Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

AUSTRIA



Przewoźnik narodowy: ÖBB (Österreichische Bundesbahnen)
Strona internetowa: www.oebb.at
Ostatnia aktualizacja: 13.05.2016



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Połączenia krajowe
4. Vorteilscard
5. ÖSTERREICHcard
6. Sommerticket
7. Einfach Raus Ticket
8. Wybrani przewoźnicy prywatni

Podróżując koleją po Austrii, zwiedziłem prawie wszystkie ważniejsze miasta (poza Innsbruckiem). Życie tu jednak toczy się głównie wokół Wiednia, a reszta miast jest dużo mniejsza i nie czuć w nich wielkomiejskiej atmosfery (wyjątek: Graz). Do Austrii można łatwo dojechać pociągami EC Warszawa - Wiedeń, ewentualnie pociągiem nocnym, choć ceny nie należą do niskich. Jeżeli nie podróżuje się w grupie i nie jest się studentem, będzie drogo. W związku z kryzysem imigracyjnym zwiększyło się zagrożenie przestępczością pospolitą na dworcach i w pociągach.

OBB Intercity
Pociąg Intercity - II klasa
Railjet
Wagon pociągu Intercity

O pociągach austriackich nie ma sensu zbytnio się rozpisywać. Może nie są superszybkie, ale są bardzo wygodne, czyste, a podróż jest prawdziwą przyjemnością. Bez względu na kategorię. Odpowiadają temu wysokie ceny przejazdów, jednak mając bilet Interrail nie musicie się o nic martwić, bowiem poza wybranymi pociągami międzynarodowymi nie ma obowiązku rezerwacji miejsc ani dopłat. Wystarczy tylko wsiąść i jechać.

W pociągach obowiązuje całkowity zakaz palenia. Zakaz nie zawsze jest przestrzegany, palacze czasami palą w toaletach, podobnie zresztą jak w Polsce.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Rozkład jazdy i ceny austriackich pociągów można bardzo łatwo sprawdzić na stronie: fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en

Po wyszukaniu odpowiedniego połączenia możemy zakupić bilet. Kiedy sprawdzałem kilka miesięcy temu, nie trzeba było się logować.

Podobna strona to tickets.oebb.at/en/ticket.

Jak podaje strona kolei austriackich, przez jakiś czas będzie trzeba odebrać bilet międzynarodowy w automacie biletowym podając kod przysłany po dokonaniu transakcji (tak jak na Węgrzech). Jest to sytuacja tymczasowa i nie wiadomo, kiedy wystarczy wydruk biletu elektronicznego.

Dużą zaletą jest możliwość sprawdzenia ceny większości połączeń międzynarodowych.

POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:


Austria posiada bardzo dobrą sieć połączeń międzynarodowych. Z Wiednia bez przesiadki dojedziemy do Szwajcarii, Niemiec, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji i Rumunii. W rozkładzie jazdy 2015/2016 nie nastąpiły większe zmiany w zakresie połączeń międynarodowych, natomiast zmieniono stronę kolejową kolei austriackich. Z nowej strony przystosowanej do urządzeń mobilnych korzysta się dużo gorzej niż ze starej.

Polska


Pomiędzy Wiedniem i Warszawą kursują dwa bezpośrednie pociągi dzienne oraz pociąg nocny. Pociągi dzienne jadą bardzo szybko. Trasa nie jest zbyt piękna, lecz podróż szybko mija i nie ma na co narzekać. Pociągi Eurocity z reguły złożone są z polskich wagonów z przedziałami pierwszej i drugiej klasy, wagonu bezprzedziałowego oraz wagonu restauracyjnego. W sezonie wakacyjnym i świątecznym Austriacy doczepiają jeden lub dwa wagony austriackie. Ceny za przejazd, poza ofertami promocyjnymi, są bardzo wysokie i przejazdy nie są konkurencyjne w porównaniu np. do Polskiego Busa.

Orientacyjne ceny bez promocji (sprawdzane 13.05.2016):

Warszawa - Wiedeń (pociąg nocny):

Bilet z rezerwacją miejsca do leżenia przedział 6-osobowy-99 euro
Bilet z rezerwacją miejsca do leżenia przedział 4- osobowy -109 euro
Bilet z rezerwacją miejsca w wagonie sypialnym 3 osobowym -115 euro
Bilet z rezerwcją miejsca w wagonie sypialnym 2 osobowym - 125 euro
Bilet z rezerwacją miejsca w wagonie sypialnym 1 osobowym- 179 euro

Kraków - Wiedeń (pociąg nocny):

Bilet z rezerwacją miejsca do leżenia przedział 6-osobowy - 79 euro
Bilet z rezerwacją miejsca do leżenia przedział 4- osobowy - 85 euro
Bilet z rezerwacją miejsca w wagonie sypialnym 3 osobowym - 89 euro
Bilet z rezerwcją miejsca w wagonie sypialnym 2 osobowym - 99 euro
Bilet z rezerwacją miejsca w wagonie sypialnym 1 osobowym -149 euro

Dla osób kupujących bilety w Polsce obowiązuje oferta SparDay i SparNight pozwalająca odbyć podróż którymś z pociągów za 29 euro, a po wyczerpaniu puli biletów I szczebla za 39 euro. Najtańsze miejsca w kuszetce sześcioosobowej Bc6 kosztują 39 euro, miejsca w wagonie sypialnym w przedziale trzyosobowym (T3) 59 euro. Za 29 i 39 euro można również pojechać z Gdyni do Wiednia.

Według strony kolei austriackich obowiązuje również promocja SparSchiene pozwalająca podróżować z Warszawy, Krakowa i Katowic do Wiednia za 39 euro w jedną stronę (cena obejmuje miejscówkę). Bilety w ofercie SparSchiene są wydawane na konkretny pociąg, a ich liczba jest ograniczona. Bilety należy kupować przez sklep internertowy kolei austriackich (link wyżej).

W pociągu nocnym częste są kradzieże na odcinku Zawiercie - Brzecław.

Aktualny rozkład jazdy należy sprawdzać na stronie: old.rozklad-pkp.pl

Warto również zapoznać się z ofertą przejazdów autokarami "Polski Bus", jadącymi z Warszawy przez Katowice do Bratysławy i Wiednia. Ze względu na dużo niższą cenę oferta jest konkurencyjna: www.polskibus.com

Wygodne połączenia autokarowe do Wiednia obsługuje również Lux Express. Bilety są droższe niż w Polskim Busie, ale komfort podróży podobno znacznie wyższy. Strona internetowa: www.luxexpress.eu

Trasa przejazdu koleją Warszwa - Wiedeń)


Czechy



Pomiędzy Czechami a Austrią kursują wygodne pociągi EuroCity i jeszcze wygodniejsze pociągi Railjet. Na trasie Praga - Wiedeń ( --> Wiener Neustadt --> Villach lub --> Graz) pociągi bezpośrednie w takcie dwugodzinnym (z jednym wyjątkiem) - łącznie siedem par pociągów dziennie. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez Pardubice, Brno i Brzecław. Podróż z Pragi do Wiednia trwa około 4 godzin minut, natomiast z Brna około półtorej godziny.

Ponadto kursują następujące pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne:

Brzecław - Wiedeń
(Praga) - Czeskie Budziejowice - Linz
Znojmo - Retz - Wien Meidling - Payerbach-Reichenau
Ceske Velenice - Gmünd

Jeżeli będziecie podróżowali po Czechach, polecam krótką wycieczkę ze Znojma do ładnego miasteczka Retz. Z Czeskich Budziejowic przez Ceske Velenice warto pojechać do jeszcze ładniejszego Gmünd. Oba wypady w taryfach przygranicznych. Wycieczka do Linz jest znacznie droższa.

OFERTY PROMOCYJNE:

W rozkładzie jazdy 2015/2016 oferty promocyjne z Austrii do Czech zostały znacznie ograniczone, natomiast koleje czeskie nadal oferują szereg biletów promocyjnych z Czech do Austrii i z powrotem.

Kupując bilet na stronie kolei austriackich można trafić na perełki:

Wiedeń - Brno - 9 euro
Wiedeń - Ostrawa - 14 euro
Wiedeń - Praga - 19 euro

Včasná jízdenka Rakousko (dawniej: Sporo Tiket)

Včasná jízdenka Rakousko to odpowiednik oferty Spar Day. Jest to ograniczona liczba biletów dostępna w przedsprzedaży w promocyjnej cenie. Bilety można zakupić również przez sklep internetowy czeskich kolei. Przykłady cen (sprawdzane 13.05.2016) :
Praga - Wiedeń - 19 euro
Brno - Wiedeń - 9 euro
Praga - Linz - 19 euro

EURRegio:

EURRegio to oferta specjalna umożliwiająca podróże powrotne na wybranych odcinkach na pograniczu czesko-austriackim. Jest ważna tylko w pociągach Os, R i REX, RSB, ER (CD i OBB). Czas ważności biletu powrotnego to 4 dni. W przeciwieństwie do oferty Wien Spezial nie ma wielkiej różnicy w cenie biletu dla osób nieposiadających karty z aplikacją Rail Plus.

Przykłady cen bez aplikacji Rail Plus (sprawdzane 13.05.2016) :
Znojmo - Wiedeń (i z powrotem): 19,50 euro
Czeskie Budziejowice - Linz (i z powrotem): 21 euro
Brno - Wiedeń Hbf (i z powrotem) 23,10 euro (NIE OBOWIĄZUJE W POCIĄGACH EC!!!)

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Słowacja


Będąc w Wiedniu, warto wybrać się do Bratysławy. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 13.05.2016):
Bratysława - Wiedeń - 14 euro (tylko pociąg) / 18,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Nitra - Wiedeń - 25 euro (tylko pociąg) / 29,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień - najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

Węgry



Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami EC do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń - Sopron lub Wiener Neustadt - Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.

Koleje węgierskie oferują wycieczkowy bilet powrotny Budapeszt - Wiedeń ( Kirándulójegy) ważny cztery dni za 29 euro (bez komunikacji miejskiej w Wiedniu lub 39 euro - ważny również przez pierwsze dwa dni na komunikację miejską (za www.mav-start.hu). Wycieczkowy bilet powrotny z Debreczyna kosztuje odpowiednio 39 i 49 euro.

Oferta kolei austriackich jest znacznie gorsza - najtańsze bilety z Wiednia do Budapesztu kosztują 19 euro w jedną stronę, cena biletu normalnego bez promocji wynosi 38,80 euro.

Ze strony kolei austriackich zniknęły informacje o biletach EURRegio.

Szwajcaria



Codziennie między Zurychem a Wiedniem pociągi Railjet. Pociągi to nowoczesne składy będące dumą kolei austriackich. Nie miałem okazji nimi jechać, ale z zewnątrz prezentują się bardzo ładnie. Dodatkowo 1 para pociągów kursuje na trasie Innsbruck - Zurych, Salzburg - Zurych, a na trasie Zurych - Wiedeń kursuje także pociąg nocny. Co ważne - wystarczy bilet Interrail - nie trzeba kupować żadnych miejscówek, ani uiszczać innych dopłat (oczywiście jeśli chodzi o wagony z miejscami do siedzenia).

Do Zurychu można dojechać także z Bregencji (Bregenz) pociągami jadącymi z Monachium.

Najtańsze bilety w ofercie SparSchiene kosztują 29 euro w wagonie z miejscami do siedzenia, 59 euro w kuszetce (przedział 6-osobowy), i 79 euro w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy).

Railjet
Railjet - 2 klasa
Railjet
Railjet - 2 klasa

Włochy



Połączenia między Włochami a Austrią należą do najpopularniejszych połączeń międzynarodowych, również wśród polskich turystów. Pociągi nie należą do najszybszych, mimo to warto wybrać dzienne połączenie ze względu na piękne widoki za oknem (linia Semmering). W poprzednich rozkładach jazdy kursowały tylko nocne pociągi Wiedeń - Rzym i Wiedeń - Wenecja z wagonami do Mediolanu, a w sezonie dodatkowo pociąg Wiedeń - Livorno.

W 2016 roku pojawiły się informacje o gangach grasujących w pociągach pomiędzy Austrią a Włochami. Nie udało się zweryfikować doniesień.

Pociągi prowadzą wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia, wagony sypialne T1, T2, jak również wagony sypialne T3 (z przedziałami trzyosobowy). Najtańsze bilety na miejsca do siedzenia można nabyć w ofercie SparSchiene za 29 euro. Ceny biletów za przejazd w kuszetce sześcioosobowej zaczynają się od 49 euro, w kuszetce czteroosoobowej od 59 euro. Ceny najtańszych biletów za przejazd w wagonach sypialnych wynoszą: 69 euro (przedział trzyosobowy), 89 euro (przedział dwuosobowy), 129 euro (przedział jednoosobowy). Pociąg kursuje codziennie.

Tym razem nie zamieszczam nawet orientacyjnych rozkładów jazdy, bowiem strona kolei austriackich nie jest już tak czytelna jak kiedyś i trudno się zorientować.

Słowenia, Chorwacja, Serbia



Raz dziennie kursuje bezpośredni pociąg Eurocity Zagrzeb - Wiedeń przejeżdżający przez Słowenię.

Orientacyjny rozkład jazdy (godziny mogą się nieznacznie różnić):
Zagrzeb (odj. 7:25) --> Maribor (odj. 10:19) --> Wien Hbf (przyj. 14:07) Wien Hbf (odj. 19:55) --> Maribor (19:38-19:55) --> Zagrzeb (przyj. 22:43)

Dostępne są bilety w ofercie SparSchiene. Cena najtańszych biletów Wiedeń - Zagrzeb to 29 euro, z Graz do Zagrzebia dojedziemy od 19 euro.

Pomiędzy Lublaną a Wiedniem kursuje bezpośredni pociąg dzienny:

Lublana (odj. 16:09) --> Maribor (18:16-18:19) --> Wien Hbf (przyj. 22:04)
Wien Hbf (odj. 07:55) --> Maribor (11:37-11:50) --> Lublana (przyj. 14:04)

Do stolicy Słowenii można również dojechać z przesiadką w Villach.

Na trasie Wiedeń - Lublana obowiązuje oferta SparSchiene, najtańsze bilety można nabyć już za 19 euro, ale jest ich niewiele. Według strony kolei słoweńskich ceny biletów normalnych są następujące (sprawdzane 13.05.2016): Lublana - Wiedeń - 68,80 euro (tam), 137,60 euro (tam i z powrotem)
Maribor - Wiedeń - 52,40 euro (tam), 104,80 euro (tam i z powrotem)
Lublana - Graz - 30,60 euro (tam), 61,20 euro (tam i z powrotem)
Maribor - Graz - 14,20 euro (tam), 28,40 euro (tam i z powrotem)
Lublana - Villach - 18 euro (tam), 36 euro (tam i z powrotem

W rozkładzie jazdy 2014/2015 pociąg EC Avala zmienił swoją trasę. Obecnie kursuje z Wiednia do Belgradu, przy czym w Budapeszcie pociągi zatrzymują się na stacji Budapest Kelenfold, omijając dworzec Keleti, dzięki czemu można zaoszczędzić około pół godziny na zmianę czoła pociągu.

Brak informacji o zestawieniu pociągu i cenach w kierunku Wiedeń - Belgrad.

3. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Podróżowanie pociągiem do Austrii to czysta przyjemność. Pociągi są czyste, wygodne, bezpieczne, a krajobrazy za oknami w niektórych regionach zapierają dech w piersiach. Pociągi kursują często nie tylko pomiędzy największymi miastami. Do miejsc, do których nie dociera kolej, można dojechać autobusami PostBus skomunikowanymi z pociągami kolei austriackich.

W austriackim rozkładzie jazdy możemy spotkać się następującymi kategoriami pociągów:
R/RB - pociągi osobowe
REX - Regio Express - coś w rodzaju pociągu przyspieszonego
EC - pociągi EuroCity
EN - pociągi EuroNight - nocne pociągi międzynarodowe
S - kolej miejska
RJ - Railjet - nowoczesne pociągi na wybranych trasach

Podróże austriackimi pociągami nie należą do tanich. Poniżej zamieszczam przykładowe ceny połączeń krajowych bez żadnych zniżek, kupowanych w dzień podróży (sprawdzane 13.05.2016). Nie chciało mi się wypisywać dopłat, więc ceny są tylko na drugą klasę.

Wiedeń - Linz - 34,30 euro (2 klasa)
Wiedeń - Graz - 37,30 euro (2 klasa)
Wiedeń - Salzburg - 51,90 euro (2 klasa)
Wiedeń - Villach - 56,50 euro (2 klasa)
Wiedeń - Innsbruck - 69,60 euro (2 klasa)
Wiedeń - Bregencja - 75,80 euro(2 klasa)

Warto wiedzieć, ze oferta SparSchiene obowiązuje również na większość relacji krajowych. Liczba miejsc objętych promocją jest bardzo mała, jednak jeżeli uda nam się zdobyć bilet, to zamiast np. 38 euro zapłacimy tylko 19 euro.

Austriackie dworce w największych miastach przypominają tętniące życiem galerie handlowe. Nie ma problemów z kupnem jedzenia, zjedzeniem posiłku, czy skorzystaniem z toalety (toalety są płatne). W godzinach wieczornych i nocnych nie spotkałem się z żadnymi problemami, zaczepkami, ale z powodu kryzysu imigracyjnego podobno zmieniło się na gorsze.

Podróże pociągami nocnymi również będę miło wspominał. Na stacjach początkowych czasami trzeba walczyć o jak najlepsze miejsce. Wagony z przedziałami to wygodne wagony z rozkładanymi fotelami, które łatwo można zamienić na "wagon sypialny", natomiast w wagonie bezprzedziałowym nie jest tak łatwo spać, ale przy odrobinie pomysłowości również nie będzie z tym problemów.

4. VORTEILSCARD:



Vorteilscard to karta uprawniająca posiadacza do 50% zniżki na każdy przejazd we wszystkich pociągach kolei austriackich oraz wybranych pociągach przewoźników prywatnych. Oprócz zniżek w połączeniach krajowych, posiadacz może skorzystać ze zniżki 50% na wybranych połączeniach międzynarodowych. Do wyrobienia Vorteilscard potrzebny jest tylko dowód tożsamości oraz zdjęcie. Karta dostępna jest w kilku wariantach, najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 13.05.2016):

Vorteilscard Classic - 99 euro na rok (dla każdego)
Vorteilscard Jugend - 19 euro na rok (dla młodzieży do ukończenia 26 roku życia)
Vorteilscard Senior - 29 euro na rok (dla osób, które ukończyły 60 rok życia)

Uwaga!!! Pod koniec ważności karty koleje austriackie wysyłają do klientów list polecony z zapytaniem, czy przedłużyć kartę. Na list należy odpowiedzieć w ciągu siedmiu dni z informacją, że nie życzymy sobie przedłużenia oferty. Brak listu z negatywną odpowiedzią koleje austriackie traktują jako zgodę na przedłużenie ważności karty i naliczają opłatę za kolejny rok. Podobnie robią koleje niemieckie.

5. ÖSTERREICHCARD



ÖSTERREICHcard to roczny bilet sieciowy umożliwiający odbycie przez posiadacza nieograniczonej liczby przejazdów pociągami ÖBB w okresie ważności karty. Bilet można kupić na pierwszą lub drugą klasę, a posiadacz ÖSTERREICHcard korzysta z tych samych przywilejów (umowy partnerskie), co posiadacz Vorteilscard. Oprócz kolei państwowych ÖSTERREICHcard honorują następujący przewoźnicy prywatni: Graz-Köflacher Railway, Montafon Railway, Raab-Oedenburg-Ebenfurter Railway (Austrian routes), Salzburg Local Railway, Styrian Provincial Railway, Stern & Hafferl, Stubaital railway, Vienna Local Railway and Zillertal Railway, Lower Austria Transport Organisation Company (NÖVOG), St. Pölten - Mariazell (MzB) Mariazeller Railway and Waidhofen City Railway (CD)

Bilet dostępny jest w kilku wersjach. Najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 13.05.2016):
ÖSTERREICHcard Classic - 1719 euro (II klasa), 2414 euro (I klasa) - dla każdego
ÖSTERREICHcard Jugend - 1049 euro (II klasa), 1419 euro (I klasa) - do ukończenia 26 roku życia)
ÖSTERREICHcard Senior - 1209 euro (II klasa), 1774 euro (I klasa) - dla osób, które ukończyły 60 rok życia

6. SOMMERTICKET:



Od kilku lat koleje austriackie oferują bardzo atrakcyjny sieciowy bilet miesięczny dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Do niedawna można go było nabyć z IN Kartą kolei czeskich, natomiast od ubiegłego roku trzeba mieć droższą kartę Vorteilscard Jugend za 19 euro.

Z tym biletem możecie podróżować wszystkimi pociągami OBB jeżdżącymi po terytorium Austrii z wyjątkiem kolejek zębatych i pociągów specjalnych. Bilet ma jednak pewne ograniczenia: Od poniedziałku do piątku bilet jest ważny od godziny 8 do 24, co w praktyce oznacza, że nie można rozpocząć podróży od 24 do 8. Jak to wygląda w praktyce:
a) Wsiadamy do pociągu nocnego Wiedeń (odj. 22:44) do Bregencji (przyj. 8:24). Pociągiem możemy jechać do dowolnej stacji, ale jeśli przerwiemy podróż w Innsbrucku (przyj. 4:17), to do 8:00 nie możemy wsiąść do innego pociągu.

b) Wsiadamy do pociągu nocnego Wiedeń (odj. 22:26 - Zurych (przyj. 7:20). Możemy nim dojechać do Feldkirch (przyj. 5:40) lub pierwszej stacji w Szwajcarii - Buchs (przyj. 6:01). Jednak mogą być problemy, jeśli wysiądziemy w Salzburgu (odj. 1:26) i chcemy się przesiąść na pociąg Monachium - Zagrzeb (odj. 1:34). Na forach kolejowych radzono, aby w pierwszym pociągu zgłosić konduktorowi konieczność przesiadki, on wypisze specjalną adnotację i konduktor w pociągu, do którego się przesiadamy, uzna bilet. Nie wiem, jak to wyglądało w praktyce.

Powyższe ograniczenia nie obowiązują w sobotę, niedzielę i święta, kiedy bilet jest ważny przez całą dobę.

W 2015 roku ceny biletu były następujące:
dla osób do ukończenia 20 roku życia - 39 euro
dla osób do ukończenia 26 roku życia - 69 euro

Korzystając z tego biletu można dojechać do pierwszych stacji za granicą niemiecką: Passau i Lindau (oba miasta są piękne), pierwszych stacji za granicą szwajcarską (Buchs i St. Margrethen - w tym drugim nie ma nic ciekawego), oraz do węgierskiego miasta Sopron. Na trasie Wiener Neustadt - Sopron i Wiedeń - Sopron część pociągów obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Bilety Sommerticket są honorowane w tych pociągach.

Lindau
Lindau (Niemcy)
St. Margrethen
Hotel w St. Margrethen (Szwajcaria)

W roku 2008, kiedy korzystałem z tego biletu po raz ostatni, kosztował on 19 euro dla osób do ukończenia 20 roku życia oraz 49 euro dla osób do ukończenia 26 roku życia.

Musicie również pamiętać, że cena biletu to nie wszystko. Trzeba coś zjeść, umyć się i gdzieś nocować. Spać można w pociągach - jest bezpiecznie, ewentualnie na dworcach - ja chwilę spałem w Salzburgu i w na stacyjce granicznej w Summerau w ogrzewanej poczekalni. Ceny jedzenia są natomiast wyższe niż w sąsiednich krajach (poza Szwajcarią).

7. EINFACH RAUS TICKET



Einfach Raus Ticket to najciekawsza oferta podróżowania austriacką koleją przeznaczona dla osób dorosłych. Jest to bilet grupowy przeznaczony od grup od dwóch do pięciu osób (w zależności od wieku). Nie znam, niestety, szczegółów - w Czechach podobny bilet w wersji weekendowej jest ważny np. dla dwóch osób dorosłych i najwyżej trojga dzieci. Koleje austriackie nie wyszczególniły warunków. Jak informują różne strony i fora, na bilecie NIE MOŻE podróżować jedna osoba samotnie.

Einfach Raus Ticket ważny jest przez jeden dzień - jeżeli zdecydujemy się podróżować w dni robocze od poniedziałku do piątku, to podróż możemy rozpocząć najwcześniej o 9:00, a skończyć najpóźniej o 3:00 następnego dnia. W soboty, niedziele i święta bilet jest ważny już od 0:00 do 3:00 następnego dnia. Z biletem tym można podróżować pociągami OBB S-Bahn, R oraz REX, z wyjątkiem pociągów retro. Cena biletu to 33 euro dla dwóch osób, każda następna osoba to bilet o 4 euro droższy (sprawdzane 13.05.2016).

8. WYBRANI PRZEWOŹNICY PRYWATNI



Poniżej znajdziecie listę najważniejszych austriackich przewoźników prywatnych. Lista nie obejmuje kolei turystycznych - te znajdą się w osobnym artykule.

Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH



Przewoźnik obsługujący pociągi regionalne na liniach Graz - Köflach oraz Graz - Wies-Eibiswald. Tabor to GTW2/8 oraz pociągi piętrowe. GKB oprócz kolejowych przewozów pasażerskich prowadzi także przewozy towarowe oraz obsługuje wybrane lokalne połączenia autobusowe.

Strona internetowa: http://www.gke.at

GySev



GySEV to austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron - Wiener Neustadt, Sopron - Wiedeń, Sopron - Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron - Budapeszt.

Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Po raz ostatni jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.

Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) - po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) - po niemiecku

Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu


Wagon firmy Gysev w pociągu do Sopron

Wagon firmy Gysev v środku

Montafonerbahn



Przewoźnik obsługujący linię Bludenz - Schruns. Trasę o długości 12 kilometrów pociągi pokonują w 21 minut. Pociąg po drodze zatrzymuje się na siedmiu przystankach. Oprócz przewozów kolejowych Montafonerbahn obsługuje lokalne połączenia autobusowe.

Strona internetowa: www.montafonerbahn.at

Südtirol Bahn



Przewoźnik obsługujący połączenia regionalne pomiędzy małymi włoskimi miasteczkami przygranicznymi (m.in. Bozen) oraz podobno łączące te miasta z Innsbruckiem. Pociągi przejeżdżają przez malowniczą przełęcz Brenner. Tabor to pociągi Stadler GTW - na zdjęciach widać, że w środku jest nawet toaleta..

Strona internetowa: www.vinschgerbahn.it/en/bahnhoefe.asp

Westbahn



Westbahn to austriacki prywatny przewoźnik kolejowy kursujący na trasie Wiedeń - Salzburg (linia ta nosi taką samą nazwę jak przewoźnik). Połączenia mające stanowić konkurencję dla przewoźnika państwowego obsługiwane są przez nowe, komfortowe pociągi piętrowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Podróżni mają także do dyspozycji prasę oraz mogą skorzystać z części barowej.

Przewoźnik obsługuje tylko trasę Wiedeń - Salzburg.

Szczegółowe informacje: westbahn.at - strona oficjalna