Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


UWAGA!!!
TRWAJĄ TESTY TECHNICZNE.
STRONA MOŻE NIE WYŚWIETLAĆ SIĘ PRAWIDŁOWO.

HISZPANIA




Przewoźnik narodowy: RENFE
Strona internetowa: www.renfe.com
Ostatnia aktualizacja: 16.12.2013.



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Podróżowanie koleją po Hiszpanii
3. Kategorie pociągów
4. Zniżki
5. RENFE Spain Pass
6. Pociągi nocne
7. Hiszpańscy przewoźnicy kolejowi
8. Połączenia międzynarodowe
9. Pociągi Elipsos
10. Polecane noclegi

Hiszpania jest moim ulubionym krajem, jeśli chodzi o podróżowanie koleją. Kolej Dużych Prędkości, wygodne pociągi i przepiękne krajobrazy pozostawiają daleko w tyle pozostałe europejskie koleje. Do tego zabytkowe miasta i sieć niedrogich, komfortowych schronisk młodzieżowych czynią ten kraj niemal idealnym dla turysty. Niemal, bowiem na wszystko trzeba mieć pieniądze. Ze względu na obowiązkowe rezerwacje miejsc we wszystkich pociągach RENFE (poza podmiejskimi) trzeba się przygotować na duże wydatki nawet wtedy, kiedy podróżujemy z biletem Interrail. Z drugiej strony cenie odpowiada wysoka jakość usług.


Widok z pociągu Granada - Sewilla

Widok z pociągu Granada - Sewilla

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń wraz z rozkładem jazdy dla pociągów dalekobieżnych RENFE i Media dostępna jest na stronie www.renfe.com/EN/viajeros/horarios.html. Po wyszukaniu połączenia wyszukiwarka podaje cenę biletu.

www.renfe.com/viajeros/cercanias/index.html - rozkład jazdy pociągów podmiejskich RENFE. Należy wybrać odpowiedni region, a potem stację początkową i końcową.

venta.renfe.com - sklep internetowy kolei hiszpańskich. Można w nim zakupić bilety na trasy krajowe i międzynarodowe, w tym na pociągi do Lizbony. Warto kupować z dwumiesięcznym wyprzedzeniem.

http://www.renfe.com/EN/viajeros/feve/horarios.html - rozkład jazdy pociągów dawnego FEVE.

Rozkład pozostałych przewoźników można sprawdzić korzystając z odnośników na dole strony w części o hiszpańskich przewoźnikach kolejowych.

2. PODRÓŻOWANIE KOLEJĄ PO HISZPANII



Pociągami przewoźnika narodowego dojedziemy do wszystkich najważniejszych hiszpańskich miast. Hiszpania słynie z ciągle rozbudowywanej sieci kolei dużych prędkości. Pociągi wszystkich kategorii są czyste, wygodne, a jazda nimi to prawdziwa przyjemność.

Wadą kolei hiszpańskich jest konieczność każdorazowego kupowania miejscówki na niemal wszystkie pociągi (poza podmiejskimi) - ceny miejscówek wahają się od 4 do 10 euro w połączeniach krajowych, co jest uciążliwe, jeśli ktoś chce w ciągu dnia zwiedzić kilka miast - np. z Madrytu jedzie do Barcelony, stamtąd do Valencii, a następnie wraca do Madrytu. Na same miejscówki wyda 30 euro. Z drugiej strony za jakość trzeba płacić. Ja nie żałuję ani grosza z wydanych pieniędzy i chętnie pojechałbym jeszcze raz. Trasy są przepiękne, chociaż trudno fotografować przez przyciemniane szyby. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i obowiązuje w nich zakaz palenia.

Dworce są czyste, zadbane, na wszystkich większych stacjach są ogólnodostępne bezpłatne toalety. To zalety. Wadą jest niemal zupełny brak skrzynek bagażowych i przechowalni bagażu ze względu na zagrożenie terrorystyczne. Również ze względu na zagrożenie terroryzmem każdorazowo prześwietla się bagaż przed wejściem do pociągów dalekobieżnych. Inną wadą jest słaba znajomość języka angielskiego (lub jej brak) wśród pracowników RENFE. Miałem również wrażenie, jakby nie spieszyli się z wypisywaniem biletów i innymi czynnościami - podchodzili do życia na luzie. Z drugiej strony, chociaż nie znałem hiszpańskiego, cierpliwie tłumaczyli mi wszystko do skutku.

Bilety i rezerwacje na hiszpańskie pociągi warto kupować kilka dni wcześniej. Na trasie Barcelona - Madryt miejsca mogą być wykupione już nawet tydzień przed planowaną podróżą.

Na podróż warto wybrać okres poza sezonem. Byłem we wrześniu i temperatury dochodziło do 40 stopni. Pociągiem można pojeździć, ale zwiedzać w takiej temperaturze bardzo trudno. Na dworcach nie ma pryszniców.

Z tego, co wyczytałem na stronie przewoźnika, obowiązuje ograniczenie w zakresie bagażu . Do pociągów można wnieść tylko dwie sztuki bagażu o wadze nieprzekraczającej 20 kilogramów i sumie rozmiarów nieprzekraczających 250 cm (długość + szerokość + wysokość) w przypadku każdej sztuki bagażu. RENFE nie ponosi odpowiedzialności za bagaż.


Pociąg AVE Sewilla - Madryt

Pociągi dalekobieżne na dworcu w Sewilli

3. KATEGORIE POCIĄGÓW


W rozkładzie jazdy kolei hiszpańskich możemy się spotkać z tajemniczo brzmiącymi nazwami kategorii pociągów. CERCANIAS - pociągi podmiejskie. Często nie ma w nich toalety.
MEDIA DISTANCIA - oznaczane także jako IR - kursują różne w zależności od trasy. Różnie jest także z rezerwacjami miejsc. Posiadają toaletę.
DIURNO - lokomotywa + zwykłe wagony bezprzedziałowe . Jeździ tylko z kraju Basków do Salamanki. Dopłata 6,5 euro
ARCO - lokomotywa + zwykłe wagony bezprzedziałowe dostosowane do prędkości 200 kilomterów na godzinę. Dopłata 6,5 euro.
ESTRELLA - nocne pociągi złożone z wagonów z fotelami wypoczynkowymi, kuszetek i wagonów sypialnych. Dopłata w zależności od konkretnego połączenia.
ALARIS, ALTARIA, TALGO, ALVIA - szybkie pociągi dalekobieżne. Teoretycznie jako Alaris powinny jeździć Pendolino, lecz nie zawsze tak jest. Dopłata 6,5 euro.
AVE - najszybsze pociągi. Dopłata 10 euro. Jeżdżą na głównych trasach, w porywach osiągają ponad 300 kilometrów na godzinę.
EUROMED - szybki pociąg kursujący na trasie Barcelona - Valencia - Alicante.
TRENHOTEL - nocny pociąg najwyższej jakości. Kursuje również na trasach międzynarodowych. Dopłata w zależności od konkretnego połączenia.

4. ZNIŻKI



RENFE oferuje szereg zniżek i ofert promocyjnych. Poniżej przedstawiam te, które udało mi się znaleźć.
ZNIŻKA POWROTNA

Zniżka powrotna na kolejach hiszpańskich funkcjonuje w kilku wariantach:

a) kupując bilet powrotny na pociąg AVE otrzymujemy 20% zniżki, jeżeli podróż powrotna odbędzie się w okresie krótszym niż 60 dni. Przerwy w podróży nie są dozwolone.

b) kupując bilet powrotny na podróż pociągami Media Distancia możemy liczyć na 10% zniżki, jeżeli podróż powrotna odbędzie się się w okresie do 15 dni włącznie od podróży tam. Bilet musi zostać zalegalizowany w okienku kasowym przed wejściem do pociągu.

c) w pociągach AVANT przysługuje zniżka powrotna w wysokości 10% jeżeli podróż tam i z powrotem odbywa się w ten sam dzień lub podróż powrotna następuje do 15 dni włącznie od podróży tam. Zniżka nie obowiązuje na trasie Ourense-Santiago-A Coruna. Zniżki nie można łączyć z innymi ofertami promocyjnymi.

ZNIŻKA DLA DZIECI

Dzieci w wieku od 4 do 13 lat zajmujące osobne miejsce do siedzenia są uprawnione do 40% zniżki w pociągach AVE i Larga Distancia. Dzieci poniżej czwartego roku życia, które nie zajmują osobnego miejsca, z podróżują bezpłatnie.

W pociągach Media Distancia zniżka dla dziecka jest na tych samych warunkach, co w pociągach AVE i Larga Distancia. W pociągach podmiejskich bezpłatnie może podróżować dziecko do ukończenia szóstego roku życia pod warunkiem, że nie zajmuje osobnego miejsca.

Zniżka dla dzieci nie może być łączona z innymi zniżkami ani ofertami promocyjnymi.

ZNIŻKA RODZINNA

Koleje RENFE oferują również zniżkę 20% dla rodzin (wg przewoźnika: "Standard Large Families") oraz 50% dla rodzin wielodzietnych (wg przewoźnika: "Special Large Families"). Szczegółów nie znam. Aby uzyskać prawo do zniżki, należy wcześniej złożyć odpowiedni wniosek. Zniżka może być łączona i kumulowana z innymi zniżkami oraz ofertami promocyjnymi.

TARJETA DORADA /ZŁOTA KARTA/

Specjalna karta przeznaczona dla osób w wieku powyżej 60 lat oraz rencistów wieku powyżej 18 lat z orzeczonym stopniem niepełnosprawności powyżej 65%. W przypadku tych drugich na takich samych warunkach jak rencista może podróżować osoba towarzysząca.

Karta ważna rok kosztuje 5,15 euro. Wydaje się ją na podstawie specjalnego wniosku złożonego wraz z dokumentacją w kasach na stacjach kolejowych RENFE. W poniedziałki, wtorki, środy i czwartki uprawnia do przejazdu ze zniżką 40%, natomiast w piątki, soboty i niedziele zniżka wynosi 25%. W pociągach Media Distancia zniżka 40% przysługuje niezależnie od dnia tygodnia, podobnie jak w pociągach podmiejskich. Natomiast w pociągach AVANT posiadaczom "Tarjeta Dorada" zniżka 25% przysługuje od poniedziałku do piątku, a w soboty i niedziele mogą skorzystać ze zniżki w wysokości 40%. Zniżka obowiązuje we wszystkich pociągach uruchamianych przez RENFE bez względu na klasę i kategorię pociągu .

CARNE JOVEN

Zniżka skierowana do osób w wieku od 14 do 26 lat, którzy posiadają specjalne karty młodzieżowe wydane przez władze hiszpańskie, międzynarodowe karty GO 25 (IYTC) lub kartę RailPlus Junior wydaną w innym kraju (można zakupić w Czechach). W pociągach Larga Distancia posiadacze CARNE JOVEN otrzymują 20% zniżki, podobnie jak w pociągach Media Distancia. W pociągach międzynarodowych Elipsos Trenhotel zniżka wynosi 30%, a w połączeniach nocnych z Portualią obowiązuje specjalny cennik. W przypadku pociągu Talgo Lorca - Montpellier - Kartagena zniżka przysługuje tylko na odcinku hiszpańskim.

PROMO/PROMO +

Dla osób kupujących bilet z dużym wyprzedzeniem przygotowano specjalną pulę biletów dostępną przez internet. Przy odrobinie szczęścia można kupić bilety po cenie niższej o 50%, 60% i 70% od normalnej ceny. Bilety należy kupić najpóźniej 15 dni przed planowaną podróżą. Oferta dotyczy wszystkich pociągów dalekobieżnych uruchamianych przez RENFE bez względu na kategorię pociągu, klasę oraz rodzaj wagonu (dostępne są również bilety w wagonach sypialnych). W praktyce kupno takiego biletu na najpopularniejszych trasach graniczy z cudem, bowiem bilety zostają bardzo szybko wykupione po pojawieniu się w systemie sprzedaży internetowej RENFE.

ESTRELLA PRICE

Osoby kupujące bilet na pociągi AVE i Larga Distancia przez internet, mogą liczyć na kolejną pulę biletów po obniżonych cenach (zniżka 30-40%). Bilety należy kupować z wyprzedzeniem, najpóźniej 7 dni przed planowanym odjazdem.

MESA PRICE

Oferta skierowana do małych grup podróżnych w pociągach AVE i Larga Distancia. 4 osoby dorosłe podróżujące razem płacą wtedy za bilet tyle, co dwie osoby po normalnej cenie (zniżka 50% na każdą osobę), natomiast jeżeli trzy osoby podróżują razem, otrzymają zniżkę 33% na każdą osobę. Zniżki nie można łączyć z innymi zniżkami ani ofertami promocyjnymi.

PLUS PASS

Specjalny bilet dla osób często podróżujących pociągami AVANT. Umożliwia odbycie od 30 do 50 podróży w okresie miesiąca od pierwszej legalizacji biletu i sześciu miesięcy od daty zakupu. Nie znalazłem cennika.

BONO 10 AVANT

Bilet umożliwiający odbycie 10 podróży ze zniżką 15% na wybranej trasie w okresie 35 dni od pierwszej legalizacji biletu. Bilet jest ważny dwa miesiące od daty zakupu.

ZNIŻKA DLA DUŻYCH GRUP

Duże grupy podróżnych od 10 do 25 osób mogą podróżować w pociągach AVE i Larga Distancia ze zniżką w wysokości 15%, jednak rezerwacja musi zostać dokonana najpóźniej 24 godziny przed planowaną podróżą. Zniżka NIE OBOWIĄZUJE w piątki i niedziele, w lipcu i sierpniu oraz podczas Świąt Wielkanocnych i Świąt Bożego Narodzenia. W pociągach Media Distancia zniżka może dojść nawet do 40%. W pociągach podmiejskich warunki zniżki uzależnione są od sieci podmiejskiej, z której chcemy skorzystać.

FEVE RAIL

Od 1 stycznia 2013 przewoźnik FEVE, operujący na sieci wąskotorowej na północy kraju, stał się częścią RENFE. Najatrakcyjniejszą promocją dostępną na dawnej sieci jest nadal aktualna promocja FEVERail. Jest to karnet umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży na liniach dawnego FEVE w okresie ważności biletu. Bilet jest bardzo tani, przynajmniej jak na hiszpańskie warunki. Ważny przez 30 dni kosztuje 85,65 euro, ważny przez 60 dni 141,10 euro (sprawdzane 16.12.2013).


Pociąg Media Distancia Granada - Almeria

Pociąg podmiejski "Civia" w Sewilli

5. RENFE SPAIN PASS



RENFE Spain Pass to karnet przeznaczony dla cudzoziemców zamieszkałych poza terytorium Hiszpanii, chcących podróżować pociągami po tym kraju. Można go kupić w kilku wersjach: dla osoby dorosłej/dziecka, klasy business/tourist i z różną liczbą przejazdów możliwych do odbycia (4,5,8,10,12 podróży w ciągu miesiąca) . Karnet jest ważny 6 miesięcy od daty zakupu i miesiąc od pierwszej podróży odbytej w ramach ważności biletu w pociągach AVE, Larga Distancia oraz Media Distancia, z wyjątkiem kuszetek i wagonów sypialnych. Karnet uprawnia również do przejazdu pociągiem podmiejskim na stację początkową pociągu dalekobieżnego i ze stacji końcowej podróży odbywanej w ramach ważności karnetu. Bilet jest imienny i ważny tylko z paszportem.

Przykłady cen dla osób dorosłych w klasie turystycznej (sprawdzane 16.12.2013):
Karnet ważny na 4 przejazdy - 163 euro
Karnet ważny na 6 przejazdów - 234 euro
Karnet ważny na 8 przejazdów - 295 euro
Karnet ważny na 10 przejazdów - 346 euro
Karnet ważny na 12 przejazdów - 392 euro

Na stronie RENFE nie udało mi się znaleźć informacji, jak wygląda kwestia rezerwacji miejsc w pociągach i przesiadek. Bilet jest opłacalny tylko na bardzo długie podróże pociągami AVE. Np. normalna cena za przejazd na trasie Madryt - Vigo pociągiem Alvia w klasie Turista wynosi 51,30 euro, a cena za przejazd pociągiem na trasie Madryt - Cordoba w klasie Turista wynosi 69,70 euro (pociąg AVE) i 54,70 euro (pociąg Altaria).


Pociąg Altaria

Pociąg Altaria w środku

6. POCIĄGI NOCNE KRAJOWE



W Hiszpanii kursuje kilka pociągów nocnych obsługujących linie pomiędzy największymi miastami oraz kilka połączeń międzynarodowych. Większość z nich kursuje pod nazwą "Trenhotel". Jest to bardzo wygodny, klimatyzowany, bezpieczny pociąg, w którym można znaleźć wagony z miejscami do siedzenia, kuszetki i wagony sypialne (w zasadzie nie ma różnicy) oraz wagon restauracyjny.

W pociągach "Trenhotel" wyróżniamy następujące klasy:

Turista

Wagon z miejscami do siedzenia. Czasami dostępne również w klasie Preferente. W klasie Preferente układ miejsc to 2 + 1, a w całym wagonie znajduje się 26 miejsc, natomiast w klasie Turista układ miejsc to 2 +2, a w całym wagonie znajduje się 36 miejsc.

Klasyczne wagony z miejscami do siedzenia można spotkać w pociągach:

Trenhotel Madryt - A Coruña / Pontevedra.
Trenhotel Madryt - Ferrol.
Trenhotel Barcelona - Granada.

Gran Confort Seats

Wagon z fotelami wypoczynkowymi najnowszej generacji. W całym wagonie znajduje się tylko 20 miejsc, a fotele można rozłożyć pod kątem 136 stopni. Każdy fotel wyposażony jest w gniazdko, panel kontrolny, wygodny podgłówek, a w sezonie podróżni na czas podróży otrzymują koc. Na obu końcach wagonu jest miejsce na bagaż, a w wagonie znajduje się toaleta oraz miejsca przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wagony Gran Confort Seats można spotkać w pociągach:
Trenhotel Barcelona - A Coruña / Vigo.
Trenhotel Barcelona - Gijón.

Cama Turista (sypialny turystyczny)

Przedział w wagonie sypialnym, w którym znajdują się cztery łóżka - dwa na górze i na dole, dwa po lewej i po prawej stronie przedziału. W przedziale jest również umywalka. Część przedziałów w wagonie jest dla kobiet, część dla mężczyzn. Dla grup istnieje możliwość wykupienia całego przedziału, wtedy płeć pasażerów nie jest ważna.

Cama Preferente (sypialny pierwszej klasy)

Przedziały jedno- i dwuosobowe. Wyposażone w umywalkę i telefon umożliwiający wezwanie stewarda. Pasażerowie otrzymują ponadto artykuły higieniczne. Przedziały są zamykane od wewnątrz, a rozmiar łóżek wynosi 190 cm x 77 cm. Do dyspozycji pasażerów jest darmowa prasa. Na dworcach mają możliwość bezpłatnego skorzystania z parkingu oraz poczekalni "Lounge".

Cama Grand Clase (sypialny biznesowy)

Wagon sypialny z przedziałami jedno- i dwuosobowymi oferującymi najwyższy komfort podróży. W każdym przedziale znajduje się prysznic i toaleta wraz z artykułami higieny osobistej. W większości pociągów nocnych pasażerowie otrzymują obiad i śniadanie podawane do przedziału (zawarte w cenie). Wyjątkiem jest pociąg Trenhotel Madryt - Ferrol.

Pasażerowie podróżujący tą klasą mają ponadto do dyspozycji możliwość darmowego parkowania na stacji początkowej, mogą korzystać z poczekalni "Lounge" oraz bezpłatnie otrzymują prasę.

Ponadto w nowych pociągach Trenhotel kursujących na trasach Barcelona - A Coruña/Vigo oraz Barcelona - Gijon przedziały są jeszcze bardziej komfortowe, a pasażerowie mają do dyspozycji:

- szersze i dłuższe łóżka (200 cm x 80 cm)
- system kina domowego.
- nowe gniazdka elektryczne.
- telefon pokładowy umożliwiający kontakt ze stewardem.
- rozkładane stoliki i więcej miejsca na bagaże.
- większa toaleta z prysznicem.


Trenhotel Granada - Barcelona - miejsca do siedzenia

Trenhotel Granada - Barcelona - wagon sypialny

POCIĄG NOCNY ESTRELLA

Na kilku relacjach kursują także nocne pociągi kategorii "Estrella". Są one dużo mniej komfortowe niż pociągi "Trenhotel", ale również tańsze. Cieszą się dużą popularnością, a bilety należy rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

W pociągach dostępne są wagony z miejscami do siedzenia w klasach Turista i Preferente. W zależności od relacji możemy spotkać wagony z przedziałami i wagony bezprzedziałowe. Możemy się również spotkać z klasą "Litera". Jest to typowa kuszetka z sześcioma miejscami w przedziale bez żadnych szczególnych wygód, poza klimatyzacją. W kuszetkach znajdują się przedziały dla mężczyzn i kobiet oraz przedziały, w których mogą podróżować zarówno kobiety, jak i mężczyźni. Kuszetki w tych pociągach mają raczej negatywną opinię. Osobiście trudno mi się wypowiadać, ponieważ nie jechałem pociągiem tej kategorii, ani nie widziałem go na żywo.

Wagony sypialne dostępne są tylko w klasie Cama Gran Clase, czyli przedziały jedno- i dwuosobowe. Każdy przedział w tego typu wagonach wyposażony jest w prysznic, artykuły higieny osobistej, umywalkę oraz telefon umożliwiający kontakt ze stewardem.

Pociągi nocne "Estrella" można spotkać m.in. na trasach:
Madryt - Barcelona - Port Bou - Cerbere
Madryt - Santander

Spacer po pociągu Estrella na You Tube

7. HISZPAŃSCY PRZEWOŹNICY KOLEJOWI



Poza RENFE na terenie Hiszpanii działa kilku przewoźników prowadzących pasażerskie przewozy kolejowe. Poniżej znajduje się ich lista:

FEVE (FERROCARRILES DE VIA ESTRECHA)

Nazwa Ferrocarriles de Vía Estrecha dosłownym tłumaczeniu oznacza "Koleje wąskotorowe". Przewoźnik operuje wzdłuż północnego wybrzeża Hiszpanii - od miasta Ferrol po Bilbao. Oprócz przewozów pasażerskich prowadzi również przewozy towarowe oraz uruchamia sezonowe pociągi turystyczne. Właścicielem FEVE jest hiszpański rząd. Tabor stanowią głównie spalinowe zespoły trakcyjne różnego wieku. Od 1 stycznia 2013 przewoźnik FEVE został włączony w struktury RENFE. Nie mam informacji na temat zmiany w taryfach, miejscówek, ani honorowania biletów Interrail.


Pociąg FEVE
(źródło: materiały prasowe FEVE)

Pociąg FEVE
(źródło: materiały prasowe FEVE)

EUSKOTREN

Euskotren obsługuje podmiejskie przewozy kolejowe w większości miast Kraju Basków. Pociągi tego przewoźnika docierają aż do francuskiej stacji granicznej Hendaye. Łatwo się nimi dostać z Bilbao do San Sebastian oraz z San Sebastian do Irun. Stacje Euskotren znajdują się w innych miejscach niż stacje RENFE. W pociągach nie ma toalet, a przewoźnik nie honoruje biletów Interrail. Właścicielem firmy jest rząd Kraju Basków.

Oprócz przewozów kolejowych przewoźnik obsługuje również wybrane połączenia autobusowe, a spółka Euskotran zarządza nowoczesnymi tramwajami kursującymi po Vitorii - Gasteiz oraz Bilbao.

W soboty i niedziele przewoźnik uruchomił połączenia nocne kursujące w takcie dwugodzinnym na wybranych trasach. Można nimi dojechać m.in. z Hendaye do San Sebastian.

Połączenia nie są drogie. Przejazd z Irun do San Sebastian trwa około 30 minut i kosztuje 1,70 euro lub 2,85 jeśli jedziemy tam i z powrotem. Przejazd z Bilbao do San Sebastian zajmuje dwie i pół godziny, a koszt biletu to 5,10 euro w jedną stronę lub 9 euro tam i z powrotem.

Szczegóły:
www.euskotren.es

FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA

Przewoźnik operujący na liniach metra oraz liniach podmiejskich w okolicach Barcelony. Oprócz pociągów podmiejskich prowadzi przewozy autobusowe.

Skróty przy pociągach oznaczają:
L - linia metra
S- linia kolejowa podmiejska
R - linie kolejowe międzymiastowe (FCG obsługuje tylko R5 i R6)

Przewoźnik obsługuje również kolejki zębate, linowe oraz linowo-terenowe:

a) kolejka zębata na Montserrat - kolejka prowadząca z Monistrol de Montserrat do słynnego klasztoru benedyktyńskiego leżącego 720 metrów nad poziomem morza. Oprócz kolejki zębatej do klasztoru można się dostać kolejką linową oraz tzw. funikularami, czyli kolejkami linowo-terenowymi.

Funicular de Sant Joan - kolejka linowo-terenowa na Montserrat od 1997 roku prowadzi nowe, panoramiczne wagony.

b) Cremallera de Núria - kolejka zębata w Pirenejach łącząca Ribes de Freser z Queralbs i Vall de Núria. Linia liczy zaledwie 12,5 kilometra długości. Obecnie kursują na niej pociągi Stadler GTW.
Kilka razy w roku organizowane są przejazdy zabytkowymi wagonami połączone z wykładem na temat historii kolejki. Cena za uczestnictwo w takim wydarzeniu wynosi 54,10 euro dla dorosłych.

Jeśli ktoś chce się przejechać kolejką, nie ma problemów z dojazdem. Z Barcelony do Ribes de Freser kursuje codziennie 8 par pociągów podmiejskich RENFE. Podróż trwa około dwóch godzin i 10 minut.

c) kolejka linowo-terenowa łącząca stację RENFE w Gelidzie z centrum miasta
d) Funicular de Vallvidrera - kolej linowo-terenowa na przedmieściach Barcelony

FERROCARRILS DE LA GENERALITAT VALENCIANA

Przewoźnik obsługuje tramwaje i metro w Walencji. Oprócz tego prowadzi przewozy kolejowe na trasie Benidorm - Renia niedaleko Alicante. Trasa liczy 62 kilometry i według stron oraz forów internetowych pociągi kursują tam co godzinę. Ponadto przewoźnik co jakiś czas uruchamia pociąg wycieczkowy "Lemon Express". Obecnie brak aktualnych informacji na temat tej linii na stronach przewoźnika. Strona internetowa przewoźnika: www.fgv.es/page.php

SERVEIS FERROVIARIS DE MALLORCA

Firma obsługuje przewozy na Majorce. Dumą Majorki jest metro wybudowane w rekordowo szybkim czasie - budowa trwała od 2004 do 2007 roku. Obecnie czynna jest jedna linia metra o łącznej długości 8,5 kilometra. Skład metra zatrzymuje się na 9 stacjach. Planuje się wybudowanie drugiej linii.

Metro kursuje co 15 minut w godzinach szczytu oraz co 30 w godzinach rannych, wieczorem oraz w niedzielę. Składy wyjeżdżają na trasę od 6:15 do 23:00.

Ponadto kursują pociągi na następujących trasach:
Intermodal - Inca
Intermodal - Sa Pobla
Intermodal - Manacor

8. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Hiszpania ma mało połączeń międzynarodowych dostępnych cenowo dla zwykłego turysty i podróżnika z biletem Interrail. Jest jednak kilka wyjątków:

PORTUGALIA

Najlepszym sposobem na dotarcie do Portugalii jest nocny pociąg "Sud Express" relacji Irun - Lizbona S.A. Po drodze zatrzymuje się m.in. w pięknym mieście Coimbra .

Według informacji dostępnych w internecie, od marca 2010 roku pociąg został przekwalifikowany na "Trenhotel" i jest obsługiwany przez wagony hiszpańskie, przy czym nie zmieniła się wysokość dopłat dla posiadaczy biletów Interrail.

Wcześniej pociąg prowadził wagony portugalskie i nie cieszył się najlepszą opinią wśród podróżników - wagony były stare, niewygodne, a na korytarzach palono papierosy, chociaż nie dało otworzyć się okien. Takie informacje mam od poznanych podróżnych, którzy również jeździli po Europie z biletem Interrail. Wraz z wprowadzeniem wagonów hiszpańskich jakość bardzo się podniosła.

Orientacyjny rozkład jazdy według strony kolei hiszpańskich:
Irun 18:50 --> San Sebastian 19:08-19:10 --> Coimbra B 05:02-05:04 --> Lizbona Oriente 07:20-07:22 --> Lizbona Santa Apolonia 07:30

Lizbona Santa Apolonia 21:18 --> Lizbona Oriente 21:25-21:27 --> Coimbra B 23:36-23:37 --> San Sebastian 10:53-10:55 --> Irun 11:17-11:18 --> Hendaye (FR) 11:28

W Hendaye pociąg Lizbona - Hendaye skomunikowany jest z pociągiem TGV Atlantique Hendaye - Paryż. Najtańsze bilety Irun - Lizbona w wagonie z miejscami do siedzenia, kupowane z około dwumiesięcznym wyprzedzeniem, kosztuję 27,60 euro.

Oprócz tego kursuje nocny pociąg Trenhotel Madryt - Lizbona. Orientacyjnego godziny odjazdu w rozkładzie jazdy 2013/2014 z wybranych stacji:
Madrid Chamartin (odj. 21:50) --> Coimbra B. (05:02-05:04) --> Lisboa Oriente (07:20-07:30)---> Lizbona Santa Apolonia 07:30

Wybrane stacje na trasie Lizbona - Madryt
Lizbona Santa Apolonia 21:18 --> Lizbona Oriente 21:25-21:27 --> Coimbra B 23:36-23:37 --> Madrid Chamartin (przyj. 8:20)
Z rozkładu wynika, że pociągi z Irun oraz Madrytu do Lizbony są ze sobą łączone na granicy hiszpańsko-portugalskiej.

Najtańsze bilety w jedną stronę według taryfy normalnej w klasie turista kosztują 69 euro, powrotne 110 euro (wagon z fotelami wypoczynkowymi). Bilet w czteroosobowym przedziale z miejscami do leżenia kosztuje 94 euro w jedną stronę lub 150,40 euro tam i z powrotem. Na stronach kolei portugalskich i hiszpańskich można zakupić bilety w taryfie promocyjnej - bilet z Hendaye do Lizbony lub w drugą stronę kosztuje 27,60 € w klasie turista lub 37,60 euro w czteroosobowym przedziale z miejscami do leżenia. Biletów tych jest jednak niewiele i trudno je zakupić, szczególnie w sezonie letnim

Dopłaty nie są natomiast wymagane do pociągu Porto - Vigo. Pomiędzy tymi miastami kursują dwie pary pociągów dziennie - jeden pociąg rano, drugi pod wieczór. Podróż trwa około 3 godzin. Różnice godzin w obu kierunkach wynikają ze zmiany czasu na granicy. Według strony kolei portugalskich bilety kosztują: 14,75 € w jedną stronę i 23,60 € tam i z powrotem (sprawdzane 16.12.2013)

Pociąg Porto - Vigo orientacyjny rozkład (sprawdzany 16.12.2013):


Porto Campanha8:1519:15
Vigo 11:30 22:30


Pociąg Vigo - Porto - orientacyjny rozkład jazdy:


Vigo9:0219:54
Porto Campanha10:17 21:09


Trasa przejazdu pociągu Irun - Lizbona(aut. D.Sieczkowski, za pomocą sharemap.org)


FRANCJA

W sezonie wakacyjnym oraz okazjonalnie kursowały pociągi ze Strasburga i Paryża do hiszpańskiej stacji granicznej Port Bou, skąd można było dojechać pociągiem Media Distanca (kiedyś bez obowiązkowej rezerwacji) do Barcelony.

Od 15 grudnia 2013 roku uruchomiono bezpośrednie połączenie TGV relacji Paryż - Barcelona. Na razie kursują dwie pary pociągów dziennie, od 30 marca 2014 roku mają kursować aż 4 pary pociągów każdego dnia. Ceny biletów zaczynają się od 59 euro z Paryża do Barcelony, a z Lyonu do Barcelony można dojechać za 49 euro. Pula biletów w cenach promocyjnych jest ograniczona i należy je kupować z dużym wyprzedzeniem. Bilety można kupować już 3 miesiące i 15 dni przed planowaną podróżą. Płatność przez internet. Bilety mogą zostać wysłane na adres zamieszkania w dowolnym kraju Europy, ale kosztuje to 7 euro.

W sezonie wakacyjnym oraz okazjonalnie kursowały pociągi ze Strasburga i Paryża do hiszpańskiej stacji granicznej Port Bou, skąd można było dojechać pociągiem Media Distanca (kiedyś bez obowiązkowej rezerwacji) do Barcelony. W rozkładzie jazdy 2012/2013 nie znalazłem tych pociągów.

9. POCIĄGI ELIPSOS



Pociągi Elipsos to międzynarodowe luksusowe pociągi nocne łączące Hiszpanię z Francją Są to pociągi Trenhotel najnowszej generacji oferujące bardzo wysoki komfort podróży - klasy i cechy charakterystyczne opisałem w informacji o hiszpańskich pociągach nocnych. Niestety, są również bardzo drogie, a przejazd z biletem Interrail jest zupełnie nieopłacalny. W rozkładzie 2012/2013 zlikwidowano połączenia pomiędzy Hiszpanią a Włochami i Szwajcarią.

Pociągi Elipsos w rozkładzie jazdy 2012/2013 kursują w następujących relacjach:
Madryt - Paryż
Barcelona - Paryż
UWAGA!!! POCIĄGI "ELIPSOS" PRAWDOPODOBNIE PRZESTAŁY KURSOWAĆ OD 15 GRUDNIA 2013 ROKU, JEDNAK NIE MA OFICJALNEGO POTWIERDZENIA

PRZYKŁADOWE CENY (sprawdzane 01.08.2013)

Pociąg Madryt - Paryż - wagon z fotelami wypoczynkowymi
Osoba dorosła: 180 euro br> Młodzież, dzieci, seniorzy, posiadacze kart ISIC: 126 euro
Zwierzęta domowe: 60 euro
Posiadacze ważnych legitymacji FIP i biletów Interrail: 53 euro

Pociąg Madryt - Paryż - wagon sypialny klasy Turista
Osoba dorosła: 180 euro
Młodzież, dzieci, seniorzy, posiadacze kart ISIC: 180 euro (brak znizki)
Posiadacze ważnych legitymacji FIP i biletów Interrail: 53 euro

Przewoźnik oferuje szereg promocji, między innymi "Mini Offer", czyli specjalną pulę biletów dla kupujących z dużym wyprzedzeniem. Przy odrobinie szczęścia można przejechać pociągiem Elipsos od 96 euro. Ponadto istnieje zniżka rodzinna przy zakupie podróży powrotnej w przedziale sypialnym 4-osobowym (Turista) - rodzina wykupująca cały przedział dla siebie otrzymuje zniżkę w wysokości 35%. Parom i znajomym przyda się zniżka "Duo Offer". Jeżeli dwie osoby podróżują razem, mogą otrzymać zniżkę do 35%.

Szczegóły, rozkład jazdy i ceny na stronie: www.elipsos.com


UWAGA!!! POCIĄGI "ELIPSOS" PRAWDOPODOBNIE PRZESTAŁY KURSOWAĆ OD 15 GRUDNIA 2013 ROKU, JEDNAK NIE MA OFICJALNEGO POTWIERDZENIA

10.NOCLEGI



Poniżej zamieszczam informacje o dwóch miejscach, w których nocowałem. Ogólnie w Hiszpanii jest sporo niedrogich, czystych schronisk, lecz w okresie wakacyjnym trudno znaleźć w nich wolne miejsca. Znajomość języka angielskiego wśród pracowników bardzo słaba.

Vitoria Gasteiz

Hostel - Carlos Abaitua
Escultor Isaac Diez
Vitoria Gasteiz
Strona z opisem: http://www.hihostels.com/dba/hostels-Vitoria-Gasteiz---Carlos-Abaitua-051205.en.htm

Niedrogie schronisko. Około 7 minut pieszo od dworca kolejowego i 10 minut pieszo od centrum tego pięknego miasta. Nocowałem w malutkim pokoju dwuosobowym. W pokoju była łazienka i prysznic. Spędziłem tam dwie noce. Nic rewelacyjnego, ale warto się tam zatrzymać, chociażby po to, żeby zwiedzić to przepiękne miasto.

Zalety:
- lokalizacja (blisko dworca kolejowego, zadbana i cicha dzielnica)
- darmowy internet
- czystość

Wady:
- śniadanie - maleńki kawałek chleba i dżem do posmarowania.
- bardzo mały pokój

Granada

Albergue Inturjoven Granada
Avda Ramon y Cajal
18003 Granada
Strona internetowa z opisem: http://www.hihostels.com/dba/hostels-Albergue-Inturjoven-Granada-051015.en.htm

Z racji popularności wśród turystów w Granadzie można znaleźć dużo ofert noclegowych. Wspomniane schronisko nie należy do najtańszych, lecz doszedłem do wniosku, że warto dopłacić i mieć pewność dobrej jakości. W 2009 roku miałem do wyboru: 20 euro za noc w pokoju dwuosobowym lub 25 euro za noc w pokoju dwuosobowym tylko dla siebie. Dla osób, które ukończyły 26 rok życia ceny są wyższe. Pokój był wygodny, klimatyzowany, z łazienką i prysznicem. Schronisko znajdowało się blisko dworca kolejowego (ok. 12 minut piechotą), lecz pół godziny do centrum. Mimo pozornej bliskości dworca miałem problem ze znalezieniem schroniska po ciemku, kiedy po raz pierwszy przyjechałem do Granady. Moim zdaniem warto dopłacić 5-10 euro, aby nie spać w pokoju sześcio- lub ośmioosobowym w jednej sali z ludźmi nastawiającymi się na imprezowanie. Śniadanie było pyszne, a raz załapałem się na przepyszną kolację - jest wydawana, jeśli zamówi ją jakaś grupa i wtedy turysta indywidualny może również wykupić. W pobliżu znajduje się kawiarenka internetowa

Z Granady można pojechać na jednodniowe wycieczki do Almerii (dopłata 4 euro w jedną stronę), Sewilli (4 euro w jedną stronę) oraz Cordoby (6,5 euro w jedną stronę). Trasa Granada - Almeria to najpiękniejsza trasa kolejowa, jaką kiedykolwiek jechałem.

Zalety:
- lokalizacja (wprawdzie daleko od centrum, ale łatwo tam dojść)
- pokoje
- śniadanie
- czystość

Wady:
- cena

- w pobliżu przebiega główna droga - jeśli dostaniemy pokój z oknami wychodzącymi na drogę, to będzie trudno usnąć z powodu hałasu.


Widok z pociągu Granada - Almeria

Widok z pociągu Granada - Almeria