Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


HOLANDIA




Przewoźnik narodowy: NS (Nederlandse Spoorwegen)
Strona internetowa: www.ns.nl
Ostatnia aktualizacja: 30.01.2017



Spis treści:
1. Jak dojechać
2. Rozkład jazdy i ceny.
3. Podróżowanie po kraju.
4. Przewoźnicy prywatni.
5. Połączenia międzynarodowe.
6. Pociągi Thalys.
7. Najważniejsze linie kolejowe.

Sieć kolejowa w Holandii jest świetnie zorganizowana. Pociągi kursują między niemal wszystkimi ważniejszymi miastami w takcie półgodzinnym. Z jakością jest różnie. Najwygodniejsze są zmodernizowane, klimatyzowane pociągi piętrowe - szczególnie polecam jazdę na górnym pokładzie. Dumą kolei holenderskiej są pociągi Sprinter - również klimatyzowane, szybkie i wygodne kursują pomiędzy najważniejszymi miastami. Mają jeden mankament - brak toalety. Pozostałe pociągi niewiele różnią się od polskich. Zaletą jest jednak fakt, że na wszystkie pociągi obowiązuje jedna taryfa i nie są one objęte obowiązkową rezerwacją miejsc (poza pociągami Thalys).


Holenderski pociąg piętrowy zmodernizowany

Holenderski pociąg piętrowy niezmodernizowany

1. JAK DOJECHAĆ


W rozkładzie jazdy 2016/2017, obowiązującym od 11 grudnia 2016 roku, zlikwidowany został pociąg EN Jan Kiepura, przez co żaden bezpośredni pociąg z Polski nie jedzie do Kolonii lub do stacji umożliwiającej bezpośrednią przesiadkę do Amsterdamu lub innej stacji w Holandii.

Kursują natomiast bezpośrednie pociągi pomiędzy Berlinem a Amsterdamem. Podróż trwa około 6 i pół godziny. Kiedy pisałem artykuł, ceny zaczynały się od 69,9 euro. Rozkład jazdy oraz ceny można sprawdzić na stronie kolei niemieckich:

reiseankunft.bahn.de

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY


Aktualna wyszukiwarka połączeń z rozkładem jazdy i cenami dostępna jest pod adresem http://www.ns.nl/reisplanner-v2/index.shtml?language=en

www.b-europe.com - na stronie kolei belgijskich dotyczącej połączeń międzynarodowych można kupić bilety na pociągi pomiędzy Belgią a Holandią. W rozkładzie jazdy 2014/2015 uruchomiono niedrogie bezpośrednie pociągi Intercity Bruksela - Amsterdam.

Mapa kolejowa Holandii 2017 do pobrania

3. PODRÓŻOWANIE PO KRAJU



Jeżeli zaplanujemy podróż po Holandii z użyciem internetu, sama podróż nie powinna stanowić problemu. Pewne przepisy taryfowe mogą nam się wydawać dziwne, lecz co kraj, to obyczaj.

Ceny biletów są proporcjonalne do zarobków, ale nie są wygórowane. Teoretycznie bilet powrotny jest tańszy niż bilet w jedną stronę. W 2014 roku wprowadzono kartę chipową OV-chipkaart, umożliwiającą podróże wszystkimi środkami transportu z tą kartą. Karta działa na zasadzie portfela - kupuje się kartę, doładowuje określoną kwotą, przy wejściu do autobusu skanuje się, a opłata za przejazd automatycznie zostaje odliczona przez aplikację. Jeśli chodzi o pociągi, to kartę należy przyłożyć do specjalnego czytnika przed wejściem na peron i po wyjściu na peron.

Turyści mogą kupić droższe bilety jednorazowe w automatach biletowych. Nie mam informacji na temat funkcjonowania kas krajowych, jeżeli funkcjonują, bilet będzie znacznie droższy.

Na stronie www.spoordeelwinkel.nl można zakupić bilety promocyjne, obowiązujące w wybrane dni. Czasami trafi się promocja umożliwiająca podróż po całej Holandii przez jeden dzień za bardzo niską cenę.

Kategorie pociągów


Holenderskie pociągi krajowe dzielą się według następujących kategorii:

stoptrein - pociąg osobowy; zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych.
sprinter - pociąg osobowy na wybranych liniach aglomeracyjnych.
sneltrein - odpowiednik pociągu pospiesznego; zatrzymuje się tylko na wybranych stacjach.
intercity - kursują pomiędzy największymi miastami w kraju.

Przykłady cen w relacjach krajowych


Wybrane ceny w holenderskich relacjach krajowych bez zniżek. Stan na 25.12.2015.

Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal: 7,40 euro (2 klasa); 12,60 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Arnhem: 16,20 euro (2 klasa); 27,50 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Eindhoven: 18,80 euro (2 klasa); 32 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Roosendaal: 20,80 euro (2 klasa); 35,40 euro (1 klasa)
Amsterdam Centraal - Maastricht: 25 euro (2 klasa); 42,50 euro (1 klasa)

Dworce kolejowe w największych miastach tętnią życiem. Przypominają raczej galerie handlowe, gdzie można kupić praktycznie wszystko. Natomiast poza metropoliami stacje kolejowe, chociaż z zewnątrz wyglądają ładnie, z wyglądu nie odbiegają od polskich stacji w miastach o podobnej wielkości. Nie spotkamy jednak zrujnowanych dworców na holenderskiej wsi. Rozkłady jazdy umieszczone na dworcach mogą być dla cudzoziemca niezrozumiałe. Kolejarze służą pomocą, po angielsku można porozumieć się porozumieć wszędzie. Toalety na mniejszych stacjach, to najczęściej szalet na monety 0,50 euro, dostępny dla podróżnych przez całą dobę. Na największych stacjach są normalne toalety, chociaż ich jakość często pozostawia wiele do życzenia. Poza dworcami kolejowymi znalezienie szaletu publicznego w Holandii graniczy z cudem.

Osoba przyjeżdżająca do Holandii po raz pierwszy zszokowana będzie ilością imigrantów. To kraj słynący z propagowania wolności, szczególnie w sferze praw ludzi o innej orientacji seksualnej, środków odurzających oraz wielokulturowości. Planując podróż do Holandii musimy pamiętać, że większość młodych turystów jedzie tutaj ostro poszaleć, więc wykupując nocleg w sali 8- albo nawet 10-osobowej możemy trafić na podchmielone towarzystwo, przy którym nie sposób będzie usnąć. W opisach podróżników można znaleźć relacje, które nie przynoszą chwały takim hostelom. Podobnie możemy trafić w nocnym pociągu międzynarodowym - mnie się tak stało, ale szwajcarska grupa zachowywała się kulturalnie. Ceny noclegów są ogólnie bardzo wysokie, więc jeśli podróżujecie z Interrailem, radzę wykupić nocleg np. w belgijskim Mechelen i stamtąd robić sobie wypady do Holandii.

Holandia, chociaż bardzo ładna, nie jest krajem tak bezpiecznym, jak się zwykło mawiać. Na największych dworcach należy uważać na kieszonkowców i bagaż, kieszonkowcy grasują także w dziennych pociągach międzynarodowych. Podczas podróży pociągami Bruksela - Amsterdam wielokrotnie obsługa informowała przez radiowęzeł o kieszonkowcach operujących w pociągu.

Holenderskie miasta są piękne niezależnie od położenia i wielkości. Charakterystyczna zabudowa wszędzie wygląda niemal tak samo, więc po pewnym czasie może się znudzić. Ceny są dużo wyższe niż w Polsce i w sąsiednich krajach.


Haarlem

Lejda

Dal Vordeel


Karta uprawniająca do zniżki w wysokości 40% na bilety wszystkich pociągów NS na terenie Holandii. Zniżka obowiązuje poza godzinami szczytu w dni robocze (09:00-16:00 i 18:30-06:30), w weekendy przez cały dzień (od 18:30 w piątek do 06:30 w poniedziałek), a w święta przez całą dobę. Dodatkowo zniżki dla dzieci podróżujących razem z właścicielem karty oraz szereg innych bonusów. Cena karty: 50 euro na rok.br>

Dal Vrij


Karta uprawniająca do bezpłatnych podróży pociągami kolei holenderskich NS poza godzinami szczytu. Bardzo atrakcyjna oferta dla podróżujących pociągiem do pracy oraz studentów przebywających w Holandii w ramach programu Socrates - Erasmus. Karnet Zniżka obowiązuje poza godzinami szczytu w dni robocze (09:00-16:00 i 18:30-06:30), w weekendy przez cały dzień (od 18:30 w piątek do 06:30 w poniedziałek), a w święta przez całą dobę. Dodatkowo zniżki dla dzieci podróżujących razem z właścicielem karty oraz szereg innych bonusów.

Karta dostępna jest w kilku wersjach: na pierwszą i drugą klasę pociągów oraz w wersji dla dorosłych i seniorów 65+. Karnet DAL VORDEEL w wersji dla osób dorosłych na 2 klasę pociągów kosztuje 99 euro na miesiąc, jeżeli chcemy podróżować 1 klasą, zapłacimy 172 euro na miesiąc. Osoby, które ukończyły 65 rok życia zapłacą odpowiednio 42 euro (2 klasa) i 99 euro (1 klasa). Bardzo atrakcyjna oferta. br>

Altild Vrij


Karta uprawniająca do bezpłatnych przejazdów pociągami kolei holenderskich NS bez względu na godzinę i dzień przejazdu. Jest dużo droższy od oferty Dal Vordeel i Dal Vrij, ale można podróżować kiedykolwiek, a karnet honorowany jest również przez innych holenderskich regionalnych przewoźników kolejowych. Karta kosztuje 325 euro miesięcznie, jeżeli kupujemy od razu roczną subskrypcję, lub 399 euro miesięcznie, jeżeli kupujemy bilet tylko na miesiąc. (ceny wszystkich ofert sprawdzane 25.12.2015)

Na stronie internetowej kolei holenderskich, ale tylko w wersji holenderskiej, znajdziecie szczegółowe opisy licznych ofert obowiązujących w Holandii. Większośc to standardowe oferty, ale z ciekawymi bonusami. Na przykład jeżeli ktoś wykupi bilet miesięczny, to poza godzinami szczytu i w weekendy osoby podróżujące z taką osobą mogą liczyć na 40% zniżki. Zupełnie inna polityka niż w Polsce.

OFERTY PODANE PONIŻEJ POCHODZĄ Z ANGIELSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ KOLEI HOLENDERSKICH I MOGĄ BYĆ NIEAKTUALNE, PONIEWAŻ OD DŁUŻSZEGO CZASU STRONA NIE BYŁA AKTUALIZOWANA

Bilet sieciowy jedniodniowy (Dagkaart)


Turyści podróżujący po Holandii mogą kupić bilet sieciowy jednodniowy "Day Travel Card" uprawniający do odbycia nieograniczonej liczby podróży pociągami krajowymi w ciągu dnia ważności biletu. Bilet ważny w drugiej klasie kosztuje 50,80 euro, ważny w pierwszej klasie 86,40 euro. Jeżeli zdecydujemy się dopłacić, możemy skorzystać z opcji "Public transport Day Travel Card". Bilet będzie wtedy ważny nie tylko w pociągach, ale również w autobusach, tramwajach i w metrze. Istnieje jeszcze możliwość dokupienia za 6 euro "Bicycle Day Travel Card". Jest to jednak opcja przeznaczona dla nietypowych rowerów, np. rower typu tandem. Zwykłe rowery można przewozić bez dodatkowej dopłaty. Dopłata dla psa wynosi 3 euro. Bilety można kupić w automatach biletowych na stacji lub w kasie kolei holenderskich (doliczana jest wtedy prowizja w wysokości 0,50 euro)(ceny sprawdzane 25.12.2015)

Railrunner


Bilet dla dziecka w wieku od 4 do 11 lat podróżującego pod opieką osoby dorosłej. Dziecko płaci wtedy za przejazd tylko 2,50 euro niezależnie od pokonywanej odległości. Pod opieką jednego dorosłego może podróżować aż troje dzieci korzystających z oferty Railrunner. Każde następne dziecko zapłaci 40% ceny biletu normalnego.(ceny sprawdzane 25.12.2015)


Holenderski pociąg piętrowy

Holenderski pociąg piętrowy w środku


4. PRZEWOŹNICY PRYWATNI



W Holandii działa kilku prywatnych regionalnych przewoźników kolejowych. Rozkłady jazdy są skomunikowane z kolejami holenderskimi. Dzięki porozumieniom klienci kolei holenderskich mogą korzystać z usług prywatnych przewoźników dzięki jednolitej taryfie przy kupnie biletu na odcinek, po którym kursują pociągi państwowego i prywatnego przewoźnika

Arriva


Znany w całej Europie przewoźnik autobusowo-kolejowy obsługuje większość regionalnych połączeń w regionie Fryzji. Strona internetowa zawiera mało informacji w języku angielskim.

Inna promocja to niedzielny bilet powrotny z dowolnego holenderskiego miasta, do którego dojeżdżają pociągi Arrivy do Groningen lub Leeuwarden. Promocja o nazwie "Shopping Sunday" uprawnia do przejazdu dwóch dorosłych osób w cenie biletu dla jednej.

Od 2013r. Arriva przejmuje również od firmy Connexxion obsługę połączenia Almelo-Mariënberg.

Strona internetowa: www.arriva.nl


Pociąg firmy Arriva
(źródło: materiały prasowe Arriva)

Arriva autobus
(źródło: materiały prasowe Arriva)

Veolia Transport


Veolia Transport obsługuje wybrane połączenia regionalne w regionie Limburgii. Najciekawszą ofertą, w której uczestniczy Veolia jest "Euregioticket" ważny jeden dzień w drugiej klasie pociągów REGIO kursujących pomiędzy Liege, Aachen a Maastricht oraz innych wybranych trasach. W dni powszednie bilet jest ważny dla jednej osoby, w weekendy z jednym biletem może podróżować nawet pięć osób (2 osoby dorosłe + 3 dzieci). Bilet jest ważny również w środkach komunikacji miejskiej De Lijn, TEC Liege, Aachener Verkehrsverbund oraz Hermes Groep NV i Stadsbus Maastricht.

Strona internetowa: www.veolia-transport.nl

5. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



W rozkładzie jazdy 2015/2016 nie odnotowano większych zmian w połączeniach międzynarodowych z Holandii. Nie powróciły pociągi nocne CNL zlikwidowane w niektórych relacjach w grudniu 2014 roku.

Belgia


W rozkładzie jazdy 2014/2015 pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągi Thalys kursujące na trasie Paryż - Amsterdam (więcej w dolnej części artykułu) lub bezpośrednie pociągi Intercity Amsterdam - Bruksela. Pociągi Intercity powróciły na trasę po spektakularnej klapie związanej z uruchomieniem pociągów Fyra i chaosie spowodowanym koniecznością przesiadek. Pociągi Thalys pokonują trasę pomiędzy miastami w godzinę i 50 minut, natomiast pociągi Intercity jadą 3 godziny i 30 minut. O ile nie uda się nam kupić biletów promocyjnych na pociągi Thalys w przedsprzedaży, lepiej wybrać pociąg Intercity. Bilety na Intercity mają stałą cenę 39 euro. Pociągi Intercity Amsterdam - Bruksela nie są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc, natomiast w Thalysie rezerwacja jest konieczna

Okresowo trafiają się promocje umożliwiające podróż pomiędzy Brukselą a Amsterdamem za 19 euro.

Ponadto kursują pociągi Liege - Maastricht.

Wyszukiwarka połączeń wraz z kalkulatorem cen i możliwością kupna biletu dostępna jest na stronie kolei belgijskich www.b-europe.com.

5. POCIĄGI THALYS



Pociągi Thalys to komfortowe, szybkie pociągi łączące Paryż z Brukselą, Amsterdamem i Kolonią. Zalet można by wymieniać dużo - mają jednak jedną istotną wadę. Nie należą do najtańszych. Cen nie będę podawał, ponieważ zależą od konkretnego połączenia, obłożenia pociągu i daty, mogą się więc znacznie różnić w zależności od dnia przejazdu. Podróżni, którzy zdecydują się podróżować pociągami Thalys, mogą skorzystać z kilku ofert promocyjnych pozwalających zaoszczędzić pieniądze. Kilka razy w roku przewoźnik organizuje promocje, dzięki którym podróże mogą być duuużo tańsze niż normalnie, np. w grudniu, dla podróży w styczniu. Dla osób często podróżujących pociągami Thalys wprowadzono "Thalys Pass", a od 2013 roku obowiązują specjalne oferty na przejazdy weekendowe klasą Comfort 1.

W pociągach Thalys dostępne są dwie klasy. Klasa Comfort 2 to odpowiednik drugiej klasy. W klasie Comfort 1 są wygodniejsze siedzenia, więcej miejsca, bezpłatna prasa w różnych językach, a także gniazdko przy każdym siedzeniu. Pasażerowie mają ponadto możliwość zamówienia posiłków w wagonie barowym z dostawą na swoje miejsce albo zamówienia z pokładu pociągu taksówki w Brukseli lub Paryżu.

Strona internetowa Thalys: www.thalys.com


Pociąg Thalys

Pociąg Thalys - klasa Comfort 2

7. NAJWAŻNIEJSZE LINIE KOLEJOWE


W Holandii pociągiem można szybko dojechać z Amsterdamu do najbardziej atrakcyjnych miast. Podróże nie są tanie, w godzinach szczytu może panować tłok, lecz pociąg to najlepszy sposób na zwiedzanie Holandii, szczególnie jeśli ktoś lubi podróżowanie na zasadzie kilka miast w jeden dzień. Spośród linii kolejowych wybrałem kilka najważniejszych:

AMSTERDAM - VLISSINGEN
Haarlem - moje ulubione holenderskie miasto, do którego dojedziemy pociągiem Intercity z Amsterdamu w 20 minut. Dworzec kolejowy zabytkowy i zaniedbany, do centrum idzie się ponad kilometr, ale zdecydowanie warto. Malownicze uliczki, ścieżka nad brzegiem kanału, piękny Grote Markt - architektura wydawała mi się zupełnie inna niż w innych odwiedzonych przeze mnie holenderskich miastach. Z muzeów najważniejsze to Muzeum Teylera - najstarsze muzeum publiczne w Holandii, Muzeum Fransa Halsa poświęcone sztuce i Muzeum Archeologiczne. Gorąco polecam to miasto.

Lejda - równie ładne miasto z centrum poprzecinanym kanałami. Dworzec kolejowy zaskakująco duży i tętniący życiem. W mieście zachowało się około 2700 zabytków, w tym dwie bramy jako pozostałość po fortyfikacjach. Na tle zabudowy wyróżnia się kościół Hooglandse Kerk z 1391 roku. Liczne muzea - regionalne, dotyczące sztuki, centrum nauki i techniki i wiele innych. Kolejne z holenderskich miast wartych odwiedzenia.

Haga - ośrodek finansowo-administracyjny. Pod względem architektury wypada blado. Jeśli ktoś zdecyduje się tu wysiąść, można zwiedzić Mauritshuis - muzeum sztuki z panoramą "Mesdag" - ogromnym obrazem przedstawiającym wybrzeże nad Morzem Północnym i park miniatur Madurodam.

Delft - średniej wielkości miasto, uważane za jedno z najpiękniejszych w Holandii. Mnie trochę rozczarowało, bowiem zabytkowe centrum jest stosunkowo niewielkie, poprzecinane siecią kanałów. Ładny rynek, warto wejść na 115-metrową wieżę kościoła Nieuwe Kerk oraz zobaczyć Muzem Lamberta van Meertena z kolekcją fajansów. Dla rodzin z dziećmi przygotowano Centrum Nauki.

Rotterdam - duże, dynamicznie rozwijające się miasto, niezbyt atrakcyjne dla turystów. Niemal wszystkie zabytki zostały zniszczone podczas nalotu Luftwaffe w 1940 roku. Ciekawostka to Holenderskie Muzeum Pinballa.

Dordrecht - średniej wielkości miasto, którego centrum zrobiło na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Z dworca do centrum idzie się około 10 minut. W centrum, jak chyba wszędzie w Holandii, malownicze kanały i niska zabudowa. Poza kościołem Grote Kerk nie ma jakichś spektakularnych zabytków, Dordrecht podoba się jako całość. Popularnością cieszy się muzeum Huis van Gijn poświęcone życiu w dawnym domu bankiera Simona van Gijna, gdzie zwiedzający mogą poczuć atmosferę z życia wyższych sfer na przełomie XIX i XX wieku.

Roosendaal - węzeł kolejowy. Małe miasteczko. Brak atrakcji, dobre jedynie na półtoragodzinny spacer. Centrum niebrzydkie, lecz brakuje czegoś, co przyciągnęłoby turystę na dłużej niż półtorej godziny.

Bergen op Zoom - dawniej miasto cyrkowców i ufortyfikowany port morski, obecnie całkiem ładne miasto liczące ponad 65 tysięcy mieszkańców. Najważniejszy zabytek to brama miejska Gevangenpoort. Godny uwagi jest też rynek i kilka pobliskich uliczek. Dworzec kolejowy brzydki.

Goes - przeciętne miasteczko (26 tysięcy mieszkańców). Miłośnicy kolei powinni tu zajrzeć w letnie weekendy, kiedy uruchamiany jest pociąg retro prowadzony przez lokomotywę parową z Goes do Borsele.

Middelburg - pięćdziesięciotysięczne miasto z ładnym centrum. Z zabytków należy wymienić ratusz, turyści nie powinni pominąć wieży Abdijtoren de Lange Jan - najwyższej budowli w mieście, z której można podziwiać panoramę Middleburga.

Vlissingen - ośrodek przemysłowy i baza holenderskiej Marynarki Wojennej. Gdyby nie plaże, nie różniłoby się zbytnio od innych holenderskich miast. Zabytkowa część bardzo mała.

HAGA - GRONINGEN
Pociągi z Hagi do Groningen zatrzymują się w Amsterdamie na stacjach Schiphol (lotnisko) oraz Amsterdam Zuid. Haga i Lejda zostały wymienione przy poprzedniej linii kolejowej.

Almere - typowe miasto-sypialnia Amsterdamu; ośrodek przemysłowo-usługowy. Turysta nie znajdzie tu nic ciekawego.

Lelystad - również miasto nieatrakcyjne pod względem architektonicznym. Miłośnicy latania powinni jednak zwiedzić tutejsze Narodowe Muzeum Lotnictwa.

Zwolle - miasto większe niż dwa poprzednie i trochę bardziej atrakcyjne dla turysty ze względu na typowe holenderskie centrum z niewysoką zabudową. Symbol miasta to brama miejska Sassenpoort. Oferta muzealna uboga, godne wzmianki jest tylko Museum de Fundatie - muzeum sztuki.

Assen - przeciętne, niebrzydkie miasto. Jedyne atrakcje to centrum, Muzeum Drenthe (prowincji) oraz park miejski z kilkoma zabytkowymi budynkami.

Groningen - miasto w ostatnich latach intensywnie promujące się w mediach, reklamujące się jako miasto ludzi szczęśliwych i zadowolonych z życia. Oprócz zabytkowego centrum Groningen ma do zaoferowania bogatą ofertę rozrywkową, parki i ogrody; obowiązkowe miejsca podczas wizyty to wieża widokowa Martini Towe o wysokości 97 metrów i budynek Groninger Museum.

AMSTERDAM - NIJMEGEN
Utrecht - dobre miasto na spacer po centrum, szczególnie nad kanałami. Jeśli znudzi się wam typowa holenderska architektura, warto również odwiedzić Muzeum Kolejnictwa (obowiązkowe dla miłośników kolei) oraz wejść na wieżę dzwonnicy katedry.

Arnhem - centrum miasta bardzo przeciętne; wygląda jak współczesne holenderskie osiedla mieszkaniowe z niską zabudową. Największa atrakcja znajduje się na obrzeżach miasta - to słynny skansen. Tuż przy skansenie utworzono zbierający dobre recenzje ogród zoologiczny.

Nijmegen - uważane za najstarsze holenderskie miasto. Duża część zabudowy centrum została zniszczona podczas drugiej wojny światowej, ocalał Rynek (Grote Markt) i trochę uliczek. Zabytki to pozostałości po murach miejskich w parku Kronenburger oraz ocalałe kaplice w parku Valkhof. Warto zobaczyć MuZIEum - placówkę, gdzie można poznać świat z perspektywy osoby niewidomej.

AMSTERDAM - DEN HELDER
Zaandam - miasto-sypialnia Amsterdamu, dawniej centrum przemysłu obróbki drewna. W okolicy sporo wiatraków.

Castricum - kolejne miasto-sypialnia bez interesujących atrakcji turystycznych.

Heiloo - miasteczko liczące około 22 tysiące mieszkańców. Przeciętna zabudowa, jedyny zabytek to Biały Kościół.

Alkmaar - podobne bardzo ładne miasto, o którym można przeczytać sporo artykułów w internecie, ponieważ podobnie jak Groningen postawiło na promocję. Zabytkowe centrum i kilka interesujących muzeów - Holenderskie Muzeum Sera, Muzeum Beatlesów i Muzeum Piwa. Ogromną popularnością cieszą się Targi Serowarskie.

Schagen - dziewiętnastomiesięczne miasteczko, pod względem zabudowy przeciętne, natomiast można zobaczyć tutejsze Muzeum Samochodów i kościół.

Den Helder - miasto portowe i ośrodek przemysłowy. Pojedyncze zabytki - np. latarnia morska i wieża ciśnień, z innych atrakcji należy rozważyć wizytę w oranżerii, oceanarium oraz popularnym Muzeum Morskim.

AMSTERDAM - MAASTRICHT
's-Hertogenbosch (Den Bosch) - ośrodek przemysłowy z ładnym centrum, godny uwagi jako całość. Najważniejszym zabytkiem jest katedra św. Jana z wieżą udostępnioną turystom. Jedyne większe muzeum to Muzeum Brabancji Północnej.

Eindhoven - miasto popularne wśród miłośników taniego latania oraz fanów piłki nożnej. Zabudowa nowoczesna, kilka zabytków sakralnych (m. in. kościół św. Katarzyny), dobra oferta muzealna - Muzeum DAF (transport drogowy), muzeum firmy Philips, Muzeum Sztuki van Abbe oraz Muzeum PSV Eindhoven.

Weert - przeciętne miasto. Poza kościołami brak atrakcji turystycznych.

Roermond - miasto liczące około 55 tys. mieszkańców. Nieduże centrum (odbudowane) z niską zabudową; najładniejsze miejsce to ścieżki spacerowe nad Mozą przepływającą przez miasta. Do Roermond przyjeżdża mnóstwo osób na zakupy - przyciąga je wybudowany w centrum miasta tzw. "outlet" z odzieżą markowych marek sprzedawaną po stosunkowo niskich cenach.

Sittard - nieduże miasto z małym centrum, zachowanymi fragmentami murów miejskich oraz kilkoma zabytkami sakralnymi. Działa tu także Muzeum Historii i Archeologii.

Maastricht - razem z Nijmegen uważane za najstarsze holenderskie miasto, znane z podpisania Traktatu z Maastricht powołującego do życia Unię Europejską. Ośrodek akademicki i kulturalny. Bardzo dużo zabytków, ale na żywo nie robią aż takiego wrażenia jak na zdjęciach w internecie. Liczne muzea i imprezy kulturalne. Warto odwiedzić, jednak nie w czasie upałów. Z Maastricht łatwo dojedziemy do Liege.

AMSTERDAM - ENKHUIZEN
Hoorn - średniej wielkości miasto z urokliwym centrum. Największa atrakcja miasta to kolej Hoorn - Medemblik z pociągami retro prowadzonymi przez parowóz. Warto także zobaczyć miejscowe muzea - Muzeum Zachodniofryzyjskie i Muzeum XX wieku (Museum van de Twintigste Eeuw). Miejsce zdecydowanie godne polecenia.

Enkhuizen - miasto z niewielkim portem. Zachowały się fragmenty zabytkowej zabudowy, natomiast obecnie na uwagę zasługuje jedynie oferta muzealno-rozrywkowa. Najważniejsze i najlepiej oceniane muzeum to Muzeum Zuiderzee prezentujące historię regionu. Dla rodzin z dziećmi dobrym miejscem będzie park rozrywki Sprookjes wonderland.