Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


LITWA




Przewoźnik narodowy: Lietuvos Geležinkeliai
Strona internetowa: www.litrail.lt
Ostatnia aktualizacja: 08.12.2014



Spis treści:
1. Pociągiem na Litwę
2. Autokary grupy Lux Express
3. Pociągiem po Litwie
4. Kolej wąskotorowa Poniewież - Onikszty - Rubikiai
5. Połączenia międzynarodowe

1. POCIĄGIEM NA LITWĘ



Do 2 września 2013 roku na Litwę można było dojechać pociągiem TLK Hańcza relacji Warszawa - Szostaków (Sestokai). Na stacji Sestokai podróżni przesiadali się do litewskiego pociągu relacji Sestokai - Kowno, natomiast z Kowna jechał pociąg do Wilna. Była to dość długa podróż, mimo to pociągi cieszyły się popularnością, choć były droższe niż autokary Simple Express.

W związku z pracami przy budowie linii Rail Baltica w rozkładzie jazdy 2014/2015 pociąg TLK Hańcza kursuje w relacji skróconej Małkinia - Suwałki, na odcinku Suwałki - Szostaków - Kowno nie uruchomiono komunikacji zastępczej. Polska nie ma więc bezpośredniego połączenia pasażerskiego z Litwą. Według informacji kolei litewskich połączenie zostanie przywrócone najwcześniej 01.08.2015



Trasa przejazdu koleją Warszwa - Wilno (aut. D.Sieczkowski, za pomocą sharemap.org)


2. AUTOKARY GRUPY LUX EXPRESS



Wprawdzie jest to strona o podróżowaniu koleją, jednak podróżowanie pociągami po krajach bałtyckich nie należy do najłatwiejszych zadań i na niektórych odcinkach lepiej skorzystać z komunikacji autobusowej. Na szczęście istnieje możliwość podróży autokarami grupy Lux Express, dzięki czemu można zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu.

Poniżej zamieszczam przykładowe trasy przejazdów autokarami. Od 1 czerwca 2012 nastąpiły zmiany w rozkładzie w związku z uruchomieniem linii Berlin - Wilno przez Warszawę. Na linii tej kursują nowoczesne autokary z floty znanej pod nazwą "Simple Express". Na pokładzie autokaru podróżni mogą skorzystać m.in. z tabletów z dostępem do internetu. Co ważne, w autokarach grupy Lux Express znajduje się czynna toaleta, co u innych przewoźników jest rzadkością.

Wszystkie autokary są klimatyzowane i wyposażone w gniazdka, w których można podładować telefon.Za 9 zł istnieje możliwość kupna słuchawek, a "zestawu nocnego" w postaci koca i poduszki.

Nie jechałem autokarami grupy Lux Express, ale w internecie spotykam się z bardzo pozytywnymi opiniami zarówno na portalach specjalistycznych, jak i wśród samych internatutów. Myślę, że ze względu na konkurencyjne ceny oraz bardzo dobrą siatkę połączeń oferta jest atrakcyjna nawet dla miłośników kolei.

Dokładny rozkład jazdy wraz z cenami można znaleźć na stronach:
www.simpleexpress.eu
www.luxexpress.eu


Autokar Simple Express relacji Berlin - Wilno
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar relacji Berlin Wilno w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

TRASA WILNO - RYGA - TALLIN

Na trasie Wilno - Ryga - Tallin kursują dwa rodzaje autokarów z grupy Lux Express. Pierwsze z nich to znane pod marką "Simple Express" tańsze połączenia. Autokary kursujące pod nazwą "Lux Express" są, jak sama nazwa wskazuje, luksusowe i odpowiednio droższe. Na ich pokładzie pasażerowie mają do dyspozycji m.in. prasę codzienną oraz napoje i drobne przekąski. Część siedzeń dostępna jest w klasie "Lounge". Autokary te nazywane są nawet "samolotami na kółkach".


Autokar Lux Express
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar Lux Express w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

3. POCIĄGIEM PO LITWIE


Ku zaskoczeniu podróżnych, większość litewskich pociągów i dworców sprawia bardzo dobre wrażenie. Wyglądają na zadbane, a wiele pociągów przeszło w ostatnich latach modernizację. Czar pryska, kiedy wejdziemy do toalet - na dworcach często zdarzają się toalety tureckie, natomiast w pociągach toalety nie grzeszą czystością. Skorzystanie z toalety w pociągu może być problemem - w krajach byłego ZSSR obowiązuje bowiem tzw. "strefa sanitarna" i toalety są zamykane w okolicach miast. Zdarza się, iż nawet 30 minut przed przyjazdem oraz 30 minut po odjeździe pociągu z danego miasta. Może więc dojść do sytuacji, że przez ponad godzinę nie będziemy mogli skorzystać z toalety w pociągu.

W nowoczesnych pociągach "Elefant" kursujących pomiędzy Wilnem a Kownem są już toalety z obiegiem zamkniętym.

Szybkość pociągów jest porównywalna do naszych, podobnie jak częstotliwość kursowania pomiędzy największymi miastami. Na liniach lokalnych pociągów jest b. mało, właściwie wszystko skupia się wokół Wilna.

Przykładowe ceny biletów na najpopularniejszych trasach (sprawdzane na 08.12.2014r.) :
Wilno - Kowno 104 km, czas przejazdu od 1:07 do 1:42, ceny 4,63 EUR do 6,37 EUR
Wilno - Kłajpeda 376 km, czas przejazdu 3:40-4:40, cena 14,45 EUR
Wilno - Szawle 212 km, czas przejazdu 2:04-2:32, cena 9,67 EUR
Wilno - lotnisko 4 km, czas przejazdu 7 minut, cena 0,72 EUR

Rozkład jazdy i ceny można sprawdzić na stronie: http://www.litrail.lt/wps/portal po kliknięciu po lewej stronie na "Passenger transportation".

- na Litwie nie ma biletów sieciowych umożliwiających tanie podróżowanie przez kilka dni. Czasami ogłaszane są promocje na konkretne trasy.

- koleje litewskie konsekwentnie wymieniają tabor. Odchodzi się od składów wagonowych na rzecz szynobusów wyprodukowanych przez polską Pesę.

- należy liczyć się z kłopotami przy próbie fotografowania pociągów na dworcu głównym w Wilnie, gdzie obowiązuje zakaz fotografowania.

ZNIŻKI

- kupując bilet tam i z powrotem otrzymujesz 15% zniżki.
- grupy liczące od 6 do 10 osób otrzymują 10% zniżki na podróż w jedną stronę.
- grupy liczące od 11 do 24 osób otrzymują 15% zniżki na podróż w jedną stronę.
- grupy liczące ponad 25 osób otrzymują 20% zniżki na podróż w jedną stronę.
- bilety kupione najpóźniej 10 dni przed planowaną podróżą kosztują 35% mniej.
- bilety kupione najpóźniej 20 dni przed planowaną podróżą kosztują 55% mniej.

Informacje pochodzą ze strony kolei litewskich napisanej w języku litewskim. Nie ręczę, że wszystko jest dobrze przetłumaczone.

4. KOLEJ WĄSKOTOROWA PONIEWIEŻ - ONIKSZTY - RUBIKIAI



Mało znaną atrakcją turystyczną Litwy jest kolejka wąskotorowa z Poniewieża do Onikszt wybudowana już w 1899 roku, a regularne kursy pociągów uroczyście uruchomiono 13 maja 1901. Z Onikszt dalsza część linii prowadzi do Rubikiai. Zachowany odcinek to tylko małą część pierwotnej linii, która kiedyś prowadziła aż do Ucueny, łącząc ze sobą dwa najsłynniejsze litewskie browary.

Kolejka wąskotorowa regularnie kursuje w soboty i niedziele od maja do października na trasie Onikszty - Rubikiai lub Troszkunai.. Przejazd trwa około 50 minut, później w Rubikiai pasażerowie mają dwie godziny wolnego. Następnie pociąg rusza w drogę powrotną.

Grupy turystyczne mogą wynająć pociąg, za dodatkową opłatą organizatorzy postarają się o "napad na pociąg", orkiestrę i inne atrakcje. Kolejka jest bardzo słabo rozreklamowana, a mogłaby przyciągnąć wielu turystów.

Szczegóły: www.siaurukas.eu


Kolej wąskotorowa Onikszty - Rubikiai
(aut. LHOON, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Kolej wąskotorowa Onikszty - Rubikiai
(aut. LHOON, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE


Litwa nie może pochwalić się zbyt wieloma połączeniami międzynarodowymi. W zasadzie jedyne sensowne połączenia to pociąg nocny Wilno - St. Petersburg, Wilno - Kaliningrad oraz pociągi dzienne Wilno - Mińsk.

Co najdziwniejsze, nie ma sensownych połączeń kolejowych między Litwą a Łotwą. Można wprawdzie pociągiem do St. Petersburga dojechać do łotewskiego Dyneburga (Davgapils) (przyjazd późnym wieczorem, lecz podróż wyjdzie nas dużo drożej niż przejazd autokarem na tej trasie.

Opłacalna jest podróż pomiędzy Wilnem a Sankt Petersburgiem - za niewygórowane ceny można przejechać się płackartą lub wagonem sypialnym w przedziale czteroosobowym. Pociąg omija Białoruś, wystarczy więc tylko rosyjska wiza.

Do Rygi i Tallina można dostać się komfortowymi autokarami Simple Express lub Lux Express.

6. CO ZWIEDZIĆ - PLAN MINIMUM


Gdybym miał jechać na Litwę, zwiedziłbym tylko kilka miejsc, a wszystko zajęłoby mi może z tydzień. W wielu mailach prosiliście o gotowe plany wycieczek. Oto plan wycieczki po Litwie:

1 Dzień - przyjazd, Kowno


Przyjazd którymś z autokarów lub w przyszłości pociągiem. Na zwiedzenie centrum wystarczy kilka godzin. Zabytki są porozrzucane na niewielkim obszarze, trochę trzeba się przejść w stronę ruin zamku. Co bardziej ambitni powinni zwiedzić Muzeum Twórczości i Zbiorów A. Žmuidzinavičius zwane Muzeum Diabłów oraz Muzeum Wojskowe im. Witolda Wielkiego. Wieczorem odpoczywamy po długiej, często niezbyt wygodnej podróży.

Nocleg w Kownie. Grosikowi turyści śpią na ulicy lub dworcu autobusowym. Osoby szukające najtańszych noclegów znajdą liczne hostele o podobnym standardzie - najczęściej w kamienicy z łazienką i toaletą przypadającą na kilkanaście osób. Innym proponuję hotele w centrum:
Ibis Kaunas Centre
Hotel Kaunas City
Perkuno Namai (trochę droższy)

To tylko moje propozycje. Wyboru należy dokonywać samodzielnie, po uważnej lekturze komentarzy przy każdym hotelu.

2 Dzień - przejazd pociągiem, Wilno i Troki


Rano jedziemy pociągiem do Wilna, stamtąd do miejscowości Troki, gdzie warto zobaczyć znany na całym świecie zamek nad jeziorem Galwe (niestety, nie oryginalny) oraz domy Karaimów. Z Troków przejazd pociągiem do Wilna.

Na zwiedzanie Wilna powinniśmy przeznaczyć resztę dnia. Jest sporo do zobaczenia, ale najważniejsze zabytki nie są położone zbyt daleko od siebie. Najważniejsze to po prostu pospacerować sobie po mieście. Gdybym miał wybierać atrakcje, wstąpiłbym do Muzeum KGB i niewielkiego Muzeum Pieniędzy Litewskiego Banku Narodowego. Poza tym wjazd funikularem na Wzgórze Zamkowe, a na koniec Wieża Telewizyjna. Jeśli starczy wam czasu, koniecznie zajrzyjcie na cmentarz na Rossie - polską nekropolię narodową.

Nocleg w Wilnie lub powrót do Kowna. Ceny noclegów w Wilnie są bardzo wysokie. Dawniej na stronie polecałem Old Town Hostel jako dobre miejsce na jedną noc, blisko dworca kolejowego. Niestety, po remoncie ceny poszybowały w górę i nie są tak konkurencyjne jak kiedyś. Niedrogie hostele działają podobnie jak w Kownie - poupychać jak najwięcej gości na jak najmniejszej powierzchni, z jedną łazienką i prysznicem. Nie znalazłem nic ciekawego, co mógłbym polecić. Spośród hoteli i pensjonatów najlepszy stosunek jakości do ceny mają następujące obiekty: Pensjonat Silvija Guest House
Pensjonat Downtown Market Guest House

Jeżeli zdecydujecie się na drugi nocleg w Kownie, to możliwa jest podróż do Kłajpedy następnego dnia, tylko trzeba najpierw dojechać do Kaišiadorys i tam przesiąść się na pociąg do Kłajpedy (tylko poranny i wieczorny, popołudniowy jedzie inną trasą). Połączenie pokazuje się w wyszukiwarce kolei litewskich.

3 Dzień - Kłajpeda


Następny dzień przeznaczamy na Kłajpedę. Pomiędzy miastami kursują trzy pociągi dziennie. Do wyboru pociąg wyjeżdżający rano lub około południa - jak kto woli. W przypadku porannego pociągu warto zastanowić się nad postojem w mieście Szawle - kilkanaście kilometrów od miasta znajduje się słynna Góra Krzyży. Samo miasto poza tą górą jest niezbyt atrakcyjne dla turystów, więc o ile nie chcemy na siłę chwalić się, jak to podróżowaliśmy według listy "must see", spokojnie można odpuścić.

Zabytkowe centrum Kłajpedy jest nieduże, ma inny charakter niż centrum Kowna i Wilna, bardziej kameralny. Z Muzeów warto zobaczyć Muzeum Morskie z delfinarium, niewielkie muzeum zegarów i skansen etnograficzny.

Nocleg w Kłajpedzie. Nie ma tu takiego wyboru niedrogich hosteli jak w Wilnie i Kownie, ale za to hotele poza sezonem są tańsze niż w Wilnie i warto dopłacić, aby cieszyć się komfortem w jedno- lub dwuosobowym pokoju z własną łazienką. Polecane hotele z booking.com:

Hotel Memel
Hotel Amberton
Europa City Aurora
Old Mill Hotel
Park Inn by Radisson Klaipeda

Wymienione hotele polecam poza sezonem, w sezonie ceny będą zbyt wysokie. Dla osób podróżujących samotnie ceny za nocleg jednej osoby w pokoju dwuosobowym również będą zbyt wysokie przez cały rok, natomiast dla par chcących wypocząć propozycje wydają się idealne. Z hosteli można jedynie rozważyć Klaipeda Hostel, ale podobnie jak inne hotele, jest w nim zbyt mało toalet i łazienek, a sypialnie wieloosobowe są dobre raczej na jedną noc.

4. Dzień - Połąga, Park Narodowy Mierzei Kurońskiej


Rano z Kłajpedy wycieczka autobusowa do oddalonej o 25 kilometrów Połągi (Palanga) - popularnego kurortu nadmorskiego z piaszczystymi plażami, ogrodem botanicznym i Muzeum Bursztynu. 2-3 godziny pobytu, po czym powrót do Kłajpedy, szybki posiłek i wycieczka po Parku Narodowym Mierzei Kurońskiej. W sezonie nie ma sensu tam jechać, poniewać roi się od turystów.

Litewska część Parku Narodowego Mierzei Kurońskiej to głównie ruchome wydmy. Warto zobaczyć malownicze wsie rybackie - Nidę, Juodkrantę, Preilę i Pervalkę, tworzące razem miasteczko Nerynga. W Juodkrancie znajduje się rezerwat kormoranów. Park najlepiej zwiedzać pieszo lub rowerem. Poleca się zwiedzanie o każdej porze roku.

Nocleg w Kłajpedzie.

5. Dzień - powrót do Wilna lub Kowna


Z Kłajpedy wracamy pociągiem do Wilna (do wyboru pociąg poranny lub odjeżdżający około południa), resztę dnia tracimy na spacer po Wilnie i zakupy. Powrót nocnym autobusem Simple Express do Warszawy.

Po przywróceniu połączenia kolejowego można będzie przenocować w Wilnie lub Kownie i pojechać z powrotem do Polski następnego dnia pociągiem.

Taka wycieczka nie jest tania. Zaliczenie całej trasy, łącznie z dojazdem, zajmie nam około tydzień. Koszt, w zależności od cen biletów na autokar i rodzaju noclegów, w 2005 roku wyniesie 350-700 złotych (350 przy kupnie biletów za 3 euro w Simple Express). Niby dużo, ale jeżeli chcecie odpocząć, trzeba trochę zapłacić. Inaczej podróż będzie męczarnią. Jeżeli natomiast chcecie się pochwalić całemu światu, jak tanio można podróżować i oszczędzać na siłę, wasza sprawa.

Plan tej wycieczki to mój subiektywny plan, powstały w oparciu o kilkuletnie planowanie wycieczki po Litwie, która pewnie nigdy nie dojdzie do skutku.