Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

HISZPANIA



Przewoźnik narodowy: RENFE
Strona internetowa: www.renfe.com
Ostatnia aktualizacja: 15.06.2017.



Spis treści:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Podróżowanie koleją po Hiszpanii
3. Kategorie pociągów
4. Zniżki
5. RENFE Spain Pass
6. Pociągi nocne
7. Hiszpańscy przewoźnicy kolejowi
8. Połączenia międzynarodowe
9. Muzea kolejowe
10. Koleje linowo-terenowe
11. Koleje w Montserrat
12. Kolej zębata Vall de Nuria
13. Kolej na Majorce
14. Dworzec kolejowy Canfranc

Hiszpania jest moim ulubionym krajem, jeśli chodzi o podróżowanie koleją. Kolej Dużych Prędkości, wygodne pociągi i przepiękne krajobrazy pozostawiają daleko w tyle pozostałe europejskie koleje. Do tego zabytkowe miasta i sieć niedrogich, komfortowych schronisk młodzieżowych czynią ten kraj niemal idealnym dla turysty. Niemal, bowiem na wszystko trzeba mieć pieniądze. Ze względu na obowiązkowe rezerwacje miejsc we wszystkich pociągach RENFE (poza podmiejskimi) trzeba się przygotować na duże wydatki nawet wtedy, kiedy podróżujemy z biletem Interrail. Z drugiej strony cenie odpowiada wysoka jakość usług.

Widok z pociągu Granada - Sewilla


1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń wraz z rozkładem jazdy dla pociągów dalekobieżnych RENFE i Media dostępna jest na stronie www.renfe.com/EN/viajeros/horarios.html. Po wyszukaniu połączenia wyszukiwarka podaje cenę biletu.

www.renfe.com/viajeros/cercanias/index.html - rozkład jazdy pociągów podmiejskich RENFE. Należy wybrać odpowiedni region, a potem stację początkową i końcową.

venta.renfe.com - sklep internetowy kolei hiszpańskich. Można w nim zakupić bilety na trasy krajowe i międzynarodowe, w tym na pociągi do Lizbony. Warto kupować z dwumiesięcznym wyprzedzeniem.

http://www.renfe.com/EN/viajeros/feve/horarios.html - rozkład jazdy pociągów dawnego FEVE.

Rozkład pozostałych przewoźników można sprawdzić korzystając z odnośników na dole strony w części o hiszpańskich przewoźnikach kolejowych.

Pociąg AVE uruchamiany przez RENFE


2. PODRÓŻOWANIE KOLEJĄ PO HISZPANII



Pociągami przewoźnika narodowego dojedziemy do wszystkich najważniejszych hiszpańskich miast. Hiszpania słynie z ciągle rozbudowywanej sieci kolei dużych prędkości. Pociągi wszystkich kategorii są czyste, wygodne, a jazda nimi to prawdziwa przyjemność.

Wadą kolei hiszpańskich jest konieczność każdorazowego kupowania miejscówki na niemal wszystkie pociągi (poza podmiejskimi) - ceny miejscówek wahają się od 4 do 10 euro w połączeniach krajowych, co jest uciążliwe, jeśli ktoś chce w ciągu dnia zwiedzić kilka miast - np. z Madrytu jedzie do Barcelony, stamtąd do Valencii, a następnie wraca do Madrytu. Na same miejscówki wyda 30 euro. Z drugiej strony za jakość trzeba płacić. Ja nie żałuję ani grosza z wydanych pieniędzy i chętnie pojechałbym jeszcze raz. Trasy są przepiękne, chociaż trudno fotografować przez przyciemniane szyby. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i obowiązuje w nich zakaz palenia.

Pociąg Media Distancia Granada - Algeciras


Dworce są czyste, zadbane, na wszystkich większych stacjach są ogólnodostępne bezpłatne toalety. To zalety. Wadą jest niemal zupełny brak skrzynek bagażowych i przechowalni bagażu ze względu na zagrożenie terrorystyczne. Również ze względu na zagrożenie terroryzmem każdorazowo prześwietla się bagaż przed wejściem do pociągów dalekobieżnych. Inną wadą jest słaba znajomość języka angielskiego (lub jej brak) wśród pracowników RENFE. Miałem również wrażenie, jakby nie spieszyli się z wypisywaniem biletów i innymi czynnościami - podchodzili do życia na luzie. Z drugiej strony, chociaż nie znałem hiszpańskiego, cierpliwie tłumaczyli mi wszystko do skutku.

Bilety i rezerwacje na hiszpańskie pociągi warto kupować kilka dni wcześniej. Na trasie Barcelona - Madryt miejsca mogą być wykupione już nawet tydzień przed planowaną podróżą.

Na podróż warto wybrać okres poza sezonem. Byłem we wrześniu i temperatury dochodziło do 40 stopni. Pociągiem można pojeździć, ale zwiedzać w takiej temperaturze bardzo trudno. Na dworcach nie ma pryszniców.

Z tego, co wyczytałem na stronie przewoźnika, obowiązuje ograniczenie w zakresie bagażu . Do pociągów można wnieść tylko dwie sztuki bagażu o wadze nieprzekraczającej 20 kilogramów i sumie rozmiarów nieprzekraczających 250 cm (długość + szerokość + wysokość) w przypadku każdej sztuki bagażu. RENFE nie ponosi odpowiedzialności za bagaż.

Dworzec kolejowy Madryt Atocha


3. KATEGORIE POCIĄGÓW


W rozkładzie jazdy kolei hiszpańskich możemy się spotkać z tajemniczo brzmiącymi nazwami kategorii pociągów.

CERCANIAS - pociągi podmiejskie. Często nie ma w nich toalety.
MEDIA DISTANCIA - oznaczane także jako IR - kursują różne w zależności od trasy. Różnie jest także z rezerwacjami miejsc. Posiadają toaletę.
DIURNO - lokomotywa + zwykłe wagony bezprzedziałowe . Jeździ tylko z kraju Basków do Salamanki. Dopłata 6,5 euro
INTERCITY - dawne pociągi Arco (kategoria wycofana na przełomie września i października 2014 roku.) Zwykle lokomotywa + zmodernizowane wagony.
ESTRELLA - nocne pociągi złożone z wagonów z fotelami wypoczynkowymi, kuszetek i wagonów sypialnych. Dopłata w zależności od konkretnego połączenia.
ALARIS, ALTARIA, TALGO, ALVIA - szybkie pociągi dalekobieżne. Teoretycznie jako Alaris powinny jeździć Pendolino, lecz nie zawsze tak jest. Dopłata 6,5 euro.
AVE - najszybsze pociągi. Dopłata 10 euro. Jeżdżą na głównych trasach, w porywach osiągają ponad 300 kilometrów na godzinę.
EUROMED - szybki pociąg kursujący na trasie Barcelona - Valencia - Alicante.
TRENHOTEL - nocny pociąg najwyższej jakości. Kursuje również na trasach międzynarodowych. Dopłata w zależności od konkretnego połączenia.

Pociąg Alaris


4. ZNIŻKI



RENFE oferuje szereg zniżek i ofert promocyjnych. Poniżej przedstawiam te, które udało mi się znaleźć.

ZNIŻKA POWROTNA

Zniżka powrotna na kolejach hiszpańskich funkcjonuje w kilku wariantach:

a) kupując bilet powrotny na pociąg AVE otrzymujemy 20% zniżki, jeżeli podróż powrotna odbędzie się w okresie krótszym niż 60 dni. Przerwy w podróży nie są dozwolone.

b) kupując bilet powrotny na podróż pociągami Media Distancia możemy liczyć na 10% zniżki, jeżeli podróż powrotna odbędzie się się w okresie do 15 dni włącznie od podróży tam. Bilet musi zostać zalegalizowany w okienku kasowym przed wejściem do pociągu.

c) w pociągach AVANT przysługuje zniżka powrotna w wysokości 10% jeżeli podróż tam i z powrotem odbywa się w ten sam dzień lub podróż powrotna następuje do 15 dni włącznie od podróży tam. Zniżka nie obowiązuje na trasie Ourense-Santiago-A Coruna. Zniżki nie można łączyć z innymi ofertami promocyjnymi.

ZNIŻKA DLA DZIECI

Dzieci w wieku od 4 do 13 lat zajmujące osobne miejsce do siedzenia są uprawnione do 40% zniżki w pociągach AVE i Larga Distancia. Dzieci poniżej czwartego roku życia, które nie zajmują osobnego miejsca, z podróżują bezpłatnie.

W pociągach Media Distancia zniżka dla dziecka jest na tych samych warunkach, co w pociągach AVE i Larga Distancia. W pociągach podmiejskich bezpłatnie może podróżować dziecko do ukończenia szóstego roku życia pod warunkiem, że nie zajmuje osobnego miejsca.

Zniżka dla dzieci nie może być łączona z innymi zniżkami ani ofertami promocyjnymi.

ZNIŻKA RODZINNA

Koleje RENFE oferują również zniżkę 20% dla rodzin (wg przewoźnika: "Standard Large Families") oraz 50% dla rodzin wielodzietnych (wg przewoźnika: "Special Large Families"). Szczegółów nie znam. Aby uzyskać prawo do zniżki, należy wcześniej złożyć odpowiedni wniosek. Zniżka może być łączona i kumulowana z innymi zniżkami oraz ofertami promocyjnymi.

TARJETA DORADA /ZŁOTA KARTA/

Specjalna karta przeznaczona dla osób w wieku powyżej 60 lat oraz rencistów wieku powyżej 18 lat z orzeczonym stopniem niepełnosprawności powyżej 65%. W przypadku tych drugich na takich samych warunkach jak rencista może podróżować osoba towarzysząca.

Karta ważna rok kosztuje 6 euro. Wydaje się ją na podstawie specjalnego wniosku złożonego wraz z dokumentacją w kasach na stacjach kolejowych RENFE. W poniedziałki, wtorki, środy i czwartki uprawnia do przejazdu ze zniżką 40%, natomiast w piątki, soboty i niedziele zniżka wynosi 25%. W pociągach Media Distancia zniżka 40% przysługuje niezależnie od dnia tygodnia, podobnie jak w pociągach podmiejskich. Natomiast w pociągach AVANT posiadaczom "Tarjeta Dorada" zniżka 25% przysługuje od poniedziałku do piątku, a w soboty i niedziele mogą skorzystać ze zniżki w wysokości 40%. Zniżka obowiązuje we wszystkich pociągach uruchamianych przez RENFE bez względu na klasę i kategorię pociągu .

CARNE JOVEN

Zniżka skierowana do osób w wieku od 14 do 26 lat, którzy posiadają specjalne karty młodzieżowe wydane przez władze hiszpańskie, międzynarodowe karty GO 25 (IYTC) lub kartę RailPlus Junior wydaną w innym kraju (można zakupić w Czechach). W pociągach Larga Distancia posiadacze CARNE JOVEN otrzymują 20% zniżki, podobnie jak w pociągach Media Distancia. W pociągach międzynarodowych Elipsos Trenhotel zniżka wynosi 30%, a w połączeniach nocnych z Portualią obowiązuje specjalny cennik. W przypadku pociągu Talgo Lorca - Montpellier - Kartagena zniżka przysługuje tylko na odcinku hiszpańskim.

PROMO/PROMO +

Dla osób kupujących bilet z dużym wyprzedzeniem przygotowano specjalną pulę biletów dostępną przez internet. Przy odrobinie szczęścia można kupić bilety po cenie niższej o 50%, 60% i 70% od normalnej ceny. Bilety należy kupić najpóźniej 15 dni przed planowaną podróżą. Oferta dotyczy wszystkich pociągów dalekobieżnych uruchamianych przez RENFE bez względu na kategorię pociągu, klasę oraz rodzaj wagonu (dostępne są również bilety w wagonach sypialnych). W praktyce kupno takiego biletu na najpopularniejszych trasach graniczy z cudem, bowiem bilety zostają bardzo szybko wykupione po pojawieniu się w systemie sprzedaży internetowej RENFE.

ESTRELLA PRICE

Osoby kupujące bilet na pociągi AVE i Larga Distancia przez internet, mogą liczyć na kolejną pulę biletów po obniżonych cenach (zniżka 30-40%). Bilety należy kupować z wyprzedzeniem, najpóźniej 7 dni przed planowanym odjazdem.

MESA PRICE

Oferta skierowana do małych grup podróżnych w pociągach AVE i Larga Distancia. 4 osoby dorosłe podróżujące razem płacą wtedy za bilet tyle, co dwie osoby po normalnej cenie (zniżka 50% na każdą osobę), natomiast jeżeli trzy osoby podróżują razem, otrzymają zniżkę 33% na każdą osobę. Zniżki nie można łączyć z innymi zniżkami ani ofertami promocyjnymi.

PLUS PASS

Specjalny bilet dla osób często podróżujących pociągami AVANT. Umożliwia odbycie od 30 do 50 podróży w okresie miesiąca od pierwszej legalizacji biletu i sześciu miesięcy od daty zakupu. Nie znalazłem cennika.

BONO 10 AVANT

Bilet umożliwiający odbycie 10 podróży ze zniżką 15% na wybranej trasie w okresie 35 dni od pierwszej legalizacji biletu. Bilet jest ważny dwa miesiące od daty zakupu.

ZNIŻKA DLA DUŻYCH GRUP

Duże grupy podróżnych od 10 do 25 osób mogą podróżować w pociągach AVE i Larga Distancia ze zniżką w wysokości 15%, jednak rezerwacja musi zostać dokonana najpóźniej 24 godziny przed planowaną podróżą. Zniżka NIE OBOWIĄZUJE w piątki i niedziele, w lipcu i sierpniu oraz podczas Świąt Wielkanocnych i Świąt Bożego Narodzenia. W pociągach Media Distancia zniżka może dojść nawet do 40%. W pociągach podmiejskich warunki zniżki uzależnione są od sieci podmiejskiej, z której chcemy skorzystać.

FEVE RAIL

Od 1 stycznia 2013 przewoźnik FEVE, operujący na sieci wąskotorowej na północy kraju, stał się częścią RENFE. Najatrakcyjniejszą promocją dostępną na dawnej sieci jest nadal aktualna promocja FEVERail. Jest to karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży na liniach dawnego FEVE w okresie ważności biletu. Bilet jest bardzo tani, przynajmniej jak na hiszpańskie warunki. Ważny przez 30 dni kosztuje 88,90 euro, ważny przez 60 dni 146,40 euro (sprawdzane 14.12.2016).

Pociąg Media Distancia Almeria - Sewilla


5. RENFE SPAIN PASS



RENFE Spain Pass to karnet przeznaczony dla cudzoziemców zamieszkałych poza terytorium Hiszpanii, chcących podróżować pociągami po tym kraju. Można go kupić w kilku wersjach: dla osoby dorosłej/dziecka, klasy business/tourist i z różną liczbą przejazdów możliwych do odbycia (4,5,8,10,12 podróży w ciągu miesiąca) . Karnet jest ważny 6 miesięcy od daty zakupu i miesiąc od pierwszej podróży odbytej w ramach ważności biletu w pociągach AVE, Larga Distancia oraz Media Distancia, z wyjątkiem kuszetek i wagonów sypialnych. Karnet uprawnia również do przejazdu pociągiem podmiejskim na stację początkową pociągu dalekobieżnego i ze stacji końcowej podróży odbywanej w ramach ważności karnetu. Bilet jest imienny i ważny tylko z paszportem.

Przykłady cen dla osób dorosłych w klasie turystycznej (sprawdzane 14.12.2016):
Karnet ważny na 4 przejazdy - 195 euro
Karnet ważny na 6 przejazdów - 275 euro
Karnet ważny na 8 przejazdów - 350 euro
Karnet ważny na 10 przejazdów - 410 euro
Przed każdą podróżą posiadacz biletu zobligowany jest do pobrania w kasie bezpłatnej miejscówki. 3 godziny przed i po zakończeniu podróży może jechać pociągiem podmiejskim.

Pociąg AVE Madryt - Sewilla


6. POCIĄGI NOCNE KRAJOWE



W Hiszpanii kursuje kilka pociągów nocnych obsługujących linie pomiędzy największymi miastami oraz kilka połączeń międzynarodowych. Większość z nich kursuje pod nazwą "Trenhotel". Jest to bardzo wygodny, klimatyzowany, bezpieczny pociąg, w którym można znaleźć wagony z miejscami do siedzenia, kuszetki i wagony sypialne (w zasadzie nie ma różnicy) oraz wagon restauracyjny.

W pociągach "Trenhotel" wyróżniamy następujące klasy:

Turista

Wagon z miejscami do siedzenia. Czasami dostępne również w klasie Preferente. W klasie Preferente układ miejsc to 2 + 1, a w całym wagonie znajduje się 26 miejsc, natomiast w klasie Turista układ miejsc to 2 +2, a w całym wagonie znajduje się 36 miejsc.

Klasyczne wagony z miejscami do siedzenia można spotkać w pociągach:

Trenhotel Madryt - A Coruña / Pontevedra.
Trenhotel Madryt - Ferrol.
Trenhotel Barcelona - Granada.

Gran Confort Seats

Wagon z fotelami wypoczynkowymi najnowszej generacji. W całym wagonie znajduje się tylko 20 miejsc, a fotele można rozłożyć pod kątem 136 stopni. Każdy fotel wyposażony jest w gniazdko, panel kontrolny, wygodny podgłówek, a w sezonie podróżni na czas podróży otrzymują koc. Na obu końcach wagonu jest miejsce na bagaż, a w wagonie znajduje się toaleta oraz miejsca przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wagony Gran Confort Seats można spotkać w pociągach:
Trenhotel Barcelona - A Coruña / Vigo.
Trenhotel Barcelona - Gijón.

Cama Turista (sypialny turystyczny)

Przedział w wagonie sypialnym, w którym znajdują się cztery łóżka - dwa na górze i na dole, dwa po lewej i po prawej stronie przedziału. W przedziale jest również umywalka. Część przedziałów w wagonie jest dla kobiet, część dla mężczyzn. Dla grup istnieje możliwość wykupienia całego przedziału, wtedy płeć pasażerów nie jest ważna.

Cama Preferente (sypialny pierwszej klasy)

Przedziały jedno- i dwuosobowe. Wyposażone w umywalkę i telefon umożliwiający wezwanie stewarda. Pasażerowie otrzymują ponadto artykuły higieniczne. Przedziały są zamykane od wewnątrz, a rozmiar łóżek wynosi 190 cm x 77 cm. Do dyspozycji pasażerów jest darmowa prasa. Na dworcach mają możliwość bezpłatnego skorzystania z parkingu oraz poczekalni "Lounge".

Cama Grand Clase (sypialny biznesowy)

Wagon sypialny z przedziałami jedno- i dwuosobowymi oferującymi najwyższy komfort podróży. W każdym przedziale znajduje się prysznic i toaleta wraz z artykułami higieny osobistej. W większości pociągów nocnych pasażerowie otrzymują obiad i śniadanie podawane do przedziału (zawarte w cenie). Wyjątkiem jest pociąg Trenhotel Madryt - Ferrol.

Pasażerowie podróżujący tą klasą mają ponadto do dyspozycji możliwość darmowego parkowania na stacji początkowej, mogą korzystać z poczekalni "Lounge" oraz bezpłatnie otrzymują prasę.

Ponadto w nowych pociągach Trenhotel kursujących na trasach Barcelona - A Coruña/Vigo oraz Barcelona - Gijon przedziały są jeszcze bardziej komfortowe, a pasażerowie mają do dyspozycji:

- szersze i dłuższe łóżka (200 cm x 80 cm)
- system kina domowego.
- nowe gniazdka elektryczne.
- telefon pokładowy umożliwiający kontakt ze stewardem.
- rozkładane stoliki i więcej miejsca na bagaże.
- większa toaleta z prysznicem.

7. HISZPAŃSCY PRZEWOŹNICY KOLEJOWI



Poza RENFE na terenie Hiszpanii działa kilku przewoźników prowadzących pasażerskie przewozy kolejowe. Poniżej znajduje się ich lista:

Ferrocarriles de Via Estrecha (FEVE)


Nazwa Ferrocarriles de Vía Estrecha dosłownym tłumaczeniu oznacza "Koleje wąskotorowe". Przewoźnik operuje wzdłuż północnego wybrzeża Hiszpanii - od miasta Ferrol po Bilbao. Oprócz przewozów pasażerskich prowadzi również przewozy towarowe oraz uruchamia sezonowe pociągi turystyczne. Właścicielem FEVE jest hiszpański rząd. Tabor stanowią głównie spalinowe zespoły trakcyjne różnego wieku. Od 1 stycznia 2013 przewoźnik FEVE został włączony w struktury RENFE. Nie mam informacji na temat zmiany w taryfach, miejscówek, ani honorowania biletów Interrail.

Pociąg FEVE
(aut. Emilio del Prado, CC-BY-SA, flickr.com)


Euskotren


Euskotren obsługuje podmiejskie przewozy kolejowe w większości miast Kraju Basków. Pociągi tego przewoźnika docierają aż do francuskiej stacji granicznej Hendaye. Łatwo się nimi dostać z Bilbao do San Sebastian oraz z San Sebastian do Irun. Stacje Euskotren znajdują się w innych miejscach niż stacje RENFE. W pociągach nie ma toalet, a przewoźnik nie honoruje biletów Interrail. Właścicielem firmy jest rząd Kraju Basków.

Oprócz przewozów kolejowych przewoźnik obsługuje również wybrane połączenia autobusowe, a spółka Euskotran zarządza nowoczesnymi tramwajami kursującymi po Vitorii - Gasteiz oraz Bilbao.

W soboty i niedziele przewoźnik uruchomił połączenia nocne kursujące w takcie dwugodzinnym na wybranych trasach. Można nimi dojechać m.in. z Hendaye do San Sebastian.

Połączenia nie są drogie.



Szczegóły:
www.euskotren.es

Pociąg Euskotren starszej generacji
(aut. Carlos Felipe Rios, CC-BY-SA, flickr.com)


Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FCG)


Przewoźnik operujący na liniach metra oraz liniach podmiejskich w okolicach Barcelony. Oprócz pociągów podmiejskich prowadzi przewozy autobusowe.

Skróty przy pociągach oznaczają:

L - linia metra
S- linia kolejowa podmiejska
R - linie kolejowe międzymiastowe (FCG obsługuje tylko R5 i R6)

Przewoźnik obsługuje również kolejki zębate, linowe oraz linowo-terenowe:

a) kolejka zębata na Montserrat - kolejka prowadząca z Monistrol de Montserrat do słynnego klasztoru benedyktyńskiego leżącego 720 metrów nad poziomem morza. Oprócz kolejki zębatej do klasztoru można się dostać kolejką linową oraz tzw. funikularami, czyli kolejkami linowo-terenowymi.

Funicular de Sant Joan - kolejka linowo-terenowa na Montserrat od 1997 roku prowadzi nowe, panoramiczne wagony.

b) Cremallera de Núria - kolejka zębata w Pirenejach łącząca Ribes de Freser z Queralbs i Vall de Núria. Linia liczy zaledwie 12,5 kilometra długości. Obecnie kursują na niej pociągi Stadler GTW.
Kilka razy w roku organizowane są przejazdy zabytkowymi wagonami połączone z wykładem na temat historii kolejki. Z Barcelony do Ribes de Freser kursuje codziennie 8 par pociągów podmiejskich RENFE. Podróż trwa około dwóch godzin i 10 minut.

c) kolejka linowo-terenowa łącząca stację RENFE w Gelidzie z centrum miasta
d) Funicular de Vallvidrera - kolej linowo-terenowa na przedmieściach Barcelony

Pociąg Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
(aut. eldelinux, CC-BY, flickr.com)


Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV)


Przewoźnik obsługuje tramwaje i metro w Walencji. Oprócz tego prowadzi przewozy kolejowe na trasie Benidorm - Renia niedaleko Alicante. Trasa liczy 62 kilometry i według stron oraz forów internetowych pociągi kursują tam co godzinę. Ponadto przewoźnik co jakiś czas uruchamia pociąg wycieczkowy "Lemon Express". Obecnie brak aktualnych informacji na temat tej linii na stronach przewoźnika. Strona internetowa przewoźnika: www.fgv.es/page.php

8. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Hiszpania ma mało połączeń międzynarodowych dostępnych cenowo dla zwykłego turysty i podróżnika z biletem Interrail. Jest jednak kilka wyjątków:

Portugalia


Najlepszym sposobem na dotarcie do Portugalii jest nocny pociąg "Sud Express" relacji Irun - Lizbona S.A. Po drodze zatrzymuje się m.in. w pięknym mieście Coimbra .

Według informacji dostępnych w internecie, od marca 2010 roku pociąg został przekwalifikowany na "Trenhotel" i jest obsługiwany przez wagony hiszpańskie, przy czym nie zmieniła się wysokość dopłat dla posiadaczy biletów Interrail.

Wcześniej pociąg prowadził wagony portugalskie i nie cieszył się najlepszą opinią wśród podróżników - wagony były stare, niewygodne, a na korytarzach palono papierosy, chociaż nie dało otworzyć się okien. Takie informacje mam od poznanych podróżnych, którzy również jeździli po Europie z biletem Interrail. Wraz z wprowadzeniem wagonów hiszpańskich jakość bardzo się podniosła.

Orientacyjny rozkład jazdy według strony kolei hiszpańskich:

W Hendaye pociąg Lizbona - Hendaye skomunikowany jest z pociągiem TGV Atlantique Hendaye - Paryż. Najtańsze bilety Irun - Lizbona w wagonie z miejscami do siedzenia, kupowane z około dwumiesięcznym wyprzedzeniem, kosztuję 27,60 euro.

Najtańsze bilety w jedną stronę według taryfy normalnej w klasie turista kosztują 69 euro, powrotne 110 euro (wagon z fotelami wypoczynkowymi). Bilet w czteroosobowym przedziale z miejscami do leżenia kosztuje 94 euro w jedną stronę lub 150,40 euro tam i z powrotem. Na stronach kolei portugalskich i hiszpańskich można zakupić bilety w taryfie promocyjnej - bilet z Hendaye do Lizbony lub w drugą stronę kosztuje 27,60 € w klasie turista lub 37,60 euro w czteroosobowym przedziale z miejscami do leżenia. Biletów tych jest jednak niewiele i trudno je zakupić, szczególnie w sezonie letnim

Dopłaty nie są natomiast wymagane do pociągu Porto - Vigo. Pomiędzy tymi miastami kursują dwie pary pociągów dziennie - jeden pociąg rano, drugi pod wieczór. Podróż trwa około 3 godzin. Różnice godzin w obu kierunkach wynikają ze zmiany czasu na granicy. Bilety kupowane na stronie kolei hiszpańskiej z wyprzedzeniem kosztowały 11,80 euro do 14,75 euro (sprawdzane 14.12.2016)

Rozkład jazdy pociągów Lizbona - Hendaye oraz Lizbona - Madryt na stronie kolei portugalskich
Rozkład jazdy pociągu Porto - Vigo + skomunikowanie z pociągami z/do Lizbony na stronie kolei portugalskich

Francja


Od 2016 roku znacznie poprawiła się oferta szybkich połączeń pomiędzy Francją a Hiszpanią. Obecnie kursują następujące szybkie pociągi:

Barcelona - Paryż
2 pociągi dziennie
Czas przejazdu: 6 godzin 19 minut
Najtańsze bilety: 39 euro

Barcelona - Lyon
1 pociąg dziennie
Czas przejazdu: 5 godzin i 6 minut
Najtańsze bilety: 39 euro

Barcelona - Tuluza
1 pociąg dziennie
Czas przejazdu: 3 godziny i 12 minut
Najtańsze bilety: 35 euro

Madryt - Barcelona - Marsylia
1 pociąg dziennie
Czas przejazdu: 7 godzin i 14 minut
Najtańsze bilety: 59 minut

Ponadto granicę można przekroczyć jadąc pociągami Euskotren pomiędzy Hendaye a Irun oraz pociągami podmiejskimi Port Bou - Cerbere.

9. MUZEA KOLEJNICTWA


W Hiszpanii działa kilka muzeów poświęconych transportowi kolejowemu. Przynajmniej cztery z nich są godne polecenia jako jeden z punktów wizyty w danym mieście lub regionie.

Katalońskie Muzeum Kolejnictwa


Dość duże hiszpańskie muzeum kolejnictwa, poświęcone przede wszystkim kolei w Katalonii. Muzeum znajduje się przy stacji kolejowej w miejscowości Vilanova i la Geltru, około 45 kilometrów na południe od Barcelony.

Na potrzeby placówki przeznaczono dawną lokomotywownię i dawny dworzec kolejowy. Spora kolekcja lokomotyw - parowych z XIX i XX wieku i elektrycznych.

Większość wystawionego taboru to lokomotywy, ale nie brakuje zabytkowych wagonów, a perełką jest pociąg Talgo II. Udostępniono wnętrza części eksponatów.

Muzeum prowadzi bibliotekę specjalistyczną.

Strona internetowa: www.museudelferrocarril.org

Muzeum Kolejnictwa w Madrycie


Jedno z najbardziej znanych muzeów kolejowych w Europie, utworzone na dawnej stacji kolejowej z 1880 roku Madrid-Delicias.

Interesująca kolekcja pojazdów związanych z historią kolei w Hiszpanii, najstarsze pochodzą z połowy XIX wieku.

W recenzjach polecane jako miejsce warte zobaczenia, jednak internauci zwracają uwagę, iż muzeum jest stosunkowo małe. Czytając opisy w przewodnikach można natomiast odnieść wrażenie, iż mamy do czynienia z olbrzymim muzeum.

Muzeum w wybrane dni uruchamia pociąg turystyczny Tren de la Fresa - pociąg zestawiony z parowozu i wagonów retro z Madrytu do Aranjuez.

Eksponat Muzeum Kolejnictwa w Madrycie
(aut. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)


Trenaren Euskal Museoa


Baskijskie muzeum kolejnictwa poświęcone kolejom na obszarze Kraju Basków. Ma swoją siedzibę w miasteczku Azpeitia na stacji kolejowej.

Kolekcja jest stosunkowo duża, przynajmniej jak na tak małe muzeum. Oprócz kolekcji taboru różnego rodzaju można zobaczyć dokumenty, fotele z wagonów oraz urządzenia techniczne.

W sezonie letnim muzeum uruchamia weekendowe pociągi retro.

Do miejscowości Azpeitia dojedziemy autobusem z miasta Zumaia (dojazd pociągami Euskotren z Bilbao i San Sebastian) oraz Zumarraga (dojazd pociągiem RENFE z Vitorii/Gasteiz).

Strona internetowa: www.bemfundazioa.org

Muzeum Kolejnictwa w Asturii


Gijon to niezbyt atrakcyjne miasto, jeśli chodzi o zabytki i perły architektury. Warto tu natomiast zwiedzić muzeum kolejnictwa poświęcone kolei w regionie Asturii.

Muzeum mieści się w budynku starego dworca kolejowego i zajmuje powierzchnię 14 000 metrów kwadratowych. Zostało otwarte w październiku 1998 roku i dziś należy do największych atrakcji regionu - polecane jest przede wszystkim jako atrakcja dla rodzin z dziećmi.

Kolekcja taboru to około 140 eksponatów, wśród których znajdziemy między innymi parowozy z XIX wieku. Oprócz wystawy w hali muzeum, przygotowano wystawę pojazdów na dwóch torach przy starym dworcu kolejowym.

Muzeum nie posiada własnej strony internetowej.

10.KOLEJE LINOWO-TERENOWE


Na terytorium Hiszpanii czynnych jest około dziesięciu kolei linowo-terenowych. Krótko opiszę najważniejsze z nich.

Funicular de Igueldo w San Sebastian


Jeden z najbardziej znanych hiszpańskich funikularów. Przewozi turystów na wzgórze Igueldo, na szczycie którego znajduje się dzielnica mieszkalna oraz kompleks hotelowy. Ze wzgórza rozpościera się piękna panorama Zatoki Baskijskiej i miasta San Sebastian.

Kolej linowo-terenowa na wzgórze Igueldo kursuje od 25 sierpnia 1912 roku. Długość trasy to 312 metrów, a wagonik mogący pomieścić 50 osób przejeżdża trasę w 3 minuty. Niektórzy narzekają na wysoką cenę biletów, ale kolej sama w sobie jest atrakcją, bowiem nadal jeżdżą stare wagoniki.

Kolej kursuje codziennie co 15 minut. Przed dolną stacją znajduje się parking dla samochodów. Możliwy przewóz rowerów za dodatkową opłatą.

Funicular de Igueldo na You Tube (03:28)

Kolej linowo-terenowa na wzgórze Igueldo w San Sebastian
(aut. Tolao, CC-BY-ND, flickr.com)


Funicular Gelida


Kolej linowo-terenowa w Gelidzie łączy stację kolejową RENFE Gelida z centrum tej wsi, które położone jest znacznie wyżej niż dworzec kolejowy i służy przede wszystkim mieszkańcom.

Kolej została oddana do użytku 1 listopada 1924 roku; remontu doczekała się w 1984 roku. Drewniany wagonik kursuje do dziś.

Linia liczy 884 metry długości, przejazd między stacjami trwa 5 minut, wagon może pomieścić 50 osób.

W ostatnich latach kursowanie kolejki było okresowo zawieszane z powodów finansowych i jej przyszłość jest niepewna.

Funikular w Gelidzie na You Tube (01:50)

Montjuic Funicular


Jedna z trzech kolei linowo-terenowych w Barcelonie. Nietypowa, bowiem większa część trasy poprowadzona jest w tunelu.

Kolej łączy stację metra Paral·lel ze wzgórzem Montjuic. Z górnej stacji kolei linowo-terenowej można kontynuować podróż do zamku na szczycie wzgórza kolejką gondolową.

Funikular pokonuje dystans 758 metrów w czasie dwóch minut. Rozstaw szyn to 1200 mm.

Kolejka kursuje od 1928 roku, w 1992 roku przeszła remont generalny.

Kolej linowo terenowa Montjuic na You Tube (04:50)

Vallvidrera Funicular


Kolej linowo-terenowa na przedmieściach Barcelony, łącząca stację kolei aglomeracyjnej z położoną na wzgórzu dzielnicą Vallvidrera. Dolna stacja kolejki znajduje się przy stacji pociągów FCG Peu del Funicular. Z górnej stacji można też dojść do popularnej bazyliki.

Długość trasy to 765 metrów, przewyższenie 165 metrów. W każdym z wagoników zmieści się 50 osób. Rozstaw szyn 1000 mm.

Kolej oddana do użytku w 1906 roku, przebudowana w 1998 roku, w pełni zautomatyzowana. Czas przejazdu to niecałe 3 minuty.

Funikular jest częścią zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej w Barcelonie.

Funicular de Vallvidrera na You Tube (10:50)

Tibidabo Funicular


Najpopularniejsza z kolei linowo-terenowych w Barcelonie. Przewozi turystów z Plaça del Doctor Andreu na szczyt wzgórza Tibidado, gdzie znajduje się niewielki park rozrywki i bazylika. Do stacji kolejki można dojechać autobusem lub zabytkowym tramwajem turystycznym Tramvia Blau. Przejazd na wzgórze jest dodatkowo płatny, bowiem kolejka nie jest częścią zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej.

Funikular kursuje od 29 października 1901 roku, w 1922 i 1958 roku kolej przeszła remont.

Trasę o długości 1130 metrów kolejka pokonuje w ciągu 3 minut. Przewyższenie wynosi 275 metrów.

Funicular de Tibidabo na You Tube (10:02)

Funicular de Bulnes


Podziemna kolej linowo-terenowa łącząca miejscowości Poncebos i Bulnes w Asturii. Funikular został oddany do użytku w 2001 roku, wcześniej do Bulnes nie można było dojechać, bowiem nie prowadziła tam żadna droga dojazdowa.

W sezonie funikular kursuje co 30 minut. W siedem minut pokonuje trasę liczącą 2200 metrów. Przewyższenie między stacjami to 400 metrów.

Pomimo położenia na odludziu kolej linowo-terenowa cieszy się dużą popularnością.

Funicular de Bulnes na You Tube (06:09)

Funicular del Rio de La Pila


Kolej linowo-terenowa w Santander (bardziej wygląda na windę), wybudowana w 2008 roku. Jedyny funikular w Kantabrii, przeznaczony jest głównie dla mieszkańców pobliskich ulic, którzy musieliby pokonywać strome przejścia. Kursuje codziennie, korzystanie bezpłatne, istnieje możliwość przewozu rowerów. Kabina mieści 20 osób.

Długość trasy to 78 metrów, podobno pomiędzy stacją dolną i górną ma 2 przystanki, w co trudno uwierzyć, patrząc na zdjęcia i filmy. Aby wybudować kolej, należało wysiedlić 15 rodzin.

Funicular del Rio de La Pila na You Tube (01:07)

Kolej linowo-terenowa w Santander
(aut. Andrew Nash, CC-BY-SA, flickr.com)


11. KOLEJE W MONTSERRAT


Montserrat to jedno z najchętniej odwiedzanych przez turystów miejsc w Hiszpanii. Oprócz słynnego klasztoru warte uwagi są cztery tamtejsze czynne zabytki kolejowe - dwie koleje linowo-terenowe, kolej zębata oraz kolej linowa.

Jeśli ktoś jedzie na wycieczkę jednodniową z Barcelony, może wykupić bilety łączone Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya uprawniające do przejazdu pociągiem, a później koleją zębatą i kolejami linowo-terenowymi.

Funicular de Sant Joan


Jedna z dwóch kolei linowo-terenowych na Montserrat, zarządzana przez Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Funicular de Sant Joan został uruchomiony w 1918 roku, w 1926 roku przeszedł remont. Kolejny remont miał miejsce w 1997 roku - od tamtej pory kursują wagoniki panoramiczne, mające zagwarantować pasażerom piękne widoki.

Długość trasy wynosi 503 metry, czas przejazdu to 6 minut. Każdy wagonik może pomieścić 60 pasażerów.

Funicular de Sant Joan na You Tube (05:30)

Funicular de la Santa Cova


Druga z kolei linowo-terenowych w Montserrat. Stacja dolna znajduje się przy klasztorze, stacja górna niedaleko groty znanej z cudownej figurki Matki Boskiej. Na piętrze dolnej stacji kolejki utworzono niewielką Izbę Pamięci poświęconą zabytkom kolejnictwa w Montserrat.

Funikular został wybudowany w 1929 roku przez firmę Ferrocarrils de Muntanya a Grans Pendents, od 1986 roku zarządza nim Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. W 2000 roku część infrastruktury została zniszczona w wyniku osunięcia się ziemi, jednak rok później kolejkę ponownie otwarto po remoncie.

Trasa kolei linowo-terenowej ma długość 262 metry, przewyższenie to 118 metrów, a przejazd trwa 2,5 minuty. W każdym z wagoników zmieści się 60 osób, a w ciągu godziny funikular może przetransportować 1350 pasażerów.

Funicular de la Santa Cova na You Tube (02:19)

Funicular de la Santa Cova
(aut. Antonio Taujelo, CC-BY, flickr.com)


Kolej zębata


Kolej zębata (Cremallera de Montserrat) to trzecia z atrakcji kolejowych Montserratu. Prowadzi ze stacji Monistrol de Montserrat do klasztoru Montserrat.

Kolej została oddana do użytku 6 października 1892 roku. Początkowo kolej obsługiwała lokomotywa parowa, a kilkukilometrowa podróż trwała godzinę i 5 minut. Otwarcie kolei oznaczało jednak ogromny postęp - umożliwiło jednodniowa wycieczka z Barcelony do Montserrat i z powrotem. Kolej szybko stała się jedną z najpopularniejszych kolei w Katalonii.

W latach trzydziestych XX wieku, po otwarciu kolei linowej na Montserrat, kolej zębata przynosiła duże straty i przewoziła coraz mniej pasażerów.

W 1953 roku miał miejsce wypadek, a w 1957 roku kolej została zamknięta.

Po latach okazało się, że kolej linowa nie jest w stanie obsłużyć rosnącej liczby turystów. W 1991 roku rozpoczęto prace nad projektem reaktywacji kolejki zakończone dopiero 8 lat później. W 2000 roku plan zaakceptowano.

W 2001 roku rozpoczęto prace nad odbudową i reaktywacją kolejki. Kolej ponownie została otwarta w 2003 roku.

Linia kolei zębatej ma długość 5 kilometrów, czas przejazdu to 15 minut. Pociągi są klimatyzowane i mają panoramiczne okna.

Kolej zębata na Montserrat na You Tube (15:47)

Kolej linowa


Kolej linowa Montserrat Aeri została uruchomiona w 1930 roku i kursuje do dziś. Łączy stację kolejową Montserrat Aeri z klasztorem.

Długość linii to 1350 metrów, a przejazd trwa około 5 minut. Kolej linowa przez długi czas była konkurencją dla kolei zębatej, obecnie obie kolejki funkcjonują bez problemów i cieszą się ogromną popularnością.

12. KOLEJ ZĘBATA VALL DE NURIA


W Hiszpanii czynne są dwie koleje zębate. Oprócz wspomnianej wcześniej kolei zębatej na Montserrat kursuje zębatka Vall de Núria (Cremallera de Núria).

Kolej została wybudowana w Pirenejach, w trudno dostępnym terenie i łączy Ribes de Freser (905 m n.p.m.) z miejscowością Núria (1064 m n.p.m.) , znaną z sanktuarium . Stacja kolejowa Ribes de Freser to węzeł przesiadkowy - dojeżdżają tu pociągi podmiejskie RENFE z Barcelony (linia R3), a podróżni przesiadają się na kolej zębatą (obsługiwana przez Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya).

Cremallera de Núria po raz pierwszy wyjechała w trasę 22 marca 1931 - linia od początku była zelektryfikowana. Przez pierwsze 5,5 kilometra to tradycyjne tory (napęd przyczepnościowy), dopiero po przejechaniu tunelu Rialb zaczyna się kolej zębata i najciekawszy odcinek trasy. Pociąg zatrzymuje się jedynie w Queralbs, gdzie kończy się droga asfaltowa i skąd do Núrii można się dostać tylko pieszo lub właśnie koleją zębatą.

Łączna długość trasy to 12,5 kilometra. Różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową to według oficjalnych danych 1062 metry, choć jak policzymy samodzielnie, wyjdzie 1059 metrów. Maksymalne nachylenie wynosi 15%.

Kilka razy w roku organizowane są przejazdy zabytkowymi pociągami retro, połączone z wykładem o historii tej kolejki.

Strona oficjalna: www.valldenuria.cat/es/verano/cremallera/

Kolej zębata Vall de Núria na You Tube (39:54)

Kolej zębata Vall de Nuria
(aut. Alberto Gonzalez Rovira, CC-BY, flickr.com)


13. KOLEJ NA MAJORCE


Majorka nie należy do największych wysp świata, jednak z komunikacyjnego punktu widzenia jest interesująca, ponieważ na wyspie kursuje kolej, metro i zabytkowy tramwaj.

Pierwsza linia kolejowa na Majorce została oddana do użytku w 1875 roku i łączyła miasta Palma de Mallorca i Inca (28,6 km). Przez następne lata rozbudowywano linię, aż pod koniec XIX wieku długość sieci kolejowej linii na Majorce osiągnęła 155 km.

W latach 1905-1921 wybudowano linie kolejowe Palma - Campos i Manacor - Arta.

Lata sześćdziesiąte ubiegłego wieku to czas upadku kolei - stopniowo likwidowano ważne linie kolejowe; ruch zamarł nawet na linii Palma de Mallorca - Inca w 1981.

Od lata dziewięćdziesiątych XX wieku wdrożono program reaktywacji kolei i rewitalizacji linii kolejowych. Efekty są imponujące - pociągi znów kursują, wybudowano metro, a kolej jest jedną z największych atrakcji turystycznych wyspy.

Jeśli chodzi o bilety, to w przypadku metra i pociągów SFM obowiązuje podział strefowy, natomiast na pociąg oraz tramwaj Ferrocarril de Sóller obowiązuje odrębna taryfa ustalona przez przewoźnika. Na Majorce nie są honorowane bilety Interrail.

Metro


Metro na Majorce posiada dwie linie. Pierwsza z nich została wybudowana w latach 2005-2007 - ma 7,2 km długości i 9 stacji. Uroczyste otwarcie miało miejsce 25 kwietnia 2007 roku. Wkrótce Majorkę nawiedziła powódź i metro zostało zalane. Składy nie kursowały od września 2007 roku do 28 lipca 2007 roku. Linia o nazwie M1 łączy Plac Hiszpański w Palma de Mallorca z Uniwersytetem Wysp Balearskich.

Metro kursuje co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut w pozostałych porach. Przejazd pomiędzy stacją początkową a końcową trwa 13 minut.

W 2013 roku otwarto drugą linię metra (M2) pomiędzy Placem Hiszpańskim a stacją Marratxi. Nie jest to klasyczna linia metra, bo jej trasa pokrywa się z linią kolejową Palma de Mallorca - Inca. Było to możliwe, ponieważ na Majorce obowiązuje jedna wysokość peronów dla kolei i metra.

Linia M2 ma 8,5 kilometra długości i obsługuje 10 stacji.

Pociągi na Majorce


Obecnie na Majorce prowadzone są przewozy na trzech liniach kolejowych:

T1 - Palma de Mallorca - Inca (Tren Inca)
T2 - Palma de Mallorca - Sa Pobla (Tren Sa Pobla)
T3 - Palma de Mallorca - Manacor (Tren Manacor)

Przebieg linii T2 i T3 częściowo pokrywa się z przebiegiem linii T1, ponadto część linii Palma de Mallorca - Inca jest wykorzystywana jako druga linia metra w Palma de Mallorca.

Łączna długość linii kolejowych na Majorce to 77 kilometrów.

Na stacjach końcowych pociągi są teoretycznie skomunikowane z autobusami dowożącymi pasażerów do nadmorskich miejscowości wypoczynkowych.

Połączenia kolejowe oraz linie metra obsługuje Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Strona internetowa: www.trensfm.com

Pociąg SFM na You Tube (07:24)

Zabytkowy tramwaj w Sóller


Zabytkowy tramwaj w Sóller to atrakcja kolejowa Majorki znana na całym świecie. Tramwaj łączy miasteczko Soller z portem Puerto de Soller. przejeżdżając przez centrum miasta.

Przejazd tramwajem trwa około 20 minut, a trasa liczy 5 kilometrów długości. Tramwaj nazywany jest "Pomarańczowym Ekspresem".

Tramwaj w Sóller obsługiwany jest przez firmę Ferrocarril de Sóller.

Tramwaj w Sóller na You Tube (03:05)

Zabytkowy tramwaj w Sóller
(aut. Hugh Llewelyn, CC-BY-SA, flickr.com)


Pociąg turystyczny Palma de Mallorca - Sóller


Ferrocarril de Sóller uruchamia także pociągi turystyczne na trasie Palma de Mallorca - Sóller. Pociągi kursują nieprzerwanie od czasu wybudowania linii kolejowej w 1912 roku - linia została wybudowana jako kolej prywatna.

Pociąg początkowo służył mieszkańcom miejscowości Sóller oraz wsi położonych na trasie, obecnie ze względu na czas przejazdu jest typową atrakcją turystyczną, bowiem pod względem prędkości nie ma szans konkurować z autobusami.

Pociąg Tren de Sóller mylony jest często z zabytkowym tramwajem w Sóller, być może ze względu na wagony przypominające tramwaj.

Sam pociąg zbiera bardzo dobre recenzje ze względu na piękne widoki i zabytkowy skład. Przejazd w jedną stronę trwa godzinę i 10 minut. Rozstaw szyn na tej trasie to 914 mm.

Ceny biletów na pociąg i tramwaj są stosunkowo wysokie.

Szczegóły na stronie trendesoller.com

Przejazd pociągiem Palma de Mallorca - Sóller na You Tube (05:32)

Pociąg retro Palma de Mallorca - Sóller
(aut. click-mallorca.com, CC-BY-SA, flickr.com)


14. DWORZEC KOLEJOWY CANFRANC


Szczególny rozdział w historii kolei w Hiszpanii zajmuje dawny dworzec międzynarodowy w Canfranc. O dworcu napisano mnóstwo artykułów na portalach internetowych całego świata, ograniczę się więc do krótkiego podsumowania.

Canfranc to mała miejscowość w Pirenejach, przy granicy hiszpańsko-francuskiej. Nie byłaby znana, gdyby nie fakt, iż to właśnie tutaj wybudowano ogromny kolejowy dworzec międzynarodowy, który miał służyć do odprawy podróżnych podróżujących pociągami Pau - Canfranc i dalej w głąb Hiszpanii pociągami kolei hiszpańskich. Ze względu na różne rozstawy szyn nie było możliwe uruchomienie bezpośrednich pociągów.

Dworzec uroczyście otwarto w 1928 roku w obecności króla Hiszpanii i prezydenta Francji. Należał do najpiękniejszych dworców kolejowych na świecie. Budynek główny miał 240 metrów długości, 300 okien i 156 drzwi. W środku urządzono restauracje, kasyna i hotel.

Już w 1936 roku ruch pociągów został całkowicie wstrzymany z powodu hiszpańskiej wojny domowej.

Po jej zakończeniu ruch wznowiono. W pierwszych latach drugiej wojny światowej dworzec był punktem, w którym nadziei na ratunek szukali Żydzi uciekający z okupowanej Europy.

W 1942 roku dworzec zajęły wojska III Rzeszy. Na dworcu utworzono nazistowskie centrum dowodzenia, a przez Canfranc przejeżdżały owiane legendą transporty złota.

Po zakończeniu II wojny światowej ruch pomiędzy Canfranc a Francją wznowiono, jednak w 1970 roku pociąg towarowy wypadł z szyn na moście Estangeut na linii kolejowej prowadzącej do Canfranc. Francuzi uznali, że odbudowa mostu będzie nieopłacalna i pociągi przestały kursować.

Obecnie dworzec jest w opłakanym stanie. Rząd francuski sprzedał teren samorządowi Aragonii - w podziemiach dworca mieści się laboratorium atomowe Uniwersytetu w Saragossie, od lat planowany jest remont dworca z adaptacją na luksusowy kompleks hotelowo-restauracyjny.

Jak donoszą internauci, teren jest ogrodzony, a wycieczki po dworcu i niewielkim cmentarzysku pociągów organizowane są przez lokalne biura podróży.

Wyszukiwarki internetowe pokazują, iż kursują pociągi Saragossa - Canfranc, a podróż w jedną stronę trwa 3 godziny i 40 minut. Pociągów nie pokazuje Hafas, czyli wyszukiwarka wykorzystywana między innymi przez PKP.

Interesujący artykuł o dworcu: mojepireneje.edwardkrzyzak.pl/canfranc-estacion/

Dworzec kolejowy Canfranc
(aut. Falstaf, CC-BY-SA, flickr.com)