Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


KOMUNIKAT
ZE WZGLĘDU NA PODRÓŻ KOLEJĄ PO POLSCE W DNIACH 22-28.07.2014 NIE BĘDĘ ODPOWIADAŁ NA MAILE, ANI AKTUALIZOWAŁ INFORMACJI. DO ZOBACZENIA NA SZLAKU.

IRLANDIA



WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Podróżowanie koleją po Irlandii    Archiwalne zdjęcia irlandzkich pociągów   


Przewoźnik narodowy: IR (Iarnrod Eireann)
Strona internetowa: www.irishrail.ie
Jeśli widzisz błąd lub masz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 01.10.2013



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Wybrane rodzaje biletów
3. Wagony restauracyjne
4. Bilety SailRail
5. Pociągi turystyczne
6. Koleje miniaturowe
7. Narodowe Muzeum Transportu w Dublinie
8. Dublin
9. Cork
10. Galway
11. Sligo
12. Limerick
13. Waterford

Sieć kolejowa Irlandii dociera do wszystkich najważniejszych miast, ale nie do wszystkich miejsc, np. na południowe wybrzeże nie prowadzi żadna linia kolejowa. Pociągi w Irlandii są szybkie, czyste, punktualne, ale również droższe niż autobusy. Dzielą się na DART (coś w stylu szybkiej kolei miejskiej w Dublinie), podmiejskie oraz Intercity. Nie ma pociągów nocnych. Jedyne kolejowe połączenie międzynarodowe to Dublin - Belfast obsługiwane przez pociągi Intercity. W artykule podaję tylko podstawowe informacje. Mnóstwo Polaków pracujących w Irlandii na pewno zna tamtejsze koleje lepiej niż ja, więc nie ma sensu szczegółowo opisywać każdej oferty.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Rozkład jazdy i ceny można sprawdzić w wyszukiwarce połączeń na stronie irlandzkich kolei www.irishrail.ie

Prawdę mówiąc nie potrafiłem połapać się w taryfach opublikowanych na stronie kolei. Często wychodziła mi inna cena biletu niż w wyszukiwarce połączeń. Po kliknięciu w ikonkę "informacja" można obejrzeć bardzo ładnie przedstawioną mapę trasy pociągu.

Do wielu miejsc nie da się dojechać pociągiem, jako uzupełnienie podróży koleją, warto zapoznać się z rozkładem jazdy autobusów dostępnym na stronie www.buseireann.ie. Przewoźnik często oferuje bilety promocyjne, np. za 5 euro pomiędzy Dublinem a Cork poza godzinami szczytu.

2. WYBRANE RODZAJE BILETÓW



Na swojej stronie irlandzki przewoźnik umieścił szczegółowe informacje dotyczące rodzajów biletów stosowanych w Irlandii. Poniżej znajduje się ich lista. Pominąłem bilety dla studentów, uczniów i okresowe, które nie przydadzą się turystom. Bilety można kupić przez internet (nie wszystkie), w kasach biletowych lub w automatach. Pociągi nie wymagają rezerwacji miejsc (jest fakultatywna) ani dopłat.

single/one-way ticket - podróż w jedną stronę w dniu oznaczonym na bilecie
day return ticket - bilet powrotny, przy czym podróż powrotna musi się odbyć w dniu oznaczonym na bilecie.
open return ticket - bilet powrotny, ważny przez miesiąc od dnia oznaczonego na bilecie.
family - ważny dla jednego, dwóch, dwojga dorosłych podróżujących z grupą do czworga dzieci do ukończenia 16 roku życia. Aby skorzystać z biletu, musi podróżować przynajmniej jeden dorosły i jedno dziecko. Bilet dostępny również w wersji "day return" oraz "open return".
Trekker Four Day - bilet sieciowy umożliwiający podróżowanie wszystkimi pociągami przewoźnika na terenie Irlandii przez cztery następujące po sobie dni. Można go nabyć wyłącznie w kasach. Cena: 110 euro.
Explorer - bilet sieciowy umożliwiający podróż wszystkimi pociągami przewoźnika na terenie Irlandii w 5 wybranych dni w ciągu 15 dni za 160 euro. Można kupić również inną wersję tego biletu ważną przez 8 wybranych dni w ciągu 15, oprócz pociągów umożliwiającą także podróżowanie autobusami Bus Éireann. Wersja na 8 dni kosztuje 245 euro.

The Gathering Travel Ticket - bilet pozwalający na odbycie nieograniczonej liczby podrózy przez 3 lub siedem następujących po sobie dni pociągami Iarnród Éireann oraz Bus Éireann. Wersja trzydniowa kosztuje 99 euro, za bilet w wersji siedmiodniowej trzeba zapłacić 199 euro. Bilet, podobnie jak inne bilety turystyczne, dostępny jest tylko w kasach. The Gathering Travel Ticket to najlepsza oferta dla turystów. (wszystkie ceny sprawdzane 01.10.2013).


Pociąg DART
(aut. William Murphy, licencja CC, źródło: flickr.com)

Pociąg DART w środku
(aut. William Murphy, licencja CC, źródło: flickr.com)

3. WAGONY RESTAURACYJNE



W wybranych irlandzkich pociągach pasażer może udać się do wagonu restauracyjnego lub barowego, w którym może zakupić posiłki i napoje. Wagony barowe znajdują się w wybranych pociągach Intercity, natomiast wagony restauracyjne w pierwszej klasie pociągów Dublin - Belfast. Wagony te obsługuje firma RailGourmet. Na stronach kolei irlandzkich zamieszczono cennik. Jako ciekawostkę podaję ceny wybranych produktów dostępnych w irlandzkich wagonach barowych i restauracyjnych ceny są trochę wyższe(cenysprawdzane na 01.10. 2013) :

Gorąca czekolada - 2,60 euro (barowy)
Herbata - 2,15 euro (Barry's tea)(barowy)
Coca Cola 330 ml w puszce - 1,70 euro(barowy)
Sok pomarańczowy 330 ml - 2,90 euro (barowy)
Sandwich (różne rodzaje) - 4,99 euro(barowy)
Baton Mars lub Snickers - 1,25 euro (barowy)
Piwo 330 ml w puszce (różne rodzaje) - 4,7 euro (barowy)
Śniadanie wegetariańskie (jajko smażone, potato bread - rodzaj pieczywa, grillowany pomidor, chleb pszenny lub tost + kawa lub herbata) - 8,99 euro (restauracyjny)
Tost z kawą lub herbatą - 4,25 euro (restauracyjny)
Ciabatta z szynką (podgrzewana) - 5,99 euro (restauracyjny)
Muffin - 2 euro (restauracyjny)


Irlandzki pociąg Intercity
(aut. William Murphy, licencja CC, źródło: flickr.com)

Irlandzki pociąg Intercity w środku
(aut. William Murphy, licencja CC, źródło: flickr.com)

4. BILET SAILRAIL



Do Irlandii można dotrzeć z Londynu kupując bilet SailRail - w cenie jest już przejazd pociągiem po angielskiej stronie, przejazd promem i przejazd po irlandzkiej stronie. Bilety takie można nabyć z dowolnej stacji w Wielkiej Brytanii.

www.arrivatrainswales.co.uk/SailRail/ - bilety Sail Rail

5. POCIĄGI TURYSTYCZNE



Poniżej znajdują się opisy irlandzkich kolei turystycznych. Nie wiem, czy to wszystkie koleje, ale tylko tyle udało mi się znaleźć. Jeżeli ktoś z was jechał którymś z tych pociągów, proszę o bliższe informacje. Opierałem się o informacje na stronach oficjalnych, które czasami były podane bardzo chaotycznie, stąd mogą wystąpić błędy w opisach.

CAVAN & LEITRIM RAILWAY

Kolejka kursująca przy małym muzeum transportu niedaleko stacji Irish Rail w Dromod. Muzeum zostało założone w 1993 roku; od początku istnienia działa dzięki wysiłkom wolontariuszy. W zbiorach można znaleźć stare wagony, stare autobusy, stary samochód straży pożarnej, awionetki itp. Na swojej stronie internetowej zamieścili tylko kilka zdjęć eksponatów, w rzeczywistości jest ich więcej.

W każdy poniedziałek zwiedzający mogą się przejechać zabytkową kolejką na krótkim, zaledwie czterystumetrowym odcinku dawnej linii kolejowej zamkniętej w 1959 roku. Pociągi są ciągnięte przez lokomotywę parową lub spalinową.

Strona oficjalna: www.cavanandleitrim.com
Cavan & Leitrim Railway na You Tube

DIFFLIN LAKE RAILWAY

Bardzo ładnie prezentująca się na zdjęciach kolejka parkowa kursująca w Oakfield Park w pobliżu Raphoe w hrabstwie Donegal. Długość trasy to 4 kilometry wzdłuż jeziora otoczonego lasami. Kolejka kursuje w soboty i niedziele. Nie wiem dlaczego, ale przypomina mi poznańską "Maltankę". Strona oficjalna: www.oakfieldpark.com
Difflin Lake Railway na You Tube

FINTOWN RAILWAY

Kolej kursująca po malowniczej trasie wokół Lough Finn (jezioro) w Fintown. Przejazdy na trasie o długości 5 kilometrów (według strony oficjalnej) obsługuje zabytkowy autobus szynowy. Kolejka położona jest w hrabstwie Donegal, tuż przy granicy z Ulsterem. Planowane jest wydłużenie trasy o kolejne 8 kilometrów.

Strona internetowa: www.antraen.com
Fintown Railway na You Tube

LARTIQUE MONORAIL

Replika interesującego monorailu kursującego w latach 1888-1924 pomiędzy Listowel a Ballybunion w hrabstwie Kerry. Oryginalny monorail był ciągnięty przez lokomotywę parową i kursował na trasie o długości dziewięciu mil. Długość czynnego odcinka repliki wynosi około 500 metrów. Monorail kursuje w wybrane święta oraz codziennie od 1 kwietnia do połowy sierpnia. Stacja znajduje się w Listowel, gdzie działa również małe muzeum tej ciekawej linii kolejowej. Na zdjęciach i filmach monorail prezentuje się interesująco, więc gdybym to ja miał możliwość pojechać do Irlandii, z chęcią bym się tam wybrał.

Strona internetowa: www.lartiguemonorail.com
Lartique Monorail na You Tube

STRADBALLY WOODLAND EXPRESS

Stradbally Woodland Express to nazwa pociągów kursujących na krótkiej linii kolejowej (około 800 kilometrów) przy Stradbally Steam Museum w hrabstwie Laois. Kolejka kursuje od Wielkanocy do października w święta państwowe, niedziele i poniedziałki.

Strona oficjalna: www.irishsteam.ie/railway.html
Stradbally Woodland Express na You Tube

WATERFORD & SUIR VALLEY RAILWAY

Jedna z najbardziej znanych irlandzkich kolei turystycznych. Pociągi retro kursują z Kilmeaden (10 kilometrów od Waterford) do Bilberry. Trasa liczy około dwunastu kilometrów, a jej większa część wiedzie wzdłuż rzeki Suir, co gwarantuje bardzo ładne widoki.

Stacja Kilmeaden była kiedyś częścią linii kolejowej Waterford-Cork, która w 1967 została zamknięta dla ruchu pasażerskiego. Wyremontowana i ponownie otwarta w 2003 roku dziś jest bardzo znana wśród brytyjskich miłośników kolei. Po drodze pociąg przejeżdża między innymi obok ruin zamku w Kilmeaden oraz przez prywatne ogrody "Mount Congrave". Z wagoników pociągu można podziwiać także most na rzece Suir.

Pociągi kursują codziennie od kwietnia do września oraz w wybrane dni. Szczegółowy rozkład jazdy można znaleźć na stronie kolei. W przyszłości planowane jest wydłużenie linii.

Strona oficjalna: www.wsvrailway.ie
Reportaż o Waterford & Suir Valley Railway na You Tube Obok w propozycjach filmów jest czteroczęściowy reportaż z podróży koleją, ale nie chciało mi się wszystkich linków wklejać na tę stronę.

WEST CLARE RAILWAY

Kolej parowa kursująca w Moyasta w hrabstwie Clare na trasie o długości około dwóch i pół kilometra. Pociągi kursują w wybrane dni oraz prawdopodobnie codziennie w wakacje. Obok stacji kolejki znajduje się małe muzeum kolejnictwa, a niedaleko wioska rybacka. W ramach działalności West Clare Railay prowadzi sklep internetowy z upominkami dotyczącymi kolei.

Strona oficjalna: www.westclarerailway.ie
Reportaż z wznowienia działalności West Clare Railway w 2009 roku na You Tube

6. KOLEJE MINIATUROWE



Na terenie Irlandii działa kilka kolei miniaturowych. Nie wszystkie mają swoje strony internetowe, w związku z czym informacje podaję za innymi stronami oraz forami internetowymi.

BALLYMOTE MINIATURE RAILWAY

Kolejka o rozstawie szyn 184mm kursująca od 2005 roku po parku miejskim w Ballymote. Trasa kolejki liczy 366 metrów, a można się nią przejechać jedynie w miesiącach letnich i to tylko wtedy, kiedy pozwalają na to warunki atmosferyczne. Kolejka nie ma swojej strony internetowej, a na You Tube nie znalazłem żadnego filmu, na którym byłoby ją widać.

JOHN F. KENNEDY ARBORETUM MINIATURE RAILWAY

12 kilometrów na południe od New Ross znajduje się kompleks botaniczny nazwany imieniem Johna Fitzgeralda Kennedy’ego. Po kompleksie kursuje kolejka miniaturowa z małymi wagonami i lokomotywą z wyglądu przypominającą potężne amerykańskie lokomotywy, tyle że w małej skali. Kolejka została otwarta w 1990 roku, a długość trasy wynosi około 594 metrów. Kursuje w czerwcowe weekendy oraz codziennie w lipcu i sierpniu od 12:00. Brak strony oficjalnej. Nie znalazłem także filmu na You Tube.

LEISURELAND EXPRESS

Pod nazwą "Leisureland Express" kryje się pociąg kursujący po parku rozrywki w Salthill niedaleko Galway. Pociąg kursuje na krótkiej trasie (około 800 metrów) i jest czymś pomiędzy koleją miniaturową, a koleją parkową. Po raz pierwszy wyjechał w trasę w 2003 roku. Lokomotywa oraz wagoniki nawiązują wyglądem do amerykańskich pociągów z Dzikiego Zachodu. Rozstaw szyn to 610mm, a więc sporo jak na kolej miniaturową.

Strona oficjalna: www.perks.ie/train.html

MARLAY PARK MINIATURE RAILWAY

Miniaturowa kolej, która według różnych źródeł, powinna kursować po parku Marlay w stolicy Irlandii - Dublinie. Kolej kursuje od maja do września w sobotnie popołudnia przy sprzyjających warunkach atmosferycznych od 14:30 do 17:00. Niestety, nie znam szczegółów typu długość trasy, ani danych technicznych. Podobno jest darmowa.

TRAMORE MINIATURE RAILWAY

Kolej miniaturowa kursująca po okrężnej trasie o długości 400 jardów w parku rozrywki w Tramore, niedaleko Waterford. Kolejka kursuje codziennie od 12:00, a po raz pierwszy wyjechała w trasę już w 1973 roku.

Kolej miniaturowa w Tramore na You Tube

WESTPORT HOUSE EXPRESS

Pociąg "Westport House Express" to jedna z atrakcji parku rozrywki Westport House w Westport, w hrabstwie Mayo. Rozstaw szyn wynosi 381 mm. Na stronie parku rozrywki nie ma żadnych informacji dotyczących długości trasy.

Westport House Express na You Tube

7. NARODOWE MUZEUM TRANSPORTU W DUBLINIE



Jeśli będziecie mieli okazję zwiedzić Dublin, warto wsiąść do pociągu DART, wysiąść na stacji "Howth" i udać się w kierunku ogrodów zamkowych. W jednym z budynków mieści się tam Narodowe Muzeum Transportu.

Muzeum powstało w 1949 roku, kiedy to grupa pasjonatów wpadła na pomysł zachowania dublińskich tramwajów przed zniszczeniem. Kolekcja szybko rosła, a muzeum urosło do rangi narodowego.

Nie jest to muzeum kolejnictwa, nie znajdziemy tam zabytkowych lokomotyw ani wagonów. Znajdziemy za to zabytkowe tramwaje, zabytkowe autobusy i stare pojazdy różnego typu. Najstarszy z eksponatów został wyprodukowany w 1883 roku, najmłodszy w 1984. Łącznie muzeum posiada w swoich zbiorach 170 eksponatów, których średnia wieku wynosi 46 lat.

Zwiedzającym udostępniono jedynie 60 pojazdów, resztę można zobaczyć tylko na specjalne życzenie. W hali muzealnej jest ciasno, eksponaty są ułożone tuż obok siebie; mimo to warto się wybrać do tego muzeum, aby poczuć atmosferę dawnych czasów irlandzkiej komunikacji miejskiej. Wystawę podzielono na pięć kategorii - pojazdy wojskowe, pojazdy pasażerskie, pojazdy ratunkowe, pojazdy użyteczności publicznej oraz pojazdy komercyjne. Eksponaty są bardzo zaniedbane.

Muzeum jest mało znane wśród turystów, jednak po obejrzeniu zdjęć, listy eksponatów oraz relacji osób odwiedzających muzeum, mogę polecić każdemu, kto chociaż trochę interesuje się motoryzacją lub tramwajami. Muzeum otwarte jest w soboty, niedziele i święta od 14:00 do 17:00. Lezy 730 metrów od stacji DART "Howth" i 350 metrów od przystanku autobusu linii 31.

National Transport Museum
Heritage Depot, Howth Demesne, Howth, Dublin 13
Strona internetowa: www.nationaltransportmuseum.org


Narodowe Muzeum Transportu w Dublinie
(aut. Sebastian Dooris, licencja CC, źródło: flickr.com)

Narodowe Muzeum Transportu w Dublinie
(aut. Sebastian Dooris, licencja CC, źródło: flickr.com)

8. DUBLIN

Dublin to stolica Irlandii i jej największe miasto. W irlandzkiej stolicy mieszka mnóstwo Polaków, dzięki dogodnym połączeniom lotniczym z Polską jest również idealnym miejscem na weekendowy wypad. Dużym atutem miasta jest położenie u ujścia rzeki Liffey do Zatoki Dublińskiej. Pod względem zabytków i atrakcji Dublin wydaje się niezbyt interesujący, jak na europejską stolicę, ale to tylko pozory. Zadowoleni na pewno będą miłośnicy pubów. Dublin jest również doskonałą bazą wypadową na wycieczki kolejowe (i nie tylko) po Irlandii. Ci, którzy będą chcieli bardziej poznać to miasto, powinni odwiedzić następujące miejsca:

OLD TRINITY COLLEGE - najstarsza i najbardziej prestiżowa irlandzka uczelnia, założona w 1592 roku przez królową Elżbietę I. Kampus uniwersytecki położony jest w centrum miasta, na zewnątrz uwagę zwraca trzydziestometrowa dzwonnica Campanile z 1853 roku - uważana za symbol uczelni i często fotografowana przez turystów. Warto zobaczyć także aulę i kaplicę wybudowaaną w 1798 roku, która służy wyznawcom wszystkich wyznań chrześcijańskich. Nie wolno pominąć Starej Biblioteki z tzw. Księgą z Kells. Księga to cztery ewangelie po łacinie naposane bogato zdobionym rękopisem. W bibliotece obowiązuje całkowity zakaz fotografowania.

BANK OF IRELAND - dawna siedziba parlamentu, obecnie siedziba jednego z największych irlandzkich banków. Budynek wybudowany w 1739 roku w stylu neoklasycystycznym. W salach Bank of Ireland Centre przygotowano ekspozycję o historii bankowości.

MUZEUM NARODOWE - muzeum mieszczące się przy Kildare Street udostępnia eksponaty dotyczące historii wyspy. W dziewiętnastowiecznym budynku zaprojektowanym przez Thomasa Deane'a uwagę zwraca posadzka mozaikowa przedstawiająca znaki zodiaku. Wśród wystaw największą popularnością cieszy się wystawa przedmiotów ze złota pochodzących z epoki brązu oraz Skarbiec - najcenniejsze przedmioty z okresu średniowiecza. Osobna wystawa prezentuje czasy Wikingów.

DUBLINIA - muzeum poświęcone średniowiecznym dziejom Dublina. Dla zwiedzających przygotowano przedmioty z wykopalisk archeologicznych, różne rekonstrukcje, a najciekawszym eksponatem jest makieta miasta przedstawiająca Dublin w 1500 roku.

BROWAR GUINNESA - kilkupiętrowa ekspozycja dotycząca historii piwa Guinness. Zwiedzanie z przewodnikiem. Na ostatnim piętrze znajduje się pub, z którego można podziwiać panoramę stolicy Irlandii. Kufel piwa w pubie wliczony jest w cenę biletu wstępu.

SPIRE OF DUBLIN - symbol nowoczesnego Dublina. Iglica o wysokości 121,2 m wykonana ze stali nierdzewnej, stojąca na a O'Connell Street. Do 1966 roku stała w tym miejscu Kolumna Nelsona, pomnik brytyjskiego admirała wysadzony w powietrze przez byłego bojownika Irlandzkiej Armii Republikańskiej (IRA). Iglica powstała w ramach rewitalizacji głównego dublińskiego bulwaru, znacznie podupadającego od lat 90. ubiegłego wieku. Została postawiona na przełomie grudnia 2002 i stycznia 2003 roku. Otrzymała szereg nagród, choć moim skromnym zdaniem, na zdjęciach wygląda nieciekawie.

ZAMEK DUBLIŃSKI - zamek wzniesiony w latach 1204-1224 z polecenia króla Jana Bez Ziemi na miejscu dawnej warowni Wikingów. W 1684 roku strawiony przez pożar, został odbudowany. Pożar przetrwała jedynie wieża Record Tower. Do 1922 roku był siedzibą angielskich wicekrólów. Na forach internetowych spotkałem się z opinią, że w zamku nie czuć atmosfery sprzed wieków, że jest zbyt zadbany.

KILMAINHAM GAOL - najsłynniejsze dublińskie więzienie, zbierające świetne recenzje na forach internetowych. Działało w latach 1787-1924. W więzieniu przebywali między innymi najgroźniejsi rebelianci i przywódcy Powstania Wielkanocnego z 1916 roku. Zwiedzanie trwa 90 minut i jest możliwe tylko z przewodnikiem. Turyści mogą obejrzeć cele. Po zamknięciu więzienia w 1924 roku opuszczone budynki upadały w ruinę, w latach 60. XX wieku zostały jednak odnowione. Dziś to jedna z najpopularniejszych atrakcji Dublina.

TEMPLE BAR - dzielnica pubów, knajpek i galerii powstała w latach 60. XX wieku, kiedy mieszkańcy sprzeciwili się budowie w tym miejscu dworca autobusowego. Wcześniejh tereny należały do zakonu augustianów, w XVIII wieku była to dzielnica prostytutek, a w XIX wieku osiedlili się tu głównie rzemieślnicy. Dzielnica w niektórych miejscach zachowała specyficzny układ ulic. Do Temple Bar prowadzi most Ha'penny Bridge, czyli "most półpensowy", nazwany od jałmużny dla żebraków żebrzących na moście. Dzielnica posiada własny punkt informacji turystycznej.

Połączenia kolejowe:
Dublin Heuston - Cork
Dublin Heuston - Limerick - Ennis
Dublin Heuston - Tralee
Dublin Heuston - Waterford
Dublin Heuston - Galway
Dublin Heuston - Westport - Ballina

Dublin Connolly - Sligo
Dublin Connolly - Belfast
Dublin Connolly - Rosslare Europort

Port morski w Dublinie oddalony jest około 3 kilometry od centrum. Kursują stąd promy na Wyspę Man obsługiwane przez Isle of Man Steam Packet Company, promy do Holyhead obsługiwane przez Stena Line oraz Irish Ferries

9. CORK

Drugie pod względem wielkości miasto Irlandii (ale trzecie na wyspie po Dublinie i Belfaście) jest popularne wśród turystów i idealne na jednodniową wycieczkę, choć poleca się raczej autobus, bowiem dworzec kolejowy jest oddalony od centrum miasta. Cork najlepiej zwiedzać pieszo, choć niektóre strome uliczki mogą zmęczyć osoby o słabej kondycji. Miasto o bogatej historii, w którym znajdziemy kilka ciekawych zabytków, między innymi kościół św. Anny z charakterycznym wiatrowskazem w kształcie łososia. Za opłatą można zagrac na kościelnych dzwonach "Shandon Bells" którąś ze specjalnie przygotowanych melodii. Każdy z czterech zegarów na wieży pokazuje inną godzinę, od czego wzięła się nazwa "Four liars" oznaczająca te zegary.

Katedra św. Finbara to kościół wybudowany w XIX wieku, konsekrowany w 1870 roku. Słynie z pięknych witraży. Jak podają źródła, już w VII wieku stał tu klasztor i szkoła św. Finbara. Ze średniowiecznego kościoła nic nie pozostało.

Cork City Gaol - dawne więzienie miejskie z ekspozycją dotyczącą losów osadzonych w tym mieście. W tym samym budynku mieści się Muzeum Radia z pokaźną kolekcją radioodbiorników.

Giełda Maślana - w budynku dawnej Giełdy Maślanej obecnie działa teatr, natomiast w przylegającym Muzeum Masła można obejrzeć eksponaty z czasów, kiedy Cork było głównym dostawcą masła dla statków handlowych udających się w rejsy do Indii Zachodnich.

Ponadto koniecznie należy zobaczyć English Market - kryty bazar z 1788 roku. Bazar w dużej części został w 1980 roku strawiony przez pożar, ale obiekt pieczołowicie odbudowano. W środku można kupić głównie świeże owoce morza, owoce, warzywa, mięsa i wędliny. Pośrodku bazaru stoi XIX-wieczna fontanna. Wycieczkę można zakończyć zwiedzając Cork Public Museum prezentujące historię miasta i regionu od najdawniejszych czasów do współczesności i Browar Beamisha, czyli tradycyjnie zwiedzanie połączone z degustacją piwa.

Połączenia kolejowe:
Dublin Heuston - Cork
Mallow - Cork - Cobh - Midleton
Cork- Tralee

Port morski obsługujący Cork znajduje się w oddalonej o 16 kilometrów od miasta wsi Ringaskiddy, dokąd można dojechać autobusem. Cork posiada połączenie promowe ze Swansea (port Roscoff) obsługiwane przez Brittany Ferries (www.brittanyferries.com

10. GALWAY

Dynamicznie rozwijające się, trzecie pod względem wielkości miasto Irlandii, z dogodnymi połączeniami kolejowymi i autobusowymi. Oba dworce znajdują się w centrum Galway. Miasto o bogatej historii, dziś przyciąga turystów malowniczymi ulicami i kilkoma zabytkami, z których należy wymienić Zamek Lynchów - dawną rezydencję jednego z najbardziej znanych tutejszych rodów. Wzniesiony na przełomie XV i XVI wieku, obecnie jest siedzibą banku AIB. Uwagę zwraca "Łuk Hiszpański na nadbrzeżu, dawna brama miejska, a w pobliżu widać resztki średniowiecznych murów obronnych. Najbardziej znany zabytek Galway to kościół św. Mikołaja wybudowany w 1320 roku, później wielokrotnie przebudowywany. Według legendy w tym właśnie kościele miał się modlić Krzysztof Kolumb przed wypłynięciem na jedną ze swoich wypraw. Pomnik Krzysztofa Kolumba stoi dziś przy moście Wolfa Tone'a.

Miasto liczące około 50 tysięcy mieszkańców nie zatrzyma turystów na dłużej, ale jest świetną bazą wypadową do wycieczek nie tylko koleją do innych większych miast, lecz również pieszych w kierunku pobliskiego jeziora Corrib, okolic Connemary, czy wysp Aran.

Połąćzenia kolejowe: Galway - Dublin, Galway - Athlone, Galway - Limerick Junction (pociągi skomunikowane z pociągami ze stacji Limerick w kierunku Cork, Tralee i Waterford)

11. SLIGO

Drugie pod względem wielkości miasto prowincji Connacht samo w sobie nie jest zbyt atrakcyjne, lecz okolice miasta zachęcą miłośników pieszych wędrówek, albo aktywnego wypoczynku.

Pierwsze ślady osadnictwa na tym terenie pochodzą z czasów prehistorycznych; w średniowieczu w Sligo krzyżowały się ważne szlaki handlowe. W połowie XIX wieku miasto znacznie podupadło z powodu fali emigracji do Stanów Zjednoczonych.

Dworzec kolejowy i autobusowy znajdują się w centrum miasteczka, którego centrum można obejść w ciągu godziny. Z zabytków należy wymienić opactwo Dominikanów z 1252 roku, ratusz z 1878 r., w ostatnich latach gruntownie wyremontowany i dwie katedry stojące obok siebie - protestancką katedrę św. Jana Chrzciciela (1730) i katolicką katedrę Niepokalanego Poczęcia (1874).

Połączenia kolejowe: Sligo - Dublin

12. LIMERICK



Kolejne z miast o bogatej historii, obecnie utrzymujące się głównie z turystyki. W mieście działa także politechnika uważana za najlepszą w kraju. Dużą część mieszkańców miasta stanowią obywatele państw byłej Jugosławii i Polacy. Do Limerick łatwo dojechać koleją z innych irlandzkich miast, ponieważ leży na skrzyżowaniu szlaków kolejowych z Dublina do Cork i Waterford. 20 kilometrów od miasta położone jest lotnisko Shannon; na lotnisko najlepiej dojechać bezpośrednimi autobusami z centrum miasta. Dworzec kolejowy i autobusowy zlokalizowane są w centrum Limerick.

Miasto dzieli się na trzy części: English Town - na południowym krańcu King's Island, Irish Town - stare uliczki wzdłuż południowego wybrzeża oraz Newtown Perry - nowoczesna dzielnica finansowo-administracyjna.

Najważniejszy zabytek to katedra Najświętszej Marii Panny wzniesiona w 1179 roku w miejscu pałacu Donala Mor O'Briana. Wieża katedry mierzy ponad 120 metrów, a w środku można zobaczyć podnoszone ławki na chórze z 1500 roku - jedyny tego typu zabytek w Irlandii.

Oprócz tego warto zobaczyć zamek króla Jana bez Ziemi budowany w latach 1200-1202, przebudowany w 1216 roku. Początkowo warownia miała kształt pięciokąta. Obecnie na terenie zamku mieści się muzeum poświęcone dziejom Normanów w Irlandii. Zamek został oszpecony po dobudowaniu szklanego pawilonu.

13. WATERFORD



Historyczna stolica hrabstwa Waterford jest czymś w rodzaju miasta wydzielonego, bowiem władze administracyjne hrabstwa mieszczą się w Dungarvan. Pierwsze ślady osadnictwa na terenach dzisiejszego Waterford pochodzą z epoki żelaza, w IX wieku Wikingowie założyli tu osadę Vedrarfjiordr, czyli "wietrzny fiord". Miasto znane głównie z fabryki kryształów założonej w 1783 roku. Najważniejsze zabytki:

Ratusz - zaprojektowany przez Johna Robertsa należy do najładniejszych budynków w mieście. Budowę rozpoczęto w 1783 roku. Warto zobaczyć salę Large Room, ale największą atrakcją jest największy i najstarszy kryształowy żyrandol wyprodukowany w miejscowej fabryce kryształów.

Reginald's Tower - najstarszy zabytek miasta pochodzący z XVIII wieku. Dawniej częśc murów obronnych, w swojej historii pełniła między innymi funkcję mennicy, zbrojowni i więzienia.

Christ Church Cathedral - katedra wzniesiona w miejscu, gdzie kiedyś stał kościół z XI wieku, a potem kolejna świątynia z XIII wieku. Obecna świątynia została wybudowana w XVIII stuleciu, a największą atrakcją w środku są dziewiętnastowieczne organy.

Z dworca kolejowego do centrum Waterford idzie się 5 minut pieszo. Ze stacji odjeżdżają pociągi bezpośrednie do Dublina oraz pociągi do Limerick, skomunikowane z pociągami odjeżdżającymi ze stacji Limerick do Cork, Tralee, Limerick, Ennis i Galway.