Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

INDIE




Przewoźnik narodowy: Indian Railways
Strona internetowa: www.indianrail.gov.in
Ostatnia aktualizacja: 10.10.2012



Spis treści:
1. Ważne odnośniki
2. Klasy indyjskich pociągów
3. Indrail Pass
4. Kupno biletów
5. Najciekawsze miejsca
6. Koleje wąskototorowe
7. Luksusowe pociągi wycieczkowe
8. Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Delhi

O pociągach indyjskich z pewnością każdy słyszał i każdy chociaż trochę przeczytał. W internecie również można wiele przeczytać na ten temat z pierwszej ręki, więc ograniczę się do podania podstawowych informacji.

Sieć kolejowa w Indiach jest jedną z największych i najgęstszych na świecie. Pociągi docierają niemal wszędzie, są podstawowym środkiem transportu pasażerskiego, a przejazd pociągiem to obowiązkowy punkt każdego turysty, który postanowił odwiedzić ten kraj. Mają jednak swoje wady. Tabor jest przestarzały, brudny, a pociągi zatłoczone, chociaż te najbardziej ekstremalne zdjęcia z mediów są ustawiane i nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Jednocześnie podróż pociągiem to najlepszy sposób na poznanie autentycznego oblicza Indii, mieszkańców tego kraju oraz nawiązania nowych znajomości.

WAŻNE ODNOŚNIKI



Przed podróżą do Indii warto zapoznać się z następującymi stronami internetowymi:

www.indianrail.gov.in- rozkład jazdy wraz z cenami. Pokazuje tylko połączenia bezpośrednie.
www.indiarailinfo.com - rozkład jazdy + informacje o pociągach.


Indyjski wagon sypialny
(aut. jynxzero, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Toaleta w indyjskim pociągu
(aut. Kyle Lease, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

KLASY INDYJSKICH WAGONÓW



Na kolejach indyjskich rozróżnia się aż 8 klas wagonów pasażerskich:

AC class (AC 1) - pierwsza klasa z klimatyzacją - najdroższa opcja dla najbogatszych turystów. Wagony sypialne z zamykanymi przedziałami dwu- i czteroosobowymi. Wagony mają osobny personel, są odizolowane od innych wagonów pociągu. Okien nie da się otworzyć. Toalety w stylu zachodnim. W niektórych wagonach można podobno natrafić na prysznice. Oczywiście nie należy spodziewać się komfortu znanego nam z podróży po europejskich krajach.

AC 2-tier (AC 2) - druga klasa z klimatyzacją - 4 rozkładane ławki do spania w każdym przedziale, w dzień mogą służyć za miejsca do siedzenia. Przedziały nie są zamykane, mają jednak zasłony. Koce i poduszki w cenie biletu. Klasa AC 2 jest niemal połowę tańsza od klasy AC 1 i jest najchętniej wybierana przez turystów.

AC 3-tier (AC 3) - trzecia klasa z klimatyzacją - podobna do AC 2, ale "w przedziale" są 3 rozkładane ławki naprzeciwko siebie, czyli razem 6 na przedział. Brakuje zasłon "w przedziałach". Bardziej zatłoczona niż AC 2

Sleeper - 6 łóżek po obu stronach niezamykanego przedziału oraz dwa łóżka od strony korytarza. Brak klimatyzacji - zastępują ją wentylatory. Często zatłoczone, niezbyt czyste i może się zdarzyć głośne towarzystwo. Za to najlepsze, jesli chcemy podziwiać widoki przez okna.

First Class - wagony sypialne z zamykanymi przedziałami dwu- i czteroosobowymi bez klimatyzacji. Podobno bardzo rzadko spotykane.

AC Executive chair class - komfortowa pierwsza klasa dostępna tylko w pociągu "Shatabdi Express".

AC Chair class - klimatyzowany wagon bezprzedziałowy z wygodnymi fotelami lotniczymi. Dostępna w większości dziennych pociągów Intercity.

2nd class - druga klasa z miejscami do siedzenia. Najtańsza, bez rezerwacji miejsc i bez klimatyzacji. W zależności od pociągu można trafić na plastikowe lub drewniane ławki. Brudna i zatłoczona, nie nadaje się na dłuższe podróże, przynajmniej dla turysty.


Typowy indyjski wagon
(aut. runran, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

2 klasa
(aut. Cameron Huff, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

INDRAIL PASS



Osoby lubiące dużo podróżować w krótkim okresie czasu mogą skorzystać z atrakcyjnej oferty przygotowanej przez koleje indyjskie. Ind Rail Pass to bilet sieciowy umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży w okresie ważności biletu w klasie wskazanej na bilecie. Posiadacz biletu nie musi uiszczać dopłat za rezerwację, może podróżować do woli. Bilety można kupić w wielu wariantach. Te z najkrótszym czasem ważności są ważne tylko 12 godzin, najdłuższe są ważne 90 dni. Bilety są stosunkowo tanie, opłacą się jednak przy częstym podróżowaniu. Jest to najlepsza oferta umożliwiająca zwiedzenia dużej części kraju w krótkim czasie. Nie opłaci się jednak osobom, które ograniczą swój pobyt do jednej podróży pociągiem tam i z powrotem. Szczegółowe informacje wraz z cennikiem można znaleźć na stronie: www.indianrail.gov.in/international_Tourist.html

KUPNO BILETÓW



Kupno biletów w Indiach nie należy do łatwych zadań. Najwygodniejszą opcją jest kupno przez stronę internetową kolei indyjskich, mogą się jednak pojawić kłopoty z realizacją przelewu zagranicznego. W większych miastach są kolejowe biura podróży, gdzie turyści mogą kupić bilet, ewentualnie zasięgnąć porady w sprawie planu podróży. Uciążliwe bywa wypełnianie skomplikowanych formularzy rezerwacji.

Dla turystów dostępna jest specjalna pula biletów, tzw. Foreign Tourist Quota. Można również trafić na bilety "Tatkal", czyli coś jak last minute. Obecnie są dostępne chyba tylo na dzień przed wyjazdem. Bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem, jeśli chcemy to zrobić tuż przed podróżą, najprawdopodobniej nie uda się. Wtedy jedyną szansą jest "lista oczekujących" umożliwiająca kupno biletu, jeśli ktoś z niego zrezygnuje.

NAJCIEKAWSZE MIEJSCA



Poniżej zamieszczam opisy ciekawych miejsc lub pociągów, które powinien zobaczyć każdy szanujący się miłośnik kolei, który będzie miał okazję zwiedzić Indie. Oczywiście to tylko teoria. Bierzcie to raczej jako ciekawostki. Pewnie nikt z czytelników nigdy na żywo nie zobaczy tych miejsc.

PAMBAN BRIDGE

Niezwykły most kolejowy o długości ponad dwóch kilometrów łączący wyspę Pamban ze stałym lądem. Znalazłem przez przypadek na You Tube. Most kolejowy poprowadzony jest obok mostu drogowego, lecz na trochę niższej wysokości. Problem z łodziami i statkami rozwiązano w ten sposób, że fragment mostu kolejowego jest zwodzony. Ten most to naprawdę niezwykła konstrukcja; nie wierzyłem, że przez coś takiego mogą przejeżdżać pociągi. Zresztą zobaczcie sami...

Most na maps.google.com
Przejazd pociągu przez Pamban Bridge
Inny film z przejazdu pociągu
Przejazd pociągu z jeszcze innej perspektywy

ISLAND EXPRESS

Kanniyakumari to najdalej wysunięta na południe indyjska stacja kolejowa. Jednocześnie jest to także małe, urokliwe miasteczko, w którym spotykają się trzy morza: Zatoka Bengalska, Morze Arabskie oraz Ocean Indyjski. Przynajmniej tak się o nim mówi. Warto je zobaczyć nie tylko ze względu na położenie, ale także dla przejazdu pociągiem "Island Express" relacji Bangalore - Kanniyakumari. Część trasy pociągu wiedzie tuż przy wybrzeżu, część prowadzi w głąb kontynentu, dzięki czemu możemy podziwiać różnorodne krajobrazy, szczególnie na odcinku do Trivandrum.

Fragment przejazdu
Kanniyakumari na You Tube

KOLEJE WĄSKOTOROWE



Na terenie Indii można natrafić na interesujące koleje wąskotorowe. Trudno jednak znaleźć konkretne informacje o tych mniej znanych. Poniżej zamieściłem listę znanych mi indyjskich kolei wąskotorowych. Lista na pewno nie jest kompletna:

KOLEJKA HIMALAJSKA DARDŻYLING/DARJEELING

Słynna górska kolejka wąskotorowa wpisana na Listę światowego dziedzictwa Unesco. Ze względu na rozmiary, pociąg jest nazywany "Toy Train". Zbudowana w latach 1879-81 linia została w 1964 przedłużona do New Jalpaiguri. Po drodze pociąg przejeżdża przez najwyżej położoną stację kolejową w Indiach - Ghoom.

Długość linii to 88 kilometrów (za stroną oficjalną), pociąg jedzie ze średnią prędkością 12 kilometrów na godzinę. Przejazd z New Jalpaiguri do Darjeeling zajmuje ponad 7 godzin, Mimo to linia jest tak popularna wśród turystów, że w sezonie bilety trzeba kupować z prawie miesięcznym wyprzedzeniem.

Do popularności pociągu, oprócz reklamy, przyczyniły się m.in.:

- piękne krajobrazy.
- różnica wysokości pomiędzy stacją początkową (100 m n.p.m.) i końcową (2200 m n.p.m.)
- nowatorskie rozwiązania techniczne w postaci pętli i tzw. z-rewersów.
- na długim odcinku trasa prowadzi wzdłuż drogi i kolejka sprawia wrażenie czegoś w rodzaju tramwaju.

Szczegółowe informacje:
dhr.net.in - strona oficjalna.

Kolejka na You Tube:
Filmik dodany przez UNESCO
Filmik amatorski
Godzinny reportaż o kolejce
Inny ciekawy film
Krótki film przez większą część kręcony z pociągu
Jeszcze jeden filmik
W pobliżu Ghum


Kolejka Darjeeling
(aut. Joe Gratz, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Kolejka Darjeeling
(aut. Peter Trimming, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

HIMALAYAN QUEEN - KOLEJKA KALKA - SHIMLA

Kolejna, bardzo popularna wśród turystów, indyjska kolejka górska. Miasto Shimla, dzisiaj końcowa stacja kolejki, za czasów rządów brytyjskich było nazywane letnią stolicą Indii, bowiem właśnie tutaj liczni oficjele przybywali wypoczywać w gorące, letnie dni. Dla ich potrzeb doprowadzono do Shimli wąskotorową linię kolejową.

Shimla jest ciekawa już ze względu na samo położenie geograficzne. Leży w Himalajach, na północy Indii, niedaleko granicy z Pakistanem, Nepalem, Chinami oraz spornym terytorium Kaszmiru.

Linia kolejowa licząca 96 kilometrów została otwarta dla ruchu w 1903 roku. Pociąg po drodze pokonuje 102 tunele (jeden jest wyłączony z użytku) oraz 864 wiadukty. Najsłynniejszy z nich jest wiadukt nr 493 - ma aż trzy poziomy łuków. Podróż trwa około pięciu-sześciu godzin.

Reportaż o kolejce - trwa prawie godzinę
Dziesięciominutowy reportaż
Trochę widoków z okna pociągu
Miasto Shimla


Kolejka Kalka - Shimla
(aut. Stan Dalone, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Kolejka Kalka - Shimla
(aut. Mackenzie Kosut, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

KOLEJ NILGIRI MOUNTAIN

Jedyna działająca kolejka zębata w Indiach. Znajduje się w stanie Tamil Nadu na południu Indii i łączy ze sobą Mettupalayam i Ooty. Stacja początkowa znajduje się na wysokości 326 m n.p.m., a trasa kończy się na poziomie 2203 m n.p.m..

Trasa pociągu liczy 46 kilometrów, przejazd w górę trwa około 290 minut, czyli prawie 5 godzin, a przejazd w dół 215 minut. Pociąg osiąga maksymalną prędkość 33 kilometrów na godzinę, ze względów bezpieczeństwa jedzie ze średnią prękością około 10 kilometrów na godzinę i jest jednym z najwolniejszych indyjskich pociągów. Kolejka jest wpisana na listę Światowego Dziedzictwa Unesco.

www.nilgiris.com/nilgiritrain.htm - więcej informacji o kolejce po angielsku.

Film o kolejce na You Tube
Reportaż z podróży - dużo widoków z pociągu
Kolejny film z pięknymi widokami


Kolejka Nilgiri
(aut. Kent Spillner, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Kolejka Nilgiri
(aut. Kent Spillner, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

KOLEJKA MATHERAN HILL

Kolejka wąskotorowa łącząca miejscowość Neral z Matheran w stanie Maharasztra, niedaleko Bombaju. Trasa liczy około 20 kilometrów. Kolejka została wybudowana w latach 1901-07. Ze względu na położenie linia narażona jest na podmycia torów spowodowane monsunami i powodziami. Nie wiadomo, czy aktualnie kursuje.

Kolejka na You Tube:
Pociąg ciągnięty przez lokomotywę spalinową (30 sekund)
Pociąg ciągnięty przez lokomotywę parową
Film z przejazdu cz.1/5
Film z przejazdu cz.2/5
Film z przejazdu cz.3/5
Film z przejazdu cz.4/5
Film z przejazdu cz.5/5


Kolejka Matheran Hill
(aut. Kuldeep Thind, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Kolejka Matheran Hill
(aut. Horshwcam3, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

AHMADPUR KATWA RAILWAY

Kolej wąskotorowa wybudowana w 1917 roku przez McLeod's Light Railways. W 1966 roku została przejęta przez koleje indyjskie. Linia o rozstawie szyn 760 mm jest w fatalnym stanie. Szynobusy kursują po niej z maksymalną prędkością 15 km/h, natomiast składy "wagonowe" 25 km/h (źródło: komentarz pod filmem na You Tube). Brak szczegółowych informacji. Pociągi rozpoczynają jazdę w Ahmadpur. Ponadto kursuje pociąg Barddhaman - Katwa, ale nie wiem, czy to ta sama linia, czy inna.

Kolej Ahmadpur Katwa na You Tube
Pociąg Barddhaman - Katwa na You Tube

KOLEJ WAGHAI - BILLIMORA

Regularnie kursująca kolej wąskotorowa zarządzana przez koleje indyjskie. Nie mam szczegółowych informacji o tej linii. Z tego, co udało się wyczytać na forach, w przyszłości ma zostać przebudowana na linię normalnotorową i rozbudowana o kolejne kilometry.

Kolej Waghai - Billimora na You Tube

KOLEJ WĄSKOTOROWA W CHHATTISGARH

Kolej wąskotorowa, o której nie znalazłem żadnych informacji. Na filmach i zdjęciach prezentuje się bardzo ładnie. Z tego, co napisał autor filmów, wynika, że podobnie jak kolej opisywana wyżej, linia ma zostać przebudowana na normalnotorową, czemu sprzeciwiają się mieszkańcy Chhattisgarh.

Kolej wąskotorowa w Chhattisgarh na You Tube

KOLEJ PARKOWA W BANGALORE

Kolejka parkowa kursująca po Cubbon park w Bangalore. Rozciągający się na powierzchni 250 akrów park jest bardzo malowniczym miejscem, ulubionym terenem spacerowiczów i biegaczy. Na jego obszarze oprócz pociągu znajdziemy budynki ważnych instytucji publicznych, między innymi bibliotekę publiczną i sąd. Poza tym mieści się tam siedziba muzeum archeologii, muzem przemysłu i techniki, galeria sztuki, a także liczne rzeźby, posągi, pomniki, jak również park rozrywki, czy akwarium. Park rozrywki, w którym kursuje pociąg, czynny jest codziennie oprócz czwartków od 10:00 do 17:00.

Pociąg w Cubbon Park na You Tube

WĘZEŁ KOLEI WĄSKOTOROWYCH NAINPUR

Nainpur jest największym węzłem kolei wąskotorowych w Azji. Odjeżdżają stamtąd pasażerskie pociągi wąskotorowe do Jabalpur, Balaghat, Mandla i Chhindwara. Pociągi jadą bardzo powoli z powodu zaniedbanej infrastruktury. Podobnie jak inne indyjskie linie wąskotorowe wszystkie linie wokół węzła Nainpur mają zostać przekształcone w linie normalnotorowe. Jeden z pociągów to pociąg "Satpura Express" relacji Jabalpur - Balaghat, w którego składzie jest wagon pierwszej klasy. Jest to jeden z najstarszych pociągów w Indiach. Kursują dwie pary pociągów dziennie.

Pociąg Nainpur - Mandla na You Tube
Pociąg "Satpura Express na You Tube

KOLEJ WĄSKOTOROWA NA ELEPHANTA ISLAND

Krótka linia kolei wąskotorowej na wyspie Elephanta w pobliżu Bombaju (10 kilometrów). Wyspa jest znana z siedmiu wykutych w skale świątyń oraz zespołu grot wpisanego od 1987 na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco. Na wyspę można dopłynąć łodzią z Bombaju. Łodzie wypływają codziennie z portu "Gateway of India". Rejs trwa około godzinę. Brak szczegółowych informacji.


Kolejka wąskotorowa na wyspie Elephanta
(aut. Scott McLeod, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Tory kolejki wąskotorowej na wyspie Elephanta
(aut. Justin Morgan, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

LUKSUSOWE POCIĄGI TURYSTYCZNE



Najbogatsi turyści mogą przemierzać Indie specjalnymi, luksusowymi pociągami. Są to pociągi zestawione ze zmordernizowanych wagonów najczęściej w stylu retro, w których każdy turysta ma do dyspozycji przedział przypominający luksusowy apartament. Wygodne łoże małżeńskie, toaleta, prysznic, telewizor, posiłki - wszystko w cenie. Pociągi wyruszają w podróż trwającą najczęściej 6-8 dni. Po drodze zatrzymują się w najpopularniejszych miejscach, gdzie na pasażerów czekają przewodnicy oprowadzający ich po mieście. W całych Indiach kursuje kilka luksusowych pociągów, często opisywanych w przewodnikach. Informację podaję jako ciekawostkę, bowiem ceny czynią te pociągi nieosiągalnymi dla zwykłego śmiertelnika. Poza tym podróż takim pociągiem nie ma takiego uroku, jak podróż zwykłym, brudnym indyjskim składem.

Szczegółowe informacje o pociągach wraz ze zdjęciami znajdziecie wkrótce osobnych artykułach z licznymi zdjęciami wnętrz. Odnośniki znajdą się na górze, pod tytułem artykułu.

PALACE ON WHEELS

Słynny na całym świecie indyjski pociąg luksusowy. Zestawiony ze stylowych wagonów, pięknie prezentujących się na zewnątrz, jak i w środku. Każdy z czternastu wagonów ma swoją nazwę związaną z historią regionu Radźputanii (Rajpur). Na przykład wagon o nazwie "Alwar" swoją nazwę zawdzięcza miastu, które jest uważane za bramę do Radżastanu. Z kolei nazwa wagonu "Bharatpur" pochodzi od miasta w Radżastanie znanego z leżącego na jego peryferiach Park Narodowy Keoladeo, gdzie ornitolodzy mogą zobaczyć bardzo rzadkie gatunki ptaków.

Wszystkie wagony są klimatyzowane, w każdym z nich znajdują się cztery stylowo umeblowane, dwuosobowe przedziały (apartamenty) z toaletą i prysznicem. Nad komfortem podróżnych czuwają stewardzi.

W skład pociągu wchodzą również dwie restauracje oferujące specjalności kuchni indyjskiej, chińskiej i kontynentalnej oraz wagon barowy, w którym można się zaopatrzyć w markowe trunki z różnych części świata.

Podczas podróży pasażerowie mają do dyspozycji butelkowaną wodę mineralną, aktualną prasę i czasopisma oraz artykuły higieniczne.

Nie jest to jednak tani pociąg. Na siedmiodniową podróż na trasie Delhi - Jaipur - Sawai Madhopur - Chittorgarh - Udaipur - Jaisalmer - Jodhpur - Bharatpur - Agra - Delhi nie każdy może sobie pozwolić. Jeden dzień i jedna noc spędzoną w pociągu wynosi w 2012 roku 575 dolarów amerykańskich!!! Policzcie sobie, ile będzie kosztowała taka tygodniowa wycieczka. Mimo to bilety należy rezerwować z 8-10 miesięcznym wyprzedzeniem, ponieważ rozchodzą się jak ciepłe bułeczki

Strona internetowa: http://www.palaceonwheels.net/new/home.htm

MAHARAJAS EXPRESS

Na swoich stronach przewoźnik chwali się, że jest to najbardziej luksusowy pociąg w Indiach. Dla podróżujących pociągiem "Maharajas Express" przygotowano ofertę kilku ciekawych wycieczek objazdowych połączonych ze zwiedzaniem najciekawszych miast.

Pociąg zestawiony jest z czternastu stylowych wagonów, w tym z wagonu z apartamentem prezydenckim. Przedziały (apartamenty) są wyposażone klimatyzację, system filtracji wody, toaletę z obiegiem zamkniętym, prysznic, telewizor, lampkę, suszarkę i sejf, a w apartamentach oraz w apartamencie prezydenckim jest wanna. Duże okna umożliwiają podziwianie krajobrazu za oknem.

W pociągu ponadto są dwa wagony restauracyjne oraz wagon barowy.

Przewoźnik w 2012 i 2013 roku oferuje następujące wycieczki:

"Gems of India"
Czas trwania:
4 dni/3 noce
Trasa: Delhi - Agra - Ranthambore - Jaipur - Delhi.

"Heritage of India"
Czas trwania: 8 dni/7 nocy
Trasa: Bombaj - Ajanta - Udaipur - Jodhpur - Bikaner - Jaipur - Ranthambore - Agra - Delhi.

"Indian Panorama"
Czas trwania: 8 dni/7 nocy
Trasa: Delhi - Jaipur - Ranthambore - Agra - Gwalior-Khajuraho - Varanasi - Lucknow - Delhi.

"Indian Splendour"
Czas trwania: 8 dni/7 nocy
Trasa: Delhi - Agra - Ranthambore - Jaipur - Bikaner - Jodhpur - Udaipur - Balasinor - Delhi

"Treasures of India"
Czas trwania: 4 dni/3 noce
Trasa: Delhi - Agra - Ranthambore - Jaipur - Delhi

Jako przykład cen 2012/2013 podaję ceny dla wycieczki "Heritage of India" (8 dni/7 nocy). Cena dla osób dorosłych chcących podróżować w luksusowym przedziale sypialnym dwuosobowym wynosi 6360 dolarów amerykańskich. Dopłata za zajęcie przedziału tylko przez jedną osobę 4797 dolarów amerykańskich. Wycieczka w apartamencie Junior kosztuje 9,200 dolarów amerykańskich, a dopłata za zajęcie przedziału przez jedną osobę aż 8280 dolarów. Wycieczka w apartamencie Double Suite to wydatek rzędu 12,800 dolarów, a wspomniana dopłata wynosi tyle samo, co koszt wycieczki. Najdrożej kosztuje wycieczka w apartamencie prezydenckim - aż 22 000 dolarów. Jeśli chcemy mieć apartament tylko dla siebie, zapłacimy dwa razy więcej.

Strona internetowa: www.the-maharajas.com

DECCAN ODYSSEY

Luksusowy pociąg kursujący okazjonalnie na trasie Bombaj - Goa i Goa - Bombaj. Pociąg zestawiony jest z 11 wagonów pasażerskich, 2 wagonów z apartamentami prezydenckimi, jednego wagonu konferencyjnego, dwóch wagonów restauracyjnego, wagonu "spa", wagonu barowego oraz wagonu dla załogi. W wagonie "spa" dla pasażerów przygotowano siłownię.

W każdym z wagonów pasażerskim są 4 przedziały dwuosobowe (z możliwością dostawki), w wagonach z apartamentami prezydenckimi dwa apartamenty dwuosobowe na cały wagon. Przedziały wyposażone są w telewizor, szafę, toaletę, prysznic oraz odtwarzacz cd/mp3. Pasażerowie na początku podróży otrzymują butelkę wina.

W każdym wagonie ponadto wydzielono salon, a oprócz tego przygotowano palarnię i kantor wymiany walut. Na pokładzie do dyspozycji podróżnych są stewardzi oraz doktor.

Wycieczka objazdowa Bombaj - Goa - Bombaj trwa 8 dni/7 nocy. Podczas wycieczki pociąg zatrzymuje się w Sindhudurg Nagari, Kolhapur, Aurangabad, Bhusawal, Nashik, gdzie podrózni zwiedzają najważniejsze miejsca.

Pociąg jest równie drogi jak pozostałe. Cena za noc w przedziale dwuosobowym zajmowanym przez dwie osoby w sezonie w rozkładzie 2012/2013 wynosi 500 dolarów amerykańskich za osobę. W cenie zawarte są bilety wstępu i inne opłaty w zwiedzanych miejscach. Ponadto pobierana jest prowizja 3.09% za rezerwację.

Strona internetowa: www.thedeccanodysseyindia.com

GOLDEN CHARIOT

Luksusowy pociąg wycieczkowy okazyjnie kursujący po południowych Indiach. Zestawiony z klimatyzowanych, stylowych wagonów. Każdy przedział dwuosobowy wyposażony jest w telewizor LCD z 6 kanałami satelitarnymi, szafę, biurko, toaletę i łazienkę. W pociągu do dyspozycji podróżnych są dwa wagony restauracyjne, wagon barowy oraz wagon rekreacyjny z bardzo dobrze wyposażoną siłownią i dwoma gabinetami masażu.

W swojej ofercie przewoźnik ma dwie wycieczki:

"Pride of the South"
Czas trwania: 8 dni/7 nocy
Trasa: Bangalore - Kabini - Srirangapatnam - Mysore - Shravanabelagola - Belur - Halebid - Hampi - Badami - Pattadakal - Goa.
Cena: 3815 dolarów amerykańskich w przypadku podróży osoby dorosłej w przedziale dwuosobowym zajmowanym przez dwie osoby lub 5278 dolarów amerykańskich w przedziale zajmowanym przez jedną osobę (ceny za okres: październik 2012 - marzec 2013).

"Southern Splendor"
Czas trwania: 8 dni/7 nocy
Bangalore - Chennai - Pondicherry - Tanjavur - Madurai - Thiruvananthpuram / Kanyakumari / Kovalam - Alleppey - Kochi.
Cena: 4389 dolarów amerykańskich w przypadku podróży osoby dorosłej w przedziale dwuosobowym zajmowanym przez dwie osoby lub 5817 dolarów amerykańskich w przedziale zajmowanym przez jedną osobę (ceny za okres: październik 2012 - marzec 2013).

Inne ceny obowiązują dla obywateli Indii, a inne dla cudzoziemców. Doliczana jest prowizja za rezerwację w wysokości 3,09% ceny biletu.

Strona internetowa: www.goldenchariot.org/

ROYAL RAJASTHAN ON WHEELS

Luksusowy pociąg wycieczkowy obsługiwany przez koleje indyjskie. W ofercie pociągu jest jedna wycieczka trwająca 8 dni i 7 nocy. Pociąg kursuje po trasie Delhi - Jodhpur - Udaipur - Chittorgarh - Sawai Madhopur - Jaipur - Khajuraho - Varanasi - Agra - Delhi. Jest to bardzo atrakcyjna oferta nie tylko ze względu na luksusowe warunki, ale również ze względu na bogatą historię i zabytki zwiedzanych miast.

Pociąg zestawiony jest z 13 luksusowych, stylowych wagonów. Każdy z wagonów ma własną nazwę wywodzącą się z nazwy któregoś ze słynnych pałaców w regionie Radżastanu. Oprócz tego w składzie znajduje się wagon Super-Deluxe nazwany Taj Mahal. Wszystkie wagony są klimatyzowane, a w wagonie Super-Deluxe każda kabina ma własną, regulowaną klimatyzację. Oprócz wagonów pasażerskich w pociągu znajdują się dwa wagony restauracyjne, wagon barowy, wagon salonowy oraz wagon spa z gabinetami masażu. W pociągu działa również sklep z pamiątkami.

Ceny zaczynają się od 590 dolarów amerykańskich za noc w przedziale sypialnym dwuosobowym zajmowanym przez dwie osoby.

Strona internetowa: www.royalsrajasthanonwheels.com

NARODOWE MUZEUM KOLEJNICTWA W DELHI



Będąc w New Delhi warto zajrzeć na Chanakyapuri, gdzie mieści się Narodowe Muzeum Kolei. W muzeum można znaleźć dosłownie wszystko, co wiąże się z historią kolei indyjskich. Fotografie i elementy wyposażenia to standard w przypadku takich muzeów. W muzeum w Delhi możemy zobaczyć bogatą kolekcję lokomotyw, wagonów pasażerskich, w tym wagony salonowe. Najbardziej znanym eksponatem jest lokomotywa parowa "Fairy Queen" wyprodukowana w 1855 roku. Jest to najstarsza czynna lokomotywa parowa na świecie.

Muzeum zainaugurowało działalność 1 lutego 1977 roku. Zajmuje powierzchnię 11 akrów, a eksponaty są zgromadzone w halach i pod gołym niebem. Dla dzieci przygotowano dodatkową atrakcję w postaci kolejki kursującej wokół muzeum.

Strona internetowa Narodowego Muzeum Kolei w Delhi obecnie nie działa. Na stronach turystycznych jest napisane, że muzeum jest otwarte od 9:30 do 19:00 w sezonie letnim, natomiast poza sezonem od 9:30 do 17:00. Czynne jest codziennie oprócz poniedziałków.