Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


KOMUNIKAT
ZE WZGLĘDU NA PODRÓŻ KOLEJĄ PO POLSCE W DNIACH 22-28.07.2014 NIE BĘDĘ ODPOWIADAŁ NA MAILE, ANI AKTUALIZOWAŁ INFORMACJI. DO ZOBACZENIA NA SZLAKU.

HOLANDIA





Przewoźnik narodowy: NS (Nederlandse Spoorwegen)
Strona internetowa: www.ns.nl
Ostatnia aktualizacja: 14.12.2013



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny.
2. Podróżowanie po kraju.
3. Przewoźnicy prywatni.
4. Połączenia międzynarodowe.
5. Pociągi Thalys.

Sieć kolejowa w Holandii jest świetnie zorganizowana. Pociągi kursują między niemal wszystkimi ważniejszymi miastami w takcie półgodzinnym. Z jakością jest różnie. Najwygodniejsze są zmodernizowane, klimatyzowane pociągi piętrowe - szczególnie polecam jazdę na górnym pokładzie. Dumą kolei holenderskiej są pociągi Sprinter - również klimatyzowane, szybkie i wygodne kursują pomiędzy najważniejszymi miastami. Mają jeden mankament - brak toalety. Pozostałe pociągi niewiele różnią się od polskich. Zaletą jest jednak fakt, że na wszystkie pociągi obowiązuje jedna taryfa i nie są one objęte obowiązkową rezerwacją miejsc (poza pociągami Thalys).


Holenderski pociąg piętrowy zmodernizowany

Holenderski pociąg piętrowy niezmodernizowany

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Aktualna wyszukiwarka połączeń z rozkładem jazdy i cenami dostępna jest pod adresem http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=en

www.b-europe.com - na stronie kolei belgijskich dotyczącej połączeń międzynarodowych można kupić bilety na pociągi pomiędzy Belgią a Holandią. W rozkładzie jazdy 2013/2014 sytuacja w połączeniach pomiędzy tymi krajami bardzo się skomplikowała ze względu na wycofanie pociągów FYRA. Obecnie można wybrać bezpośredni pociąg Thalys Paryż - Amsterdam (z Brukseli do Amsterdamu jedzie godzinę i 50 minut) lub tańszy pociąg IC Bruksela - Haga i na którejś stacji w Holandii przesiąść się na pociąg do Amsterdamu (czas podróży około 3 godzin).

2. PODRÓŻOWANIE PO KRAJU



Jeżeli zaplanujemy podróż po Holandii z użyciem internetu, sama podróż nie powinna stanowić problemu. Pewne przepisy taryfowe mogą nam się wydawać dziwne, lecz co kraj, to obyczaj.

Ceny biletów są proporcjonalne do zarobków, ale nie są wygórowane. Teoretycznie bilet powrotny jest tańszy niż bilet w jedną stronę. Bilety można kupić w automatach biletowych na stacji lub w kasie kolei holenderskich (doliczana jest wtedy prowizja w wysokości 0,50 euro). Bilety powrotne są dostępne w dwóch wariantach: bilet ważny jeden dzień - podróż tam i podróż powrotna muszą się odbyć tego samego dnia oraz bilet weekendowy - podróż tam i podróż powrotna muszą się odbyć od 19:00 w piątek do 4:00 w poniedziałek. Jeżeli w poniedziałek jest święto, ważność biletu jest automatycznie wydłużana. Z tymi biletami powrotnymi ważnymi przez jeden dzień to tylko teoria, bowiem w praktyce wyszukiwarka pokaże wam cenę taką samą, jak w przypadku kupna dwóch biletów w jedną stronę.

W większości pociągów kursujących po Holandii nie trzeba uiszczać żadnych dopłat ani kupować miejscówek. Wyjątkiem są pociągi Thalys - obowiązuje na nie specjalna taryfa i objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. Ponadto osoby chcące podróżować pociągami ICE w relacji krajowej (Amsterdam - Arnhem) muszą uiścić zryczałtowaną dopłatę w wysokości 2 euro.

KATEGORIE POCIĄGÓW

Holenderskie pociągi krajowe dzielą się według następujących kategorii:

stoptrein - pociąg osobowy; zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych.
sprinter - pociąg osobowy na wybranych liniach aglomeracyjnych.
sneltrein - odpowiednik pociągu pospiesznego; zatrzymuje się tylko na wybranych stacjach.
intercity - kursują pomiędzy największymi miastami w kraju.

PRZYKŁADY CEN W RELACJACH KRAJOWYCH

Wybrane ceny w holenderskich relacjach krajowych bez zniżek. Stan na 14.12.2013.

Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal: 7 euro (2 klasa); 11,90 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Arnhem: 15,30 euro (2 klasa); 26 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Eindhoven: 17,90 euro (2 klasa); 30,40 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Roosendaal: 19,90 euro (2 klasa); 33,80 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Maastricht: 23,80 euro (2 klasa); 40,50 euro (1 klasa)

Dworce kolejowe w największych miastach tętnią życiem. Przypominają raczej galerie handlowe, gdzie można kupić praktycznie wszystko. Natomiast poza metropoliami stacje kolejowe, chociaż z zewnątrz wyglądają ładnie, z wyglądu nie odbiegają od polskich stacji w miastach o podobnej wielkości. Nie spotkamy jednak zrujnowanych dworców na holenderskiej wsi. Rozkłady jazdy umieszczone na dworcach mogą być dla cudzoziemca niezrozumiałe. Kolejarze służą pomocą, po angielsku można porozumieć się porozumieć wszędzie. Toalety na mniejszych stacjach, to najczęściej szalet na monety 0,50 euro, dostępny dla podróżnych przez całą dobę. Na największych stacjach są normalne toalety, chociaż ich jakość często pozostawia wiele do życzenia. Poza dworcami kolejowymi znalezienie szaletu publicznego w Holandii graniczy z cudem.

Osoba przyjeżdżająca do Holandii po raz pierwszy zszokowana będzie ilością imigrantów. To kraj słynący z propagowania wolności, szczególnie w sferze praw ludzi o innej orientacji seksualnej, środków odurzających oraz wielokulturowości. Planując podróż do Holandii musimy pamiętać, że większość młodych turystów jedzie tutaj ostro poszaleć, więc wykupując nocleg w sali 8- albo nawet 10-osobowej możemy trafić na podchmielone towarzystwo, przy którym nie sposób będzie usnąć. W opisach podróżników można znaleźć relacje, które nie przynoszą chwały takim hostelom. Podobnie możemy trafić w nocnym pociągu międzynarodowym - mnie się tak stało, ale szwajcarska grupa zachowywała się kulturalnie. Ceny noclegów są ogólnie bardzo wysokie, więc jeśli podróżujecie z Interrailem, radzę wykupić nocleg np. w belgijskim Mechelen i stamtąd robić sobie wypady do Holandii.

Holandia, chociaż bardzo ładna, nie jest krajem tak bezpiecznym, jak się zwykło mawiać. Na największych dworcach należy uważać na kieszonkowców i bagaż, kieszonkowcy grasują także w dziennych pociągach międzynarodowych. Podczas podróży pociągami Bruksela - Amsterdam wielokrotnie obsługa informowała przez radiowęzeł o kieszonkowcach operujących w pociągu.

Holenderskie miasta są piękne niezależnie od położenia i wielkości. Charakterystyczna zabudowa wszędzie wygląda niemal tak samo, więc po pewnym czasie może się znudzić. Ceny są dużo wyższe niż w Polsce i w sąsiednich krajach.


Haarlem

Lejda

DAL VORDEEL

Karta uprawniająca do zniżki w wysokości 40% na bilety wszystkich pociągów NS na terenie Holandii. Zniżka obowiązuje poza godzinami szczytu w dni robocze (09:00-16:00 i 18:30-06:30), w weekendy przez cały dzień (od 18:30 w piątek do 06:30 w poniedziałek), a w święta przez całą dobę. Dodatkowo zniżki dla dzieci podróżujących razem z właścicielem karty oraz szereg innych bonusów. Cena karty: 50 euro na rok.br>
DAL VRIJ

Karta uprawniająca do bezpłatnych podróży pociągami kolei holenderskich NS poza godzinami szczytu. Bardzo atrakcyjna oferta dla podróżujących pociągiem do pracy oraz studentów przebywających w Holandii w ramach programu Socrates - Erasmus. Karnet Zniżka obowiązuje poza godzinami szczytu w dni robocze (09:00-16:00 i 18:30-06:30), w weekendy przez cały dzień (od 18:30 w piątek do 06:30 w poniedziałek), a w święta przez całą dobę. Dodatkowo zniżki dla dzieci podróżujących razem z właścicielem karty oraz szereg innych bonusów.

Karta dostępna jest w kilku wersjach: na pierwszą i drugą klasę pociągów oraz w wersji dla dorosłych i seniorów 65+. Karnet DAL VORDEEL w wersji dla osób dorosłych na 2 klasę pociągów kosztuje 99 euro na miesiąc, jeżeli chcemy podróżować 1 klasą, zapłacimy 172 euro na miesiąc. Osoby, które ukończyły 65 rok życia zapłacą odpowiednio 42 euro (2 klasa) i 99 euro (1 klasa). Bardzo atrakcyjna oferta. br>
ALTILD VRIJ

Karta uprawniająca do bezpłatnych przejazdów pociągami kolei holenderskich NS bez względu na godzinę i dzień przejazdu. Jest dużo droższy od oferty Dal Vordeel i Dal Vrij, ale można podróżować kiedykolwiek, a karnet honorowany jest również przez innych holenderskich regionalnych przewoźników kolejowych. Karta kosztuje 309 euro miesięcznie, jeżeli kupujemy od razu roczną subskrypcję, lub 382 euro miesięcznie, jeżeli kupujemy bilet tylko na miesiąc. (ceny wszystkich ofert sprawdzane 14.12.2013)

Na stronie internetowej kolei holenderskich, ale tylko w wersji holenderskiej, znajdziecie szczegółowe opisy licznych ofert obowiązujących w Holandii. Większośc to standardowe oferty, ale z ciekawymi bonusami. Na przykład jeżeli ktoś wykupi bilet miesięczny, to poza godzinami szczytu i w weekendy osoby podróżujące z taką osobą mogą liczyć na 40% zniżki. Zupełnie inna polityka niż w Polsce.

OFERTY PODANE PONIŻEJ POCHODZĄ Z ANGIELSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ KOLEI HOLENDERSKICH I MOGĄ BYĆ NIEAKTUALNE, PONIEWAŻ OD DŁUŻSZEGO CZASU STRONA NIE BYŁA AKTUALIZOWANA

BILET SIECIOWY JEDNODNIOWY

Turyści podróżujący po Holandii mogą kupić bilet sieciowy jednodniowy "Day Travel Card" uprawniający do odbycia nieograniczonej liczby podróży pociągami krajowymi w ciągu dnia ważności biletu. Bilet ważny w drugiej klasie kosztuje 47 euro, ważny w pierwszej klasie 80 euro. Jeżeli zdecydujemy się dopłacić 5,50 euro, możemy skorzystać z opcji "Public transport Day Travel Card". Bilet będzie wtedy ważny nie tylko w pociągach, ale również w autobusach, tramwajach i w metrze. Istnieje jeszcze możliwość dokupienia za 6 euro "Bicycle Day Travel Card". Jest to jednak opcja przeznaczona dla nietypowych rowerów, np. rower typu tandem. Zwykłe rowery można przewozić bez dodatkowej dopłaty. Dopłata dla psa wynosi 3 euro. Bilety można kupić w automatach biletowych na stacji lub w kasie kolei holenderskich (doliczana jest wtedy prowizja w wysokości 0,50 euro)(ceny sprawdzane 13.12.2013)

RAILRUNNER

Bilet dla dziecka w wieku od 4 do 11 lat podróżującego pod opieką osoby dorosłej. Dziecko płaci wtedy za przejazd tylko 2,50 euro niezależnie od pokonywanej odległości. Pod opieką jednego dorosłego może podróżować aż troje dzieci korzystających z oferty Railrunner. Każde następne dziecko zapłaci 40% ceny biletu normalnego.(ceny sprawdzane 13.12.2013)

NS BUSINESS CARD

NS Business Card to karta uprawniająca do szeregu przywilejów podczas korzystania z usług kolei holenderskich. Uprawnia między innymi do zniżki w wysokości 20% w godzinach poza szczytem komunikacyjnym w dni powszednie oraz przez cały dzień w weekendy i święta. Karta kosztuje 30 euro na rok.


Holenderski pociąg piętrowy

Holenderski pociąg piętrowy w środku


3. PRZEWOŹNICY PRYWATNI



W Holandii działa kilku prywatnych regionalnych przewoźników kolejowych. Rozkłady jazdy są skomunikowane z kolejami holenderskimi. Dzięki porozumieniom klienci kolei holenderskich mogą korzystać z usług prywatnych przewoźników dzięki jednolitej taryfie przy kupnie biletu na odcinek, po którym kursują pociągi państwowego i prywatnego przewoźnika

ARRIVA

Znany w całej Europie przewoźnik autobusowo-kolejowy obsługuje większość regionalnych połączeń w regionie Fryzji. Strona internetowa zawiera mało informacji w języku angielskim.

Inna promocja to niedzielny bilet powrotny z dowolnego holenderskiego miasta, do którego dojeżdżają pociągi Arrivy do Groningen lub Leeuwarden. Promocja o nazwie "Shopping Sunday" uprawnia do przejazdu dwóch dorosłych osób w cenie biletu dla jednej.

Od 2013r. Arriva przejmuje również od firmy Connexxion obsługę połączenia Almelo-Mariënberg.

Strona internetowa: www.arriva.nl


Pociąg firmy Arriva
(źródło: materiały prasowe Arriva)

Arriva autobus
(źródło: materiały prasowe Arriva)

RANSTADRAIL

Przewoźnik obsługujący wybrane kursy na trasie Haga - Rotterdam. Strona internetowa w języku holenderskim.

www.randstadrail.nl

VEOLIA TRANSPORT

Veolia Transport obsługuje wybrane połączenia regionalne w regionie Limburgii. Najciekawszą ofertą, w której uczestniczy Veolia jest "Euregioticket" ważny jeden dzień w drugiej klasie pociągów REGIO kursujących pomiędzy Liege, Aachen a Maastricht oraz innych wybranych trasach. W dni powszednie bilet jest ważny dla jednej osoby, w weekendy z jednym biletem może podróżować nawet pięć osób (2 osoby dorosłe + 3 dzieci). Bilet jest ważny również w środkach komunikacji miejskiej De Lijn, TEC Liege, Aachener Verkehrsverbund oraz Hermes Groep NV i Stadsbus Maastricht.

Strona internetowa: www.veolia-transport.nl

4. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Do Amsterdamu można dojechać z wielu miejsc Europy. Pamiętajmy jednak, że pociągi te są bardzo popularne nawet poza sezonem, dlatego miejsce warto rezerwować z dużym wyprzedzeniem. W połowie sierpnia 2009 roku rezerwowałem miejsce w pociągu z Pragi do Amsterdamu cztery dni przez wyjazdem. Nie udało się dostać miejsca w wagonie z miejscami do siedzenia, a w wagonie z miejscami do leżenia były dostępne tylko najgorsze miejsca na samej górze.

POLSKA



Niemal codziennie z Warszawy do Amsterdamu kursuje bezpośredni pociąg nocny EN Jan Kiepura. Wielokrotnie pojawiały się informacje o planowanej likwidacji tego pociągu, na szczęście pociąg pozostał również w rozkładzie jazdy 2013/2014. W okresie obowiązywania tego rozkładu jazdy będzie kursował jako grupa wagonów dołączana do pociągu EIC/BWE Warszawa - Berlin, aby potem kontynuować podróż w nieokreślony sposób, bowiem w wyszukiwarkach trudno znaleźć informacje, czy pociąg pojedzie samodzielnie, czy wagony zostaną dołączone do innego pociągu CNL, bowiem godziny przejazdu nie pokrywają się z godzinami pociągu Copernicus z Berlina (różnica 10 minut). W każdym razie pociąg kursuje - zestawiony jest z wagonów z fotelami wypoczynkowymi typu sleeperetka, kuszetek i wagonów sypialnych. Szczegóły napiszę po opublikowaniu oficjalnych informacji przez PKP Intercity.

Co ważne, oficjalnie pociąg kursuje w relacji Warszawa - Amsterdam, jednak często zdarza się, że kończy swój bieg w Arnhem lub Utrechcie, a do holenderskiej stolicy trzeba dojechać innym pociągiem. Podobnie z rozpoczęciem podróży powrotnej - czasami pociąg rozpoczyna swój bieg w Utrechcie. Informacji o tych utrudnieniach nie można znależć z wyprzedzeniem w internecie, a postawa kolei holenderskich w tym względzie również pozostawia wiele do życzenia. Po prostu trzeba być przygotowanym na taką ewentualność.


Pociąg z Warszawy do Amsterdamu - wagon sleeperetka

Wagon z fotelami wypoczynkowymi (sleeperetka)


NIEMCY



Oprócz nocnego połączenia CNL kursują dzienne pociągi IC i ICE na trasach Amsterdam - Kolonia (i dalej), Schiphol (lotnisko) - Berlin. Posiadacze biletów Interrail nie muszą uiszczać żadnych dopłat, aczkolwiek zalecam wykupienie miejscówki. Dodatkowo granicę można przejechać regionalnymi pociągami Venlo - Hamm oraz Maastricht - Aachen. Według informacji podawanych na forach internetowych te dwa ostatnie to pociągi EURegio, ale powinni honorować w nich Interrail.

Połączenia dzienne:
Leer - Groningen (pociągi Arriva)
Kolonia - Amsterdam (pociągi ICE)
Venlo – Düsseldorf – Hamm (głównie Eurobahn)
Amsterdam Schiphol (lotnisko) - Berlin (pociąg IC, rezerwacja fakultatywna)
Hengelo - Bad Bentheim (nieznany przewoźnik)
Heerlen - Herzogerath (pociągi regionalne)
Enschede - Dortmund (pociągi regionalne)
Enschede - Münster (pociągi regionalne)

BELGIA


W poprzednim rozkładzie jazdy reklamowano nową jakość połączeń pomiędzy Brukselą a Amsterdamem. Połączenia miały obsługiwać nowoczesne pociągi FYRA V250 kursujące z prędkością do 250 kilometrów na godzinę. Wielka pompa, wielka kampania reklamowa, a na koniec wielka klapa. Nowoczesne składy cechowały się wysoką awaryjnością, co wkrótce zaowocowało wycofaniem ich z użytku. Prawdopodobnie producenta czeka kilka lat batalii sądowych z kolejami holenderskimi.

W rozkładzie jazdy 2013/2014 pomiędzy Belgią a Holandią przewidziano bezpośrednie połączenia obsługiwane przez szybkie pociągi Thalys (czas przejazdu pomiędzy Brukselą a Amsterdamem godzina i pięćdziesiąt minut) oraz pociągi Intercity kursujące na trasie Bruksela Antwerpia - Rotterdam - Haga, przy czym na stacjach holenderskich można się przesiąść do pociągu jadącego do Amsterdamu. Podróż pociągami Intercity z Brukseli do Amsterdamu trwa około trzech godzin, ale bilety są dużo tańsze niż przy podróży pociągiem Thalys.

Ponadto kursują pociągi Liege - Maastricht.

Wyszukiwarka połączeń wraz z kalkulatorem cen i możliwością kupna biletu dostępna jest na stronie kolei belgijskich www.b-europe.com.

5. POCIĄGI THALYS



Pociągi Thalys to komfortowe, szybkie pociągi łączące Paryż z Brukselą, Amsterdamem i Kolonią. Zalet można by wymieniać dużo - mają jednak jedną istotną wadę. Nie należą do najtańszych. Cen nie będę podawał, ponieważ zależą od konkretnego połączenia, obłożenia pociągu i daty, mogą się więc znacznie różnić w zależności od dnia przejazdu, np. 14.12.2013 ceny na przejazd pociągiem Thalys na trasie Paryż - Amsterdam w dniu 18.12.2013 wynosiły od 119 euro do 205 euro. Pociągi Thalys są zupełnie nieopłacalne dla pasażerów podróżujących pociągami z biletem Interrail - dopłaty wynoszą 40 euro i więcej za jedną podróż.

Podróżni, którzy zdecydują się podróżować pociągami Thalys, mogą skorzystać z kilku ofert promocyjnych pozwalających zaoszczędzić pieniądze. Jeśli znamy termin planowanej podróży 3 miesiące wcześniej, warto powalczyć o jeden z puli 300 biletów "1st minutes" udostępnianych przez przewoźnika codziennie na przykład na połączenie Paryż - Bruksela. Podróżując pociągiem Thalys w klasie Comfort 2 zapłacimy wtedy 25 euro za przejazd.

Dla osób często podróżujących pociągami Thalys wprowadzono "Thalys Pass", a od 2013 roku obowiązują specjalne oferty na przejazdy weekendowe klasą Comfort 1.

W pociągach Thalys dostępne są dwie klasy. Klasa Comfort 2 to odpowiednik drugiej klasy. W klasie Comfort 1 są wygodniejsze siedzenia, więcej miejsca, bezpłatna prasa w różnych językach, a także gniazdko przy każdym siedzeniu. Pasażerowie mają ponadto możliwość zamówienia posiłków w wagonie barowym z dostawą na swoje miejsce albo zamówienia z pokładu pociągu taksówki w Brukseli lub Paryżu.

Strona internetowa Thalys: www.thalys.com


Pociąg Thalys

Pociąg Thalys - klasa Comfort 2