa dostępna jest tylko w języku japońskim. Strona internetowa Chichibu Railway: www.chichibu-railway.co.jp
Pociąg Paleo Express na You Tube

POCIĄGI OIGAWA RAILWAY

Oigawa Railway to przewoźnik obsługujący przewozy kolejowe na liniach Kanaya — Senzu oraz Senzu — Ikawa. Trasy są bardzo malownicze, a w taborze przewoźnika znajdziemy zarówno stare spalinowe zespoły trakcyjne, jak i wagony retro oraz lokomotywy parowe. Przewoźnik okazjonalnie uruchamia pociągi zestawione z wagonów retro ciągniętych przez parowóz. Pociągi Oigawa Railway często pojawiają się w reklamach, filmach i różnych programach telewizyjnych.

Film z podróży pociągiem retro Oigawa Railway na You Tube
Zwykły pociąg Oigawa Railway na You Tube


Oigawa Railway
(aut. nubobo , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Oigawa Railway
(aut. nubobo, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


POCIĄGI TURYSTYCZNE W KUSHIRO

W Kushiro na Hokkaido na turystów czekają atrakcje turystyczne w postaci pociągu turystycznego prowadzonego przez lokomotywę parową (od stycznia do marca) lub lokomotywę spalinową (od kwietnia do września). Pociągi kursują pomiędzy stacjami Kushiro a Shibecha, a przejazd w jedną stronę trwa około 75 mint. Pociąg jedzie bardzo wolno, dzięki czemu podróżni mają możliwość podziwiania pięknych krajobrazów.

Pociąg Kushiro - Shibecha ciągnięty przez lokomotywę spalinową
Pociąg Kushiro - Shibecha ciągnięty przez lokomotywę parową


Pociąg parowy Kushiro - Shibecha
(aut. Hajime Nakano , licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Wagon pociągu Kushiro - Shibecha - wnętrze
(aut. Hajime Nakano, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


SAGANO SCENIC RAILWAY

Pociąg turystyczy, zwany również "tramwajem Sagano", kursujący od 1 marca do 29 grudnia pomiędzy stacjami Kameoka a Saga w prefekturze Kioto. Pociąg na części trasy jedzie po starej linii Sanin używanej teraz tylko w celach turystycznych. Kursuje 8 par pociągów dziennie, 9 para kursuje tylko w wybrane dni. Przejazd trwa 23 minuty. Pociąg nie jeździ w środy (poza świętami i wakacjami, kiedy kursuje przez cały tydzień.)

Film z podróży Sagano Scenic Railway na You Tube