Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


AUSTRIA




Przewoźnik narodowy: ÖBB (Österreichische Bundesbahnen)
Strona internetowa: www.oebb.at
Ostatnia aktualizacja: 14.12.2014



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Połączenia krajowe
4. Vorteilscard
5. ÖSTERREICHcard
6. Sommerticket
7. Einfach Raus Ticket
8. Wybrani przewoźnicy prywatni

Podróżując koleją po Austrii, zwiedziłem prawie wszystkie ważniejsze miasta (poza Innsbruckiem). Życie tu jednak toczy się głównie wokół Wiednia, a reszta miast jest dużo mniejsza i nie czuć w nich wielkomiejskiej atmosfery (wyjątek: Graz). Do Austrii można łatwo dojechać pociągami EC Warszawa - Wiedeń, ewentualnie pociągiem nocnym. Na zwiedzanie Wiednia warto przeznaczyć przynajmniej jeden dzień. Jeśli mamy bilet Interrail i zapewniony nocleg, to Wiedeń może nam posłużyć jako świetna baza wypadowa na jednodniowe wycieczki do Czech, Węgier i na Słowację.

OBB Intercity
Pociąg Intercity - II klasa
Railjet
Wagon pociągu Intercity

O pociągach austriackich nie ma sensu zbytnio się rozpisywać. Może nie są superszybkie, ale są bardzo wygodne, czyste, a podróż jest prawdziwą przyjemnością. Bez względu na kategorię. Odpowiadają temu wysokie ceny przejazdów, jednak mając bilet Interrail nie musicie się o nic martwić, bowiem poza wybranymi pociągami międzynarodowymi nie ma obowiązku rezerwacji miejsc ani dopłat. Wystarczy tylko wsiąść i jechać.

W pociągach obowiązuje całkowity zakaz palenia.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Rozkład jazdy i ceny austriackich pociągów można bardzo łatwo sprawdzić na stronie: fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en

Po wyszukaniu odpowiedniego połączenia możemy zakupić bilet. Kiedy sprawdzałem kilka miesięcy temu, nie trzeba było się logować.

Dużą zaletą jest możliwość sprawdzenia ceny większości połączeń międzynarodowych.

POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:


Austria posiada bardzo dobrą sieć połączeń międzynarodowych. Z Wiednia bez przesiadki dojedziemy do Szwajcarii, Niemiec, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji i Rumunii. W rozkładzie jazdy 2014/2015 pojawił się też dzienny pociąg bezpośredni do Belgradu.

Polska


Pomiędzy Wiedniem i Warszawą kursują dwa bezpośrednie pociągi dzienne oraz pociąg nocny. Pociągi dzienne jadą bardzo szybko. Trasa nie jest zbyt piękna, lecz podróż szybko mija i nie ma na co narzekać. Pociągi Eurocity z reguły złożone są z polskich wagonów z przedziałami pierwszej i drugiej klasy, wagonu bezprzedziałowego oraz wagonu restauracyjnego. W sezonie wakacyjnym i świątecznym Austriacy doczepiają jeden lub dwa wagony austriackie. Ceny za przejazd, poza ofertami promocyjnymi, są bardzo wysokie i przejazdy nie są konkurencyjne w porównaniu np. do Polskiego Busa.

W rozkładzie jazdy 2014/2015 nastąpiły zmiany:

- pociąg EC Polonia Warszawa - Villach został skrócony do relacji Warszawa - Wiedeń.

- pociąg EC Sobieski Warszawa - Wiedeń został wydłużony do relacji Gdynia - Wiedeń.

Bilet Warszawa - Wiedeń kupowany bez żadnej promocji w kasach międzynarodowych PKP Intercity kosztuje 83 Euro + 3,5 euro za miejscówkę. Natomiast bilet z Krakowa kosztuje 65,2 euro. Bilet Wiedeń - Warszawa kupowany przez stronę internetową kolei austriackich kosztuje ponad 90 euro. Podczas sprawdzania cen na stronie kolei austriackich pokazywały się jednak dużo niższe ceny na pociągi odjeżdżające za tydzień, np. jeden z nich kosztował 39,90 euro, drugi 49,90 euro. (Ceny sprawdzane 14.12.2014)

Dla osób kupujących bilety w Polsce obowiązuje oferta SparDay i SparNight pozwalająca odbyć podróż którymś z pociągów za 29 euro, a po wyczerpaniu puli biletów I szczebla za 39 euro. Najtańsze miejsca w kuszetce sześcioosobowej Bc6 kosztują 39 euro, miejsca w wagonie sypialnym w przedziale trzyosobowym (T3) 59 euro. Za 29 i 39 euro można również pojechać z Gdyni do Wiednia.

Według strony kolei austriackich obowiązuje również promocja SparSchiene pozwalająca podróżować z Warszawy, Krakowa i Katowic do Wiednia za 39 euro w jedną stronę (cena obejmuje miejscówkę). Bilety w ofercie SparSchiene są wydawane na konkretny pociąg, a ich liczba jest ograniczona. Bilety należy kupować przez sklep internertowy kolei austriackich (link wyżej).

Oprócz pociągów dziennych kursuje pociąg nocny. Ze względu na częste kradzieże na odcinku Zawiercie - Breclav cieszy się on nie najlepszą opinią wśród podróżnych.

Orientacyjne rozkłady jazdy:

EC/EIC SOBIESKI GDYNIA - WIEDEŃ

Gdynia (odj. 09:06) --> Warszawa Centralna (12:30-12:50) --> Katowice (15:22-15:27) --> Wien Hbf (19:52-19:59) --> Wien Wbf (20:26)

Wien Wbf (odj. 07:34) --> Wien Hbf (08:02-08:07) --> Katowice (12:37-12:43) --> Warszawa Centralna (15:15-15:35) --> Gdynia (przyj. 19:02)

EC/EIC POLONIA WARSZAWA - WIEDEŃ

Warszawa Centralna (odj. 06:50) --> Katowice (09:23-09:26) --> Wien Hbf (13:52-13:59) --> Wien Wbf (14:26)

Wien Wbf (odj. 13:34) --> Wien Hbf (14:02-08:07) --> Katowice (18:37-18:43) --> Warszawa Centralna (przyj. 21:16)

TLK CHOPIN

Warszawa Centralna (odj. 20:25) --> Katowice (23:45-00:09) --> Wien Hbf (06:09-06:14) --> Wien Wbf (06:34)

Wien Wbf (odj. 21:12) --> Wien Hbf (22.36-22:39) --> Katowice (04:29-04:37) --> Warszawa Centralna (przyj. 07:20)

W pociągu TLK Chopin znajduje się również grupa wagonów bezpośrednich z/do Krakowa.

Aktualne rozkłady jazdów z Polski do Wiednia dostępne są w wyszukiwarkach połączeń, np. rozklad.sitkol.pl. Ze względu na remonty po polskiej stronie godziny przyjazdów i odjazdów mogą się różnić od podanych powyżej.

Warto również zapoznać się z ofertą przejazdów autokarami "Polski Bus", jadącymi z Warszawy przez Katowice do Bratysławy i Wiednia. Ze względu na dużo niższą cenę oferta jest konkurencyjna: www.polskibus.com

Trasa przejazdu koleją Warszwa - Wiedeń)


Czechy



Pomiędzy Czechami a Austrią kursują wygodne pociągi EuroCity i jeszcze wygodniejsze pociągi Railjet. Na trasie Praga - Wiedeń ( --> Wiener Neustadt --> Villach lub --> Graz) pociągi bezpośrednie w takcie dwugodzinnym (z jednym wyjątkiem) - łącznie siedem par pociągów dziennie. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez Pardubice, Brno i Brzecław. Podróż z Pragi do Wiednia trwa około 4 godzin 45 minut, natomiast z Brna około dwóch godzin.

Ponadto kursują następujące pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne:

Brzecław - Wiedeń
(Praga) - Czeskie Budziejowice - Linz
Znojmo - Wien Meidling - Payerbach-Reichenau
Ceske Velenice - Gmünd

OFERTY PROMOCYJNE:

W rozkładzie jazdy 2014/2015 nastąpiły drobne zmiany w ofercie biletów promocyjnych. Oferta Wien Spezial została zastąpiona przez ofertę Railjet Spezial. Jest to bilet powrotny z Pragi lub Brna do Wiednia ważny przez cztery dni lub tydzień (na przejazd tam i powrót). Za dopłatą dostępna jest również wersja z biletem jednodniowym komunikacji miejskiej w Wiedniu, ważnym pierwszego dnia ważności biletu. Cena takiego biletu z Brna do Wiednia dla posiadaczy In Karty z aplikacją Rail Plus wynosi 28 euro, dla osób nieposiadających karty 40,80 euro. Do biletu jednodniowego komunikacji miejskiej trzeba dopłacić 4,80 euro. (ceny sprawdzane 14.12.2014)

Včasná jízdenka Rakousko (dawniej: Sporo Tiket)

Včasná jízdenka Rakousko to odpowiednik oferty Spar Day. Jest to ograniczona liczba biletów dostępna w przedsprzedaży w promocyjnej cenie. Bilety można zakupić również przez sklep internetowy czeskich kolei. Przykłady cen (sprawdzane 14.12.2014) :
Praga - Wiedeń - 19 euro
Brno - Wiedeń - 9 euro
Praga - Linz - 19 euro
Praga - Graz - 29 euro
Praga - Klagenfurt/Villach - 39 euro
Ostrawa - Wiedeń - 19 euro

EURRegio:

EURRegio to oferta specjalna umożliwiająca podróże powrotne na wybranych odcinkach na pograniczu czesko-austriackim. Jest ważna tylko w pociągach Os, R i REX, RSB, ER (CD i OBB). Czas ważności biletu powrotnego to 4 dni. W przeciwieństwie do oferty Wien Spezial nie ma wielkiej różnicy w cenie biletu dla osób nieposiadających karty z aplikacją Rail Plus.

Przykłady cen bez aplikacji Rail Plus (sprawdzane 14.12.2014) :
Znojmo - Wiedeń (i z powrotem): 19,80 euro
Czeskie Budziejowice - Linz (i z powrotem): 16 euro
Brno - Wiedeń Hbf (i z powrotem) 20,90 euro (NIE OBOWIĄZUJE W POCIĄGACH EC!!!)

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Słowacja


Będąc w Wiedniu, warto wybrać się do Bratysławy. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 14.23.2014):
Bratysława - Wiedeń - 13 euro (tylko pociąg) / 17,50 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Nitra - Wiedeń - 24 euro (tylko pociąg) / 28,50 euro (z biletem komunikacji miejskiej)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień - najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

Węgry



Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami EC do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń - Sopron lub Wiener Neustadt - Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.

W rozkładzie jazdy 2014/2015 został uruchomiony bezpośredni pociąg Graz (odj. 06:08) - Budapeszt. (przyj. 11:49). Pociąg wraca z Budapesztu o 16:10 i dojeżdża do Graz o 21:52. Bilet powrotny w specjalnej taryfie kosztuje 45 euro - powrót musi nastąpić w ciągu 4 dni od rozpoczęcia podróży (za stroną oebb.at).

Koleje węgierskie oferują wycieczkowy bilet powrotny Budapeszt - Wiedeń ( Kirándulójegy) ważny cztery dni za 29 euro (bez komunikacji miejskiej w Wiedniu lub 39 euro - ważny również przez pierwsze dwa dni na komunikację miejską (za www.mav-start.hu). Wycieczkowy bilet powrotny z Debreczyna kosztuje odpowiednio 39 i 49 euro. Ze strony kolei austriackich zniknęła oferta wspomnianego biletu powrotnego, natomiast w ofercie Spar Schiene ceny biletów zaczynają się od 19 euro. Pociągi bezpośrednie między Budapesztem a Wiedniem kursują co dwie godziny. .

EURRegio:

W ramach oferty EURRegio ceny biletów powrotnych dla osób dorosłych wyglądają następująco (sprawdzane 12.12.2014 na stronie kolei austriackich):
Wiedeń - Györ 19 euro
Wiedeń - Tatabánya 26 euro
Wiener Neustadt - Györ 17 euro
Graz - Szombathely 25 euro

Są to bilety powrotne na pociągi regionalne, przy czym powrót musi nastąpić 4 dni od wyjazdu. Oferta EURRegio nie obowiązuje w pociągach EuroCity i Railjet !!!

Szwajcaria



Codziennie między Zurychem a Wiedniem pociągi Railjet. Pociągi to nowoczesne składy będące dumą kolei austriackich. Nie miałem okazji nimi jechać, ale z zewnątrz prezentują się bardzo ładnie. Dodatkowo 1 para pociągów kursuje na trasie Innsbruck - Zurych, Salzburg - Zurych, a na trasie Zurych - Wiedeń kursuje także pociąg nocny. Co ważne - wystarczy bilet Interrail - nie trzeba kupować żadnych miejscówek, ani uiszczać innych dopłat (oczywiście jeśli chodzi o wagony z miejscami do siedzenia).

Do Zurychu można dojechać także z Bregencji (Bregenz) pociągami jadącymi z Monachium.

Najtańsze bilety w ofercie SparSchiene kosztują 29 euro w wagonie z miejscami do siedzenia, 59 euro w kuszetce (przedział 6-osobowy), i 79 euro w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy).

Railjet
Railjet - 2 klasa
Railjet
Railjet - 2 klasa

Włochy



Połączenia między Włochami a Austrią należą do najpopularniejszych połączeń międzynarodowych, również wśród polskich turystów. Pociągi nie należą do najszybszych, mimo to warto wybrać dzienne połączenie ze względu na piękne widoki za oknem (linia Semmering). W poprzednich rozkładach jazdy kursowały tylko nocne pociągi Wiedeń - Rzym i Wiedeń - Wenecja z wagonami do Mediolanu, a w sezonie dodatkowo pociąg Wiedeń - Livorno.

Najważniejsze pociągi pomiędzy Włochami a Austrią w rozkładzie jazdy 2014/2015:

EN 944/236 WIEDEŃ - WENECJA (wybrane stacje)

Orientacyjny rozkład jazdy:
Wien Westbahnhof (odj. 20:56) --> Udine (06:23) --> Venezia Santa Lucia (przyj. 08:24)

Venezia Santa Lucia (odj. 20:57) --> Udine (-22:47) --> Wien Westbahnhof (przyj. 08:10)

Rozkład podaję za stroną kolei austriackich. Co ciekawe, w artykule o ofercie SparSchiene widnieje inna trasa pociągu.

Pociąg prowadzi wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia, wagony sypialne T1, T2, jak również wagony sypialne T3 (z przedziałami trzyosobowy). Najtańsze bilety na miejsca do siedzenia można nabyć w ofercie SparSchiene za 29 euro. Ceny biletów za przejazd w kuszetce sześcioosobowej zaczynają się od 49 euro, w kuszetce czteroosoobowej od 59 euro. Ceny najtańszych biletów za przejazd w wagonach sypialnych wynoszą: 69 euro (przedział trzyosobowy), 89 euro (przedział dwuosobowy), 129 euro (przedział jednoosobowy). Pociąg kursuje codziennie.

IC30/31 WIEDEŃ - WENECJA (rozkład orientacyjny) (wybrane stacje)

Wien Meidling (odj. 06:30) --> Udine (12:16) --> Venezia Santa Lucia (14:05)

Venezia Santa Lucia (odj. 15:57) --> Udine (17:42) --> Wien Meidling (23:27)

Pociąg zestawiony jest z austriackich wagonów z miejscami do siedzenia pierwszej i drugiej klasy. Ceny biletów zaczynają się od 29 euro w promocji Spar Schiene.

EN 235/234 WIEDEŃ - RZYM (wybrane stacje)

Orientacyjny rozkład jazdy:

Wien Meidling (odj. 19:17) --> Klagenfurt Hbf (23:35-23:38) --> Villach (00:01-00:06) --> Venezia Mestre (02:56-03:11) --> Bologna Centrale (04:48-05:15) --> Firenze (Florencja) (06:18-06:38) --> Roma Termini (przyj. 9:22)

Roma Termini (odj. 19:04) --> Firenze (Florencja) (21:57-22:09) --> Bologna Centrale (23:00-23:30) --> Venezia Mestre (01:02-01:30) --> Villach (04:14-04:18) --> Klagenfurt Hbf (04:39-04:40) --> Wien Meidling (przyj. 08:41)

Pociąg prowadzi wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia, wagony sypialne T1, T2, T3. Najtańsze bilety na miejsca do siedzenia można nabyć w ofercie SparSchiene za 39 euro. Ceny biletów za przejazd w kuszetce sześcioosobowej zaczynają się od 59 euro, w kuszetce czteroosoobowej od 69 euro. Ceny najtańszych biletów za przejazd w wagonach sypialnych wynoszą: 79 euro (przedział trzyosobowy), 99 euro (przedział dwuosobowy), 139 euro (przedział jednoosobowy). Pociąg kursuje codziennie.

UWAGA!!!
W wybrane dni kursuje dodatkowy pociąg Wiedeń - Florencja. Najważniejsza zmiana to o godzinę późniejszy odjazd ze stacji Wien Meidling (20:18). Szczegóły w austriackiej wyszukiwarce połączeń.

EN60235 WIEDEŃ - MEDIOLAN (wybrane stacje)

Orientacyjny rozkład jazdy:

Wien Hauptbahnof (odj. 19:17) --> Klagenfurt Hbf (23:35-23:38) --> Villach (00:01-00:06) --> Milano Centrale (przyj. 09:12)

Milano Centrale (odj. 21:05) --> Wien Hauptbahnof (przyj. 08:44)

Pociąg Wiedeń - Mediolan to w rzeczywistości bezpośrednie wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne na części trasy jadące w pociągu EN235/234). Najtańsze bilety w wagonach z miejscami do leżenia można kupić za 49 euro. Pociąg kursuje codziennie. Podobno obowiązuje promocja SparSchien za 29 euro, lecz trudno sobie wyobrazić, aby tak tanio kosztował przejazd w kuszetce. Strona kolei austriackich podaje, że w pociągu są wagony z miejscami do siedzenia, jednak nie ma ich w cenniku.

Ceny sprawdzane 18.12.1983:

Kuszetka 6-osobowa: od 49 euro
Kuszetka 4-osobowa: od 59 euro
Sypialny T3 (trzyosobowy): od 89 euro
Sypialny T2 (dwuosobowy): od 129 euro

EN 1237/1234 WIEDEŃ - LIVORNO (wybrane stacje)

Orientacyjny rozkład jazdy:

Wien Hauptbahnof (odj. 20:23) --> Florencja (06:55) --> Pisa Centrale (08:36) --> Livorno Centrale (przyj. 8:56)

Livorno Centrale (odj. 19:20) --> Pisa Centrale (19:46) --> Firenze (Florencja) (21:05) --> Wien Hauptbahnof (przyj. 08:37/09:30).

Pociąg nie kursuje codziennie, nie znalazłem go w wyszukiwarce połączeń na bahn.de . Informacja o nim widnieje jedynie na stronie kolei austriackich. Pociąg zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów z miejscami do leżenia, wagonów sypialnych oraz wagonów typu autokuszetka przeznaczonych do przewozu samochodów i motocykli. Najtańsze bilety w ofercie SparSchiene kosztują 39 euro (na miejsca do siedzenia). Ceny za bilety na przejazd w wagonach z miejscami do leżenia zaczynają się od 69 euro (przedział sześcioosobowy) i 79 euro (przedział czteroosobowy). Podróż w wagonie sypialnym wyniesie nas co najmniej 89 euro (przedział trzyosobowy), 109 euro (przedział dwuosobowy) i 149 euro (przedział jednoosobowy).

Oprócz wspomnianych pociągów na trasie Klagenfurt - Venecja kursują autobusy OBB Intercitybus, na które obowiązuje obowiązkowa rezerwacja miejsc. W autobusie jest toaleta. Codziennie kursuje 5 autobusów. Podróż trwa około 4 i pół godziny. Ceny zaczynają się od 9 euro - tyle samo płaci posiadacz biletu Interrail. W Villach możliwa jest przesiadka na pociąg do Wiednia. 3 kursy dziennie są przedłużone do miasta Graz.

Pięć razy dziennie przez Austrię przejeżdżają pociągi EC kursujące pomiędzy Monachium a Veroną. Zatrzymują się w Innsbrucku. Oprócz tego można skorzystać z nocnego pociągu CNL Monachium - Venezia St. Lucia.

PIĘTROWE AUTOKARY OBB INTERCITY - KLAGENFURT -WENECJA

Nocne pociągi to nie wszystko. Nawet 5 razy dziennie (3 razy dziennie w weekend) można skorzystać z luksusowych piętrowych autokarów uruchamianych przez koleje austriackie na trasie Klagenfurt - Villach - Udine - Wenecja. Klimatyzowane autokary podzielone są na pierwszą i drugą klasę. Na pokładzie każdego autokaru znajduje się toaleta, działające gniazdka, a podróżni mają do dyspozycji bezpłatną prasę i napoje. Część autokarów skomunikowana jest z pociągami Railjet z Villach do Wiednia.

Ceny w ofercie SparSchiene zaczynają się od 9 euro (Klagenfurt - Udine), 19 euro (Klagenfurt Wenecja i 29 euro (Wiedeń - Wenecja - bilet łączony). Cena za przejazd na trasie Klagenfurt - Wenecja bez żadnej promocji wynosi 25 euro w drugiej klasie i 29 euro w pierwszej klasie. Posiadacze Vorteilscard płacą o 5 euro mniej, a dzieci do ukończenia 15 roku życia odpowiednio 13 i 16 euro.

Autobus zatrzymuje się na placach przy dworcach kolejowych, a w Wenecji na przystanku Tronchetto.

Słowenia, Chorwacja, Serbia



Raz dziennie kursuje bezpośredni pociąg Eurocity Zagrzeb - Wiedeń przejeżdżający przez Słowenię.

Orientacyjny rozkład jazdy:
Zagrzeb (odj. 7:25) --> Maribor (odj. 10:19) --> Wien Hbf (przyj. 14:07) Wien Hbf (odj. 19:55) --> Maribor (19:38-19:55) --> Zagrzeb (przyj. 22:43)

Ceny biletów na pociąg Zagrzeb - Wiedeń za stroną putovnica.net (sprawdzane 17.12.2013 - w czasie opracowywania artykułu nie było nowych cen.)
Bilet w jedną stronę: 497 HRK (ok. 271 zł)
Bilet powrotny: 930 HRK (ok. 507 zł)
Weekendowy bilet powrotny: 520 HRK (ok. 283 zł)
Bilet promocyjny kupowany z wyprzedzeniem: 222 HRK (ok. 121 zł)

Pomiędzy Lublaną a Wiedniem kursuje bezpośredni pociąg dzienny:

Lublana (odj. 16:09) --> Maribor (18:16-18:19) --> Wien Hbf (przyj. 22:04)
Wien Hbf (odj. 07:55) --> Maribor (11:37-11:50) --> Lublana (przyj. 14:04)

Do stolicy Słowenii można również dojechać z przesiadką w Villach.

Na trasie Wiedeń - Lublana obowiązuje oferta SparSchiene, najtańsze bilety można nabyć już za 19 euro, lale jest ich niewiele. Według strony kolei słoweńskich ceny biletów normalnych są następujące (sprawdzane 13.12.2014): Lublana - Wiedeń - 78,20 euro (tam), 156,40 euro (tam i z powrotem)
Maribor - Wiedeń - 53,20 euro (tam), 106,40 euro (tam i z powrotem)
Lublana - Graz - 41,80 euro (tam), 83,60 euro (tam i z powrotem)
Maribor - Graz - 16,80 euro (tam), 33,60 euro (tam i z powrotem)
Lublana - Villach - 21,40 euro (tam), 42,80 euro (tam i z powrotem

W rozkładzie jazdy 2014/2015 pociąg EC Avala zmienił swoją trasę. Obecnie kursuje z Wiednia do Belgradu, przy czym w Budapeszcie pociągi zatrzymują się na stacji Budapest Kelenfold, omijając dworzec Keleti, dzięki czemu można zaoszczędzić około pół godziny na zmianę czoła pociągu.

Orientacyjny rozkład jazdy:

Wien Hbf (odj. 09:12) --> Budapest-Kelenföld (odj. 11:37) --> Subotica (odj. 16:18) --> Nowy Sad (odj. 18:42) --> Belgrad (przyj. (20:13)

Belgrad (odj. 07:17) --> Nowy Sad (odj. 09:04) --> Subotica (odj. 11:52) --> Budapest-Kelenföld (odj. 16:19) --> Wien Hbf (przyj. 18:45)

Brak informacji o zestawieniu pociągu i cenach.

3. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Podróżowanie pociągiem do Austrii to czysta przyjemność. Pociągi są czyste, wygodne, bezpieczne, a krajobrazy za oknami w niektórych regionach zapierają dech w piersiach. Pociągi kursują często nie tylko pomiędzy największymi miastami. Do miejsc, do których nie dociera kolej, można dojechać autobusami PostBus skomunikowanymi z pociągami kolei austriackich.

W austriackim rozkładzie jazdy możemy spotkać się następującymi kategoriami pociągów:
R/RB - pociągi osobowe
REX - Regio Express - coś w rodzaju pociągu przyspieszonego
OIC - pociągi InterCity
EC - pociągi EuroCity
EN - pociągi EuroNight - nocne pociągi międzynarodowe
S - kolej miejska
RJ - Railjet - nowoczesne pociągi na wybranych trasach

Podróże austriackimi pociągami nie należą do tanich. Poniżej zamieszczam przykładowe ceny połączeń krajowych bez żadnych zniżek, kupowanych w dzień podróży (sprawdzane 17.12.2014). Ceny są jednakowe dla wszystkich kategorii pociągów, oprócz pociągów Railjet. Z drugiej strony, jeżeli porównać ceny z polskimi pociągami ekspresowymi i EIC, to nie ma dużej różnicy.

Wiedeń - Linz - 33,60 euro (2 klasa)/ 58,80 euro (1 klasa) (190 km)
Wiedeń - Graz - 36,70 euro (2 klasa)/ 64,30 euro (1 klasa) (210 km)
Wiedeń - Salzburg - 51,10 euro (2 klasa)/ 89,50 euro (1 klasa) (317 km)
Wiedeń - Villach - 55,90 euro (2 klasa)/ 97,90 euro (1 klasa) (368 km)
Wiedeń - Innsbruck - 68,90 euro (2 klasa)/ 120,60 euro (1 klasa) (572 km)
Wiedeń - Bregencja - 59-75,20 euro(2 klasa)/ 131,60 euro (1 klasa) (772 km)

Warto wiedzieć, ze oferta SparSchiene obowiązuje również na większość relacji krajowych. Liczba miejsc objętych promocją jest bardzo mała, jednak jeżeli uda nam się zdobyć bilet, to zamiast np. 38 euro zapłacimy tylko 19 euro.

Austriackie dworce w największych miastach przypominają tętniące życiem galerie handlowe. Nie ma problemów z kupnem jedzenia, zjedzeniem posiłku, czy skorzystaniem z toalety (toalety są płatne). W godzinach wieczornych i nocnych nie spotkałem się z żadnymi problemami, zaczepkami itp.

Podróże pociągami nocnymi również będę miło wspominał. Na stacjach początkowych czasami trzeba walczyć o jak najlepsze miejsce, ale sama podróż jest komfortowa i bezpieczna. Wagony z przedziałami to wygodne wagony z rozkładanymi fotelami, które łatwo można zamienić na "wagon sypialny", natomiast w wagonie bezprzedziałowym nie jest tak łatwo spać, ale przy odrobinie pomysłowości również nie będzie z tym problemów.

4. VORTEILSCARD:



Vorteilscard to karta uprawniająca posiadacza do 50% zniżki na każdy przejazd we wszystkich pociągach kolei austriackich oraz wybranych pociągach przewoźników prywatnych. Oprócz zniżek w połączeniach krajowych, posiadacz może skorzystać ze zniżki 50% na wybranych połączeniach międzynarodowych. Do wyrobienia Vorteilscard potrzebny jest tylko dowód tożsamości oraz zdjęcie. Karta dostępna jest w kilku wariantach, najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 14.12.2014):

Vorteilscard Classic - 99 euro na rok (dla każdego)
Vorteilscard Jugend - 19 euro na rok (dla młodzieży do ukończenia 26 roku życia)
Vorteilscard Senior - 29 euro na rok (dla osób, które ukończyły 60 rok życia)

Uwaga!!! Pod koniec ważności karty koleje austriackie wysyłają do klientów list polecony z zapytaniem, czy przedłużyć kartę. Na list należy odpowiedzieć w ciągu siedmiu dni z informacją, że nie życzymy sobie przedłużenia oferty. Brak listu z negatywną odpowiedzią koleje austriackie traktują jako zgodę na przedłużenie ważności karty i naliczają opłatę za kolejny rok. Podobnie robią koleje niemieckie.

5. ÖSTERREICHCARD



ÖSTERREICHcard to roczny bilet sieciowy umożliwiający odbycie przez posiadacza nieograniczonej liczby przejazdów pociągami ÖBB w okresie ważności karty. Bilet można kupić na pierwszą lub drugą klasę, a posiadacz ÖSTERREICHcard korzysta z tych samych przywilejów (umowy partnerskie), co posiadacz Vorteilscard. Oprócz kolei państwowych ÖSTERREICHcard honorują następujący przewoźnicy prywatni: Graz-Köflacher Railway, Montafon Railway, Raab-Oedenburg-Ebenfurter Railway (Austrian routes), Salzburg Local Railway, Styrian Provincial Railway, Stern & Hafferl, Stubaital railway, Vienna Local Railway and Zillertal Railway, Lower Austria Transport Organisation Company (NÖVOG), St. Pölten - Mariazell (MzB) Mariazeller Railway and Waidhofen City Railway (CD)

Bilet dostępny jest w kilku wersjach. Najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 14.12.2014):
ÖSTERREICHcard Classic - 1679 euro (II klasa), 2299 euro (I klasa) - dla każdego
ÖSTERREICHcard <26 - 1024 euro (II klasa), 1354 euro (I klasa) - do ukończenia 26 roku życia)
ÖSTERREICHcard Senior - 1179 euro (II klasa), 1689 euro (I klasa) - dla osób, które ukończyły 60 rok życia

6. SOMMERTICKET:



Od kilku lat koleje austriackie oferują bardzo atrakcyjny sieciowy bilet miesięczny dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Do niedawna można go było nabyć z IN Kartą kolei czeskich, natomiast od ubiegłego roku trzeba mieć droższą kartę Vorteilscard Jugend za 19 euro.

Z tym biletem możecie podróżować wszystkimi pociągami OBB jeżdżącymi po terytorium Austrii z wyjątkiem kolejek zębatych i pociągów specjalnych. Bilet ma jednak pewne ograniczenia: Od poniedziałku do piątku bilet jest ważny od godziny 8 do 24, co w praktyce oznacza, że nie można rozpocząć podróży od 24 do 8. Jak to wygląda w praktyce:
a) Wsiadamy do pociągu nocnego Wiedeń (odj. 22:44) do Bregencji (przyj. 8:24). Pociągiem możemy jechać do dowolnej stacji, ale jeśli przerwiemy podróż w Innsbrucku (przyj. 4:17), to do 8:00 nie możemy wsiąść do innego pociągu.

b) Wsiadamy do pociągu nocnego Wiedeń (odj. 22:26 - Zurych (przyj. 7:20). Możemy nim dojechać do Feldkirch (przyj. 5:40) lub pierwszej stacji w Szwajcarii - Buchs (przyj. 6:01). Jednak mogą być problemy, jeśli wysiądziemy w Salzburgu (odj. 1:26) i chcemy się przesiąść na pociąg Monachium - Zagrzeb (odj. 1:34). Na forach kolejowych radzono, aby w pierwszym pociągu zgłosić konduktorowi konieczność przesiadki, on wypisze specjalną adnotację i konduktor w pociągu, do którego się przesiadamy, uzna bilet. Nie wiem, jak to wyglądało w praktyce.

Powyższe ograniczenia nie obowiązują w sobotę, niedzielę i święta, kiedy bilet jest ważny przez całą dobę.

W 2013 roku ceny biletu były następujące:
dla osób do ukończenia 20 roku życia - 39 euro
dla osób do ukończenia 26 roku życia - 69 euro

Korzystając z tego biletu można dojechać do pierwszych stacji za granicą niemiecką: Passau i Lindau (oba miasta są piękne), pierwszych stacji za granicą szwajcarską (Buchs i St. Margrethen - w tym drugim nie ma nic ciekawego), oraz do węgierskiego miasta Sopron. Na trasie Wiener Neustadt - Sopron i Wiedeń - Sopron część pociągów obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Bilety Sommerticket są honorowane w tych pociągach.

Lindau
Lindau (Niemcy)
St. Margrethen
Hotel w St. Margrethen (Szwajcaria)

W roku 2008, kiedy korzystałem z tego biletu po raz ostatni, kosztował on 19 euro dla osób do ukończenia 20 roku życia oraz 49 euro dla osób do ukończenia 26 roku życia.

Musicie również pamiętać, że cena biletu to nie wszystko. Trzeba coś zjeść, umyć się i gdzieś nocować. Spać można w pociągach - jest bezpiecznie, ewentualnie na dworcach - ja chwilę spałem w Salzburgu i w na stacyjce granicznej w Summerau w ogrzewanej poczekalni. Ceny jedzenia są natomiast wyższe niż w sąsiednich krajach (poza Szwajcarią).

7. EINFACH RAUS TICKET



Einfach Raus Ticket to najciekawsza oferta podróżowania austriacką koleją przeznaczona dla osób dorosłych. Jest to bilet grupowy przeznaczony od grup od dwóch do pięciu osób (w zależności od wieku). Nie znam, niestety, szczegółów - w Czechach podobny bilet w wersji weekendowej jest ważny np. dla dwóch osób dorosłych i najwyżej trojga dzieci. Koleje austriackie nie wyszczególniły warunków.

Einfach Raus Ticket ważny jest przez jeden dzień - jeżeli zdecydujemy się podróżować w dni robocze od poniedziałku do piątku, to podróż możemy rozpocząć najwcześniej o 9:00, a skończyć najpóźniej o 3:00 następnego dnia. W soboty, niedziele i święta bilet jest ważny już od 0:00 do 3:00 następnego dnia. Z biletem tym można podróżować pociągami OBB S-Bahn, R oraz REX, z wyjątkiem pociągów retro. Cena biletu to 35 euro (sprawdzane 14.12.2014)

8. WYBRANI PRZEWOŹNICY PRYWATNI



Poniżej znajdziecie listę najważniejszych austriackich przewoźników prywatnych. Lista nie obejmuje kolei turystycznych - te znajdą się w osobnym artykule.

City Airport Train



Pociągi łączące centrum Wiednia z międzynarodowym lotniskiem. Odjeżdżają ze stacji Wien Mitte co pół godziny od 6:06 do 23:36. Z lotniska na stację Wien Mitte kursują również co pół godziny od 5:36 do 23:06. Przejazd trwa 16 minut. Tabor przewoźnika to nowoczesne, klimatyzowane pociągi piętrowe.

Strona internetowa: www.cityairporttrain.com

Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH



Przewoźnik obsługujący pociągi regionalne na liniach Graz - Köflach oraz Graz - Wies-Eibiswald. Tabor to GTW2/8 oraz pociągi piętrowe. GKB oprócz kolejowych przewozów pasażerskich prowadzi także przewozy towarowe oraz obsługuje wybrane lokalne połączenia autobusowe.

Strona internetowa: http://www.gke.at

GySev



GySEV to austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron - Wiener Neustadt, Sopron - Wiedeń, Sopron - Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron - Budapeszt.

Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Po raz ostatni jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.

Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) - po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) - po niemiecku

Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu


Wagon firmy Gysev w pociągu do Sopron

Wagon firmy Gysev v środku

Montafonerbahn



Przewoźnik obsługujący linię Bludenz - Schruns. Trasę o długości 12 kilometrów pociągi pokonują w 21 minut. Pociąg po drodze zatrzymuje się na siedmiu przystankach. Oprócz przewozów kolejowych Montafonerbahn obsługuje lokalne połączenia autobusowe.

Strona internetowa: www.montafonerbahn.at

Südtirol Bahn



Przewoźnik obsługujący połączenia regionalne pomiędzy małymi włoskimi miasteczkami przygranicznymi (m.in. Bozen) oraz podobno łączące te miasta z Innsbruckiem. Pociągi przejeżdżają przez malowniczą przełęcz Brenner. Tabor to pociągi Stadler GTW - na zdjęciach widać, że w środku jest nawet toaleta..

Strona internetowa: www.vinschgerbahn.it/en/bahnhoefe.asp

Westbahn



Westbahn to austriacki prywatny przewoźnik kolejowy kursujący na trasie Wiedeń - Salzburg (linia ta nosi taką samą nazwę jak przewoźnik). Połączenia mające stanowić konkurencję dla przewoźnika państwowego obsługiwane są przez nowe, komfortowe pociągi piętrowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Podróżni mają także do dyspozycji prasę oraz mogą skorzystać z części barowej.

Przewoźnik obsługuje tylko trasę Wiedeń - Salzburg.

Szczegółowe informacje: westbahn.at - strona oficjalna